eitaa logo
🌹 منتظران ظهور 🌹
2.8هزار دنبال‌کننده
16.1هزار عکس
9.6هزار ویدیو
299 فایل
🌷بسم ربِّ بقیة الله الاعظم (عج)🌷 سلام بر تو ای امید ما برای زنده کردن حکومت الهی مرا هزار امید است و هر هزار تویی #اللّهم_عجِّل_لولیِّک_الفرج مدیر: @Montazer_zohorr @Namira_114 تبادل و تبلیغ: https://eitaa.com/joinchat/1139737620C24568efe71
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20220130-WA0025.mp3
5.45M
🔈 📚 📣 جلسه هشتاد و ششم * پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم کجا صبر نکردند؟ * صبر ، وصف اهل‌بیت علیهم السلام * نسبت صبر و ایمان * آیه شکرانه صبر پیامبر ص * اسلام دین خشونت است؟! * نتیجه صبر در دنیا * نتیجه صبر در راه خدا چیست؟ ⏰ مدت زمان: ۱۰:۱۰ https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | پدر فرزندان شهدا ⁉️ چرا حاج قاسم بین دخترش با دیگران فرق گذاشت؟! 🔶 بازنشر به مناسبت علیه‌السلام و 📚 منبع: کتاب سلیمانی عزیز
*📌خداوند و دیدگاه ملاصدرا* ✍خداوند بی نهایت است و لامکان و بی زمان، اما به قدر فهم تو کوچک می شود، و به قدر نیاز تو فرود می آید، و به قدر آرزوی تو گسترده می شود، و به قدر ایمان تو کارگشا می شود، یتیمان را پدر می شود و مادر، محتاجان برادری را برادر می شود، عقیمان را طفل می شود، ناامیدان را امید می شود، گمگشتگان را راه می شود، در تاریکی ماندگان را نور می شود، رزمندگان را شمشیر می شود، پیران را عصا می شود، محتاجان به عشق را عشق می شود. 💥خداوند همه چیز می شود همه کس را... 👈به شرط اعتقاد، به شرط پاکی دل، به شرط طهارت روح، به شرط پرهیز از معامله با ابلیس، بشویید قلب هایتان را از هر احساس ناروا، و مغزهایتان را از هر اندیشه خلاف، و زبان هایتان را از هر گفتار ناپاک، و دست هایتان را از هر آلودگی در بازار، و بپرهیزید از ناجوانمردی ها، ناراستی ها، نامردمی ها... 👈چنین کنید تا ببینید چگونه بر سفره شما با کاسه ای خوراک و تکه ای نان می نشیند، در دکان شما کفه­ های ترازویتان را میزان می کند. ✅و در کوچه های خلوت شب با شما آواز می خواند مگر از زندگی چه می خواهید که در خدایی خدا یافت نمی شود؟؟؟
: 🌹 چند فضيلت کوتاه از بحار فضائل اميرالمومنين عليه السلام 1⃣ حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکرد مگر این که پیروز برگشت.(1) 2⃣ رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمودند: 🔰عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا  «علی، قویدل ترینِ مردم است.»(2) 3⃣حریف را فقط با یک بار زدن می کشت و در نقل های تاریخی آمده است: کشته شدگان به دست حضرت امیر علیه السلام را از نحوه ضربت های حضرت باز میشناختند، زیرا ضربت ها همه یکنواخت بود و گفته اند: بر حریف خود بیش از یک ضربه نمی زد لذا وقتی از حریف بلندتر قرار می گرفت از بالا می زد و دو نیم می کرد و هنگامی که برابر بود از پهلو می زد و قطع مینمود و محل ضربه شمشیر گویی با آهن گداخته داغ شده بود.(3) 4⃣ پیامبر اسلام(ص) می فرمودند: 🔰علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ  «علی، شمشیر الهی بر روی دشمنان خداست.»(4) 5⃣حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام بیشتر پیاده می جنگید و اگر هم سوار اسبی می شد، چندان برایش مهم نبود.  به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟  پاسخ می داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم(پس اسب را برای چه می خواهم!؟)(5) 👌البته این رویه ایشان در همه جنگها نبود مثلا در جنگ جمل، بعد از آن‌که فرماندهان اصلی دشمن کشته و یا اسیر شده بودند، کسی نبود تا باقی مانده لشکر را بازسازی کند لذا امام آنان را تعقیب نکرد و دلیلی برای کشتن زخمی‌ها نیز وجود نداشت. اما در نبرد صفین، فرماندهان اصلی دشمن تا آخر نبرد زنده بودند و هر لحظه امکان جمع‌آوری سلاح، مداوای زخمی‌ها، تجدید قوا و سازماندهی مجدد وجود داشت، از این‌رو باید تا جایی که امکان داشت، دشمن را از پای درآورد.(مثل جریان تعقیب حضرتش برای فرار عمروعاص) به همین دلیل، دو نوع برخورد امام(ع) را نمی‌توان رویکردهایی دوگانه و متضاد ارزیابی کرد، بلکه این دو رویکرد متفاوت ناشی از تفاوت اوضاع پیرامونی بود. 6⃣ حضرت زرهش تنها سینه اش را می پوشاند و هرگز پشت نداشت.  از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟  در پاسخ فرمود: من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.(6) 7⃣ شجاعت و استواری حضرت علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه مشرکان و کافران او را در جنگ می دیدند به همدیگر وصیت می کردند مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.(7) 8⃣ هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند،مردم به یکدیگر می گفتند:  ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.(8) 9⃣ روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود:  «در همان جایی که از من دور شده اید.»(حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود و شدت جنگ مرا پس و پیش نمیکند)(9) 0⃣1⃣حضرت علی علیه السلام میفرمودند: بخدا سوگند اگر اقلیمهای هفت گانه با هر چه در زیر آسمانهای آنهاست به من داده میشد تا خدا را نافرمانی کنم درباره موری که پوست جویی را از دهانش(به ستم)بستانم، هرگز این کار را نمیکردم. که همانا این دنیای شما در نزد من از برگ نیم جویده ای در دهان ملخی ناچیزتر است. علی را با نعمتهای فناپذیر و لذت های گذرا و ناپایدار چه کار!(10) 1⃣1⃣ حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام از نان دنیا به نان جو بسنده کرده بود و از نان گندم نمی خورد تا آنجا که برخی مردم میگفتند:  «پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چه بسا در کشتن هم آوردان و پهلوانان ناتوان باشد!» 🌹مولا علی علیه السلام در پاسخ میفرمود: «بدانید! درخت بیابانى (که آب کمترى به آن مى رسد) چوبش محکم تر است اما درختان سرسبز (که همواره در کنار آب قرار دارند) پوستشان نازک تر (و کم دوام تر)اند و گیاهان بیابانی که جز با آب باران سیراب نمى شوند آتشی افروخته تر دارند و خاموشی آنها دیرتر رخ میدهد.»(11) 2⃣1⃣ از سخنان آن حضرت است که می فرمود: 🔰وَ الله لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... /  «به خدا سوگند اگر همه مردمان عرب برای جنگ با من، پشت به پشت هم دهند هرگز از آنان روی برنتابم »(12) عليٍ عبادَةٌ منابع: (1) -معجم الاوسط، ج3 ص87 (2) -مناقب علی بن ابی طالب، ص143 (3) -ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج1، ص20 (4) -الامالی، ص61 (5) -مناقب آل ابی طالب ج3، ص298 (6) -الاخبار الموفقیات ص343 (7) -ربیع الابرار ج3 ص 319 (8) - راغب اصفهانی، المحاضرات (9) - ابشیهی، المستطرف، ج1، ص178 (10) - نهج البلاغه، خطبه 224 (11) و (12) - نهج البلاغه، نامه 45 🌍 https://eitaa.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| گاهی از خاکِ درت مرهم به زخمِ ما ببند اینچنین مگذار ما را، یا رها کن، یا ببند🤍 🌺🕊 کبوترم هوایی شدم ببین عجب گدایی شدم دعای مادرم بوده که منم امام رضایی شدم 🕊🌺 💛 اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ 💛
AUD-20220216-WA0099.mp3
8.36M
🏴 💔سلام بر آن قلب بی قراری که مولا دست روی آن گذاشت و یک سال و نیم بی صدا تپید... 🎙کربلایی محمد حسین پویانفر 🤲🏻 ⬛◾◼️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*باسلام خدمت اعضای گروه* *پنج قسمت اخر روایت* *دلدادگی* *امشب در گروهای عالم پس از مرگ* *باما همراه باشید* 🔮🔮🔮🔮🔮🔮 *📲*جهت عضویت در گروها* 💠💠💠💠💠💠 *عالم پس از مرگ*( ۱) https://chat.whatsapp.com/D8PitdsCWGR0djKCNx1hZD 💫💫💫💫💫 *عالم پس از مرگ*( ۲) https://chat.whatsapp.com/GKcw3FHpmt1AzfKkvR87CT 💫💫💫💫💫💫 *عالم پس از مرگ*( ۳) https://chat.whatsapp.com/F2kEHiJzOPP7GNh9InFsDv 💫💫💫💫💫💫 *عالم پس از مرگ*(۴) https://chat.whatsapp.com/EwYE06FwBEjHGusHUMe6Xv 💫💫💫💫💫 *عالم پس از مرگ*(۵) https://chat.whatsapp.com/L2bAdHzLRg5BkqeX6T74EZ 💫💫💫💫💫💫 *عالم پس از مرگ*(۶) https://chat.whatsapp.com/CohlFbaes8B9CIoIvFsqIN 💠💠💠💠💠💠 *🌹مطالب گروهای عالم پس از مرگ مشترک*🌹
۲۳ 🎤 ☜ تا تمرین نکنی ☜ تا ورزیده نشی ☜ تا وسط میدون نری ☜ تا نجنگی ؛ ✘رؤیای قهرمانی، بیشتر یه رؤیای خنده‌داره! 🎖آستین‌هات رو بزن بالا ... بیا وسط میدون و یکی یکی حریف‌هات رو از سر راهت بردار، و قدم‌قدم بزرگتر و وسیع‌تر شو ... - حالا این حریف‌ها کجان؟ - این میدون کجاست؟ - قضیه‌ی آستین بالا زدن، چیه؟
AUD-20220216-WA0122.mp3
1.51M
.🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 *زیارتنامه_حضرت_زینب_کبری_سلام_الله_علیها*
.🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 *زیارتنامه_حضرت_زینب_کبری_سلام_الله_علیها* *⚫️اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ فاطِمَةَ وَخَدیجَةَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ وَلِیِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ،* *⚫️اَلسَّلامُ عَلَیْک ِعَرَّفَ اللهُ بَیْنَنا وَبَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّةِ،وَحَشَرَنا فی زُمْرَتِکُمْ،وَاَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّکُمْ، وَ سَقانابِکَاْسِ جَدِّکُمْ مِن یَدِعَلِیِّ ابْن اَبیطالِب صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ،اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنافیکُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ،وَاَنْ یَجْمَعَنا وَاِیّاکُمْ فی زُمْرَةِ جَدِّکُم ْمُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ،* *⚫️وَاَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ، اِنَّهُ وَلِیٌّ قَدیرٌ، اَتَقَرَّبُ اِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ،وَالْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِکُمْ، وَالتَّسْلیمِ اِلَی اللهِ راضِیاًبِهِ غَیْرَ مُنْکِروَلا مُسْتَکْبِروَعَلی یَقینِ ما اَتی بِهِ مُحَمَّدٌ،وَبِهِ راض نَطْلُبُ بِذلِکَ وَجْهَکَ یا سَیِّدی،اَللّهُمَّ وَرِضاکَ وَالدّارَ الآخِرَة َیا سَیِّدَتی یا زَیْنَبُ،* *⚫️اِشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ،فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ،اَللّهمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ اَنْ تَخْتِمَ لی بِالسَّعادَةِ،فَلا تَسْلُبْ مِنّی ما اَنَا فیهِ،وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ،اَللّهمَّ اسْتَجِبْ لَناوَتَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَعِزَّتِکَ،وَبِرَحْمَتِکَ وَعافِیَتِکَ،وَصَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّد وَآلِهِ اَجْمَعینَ،وَسَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.* 💚اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💚
شاهزاده ای در خدمت قسمت چهل و دوم 🎬: و براستی حسین شفا پیدا کرده بود و حالا نوبت ادای نذر بود ، کل خانواده و حتی فضه هم در این نذر سهیم شدند .. سه روز روزه شکرانهٔ شفای حسین کوچک... اولین روزهٔ نذریشان داشت به افطار نزدیک می شد ، علی علیه السلام که ساعتی قبل از خانه بیرون رفته بود، با دستی پر به خانه برگشت . فضه دوان دوان خود را به مولایش رسانید و جوهایی را که او آورده بود در بغل گرفت و به طرف آسیاب دستی رفت تا مشغول آرد کردن شود. صدای آسیاب که بلند شد ، فاطمه سلام الله علیها نیز خود را به او رساند و فرمود : فضه جان ، شما جوها را آسیاب کن و من هم هیزم و تنور را آماده می کنم تا پس از آماده شدن خمیر قرصی نان برای افطار بپزیم. روز کم کم در پشت کوه های سر به فلک کشیده ، پنهان می شد که افطار این خانوادهٔ ملکوتی هم آماده شد. سهم هرکس مقداری نان جو برای افطار بود. سفره پهن شد و همه بر سر آن نشستند، هنوز هیچ‌کس دست به نان ها نزده بود که کسی درب خانه را زد. فضه خود را به درب رساند و آن را گشود و پشت درب فقیری را دید که گویی به بوی نان تازه به آنجا کشیده شده بود . تا فضه از زننده درب گفت ، فورا و بی تعلل هرچه در سفره بود را به آن فقیر دادند و فضه هم به تبعیت از بانویش و اهل خانه ، سهم افطارش را به آن فقیر بخشید. مرد تهی دست خوشحال از گرفتن نان‌تازه که عطر بهشت را می داد ، از درب خانه فاصله گرفت ، او نمی دانست که همین نان جو تمام خوارکی موجود در خانه بوده و اهل خانه هم از صبح روزه دار بودند و لب به آب و غذا نزده اند‌ آن شب ، ساکنان خانهٔ مولا علی روزه شان را با آب باز کردند و شکر خداوند نمودند. روز دیگر رسید و باز همه روزه دار بودند، از جوهای آرد شده ، سهمی را برای امروز گذاشته بودند .فاطمه سلام الله علیها با دستان مبارکش خمیر می نمود و فضه هم آتش تنور را به پا می کرد... باز هم روز به غروبش نزدیک می شد و در تقدیر این خانه نوشته شده بود تا واقعه ای دیگر رخ دهد...تا دوباره به بهانهٔ این واقعه...خداوند عشقش را به علی و اولاد او جار بزند و بازهم آیه های قران بود که با علی معنا می گرفت و علی بود که در آیه های قرآن نمایان می شد... ادامه دارد... 🖍 به قلم :ط_حسینی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آن # قسمت دوم خطبه ۲۸ ۷۲ # بخش ۴ 🔖 نکته اخلاقی اول : امروزه یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجهیم ، همان مشکلی هست که شیطان را زمین زد . شیطان با آن اوج مقامی که داشت وقتی قیاس کرد ، همین باعث سقوطش شد . ائمه ما هم فرموده اند: لا تقس فان اول من قاس ابليس:" قياس مكن كه نخستين قياس كننده شيطان بود" 👈 (📗 نور الثقلين /جلد دوم /صفحه 6.) ما معمولاً در قیاس زمین می خوریم . قیاس یعنی اینکه ما خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم . البته والدین خیلی مؤثرند . آنها باید در کودکی ریشه این قیاس را بسوزانند . همانجایی که کودک می بیند دست کودک دیگری یک کتاب آبی رنگ👦📘 است و او بخواهد کتابی با جلد آبی داشته باشد. کتاب همان کتاب است . کودک کتاب می خواهد یا می خواهد مثل آن کودک دیگر باشد ؟! اینجا که کودک سعی می کند مثل دیگری باشد ، همین جا باید جلوی او را گرفت . همین خصلت در بزرگسالی تبدیل می شود به "چشم و هم چشمی" که فرد را از هدف اصلی دور می سازد و یک ضعف بزرگ شخصیتی محسوب می شود . بهترین راه حل 👈 گاهی به عمد یک تفاوت هایی را بین فرزندانتان ایجاد کنید . گاهی یک امتیازی را به دانش آموزی بدهید تا بقیه یادبگیرند که همه مثل هم نیستند ( البته به اندازه ای که تبعیض زیاد ایجاد نشود) 🔖 نکته اخلاقی دوم : در اینکه برخی افراد امتیازهایی را بدست می آورند گاهی این شبهه ایجاد می شود که شاید از راه ناصواب بدست آورده باشند . در پاسخ به این شبهه باید گفت اولاً با مقایسه ظاهری نمی توان تشخیص صواب از ناصواب داده شود و ثانیاً چنانچه خطایی هم بوده باشد ، آیا ما می توانیم با اطمینان آن را بیان کنیم و یا اینکه در بین افراد بیشتری تعمیم دهیم ؟! 🔻مثال : در شرکتی به کارمندی پاداشی داده می شود که دیگری فکر می کند حتماً آن پاداش حق او هم بوده است . آیا همه جنبه ها و جهات زندگی آن فرد بر ما آشکار است ؟ آیا ممکن نیست در او ویژگی باشد که در فرد دوم این ویژگی موجود نباشد ؟! خطا وجود دارد ولی نباید درصد خطا موجب بد بینی ما بشود . توجه داشته باشیم در مورد دیگران فقط جنبه های منفی آنها را در نظر نگیریم ؛ حتماً جنبه های مثبتی هم دارند . 😊 به یاد داشته باشید شیعیان سالی چند بار (reset / تنظیم مجدد) می شوند 🔄 یکبار 👈شب قدر یکبار 👈ایام عاشورا یکبار 👈نیمه رجب ⏪ بسیار افرادی که شب خطاکار می خوابند و صبح در اثر توبه نیمه شب پاک می شوند ⏩ دنیا بدون زحمت نیست . باید تلاش کرد برای موفقیت . وافراد موفق کسانی هستند که سختی ها و تلاشهای زیادی را متحمل شده اند . ⏪ نابرده رنج گنج میسر نمی شود ⏩ 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آن # قسمت دوم خطبه ۲۸# جلسه ۷۲ # بخش ۳ ✨وَ مَنْ لاَ يَسْتَقِيمُ بِهِ الْهُدَى يَجُرُّ بِهِ الضَّلاَلُ إِلَى الرَّدَى✨ 🔸ترجمه : کسی که راه هدایت آن را مستقیم نکند ( به راه نیاورد) ، گمراهی اورا به هلاکت خواهد کشانید . ⭕️ توضیحات تکمیلی : (وَ مَنْ لاَ يَسْتَقِيمُ ) یعنی اگر چیزی قرار است کسی را راست کند و استقامت ببخشد ، آن هدایت است (بِهِ الْهُدَى) و اگر کسی با هدایت به راه نیامد ، از راه های انحرافی به جایی نمی رسد . ✨أَلاَ وَ إِنَّكُمْ قَدْ أُمِرْتُمْ بِالظَّعْنِ وَ دُلِلْتُمْ عَلَى الزَّادِ✨ 🔸ترجمه : آگاه باشید که بانگ رحیل سر داده و توشه سفر برایتان گفته اند . 🔸معنی واژگان : ¤ ظعن : کوچ کردن ⭕️ توضیحات تکمیلی : حضرت این عبارت را در ادامه همان جمله اول خطبه آوردند که فرمودند : (فَإِنَّ الدُّنْيَا أَدْبَرَتْ وَ آذَنَتْ بِوَدَاعٍ) دنیا آهنگ وداع سر داده است . در اینجا هم می فرمایند بانگ رحیل را سر داده اند . در وجود همه ما ندایی شنیده می شود که بخشی از عمرمان سپری شده و از دست رفته است و کسری از عمرمان باقی مانده است . 📣 🎶 این همان بانگ رحیل است👆 این یک امر تکوینی است که خداوند تکویناً امر فرموده است که باید بروید ! کجا برویم ❓سفری در پیش است. با خود چه برداریم❓گفته اند توشه این راه " تقوا " است . 🔎حضرت در ادامه بار دیگر آسیب شناسی می کنند 👇👇👇 ای مؤمنان ! به شما بگویم در این مرحله مشکلتان کجاست ❓ شما بانگ رحیل را به گوش شنیده اید ، در کتب مختلف هم مطالعه کرده اید که زاد و توشه " تقوا " است ؛ پس مشکل چیست ⁉️ پاسخ 👈 شما دو مشکل دارید : ✨وَ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُم اثْنَتَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ✨ 🔸ترجمه : باری بزرگتر چیزی که از آن بر شما می ترسم دو چیز است : پیروی هوس و درازی آرزو . ⭕️ توضیحات تکمیلی : کسی که به دنبال هَوَی و هَوَس می رود ، خود به خود آرزوهایش نیز طولانی می شود . پس اغلب این دو به دنبال هم می آیند . در آینده جبران می کنم... ( طول عمل) حضرت نقطه ضعف آدمی را در این دو چیز می بینند ؛ زیرا از این طریق شیطان به انسان آسیب می رساند . هوای نفس یعنی خواهش دل ( حرکت بر خلاف مسیر ) و جبرانی هوا و هوس هم آرزو است . به جای اینکه همان وقت توبه کند آن را به آرزوی های بلند مدت حواله می دهد . 📌مؤمنان وقتی گناه می کنند 👈 با توبه جبران می کنند . 📌فاسقان وقتی گناه می کنند 👈 با آرزو جبران می کنند . ( می گویند وقت بسیار است) ✨فَتَزَوَّدُوا فِي الدُّنْيَا مِنَ الدُّنْيَا مَا تَحْرُزُونَ بِهِ أَنْفُسَكُمْ غَداً.✨ 🔸 ترجمه : تا در دنیا هستید ، از آن توشه ای برگیرید که فردا جان شما را از خطر مصون بدارد. 🔸 معنی واژگان : ¤ تَزوُّد : زاد برگرفتن ، توشه بر گرفتن ¤ تَحرزون : از ریشه حِرز است به معنی محافظت 🤲 از خدای بزرگ مسئلت می داریم به همه ما توفیق دهد این خطبه و خطبه های مشابه را مکرر بخوانیم ؛ زیرا از مزایای مکرر خواندن این است که این جملات از یادمان نمی رود ‌و به طور ناخودآگاه برای ما تداعی شده و دست ما را می گیرد ان شاء الله . 🍃و السلام‌علیکم‌ و رحمة‌الله‌ و‌ برکاته🍃 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 💠 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۹ # جلسه ۷۳ # بخش ۱ امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این خطبه می فرمایند : 🍃 أَيُّهَا النَّاسُ الْمُجْتَمِعَةُ أَبْدَانُهُمْ الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ كَلاَمُكُمْ يُوهِي الصُّمَّ الصِّلاَبَ وَ فِعْلُكُمْ يُطْمِعُ فِيكُمُ الْأَعْدَاءَ تَقُولُونَ فِي الْمَجَالِسِ كَيْتَ وَ كَيْتَ فَإِذَا جَاءَ الْقِتَالُ قُلْتُمْ حِيدِي حَيَادِ! مَا عَزَّتْ دَعْوَةُ مَنْ دَعَاكُمْ وَ لاَ اسْتَرَاحَ قَلْبُ مَنْ قَاسَاكُمْ أَعَالِيلُ بِأَضَالِيلَ وَ سَأَلْتُمُونِي التَّطْوِيلَ دِفَاعَ ذِي الدَّيْنِ الْمَطُولِ. لاَ يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ وَ لاَ يُدْرَكُ الْحَقُّ إِلاَّ بِالْجِدِّ أَيَّ دَارٍ بَعْدَ دَارِكُمْ تَمْنَعُونَ وَ مَعَ أَيِّ إِمَامٍ بَعْدِي تُقَاتِلُونَ الْمَغْرُورُ وَ اللَّهِ مَنْ غَرَرْتُمُوهُ وَ مَنْ فَازَ بِكُمْ فَقَدْ فَازَ وَ اللَّهِ بِالسَّهْمِ الْأَخْيَبِ وَ مَنْ رَمَى بِكُمْ فَقَدْ رَمَى بِأَفْوَقَ نَاصِلٍ. أَصْبَحْتُ وَ اللَّهِ لاَ أُصَدِّقُ قَوْلَكُمْ وَ لاَ أَطْمَعُ فِي نَصْرِكُمْ وَ لاَ أُوعِدُ الْعَدُوَّ بِكُمْ مَا بَالُكُمْ مَا دَوَاؤُكُمْ مَا طِبُّكُمْ الْقَوْمُ رِجَالٌ أَمْثَالُكُمْ أَ قَوْلاً بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ غَفْلةً مِنْ غَيْرِ وَرَعٍ وَ طَمَعاً فِي غَيْرِ حَقٍّ.🍃 🔘 مقدمه بحث : کلمات و جملاتی که در این خطبه به کار رفته است ، به زیبایی و شیوایی تمام است و خودِ خطبه دارای جاذبه ای تامّ است تا انسان پیگیر آن شود که این کلمات زیبا و عبارات بلیغ را حضرت در چه مناسبتی و پیرامون چه موضوعی ایراد فرمودند . در مقدمه خطبه ، مرحوم شریف رضی ( رضوان الله تعالی علیه) ذکر کرده است که این خطبه به دنبال اولین غارت از غارات ایراد شده است . یعنی بعد از ماجرای حَکمیت . حَکمیتی که به زور بر حضرت علی علیه‌السلام تحمیل شد ، بازی مسخره ای که ابو موسی اشعری و عمروعاص در پیش گرفتند و نتیجه ای جز رسوایی نداشت و برای هیچ یک از مردم عراق و حجاز قابل قبول نبود . اینکه یکی از حَکَمین دیگری را بفریبد به این که هم علی و هم معاویه را از خلافت خلع کنیم و بعد از این حیله ، ابوموسی اشعری ، امیرالمؤمنین و معاویه هردو را خلع می کند و سپس عمروعاص معاویه را به خیال خود نصب نماید . این جریان مورد پذیرش هیچ کس نبود . مردم به دنبال ماجرای حَکَمیت به ویژه کسانی که به امیرالمؤمنین فشار آورده بودند و این ماجرا را تحمیل کرده بودند ، دچار نوعی عذاب وجدان شدند ؛ بخصوص کسانی که بعداً به عنوان خوارج معروف شدند ، بیش از همه عذاب وجدان می کشیدند . معاویه بعد از ماجرای حَکمیت دست اندازی های خود را به بلاد عراق آغاز کرد و این به خاطر شنیدن این خبر بود که علی بن ابیطالب ، در صدد آماده کردن لشگر برای حمله به شام هستند . معاویه به خیال خود می خواست پیشدستی کند و مردم عراق را گرفتار جنگهای نامنظم در گوشه و کنار این کشور گرداند تا آنها از حمله به شام منصرف شوند . این گونه جنگها که بیشتر به قصد ارعاب و ایجاد وحشت بود ، همچنان که پیش از این گفتیم ، "غارات" نام گرفته است . 🔻اولین آنها همین بود که معاویه لشگری ۴۰۰۰ نفری را به فرماندهی شخص سفّاکی بنام ضحاک بن قیس به سمت عراق فرستاد و به او گفت به کوفه نزدیک شو و هر اندازه می توانی به مردم کوفه آسیب برسان ، دوستان علی را به قتل برسان ، اموال آنان را غارت کن و ضحاک نیز چنین کرد. در این میان امیرالمؤمنین علیه‌السلام مردم کوفه را دعوت به مقابله و دفاع از شهر و دیار خودشان و دعوت به آمادگی برای جنگ با معاویه می نمودند ؛ ولی مردم سکوت کرده و توجهی نداشتند . اینگونه بود که چنین خطبه ای در آسیب شناسی سستی مردم کوفه و ضعف آنها از جانب حضرت ایراد شد . 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۹ # جلسه ۷۳ # بخش ۲ ✨أَيُّهَا النَّاسُ الْمُجْتَمِعَةُ أَبْدَانُهُمْ الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ ✨ 🔸ترجمه : ای مردمی که تن هایشان پیوسته و هوس هایشان پراکنده است . ⭕️ توضیحات تکمیلی : مردمی که بدن های آنان مجتمع است ( در اینجا جمع است) اما از نظر فکر و اندیشه متحد نیستید . جالب این است امیرالمؤمنین به جای اینکه بفرمایند : " المختلفة افکارهم " یا " المختلفة اهدافهم " می فرمایند : المختلفة أهواؤهم . ( هواهای ایشان پراکنده است ) زیرا هوای نفس اقتضای تشتت و پراکندگی دارد . هوای دل این انسان با هوای دل آن انسان به ندرت یکسان می شود و متحد می گردد ؛ اما افکار عُقلایی به خوبی به هم نزدیک می شود . اگر کسانی افکار و اندیشه عقلایی داشته باشند ، افکار عاقلانه همگرایی دارد ؛ یعنی در یک راستا حرکت میکند ؛ چون عقل در همه یکی است . حکم عقل نیز در همه تقریباً یکسان است . حتی اگر افراد عین هم فکر نکنند ، نزدیک به هم فکر می کنند . اگر در یک جمعی درباره موضوعی از افراد مختلف رأی گرفته شود و دیده شود آنها رأیشان به یک سمت و سو حرکت می کند ، دانسته می شود از روی اندیشه پاسخ داده‌اند . اما اگر دیدید هر کسی یک سازی می نوازد ، هرکسی یک پیشنهادی می کند ، پیداست همه عُقَلایی نمی اندیشند . هوای نفس و خواسته دل در کار است . همچنین اگر کسانی برای خدا تصمیم بگیرند و هدف الهی داشته باشند ، اینها متحد می شوند . اینکه حضرت فرموده اند : " الْمُجْتَمِعَةُ أَبْدَانُهُمْ الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ " یعنی مردمی که گرد هم می آیند ، اما یکدل نیستند و اندیشه هایشان کارگر نیست ، ایمانشان یکسان نیست ؛ لذا اظهار نظر و رأی آنها تابع هوای نفس است و همانطور که گفته شد ، هوای نفس منشأ تشتت و پراکندگی است . ✨كَلاَمُكُمْ يُوهِي الصُّمَّ الصِّلاَبَ وَ فِعْلُكُمْ يُطْمِعُ فِيكُمُ الْأَعْدَاءَ✨ 🔸ترجمه : گفته شما سنگ خارا را سست می کند و کرده شما دشمنانتان را آزمند می سازد . 🔸معنی واژگان : ¤ یوهی : از ریشه وَهی به معنای ضعف است . ¤ صُم : سنگ های سخت نفوذ ناپذیر / جمع اَصَم به معنای کر است ( ناشنوا) عرب به سنگ سخت نفوذ ناپذیر به جهت نفوذناپذیری اش می گوید : اَصَم . ¤ صِلاب : جمع صُلب به معنای سخت است . ¤ یُطمِعُ : از باب افعال ( اِطماع : به طمع انداختن) ⭕️ توضیحات تکمیلی : یعنی وقتی دور هم جمع می شوید ، یک حرفهایی می زنید آنچنان محکم و استوار همراه با عصبانیت و غرور که سخن شما دل سنگ را آب می کند . این در زمان سخن گفتن و ادعا کردن است ؛ ولی وقتی زمان عمل فرا می رسد ، به قدری سُستی می کنید که دشمن طمع می کند که به شما حمله کند . دشمن به این اندیشه میفتد که به سرعت می تواند بر شما پیروز شود . ✨تَقُولُونَ فِي الْمَجَالِسِ كَيْتَ وَ كَيْتَ فَإِذَا جَاءَ الْقِتَالُ قُلْتُمْ حِيدِي حَيَادِ! ✨ 🔸ترجمه : چون گرد هم می نشینید ، چنین و چنان کنم سر می دهید و چون جنگ پیش آید ، ملتمسانه آن را از خود می رانید . 🔸معنی واژگان : ¤ کَیت و کَیت : رجز خوانی کردن ¤ حیدی حیادِ : از ریشه حَید به معنای دورشدن ( حیدی : فعل امر و خطاب به مؤنث است ؛ یعنی دورشو!) حَیاده : اسم فعل بر وزن فعاله یعنی دورشو! عرب وقتی می گوید: " حیدی حیاد" که می خواهد خودش را از چیزی دور کند یا چیزی را از خودش دور کند . از حضور چیزی ناراحت است . در مقابل وقتی به استقبال چیزی می رود ، می گوید : "فَیهی فَیاهِ" ⭕️ توضیحات تکمیلی : وقتی دور هم می نشینید از هر دری سخن می گویید و ادعاهای گزاف می کنید ( رجز خوانی می کنید ) وقتی زمان جنگ فرا می رسد ، می گویید : " حیدی حیادِ " = دور شو ما تو را نمی خواهیم . از اینکه جنگی به پا شده ناراحتید . 👈دقت بفرمایید جنگی که حضرت از آن سخن می گویند برای کشورگشایی نبود ؛ بلکه برای دفع شر معاویه بود . 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
شرح خطبه 👆👆 استاد ذوفقاری