eitaa logo
🌹 منتظران ظهور 🌹
2.8هزار دنبال‌کننده
16.1هزار عکس
9.6هزار ویدیو
299 فایل
🌷بسم ربِّ بقیة الله الاعظم (عج)🌷 سلام بر تو ای امید ما برای زنده کردن حکومت الهی مرا هزار امید است و هر هزار تویی کپی متن با ذکر صلوات و دعای فرج ، حلال است🙏🏻 ادمین: @Montazer_zohorr تبادل و تبلیغ: https://eitaa.com/joinchat/1139737620C24568efe71
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ نماز صبح از میان نمازها این امتیاز دارد که ملائکه شب و ملائکه روز آن را مشاهده می کنند 🌹زیرا نماز صبح اگر در اول وقت خود انجام شود دقیقاً در لحظه ای انجام شده است که ملائکه شب جای خود را به ملائکه روز می دهند. 🌱 و هر دو گروه از فرشتگان شاهد اقامه آن خواهند بود. 🍃 بنابراین نماز صبح که در اول وقت خوانده شود در دو پرونده ثبت می شود 📒وسایل شیعه،ج3ص۱۵۶ https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توسل همگانی به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) برای تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باقرائت حدیث شریف کساء🏴🏴🏴
🌺 حدیث شریف کساء🌺 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ عَنْ فاطِمَهَ الزَّهْراَّءِ عَلَیْهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ قالَ سَمِعْتُ فاطِمَهَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَىَّ اَبى رَسُولُ اللَّهِ فى بَعْضِ الاَْیّامِ فَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَهُ فَقُلْتُ عَلَیْکَ السَّلامُ قالَ اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاًفَقُلْتُ لَهُ اُعیذُکَ بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ فَقَالَ یا فاطِمَهُ ایتینى بِالْکِساَّءِ الْیَمانى فَغَطّینى بِهِ فَاَتَیْتُهُ بِالْکِساَّءِالْیَمانى فَغَطَّیْتُهُ بِهِ وَصِرْتُ اَنْظُرُ اِلَیْهِ وَاِذا وَجْهُهُ یَتَلاَْلَؤُ کَاَنَّهُ الْبَدْرُفى لَیْلَهِ تَمامِهِ وَکَمالِهِ فَما کانَتْ اِلاّ ساعَهً وَاِذا بِوَلَدِىَ الْحَسَنِ قَدْاَقْبَلَ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمّاهُ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا قُرَّهَ عَیْنى وَثَمَرَهَ فُؤ ادى فَقالَ یا اُمّاهُ اِنّى اَشَمُّ عِنْدَکِ راَّئِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ جَدّى رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ الْحَسَنُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَدّاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَدْخُلَ مَعَکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیاصاحِبَ حَوْضى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ مَعَهُ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَما کانَتْ اِلاّ ساعَهً وَاِذا بِوَلَدِىَ الْحُسَیْنِ قَدْ اَقْبَلَ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمّاهُ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیا قُرَّهَ عَیْنى وَثَمَرَهَ فُؤ ادى فَقالَ لى یا اُمّاهُ اِنّىَّ اَشَمُّ عِنْدَکِ راَّئِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ جَدّى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّکَ وَاَخاکَ تَحْتَ الْکِساَّءِفَدَنَى الْحُسَیْنُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَدّاهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَنِ اخْتارَهُ اللَّهُ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَکُونَ مَعَکُماتَحْتَ الْکِساَّءِفَقالَ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیا شافِعَ اُمَّتى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ مَعَهُما تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِکَ اَبُوالْحَسَنِ عَلِىُّ بْنُ اَبى طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَبَاالْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَهُ اِنّى اَشَمُّ عِنْدَکِ رائِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ اَخى وَابْنِ عَمّى رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیْکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِىُّ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَخى یا وَصِیّى وَخَلیفَتى وَصاحِبَ لِواَّئى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ عَلِىُّ تَحْتَ الْکِساَّءِ ثُمَّ اَتَیْتُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقُلْتُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَتاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَن اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِقالَ وَعَلَیْکِ السَّلامُ یا بِنْتى وَیا بَضْعَتى قَدْ اَذِنْتُ لَکِ فَدَخَلْتُ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَلَمَّا اکْتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکِساَّءِ اَخَذَ اَبى رَسُولُ اللَّهِ بِطَرَفَىِ الْکِساَّءِ وَاَوْمَئَ بِیَدِهِ الْیُمْنى اِلَى السَّماَّءِ وَقالَ اَللّهُمَّ اِنَّ هؤُلاَّءِ اَهْلُ بَیْتى وَ خاَّصَّتى وَ حاَّمَّتى لَحْمُهُمْ لَحْمى وَدَمُهُمْ دَمى یُؤْلِمُنى ما یُؤْلِمُهُمْ وَیَحْزُنُنى ما یَحْزُنُهُمْ اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ وَسِلْمٌ لِمَنْ سالَمَهُمْ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُمْ وَمُحِبُّ لِمَنْ اَحَبَّهُمْ اِنَّهُمْ مِنّى وَاَ نَا مِنْهُمْ فَاجْعَلْ صَلَواتِکَ وَبَرَکاتِکَ وَرَحْمَتَکَ وَغُفْرانَکَ وَرِضْوانَکَ عَلَىَّ وَعَلَیْهِمْ وَاَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهِّرْهُمْ تَطْهیراًفَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلاَّئِکَتى وَیا سُکّانَ سَماواتى اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیَّهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیَّهً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضِیَّئَهً وَلافَلَکاً یَدُورُ وَلا بَحْراً یَجْرى وَلا فُلْکاً یَسْرى اِلاّ فى مَحَبَّهِ هؤُلاَّءِالْخَمْسَهِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ الاَْمینُ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْکِساَّءِ.... فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَهِ هُمْ فاطِمَهُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها فَقالَ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ اَتَاْذَنُ لى اَنْاَهْبِطَ اِلَى الاَْرْضِ لاَِکُونَ مَعَهُمْ سادِساً فَقالَ اللَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَهَبَطَ الاَْمینُ جِبْراَّئیلُ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُو
لَ اللَّهِ الْعَلِىُّ الاَْعْلى یُقْرِئُکَ السَّلامَ وَیَخُصُّکَ بِالتَّحِیَّهِ وَالاِْکْرامِ وَیَقُولُ لَکَ وَعِزَّتى وَجَلالى اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیَّهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیَّهً وَلاقَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضَّیئَهً وَلا فَلَکاً یَدُورُ وَلا بَحْراً یَجْرى وَلافُلْکاً یَسْرى اِلاّ لاَِجْلِکُمْ وَمَحَبَّتِکُمْ وَقَدْ اَذِنَ لى اَنْ اَدْخُلَ مَعَکُمْ فَهَلْ تَاْذَنُ لى یا رَسُولَ اللَّهِ فَقالَ رَسُولُ اللَّهِ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یااَمینَ وَحْىِ اللَّهِ اِنَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ جِبْراَّئیلُ مَعَنا تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ لاَِبى اِنَّ اللَّهَ قَدْ اَوْحى اِلَیْکُمْ یَقُولُ اِنَّما یُریدُاللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً فَقالَ عَلِىُّ لاَِبى یا رَسُولَ اللَّهِ اَخْبِرْنى ما لِجُلُوسِنا هذا تَحْتَ الْکِساَّءِ مِنَ الْفَضْلِ عِنْدَ اللَّهِ فَقالَ النَّبِىُّ وَالَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ نَبِیّاًو َاصْطَفانى بِالرِّسالَهِ نَجِیّاًما ذُکِرَ خَبَرُنا هذا فى مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الاَْرْضِ وَفیهِ جَمْعٌ مِنْ شَیعَتِنا وَمُحِبّینا اِلاّ وَنَزَلَتْ عَلَیْهِمُ الرَّحْمَهُ وَحَفَّتْ بِهِمُ الْمَلاَّئِکَهُ وَ اسْتَغْفَرَتْ لَهُمْ اِلى اَنْ یَتَفَرَّقُوا فَقالَ عَلِىُّ اِذاً وَاللَّهِ فُزْنا وَفازَ شیعَتُناوَرَبِّ الْکَعْبَهِ فَقالَ النَّبِىُّ ثانِیاً یا عَلِىُّ وَالَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ نَبِیّاًوَاصْطَفانى بِالرِّسالَهِ نَجِیّاً ما ذُکِرَ خَبَرُنا هذا فى مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الاَْرْضِ وَفیهِ جَمْعٌ مِنْ شیعَتِنا وَمُحِبّینا وَفیهِمْ مَهْمُومٌ اِلاّوَفَرَّجَ اللَّهُ هَمَّهُ وَلا مَغْمُومٌ اِلاّ وَکَشَفَ اللَّهُ غَمَّهُ وَلا طالِبُ حاجَهٍ اِلاّوَقَضَى اللّهُ حاجَتَهُ فَقالَ عَلِىُّ اِذاً وَاللَّهِ فُزْنا وَسُعِدْنا وَکَذلِکَ شیعَتُنا فازُوا وَسُعِدُوا فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ وَرَبِّ الْکَعْبَه ☘🌸☘🌸☘
AUD-20211211-WA0011.
14.19M
حدیث شریف کسا *صوت حدیث کسا* رو هر روز در خانه با صدای بلند پخش کنید تا ملائک در خانه هایتان مهمان شوند حدیث شریف کساء یکی از فضائل اهل بیت (ع) وافتخار تشیع است 🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به نام خدا چگونه من مسلمانم دلم از کینه لبریز است به هنگام فرایض هم دعا وذکر ناچیز است همه اعمال من یارب ریاء و فتنه انگیز است گناهم در تمام جنبه ها از حد سر ریز است چنین اعمال که من دارم نشان دارد زعصیانم چگونه من یک انسانم نخوانیدم مسلمانم به هرجا محفلی باشد گمانم هست سخنرانم نسنجیده هر آن چه درسر آمد بر زبان رانم گهی تهمت ، گهی غیبت زاین وآن همی خوانم به ظاهر صاحب علمم ولی در جهل و نادانم اگرچه بنده حقم ولی پیرو به شیطانم اسیر نفس دون هستم نخوانیدم مسلمانم چگونه من مسلمانم کنم همسایه را آزار ندارم حرمت اورا کنم اورا زخود بی زار پیمبر با وجودی که سفارش کرده است بسیار که اول فکر همسایه نما از بعد آن هم دار(۱) نه فامیل و نه همسایه نه از جمع رفیقانم نکردم من صله ارحام ، نخوانیدم مسلمانم درایام محرم من زنم برسینه و برسر سیه پوشم عزای نور چشم ساقی کوثر ولی اندر خفا دزدم شوم از ابن سعد بدتر که او در روبرو من پشت زنم بر شاه دین خنجر که نیستم زینت مولا شکستم عهد و پیمانم خدایی نیستم شیعه نخوانیدم مسلمانم من از بهر ریاست ها فروختم دین و عقبا را زدم تهمت به این و آن نکردم من مدارا. را چو ابن سعد شوم والی ری و بلخ و بخارا را شکستم حرمت دین و نکردم فکر فردا را همی اسراف و ریخت و پاش گمانم اهل ایمانم بواقع یار شیطانم !! نخوانیدم مسلمانم مسلمانی نباشد بر عبا و ریش و دستارم ویا پیشانی زخم و دو چشم تا صبح بیدارم چو زالو خون خلق خوردم ریاء کارو ربا خوارم ندارم شرم چو از یزدان چه بی عارو گنه کارم کجا من با چنین جرمی غلام شاه مردانم بخود گویم مرنج از من ، نخوانیدم مسلمانم چگونه من مسلمانم خبرچین و خبر سازم زنم حقه به این وآن ، وفا دار به هر رازم براندازم محبت را نفاق و کینه اندازم ولی ظاهر چنان مشفق ، درونم من دغل بازم گنه افتاده بر جانم ،نه از کرده پشیمانم اجل گیرد اگر جانم/ نخوانیدم مسلمانم (صفا)جور و جفا کردی نکردی خوف از محشر تو عمر خود فنا کردی نگشتی پیرو حیدر نباشد حیف بر آن شیری که خوردی از دم مادر گناه کردی نبود یادت مگر از جنت و کوثر بدین کار و به رفتارت زعقبای تو ترسانم بگویم یا نگویم من ، نخوانیدم مسلمانم 🖊شاعر: قاسم جناتیان قادیکلایی (22) الجار ثم الدار! بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيم امام حسن عليه السلام مى فرمايد: مادرم زهرا عليهاالسلام را در شب جمعه ديدم تا سپيده صبح مشغول عبادت و ركوع و سجود بود و مؤ منين را يك يك نام مى برد و دعا مى كرد، اما براى خودش دعا نكرد عرض كردم : - مادر جان چرا براى خودتان دعا نمى كنيد؟ فرمودند: - فرزندم اول همسايه ، بعد خويشتن ! (الجار ثم الدار!)(26) 📚پاورقی 26-بحارالانوار، ج 43، ص 81 و ج 89، ص 313 و ج 93، ص 388 با كمى تفاوت . https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم واحشرنا معهم والعن اعدائهم اجمعین 💠 حضرت آیت‌الله بهجت رحمه الله علیه می فرمودند : «هر روز سعی کنید یک حدیث از کتاب را مطالعه کنید و سعی نمایید به آن عمل کنید؛ بعد از یک سال خواهید دید که حتماً عوض شده‌اید؛ مانند دارویی که انسان مصرف کند و بعد از مدتی احساس بهبودی می‌کند». 🔷 به توفیق الهی تدریس و مباحثه متن کتاب جهاد_با_نفس توسط حجة الاسلام مصطفی امینی خواه ، از اوایل دهه 90 در قم آغاز شد و پس از آن در مشهد ادامه یافت. این مباحث که در بازه زمانی 10 الی 15 دقیقه ارائه شده ، پیش از دروس حوزوی بوده و مخاطب آن طلاب و فضلا بوده اند ولی در عین حال شنیدن آن برای عموم ، منعی ندارد و ان شاء الله مفید نیز خواهد بود.
AUD-20211128-WA0188.mp3
6.08M
🔈 📚 📣 جلسه هفدهم * حق هم‌نشین به معنای عام * حق شریک * حق مال * اینجا ایثار نکنیم * حق کسی که از شما طلبکار است * حق کسی که ادعای علیه ما دارد * حق کسی که علیه کسی ادعایی داریم * حق کسی که از ما مشورت خواسته است * معنای نصیحت * اصل کلی در رفتار با دیگران ⏰ مدت زمان: ۱۴:۳۳ 🎙️ حجت الاسلام مصطفی امینی خواه ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 *بیشتر بیندیشیم❗* 🌺 *جرج جرداق مسیحی یک تنه ۲۰۰ بار نهج البلاغه را خوانده است.* 👌 *آیا ما شیعه مولا علی علیه السلام، ۲۰۰ نفر از ما، یک بار نهج البلاغه را خوانده ایم⁉️*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 منتظران ظهور 🌹
چون سختی ها به نهايت رسد، گشايش پديد آيد و آن هنگام كه حلقه های بلا تنگ گردد آسايش فرا رسد. نهج_البل
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 💠 نهج البلاغه # ادامه شرح خطبه سوم ( شقشقیه ) # جلسه ۳۰ 🔶تحلیل سیاسی دوران عمر ( خلیفه دوم) بحث ما در خطبه سوم پیرامون دوران خلافت خلیفه دوم بود که امیرالمؤمنین علیه السلام در مقدمه آن ویژگی های اخلاقی و شخصیتی خلیفه دوم را بررسی فرمودند و در ادامه می فرمایند : 🌸فَصَاحِبُهَا كَرَاكِبِ الصَّعْبَةِ إِنْ أَشْنَقَ لَهَا خَرَمَ وَ إِنْ أَسْلَسَ لَهَا تَقَحَّمَ فَمُنِيَ النَّاسُ لَعَمْرُ اللَّهِ بِخَبْطٍ وَ شِمَاسٍ وَ تَلَوُّنٍ وَ اعْتِرَاضٍ فَصَبَرْتُ عَلَى طُولِ الْمُدَّةِ وَ شِدَّةِ الْمِحْنَةِ حَتَّى إِذَا مَضَى لِسَبِيلِهِ جَعَلَهَا فِي جَمَاعَةٍ زَعَمَ أَنِّي أَحَدُهُمْ فَيَا لَلَّهِ وَ لِلشُّورَى مَتَى اعْتَرَضَ الرَّيْبُ فِيَّ مَعَ الْأَوَّلِ مِنْهُمْ حَتَّى صِرْتُ أُقْرَنُ إِلَى هَذِهِ النَّظَائِرِ لَكِنِّي أَسْفَفْتُ إِذْ أَسَفُّوا وَ طِرْتُ إِذْ طَارُوا فَصَغَا رَجُلٌ مِنْهُمْ لِضِغْنِهِ وَ مَالَ الْآخَرُ لِصِهْرِهِ مَعَ هَنٍ وَ هَنٍ إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثِيلِهِ وَ مُعْتَلَفِه🌸 🍃فَصَاحِبُهَا كَرَاكِبِ الصَّعْبَةِ إِنْ أَشْنَقَ لَهَا خَرَمَ وَ إِنْ أَسْلَسَ لَهَا تَقَحَّمَ🍃 صاحب: همراه ها: برمی گردد به خلافت( حوزه خشناء) اشنق : کشیدن افسار ناقه _ ریسمانی که دهانه مَشک را با آن محکم می کنند هم معنی می دهد. خرم: پاره شدن _ شکاف برداشتن تقحّم : از ریشه قُحوم است ( انسان بدون فکر خود را در جایی بیاندازد) همان خلافتی که خلیفه اش عمربن خطاب بود ، اگر کسی می خواست به آن حوزه وارد شود و با او مصاحبت داشته باشد ، مثل کسی بود که بخواهد بر یک حیوان چموشی سوار شود و آن را مرکب خود قرار دهد ( تشبیه فرموده اند) طبیعی است که سوار شدن بر حیوان چموش کار ساده ای نیست ؛ چنانچه افسار را زیاد بکشد ، دهانش پاره شود و اگر افسار را رها کند حیوان رَم می کند و خودش و سوارش را به هلاکت می اندازد . 🍃فَمُنِيَ النَّاسُ لَعَمْرُ اللَّهِ بِخَبْطٍ وَ شِمَاسٍ وَ تَلَوُّنٍ وَ اعْتِرَاضٍ🍃 مُنْیْ : مبتلا شدن لَعَمرالله : لَ (برای قسم است) عَمر( مبتدا) قسمی( خبر محذوف) خَبط : انحراف از مسیر مستقیم شِماس : سرکشی و بد خلقی اعتراض : از مسیر مستقیم دائم منحرف به راست و چپ می شود . به خداقسم مردم در آن دوران مبتلا به یک سلسله مسائل اجتماعی بودند . (مردم گرفتار شبهه و خطا شدند و عدالت به غلط برای مردم جا افتاد .) مردم گرفتار سرکشی و نفاق و انحراف شدند . 🔘 نکته : [در زمان خلیفه دوم فتوحات زیادی صورت گرفته است و عامه مردم وقتی تاریخ را مرور می کنند طرفدار کسی هستند که فاتح باشد ( به هر قیمتی، حتی اگر ویژگی خوبی نداشته باشد) به همین خاطر به او امتیاز می دهند و بر عکس اگر کسی شکست خورده باشد حتی اگر ویژگی های خوب دیگری داشته باشد ، مردم او را منفی تلقی می کنند . این نحوه تحلیل تاریخ علمی نیست ؛ همه جوانب باید در نظر گرفته شود . در مورد خلیفه دوم هم توضیحاتی جلسه قبل داده شده که : اولاً ، او خودش طراح عملیات جنگی نبود . ثانیاً ، نیروی ایمان رزمندگان در فتوحات مؤثر بود. ثالثا ً ، پیامبر بشارت داده بودند که کاخ کسری و قیصر توسط مسلمانان فتح می شود. رابعاً ، غنائم زیادی هم بدست می آمد که بی تأثیر نبود . از همه مهمتر ، آوای اسلام که به گوش می رسید ، از لشگر مسلمانان استقبال می شد. فتوحات مسلمانان ربط زیادی به خلیفه دوم نداشت . او اصحاب خاص پیامبر را هم اجازه نمی داد که ورود پیدا کنند و حتی حدیث گفتن ممنوع بود . البته او چون خودش زندگی ساده ای داشت ، افرادی را که در بخشهای مختلف سر کار می گذاشت اگر خطایی از آنان می دید یا می شنوید آن ها را تنبیه می کرد ( مُشاطره) . 🔹مشاطره : به آنان می گفت ثروت بدست آمده شان را بیاورند و سپس تقسیم می کرد . قسمتی را به بیت المال می سپرد و قسمت کمی را به آنان پس می داد . در حالیکه پولی که از مردم گرفته شده بود باید به خود مردم باز گردانده می شد . ( مطابق دستورات دینی نبود) 🔹یکی دیگر از اقدامات خلیفه دوم ، تشکیل دَواوین بود . دفتر هایی تشکیل داد و ثبت نام کرد از همه مسلمانان و برای هر کدام حقوقی از بیت المال قرار داده بود . اما او به حسب سابقه در اسلام آوردن افراد اموال را تقسیم می کرد . اگر سابقه در اسلام ملاک بود چرا پیامبر این کار را نکردند ؟ حتی خلیفه اول هم چنین کاری نکرد . این یک بدعت بود و همین بدعت او بعدها برای امیرالمؤمنین علیه السلام مشکل آفرین شد . زیرا یک عده متوقع بودند که ما سزاوار حق بیشتر از بیت المال هستیم چون سابقه بیشتری در اسلام داریم .] 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶نهج البلاغه # ادامه شرح خطبه سوم (شقشقیه) # جلسه ۳۰ قسمت 2⃣ خلافت ده ساله عمر از این بدعت ها و خطاها زیاد داشت و تأثیر زیادی بر عامه مسلمانان گذاشت و در ذهن آن ها جای
گرفت که همچنان نیز برقرار است که این ذهنیات را در اهل سنت مشاهده می کنیم . در ادامه امام می فرمایند: 🍃فَصَبَرْتُ عَلَى طُولِ الْمُدَّةِ وَ شِدَّةِ الْمِحْنَةِ🍃 من صبر کردم با وجود اینکه زمان زیادی بود ( ۱۰ سال و ۶ماه) [ یکی دیگر از بدعت های خلیفه دوم ، تولید نماز بود ! همین نماز تراویح که همچنان در عربستان مرسوم است که در ماه رمضان نمازهای مستحبی را به جماعت برگزار می کنند ، نمونه بارز این بدعت ها است . ▪تراویح : از آن جهت که نمازهای نافله طولانی است و دربین آن استراحتی می کنند به این نام گذاشته شده است . در اسلام هیچ نماز نافله ای به جز نماز باران ( نماز استسقاء) ، به صورت جماعت خوانده نمی شود. وقتی خلیفه دوم چنین بدعتی را آورد گفت : انّها خَیر بدعة : چه بدعت خوبی! و این بدعت ها در زمان امیرالمؤمنین دردسرساز شد . وقتی حضرت مخالفت فرمودند با نماز تراویح مردم اعتراض می کردند و توجه به فرمایشات حضرت نداشتند و نهایتاً ایشان آنان را به خودشان واگذاشت . ببینید چقدر بدعت عمر تأثیر عمیقی روی مردم گذاشته بود که به هیچ وجه قبول نمی کردند آن را کنار بگذارند. 🍃حَتَّى إِذَا مَضَى لِسَبِيلِهِ🍃 تا اینکه دومی هم از دنیا رفت . نقل شده که هنگام مرگ عمر می گفت : 《یا لیتنی لم أکُ شیئاً، لیْتَ لم تَلِدْنی أُمّی، لیتَ کنْتُ نَسیاً منسیّا، یا لیتنی کُنْت حائکاً أعیش من عمل یدی》 ای کاش من هیچ بودم، ای کاش مادرم مرا نزاییده بود، ای کاش من به فراموشی سپرده شده بودم، ای کاش بافنده بودم و از دست رنج خود زندگی می‌کردم. و اما برای خلافت بعد از خودش ترتیبی داد . او گفت : اگر بخواهم کسی را به جای خودم معرفی کنم ، بهتر از من هم این کار را کرده ( منظورش ابی بکر بود) و اگر بخواهم کسی را معرفی نکنم بهتر از من این چنین کرد ( منظورش پیامبر بود) و سپس گفت اگر ابوعبیده جراح ( در سقیفه همراهشان بود) زنده بود او را جانشنین خودم می کردم و اگر سالم غلام حذیفه ( در سقیفه حضور داشت و در خانه فاطمه زهرا آمد ) زنده بود تا جانشینش کنم و بالاخره فرستاد دنبال ۶ نفر . این ۶ نفر اولینشان امیر المؤمنین علیه السلام بود و بعد عثمان ، طلحه ، زبیر ، سعد ابی وقاص و عبدالرحمن عوف بودند. اینها آمدند و عمر گفت : پیامبر از دنیا نرفتند مگر اینکه از این ۶نفر راضی بودند ( از آنها تجلیل کرد) سپس نگاهی کرد و گفت : هان انگار همگی خیلی در طمع خلافت هستید و سپس یکی یکی از هر کدام تحلیلی کرد . ● به زبیر گفت : تو یک روز مؤمنی و روز دیگر کافری ( مؤمن الرضا و کافرالغضب : اگر راضی باشی ، مومنی و اگر راضی نباشی ، کافری) ● به طلحه گفت : تو وقتی پیامبر از دنیا رفتند از تو ناراضی بودند .( اشاره به ماجرای آیه حجاب که اگر خواستید از زنان پیامبر چیزی بگیرید باید از پس پرده بگیرید ، طلحه جمله ای گفته بود که پیامبر ناراحت شده بودند) ● به عبدالرحمن بن عوف گفت : تو از بنی زهره ای و بنی زهره را چه به خلافت . ● به سعد ابی وقاص گفت : با آن همه مال و منال که داری می خواهی خلیفه شوی ! تازه تو هم از بنی زهره ای. ● به عثمان گفت : اگر تو به خلافت برسی ، بنی امیه را بر مردم سوار می کنی . ●ودر آخر نگاهی به امیرالمؤمنین علیه السلام انداخت و گفت : لهِ أنتَ لَولا دُعابةُ فِیکَ! أما وَاللهِ لَئِن وَلّیتَهُم لَتَحمِلَنَّهُم عَلى الحَقِّ الواضِحِ والمَحَجَّةِ البَیضاءِ تو چه خوبی اگر این مقدار شوخ مزاجی ات نبود . به خدا قسم اگر تو بر مردم حاکم شوی مردم را به راه مستقیم و به سوی حق می بری. امام از این جریان ابراز نارضایتی می کنند و می فرمایند: 🍃حَتَّى إِذَا مَضَى لِسَبِيلِهِ جَعَلَهَا فِي جَمَاعَةٍ زَعَمَ أَنِّي أَحَدُهُمْ 🍃 خلیفه دوم خلافت را در بین یک شورایی قرار داد که خیال می کرد من هم همطراز آن ها هستم ! قسمت 3⃣ در ادامه بحث : 🍃فَيَا لَلَّهِ وَ لِلشُّورَى مَتَى اعْتَرَضَ الرَّيْبُ فِيَّ مَعَ الْأَوَّلِ مِنْهُمْ🍃 (لله : لام استغاثه و لام لِشوری : برای مستغاث منه است ) خدایا به تو استغاثه می کنم از این شوری ! پیداست دلِ حضرت خیلی به درد آمده بوده از این شوری. 🔸🔸🔸🔸 📜شورای ۶ نفره قوانینی هم داشت : ⬇️ ⬇️ ⬇️ خلیفه دوم دستوراتی هم داد که معلوم بود از قبل نتیجه اش مشخص شده بود. ( در واقع یک شورای فرمایشی بود) تمام مورخین اهل سنت نوشته اند که : خلیفه دستور داد که این ۶نفر را ببرید داخل یک خانه ای و اطراف خانه ۵۰ فرد مسلح قرار دهید . اینها سه روز وقت دارند که از بین خودشان یک نفر را معرفی کنند و با او بیعت کنند. ○ اگر ۵نفر با هم یکی شدند و یکی مخالفت کرد ، گردن آن یک نفر را بزنید.( طبیعی است که در چنین حالتی آن یک نفر حضرت علی بودند) ○ اگر ۲نفر یک طرف و ۴ نفر طرف دیگر ، گردن آن دوتا را بزنید ( در این حالت اگر بود حضرت علی علیه السلام و زبیر می شدند که ز
بیر با حضرت خویشاوندی داشت ) ○ اگر به دو گروه ۳ نفره تقسیم شدند و با هم توافق نکردند ، خلیفه در سمتی است که عبدالرحمن بن عوف قرار دارد و گردن سه نفر دیگر را بزنید ( معلوم بود که عبدالرحمن شوهر خواهر عثمان بود و حضرت محال بود با عثمان در یک جا جمع بشوند و سعد ابی وقاص هم با عبدالرحمن هم قبیله بودند) ○ و در حالت آخر بعد از ۳روز هیچ کدام به نتیجه نرسند که در آن وقت به خانه بریزید و همه را بکشید . در همه حالات حضرت باید کشته می شدند . این طرح بیش از آنکه طرح انتخاب خلیفه باشد ، طرح ترور امیرالمؤمنین بوده آن هم به شکل قانونی ( طبق حکم خلیفه) در همان گفتگوهای اولیه که صورت گرفت ، عثمان و عبدالرحمن بن عوف که وضعشان معلوم بود که با هم یکی هستند . سعد ابی وقاص هم که کینه دیرینه با حضرت داشت و بعدها هم با حضرت بیعت نکرد . طلحه هم بین حضرت علی و عثمان مخیر بود که نهایتاً به سمت عثمان کشیده شد. فقط علی علیه السلام ماند و زبیر ( که زبیر دست از حمایت از حضرت بر نداشت) پس ۴نفردر یک طرف و ۲ نفردر طرف دیگر شدند . بالاخره پس از گفتگوهای زیاد عبدالرحمن بن عوف به ظاهر دست به سمت حضرت دراز کرد و گفت با تو بیعت می کنم که به سنت رسول خدا و سیره شیخین ( خلیفه اول ودوم) عمل کنی . حضرت فرمودند من به سنت رسول الله و رأی خودم خلافت را قبول می کنم . سپس همین کار را با عثمان کرد و عثمان پذیرفت که به سنت رسول الله و سیره شیخین عمل کند و خلافت به عثمان منتقل شد . البته گفته شده در این سه روز خیلی گفتگو شده و امیرالمؤمنین علیه السلام برایشان احتجاج کردند ولی نهایتاً عبدالرحمن با عثمان بیعت کرد و او را به عنوان خلیفه اعلام کرد که حضرت فرمودند که خدایا بین این دو دشمنی بیانداز و این نفرین حضرت پاپیچ آنها شد و چیزی نگذشت که عبدالرحمن با عثمان اختلاف شدیدی پیدا کرد و مورد غضب عثمان نیز قرار گرفت . نه به خلافت رسید و نه دوستیشان پایدار ماند . بیعت با عثمان برای حضرت بسیار سخت بود که ایشان برای حفظ اسلام تحمل فرمودند . 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکتب عشق علی (صلوات الله علیه) مکتب عجیبی است... سخنان استاد شهید مرتضی مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔گلِ امیدِ آسمون؛ که شده قامتت کمون ● تویی شادی خونمون، مادر بمون… ●
😭 آقا‌سلام‌روضـه‌مادر‌شروع‌شد باران‌اشک‌های‌مکرر‌شروع‌شد 🏴
🔔🔔 📖 سفر حج : ⚡️گویند شیخ ابو سعید ابوالخیر چند درهم اندوخته بود تا به زیارت کعبه رود. با کاروانی همراه شد و چون توانائی پرداخت برای مرکبی نداشت پیاده سفر کرده و خدمت دیگران می کرد. ⚡️تا در منزلی فرود آمدند و شیخ برای جمع آوری هیزم به اطراف رفت... ⚡️در زیر درختی مرد ژنده پوشی با حالی پریشان دید از احوال وی جویا شد و دریافت که از خجالت اهل و عیال در عدم کسب روزی به اینجا پناه آورده است و هفته ای است که خود و خانواده اش در گرسنگی به سر برده اند... چند درهم اندوخته خود را به وی داد و گفت برو . ⚡️مرد بینوا گفت : مرا رضایت نیست تو در سفر حج در حرج باشی تا من برای فرزندانم توشه ای ببرم. ⚡️شیخ گفت حج من ، تو بودی و اگر هفت بار گرد تو طواف کنم به زانکه هفتاد بار زیارت آن بنا کنم... https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت اشک‌آلود شهيد حاج قاسم سلیمانی از کمک حضرت زهرا در روزهای سخت جنگ ۳۳روزه که منجر به پیروزی شد. ✍در آن کوران حوادث که خیلی سخت بود، یکی از برادرهای حزب‌الله که اهل تدین و تشرع بود و در جنوب مسئول بود، در حالتی که به تعبیر خودش حالت خواب نبوده گفت «دیدم یک بانویی آمد و یک یا دو بانوی دیگر هم در کنارش بودند. من در عالم خواب حس کردم حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. رفتم به سمت پاهای مبارکشان؛ به ایشان گفتم که ببینید وضع ما را، ببینید ما چه وضعی داریم. حضرت فرمودند که «درست می‌شود». گفتم نه. من مُصر بودم به پای ایشان بیفتم و اصرار داشتم از ایشان چیزی بگیرم. بعد از اصرار کردن، ایشان فرمودند «درست می‌شود» و یک دستمال از داخل روپوشی که داشتند بیرون آوردند و تکان دادند و فرمودند «تمام شد». یک لحظه بعد یک هلی‌کوپتر اسرائیلی با موشک زده شد و بعد از این، زدن تانک‌ها شروع شد.» و زدن تانک‌ها همان نقطه‌ی شکست رژیم در جنگ بود. سردار_دلها