May 11
منتظران گناه نمیکنند
#دنیای_مدیریت_مومنانه 19 ☢️ گفتیم که انسان مجبوره که اطراف خودش رو مدیریت کنه. اگه کسی نخواد خودش م
#دنیای_مدیریت_مومنانه 20
🔵 گفتیم که انسان باید سعی کنه که حساب شده زندگی کنه. آدمی که بی حساب و همینجوری ول زندگی کنه نه توی دنیا و نه توی آخرت روز خوش نخواهد دید!
🔸 حتما موقع قرآن خوندن دیدید که دم به دقیقه خدا هی میفرماید: ان الله سریع الحساب!
و سایر آیاتی که در مورد حساب و کتاب و دقت در حساب هست.
✅ برادران و خواهران سعی کنید یه حساب و کتابی به زندگیتون بدید!
فرمود حاسبوا قبل ان تحاسبوا...
🚸 به #حساب خودتون برسید قبل از اینکه به حسابتون برسند...
ببین تو باید حساب پس بدی یه روزی! چه بخوای و چه نخوای!
❇️ حالا اگه خودت با اختیار خودت الان حساب شده زندگی کردی که موفقیت در دنیا و آخرت رو داری
⚠️ اما اگه حساب شده زندگی نکردی توی دنیا و آخرت پوستت کنده میشه!
حالا خود دانی!
✅ اگه کسی مدیریت خودش رو یاد بگیره بعد میتونه بقیه رو مدیریت کنه خصوصا خانواده رو.
وقتی به برنامه دین نگاه میکنیم میبینیم که خداوند متعال دین رو یه برنامه بسیااااار حساب شده قرار داده! همه چیز باید طبق برنامه باشه
🔸 حتی رفت و آمد بچه ها توی اتاق پدر و مادرشون رو توی قرآن گفته که باید به چه شکل باشه و چه ساعت هایی باشه و...
باورتون میشه؟!
🔹 خدایا دمت گرم! به چه چیزایی اهمیت دادی! مگه رفت و آمد توی خونه برنامه میخواد؟!
بله دیگه!
☢️ صبر کن ببینم! شما واقعا تصورتون از دین چیه؟ دین چیه واقعا؟
✅ دین چیزی نیست جز یه برنامه ریزی برای زندگی بهتر. برای بهتر پول در آوردن، بهتر لذت بردن، بهتر غذا خوردن، بهتر ارتباط داشتن و...
🔹! تا حالا کسی به ما دین رو اینطوری معرفی نکرده بود! ما فکر میکردیم دین یه مجموعه دستور هست که باید انجام بدیم وگرنه میریم جهنم! چقدر ما رو از خدا و دین ترسونده بودن!
... چی بگم! راستش این اشکال به حوزه های علمیه برمیگرده...
البته واقعا چاره ای هم نبوده.
💢 در طول این هزار سال فشار زیادی روی علمای شیعه بوده و معمولا علما سعی میکردن فقط اصل دین و مبانی و روایات باقی بمونه تا بعدا علمایی بیان و بتونن دین رو درست تبیین کنند.
توی حوزه روی #تفکر خیلی صحبت میشه ولی معمولا روی #تدبر صحبتی نیست. "تدبر یعنی برنامه ریزی و تدبیر".
البته نه تدبیر کلیدی برخی افراد معلوم الحال! منظورمون تدبیر واقعی هست.
🚫 متاسفانه اصلا مرسوم نیست که عموم مردم وقتی نیاز به برنامه ریزی داشته باشن مراجعه کنن به یه طلبه و ازش "روش درست برنامه ریزی" رو بخوان!
⭕️ اگه هم کسی مراجعه کنه اون طلبه بنده خدا میگه:
والا اگه بخوای من تا شب میشینم و هی وجود خدا رو برات اثبات میکنم! ولی خب ازم روش برنامه ریزی نخواه!
سال ها در مورد شبهات معاد و عدالت و امامت و... برات حرف میزنم ولی از من نخواه مدیریت بهت یاد بدم! چون به خودمم چیزی یاد ندادن!😶
خب آدم چی بگه...؟
خلاصه هر کسی دیندار تر میشه باید ببینی چقدر اهل مدیریت و برنامه ریزی هست.... به بقیه هم نگاه نکن لطفا! یه نگاهی به خودتون بندازید
🔖 پایان بخش بیستم
جملاتی زیبا 👌
💎به راحتی میشود در مورد اشتباهات دیگران قضاوت کرد، ولی به سختی میشود اشتباهات خود را پیدا کرد
💎به راحتی میشود بدون فکر کردن حرف زد، ولی به سختی میشود زبان را کنترل کرد
💎به راحتی میشود کسی را که دوستش داریم از خود برنجانیم، ولی به سختی میشود این رنجش را جبران کنیم
💎به راحتی میشود کسی را بخشید، ولی به سختی میشود از کسی تقاضای بخشش کرد
💎به راحتی میشود قانون را تصویب کرد، ولی به سختی میشود به آنها عمل کرد
💎به راحتی میشود به رویاها فکر کرد، ولی به سختی میشود برای به دست آوردن یک رویا جنگید
💎به راحتی میشود هر روز از زندگی لذت برد، ولی به سختی میشود به زندگی ارزش واقعی داد
💎به راحتی میشود به کسی قول داد، ولی به سختی میشود به آن قول عمل کرد
💎به راحتی میشود اشتباه کرد، ولی به سختی میشود از آن اشتباه درس گرفت
💎به راحتی میشود گرفت، ولی به سختی میشود بخشش کرد
💎مواظب این به راحتی ها باشیم تا زندگی را به راحتی هدر ندهیم
✍ نامردی شیطان در عصر قیامت
🔺 وقتی خدا گناهکارا رو تو جهنم میندازه، شيطان به جهنّميان ميگه: خدا یه وعدههای خوبی به شما داد، منم یه وعدههایی دادم که الان تخلف کردم؛ اما تو دنيا مجبورتون نکردم که گناه کنید، فقط دعوتتون کردم و شما هم گوش کردید.
پس منو سرزنش نكنيد برید خودتونو سرزنش کنید. امروز نه من میتونم به داد شما برسم نه شما میتونید به داد من برسید.
📚 بر اساس سوره ابراهیم آیه ۲۲
#مذهبی_یا_مذهبی_نما!!!
مذهبی کیه؟؟؟؟
مذهبی ابراهیم هادی هست
تا دید دخترا واسه تیپش غش وضعف میرن با شلوار کردی وپیرهن گشاد ورزش رفت🌸🤗
مذهبی کیه؟
مذهبی شیعه واقعی وپیرو حقیقی امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها ست 🤌🏻🥲
مذهبی کیه؟
مذهبی با صدای بلند جلو نامحرما نمیخنده ⛔️
مذهبی کیه؟
مذهبی اونیه که با چفیه وتیپ چریکی مخ نزنه 😶🌫
مذهبی کیه؟
کسی هست که خدا رو قبول داره و میفهمه خدا میبینه 🌱
مذهبی کیه؟
مذهبی پیرو اسلام هست نه پیرو فرهنگای نادرست غرب در لباس اسلام 👋🏻
مذهبی کیه؟
مذهبی اشک روضه امام حسین علیه السلام رو به غیبت کردن و تهمت زدن و دل شکستن نمیفروشه🙃👈🏻👉🏻
مذهبی کیه؟
مذهبی با چادر مادرش حضرت زهرا هر کاری نمیکنه نمیکنه!!🚶🏿♂️
#حواسمونبیشترباشه
منتظران گناه نمیکنند
ترگـــ🌸ــل(منیہدخترمنطقےام🧕) 3️⃣3️⃣↫ #قسمت_سی_و_سوم ممکن است کسی بگوید:«دوست دختـ🧕🏻ـر یا دوست
ترگـــ🌸ــل(منیہدخترمنطقےام🧕)
4️⃣3️⃣↫ #قسمت_سی_و_چهارم
«مشکلات اقتصـ💰ـادی،
بیمـ🤕ـاری،روابط با خانوادهها،خستگی ناشی از کار و بسیاری از عوامل دیگر باعث میشود گاهی همسران حتی حوصله نداشته باشند با هم صحبـ👥ـت کنند.»
#دخترونه
#کتاب_ترگل
منتظران گناه نمیکنند
دل منافق زبان : آيا در همان روايت نداشت : دلهاى اهل نفاق غير موافق و مريض است ، و آيا در قرآن ندار
عجب وخودپسندی
دست : با اجازه زبان ، برادرمان (قلب ) از عجب و خود پسندى اسمى برد، تقاضاى ما اينست كه آن را تعريف كرده و سپس زيانهاى آن را هم بيان كنند.
قلب : لابد خواهيد گفت كه عجب هم از زيانهاى من است ؟
دست : (خنده ) البته ، ولى فعلا در اين خصوص حرفى ندارم فقط بفرمائيد عجب چيست ؟
قلب : يعنى شما آن را نشناخته و بضرر آن پى نبرده ايد؟
دست : كاملا نه .
قلب : عجب عبارت از اين است كه شخصى خود را منزه از عيب دانسته و خويشتن را بزرگ داند و به عمل خود مباهات كند و رفتار و عبادات خود را چيزى به حساب آورد و منعم را فراموش كند و بطور خلاصه از خود شاد و خود پسند باشد و همچنان كه علماى اخلاق فرموده اند: عجب گياهى است كه بذر آن كفر، و زمين آن نفاق ، و آب آن فساد و شاخه هاى آن جهل و نادانى ، و برگ آن ضلالت و گمراهى ، و ميوه آن لعنت و در آتش وارد شدن است . (244)
در آيات و اخبار هم از عجب نكوهش فراوانى شده كه از باب نمونه به بعضى از آنها اشاره مى شود.
خداوند فرمود: بگو آيا خبر دهم شما را به زيانكارترين افراد از حيث اعمال ؟ كسانى كه كوشش آنها در زندگانى دنيا گمراه و ضايع گشت و حال آن كه آنها مى پندارند عمل نيكو انجام مى دهند، آنان افرادى هستند كه به آيات پروردگارشان و لقاء او كافر شدند، پس عملهاى آنها تباه گرديد، پس براى آنها در روز قيامت ميزانى را بر پا نمى داريم . (245)
و از پيامبر گرامى اسلام (ص ) روايت شده كه سه چيز از جمله مهلكات است : بخلى كه اطاعت شود، و هواى نفسى كه پيروى گردد، و عجب انسان به نفس خود. (246)
و از امام باقر (ع ) نيز روايتى به همين مضمون وارد شده است .
ملاقات شیطان با حضرت موسی
از امام صادق (ع ) نقل شده كه رسول خدا (ص ) فرمود: روزى موسى نشسته بود كه شيطان وارد شد و بر سرش كلاهى رنگارنگ بود، چون نزديك آمد كلاه را برداشت ، جلو موسى ايستاد و سلام كرد، موسى از او پرسيد: تو كه هستى ؟ گفت : من ابليسم ، موسى گفت : خداوند تو را به كسى نزديك نسازد، گفت : من نزدت آمدم كه بر تو سلام كنم ، چون نزد خدا منزلت دارى ، موسى پرسيد: اين كلاه رنگارنگ چيست ؟ گفت : اين براى جذب قلوب انسانهاست ، موسى پرسيد: به من خبر ده چه گناهى است كه وقتى انسان مرتكب آن شد تو بر او چيره مى شوى ؟ گفت هر وقت بخود عجب نمايد و عمل خود را زياد به نظر آورد و در چشمانش گناه خود را كوچك به حساب آورد. (247)
دست : به نظرم داستان مرد كوتاه قامت با حضرت عيسى (ع ) نيز از همين قبيل است .
قلب : كدام داستان ؟
دست : نقل مى كنند: در يكى از سياحت هاى حضرت عيسى (ع )، مرد كوتاه قامتى او را همراهى كرد تا به كنار دريا رسيدند، حضرت نام خدا را بر زبان برد و بر روى آب روان گرديد، آن مرد نيز از آن حضرت تبعيت كرد: بسم الله گفت : و بر روى آب روانه شد، با خود فكر كرد: تنها حضرت عيسى روى آب راه نمى رود من هم بر اين كار قادرم ، پس او چه امتيازى بر من دارد؟ در اين فكر بود كه ناگهان در آب فرو رفت ، به حضرت پناه برد، حضرت عيسى دست او را گرفت نجاتش داد و فرمود: چه گفتى ؟ عرض كرد: چنين چيزى بخاطرم گذشت ، حضرت فرمود: پا از حد خود بيرون گذاشتى ، خدا بر تو غضب نمود، توبه كن ! آن مرد توبه نمود و به حال اول برگشت . (248)
قلب : پس معلوم مى شود حضرت عيسى هم به كنار دريا مى رفت ؟
دست : البته رفتن بكنار دريا براى هوس بازى و كارهاى ناشايست گناه مى باشد و گرنه يكى از برنامه هاى اسلام ، سير در زمين و بازديد از مخلوقات خداست ، كه بوسيله آن بشر به مدارج عالى كمال خواهد رسيد و اين عمل يكى از اخلاق و صفات برجسته پيمبران الهى و سفراء آگاه پروردگار و ائمه هدى (عليهم السلام ) بوده و بدين سبب به ياد محبوب و معشوق خويش بود در آن حال با معبود حقيقى خود عشق مى ورزيدند چنان كه در حالات پيامبر عظيم الشان اسلام و حضرت اميرالمومنين مولى الموحدين على (ع ) ديده مى شود:
پس از آن كه از خواب جهت مناجات با حضرت قاضى الحاجات بر مى خاستند، به سوى آسمان نظر انداخته ، اين را تلاوت مى نمودند:
ان فى خلق السموات و الارض و اختلاف الليل و النهار لايات لاولى الالباب الدين يذكرون الله قياماو قعوداو على جنوبهم و يتفكرون فى خلق السموات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانك فقنا عذاب النار (249)
ترجمه : براستى كه در آفرينش آسمانها و زمين و اختلاف شب و روز، نشانه هائى است براى صاحبان خرد، كسانى كه در حال قيام و قعود و خوابيدن به ياد خدايند و در خلقت آسمان ها و زمين انديشه كرده (گويند) پروردگار ما اين را باطل نيافريدى ، تو منزهى !پس ما را از عذاب آتش نگهدارى فرما!
قلب : معلوم مى شود كه ياد خدا در هر حال از صفات خردمندان بوده و بالاترين عمل بشمار آمده و خيلى ارزشمند است ؟
دست : شوخى مى كنى ؟
قلب : چرا؟
دست : براى اين كه اين عمل از مختصات توست با اينحال تو خود را به جهالت زده و از من عظمت و ارزش ياد خدا را استفسار مى نمائى .
قلب : من جدا خوشحال مى شوم از اين كه حقايق روشن شده و ديگران از نصايح و معارف اسلامى بهره مند گردند، چه كاردارى كه آيا من عظمت ذكرالله را مى دانم يا خير، شما ارزش واقعى را بيان كنيد.
دست : اشكال ندارد آن چه بنظر بنده مى رسد بازگو مى كنم .
قلب : بفرمائيد.
دست : البته بحث كردن در اين گونه موضوعات وقت زيادى لازم داشته و فرصت كافى مى خواهد ولى براى اين كه مختصرى به عظمت آن پى ببريم به اجمالى از آن مى پردازيم .
قلب : بفرمائيد.
دست : يكى از وظايف بندگان خدا موضوع ياد آورى است و اگر كسى بخواهد بطور خلاصه سود آن نصيبش گشته و از آن فائده قابل توجهى ببرد، بايد آن چه را كه خداوند در قرآن فرمان ياد آورى آن را داده ، متذكر گردد كه بتوان آنها را به چند چيز خلاصه كرد:
1- ياد خدا
2- ياد خلقت آسمانها و زمين و شب و روز و دريا و صحرا و حيوانات و نباتات و انسان و...
3- ياد نعمت هاى پروردگار نعمتهاى ظاهرى و باطنى ، معلوم و مجهول ، آشكار و پنهان ، اندك و بسيار، متصل و منفصل و انواع و اقسام نعمتهاى ديگر.
4- ياد پيمبران و امامان و اولياء و بندگان مخلص خدا.
5- ياد ستمگران و طاغوتيان و زورمندان و ثروتمندان و...
6- ياد مرگ و قبر و قيامت و حالات آن و...
7- ياد مامورين الهى : مامورين مراقبت دنيا و متصديان جهان ، مامورين آب و باد و خاك و باران و نظم و صدها عمل ديگر و مامورين مرگ و قبر و حساب و كتاب و جهنم و بهشت و صدها امور ديگر.
قلب : آيا ياد خدا همه اينها را در بر ندارد؟
دست : چرا! وليكن ياد آورى هر يك از آنها مقدمه ياد خداست ، غير از آن كه ياد هر يك بخصوصه فوائد ديگرى
را هم در بر دارد كه نتيجه رسيدن به كمال مى باشد كه آنهم خود مقدمه رسيدن به خداوند بزرگ مى باشد.
قلب : نگفتيد ياد خدا چه سودى دارد.
دست : آيات بسيارى در فضل آن وارد گرديده كه از آن جمله است آيه مباركه : الا بذكر الله تطمئن القلوب : بدانيد كه دلها با ياد خدا آرامش و اطمينان خواهد يافت ، (250) كه اطمينان دل بالاترين آرزو و خواسته آدمى است بعلاوه روايات زيادى از پيامبر و آل (عليهم السلام ) نقل گرديده كه هر كس دوست دارد كه به باغهاى بهشت وارد شده و استفاده برد، پس بايد هميشه به ياد خدا باشد. (251)
و نيز از حضرت امام صادق (ع ) روايت شده كه رسول خدا (ص ) فرمودن هر كه زياد به ياد خدا باشد، خداوند او را دوست دارد. (252)
و از آن بزرگوار نقل گشته : پيوسته مومن در نماز است مادامى كه در حال قيام و قعود و دراز كشيدن ، در ياد خدا باشد. (253)
و ناگفته نماند كه ياد خدا ملازم با تفكر و انديشه است و لذا در قرآن هم در همين آيه كه ذكر شد و ساير آيات ، فكر نيز همراه ذكر بيان گرديده و در اين باره از امام صادق (ع ) روايت شده : برترين عبادات ، انديشه دائمى درباره خدا و درباره قدرت اوست . (254)
و يا آن كه از پيامبر گرامى اسلام (ص ) روايت گرديده : فكر كردن يك ساعت بهتر است از قيام يك شب و در روايتى آن را بهتر از عبادت يكسال و در روايتى ، ديگر تا آن را بهتر از عبادت شصت سال دانسته اند. (255)
قلب : آيا اين ياد آورى براى هر كسى مفيد بوده و هر فردى از آن بهره مند مى گردد؟
دست : در قرآن زياد ديده شده كه ذكر همراه با صلاة (نماز) ياد شده چنان كه با فكر ذكر شده بود و شما مى توانيد آن را از باب نمونه در سوره جمعه و عنكبوت مشاهده كنيد.
در سوره عنكبوت آيه 45 چنين دارد: واقم الصلاة ان الصلوة تنهى عن الفحشاء والمنكر ولذكر الله اكبر و نماز بپادار كه نماز از فحشاء و منكر جلوگيرى مى نمايد و همانا يد خدا بالاتر است .
در ذيل اين آيه از امام باقر (ع ) روايت گرديده كه فرمود: خداوند بيشتر از آنى كه نمازگزاران به ياد اويند، به ياد آنهاست مگر نديده ايد كه خداوند فرموده : مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم !(256)
و در سوره جمعه آيه 10-9 فرموده : اذا نودى للصلوة من يوم الجمعة فاسعوا الى ذكر الله .. واذكروالله كثيرا لعلكم تفلحون زمانى كه براى نماز جمعه ندا داده شد، بسوى ياد خدا بشتابيد...و خدا را بسيار ياد كنيد اميد است كه رستگار گرديد.
قلب : معلوم مى شود نماز هم خيلى مهم است ؟
دست : آرى بسيار مه است ، ولى متاسفانه دوست عزيزمان (زبان ) آن را ترك كرده از خواندن آن گاهى كوتاهى مى نمايد.
زبان : به من چه ربطى دارد؟
گوش : اجازه بدهيد بنده جواب او را بدهم .
دست : بفرمائيد.
ترک نماز
ديدى كه هر دو چشمانش را به هم گذاشت ، سپس فرمود: خويشان و آشنايانم را دعوت كنيد، پس چون نزد او اجتماع كردند، حضرت فرمود: هرگز به شفاعت ما (اهل بيت ) نمى رسد، كسى كه نماز را سبك بشمارد. (263)
زبان : اين روايت كه در خصوص ترك نماز نبود، بلكه مربوط به ضايع كردن آنست ، يعنى درباره كسى است كه در حقيقت اهل نماز است ولى نماز باطل مى خواند، و بر آن اهميت نمى دهد.
گوش : بسيار خوب !وقتى براى سبك نمودن نماز و اهميت ندادن به آن اين اندازه عذاب مترتب گردد، براى اصل ترك نماز چه خواهد شد؟ بعلاوه كسى كه نماز باطل مى خواند، و عمل خود را فاسد مى كند، فرقى با تارك نماز ندارد، يعنى هر دو در درگاه خدا و در دادگاه عدل الهى محكوم و مجرم شناخته مى شوند. و از حضرت على (ع ) نقل شده كه پيامبر اكرم (ص ) فرمود: دزدترين دزدها كسى است كه از نمازش بدزدد، يعنى آن را تمام نخواند. (264)
و از حضرت رضا از پدر بزرگوارش ، از پيامبر اكرم (ص ) روايت شده : در روز قيامت بنده را بخوانند، اول چيزى كه از او سوال مى شود نماز است ، پس اگر آن را تمام انجام داده كه هيچ ، و گرنه انداخته مى شود در آتش . (265)
و از امام باقر (ع ) روايت گرديده كه رسول خدا (ص ) فرمود: ميان مسلمان و كافر فاصله اى نيست ، جز اين كه كافر نماز واجب را عمدا ترك مى كند و يا بر اثر سستى آن را نمى خواند. (266)
زبان : راستى كسى كه عمدا نماز نمى خواند كافر است !؟
گوش : ممكن است مراد از اين گونه روايات اين باشد كه واجبى را ترك كند و يا حرامى را مرتكب شود، با اين عقيده كه جايز است و چنين پندارد كه اين دستورها خرافى است ، چنان كه در روايات صحيحه از امام صادق (ع ) نقل شده : هر كه مرتكب گناه كبيره اى از كبائر گردد، و آن را جلال بشمارد چنين عملى او را از اسلام خارج كرده ، و به شديدترين عذابها معذب خواهد شد.(267)
زبان : آيا براى اين افراد در دنيا مجازاتى مقرر شده است ؟
گوش : آرى ، علماى بزرگ و فقهاى عظام ما چنين فتوى داده اند: بعد از آن كه سه مرتبه او را تعزير كردند، در مرتبه چهارم لازم است او را بكشند و اين در صورتى است كه نماز را قبول دارد و عمدا ترك مى كند، ولى اگر منكر آن شود كه انكارش برگشت به انكار شرع باشد، در مرتبه اول كشته مى شود. و بايد هم چنين باشد زيرا كسى كه نماز را ترك مى كند يا به آن اهميت نمى دهد، قبول نداشتن قانون و قانون گذار است ، چنان كه اگر در يك جا قانونى وضع شود مثلا بگويند: هر كه موقع چراغ قرمز از چهار راه عبور كند، اين قدر جريمه مى شود حالا اگر كسى رد شد و اعتناء نكرد، به چه حساب خواهد بود؟ آيا معنايش اين نيست كه : قانونگذار بيخود گفته ؛ من اين را به عنوان قانون قبول ندارم آيا ايده ديگرى مى توان در حق چنين كسى تصور كرد؟ پس جا دارد كه تارك نماز، كافر باشد و اگر هم فقط از روز تنبلى و سستى و بدبختى باشد، باز در حكم كافر است ، يعنى در قيامت عذاب مى شود، گر چه در دنيا حكم به اسلام و طهارت او شود و در مرتبه چهارم چنان كه گذشت بعد از تعزير كشته خواهد شد.
زبان : مگر نماز چيست كه ترك آن اين اندازه رسوائى دارد؟
گوش : به نظر من ، اين همه تاكيد و سفارش درباره نماز به خاطر نتايج و اثراتى است كه نماز بر روى فرد و جامعه دارد.
دست : ممكن است به بعضى از آن فوائد و نتايج اشاره بفرمائيد؟
گوش : البته آثار و فوائد نماز به قدرى است كه بازگو كردن آن را عهده ما خارج است ؛ ولى چون ما وظيفه داريم تا آن جا كه ممكن است معارف و حقايق دينى را گسترش بدهيم ؛ لذا به عنوان نمونه به فهرستى از اثرات و ثمرات و صفات ويژه نماز اشاره مى كنيم ؛ به اميد آن كه خداوند ما را از نماز گزاران واقعى قرار دهد:
ثمرات وصفات نماز
1- نماز مدد كار زندگى انسان است 2- عامل رحمت خداوند است 3- باعث خشيت و ترس از مقام خداوندى است 4- بازدارنده انسان از فحشاء و منكر است 5- ياد خداست 6- ستون دين است 7- نخستين چيزى است كه در روز قيامت مورد سوال قرار مى گيرد 8- وسيله آمرزش گناهان است 9- باعث مصونيت انسان از آتش است 10- عامل استجابت دعاست 11- دعاى فرشتگانست 12- بالاترين ذكر خداست 13- بهترين و محبوبترين كارهاست 14- موجب ناراحتى و اندوه شيطان است 15- باعث اخلاص انسان است 16- عامل پاكيزگى ظاهرى (بدن ، لباس و...) و باطنى است 17- نماز سبب مى شود كه فرشتگان شخص نمازگزار را طواف كنند 18- نماز بهترين وسيله قرب الهى است 19- نماز موجبات توجه خدا به انسان را فراهم مى كند 20- نماز، بهتر از بيست حج است : آنهم حجى كه بهتر باشد از انفاق خانه اى پر از طلا، در راه خدا 21- نماز از شرايع دين است 22- زمينه ساز خشنودى پروردگار است 23- راه انبياست 24- وسيله دوستى با فرشتگان است 25- نور معرفت است 26- بركت دهنده رزق و روزى است 27- راحت بدن است 28- اسلحه عليه كفار است 29- توشه راه مومن است 30- شفيع ميان انسان و ملك الموت است 31- انيس انسان در قبر است 32- جواب نكير و منكر است 33- تاج سر، و نور صورت است 34- دليل و حجت ميان انسان و پروردگار است 35- جواز بر صراط، و كليد بهشت است 36-صداقيه حورالعين است . 37- ثمن و بهاى بهشت است 38- نردبانى است براى صعود انسان به درجات عاليه 39- زير بنا و قوام اسلام است ، 40- نماز، ميزان است . 41- اولين عبادتى است كه خداوند بر پيامبران واجب كرده 42- ادا كننده قرضهاست 43- بر طرف كننده غمهاست 44- روشن كننده چشمهاست 45- باعث شفاى مرضهاست 46- زياد كننده حافظه است ، 47- نماز گفتگوى با خداست .
اينها فوائدى است كه هر كدام داراى مدرك از قرآن و احاديث اهل بيت عصمت و طهارت بوده و امكان دارد فوائدى ديگرى هم باشد كه حقير به آن برخورد نكرده گر چه مى توان در فضل آن مطالب ديگرى را عنوان كرد، ولى خيال مى كنم همين اندازه كفايت كند.
چشم : بفرمائيد همه استفاده مى كنيم ، زيرا نماز يك فريضه اى است كه هر كسى قدر آن را نمى داند، چنان كه از على (ع ) نقل شده كه : در حقيقت حق آن را مردانى از مومنين كه آنها را زينت دنيا و نور چشمان از فرزند و مال مشغول نساخته ، مى شناسند، چنان كه خداوند مى فرمايد: مردانى كه آنها را تجارت و بيع از ذكر خدا و به پا داشتن نماز و دادن زكات باز نمى دارد. (268)
گوش : آرى ، نماز موضوعى است كه خدا پيامبر خود را فرمان مى دهد كه اهلش را به نماز فرمان دهد، و اگر بطور كامل در اجتماع انجام گيرد، طومار همه فسادها پيچيده مى شود. (269) فريضه نماز به صورتهاى گوناگون و در زمانها و مكانهاى مختلف مقرر گشته مانند: نماز جمعه ، نماز عيد قربان و فطر، در سه وقت : طلوع و غروب و زوال ، سفارش به نماز شده و به اندازه اى مورد تاكيد است كه حتى در تمام حالات : حالت قيام و قعود، و خوابيدن به پهلو بايد عملى گردد، و رد حالتهايى مانند احتضار، غرق ، هدم ، سوختن و جنگ ،از اداى نماز معاف نشده است .
در موارد و مواقع زيادى - از قبيل ورود به مساجد، بعد از زيارت ، بعد از نصف شب و شب اول قبر براى ميت ، رسيدن بحاجات ، كفايت مهمات ، استخاره ، طلب روزى و شفا و باران ، شب زفاف ، و مواقع ترس ، زلزله ، گرفتن خورشيد و ماه ، وزيدن بادهاى سخت و صداهاى مهيب كه اغلب مردم بترسند- سفارش گرديده است .
زبان : نماز با اين اهميت چرا همكاران ما (دست و پا و ساير اعضا) از بپا داشتن آن كوتاهى كرده قدر چنين نعمت بزرگى را نمى دانند و اينهمه فوائد را از دست مى دهند؟
گوش : نمى دانم ؟؟ البته بايد قدردان آنها باشند، اميدوارم همه شما بر آن مواظبت كنيد، به گونه اى نماز بخوانيد كه على (ع ) مى فرمايد: هر گاه به نماز ايستادى ، حساب كن اين آخرين نماز من در دنيا است و چنان باش كه گويا بهشت جلوتو، و آتش زير تو، و ملك الموت ، پشت سرت ، و انبياء از طرف راست ، و فرشتگان از جانب چپ ، و پروردگار از بالاى سر تو بر تو مطلع است توجه كن كه در مقابل چه كسى ايستاده اى و با كه مناجات مى كنى و چه فردى بسوى تو نظر مى اندازد!(270)
و همچنين نمازى بخوانيد همچون زين العابدين (ع ) كه وقتى به نماز مى ايستاد گويا تنه درختى بود كه چيزى از آن حركت نمى كند مگر آن چه باد از آن تكان دهد، و در نماز رنگش تغيير مى كرد و سر از سجده بر نمى داشت تا آن كه عرق پيشانى او را تركند و مى فرمود: قسم به خداوند كه على بن الحسين كسى را كه در مقابلش مى ايستد، مى شناسد. (271)
و نمازى بخوانيد همچون على بن ابى طالب (ع ) كه در حال نماز تير از پاى مباركش بيرون آورده مى شود و متوجه نمى گردد. نمازى بخوانيد با كمال توجه و اقبال ، با خضوع و خشوع ، باطمانينه ، و طولانى .
چشم : من يك روايتى را در خصوص ترك نماز ديده ام خيلى تكان دهنده است .
گوش : بفرمائيد.
چشم:
از رسول گرامى اسلام (ص ) روايت شده : كسى كه در نماز خود سستى نمايد، خداوند او را به پانزده خصلت مبتلا سازد: از عمر و روزيش بركت را بردارد، و از روى او سيماى افراد شايسته را محو نمايد، و هر كارى كه مى كند پاداش داده نشده و دعايش به آسمان بالا برده نمى شود، و براى او در دعاى افراد صالح بهره اى نبوده و خوار و گرسنه و تشنه مى ميرد، و خداوند بر او فرشته اى مامور سازد كه او را در قبرش شكنجه دهد، و بر او قبرش تنگ شده و گورش تاريك گشته و پروردگار فرشته اى را مامور ساخته تا او را بصورت بكشد در حالى كه خلايق بسوى او نظر كنند و در حساب به او سخت مى گيرند، و خداوند به جانب او نظر نينداخته و او را پاك نساخته و براى اوست عذابى دردناك . (272)
گوش : مرحبا!حديث بسيار جالبى بود.
پایان گفتگو زبان واعضای بدن امیدوارم ازاول مطلب گفتارشون
خونده باشید
پدر و پسری با هم به جبهه آمده بودند. هر دو، قبل از انقلاب مشروبفروشی داشتند. روزهای اول هیچکس آنها را قبول نداشت. آنها هم هر کاری میخواستند میکردند. سید آنها را به شاهرخ معرفی کرد. بعد از مدتی آنها به رزمندگان شجاعی تبدیل شدند. الگو گرفتن از شاهرخ باعث شد که آنها اهل نماز و ... شوند.
#شهیدشاهرخ ضرغام
هدیه به ارواح طیبه همه شهدا فاتحه وصلوات💐💐💐💐💐
#ازشهدابیاموزیم❣❣❣❣❣
••|📨📍|••
اگه امروز بتونی
یک تفاوت کوچک در زندگیت ایجاد کنی،
امروز تبدیل به یکی از متفاوتترین
روزهای عمرت میشه ...
یک ذره مهربونتر باشی
یک ذره آرومتر باشی
یا یک ذره بیشتر به خداوند اعتماد کنی
یا یک ذره بیشتر قدر خودت رو بدونی
یا یک ذره شکرگزار تر باشی
و یا یه ذره بیشتر برای رسیدن به هدفات
تلاش کنی ...🪴🤍
#حرفحسآب
#لبيڪیامہدے