14-aali-aemeh(www.rasekhoon.net)4.mp3
54.01M
بکار بردن لفظ مظلوم یا غریب در مورد ائمه
#سخنرانی_کامل
استاد عالی
اللهم عجل لولیک الفرج
🟢 ویژگی شگفت قلب انسان
🔹 قرآن انسان را موجودی میداند که علیالدوام در تغییر و تحول است و قلب انسان را که «قلب» میگویند، چون زیر و زبر میگردد. البته ناگفته پیداست که مراد از «قلب» این جسم گوشتی صنوبریشکل در طرف چپ بدن نیست، بلکه منظور همان روح و روان انسانی است که هر لحظهای حالت جدیدی به خود میگیرد.
🔸 پیغمبر(ص) میفرماید:
«مَثَلُ الْقَلْبِ کمَثَلِ ریشَةٍ فِی الْفَلاتِ تَعَلَّقَتْ فی اصْلِ شَجَرَةٍ یقَلِّبُهَا الرّیحُ ظَهْراً لِبَطْنٍ».
دل انسان مانند یک پَر است که در بیابانی به درختی آویزان کرده باشند که باد آن را دائماً دگرگون میکند.
مثنوی این حدیث را به نظم درآورده است:
گفت پیغمبر که دل همچون پری است
در بیابانی اسیر صرصری است
باد پر را هر طرف راند گزاف
گر چپ و گر راست با صد اختلاف
🔹 انسان در دو لحظه به یک حالت نیست و بیش از هرچیز تحت تأثیر اعمال خویش است، یک عمل نورانی به او نور میبخشد و عمل کثیف ظلمانی نور را از انسان میگیرد و او را تاریک میکند. کار نیک به دل انسان نرمش میدهد و او را آماده برای پذیرش اندرزها و حق و حقیقت مینماید، و برعکس اعمال خلاف فطرت انسانی، کافرماجراییها قساوت دل میآورد و گاهی دل انسان آنچنان سیاه میشود که قرآن تعبیر میکند: کارش تمام شده و بر دل آنها مهر خورده است؛ به چشم خودش میبیند ولی گویی ندیده است؛ مثل اینکه پرده جلو چشمش را گرفته است: «وَ عَلی ابْصارِهِمْ غِشاوَةٌ»(بقره/۷).
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۲، ص۷۹
مداحی_آنلاین_آرزومه_تا_آخر_دنیا_یا_رقیه_بگم_مهدی_رعنایی.mp3
2.72M
کوثر ارباب
این خانوم سه ساله
مهدی_رعنایی🎙
میلاد حضرت رقیه(س)🌸
حضرت_رقیه
ماه شعبان
✍ علامه حسینی طهرانی
وظیفه اصلی ما در زمان غیبت امام زمان علیه السلام چیست؟
🔹دانستن زمان ظهور خارجى براى ما چه قيمتى دارد؟ و لذا در اخبار از تفحّص و تجسّس در اين گونه امور نهى شده است. شما فرض كنيد: ما با علم جَفْر و رَمْل صحيح به دست آورديم كه ظهور آن حضرت در يك سال و دو ماه و سه روز ديگر خواهد بود. در اين صورت چه مى كنيم؟ وظيفه ما چيست؟ وظيفه ما تهذيب و تزكيه و آماده كردن نفس امارّه است براى قبول و فداكارى و ايثار. ما هميشه مأمور بدين امور هستيم، و پيوسته بايد درصدد تهذيب و تزكيه نفس و تطهير خاطر برآئيم... و آنچه از همه ذكرش لازم تر است، آن است كه: ظهور خارجى و عمومى آن حضرت هنوز واقع نشده است، و منوط و مربوط به اسباب و علائمى است كه بايد تحقّق پذيرد، ولى ظهور شخصى و باطنى براى افراد ممكن است، و به عبارت ديگر: راه وصول و تشرّف به خدمتش براى همه باز است، غاية الأمر نياز به تهذيب اخلاق و تزكيه نفس دارد.
📚امام شناسى، ج ۵، ص ۱۹۱
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
س: آیا بعضی از انسان ها عقل بیشتری دارند؟
ج: بله؛ کسی که ساده زندگی می کند، خدا به او قدرتی داده است. نداده؟ همه ی کسانی که زندگی می کنند، قدرت و نیرویی دارند؛ اما کسی که ورزش می کند، قدرتش بیشتر از این است. این آدم معمولی ساده که ورزش نمی کند، می تواند بیست کیلو بار ببرد؛ اما او که ورزش می کند، پانصد کیلو می زند. با اینکه خدا ابتداءًا به هر دو قدرت می دهد؛ اما یکی کار می کند و آن را زیادتر می کند.
عقل هم همین جور است. خدا به تمام عاقل ها عقل می دهد؛ اما هر چه بیشتر آن را به کار بیندازی، قوی تر و پخته تر می شود؛ مثل همان قدرت بدنی. لذا همه یکسان نیستند. بعضی عقلشان تیزتر است و زودتر می فهمند و بعضی دیرتر می فهمند. این برای همین است که او کار کرده و کارش بهتر شده است.
س: فهمیدن محسوسات با چیست؟
ج: یکی از کارهایی که عقل دارد، تشخیص محسوسات است.
س: خدا که محسوس نیست؛ پس عقل چطور تشخیص می دهد؟
ج: آن چیزی که باور می کند خدا هست، همان او است. چشم که نمی فهمد. حواس ظاهری که خدا را نمی فهمند؛ اما این چشم و گوش، آثار مخلوقات خدا را به او می دهد و او می گوید: «این ها خودشان، خودشان را خلق نکرده اند؛ دیگری آن ها را خلق کرده است.» این کار عقل است. به دیگری ایمان می آورد و می گوید: «چون این ها هستند، پس او هم هست. اگر او نبود، این ها هم نبودند.» وقتی این را باور کرد، این را که پیغمبر هم با معجزه از طرف او آمده، باور می کند؛ لذا به حرف خدا گوش می دهد. با اینکه خدا را ندیده، اما باور می کند.
س: ماهیت عقل چه سنخیتی با خدا دارد؟
ج: لازم نیست شما بفهمی ماهیت آن چیست. همین که از آن استفاده کنی، کافی است.
س: شما فرمودید یکی از کارهای او تعقل است؟
ج: فکر کردن است.
س: شما فرمودید انسان با عقل، خدا را می فهمد؟
ج: انسان یعنی عاقل. بدون عقل که نیست. وقتی خدا انسان را خلق کرد و به انسان عقل داد، این عقل این کار را می کند که خدا را قبول می کند و به حرف او هم گوش می دهد و استفاده می کند.
س: منظور از این روایت چیست که خدا فرموده: «به عزّت و جلالم سوگند که تو را به کسی می دهم که بهترین تفقه را بکند»؟
ج: نه این را ندارد. قاطی نکنیم. روایت همین است: «بِكَ اُثِيبُ وَ بِكَ اُعَاقِبُ» و «إِيَّاكَ آمُرُ وَ إِيَّاكَ اَنْهَى». این که شما می گویید، نیست؛ البته کسانی که خیلی خوب هستند، یعنی عقلشان خیلی کامل است که خیلی خوب شده اند، اگر آن ها هم آنجا می رفتند، خراب می شدند. منظور این است. اما خدا عقل را به همه داده است. به شمر هم داده است. همه عاقلند؛ و الّا تکلیف نداشتند. هر کس عقل را بیشتر به کار ببرد و از آن استفاده ی خوب کند، قوی تر می شود و استفاده بالاتر میرود
▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸﷽▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
جلسه : شانزدهم
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
↩️ نظر دانشمندان شیعه در مورد ویژگی های رجعت
🔹دانشمندان شیعه نیز بالاتفاق بر این باورند که رجعت، اختصاصى است، نه عمومى.
▫️براى مثال، شیخ مفید (ره) در اینباره مىگوید : از نظر ما رجعت ویژه کسانى است که یا متمحض در ایمان بودهاند و یا غرق در کفر و عناد.
🔺(شیخ مفید، مسائل سرویة، ص ۳۵، اوائل المقالات، ص ۲۸)
▫️و نیز سید مرتضى(ره) در پاسخ کسانى که از حقیقت رجعت پرسیدهاند، مىنویسد : آنچه شیعیان بدان باور دارند، این است که؛
❣ܭߊࡅ߭ߊܠܙ ܩࡅ߭ࡅ߳ࡈ߭ߊߺܝߊࡍ߭ ࡐߊܧܫܨ ࡈ߭ߊߺܣࡐܝ ߊܩߊܩܢ ܝܩߊࡍ߭
(76)💖@montazeranzohooremamasr
༊࿐ྀུ🍃🌸࿐ུ❥
༊࿐ྀུ🍃🌸࿐ུ❥
༊࿐ྀུ🍃🌸࿐ུ❥
🍂🍃🌸🍂🍃🌸
🍂🌸🍂
🍂🌸
🌸
🔹خداوند هنگام ظهور حضرت مهدى(عج) جمعى از شیعیانش را که قبلاً از دنیا رفتهاند، زنده مىکند تا به ثواب یارى آن حضرت نائل شوند
▫️و دولت کریمه او را مشاهده کنند و نیز گروهى از دشمنان آن حضرت را زنده مىکند تا از آنان انتقام بگیرد.
🔺(شیخ مفید، مسائل سرویة، ص ۳۵، اوائل المقالات، ص ۲۸).
▫️شیخ طوسى(ره) نیز رجعت را اختصاصى میداند، وى در ذیل تفسیر آیه شریفه؛
🔸«ولاتحسبنّ الذین قتلوا فى سبیل الله أمواتاً احیاءٌ بل عند ربّهم یرزقون».(سوره آل عمران، آیه ۱۶۹). مىنویسد :
❣ܭߊࡅ߭ߊܠܙ ܩࡅ߭ࡅ߳ࡈ߭ߊߺܝߊࡍ߭ ࡐߊܧܫܨ ࡈ߭ߊߺܣࡐܝ ߊܩߊܩܢ ܝܩߊࡍ߭
(77)💖@montazeranzohooremamasr
🌸
🍂🌸🍂
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍃🍂🌸 🍃🍂🌸
🍂🍃🌸🍂🍃🌸
🍂🌸🍂
🍂🌸
🌸
🔺این آیه دلالت دارد بر این که رجعت به دنیا براى برخى از گروههاى خاص جائز است؛
▫️زیرا خداوند در این آیه خبر داده است که گروهى که در راه خدا کشته شدهاند،
🔹خداوند آنها را بر مى گرداند و دوباره زنده مىکند (شیخ طوسى، التبیان، ج۳، ص۴۷)
▫️از مطالب یادشده در مىیابیم که، نباید چنین تصور کرد که تمامى مؤمنان و معاندان تاریخ در هنگام رجعت، بار دیگر به دنیا بر مىگردند.
▫️بلکه بر اساس آیات و روایات وارده درباره رجعت و نیز اتفاق اندیشمندان شیعه، رجعت اختصاصى است
❣ܭߊࡅ߭ߊܠܙ ܩࡅ߭ࡅ߳ࡈ߭ߊߺܝߊࡍ߭ ࡐߊܧܫܨ ࡈ߭ߊߺܣࡐܝ ߊܩߊܩܢ ܝܩߊࡍ߭
(78)💖@montazeranzohooremamasr
🌸
🍂🌸🍂
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍃🍂🌸 🍃🍂🌸