eitaa logo
منتظران و زمینه سازان ظهور
76 دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
5.7هزار ویدیو
35 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
╭━━⊰✨﷽✨⊱━━╮ ↔️ ادامه بسته سیصد و بیست و نهم قرآنی 📖 پیام چهار نکات تفسیری سوره‌‌ مبارکه «انبیاء» صفحه ۳۲۹ قرآن مجید [۱] و [۲](قسمت دوم) ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ آنچه پیرامون داستان حضرت یونس در تفاسیر آمده این است که؛ آن حضرت سال‌های بسیاری مردم را به سوی خداپرستی دعوت کرد؛ ولی از این میان تنها دو نفر به او ایمان آوردند؛ یکی شخصی عابد و دیگری انسانی عالم، وقتی وضع بدین صورت ادامه یافت، عابد به یونس علیه السلام پیشنهاد نفرین کرد و حضرت که از سرسختی و لجاجت آنان به ستوه آمده بود به این کار اقدام نمود و به محض پیدا شدن آثار بلا، بدون کسب اجازه از محضر خداوند، با خشم و غضب از منطقه خارج شد به این گمان که دیگر از دست آنان راحت شده است؛ امّا نمی دانست که خداوند بخاطر این کار زندگی را بر او سخت خواهد کرد. وقتی از آنجا خارج شد؛ به سوی دریا رفت؛ سوار بر کشتی شده و به منطقه‌ای دیگر عزیمت نمود. در میانه‌ی راه ناگهان کشتی به خاطر مواجه شدن با نهنگی بزرگ، دچار اضطراب گردید و چیزی نمانده بود تا همه اهل کشتی غرق شوند. 🌸✨ 2️⃣ صاحبان کشتی تصمیم گرفتند تا برای رفع این بلا، یک نفر از ساکنان کشتی را به دریا بیندازند و خود را از این مصیبت رها سازند و چون قرعه کشیدند؛ نام یونس علیه السلام درآمد؛ لذا او را به دریا انداختند؛ بلافاصله نهنگ او را بلعید و به درون دریا رفت؛ امّا به امر الهی از خوردن و هضم او منع گردید. ✨🌸 3️⃣ یونس علیه السلام در آن تاریکی‌های شکم ماهی و اعماق آب به ظلم خود، به خروج نابجا از میان مردم پی برد و به آن اعتراف کرد؛ پس خداوند دعای او را مستجاب فرمود و او را از آن حال نجات داد. از آن پس یونس لقب«ذوالنون»به معنای صاحب ماهی یافت. 🌸✨ 4️⃣ در آیات ۱۴۳ و ۱۴۴ سوره صافّات آمده است که: «فَلَوْلاٰ أَنَّهُ کٰانَ مِنَ الْمُسَبِّحِینَ. لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلیٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ» یعنی: « اگر نبود که او از زمره‌ی تسبیح کنندگان به شمار می‌رفت؛ هر آینه تا روز قیامت در شکم ماهی محبوس می‌گردید.» پاورقی ________________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ۲. ویراستاران: خانمها حمیدیان و شوندی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
💫ما منتظر صبح شب یلداییم ✨آماده برای فرج مولاییم 💫روزی که عزیز فاطمه می‌آید ✨با منتظران به می‌آییم 🌷 🍉 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 یاران امام زمان چگونه به ایشان ملحق می‌شوند؟ یاران امام مهدی علیه‌السلام سه دسته‌اند: دسته اول: یاران خاص و فرماندهان اصلی می‌باشند که تعدادشان 313 نفر است؛ اینان همان هایی هستند که قرآن -در آیه 8 سوره هود- از آنان به عنوان «امت معدوده» یاد مى‌کند؛ از طریق طی الارض و مسیرهای هوایی(سوار شدن بر ابرها) همگی در یک ساعت در مکه حاضر می‌شوند. دسته دوم: 10 تا 12 هزار نفر از مومنین هستند؛ که بعد از اجتماع 313 نفر در مکه، اینان به خدمت امام می‌رسند؛ و تا وقتی این حلقه کامل نشود حرکت و قیام حضرت آغاز نخواهد شد. اینها افرادی کاردان و از زبده ترین و ورزیده ترین نیروهای سپاه امام هستند و قدرت اجرایی بالایی دارند. اینکه چطور و چگونه به مکه می‌روند در منابع هیچ اشاره‌ای نشده؛ روایات به ما گفته‌اند که بعد از خروج سفیانی، با پای پیاده و حتی سینه خیز بر روی برف خود را به مکه برسانید دسته سوم: انبوه مردم دنیا هستند؛ مردم محروم و مستضعف، ناامید از حکومت ها، خسته از وضع موجود و تشنه عدالت؛ که در جریان فتوحات امام و سیر حرکت ایشان به سرزمین های مختلف، دسته دسته به سپاه مهدوی می‌پیوندند
🔴 تلنگر مذهبی خداوند در قرآن نفرمود: کسی که در دنیا کار خوب بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد اهل نجات است! در هیچ جای قران نداریم که فرموده باشد: «من فعل الحسنه» بلکه فرمود :«من جاء بالحسنه» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را با خود «به سرای باقی» ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد. این طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد گناه کند، غیبت کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این «شیوه اخیر» مصداق همان «من فعل الحسنه» است که مورد نظر قرآن نیست. بلکه انسان باید آنطور باشد که بتواند همه افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد. لذا در صحنه قیامت نمی‌گویند تو در دنیا چه کردی بلکه می‌گویند چه با خودت آوردی؟!! از همین رو خداوند فرمود «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» اینکه گفته شد: به او ده برابر می‌دهند، اینطور نیست که هر کسی کار خوبی بکند به او ده برابر بدهند!! بلکه کسی از این نعمت بهرمنده خواهد بود که بتواند آن را حفظ کند و بتواند آن حسنه را نگه دارد. 📚در تفسیر سوره ی زمر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خرید قسطی کالا به واسطه سرمایه دیگری ⁉️ سؤال: راننده‏ای قصد دارد که کامیونی بخرد و برای این کار، پول مورد نیاز را از شخص دیگری گرفته تا خود وکیل او شود و ابتدا کامیون را برای وی خریداری کند سپس او کامیون را به طور قسطی به راننده بفروشد؛این معامله چه حکمی دارد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 اگر راننده به عنوان وکیل از طرف صاحب مال، این معامله را انجام دهد و سپس او هم آن را به خود راننده به طور قسطی بفروشد، در صورتی که قصد آنان حیله کردن برای فرار از ربا نبوده و در هر دو معامله قصد جدّی خرید و فروش داشته باشند، اشکال ندارد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/263714
💢 حکم وضو و غسل با موی مصنوعی 🔹 طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای موی مصنوعی اگر به نحو کلاه‌گیس باشد، واجب است برای مسح، آن را بردارید، همچنین است اگر موی مصنوعی بر پوست سر کاشته شده باشد و با وجود موها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست سر وجود نداشته باشد و در صورتی که برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضوی جبیره‌ای، تیمم کند و بعد از برداشتن مانع بنابر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند و غسل نیز همین حکم را دارد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/273123
💠 حکم بازی با پاسور ⁉️ سؤال: بازی وَرَق‌ يا پاسور چه حكمى دارد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: پاسور عرفاً از آلت قمار محسوب می‌شود و بازی با آن مطلقا حتی بدون شرط‌بندی حرام است. 🔸 آیت‌الله مکارم: هر گاه از آلت قمار خارج نشده باشد و در نزد توده مردم‌ محل به عنوان یک وسیله ورزشى یا تفریحى شناخته نشود، بازى با آن حتی بدون برد و باخت مالى اشکال دارد. 🔹 آیت‌الله سیستانی: بازی با وسایل قمار مثل وَرَق‌ و پاسور در صورت شرط‌بندی حرام است و بدون شرط‌بندی بنابر احتیاط لازم جایز نیست. 📚 سایت آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم و سیستانی 📎 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/264232
♦️ نیّت نماز مغرب و عشا بعد از گذشتن وقت 💠 الف: به واسطه عذری مثل فراموشی و خواب، نماز نخوانده 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: بنا بر احتیاط واجب، تا قبل از اذان صبح، بدون نیّت ادا و قضا (ما‌فی‌الذّمه) به جا آورد. 🔸 آیات عظام مکارم و سیستانی: به نیّت ادا به جا آورد. 💠 ب: اگر عمداً یا از روی معصیت، نماز نخوانده 🔹 آیات عظام خامنه‌ای و سیستانی: بنا بر احتیاط واجب، تا قبل از اذان صبح، بدون نیّت ادا و قضا (مافی‌الذّمه) به جا آورد. 🔸آیت‌الله مکارم: نماز او قضا است. 🔺 توضیح المسائل مراجع، مسئله 775. 📎 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/222404 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا