💐🍃🌿🌸🍃🌾
🍃🍂 🌺
🌿🍂
بنابراین یکی دیگر از آثار قناعت دوری از ناسپاسی وکفر ورزیدن و شاکر بودن به خاطر داشته ها و نعمات الهی نسبت به ساحت مقدس پروردگار رزّاق است.
🔶 نکات مهم :
توجه به دو نکته کاملا ضروری است ؛
🔹نکته اول اینکه : آیا لزوما هر دارایی دچار کفران نعمت و هر نداری شاکر است؟
(92) 💠 @Shabnegar
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
💐🍃🌿🌸🍃🌾
🍃🍂 🌺
🌿🍂
🔹در پاسخ به نکته اول :
می توان گفت که : لزوما این طور نیست که هر فقیری قانع و یا شاکر است. قناعت و شاکر بودن یک صفت متعالی و بنوعی معرفتی است.
لذا این هم نیست که ندار قانع باشد و شاکر، چرا که برخی از افراد فقیر چاره ای جز تحمل فقرش ندارد و اصلا هم شاکر نیست و همیشه شاکی از خداست.
(93) 💠 @Shabnegar
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
💐🍃🌿🌸🍃🌾
🍃🍂 🌺
🌿🍂
و یا فرد دارا هم لزوما کفران نمیکند، چرا که برخی افراد دارا به قدر نیازشان قانع هستند و اگر اضافه بر نیاز داشته باشند در صدد کمک به خلق خدا و ایجاد تولید و اشتغال برای مردم اند.
و همچنین کمک و دستگیری نسبت فقرا و نیاز مندان و در واقع مجاهد فی سبیل الله هستند.
و مطیع این فرمان الهی هستند که فرمود؛ « جاهدوا فی سبیل الله باموالهم وانفسهم».
(94) 💠 @Shabnegar
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
💐🍃🌿🌸🍃🌾
🍃🍂 🌺
🌿🍂
و این اموال را به عنوان امانت و امتحان الهی در دست خود تلقی و خود را امانتدار الهی می دانند.
این فرد ضمن اینکه مُسرف نیست و کفر نمی ورزد، شاکر نیز بدرگاه الهی به سبب نعماتی که خدا به او داده می باشد و همه را من جانب الله می داند.
پس صفت قناعت یک صفت الهی و معرفتی است که هم شامل فقیر و هم غنی می شود و عدم آن نیز هر دو قسم را شامل می شود.
(95) 💠 @Shabnegar
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
💐🍃🌿🌸🍃🌾
🍃🍂 🌺
🌿🍂
و مطیع این فرمان الهی هستند که فرمود؛ « جاهدوا فی سبیل الله باموالهم وانفسهم». و این اموال را به عنوان امانت و امتحان الهی در دست خود تلقی و خود را امانتدار الهی می دانند.
این فرد ضمن اینکه مُسرف نیست و کفر نمی ورزد، شاکر نیز بدرگاه الهی به سبب نعماتی که خدا به او داده می باشد و همه را من جانب الله می داند.
پس صفت قناعت یک صفت الهی و معرفتی است که هم شامل فقیر و هم غنی می شود و عدم آن نیز هر دو قسم را شامل میشود.
(96) 💠 @Shabnegar
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
💐🍃🌿🌸🍃🌾
🍃🍂 🌺
🌿🍂
🔶 نکته دوم : آیا کسی که از روی تنبلی و یا بی مسئولیتی و یا به خاطر برخی بیماری های روحی و روانی مثل افسردگی و ...
درآمد کمی دارد و آن مقدار درآمد کم را خرج، و بعد اقدام به کاری می کند را می شود گفت که او انسان قانعی است؟
در پاسخ به نکته دوم هم اینطور می توان گفت که : صفت قناعت با تنبلی و افسردگی و نداشتن عقل معاش و سفیه بودن، اصلا قابل جمع نیست وبا هم سازگاری ندارد.
(97) 💠 @Shabnegar
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
💐🍃🌿🌸🍃🌾
🍃🍂 🌺
🌿🍂
یعنی اینطور نیست که کسی به لحاظ تنبلی وکم کاری و بی حالی و ولنگاری و نداشتن عقل معاش دچار فقر شده آدم قانع و شاکر باشد.
چرا که قانع و شاکر کسی است که اهل زحمت و کار و تلاش و دارای عقل معاش و پیوسته به کار است و پیوسته به یاد خداست.
و آنچه که از قبل زحمات خود بدست می آورد خدا را شکر می کند و هیچ گونه گلایه و شکایتی نه از خدا دارد و نه از خلق خدا. و پیوسته دست بسوی آسمان و بر زبانش الحمد الله را جاری می کند.
(98) 💠 @Shabnegar
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
💐🍃🌿🌸🍃🌾
🍃🍂 🌺
🌿🍂
پس با این بیانات ما معلوم شد که صفت قناعت یک صفت پسندیده الهی است که آثار بسیار مطلوبی در زندگی دارد که به سه مورد آن اشاره شد.
و ضمن اینکه دارا بودن و نداشتن این صفت، فقر و غنی نمی شناسد چرا که هر کدام از این دو گروه ممکن است برخوردار باشند و یا نباشند.
و اینکه قناعت هیچ وقت با تنبلی و کم کاری و بی فکری و سفاهت سازگار نیست و نمی شود به چنین افرای قانع خطاب نمود.
(99) 💠 @Shabnegar
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
💐🍃🌿🌸🍃🌾
🍃🍂🌺
🌿🍂
🔶 ۲ - " صبر و تحمل و استقامت " 🔶
دومین صفت از صفات دنیای محبوب، صفت با فضیلت "صبر" است.
لذا امام علی (ع) در خطبه ۷۶ نهج البلاغه اش می فرماید :
«رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً سَمِعَ حُكْماً فَوَعَى وَ دُعِيَ إِلَى رَشَادٍ فَدَنَا...و َكَذَّبَ مُنَاهُ جَعَلَ الصَّبْرَ مَطِيَّةَ نَجَاتِهِ».
انشاء الله ما را در جلسات بعدی همراهی فرمایید.
(100) 💠 @Shabnegar
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃