🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🍀 فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ قَوْلاً غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَنزَلْنَا عَلَي الَّذِينَ ظَلَمُواْ رِجْزاً مِّنَ السَّمَاء بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ (59 ، بقره)
🍀 امّا ستمگران (آن سخن را) به سخن ديگرى غير از آنچه به ايشان گفته شده بود، تبديل كردند (وبه جاى حطّه، به عنوان مسخره گفتند: حنطه، يعنى گندم.) پس ما بر آن ستمكاران به سزاى گناهى كه مرتكب مى شدند، عذابى از آسمان فرو فرستاديم.
🌸🍃🌻🍃🌸
📝 نکته:
✴️ در آيات 161 و162 سوره اعراف، مشابه اين آيه وآيه ى قبل تكرار شده وكلمه ى «رجز» به معناى عذاب، بيمارى طاعون و حالت اضطراب بكار رفته است.
❇️ سنّت خداوند، نزول رحمت است و به همين دليل، بهترين غذا «منّ وسَلوى » براى بنى اسرائيل نازل شد، ولى بخاطر كج روى، عذاب از آسمان نازل مى شود.
🌸🍃🌻🍃🌸
📝 پیام:
1⃣ ظلم و گناه، زمينه ساز تغيير و تحريف قانون است.
🌷«فبدّل الّذين ظلموا»
2⃣ تا وقتى كه روش و شيوه كارى بيان نشده، انسان آزاد است تا با نظر خود عمل كند، ولى بعد از بيان روشها، عذرى در تغيير آن نيست.
🌷«قيل لهم»
3⃣ جزاى تحريف گران قوانين الهى، قهر و عذاب است.
🌷«رجزاً من السماء»
4⃣ همه ى پاداش ها و كيفرها مربوط به آخرت نيست، بلكه بعضى از كيفرها در همين دنيا صورت مى پذيرد.
🌷«فانزلنا... رجزاً من السماء»
5⃣ اگر كج روى براى انسان عادت شد، قهر الهى فرا مى رسد.
🌷« كانوا يفسقون»
🌸🍃🌻🍃🌸
📲 *جهت عضویت* 👇
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم واحشرنا معهم والعن اعدائهم اجمعین
💠 حضرت آیتالله بهجت رحمه الله علیه می فرمودند :
«هر روز سعی کنید یک حدیث از کتاب #جهاد_با_نفس را مطالعه کنید و سعی نمایید به آن عمل کنید؛ بعد از یک سال خواهید دید که حتماً عوض شدهاید؛ مانند دارویی که انسان مصرف کند و بعد از مدتی احساس بهبودی میکند».
🔷کتاب جهاد_با_نفس توسط حجة الاسلام مصطفی امینی خواه تدریس میشود.
AUD-20220120-WA0010.mp3
2.57M
🔈 #جهاد_با_نفس
📚 #وسائل_الشیعه
📣 جلسه هفتاد و هفتم
* باب بیست و سوم؛ وجوب اجتناب محارم
* سه چشمی که گریان نیست
* سه کارکرد مختلف چشم
* معنی ذکر کثیر چیست؟
* راضی شدن در روز قیامت
* مراقب مایل شدنمان باشیم
⏰ مدت زمان: ۰۴:۴۶
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 علت همراهی نکردن خانواده در تربیت
مامعمولاً ایمانمان را درفضای اجتماعی نشان میدهیم. اگر ایمان ما نقاب نیست پس چرا نمیتوانیم در فضای خصوصی هم آن را رعایت کنیم؟! این نتوانستن فقط به دلیل نداشتن مهارت نیست، بلکه به این دلیل است که خود نیز پذیرفتیم که برای دیگران معلم خوب و در خانه معلم بد باشیم! در روابط ما با خانواده است که خانواده با خود واقعی ما روبه رو میشود. مثلا میدانند که ما نماز اول وقت خوان هستیم یا نه؟ اما وقتی با ما وارد موقعیت اجتماعیمان میشوند و خلاف آن را میبینند، اینجاست که خانواده ضربه میخورد. باید نقاب هایمان را از جلوی صورت خود برداریم و این کار با صمیمیت در خانه ایجاد میشود.
حجت الاسلام برمایی. دوره کرامت۱
#استاد_برمایی
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۷ # جلسه ۶۹ # بخش ۱
💠 ادامه خطبه ۲۷
🔘 درجلسه گذشته و در مقدمه این خطبه به اهمیت و فلسفه جهاد از نگاه اسلام اشاره و مورد بررسی قرار گرفت ؛ اما ذیل این خطبه شکوائیه ای از امیرالمؤمنین علیهالسلام درباره مردم زمانه خودشان و سرزنش آنها بابت کوتاهی در راه دفاع از اسلام و مسلمین و در مقابله با دشمنان آمده است .
در ادامه با عباراتی بسیار بلیغ و رسا و در اوج فصاحت روبرو می شوید که در عین حال سرزنش عده ای از خاطیان را در بر دارد .
⬇️ ⬇️ ⬇️
📌قبل از شروع این بخش از خطبه این سوال پیش می آید که چرا حضرت اینگونه مردم عراق را سرزنش فرموده اند ⁉️ (البته پوشیده نیست که مردم زمان ایشان سزاوار چنین سرزنشی بوده اند)
باید در پاسخ به این سوال گفت هدف امام صرفاً نکوهش آن مردم نبوده و پیامی برای تاریخ داشته اند .
✨ألاَ وَ إِنِّي قَدْ دَعَوْتُكُمْ إِلَى قِتَالِ هَؤُلاَءِ الْقَوْمِ لَيْلاً وَ نَهَاراً وَ سِرّاً وَ إِعْلاَناً✨
🔸ترجمه :
هان ای مردم من شما را به جنگ این قوم دعوت کردم ( جنگ صفین ، قاسطین ، با معاویه و شامیان) شبانه روز ، آشکارا و به طور خصوصی .
از شما خواستم که دست روی دست نگذارید و برای جنگ با معاویه آماده باشید تا این قائله را خاتمه دهیم .
✨و قُلْتُ لَكُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ✨
🔸ترجمه :
به شما گفتم با آنها بجنگید قبل از آنکه آنها با شما بجنگند .
⭕️ توضیحات تکمیلی :
⁉️ آیا ما در اسلام پیشدستی در جنگ داریم ⁉️
پاسخ : خیر
به طور کلی ما در اسلام چنین آموزه ای ( پیشدستی در جنگ) را نداریم و در جنگهای صدر اسلام ، زمان خود پیامبر
(صلیاللهعلیهوآلهوسلم)و همچنین زمان امیرالمؤمنین(علیهالسلام) ، تاریخ گواه است که ابتداءً دشمن آغازگر جنگ بوده است .
حتی در جنگ کربلا هم آغازگر مخاصمه دشمن بود ( عمربن سعد اولین تیر را رها کرد) . عمربن سعد خود اعتراف کرده است که اولین تیر را او به سمت خیام سیدالشهداء ( علیهالسلام) رها کرد و بعد از تیر او ، تیرباران لشکر دشمن به سمت یاران امام حسین (علیهالسلام) شروع شد .
پس با توجه به اینکه همیشه در اسلام دشمن آغازگر جنگ است ، چرا حضرت فرمودند :
《اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ》 ⁉️
دلیلش یکی از دو چیز است :
دلیل اول👈 یا این که منظور حضرت آغاز نبوده ، بلکه استمرار همان جنگ صفین بوده است ( جنگی که به یک حکمیت نافرجام و اجباری انجامید . حکمیتی که هیچ کس جز معاویه و یارانش به نتیجه آن راضی نبود و در این جنگ بطور موقت دستور آتش بس داده شده بود و جنگ ناتمام مانده بود ) در چنین شرایطی دیگر نباید دشمن را مهلت داد و بر ادامه نبرد باید پیشدستی کرد .
دلیل دوم 👈 اینکه در اینجا ، بحث جنگ نبود ؛ بلکه اشاره به فتنه گری ها داشتند و منظور حضرت دادن پاسخ مناسب برای این فتنه گری ها بود . در جلسه پیش اشاره شد به مساله "غارات" . معاویه هرازگاهی گروه هایی را برای غارت کردن شهرهای عراق و حجاز می فرستاد . این فتنه گری باید آتشش خاموش می شد . اینطور نبود که در جنگ رو در رو دو لشکر مقابل هم صف آرائی کرده باشند و حضرت دستور آغاز جنگ را بدهند . مساله کاملاً روشن است که حضرت در برابر این آشوبها و فتنه ها مردم را ترغیب به جنگ و مقابله به مثل می نمودند .
(اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ)
در ادامه می فرمایند :
✨فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلاَّ ذَلُّوا ✨
🔸ترجمه :
به خدا سوگند هیچ گروهی مورد هجوم قرار نگرفته اند و به جنگ نپرداخته اند در وسط خانه ها و در دل شهرهایشان جز آنکه خوار و ذلیل شدند .
🔸معنی واژگان :
¤ عُقرِدار : وسط خانه
¤ عُقر : اصل هر چیزی
⭕️ توضیحات تکمیلی :
اگر بنشینید تا لشکر معاویه به سراغتان بیاید ، با ذلت مواجه خواهید شد .
✨فَتَوَاكَلْتُمْ وَ تَخَاذَلْتُمْ حَتَّى شُنَّتْ عَلَيْكُمُ الْغَارَاتُ وَ مُلِكَتْ عَلَيْكُمُ الْأَوْطَانُ✨
🔸ترجمه :
(کار جنگ و جهاد با دشمن را هر قبیله ای) به عهده دیگری گذاشت و به همدیگر یاری نرساندید تا اینکه غارتهای دشمن از اطراف شما را گرفت و سرزمینهای شما به تصاحب آنان درآمد .
🔸معنی واژگان :
¤ تواکُل : از ریشه وکالت ( کاری را به دیگری واگذار کردن ) که به باب تفاعل رفته است و معنای طرفینی گرفته است ؛ یعنی هریک به دیگری واگذار کند .
¤ خِذلان : خوار کردن ، خوار شدن
¤ تَخاذُل : هر کسی دیگری را خوار و ذلیل سازد / به باب تفاعل رفته است ( یعنی مردم در قبال یاری رساندن یکدیگر کوتاهی کنند)
¤ شَنَّ : خشک شدن ، مَشکی که از پوست حیوانات درست شده بود وقتی مدتی استفاده نمی شد خشک می شد و تَرَک برمی داشت و اگر در آن آب می ریختند از گوشه و کنارش آبها سرازیر می شد .
: 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۷ # جلسه ۶۹ # بخش ۲
🔶 ادامه خطبه۷ ۲