🌹 فرق بین یاران خاص و یاوران 🌹
🌺 بین یاران خاصّ حضرت مهدی (عج) و یاوران آن حضرت تفاوتی هست: اصحاب و یاران خاصّ 313 نفرند. آنان کسانیاند که حضرات امام علی(ع) و امام صادق (ع) از آنان به «پرچمداران» تعبیر فرمودهاند و هر یک از این یاران خاصّ، نقش عظیمی در فرماندهی سپاه و گشودن شهرها و اداره امور و … دارند.
«یاوران» مؤمنان صالحیاند که به حضرت مهدی (عج) در مکه و غیر آن ملحق میشوند. زیر پرچمش گرد میآیند و با دشمنان خدا و پیامبر خدا(ص) میجنگند.
از روایات استفاده میشود حضرت مهدی (عج) از مکه خارج نخواهد شد؛ مگر آنکه همراهشان ده هزار تن از یاوران خواهند بود.
📕 بحارالانوار، ج 52، ص 307
البته این تعداد، جمعی از یاوران ایشانند و نه همه آنان به عنوان نمونه تنها سید هاشمی با دوازده هزار نیرو به حضرت مهدی (عج) در عراق ملحق میگردند … این همه غیر از یاورانی است که از فرشتگاناند. آنان نیز یاوران حضرت بوده و اوامر آن بزرگوار و تعالیمش را فرمانبردار خواهند بود.
🌹 ویژگیهای یاران خاص 🌹
🌺 بیشتر یاران خاصّ حضرت در سن جوانیاند و بزرگسالان در میان آنان کم هستند.
این یاران دارای افکاری متحد و آرایی یکنواخت بوده و دلهایشان به هم پیوسته است.
امام علی (ع) در این باره فرموده است:
«اِنَّ اَصحابَ القائِمِ شَبابٌ لا کُهولَ فیهِم اِلاَّ کَالکُحْلِ فِی العَینِ، اَوْ کَالمِلْحِ فِی الزّادِ و اَقَل الزّادِ المِلْحُ.
📕 الغیبة، ص 315
(همانا یاران قائم (عج) همگی جوانند و پیر در میانشان نیست، مگر به اندازه سرمه در چشم یا به قدر نمک در توشه راه و کمترین چیز در توشه راه نمک است.» در آنان اختلافی در اندیشه و رأی و یا گفتار نتوان یافت. گویی همه ایشان دارای دل واندیشه و زبانی واحدند. از تنهایی هراسی ندارند؛ چرا که انسانی که با خدای عزوجل مرتبط باشد، هرگز هراس ندارد. آرزویشان این است که در راه خدا شهید شوند.
📕 امام مهدی(عج) از ولادت تا ظهور،ص 507-506
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 مناجات نامه 🌹
🌸🍃بارالها
🌸🍃از کوي تو بيرون نشود پاي خيالم
🌸🍃نکند فرق به حالم
🌸🍃چه براني
🌸🍃چه بخوانی
🌸🍃چه به اوجم برساني
🌸🍃چه به خاکم بکشاني ...
🌸🍃نه من آنم که برنجم
🌸🍃نه تو آني که براني...
🌸🍃نه من آنم که ز فيض نگهت چشم بپوشم
🌸🍃نه تو آني که گدا را ننوازي به نگاهي
🌸🍃در اگر باز نگردد...
🌸🍃نروم باز به جايي
🌸🍃پشت ديوار نشينم چو گدا بر سر راهي
🌸🍃کس به غير از تو نخواهم
🌸🍃چه بخواهي چه نخواهي
🌸🍃باز کن در که جز اين خانه مرا نيست پناهي
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
💐#اَلْسَّلاٰمُ.عَلَیْکَ.یٰا.مَوْلايَ.يا.اَباٰصالِحَ.اَلْمَهْدی(عج)💐
🌹 مجنون شدم که راهی صحرا کنی مرا
🌹 گاهی غبار جاده ی ليلا، کنی مرا
🌷 کوچک هميشه دور ز لطف بزرگ نيست
🌷 قطره شدم که راهی دريا کنی مرا
🌹 پيش طبيب آمدهام، درد می کشم
🌹 شايد قرار نيست مداوا کنی مرا
🌷 من آمدم که اين گره ها وا شود همين!
🌷 اصلا بنا نبود ز سرت وا کنی مرا
🌹 حالا که فکر آخرتم را نمی کنم
🌹 حق می دهم که بنده دنيا کنی مرا
🌷 من، سالهاست ميوه ی خوبی ندادهام
🌷 وقتش نيامده که شکوفا کنی مرا
🌹 آقا برای تو نه ! برای خودم بد است
🌹 هر هفته در گناه، تماشا کنی مرا
🌷 من گم شدم ؛ تو آينهای گم نمی شوی
🌷 وقتش شده بيائی و پيدا کنی مرا
🌹 اين بار با نگاه کريمانهات ببين
🌹 شايد غلام خانه زهرا کنی مرا
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 چو باران اشک خون دارد میان دیده می بارد
🌹 من از بارش این اشک وچشم خونبار می ترسم
🌷 چه سخت است قصه غربت، نیامد جمعه دیدار
🌷 من از این هفته ها وجمعه های پرتکرار می ترسم
🌹 گذشت فصل جوانی خزان پیری درراه است
🌹 من از آن کشته دیروز وحاصل بی بار می ترسم
🌷 نداشتم طاقت صبر وشکستم عهد وپیمان را
🌷 من از این نا توانیها، شکستنهای بسیار می ترسم
🌹 همه عمرم تو دستگیر غم روز وشبم بودی
🌹 من از عادت به این لطف مه دلدار می ترسم
🌷 میان آرامش اینجا چرا حال نمازی نیست
🌷 من از ظهر عاشورا اگر تنها شود سردار می ترسم
🌹 چقدر باید دراین غربت بماند مهدی زهرا (س)
🌹 من از آن غربت مادر بین در ودیوار می ترسم
🌷 رمضانها گذشت ومن ندارم روزه ای مقبول
🌷 من از آن گریه آقا دم افطار می ترسم
🌹 همه عمرم سحرها خواب، دریغ از چشم بیداری
🌹 من از سرخی آن چشمان تا سحر بیدار می ترسم
🌷 تو از خود دل بریدی که دلم رنگ خدا گیرد
🌷 من از آن دل که از دردم شود بیمار می ترسم
🌹 فدای صبر تو آقا ،عجب صبری شما دارین!
🌹 من از این صبر کردنهای به اجبار می ترسم
🌷 همه عمر دم زدیم از تو ،ولی پای عمل لنگیم
🌷 من از آن غربت مسلم و دو طفل زار می ترسم
🌹 مگر جمعه فقط باید یاد مولامان باشیم
🌹 من از این یاد سرد هفته ای یکبار می ترسم
🌷 تمام انتظار تو تنها ذکر فرج بوده
🌷 من از رد کردن آن خواسته بی مقدار می ترسم
🌹 بده فرمان تا دیگر اسیر یوسفم گردم
🌹 من از اسیری چاه و سر بازار می ترسم
🌷 آقا، چشم امید من به همین نیمه شعبان است
🌷 من از اینکه همین نیمه نبینم یار می ترسم.
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷 خراسانی و یمانی چه کسانی هستند؟
🌺 يکى از علايم ظهور امام زمان (عجل الله فرجه)، خروج پرچمهاى سياه از سوى خراسان، معروف به قيام ابو مسلم خراسانى است.
امير المؤمنين (عليه السلام) فرمود: (منتظر فرج باشيد از سه چيز. گفته شد: يا امير المؤمنين! آنها چيست؟ فرمود:... وپرچمهاى سياه از خراسان). (1)
امام محمد باقر (عليه السلام) در حديثى فرموده است: (پرچمهاى سياهى از خراسان بيرون آمده ودر کوفه فرود مى آيد، وقتى مهدى (عليه السلام) ظاهر گرديد، براى بيعت گرفتن به سوى آن مى فرستد). (2)
اين روايت دلالت مى کند بر اينکه خروج پرچمهاى سياه، نزديک ظهور حضرت خواهد بود.
اگر اين روايت از نظر سند درست باشد، دليل بر اين خواهد بود که آن پرچمها، پرچمهاى ابو مسلم خراسانى نمى باشند.
اما در رابطه با ظهور يمانى، امام صادق (عليه السلام) فرمود: (يمانى از علايم ونشانه هاى حتمى است).(3)
وامام باقر (عليه السلام) در ضمن يک حديث طولانى مى فرمايد: (خروج سفيانى ويمانى وخراسانى در يک سال ويک ماه ويک روز واقع خواهد شد، با نظام وتربيتى همچون نظام يک رشته که به بند کشيده شده، هر يک از پى ديگرى...، در ميان پرچمها، راهنماتر از پرچم يمانى نيست، که آن پرچم هدايت است، زيرا دعوت به صاحب شما مى کند، وهنگامى که يمانى خروج نمايد، خريد وفروش سلاح، براى مردم وهر مسلمانى ممنوع است، وچون يمانى خروج کرد، به سوى او بشتاب، که همانا پرچم او پرچم هدايت است، وهيچ مسلمانى را روا نباشد که با آن پرچم مقابله نمايد، پس هر کس چنين کند، از اهل آتش خواهد بود، زيرا او به سوى حق وراه مستقيم فرا مى خواند). (4)
بنابراين، با توجه به روايات معصومين عليهم السلام، حرکت يمانى، سمبلى از يک قيام بر حق در مقابل انحراف وگمراهى موجود در دوران غيبت خواهد بود.
📚 (1) غيبت نعمانى، باب 14، ص 363.
(2) کتاب الغيبه، شيخ طوسى، ص 274.
(3) غيبت نعمانى، باب 14، ص 365.
(4) غيبت نعمانى، باب 14، ص 369.
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 چرا نام امام زمان (عج) در قرآن نیامده تا هر نوع ابهامی رفع شود؟
🌺 قرآن کريم براى معرفى شخصيتهاى الهى از سه راه وارد مى شود، ودر هر موردى طبق مصالحى از شيوه خاصى پيروى مى کند. گاهى معرفى با اسم، گاهى معرفى با عدد، و گاهى نيز معرفى با صفت.
اگر نام حضرت مهدى (عليه السلام) در قرآن نيست، ولى صفات و خصوصيات حکومت او در قرآن وارده شده است.
اصولا قرآن در معرفى افراد، مصالح عالى را در نظر مى گيرد. گاهى مصالح ايجاب مى کند تنها به صفات افراد بپردازد، چنان که درباره حضرت مهدى (عليه السلام) جريان از اين قرار است که:
اولا: تشکيل چنين حکومتى، در مواردى صريحا و در موارد ديگر به طور اشاره در قرآن وارد شده است. آياتى که در سوره (توبه) و(صف) از انتشار و گسترش اسلام در سطح جهانى نويد مى دهد، مانند: (ليظهره على الدين کله) يعنى تا آن را بر همه اديان پيروز سازد، اشاره به تشکيل اين حکومت است. زيرا مفسران گويند: مضمون اين آيه را که پيشگويى از گسترش فراگير و همه جانبه اسلام در سطح جهان است، هنوز تحقق نپذيرفته است.
از اين گذشته، در آيه 106 سوره انبياء مى فرمايد: (ما پس از ذکر، در زبور نوشتيم که بندگان شايسته من، وارث زمين خواهند بود). آيه شريفه نويد مى دهد که صالحان، وارثان زمين خواهند بود و حکومت جهان را به دست خواهند گرفت. و به اتفاق تاريخ بشر، هنوز اين وعده الهى تحقق نپذيرفته است.
ثانيا: اگر نام اصلى امام زمان (عليه السلام) را نبرده، به خاطر مصلحتى است که براى اهل فضل و درک مخفى نمى باشد، زيرا به همان علت که نام امام على (عليه السلام) را نبرده، نام آن حضرت را نيز ذکر ننموده است. اگر نام اين پيشوايان گرامى را مى برد، کينه هاى ديرينه (بدر واحد وحنين) بار ديگر زنده مى شد، و لذا مطلب را به صورت کلى مطرح کرده و فرموده است: (بندگان شايسته من، وارث زمين خواهند بود). نام بردن از گذشتگان، مانند لقمان وذى القرنين، قابل قياس با افراد آينده نيست، درباره گذشتگان، حسدها و کينه ها تحريک نمى گردد، و افراد سودجو و شهرت طلب نمى توانند از آن سوء استفاده کنند، ولى بردن نام آيندگان اين محظور را دارد.
آيا شما فکر مى کنيد که تنها ذکر نام، دردى را دوا مى کند؟ آيا فکر مى کنيد که اگر نام امام زمان (عليه السلام) در قرآن برده مى شد، امکان نداشت که در طول تاريخ، شيادان و افراد شهرت طلب آنان سوء استفاده نکنند، يا افرادى روى غرض هاى خاص، وجود او را انکار ننمايند؟ تجربه تاريخى نشان داده است که اگر هم در قرآن صراحتا نام آن حضرت برده مى شد، باز در طول تاريخ، شيادان ومدعيان دروغين مهدويت پيدا مى شدند ونام خود را امام زمان ومهدى موعود مى گذاشتند، تا از آب گل آلود ماهى بگيرند و از نام او و انتظار مردم استفاده نادرست کنند. مگر نام پيامبر خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) را در انجيل نبرده است؟ ولى گروههاى مغرض، از آن بهره بردارى ناجوانمردانه کردند.
بنابراين، مساله مهم، بيان خصوصيات ديگر آن حضرت است که افراد دل آگاه، با شناخت آنها، مهدى واقعى را از مدعيان قلابى مهدويت باز شناسند.
📕 اقتباس از (پرسشها وپاسخها) جعفر سبحانى، ص 185
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷امام مهدی(عج) از ديدگاه امام علی(ع) 🌷
🌺 اصبغ بن نباته مي گويد: به خدمت اميرالمومنان علي بن ابي طالب عليهالسلام شرفياب شدم، ديدم که در درياي فکر غوطه ور است و با انگشت مبارکش به زمين مي زند. عرض کردم: اي اميرمومنان! چه شده؟ شما را انديشناک مي بينم؟! با انگشت مبارک به زمين مي زني! مگر به آب و گل علاقمند شده اي؟! فرمود:لا والله ما رغبت فيها و لا في الدنيا يوما قط، و لکن فکرت في مولود يکون من ظهري، الحادي عشر من ولدي، هو المهدي يملأها عدلا کما ملئت جورا و ظلما، تکون له حيره و غيبة، يضل فيها اقوام و يهتدي فيها آخرون.نه، به خدا سوگند، حتي يک روز هم به اين خاک و به اين دنيا علاقمند نشدم. ولي داشتم فکر مي کردم درباره ي مولودي که از نسل من به دنيا خواهد آمد. او يازدهمين فرزند من است. او مهدي ماست (عليهالسلام)، که زمين را پر از عدل و داد کند، پس از آنکه از جور و ستم پر شده باشد. براي او دوران غيبت و سرگرداني هست. در آن ايام اقوامي از راه حق منحرف مي شوند و اقوام ديگري به شاهراه هدايت رهنمون مي شوند.اصبغ مي گويد: عرض کردم: اي اميرمومنان! آيا اين کار شدني است؟ فرمود:آري، آن حتمي است، از قلم تقدير گذشته است. اي اصبغ! تو چه مي داني که اين امر چگونه است؟! آنها بهترين اين امت هستند با بهترين اين عترت.اصبغ پرسيد: سپس چه خواهد شد؟ فرمود:آنگاه خداوند هر چه اراده کند، انجام مي دهد که براي او اراده ها، هدفها و غرضهايي است.
📚 کمال الدين،ص289 و کفاية الاثر، ص220
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷 توصیه امام زمان (عج) به خواندن "صحیفه سجادیه" 🌷
🌺 محدث عظیم و سالک وارسته مرحوم مجلسی اول میفرماید:
در اوایل جوانی مایل بودم نماز شب بخوانم، اما نماز قضا بر عهدهام بود و به همین دلیل احتیاط میکردم و نمیخواندم.
خدمت شیخ بهائی رحمه الله عرض نمودم، فرمود: « نماز قضا بخوان.»
اما من با خود می گفتم نماز شب خصوصیات خاصِ خود را دارد، و با نمازهای واجب فرق میکند.
یک شب بالای پشت بام خانه ام در خواب و بیداری بودم، که امام زمان (علیه السلام) را در بازار خربزه فروشان اصفهان در کنار مسجد جامع دیدم.
با شوق و شعف نزد او رفتم و سوالاتی کردم از جمله خواندن نماز شب. فرمود:« بخوان!»
عرض کردم: « یابن رسول الله، همیشه دستم به شما نمیرسد! کتابی به من بدهید که به آن عمل کنم.»
فرمود:« برو از آقا محمد تاج کتاب بگیر!»
در خواب گویا او را میشناختم؛ رفتم کتاب را از او گرفتم و مشغول خواندن بودم و میگریستم که از خواب بیدار شدم.
️از ذهنم گذشت که شاید محمد تاج همان شیخ بهائی است و منظور امام از تاج، این است که شیخ بهایی ریاست شریعت را در آن دوره به عهده دارد.
نماز صبح را خواندم و خدمت ایشان رفتم. دیدم شیخ با سید گلپایگانی مشغول مقابله ی صحیفه سجادیه است.
بعد ناگهان یاد جایی که امام را در آن ملاقات کرده بودم،افتادم و به کنار مسجد جامع رفتم.
در آنجا آقا حسن تاج را دیدم که از آشنایان قدیم بود.مرا که دید گفت:
« ملا محمد تقی! من از دست طلبه ها به تنگ آمدهام. کتاب را از من میگیرند و پس نمیدهند. بیا برویم خانه یک سری کتب به تو بدهم.»
️مرا به خانهاش برد، در اتاقی را باز کرد و گفت:« هر کتابی را که میخواهی بردار!»
کتابی را برداشتم؛ناگهان دیدم همان کتابی است که دیشب در خواب دیده بودم.
«صحیفه سجادیه » بود.
به گریه افتادم. برخاستم و بیرون آمدم.
گفت:« باز هم بردار!»
گفتم:« همین بس است.»
مرحوم مجلسی دوم میفرماید:
« مجلسی اول چهل سال از عمر خود را، صرف ترویج صحیفه کرد و انتشار این کتاب توسط او باعث شد که اکنون خانهای نیست که صحیفه در آن نباشد.
این حکایت بزرگ باعث شد بر صحیفه شرح فارسی بنویسم که عوام و خواص از آن بهرهمند شوند.
📚 ا امام شناسی، ج 15، ص 49و 50
بحارالانوار، ج 110، ص 51 به بعد
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
SahifeSajadieh.apk
13.95M
🌺 صحیفه سجادیه 🌺
🌷 استاد انصاریان 🌷
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷 شواهدی در قرآن بر وجود و ظهور امام مهدی(عج) 🌷
🌺 هر چند نياز نيست هر موضوع صحيحى با تمام جزئيات وخصوصياتش در قرآن کريم آمده باشد، زيرا بسيارى از موارد واقعيت دارد ولى وحى الهى به جزئيات متعرض نگشته است.
اما جواب سؤال مذکور مثبت است. آيات بسيارى پيرامون حکومت جهانى امام عصر (عليه السلام) وجود دارد که بزرگان دين در کتابهاى معتبر وگرانبهايشان نقل فرموده اند، از جمله آنها (علامه مجلسى) که در کتاب شريف بحار الانوار بابى را به ذکر آيات قرآن کريم که به قيام امام زمان (عليه السلام) تاويل شده، اختصاص داده است، وما در اين جا به چند نمونه اکتفا مى کنيم:
1- (در زبور (حضرت داود) بعد از کتب آسمانى سابق نوشتيم که: زمين را بندگان صالح ما به ارث مى برند). (1) واينان قائم آل محمد وياران او مى باشند.
2- (خدا فرستاده خود را با هدايت ودين حق فرستاد تا بر همه دين ها غالب شود؛ هر چند مشرکين نخواهند). (2) بنا بر روايتى از امام رضا (عليه السلام) نقل شده است، اين آيه درباره قائم آل محمد است، وى امامى است که خداوند او را بر همه کيش ها وآيين ها غالب گرداند.
3- (خداوند به کسانى که از شما ايمان آورده وعمل صالح پيشه ساخته اند، وعده داده که آنها را در زمين نماينده خود گرداند، چنانکه همانند آنها را سابقه خليفه کرد. وثابت مى دارد دين آنها را، که براى آنان برگزيد، ترس آنها را تبديل به امن کنيم، واينان هيچگاه به من شرک نورزند). (3)
در کتاب (غيبت) شيخ طوسى، روايت شده که اين آيه نيز درباره مهدى موعود (عجل الله فرجه) وياران او نازل شده است.
4- (ما اراده کرده ايم بر آنان که در زمين زبون گشتند، منت بنهيم وآنها را پيشوايان ووارثان زمين قرار دهيم).(4)
در (غيبت)، شيخ طوسى از امير المؤمنين (عليه السلام) روايت مى کند که در تفسير اين آيه فرمود: اينان که در زمين ضعيف گشته اند آل پيغمبرند، که خداوند مهدى آنها را برانگيزد تا آنان را عزيز ودشمنان ايشان را ذليل گرداند.
5- (بدانيد که خداوند، زمين را پس از مردنش زنده مى گرداند، ما آيات خود را براى شما بيان کرديم تا در آن باره تعقل کنيد). (5)
در (غيبت)، شيخ طوسى از ابن عباس روايت نموده که در تفسير اين آيه گفت: خداوند زمين مرده را بعد از بيدادگرى اهلش، با ظهور قائم آل محمد اصلاح کند.
علامه مجلسى در همين رابطه 60 آيه از آيات قرآن کريم را با روايات مربوطه ذکر فرموده که علاقمندان مى توانند به کتاب وى مراجعه نمايند. (6)
📚 (1) (ولقد کتبنا فى الزبور من بعد الذکر ان الارض يرثها عبادى الصالحون). (انبياء/105).
(2) (هو الذى ارسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين کله ولو کره المشرکون). (صف /9).
(3) (وعد الله الذين آمنوا منکم وعملوا الصالحات ليستخلفنهم فى الارض کما استخلف الذين من قبلهم..).. (نور /54).
(4) (ونريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثين). (حديد /15).
(5) (اعلموا ان الله يحيى الارض بعد موتها، قد بينا لکم الآيات لعلکم تعقلون). (حديد/26).
(6) مهدى موعود، ترجمه على دوانى، ص 272-246.
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷امام مهدی(عج) از ديدگاه امام جواد(ع)🌷
🌺 «جناب عبدالعظيم حسني مدفون در شهر ري مي فرمايد: به خدمت امام جواد عليه السلام شرفياب شدم و تصميم داشتم که از آن حضرت در مورد مهدي قائم عجل الله فرجه سوال کنم. چون مرا ديد، پيش از آنکه من سوال خود را مطرح کنم، فرمود:«يا ابا القاسم! ان المهدي منا هو المهدي الذي يبعث محمدا صلي الله عليه و آله و سلم بالنبوة و خصناه بالامامة، انه لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطول الله ذلک اليوم حتي يخرج فيه فيملأ الأرض قسطا و عدلا، کما ملئت جورا و ظلما، و ان الله تبارک و تعالي ليصلح له امره في ليلة، کما اصلح امر کليمه موسي (عليه السلام) اذ ذهب ليقتبس لأهله نارا، فرجع و هو رسول نبي. ثم قال: افضل اعمال شيعتنا انتظار الفرج».«اي ابوالقاسم! (کنيه ي حضرت عبدالعظيم) مهدي ما (ارواحنا فداه)، آن امام هدايتگر است که بايد در دوران غيبت انتظار او را کشيد و در زمان ظهور از او اطاعت نمود. او سومين فرزند من است. سوگند به پروردگاري که محمد صلي الله عليه و آله و سلم را به رسالت برانگيخت و تاج امامت را بر سر ما نهاد، اگر از عمر دنيا جز يک روز باقي نباشد، خداوند آن روز را طولاني نمايد، تا در آن خارج شود و زمين را پر از عدل و داد کند، آن چنان که پر از جور و ستم شده باشد. خداوند تبارک و تعالي امر فرج را در يک شب اصلاح مي کند، چنانکه امر رسالت کليم خود حضرت موسي عليه السلام را در يک شب هموار نمود، هنگامي که او رفت تا براي خانواده اش آتشي بياورد، با نور نبوت و مشعل رسالت برگشت. سپس فرمود:برترين عمل شيعيان ما انتظار فرج است».
📕 کمال الدين/ ص377
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌺 علت غیبت امام زمان (عج) 🌺
🌷 پيش از پرداختن به اسباب وعلل غيبت امام مهدى (عجل الله فرجه)، لازم به ذکر است: از روايات چنين استفاده مى شود که علت وفلسفه واقعى غيبت آن امام بر بشر پوشيده است، وجز خدا وپيشوايان معصوم عليهم السلام کسى نسبت به آن اطلاع کافى وکامل ندارد. چنانکه عبد الله بن فضل هاشمى روايت کرده که از حضرت صادق شنيدم مى فرمود: (صاحب الامر غيبتى دارد که ناچار از آن است، به طورى که اهل باطل در آن ترديد مى کنند.
عرض کردم: يا بن رسول الله! چرا غيبت مى کند؟ فرمود: به علتى که به ما اجازه نداده اند آشکار سازيم. عرض کردم: چه حکمتى در غيبت اوست؟ فرمود: همان حکمتى که در غيبت سفيران وحجتهاى پيش از او بوده است، حکمت غيبت قائم ظاهر نمى شود مگر بعد از آمدن خود او، چنان که حکمت سوراخ کردن کشتى توسط خضر وکشتن آن بچه وتعمير ديوار، براى حضرت موسى (عليه السلام) ظاهر نگشت، مگر موقعى که خواستند از هم جدا شوند). (1)
اين روايت وروايات ديگر مثل اين، اشاره دارد که علت واقعى غيبت حضرت را نمى توان گفت وهر سبب وعلتى که بيان مى گردد، هر چند مى تواند علت باشد، اما علت حقيقى نيست.
اما بعضى از علل غيبت حضرتش را که مى توان با اسناد به روايات ذکر نمود، بدين ترتيب مى باشند:
1- امتحان وآزمايش: غيبت آن حضرت سبب مى شود تا نفاق پنهان عده اى آشکار شود وايمان حقيقى محبان وشيعيان واقعى امام (عليه السلام) در کوره ولايت امام غايب (عجل الله فرجه) از ناخالصى ها ودو رويى ها وسست مايه ها جدا وپاک شود، ودر يک کلام مؤمن از منافق معلوم گردد.
جعفر جعفى گويد: به امام باقر (عليه السلام) عرض کردم: فرج شما کى خواهد رسيد؟ فرمود: (هيهات، هيهات! فرج، نخواهد رسيد تا شما غربال شويد (وسه بار تکرار کرد) وافراد آلوده بروند وافراد پاک ومخلص باقى بمانند).(2)
ونيز موسى بن جعفر (عليهما السلام) فرمود: (هنگامى که پنجمين فرزند امام هفتم غايب شد، مواظب دين خويش باشيد، تا مبادا کسى شما را از دين خارج کند! اى پسرک من! براى صاحب الامر به ناچار غيبت خواهد بود، به طورى که عده اى از مؤمنين از عقيده خود بر مى گردند، همانا خدا به وسيله غيبت، بندگانش را (امتحان) مى نمايد). (3)
2- بيعت نکردن با ستمکاران: در روايات متعددى، يکى از علل غيبت امام (عليه السلام) عدم بيعت با کسى بيان شده است. حسن بن فضال مى گويد: على بن موسى الرضا (عليه السلام) فرمود: گويا شيعيانم را مى بينم که هنگام مرگ سومين فرزندم (امام عسکرى) در جستجوى امام خود همه جا را مى گردند اما او را نمى يابند. عرض کردم: به چه دليل؟ فرمود: زيرا امامشان غايب مى شود، عرض کردم: چرا غايب مى شود؟ فرمود: براى اينکه وقتى با شمشير قيام نمود بيعت کسى در گردنش نباشد. (4)
3- ترس از گزند دشمنان: گفته شد که با تولد مهدى موعود (عجل الله فرجه) همه ستمگران وظالمان به وحشت افتادند، واز آنجا که مرگ وانقراض حکومت ظالمانه واعمال غير انسانى خود را دردست پرتوان امام (عليه السلام) مى دانستند ومى دانند، لذا جان امام مهدى (عجل الله فرجه) تهديد مى شود، لذا در روايات يکى ديگر از غلل غيبت، حفظ جان حضرتش از تعرض وگزند دشمنان ذکر شده است؛ چنانکه زراره بن اعين از امام صادق (عليه السلام) روايت کند که فرمود: اى زراره! قائم ما ناچار از اين است که غيبت کند. عرض کردم: براى چه؟ فرمود: از جان خود بيم وترس دارد. پس حضرت با دست به شکم خود اشاره کرد. (5)
البته بديهى است که اين تماس با عدم اراده خداوند به ظهور آن حضرت توأم است، وگرنه او نيز مانند پدران بزرگوارش از کشته شدن در راه خدا ترسى ندارند.
شيخ طوسى (رحمة الله عليه) مى نويسد: هيچ علتى مانع از ظهور آن حضرت نيست، جز اينکه مى ترسد کشته شود. زيرا اگر جز اين بود، جايز نبود که پنهان شود، بلکه ظاهر مى گشت وهر گونه ناراحتى وآزارى را متحمل مى شد. زيرا مقام رفيع امامان وهمچنين انبياى عظام وبزرگوارى آنها، به واسطه ناملايماتى بود که در راه دين خدا متحمل مى شدند. (6)
📚 (1) کمال الدين وتمام النعمه، شيخ صدوق، ص 482. (2) بحار الانوار، علامه مجلسى، ج 51، ص 113. (3) همان مأخذ. (4) همان ماخذ، ص 152. (5) کمال الدين وتمام النعمه، شيخ صدوق، ص 342. (6) مهدى موعود، ترجمه ونگارش على دوانى، ص 852.
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 سفارشات و هدایای امام زمان (علیه السلام) به آیت الله نجفی مرعشی 🌹
🌺 آیت الله نجفی مرعشی می گوید: «در اقامتم در سامرّاء شبهایی را در سرداب مقدّس بیتوته کردم؛ آن هم شبهای زمستانی.
در یکی از شبها آخر شب، صدای پایی شنیدم با این که درب سرداب بسته بود وقفل بود ترسیدم، زیرا عدّه ای از دشمنان اهلبیت علیهم السلام به دنبال کشتن من بودند.
شمعی که همراه داشتم نیز خاموش شده بود.
ناگاه صدای دلربایی شنیدم که سلام داد به این نحو: «سلامٌ علیکم یا سیّد» ونام مرا برد.
جواب داده گفتم: «شما کیستید؟»
فرمود: «یکی از بنی اعمام تو».
گفتم: «درب بسته بود از کجا آمدی؟»
فرمود: «خداوند بر هر چیزی قدرت دارد».
پرسیدم: «اهل کجایید؟»
فرمود: «حجاز».
سپس سیّد حجازی فرمود: «به چه جهت آمده ای اینجا در این وقت شب؟» گفتم: «به جهت حاجتهایی».
فرمود: «برآورده شد».
سپس سفارش فرمود بر نماز جماعت ومطالعه در فقه وحدیث وتفسیر.
وتأکید فرمود در صله رحم ورعایت حقوق استاد ومعلّمین ونیز سفارش فرمود به مطالعه وحفظ نهج البلاغه وحفظ دعاهای صحیفه سجّادیّه.
از ایشان خواستم درباره من دعا فرماید. پس دست بلند کرده به این نحو دعایم کرد: «خدایا به حقّ پیغمبر و آل او، موفّق کن این سیّد را برای خدمت شرع و بچشان بر او شیرینی مناجاتت را و قرار بده دوستی او را در دلهای مردم وحفظ کن او را از شرّ و کید شیاطین، مخصوصاً حسد».
در بین گفتارش فرمود: «با من تربت سیّد الشّهداء (ع) است، تربت اصل که با چیزی مخلوط نشده».
پس چند مثقالی کرامت فرمود و همیشه مقداری از آن نزد من بود.
چنانکه انگشتری عقیق نیز عطا فرمود که همیشه با من هست و آثار بزرگی را از اینها مشاهده کردم.
بعد از این، آن سیّد حجازی از نظرم غایب شد»
📕 ملاقات علمای بزرگ اسلام با امام زمان علیه السلام،سید محمد طباطبایی
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌺 انواع نشانه های ظهور 🌺
#قسمت.اول
🌹 نشانههای ظهور گوناگون است و بر شمردن همه این اقسام، نه چندان مفید است و نه لازم؛ چه آنکه بسیاری از آنها، نشانههای قطعی ظهور نمیباشد. افزون بر این، از نظر سند و محتوا نیز دارای اشکال است و درستی و نادرستی آنها، خیلی روشن نیست. از این رو در تقسیم نشانهها تنها به موارد ذیل بسنده میگردد:
یک:
نشانههای حتمی و غیر حتمی در میان نشانههای ظهور، شماری از آنها به روشنی به عنوان «علایم حتمی ظهور» یاد شده است. منظور از «نشانههای حتمی» در مقابل نشانههای غیر حتمی آن است که پدیدار شدن آنها بدون هیچ قید و شرطی قطعی و الزامی خواهد بود؛ به گونهای که تا آنها واقع نگردد، حضرت مهدی علیه السلام ظهور نخواهد کرد.
البته باید توجه نمود که حتمی و یا مسلم و قطعی بودن وقوع این نشانهها، به این معنا نیست که پدید نیامدن آنها، محال است؛ بلکه به حسب فراهم بودن شرایط و مقتضیات و نبودن باز دارندهها، پدید آمدن آنها اگر خداوند اراده کند قطعی خواهد بود.
از روایات فراوانی که در میان آنها روایات صحیح نیز وجود دارد حتمی بودن نشانههای پنج گانه ذیل استفاده میشود:
خروج سفیانی، قیام یمانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیّه و خسف در بیداء.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
«پنج امر قبل از قیام قائم از نشانهها است:
صیحه و سفیانی و خسف در بیداء و خروج یمانی و قتل نفس زکیّه.»
📕 (کتاب الغیبة، ص 436، ح 427.)
در پارهای روایات از حتمی بودن آن نشانهها، چنین تعبیر شده است:
امام صادق علیه السلام فرمود:
«امور حتمی که قبل از قیام قائم به ناگزیر خواهد بود [عبارت است از:]
خروج سفیانی، خسف در بیداء، قتل نفس زکیّه و منادی که از آسمان ندا سر خواهد داد.»
📕 (الغیبة، ص 264، ح 26.)
در برابر نشانههای حتمی، نشانههای غیر حتمی قرار دارد؛ یعنی، مقید و مشروط به اموری است که در صورت تحقق آنها، به عنوان نشانه پدید میآید. به عبارت دیگر نشانههای غیر حتمی شاید پدید آید و شاید پدید نیاید و امام زمان علیه السلام ظهور کند. پارهای از نشانههایی که به حتمی بودن آنها تصریح نشده، از این قرار است:
1. مرگ و میرها، زلزلهها و جنگها و آشوبهای فراگیر
2. خسوف و کسوف نا بهنگام
3. بارش بارانهای فراوان و …
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌺 انواع نشانه های ظهور 🌺
#قسمت.دوم
دو:
نشانههای متصل به ظهور و غیر متصل به ظهور بر اساس روایاتی چند، شماری از نشانههای ظهور، متصل به آن خواهد بود؛ به گونهای که بین آنها و ظهور حضرت مهدی علیه السلام فاصله زیادی نباشد.
البته اینکه فاصله آن نشانهها تا ظهور چه مدت و یا چند روز است، به طور دقیق روشن نیست؛ ولی قدر مسلم آن است که فاصله زیاد نیست و احتمالاً، مجموعه نشانههای متصل به ظهور، در همان سال ظهور، یا سال پیش از آن، رخ میدهد. بر این اساس تردیدی نیست که شماری از نشانههای ظهور، نزدیک ظهور و متصل به آن واقع میشود. در مقابل نشانههای غیر متصل است که در طول تاریخ در دوران غیبت کبری، اتفاق افتاده و خواهد افتاد.
سه:
نشانههای غیر عادی تحقق نشانههای ظهور همچون واقع شدن سایر پدیدهها به روال طبیعی و عادی است؛ ولی پیشگویی برخی از آنها، به گونهای در روایات بازتاب یافته که به نظر میرسد، واقع شدن آنها به طور عادی، غیرممکن مینماید و تحقق آنها به صورت غیرطبیعی در چهار چوب معجزه خواهد بود؛ مثلاً طلوع خورشید از مغرب و صیحه آسمانی، اگر همان معنای ظاهری آنها مراد باشد، باید به گونه معجزه رخ دهد؛ زیرا پدیدار شدن چنین اموری، عادتاً ممکن نیست.
البته شاید بعضی از این نشانهها، معنای کنایی و رمزی داشته باشد و به رخدادهایی اشاره کند که پیدایش آنها عادتاً امکان دارد.
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌺 انواع نشانه های ظهور 🌺
#قسمت.سوم
🌷 در پایان گفتنی است که حدیثهای فراوانی در مورد نشانههای ظهور، در منابع روایی وجود دارد. اسناد این روایات، بیشتر ضعیف و غیرقابل اعتماد است. از نظر دلالت نیز، هماهنگی و انسجام لازم بین آنها نیست و پارهای از آنها مصحف و مخلوط میباشد. به نظر میرسد، اهمیت بسیار مسأله «مهدویّت» از یک سو و علاقهمندی شدید مسلمانان به آگاهی از چگونگی رخدادهای آینده و پدیدار شدن نشانههای ظهور مهدی علیه السلام، از سوی دیگر، سبب شده که دشمنان و بدخواهان به ویژه حاکمان ستمگر وسوسه شوند که در جهت برآوردن منافع سیاسی خویش، تغییراتی در روایات به وجود آورند.
📕 (نور مهدی، مقاله علی دوانی، ص 70.)
اینک با انبوهی از روایات صحیح و غیر صحیح در زمینه نشانههای ظهور، روبهرو هستیم که دست کم شماری از آنها از آفت جعل و تحریف مصون نمانده است. متأسفانه کتابهایی نیز وجود دارد که در آنها از سر جهل و دلسوزی و یا به عمد و از روی غرض، به این امر دامن زده شده است.
البته برخی با گردآوری این روایات، خواستهاند اصل آنها محفوظ بماند و نیز بنمایانند که همگان، در اصل ظهور مهدی علیه السلام اتفاق نظر دارند. بنابراین التزام به درستی همه این روایات مشکل است و در بررسی نشانههای ظهور، احتمال جعل و تحریف و دسیسههای دستهای پنهان سیاست را نباید نادیده گرفت.
البته وجود مواردی از جعل و تحریف، در نشانههای ظهور و یا وجود مدعیان دروغین به عنوان نمونه نشانهها، هیچ گاه دلیل این نمیشود که همه روایات از اعتبار بیفتد و یا اصل همه نشانهها زیر سؤال برود؛ زیرا دستهای از این نشانهها مسلّم و قطعی است. همچنین وجود پارهای اشکالات و ضعفها در نشانههای ظهور و احتمال تحریف و تغییر در آنها از سوی دشمنان و یا ادعاهای واهی برخی شیّادان درباره اصل مهدویّت، هیچ گاه به اصل مهدویّت و اعتقاد به ظهور قائم علیه السلام آسیبی نمیرساند؛ زیرا اعتقاد به مهدویّت و ظهور حضرت مهدی علیه السلام مورد اتفاق فریقین است و با تواتر ثابت شده است و هرگز خدشهای در آن وارد نمیگردد.
📕 (چشم به راه مهدی علیه السلام، ص 258)
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷 وظایف و تکالیف شیعه در زمان غیبت امام زمان (عج) 🌷
#قسمت.اول
🌺 با توجه به احاديث خاندان وحى، در عصر غيبت، وظايف وتکاليفى براى شيعه مشخص ومعين نموده اند که بخشى از آنها بدين ترتيب است:
1- معرفت وشناخت آن حضرت: يکى از وظايف شيعه نسبت به امام زمان (عجل الله فرجه) به دست آوردن شناخت صفات وآداب وويژگيهاى آن جناب وعلايم حتمى ظهور او مى باشد. زيرا آن حضرت، امامى است واجب الاطاعه، وهر کس که اطاعتش واجب است بايد صفاتش را شناخت، تا با شخص ديگرى که مقام او را به دروغ وستم ادعا مى کند، اشتباه نگردد. بنابراين شناخت ودانستن صفات مولايمان حضرت حجت (عليه السلام) واجب است.
امام صادق (عليه السلام) فرموده است: (به درستى که بهترين وواجب ترين فريضه ها بر انسان شناخت پروردگار واقرار به بندگى او است... وپس از آن شناخت فرستاده خدا است وگواهى دادن به پيغمبرى او... وبعد از آن، شناختن امامى است که به صفت ونامش در حال سختى وراحتى به او اقتدا مى نمايى). (1)
2- انتظار فرج وظهور آن حضرت: در رابطه با اين وظيفه، مطالبى را بطور جداگانه آورده ايم که ما را از توضيح در اين بخش مستغنى مى کند.
3- محزون بودن از فراق آن حضرت: اين امر، يکى از نشانه هاى دوستى واشتياق به آن امام است. امام رضا (عليه السلام) مى فرمايد: (چه بسيار زنان جگر سوخته مؤمنه وچه بسيار مردان مؤمن جگر سوخته خواهند بود، آنگاه که (ماء معين) (امام زمان) مفقود وغايب گردد). (2)
ونيز امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد: (شخص مهموم واندوهگين به خاطر ما که غم واندوهش از جهت ظلمى است که بر ما رفته، نفس کشيدنش تسبيح گويى است، وهم او به خاطر امر ما عبادت است، وپنهان داشتن سر ما، براى او به منزله جهاد در راه خداوند است). (3)
4- دعا کردن براى آن حضرت
📚 (1) مکيال المکارم، موسوى اصفهانى، ج 2، ص 171. (2) کمال الدين وتمام النعمه، شيخ صدوق، ص 371. (3) اصول کافى، مرحوم کلينى، ج 2، ص 226.
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷 وظایف و تکالیف شیعه در زمان غیبت امام زمان (عج) 🌷
#قسمت.دوم
5- صدقه دادن به نيابت از آن حضرت: اين امر نشانه مودت ودوستى آن جناب وولايت است.
سيد بن طاووس - رحمه الله - در کتاب (کشف المحجه) به فرزندش چنين سفارش مى کند: (... در پيروى ووفادارى وتعلق خاطر وبستگى نسبت به آن حضرت به گونه اى باش که خدا ورسول او (صلى الله عليه وآله وسلم) وپدران آن حضرت وخود او از تو مى خواهند، وحاجات آن بزرگوار را برخواسته هاى خود مقدم بدار، هنگامى که نمازهاى حاجت را به جاى مى آورى، وصدقه دادن از سوى آن حضرت را، پيش از صدقه دادن از سوى خودت وعزيزانت قرا ده، ودعا کردن براى آن حضرت را مقدم بدار، که سبب مى شود به سوى تو توجه فرمايد وبه تو احسان نمايد...). (4)
6- حج رفتن به نيابت آن حضرت: اين کار، بين شيعيان در روزگار قديم متداول بوده است. حاجيان معمولا در مراسم عبادى - سياسى حج، بعد از آنکه اعمال واجب خود را انجام دادند، سعى مى کنند اعمال حج را به نيابت از طرف محبوبترين افراد خود نيز انجام دهند. حضرت مهدى (عليه السلام) که محبوبترين افراد نزد شيعيان است، از هر کس شايسته تر است که به نيابت از آن حضرت حج به جاى آورده شود. وبه طور مسلم، اين عمل باعث مى شود که حج خود او نيز، بيشتر مورد قبول حق تعالى قرار گيرد. ولى بايد توجه داشت که پول حجى که نيابتا از امام زمان (عجل الله فرجه) انجام مى گيرد حتما پاک وبدون شبهه باشد.
7- قيام هنگام شنيدن نام آن حضرت: شايسته است يک شيعه واقعى هرگاه نام مبارک آن حضرت خصوصا (قائم) برده مى شود، برخيزد وبه احترام آن امام تمام قد بايستد، چنانکه سيره بعضى از امامان معصوم - عليهم السلام - ما چنين بوده است.
📕 (4) مکيال المکارم، موسوى اصفهانى، ج 2 ص 288.
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷 تکالیف و وظایف شیعه در زمان غیبت امام زمان (عج) 🌷
#قسمت.سوم
8- دعا براى حفظ ايمان: چون در عصر غيبت خطرات بسيار وامواج خطرناکى خانه دل انسان را تهديد مى کند، لازم است که ضمن تلاش جدى براى تخلق به اخلاق الهى، دست به دعا بلند کرد واز خداوند استمداد نمود. دعايى است که سيد بن طاووس در کتاب (مهج الدعوات) آورده، در حديثى که غيبت حضرت مهدى (عجل الله فرجه) در آن ياد شده، راوى گويد: عرض کردم: شيعيانت چکار کنند؟ فرمود: (بر شما باد به دعا کردن وانتظار فرج کشيدن). سپس گويد عرضه داشتم: به چه چيزى دعا کنيم؟ فرمود: مى گويى:
(اللهم انت عرفنى نفسک، وعرفتنى رسولک، وعرفتنى ملائکتک، وعرفتنى نبيک وعرفتنى ولاه امرک؛ اللهم لا آخذ الا ما اعطيت، ولا اوقى الا ما وقيت، اللهم لا تغيبنى عن منازل اوليائک، ولا تزغ قلبى بعد اذ هديتنى، اللهم اهدنى لولايه من فرضت طاعته)
بار خدايا! تو خودت وفرستاده ات وفرشتگانت وپيغمبرت وواليان امرت را به من شناساندى، بار خدايا! من نگيرم جز آنچه که تو عطا کنى وهيچ نگهدارنده اى جز تو برايم نيست؛ بار خدايا! مرا از منازل دوستان خود دور مگردان، ودلم را پس از آنکه هدايت کرده اى منحرف منماى؛ خدايا! مرا به
ولايت کسى که اطاعتش را بر من واجب ساخته اى هدايت فرماى). (5)
9- سعى دراصلاح جامعه، وامر به معروف ونهى از منکر: از جمله وظايف مهم شيعيان وشيفتگان حضرت حجت (عليه السلام) اصلاح جامعه خود است. البته بديهى است که امتى مى تواند در رابطه اين امر مهم موفق باشد که خودسازى را مقدم بر ديگر سازى بداند وبه خود بيشتر بپردازد. سعى وتلاش در راه اصلاح ديگران ومبارزه با کجرويها وفسادها واهتمام به امر به معروف ونهى از منکر به منظور اصلاح جامعه وتربيت انسانهاى صالح وشايسته وظيفه عاشقان در عصر غيبت است.
پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) مى فرمايد: (هر کس صبح کند وبه امور مسلمانان اهتمام نورزد، مسلمان نيست، وکسى که بشنود فرياد انسانى را که از مسلمانان کمک مى طلبد وبه نداى او پاسخ مثبت ندهد، مسلمان نيست). (6)
آرى، بزرگترين آمر به معروف وناهى از منکر در عصر ظهور، خود امام مهدى (عليه السلام) است. پس چگونه ممکن است جامعه منتظر، خشنودى مهدى (عليه السلام) را بخواهد، ودر اين بعد به مهدى (عليه السلام) اقتدا نکند؟!
10- تزکيه وخودسازى: پاکسازى درون از صفات پليد، زيور دادن آن به وسيله اخلاق پسنديده، از جمله وظايفى است که در هر زمان واجب است، ولى ياد کردن آن به طور خصوص، در وظايف زمان غيبت حضرت ولى عصر (عجل الله فرجه)، از اين جهت است که درک فضيلت صحبت او و قرار گرفتن در اعداد اصحاب آن جناب، بستگى به آن دارد. امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد: (هر کس که دوست مى دارد از اصحاب حضرت قائم (عليه السلام) باشد، مى بايست منتظر باشد و در اين حال به پرهيزکارى و اخلاق نيکو رفتار نمايد، در حالى که منتظر باشد، پس چنانچه بميرد و پس از مردنش قائم (عليه السلام) به پا خيزد، پاداش او همچون پاداش کسى خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است، پس کوشش کنيد ودر انتظار بمانيد، گوارا باد شما را اى گروه مشمول رحمت خدا). (7)
همچنين وظايفى از قبيل: اظهار اشتياق به ديدار آن حضرت، حضور در مجالس حضرتش، درخواست معرفت او از خدا، اهتمام و تصميم قلبى بر يارى وى، زيارت و سلام آن حضرت در هر مکان، هديه ثواب نماز به آن جناب، دعوت مردم به او، دعا براى جلوگيرى از نسيان ياد آن سرور، اهتمام در اداى حقوق برادران دينى و...
📚 (5) مکيال المکارم، موسوى اصفهانى، ج 2، ص 261. (6) ميزان الحکمه، محمدى رى شهرى، ج 4، ص 531. (7) مکيال المکارم، موسوى اصفهانى، ج 2، ص 437
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَان(عج)🌹
🌷 چه شود فرصت دیدار به ما هم بدهند
🌷 فیض هم صحبتی یار به ما هم بدهند
🌺 آنقَدَر بر در این خانه گدا می مانیم
🌺 لقب ِ نوکر ِدربار به ما هم بدهند
🌷 هرکسی طالب وصل است بلا میبیند
🌷 محنت دوری دلدار به ما هم بدهند
🌺 خوابمان برده و داریم امید آخرِ کار
🌺 چشم روشن؛دل بیدار به ما هم بدهند
🌷 وسع ما نیست خریداری یوسف ایکاش
🌷 پای رفتن سر ِ بازار به ما هم بدهند
🌺 همه ی حاجت ما هست در این ماه خدا
🌺 حال خوش لحظه ی افطاربه ماهم بدهند
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
1526977681390.mp3
1.67M
🌷چکار کنیم امام زمان(عج) بیایند؟
رفتی یک گوشه برای خودت خوب شدی؟اینجوری که نمیشه
🌺استاد پناهیان
🌺🌷🌹
🌺🌷منتظران ظهور🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفرج 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹داستان جذاب وشنیدنی تشرف راننده کامیون خدمت امام زمان(عج)🌹
🌺استاد عالی🌺
#حتما.ببینید
🌺🌷🌹
🌺🌷منتظران ظهور🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّـــکَ الفَــــرَج 🌷
🌹 ظهور امام مهدی(عج) 🌹
🌺 #سوال : لطفاً نشانه های ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) را از آیات قرآن بیان کنید؟
🌸 #جواب : پرسش ۱ :
برخی از محققان بیش از صد و پنجاه آیه قرآن را در شأن و قیام حضرت مهدی (عج) نقل کرده اند . برخی از آیات عبارتند از : هود ، ۸۶ ; بقره ، ۲و۳ ; نساء ، ۵۶ ; اعراف ، ۱۲۸ ; توبه ، ۲۳ ; قصص ، ۵ ; نور ، ۵۵•
در مورد نشانه های ظهور آن حضرت باید به روایات در این زمینه مراجعه شود که طبق آن روایات برخی از آیات قرآن اشاره به این نشانه ها دارد که از جمله آنهاست :
۱ . خروج سفیانی ; طبق روایات فراوانی که از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده ، آیه ۵۱ سوره سبأ تطبیق بر خروج سفیانی شده است ; «وَ لَوْ تَرَی إِذْ فَزِعُواْ فَلاَ فَوْتَ وَأُخِذُواْ مِن مَّکَان قَرِیب ; ای کاش می دیدی هنگامی را که ]کافران [وحشت زده اند ]آن جا که راه[ گریزی نمانده است و از جایی نزدیک گرفتار آمده اند»
سفیانی و لشگرش در آستانه قیام حضرت مهدی (علی نبینا و آله و علیه السلام ) بر ضد طرفداران حق خروج می کنند که آن ها به هنگام حرکت به سوی مکّه ، به قصد تسخیر آن ، در صحرا گرفتار می شوند و هلاک می گردند .•
۲ . طبق فرمایش پیامبراکرم در آستانه ظهور آن حضرت مردم تابع شهوت ها و هواهای نفسانی خود می شوند و نماز را ضایع می کنند ، و پیامبر گرامی به آیه ۵۹ سوره مریم استناد می کنند ; «سپس کسانی جانشین اینان شدند که نماز را ضایع گذاشتند و پیرو شهوات گردیدند و به زودی به غَیّ (وادی در جهنم ) خواهند افتاد»
۳ . حضرت صادق(علیه السلام) می فرمایند در آستانه ظهور آن حضرت ، گرانی ، کساد تجارت ، گرسنگی و.. . بر جامعه مستولی خواهد شد و آیه ۱۵۵ سوره بقره را در این زمینه به عنوان شاهد نقل می کنند ; «البته شما را به اندکی ترس و گرسنگی و بینوایی و بیماری و نقصان در محصول می آزماییم و شکیبایان را بشارت ده »
۴ . تکیه دادن بر خانه کعبه و تلاوت آیه ۸۶ سوره هود هنگام ظهور از جانب حضرت مهدی(عج) ; «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَ مَآ أَنَا عَلَیْکُم بِحَفِیظ»
۵ . امام جعفر صادق(علیه السلام) می فرمایند ۳۱۳ یار حضرت بعد از ظهور با ایشان بیعت می کنند و آیه ۱۴۸ سوره بقره به آن دلالت دارد . «فَاسْتَبِقُواْ الْخَیْرَ تِ أَیْنَ مَا تَکُونُواْ یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعًا»•
📚 ۱ . برای اطلاع بیشتر احقاق الحق ، قاضی نورالله شوشتری / غایة المرام ، مرح
۱ . تفسیر نمونه ، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران ، ج ۱۸ ، ص ۱۰۳
۱ . منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر ، آیة الله صافی گلپایگانی ، باب نشان
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 امنیت هنگام ظهور امام مهدی(عج) 🌹
🌺 #سوال : طبق آیه های قرآن کریم هنگام ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) امنیت چگونه است؟
🌸 #جواب : یکی از موضوعاتی که قرآن کریم به آن اشاره کرده است و روایات معصومین(علیهم السلام) توضیح داده اند، حکومت جهانی حضرت مهدی(علیه السلام) است. یکی از آیه ها در این باره چنین است: «وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ ءامَنوا مِنکُم وعَمِلوا الصّـالِحـاتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الاَرضِ کَمَا استَخلَفَ الَّذینَ مِن قَبلِهِم ولَیُمَکِّنَنَّ لَهُم دینَهُمُ الَّذِی ارتَضی لَهُم ولَیُبَدِّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم اَمنـًا یَعبُدونَنی لا یُشرِکونَ بی شیئـًا ومَن کَفَرَ بَعدَ ذلِکَ فَاُولـئکَ هُمُ الفـاسِقون; (نور،۵۵) خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین جانشین ]خود[ قرار دهد; همان گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین ]خود[ قرار داد و آن دینی را که بر ایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند، ]تا[ مرا عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند و هر کس پس از آن به کفر گراید، آنانند که نافرمانند.» در آیه های پیش از این آیه سخن از اطاعت وتسلیم در برابر فرمان خدا و پیامبر است، این آیه همین موضوع را ادامه می دهد که نتیجه این اطاعت را که همان حکومت جهانی حضرت مهدی(علیه السلام) است بیان می کند.
خداوند متعال در این آیه شریف به مؤمنان صالح سه نوید می دهد:
۱. حکومت روی زمین;
۲. نشر آیین حق به طور اساسی و ریشه دار و همه جانبه و در همه جا;
۳. از میان رفتن تمام اسباب خوف و ترس و وحشت و ناامنی و برقراری امنیت کامل;
نتیجه تحقیق این سه نوید این خواهد شد که با نهایت آزادی خدا را بپرستند و فرمان های او را گردن نهند و هیچ شریکی برای او قائل نشوند توحید ناب را در همه جا بگسترانند.
در روایات این آیه به زمان ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) و حکومت جهانی ایشان تطبیق شده است. بنابراین قرآن کریم به برقراری امنیت کامل در حکومت حضرت مهدی(عج) اشاره کرده است و از نتیجه هایی که برای این امنیت ذکر کرده می فهمیم که امنیت همه جانبه خواهد بود; چون تا امنیت همه جانبه و کامل نباشد، نمی توان با نهایت آزادی خدا را پرستید.
📚 سیمای مهدی در قرآن، محمدجواد مولوی نیا، ص ۱۳؛ تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۴، ص ۵۲۶ ـ ۵۳۶.
🌺🌷🌹
🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 امام خامنه ای (حفظه الله)🌹
🌺 مردم امام زمان (عج) را میبینند، اما نمی شناسند، مانند حضرت یوسف که برادرانش او را میدیدند، روی فرش آنها راه میرفت، ولی نمی شناختند.
🌹 #مهدويت_رهبري
🌺🌷🌹
🌷🌺 منتظران ظهور 🌷🌺
🇮🇷 @montazerane_zohoor
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّـــکَ الفَــــرَج 🌷