🔵 سید عباس صالحی (وزیر ارشاد):
👈 رهبران گروه فرقان و شخص گودرزی هم در اندیشه و فکر و هم در ادبیات و سبک نگارش و گفتار، از هواداران افراطی دکتر شریعتی به حساب میآیند.
👈 انتقادات شهید مطهری از شریعتی، در ترور مطهری توسط فرقان، بیاثر نبود.
🔹آقای سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، برای ایدئولوژی و رفتارشناسی گروه فرقان، پنج ویژگی عمده را بر میشمارد که از قرار زیر است:
۱) تأثیر پذیری شدید از اندیشه و ادبیات دکتر شریعتی،
۲) اعتقاد به تز اسلام منهای آخوند،
۳) تأثیر پذیری شدید از مارکسیسم،
۴) تفسیرهای التقاطی و غیر متدیک از دین،
۵) احساسات گرایی و خشونت در عمل.
صالحی در توضیح دو ویژگی نخست معتقد است:
ویژگی اول، تأثیر پذیری شدید این گروه از اندیشه و ادبیات دکتر شریعتی است. رهبران گروه فرقان و شخص گودرزی هم در اندیشه و فکر و هم در ادبیات و سبک نگارش و گفتار، از هواداران افراطی دکتر شریعتی به حساب میآیند.
ویژگی دومی که در گروه فرقان از لحاظ فکری و رفتاری میشود دید، اعتقاد به تز اسلام منهای روحانیت و مرجعیت است. این مقوله بدین نحو در اندیشه و بنیاد فکری این جریان جایگاه پیدا کرده بود که روحانیت در اسلام امری است بدعتآمیز و نیازی به نهاد روحانیت وجود ندارد و لازم نیست تفسیر و تبیین دین توسط روحانیت و مرجعیت صورت بگیرد و به تعبیر دیگر همان اندیشههای پروتستانیسم در اندیشههای اسلام و شیعه...
🔹گروه فرقان عوامل خاصی را هم در این ترورها دنبال میکرد. در ارتباط با شهید مطهری گروه فرقان ازایشان کینه چندساله داشت، همانطور که گفتیم به شدت این مجموعه، مرید و علاقهمند به دکتر شریعتی بودند و انتقاداتی که مرحوم شهید مطهری از دکتر شریعتی بعد از جداشدن از حسینیه ارشاد داشت، همچنین اطلاعیهای که شهید مطهری و بازرگان بعد از فوت دکتر شریعتی دادند، در ارتباط با انتقادآمیز بودن برخی از آثار دکتر شریعتی و نیاز به اصلاح آن.
اینها چیزهایی بود که برای گروه فرقان خوشایند نبود. علائم اینکه این عامل در ترور مرحوم مطهری نقش داشتند، این بود که این گروه یکی از منتقدان البته نهچندان عمیق دکتر شریعتی مثل شیخ قاسم اسلامی که از منبریانی بود که در جلسات وعظش به شدت علیه دکتر شریعتی سخن میگفت و او را مورد نقد قرار میداد و در دهه 50 به عنوان یکی از وعاظ معروف در انتقادات علیه شریعتی مطرح بود را هم در فهرست ترور قرار دادند. بنابراین فاصله شهید مطهری از دکتر شریعتی و انتقادات از وی، بیاثر در عوامل ترور شهید مطهری نبود.
📚 (ر. ک، کالبد شکافی یک التقاط، بررسی مبانی فکری و سیاسی گروه فرقان در گفتگو با سید عباس صالحی، ویژه نامه ایام، ش ۴۸، ضمیمه روزنامه جام جم، مورخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸، ص ۳ – ۲)
🍀 کانال اسرار تاریخ :
◀️ http://eitaa.com/monzer_ir ▶️
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
⏪ نسبت بین اندیشه دکتر شریعتی و گروه فرقان (بخش سوم)
✔️ استاد ابوالحسنی منذر (ره)🔻
👈 تفکر دکتر شریعتی چه ایشان بخواهد ، چه نخواهد و چه بداند، چه نداند، عملاً به پیدایش گروههایی نظیر گروه فرقان و عملیات تند از سنخ عملیات آنها نسبت به روحانیت منجر میشود. البته شرایط و اوضاع زمان و مکان، در بروز نوع برخورد متفاوت است... در اوایل انقلاب که جامعه در نقطه جوش احساسات انقلابی قرار داشت، تز اسلام منهای روحانیت، به صورت جنگ سخت و اما در شرایط اجتماعی دیگری که شور انقلابی در جامعه به آن شدت و حدت نیست، این سنخ تفکر به صورت " جنگ نرم " با روحانیت جلوه گر می شود یا دست کم تبدیل به ابزاری برای اینگونه جنگ می شود .
💠 مصاحبه با مجله یادآور: بنده در زمینه آثار دکتر شریعتی مطالعات عمیق و گسترده ای داشته ام و اساساً از سال 47 شمسی تا امروز یعنی حدود 40 سال یکی از دل مشغولی های من بررسی افکار دکتر و پیامدهای فکری و روحی و عملی آن روی افراد و گروه ها بوده است .
با اندیشمندان بزرگ بسیاری نیز در این باب سخن گفته و از نظریات آنها بهره گرفته ام و بر بنیاد این مطالعات و گفتگوها ، عمیقاً بر این باور هستم که تفکر دکتر شریعتی چه ایشان بخواهد ، چه نخواهد و چه بداند ، چه نداند ، عملاً به پیدایش گروه هایی نظیر گروه فرقان و عملیات تند از سنخ عملیات آنها نسبت به روحانیت منجر می شود .
💠 البته شرایط و اوضاع زمان و مکان ، در بروز نوع برخورد ذاتاً تند و یکسویه شیفتگان این تفکر بی تأثیر نیست . در شرایطی نظیر سال های 59 – 57 که جامعه در نقطه جوش احساسات انقلابی به سر می برد ، تز اسلام منهای آخوند ، با ادبیات حمله و توهین به روحانیت ، در افراد خصوصاً جوانانی که از این دیدگاه و ادبیات تأثیر شدید می پذیرند ، به صورت " جنگ سخت " با روحانیت جلوه گر می شود و دست به خون مطهری ها می گشاید ؛ اما در شرایط اجتماعی دیگری که شور انقلابی در جامعه به آن شدت و حدت نیست ، این سنخ تفکر به صورت " جنگ نرم " با روحانیت جلوه گر می شود یا دست کم تبدیل به ابزاری برای اینگونه جنگ می شود .
💠 آثار دکتر ، نوع تحلیل های او و ادبیات تند و هتاکانه اش نسبت به روحانیت و به ویژه حملاتش به چهره های برجسته و طراز اول روحانیت ، از جمله علامه مجلسی ، در افرادی که شیفته آراء و نظریات دکترند ، به طور طبیعی بدبینی شدیدی را نسبت به علمای دین ایجاد می کند . حال اگر این افراد به اصطلاح رسالتی هم در خود برای اصلاح جامعه و رفع آنچه که مفاسد اجتماعی می انگارند ، احساس کنند و لازم بدانند که در این زمینه وارد عمل شوند ، با روحانیت عصر خویش کمابیش همان برخورد تندی را در پیش می گیرند که گروه فرقان در پیش گرفت .
💠 آقایان عبدالمجید معادیخواه ، علی اکبر ناطق نوری و مهندس مرتضی الویری نیز که در روند دستگیری یا محاکمه اعضای فرقان نقش مؤثری داشتند ، در خاطرات منتشره خویش از تعلق خاطر اینان به افکار دکتر شریعتی و ایمان به راه خویش ، سخن گفته اند . آقای ناطق ، فرقانی ها را به خوارج در تاریخ صدر اسلام تشبیه می کند که پیشانی شان از کثرت نماز و سجده ورم کرده بود ، اما در تشخیص راه شدیداً به خطا افتاده بودند .
💠بزرگانی چون استاد شهید مطهری همین برداشت را نسبت به تأثیر سوء افکار دکتر داشتند . برای روشن تر شدن این بحث ، طبعاً ضرورت دارد که عبارات دکتر درباره روحانیت شیعه و مظاهر بارز آن ، نقل و نقد شود تا معلوم گردد که از مجموع آراء و نظریات وی چه دیدگاهی نسبت به روحانیت شیعه بیرون می آید؟
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐http://eitaa.com/monzer_ir
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
⭕️ ارادت کمال یاسینی به دکتر شریعتی
👈 کمال یاسینی، از مهرههای فعال گروه فرقان و عامل ترور شهید مفتح بود که اعدام شد. وی درباره اینکه چه کتابهایی مطالعه میکرده، گفت:
👈 بیشتر از همه روی شریعتی، نه اینکه علاقه داشتم، بلکه ایمان و اعتقاد داشتم، تأکید میکردم.
منبع: مقاله دکتر رسول جعفریان
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐http://eitaa.com/monzer_ir
⚫️ اعلامیهای که کینه گروه فرقان را نسبت به شهید مطهری بیشتر کرد.
🔻اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتضی مطهری و مهندس مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی
✔️با رعایت احترام و جنبه انتقادی | بخشی از اعلامیه 🔻
نظر به اینکه تحصیلات عالیه و فرهنگ او (شریعتی) غربی بود هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد تا آنجا که. گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بیخبر میماند هرچند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه میافزود در مسائل اسلامی حتی در مسائل اصولی دچار اشتباهات فراوان گردیده که سکوت در برابر آنها ناروا ونوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خدا است که: ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات من بعد ما بینا للناس اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون
⚫️ متن کامل: اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی
بسم الله الرحمن الرحیم
و به نستعین
▫️نظر به اینکه مسائل مربوط به مرحوم #دکترعلی_شریعتی مدتی است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آنها از مسائل اساسی و حیاتی ما و وسیله بهرهبرداری افراد و دستگاههای مغرض گردیده است. اینجانبان تبادل نظر در این مسائل را ضرور دانستیم و در پی یک سلسله مذکرات به این نتیجه رسیدیم که تا حدود زیادی وحدت نظر داریم، و با توجه به اینکه بیشترین افرادی که دچار این سردرگمی و بیهوده کاری هستند از قشر حقیقت طلبند، وظیفه شرعی دانستیم عقائد و نظریات مشترک خود را در این زمینه، نخست به طور اجمال و سپس به طور تفصیل به اطلاع عموم، و به ویژه این قشر برسانیم باشد که وسیله خیری برای رهائی از این سردرگمی و بازگشت به وحدت و الفت میان مسلمانان گردد که این موجب رضای خدای متعال خواهد بود.
▪️آنچه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایشهایش یا به استنباطها و اظهارنظرهایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشتههای او منعکس است. اینجانبان که علاوه برآشنایی به آثار و نوشتههای مشارالیه با شخص او فی الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبتهائی از قبیل سنیگری و وهابیگری به او بیاساس است و او در هیچیک از مسائل اصولی اسلام از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت گرایش غیراسلامی نداشته است ولی نظر به اینکه تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد تا آنجا که. گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بیخبر میماند هرچند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه میافزود در مسائل اسلامی حتی در مسائل اصولی دچار اشتباهات فراوان گردیده که سکوت در برابر آنها ناروا ونوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خدا است که: ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات من بعد ما بینا للناس اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون
▫️از این رو با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشارالیه و اینکه خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالی افراد بیغرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد به یکی از نزدیکانش وکالت تام برای اصلاح آنها داد. اینجانبان بر آن شدیم به حول و قوه الهی ضمن احترام به شخصیت او و تقدیر از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به اسلام بدون مجامله و پرده پوشی و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و یا دشمنان مغرض طی نشریاتی نظر خود را درباره مطالب مندرجات کتابهای ایشان بالصراحه اعلام داریم از خداوند متعال مدد میطلبیم و از همه افرادی که بیغرضانه نظریات مستدل خود را در اختیار ما قرار دهند و ما را در این راه یاری نمایند متشکر خواهیم شد. والسلام علی من التبع الهدی.
مرتضی مطهری
مهدی بازرگان
56.9.23
🔰علی مطهری درباره نامه مشترک شهید مطهری و بازرگان میگوید
▪️نامه به خط خود شهید مطهری (ره) نوشته شده و بعد مهندس بازرگان امضا کرد و نامه منتشر شد. منتها چون آن موقع جو هیجان و احساسی زیادی غالب بود و دکتر شریعتی هم طرفداران متعصبی داشت عکسالعمل داشت و عدهای مخالفت کردند. حتی مدتی بعد جلوی منزل مهندس بازرگان یک بمب دستی منفجر شد که عدهای میگفتند کار طرفداران دکتر شریعتی مثل گروه فرقان است و عدهای میگفتند کار ساواک بوده است
▪️شهید مطهری معتقد بود دکتر شریعتی در مجموع مخاطب خودش را نسبت به روحانیت بدبین میکند و این نوع تفکر برخلاف نهضت امام است که در جهت اصالت دادن به روحانیت است. ایشان(بازرگان) هم چون ضد مارکسیسم بود این انتقاد را قبول داشت که در خیلی از تحلیلهای دکتر شریعتی تاثر از مارکسیسم وجود دارد.
▪️ شهید مطهری معتقد بود که آقای بازرگان گرچه در برخی مسائل اعتقادی مثل بحث توحید و نبوت و معاد برداشتهای ویژه خودش را دارد و به نوعی دچار علم زدگی است – که البته آن هم ناشی از عدم آشنایی مهندس بازرگان با فلسفه بود- اما ... مثل مجاهدین خلق نیست.
مصاحبه علی مطهری با مجله نسیم بیداری
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐http://eitaa.com/monzer_ir
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
⚫️ اعلامیهای که کینه گروه فرقان را نسبت به شهید مطهری بیشتر کرد. 🔻اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتض
⚫️ دو اعلامیه تند گروه فرقان، ناظر به بیانیه مشترک شهید مطهری و مهندس بازرگان
👈 اقدام به تهدید شهید مطهری به جهت انتقاد از افکار دکتر شریعتی
در اعلامیههای گروهک مزبور، از آیت الله شهید مطهری (ره) به عنوان منافق پیشه، مرتجع، عوامفریب، مسخ کننده اهداف شهیدان، متهم کننده دکتر شریعتی به تهمتهای سفارشی... یاد شده است.
📚 جریانها و سازمان مذهبی سیاسی ایران، رسول جعفریان، چاپ سیزدهم، سال ۸۹، ص ۷۷۹ - ۷۸۰.
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐http://eitaa.com/monzer_ir
10.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بخشی از فیلم دادگاه محاکمه رهبر گروهک فرقان، اکبر گودرزی ۵۹/۲/۱۷
👈 بحث از شریعتی در دادگاه
👈 صحبت آقای ناطق نوری قاضی دادگاه با گودرزی که حاکی بازتاب اندیشه دکتر شریعتی بر افکار گروه فرقان است. طبق ذهنیت حاکم بر دادگاه، یکی از انگیزههای فرقان از ترور شهید مطهری نیز به دلیل انتقاد وی به دکتر شریعتی صورت گرفته است و این حاکی از انحصارطلبی فرقان میباشد. البته آقای ناطق نوری اعلامیه ترور شهید مطهری هم در این دادگاه را خوانده که پیداست به جرم انتقاد به دکتر شریعتی مورد ترور قرار گرفته ولی صدا و سیما بنا به مصالحی آن را سانسور کرده است.
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐http://eitaa.com/monzer_ir
💥 دکتر حداد عادل: فرقان دلایل مخالفت با روحانیت را از شریعتی و راه نشان دادن این نفرت را از مجاهدین خلق یاد گرفت
👈 دکتر شریعتی به صورت تئوریزه شده، روحانیت را زیر سوال برد که دو جنبه آن، یکی مثلث بندی "زر و زور و تزویر" و دیگری نظریه "تشیع علوی و صفوی" است.
🔹پس این یک واقعیت است که مبارزه مسلحانه جاذبه داشت و برای عدهای هم تنها راه رسیدن به هدف بود. شما این فضا را در کنار نفرتی که شریعتی نسبت به ارکان روحانیت در دل عدهای از جوانها ایجاد کرده بود، بگذارید تا معلوم شود که فرقان در واقع دلایل مخالفت با روحانیت را از شریعتی و راه نشان دادن این نفرت را از مجاهدین خلق یاد گرفت و حرکات مسلحانه و ترور را به مبانیای که شریعتی به صورت گسترده در فضای جامعه منتشر کرده بود، افزود. البته خیلیها تحت تاثیر حرفهای شریعتی قرار داشتند، ولی همه به مبارزه مسلحانه روی نیاوردند. قلیلی از اینها زندگی تیمی و بسیار زاهدانه و چریکی را در پیش گرفته بودند و با هر روحانیای که ماشینی سوار میشد و خانهای از خودش داشت و دستش به دهنش میرسید، مخالفت میکردند و همه اینها را مظاهر تزویری میدانستند که شریعتی در کنار زر و زور گذاشته بود. در واقع آرای شریعتی بستر گستردهای بود که از دل آن یک جریان افراطی در قله حرکتهای تند قرار گرفت و در سطوح پائینتر، لایه لایه این بدبینی و این گرایش وجود داشت.
↩️ منبع مصاحبه ↪️
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐http://eitaa.com/monzer_ir
💥 شهید مطهری از علت رضایت ساواک از ترویج آثار دکتر شریعتی میگوید
👈 دکتر حداد عادل: شهید مطهری دقیقا علت این مسئله را برای من گفتند.
✔️ غلامعلی حداد عادل🔻
1⃣ یادم هست که در سال ۵۶ که فضای باز سیاسی ایجاد شد و دولت ناچار شد وانمود کند که آزادیهائی میدهد، کتابهای شریعتی آزاد شد، یعنی در پیادهروهای جلوی دانشگاه، فراوان فروخته میشد. آقای مطهری با عصبانیت خون دل میخورد و میگفت ببینید کتاب «علمی بودن مارکسیسم» بازرگان را که در آن مارکسیسم نقد شده، اجازه نمیدهند توزیع شود، ولی به کتابهای شریعتی اجازه پخش میدهند. درست است که رژیم از افکار شریعتی دل خوشی ندارد و حتی او را گرفته و زندانی کرده و حالا هم آزاد شده و رفته خارج، ولی چون شریعتی دارد روحانیت و مراجع را میکوبد، رژیم ترجیح میدهد مبارزه با روحانیت را با دست کسی مثل شریعتی انجام بدهد.
2⃣ آقای مطهری میگفت وقتی شریعتی در کتابهایش مینویسد آیهها و سایهها، ساواک میداند که منظور از سایه، ظلالله است و اینجا به شاه زده، ولی جلوی این کتاب را نمیگیرد، چون مراد از آیهها، آیتاللههاست! رژیم میخواهد آیتاللهها را به دست شریعتی بکوید. آقای مطهری این مطالب را دقیق برای من گفتند.
↩️ بنگرید به اینجا ↪️
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐http://eitaa.com/monzer_ir
⚫️ اختلاف پدرم با دکتر شریعتی، برسر تز "اسلام منهای روحانیت" بود
🔹آقای محمدصادق مفتح، فرزند شهید مفتح است. این فرزند شهید، در جوانی شیفته و ارادتمند دکتر شریعتی بوده و دیدگاههای دکتر را شدیدا تعقیب میکرده است. محمدصادق مفتح، ضمن اشاره به رابطه صمیمی پدرش دکتر مفتح با دکتر شریعتی و حمایتهای آن شهید از جناب دکتر میگوید:
🔹 یکی از انتقادات ایشان به دکتر، همین تز اسلام بدون روحانیت بود که دکتر شریعتی پس از صحبتهایی که با شهید مفتح و دیگران داشت، بهتدریج به این دیدگاه رسید که این حرفش را اصلاح کند. برای خود من هم این سئوال مطرح بود که: چرا باید اسلام را فقط از کسانی که در حوزه درس خوانده و لباس روحانیت پوشیدهاند، یاد بگیریم و مگر دیگران توان خواندن این دروس و رسیدن به فهم معارف و مفاهیم اسلامی را ندارند؟ شهید مفتح میگفتند: «همانطور که هر تخصصی را باید در جای خودش آموخت و کسی اگر بخواهد پزشکی بخواند، ضرورتاً باید به دانشکده پزشکی برود، کسی هم که میخواهد در حوزه دین تخصص یابد، ضرورتاً باید در حوزه درس بخواند و تحقیق کند. مسئله هم لباس روحانیت یا غیر روحانیت نیست. مسئله تسلط بر مباحث دینی و رسیدن به اجتهاد است». ایشان معتقد بودند تز اسلام بدون روحانیت، یک تز استعماری است. البته به هیچوجه معتقد نبودند دکتر شریعتی با طرح این موضوع غرض خاصی دارد، ولی در عین حال این دیدگاه را خطرناک میدانستند و نسبت به آن انتقاد جدی داشتند...
🆔 متن کامل گفت و گو
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐http://eitaa.com/monzer_ir