فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 نهجالبلاغه و شرح آن 🔸 خطبه ۷۳🔆بخش ۴: اگر او با دست خود بیعت کند،رو گرداند و در نهان آن را بشکند🎤 مفسر استاد دکتر محمد علی انصاری 🕰۵:۵۸
*💎بخشی از زيباييهای وقايع کربلا:*
*🔹زيباترين خواهش يک زن:*
همراه کردن زهير با امام حسين (عليه السلام) توسط همسرش
*🔹زيبا ترين بازگشت:*
توبه حر و الحاق به سپاه امام حسين (عليه السلام)
*🔹زيباترين وفا داری:*
نخوردن آب در شط فرات ابالفضل (عليه السلام)
*🔹زيبا ترين جنگ:*
نبرد حضرت علي اکبر (عليه السلام) با دشمن
*🔹زيبا ترين پاسخ:*
احلي من العسل جناب قاسم ابن الحسن(عليه السلام)
*🔹زيبا ترين هديه:*
تقديم عون و محمد به امام حسين (عليه السلام) توسط مادرشان حضرت زينب (سلام الله عليها)
*🔹زيبا ترين نماز:*
نماز ظهر عاشورا در زير باران تير
*🔹زيبا ترين جانثاري:*
حائل قرار دادن دستها ، توسط عبدالله ابن حسن (عليه السلام) و دفاع از عمو
*🔹زيبا ترين سخنراني :*
سخنراني امام سجاد (عليه السلام) و حضرت زينب (سلام الله عليها) در کاخ ظلم
و از همه زيبايي ها زيباتر جمله ی
« ما رأيتُ الا جميلاً » که حضرت زينب (سلام الله عليها) حيدر وار بيان کرد.
وقتی که یزید با کنایه از ایشان پرسید:خب , چه دیدی؟
و خانم جواب دادند: غیر از زیبایی چیزی ندیدم
🌺شاخص ها و معیارها🌺
👈شادی و ناراحتی
گاهی سؤالاتی درباره شادی و ناراحتی برای انسان پیش می آید به طور مثال این که آیا باید در مقابل از دست دادن چیزی در دنیا مانند مال یا فرزند و..... ناراحتی مذموم است ؟ آیا در مقابل به دست آوردن چیزی در دنیا مانند مال یا فرزند یا .... شادمانی و نشاط ممدوح است؟ یا کاملاً به عکس؟
امام علی علیه السلام در نامه ۲۲ خطاب به عبدالله بن عباس نوشتند:« انسان را گاهی دست یافتن به چیزی که برایش مقدر بوده شادمان می کند و گاه از دست دادن چیزی که رسیدن به آن برایش مقدر نبوده اندوهگین می سازد پس باید به خاطر آنچه از آخرت به آن رسیده ای شادمانی کنی و به خاطر آنچه از آخرت از دست داده ای اندوهگین شوی . به آنچه از دنیا به آن می رسی چندان شادی مکن و به آنچه از دنیا از دنیا از دست می دهی چندان غمگین مشو و باید تلاشت برای پس از مرگ باشد» دراین فراز از نامه امام به نکات مهمی در جواب سؤالات فوق اشاره شده است. ۱_ شادی و ناراحتی باید برای بدست آوردن و از دست دادن امور آخرتی باشد.
توضیح: امور آخرتی تنها عبادات نیست چنانچه امام علی علیه السلام به علاءبن زیاد حارثی فرمودند برای فرستادن این منزل بزرگ برای خودت به آخرت چنانچه در خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه آمده است در آن میهمانی بده و صله رحم کن و حقوق خانه را پرداخت نما
۲_ امام شادی و ناراحتی در امور دنیوی را نیز منتفی نمی دانند چراکه می فرمایند چندان شاد یا ناراحت نشوید چنانچه در روایت پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم در غم از دست دادن ابراهیم فرزند خویش گریه نمودند . بلکه امام می فرمایند جزع و فزع در از دست دادن دنیا نکن و شادی بیش از حد در بدست آوردن دنیا نیز مکن .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رحیم پور ازغدی خطاب به برخی که میگویند کربلا را سیاسی نکنید؛ «نفهم کل کربلا سیاسی است»
#جهاد_تبیین
#محرم
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ جمعه - ٢١ مرداد ١۴٠١
🌙 الجمعة، ١۴ محرمالحرام ١۴۴٣
🌲م Friday 12 Augusta 2022
👈 امروز متعلق است به حضرت ولیعصر (عج)
🕋 اذکار روز:
- اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه)
- یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه)
- یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 اسارت اهلبیت امام حسین (ع) در زندان کوفه و نوشتن نامه ابن زیاد به یزید (۶١ ق)
☀️ اعدام ميرزا رضا كرمانی به جرم قتل ناصرالدین شاه (١٢٧۶ ش)
💠 حدیث روز 💠
💎 امام مهدى (عج) در زيارت ناحيه مقدّسه: «لأَندُبَنَّكَ صَباحا و مَساءً و لأَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما»
«هر صبح و شام بر تو گريه و شيون مىكنم و در مصيبت تو به جاى اشك، خون مىگريم»
📚 بحارالأنوار، ج ۱۰۱، ص ۲۳۸
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬
👈تمام کسانی که در جریان کربلای سال ۶۱ ه.ق، نتوانستند انتخاب درست یا تصمیمگیری بهموقعی، داشته باشند، آدمهای بدی نبودند!
بعضاً، سابقههای علمی، معنوی و مبارزاتی خوبی هم داشتند! اما دوراهیهای مسیر، کار دستشان داد!
💥این دوراهیها، حتماً و قطعاً، در مسیر همراهی ما با امام زمانمان، برای ما هم پیش میآید!
چه کنیم بازنده نباشیم!
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «عزاداری حسینی، مایه آرامش یا افسردگی؟»
روز جمعه، ١۴٠١/٠۵/٢١
مناسبت روز: در ایام اسارت اهلبیت امام حسین (ع) در زندان کوفه قرار داریم و با گذشت ١۴ روز از ماه محرم، محبین اهلبیت، هنوز در بسیاری از مساجد، حسینیهها، تکایا و منازل شخصی، مراسم عزاداری برپا کرده و با شرکت در این مراسم برای غم و اندوه اهلبیت (ع)، محزون و گریبانند؛
❓یکی از مسائلی که هرساله در این ایام توسط برخی از غافلين و یا مغرضین و مخالفین مکتب اهلبیت (ع) در فضای مجازی و حقیقی مطرح میگردد، این است که برگزاری و شرکت و گریه کردن در جلسات عزاداری حسینی باعث اضطراب و افسردگی انسان میشود! لذا با توجه به اینکه افسردگی بهعنوان یکی از بیماری روانی در علم روانشناسی مطرح است، در سخن امروز بر آن شدیم تا فارغ از فضای هیجانی و احساسی، و با ادله کاملاً عقلی و علمی به بررسی این ادعا بپردازیم؛
✅ «روانشناسی» سالهاست که بهعنوان یک علم مستقل فعالیت میکند و از علومی مانند فلسفه و منطق، راه خود را جدا ساخته است؛ حال اگر قرار باشد در حوزه مسائل مربوط به این علم، صحبت و ادعایی داشته باشیم، سخنان ما حتماً باید سیر علمی داشته و مستند به تحقیقات معتبر در علم روانشناسی باشد؛
در این علم تنها زمانی میتوان گفت یک عمل، علت بهوجود آمدن یک حالت روانی است که از طریق تحقیقات علمی این موضوع به اثبات رسیده باشد؛ که با توجه به دسترسی آسان به فضای مجازی و جستجو در آن، به راحتی میتوان دریافت که تاکنون در یک از مجامع علمی داخل و خارج از کشور، هیچگونه تحقیق میدانی که ثابت کرده باشد، عزاداری و گریه بر مصائب اهلبیت (ع) موجب افسردگی انسان میشود، انجام نشده است!
ازنظر علت و معلولی هم اگر به این قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم بین «عزاداری» و «افسردگی» هیچ رابطه علت و معلولی وجود ندارد و اگر هم این دو متغیر در جایی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند، صرفاً بهصورت تصادفی بوده است؛
نکته مهم دیگر اینکه روانشناسان، افسردگی را بهعنوان یک واکنش نسبت به از دست دادن یکچیز باارزش مطرح کردهاند؛ یعنی زمانی افسردگی به وجود میآید که فرد چیز باارزشی را از دست بدهد؛ حال سؤال اینجاست که ما با حضور در جلسات عزاداری اهلبیت (ع) آیا چیزی را از دست میدهیم؟ یا برعکس، الگوهای ارزشمندی را پیدا میکنیم که به وجود آنها افتخار و مباهات مینمائیم؛
همچنین روانشناسان یکی از عوامل اضطراب و استرس و افسردگی را کاهش «اعتماد به نفس» و کاهش «عزت نفس» میدانند که ما در ایام مذهبی، به ویژه در ایامی که به شهادت ائمه اطهار (ع) مرتبط است، شاهد افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس افراد مذهبی هستیم؛ چراکه آنها خودشان را به منبعی متصل میکنند که این منبع سرشار از انرژی معنوی است، لذا در واقع، حضور در عزای اهلبیت (ع) و اشک ریختن در این مراسم، نه تنها باعث افسردگی نمیشود بلکه عامل امید و حرکتآفرینی برای نزدیکتر شدن به کانون محبت و معرفت الهی میگردد؛
✍️ البته آنچه در این مجال کوتاه تقدیم شما گردید، تنها بخشی از استدلالهای علمی در این زمینه بود تا بدانیم که ادعای افسردگی به واسطه عزاداری و گریه در مراسم حسینی، ادعایی کاملاً کذب است که هرگز علم روانشناسی آن را تائید نکرده است؛ بلکه در مقابل، روانشناسان همواره در مواقع ایجاد مصیبتهای سنگین، تأکید دارند که انجام عزاداری و گریه کردن، باعث تخلیه، و آرامش روحی و روانی فرد میگردد؛ چنانچه دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه خوارزمی با تأیید این موضوع میگوید: حضور در مراسم عزاداری ائمه (ع) در عین اینکه برای فرد، آرامش روحی و روانی ایجاد میکند، جرم و جنایت و بسیاری از آسیبهای اجتماعی را نیز کاهش میدهد، چنانچه آمارها هر ساله در دهه عاشورا، این موضوع را کاملاً تأیید مینماید؛
رئیس انجمن مطالعات روان درمانی ایران، در ادامه با تبیین این موضوع که اشک ریختن یکی از راههای تخلیه هیجانهای منفی مثل غم و خشم است، گفت: باید توجه داشت که حضور در مراسم عزای اهلبیت (ع) و اشک ریختن و گریه کردن برای آنها، بسیار بیشتر از یک تخلیه هیجانی ساده است؛ چراکه غمی که در مراسم عزاداری برای بزرگان دین و اهلبیت پیامبر خدا بر انسان وارد میشود، غمی معنوی است که میتواند منشأ یک حرکت مثبت در نوع بینش و زندگی انسان باشد، ازاینرو این غم و اندوه نه تنها روان فرد را رنجیده و آزرده نمیکند، بلکه تحقیقات، شواهد و گزارشهای بسیاری نشان داده است که نقش درمانی مثبت هم دارد و بعد از عزاداری آرامش ویژهای را برای فرد به همراه میآورد...
📚 برگرفته از پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان.
14.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز چهاردهم ماه محرمالحرام
موضوع امروز: «عزاداری حسینی، مایه آرامش یا افسردگی؟»
روز جمعه، ١۴٠١/٠۵/٢١
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c