📚 معرفی یک کتاب ماندگار:
5⃣ شیخ فضل الله نوری (ره) و مکتب تاریخنگاری مشروطه🔺
✍ به قلم توانای مورخ کبیر٬ #استاد_علی_ابوالحسنی_منذر (ره)
✨ چاپ پنجم ۱۳۹۸/ 338 ص/ قیمت: ۲۶۰۰۰ت
💥 این اثر٬ به عنوان کتاب سال حوزه برگزیده شد.
📑 خرید اینترنتی:
http://www.iichstore.ir
👈 مهمترین ویژگیهای کتاب:
✔️ این کتاب شاهکاری است که در نقد مکتب تاریخنگاری معاصر٬ با روش اجتهادی در موازین تاریخ پژوهی وارد میشود.
✔️ حاوی یک دور شیوه تاریخنگاری روشمند و پویا برای همه مقاطع بویژه مشروطه
✔️ پادزهر تاریخنگاری سکولار اعم از لیبرالیستی٬ ماسونی٬ ناسیونالیستی و مارکسیستی است.
✔️ غبارروبی از چهره مجتهد زمان شناس و بیدارگر: آیت الله شیخ فضل الله نوری (ره) و نقد برخی شایعات و تهمت ها درباره ایشان
✔️ نشانگر آفات و کاستی های تاریخنگاری معاصر
و بررسی انتقادی میراث مکتب تاریخ نگاری مشروطه
✔️ حاوی قوی ترین نقد علمی بر آثار احمد کسروی با عنوان: عناد با فرهنگ؛ ستیز با تاریخ
🔹استاد منذر در فصول مختلف این کتاب نگاه منفی تاریخ نگاران مشروطه را نسبت به جریان مذهبی – سیاسی ریشه یابی کرده و به طور موردی به اندیشه های حاج سیاح، شیخ ابراهیم زنجانی، عبدالهادی حائری، ملکزاده و نیز در باره آبراهامیان، احمد بشیری، ژانت آفاری، و برخی دیگر پرداخته است. فصلی اختصاصی هم در باره احمد کسروی است.پایان بخش کتاب٬ ضمیمه ای درباره زندگانی مرحوم میرزا جوادآقا مجتهد تبریزی است.
🔹این کتاب جذاب با انبوهی از اسناد و ناگفته های تاریخی٬ خواننده را تا پایان با خود همراه می سازد.
🔰کانال اندیشکده استاد منذر:
@monzer_ir
🔺عکس کمتر دیده شده از علامه امینی (ره)
👈 در دیدار با شیعیان مظلوم هندوستان
▪️اندیشکده استاد منذر (ره):
✨ @monzer_ir ✨
🌞
💥شوخی علامه امینی (ره) درباره خلیفه دوم!
👈 اگر او را به دست شما بدهند، چگونه مجازاتش مى كنيد؟!
✔️ #استاد_ابوالحسنی_منذر (ره) 🔻
🔹 جناب آیت الله سبحانى نقل میکردند:
علامه امينى، صاحب الغدير، روزى از دوستانش پرسيده بود: اگر خليفه دوم را ـ با آن همه ظلم و جنايت كه كرده است ـ به دست شما بدهند كه مجازات كنيد، چه مجازاتى را برايش در نظر مى گيريد كه از حيث سختى و مشقت، درخورِ مظالم و جناياتِ او باشد؟
🔹 هر كدام از حضار چيزى گفتند، و علامه فرمود: نه، مظالم او از اينها بيشتر بوده و اينها كيفر شايستۀ او نيست.
🔹 بالاخره گفته بودند: خود شما بفرماييد. فرموده بود: يك اعلاميه اى مى نويسم و مى گويم برود از علماى نجف، امضا بگيرد. آن قدر او را سر خواهند گرداند، كه جان به سر بشود!
#شوخی_های_علما
▪️اندیشکده استاد منذر (ره):
🔰 @monzer_ir
📚معرفی ششمین اثر از مجموعه کتابهای مشروطه و شهید #شیخ_فضل_الله_نوری (ره)
6⃣ کتاب دیده بان بیدار
✍ به خامه مورخ کبیر٬ #استاد_علی_ابوالحسنی_منذر
🔰 چاپ پنجم ۱۳۹۸/ ۲۳۴ ص/ ۲۳۰۰۰ ت/ انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
📑 خرید اینترنتی:
http://www.iichstore.ir
▪️اندیشکده استاد منذر (ره):
✨ @monzer_ir ✨
📚معرفی یک کتاب پرعیار:
💥 دیده بان، بیدار! (چاپ پنجم)
👈 طرح «دیدگاه ها و مواضع سیاسی و فرهنگی شیخ فضل الله نوری ره»؛
✍ اثر مورخ صاحب سبک : #استاد_علی_ابوالحسنی_منذر (ره)
✔️اصلی ترین بخشهای کتاب🔻
1. «دانش و جامعیت علمی» آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری، چنان بود که بسیاری از مورّخان او را برتر از سیّدین و دیگران می دانستند و در اوج افترا بستن به او نیز این مقام علمی اش مورد سوءال قرار نگرفت و مرحوم میرزای شیرازی که نهایت ترویج از شیخ را داشت، از او به «شیخ نوری ما» و «خودِ من»و «نفسِ من» یاد می کرد.
مخالفان شیخ نیز نتوانستند جایگاه علمی او را انکار کنند.
2. آگاهی به اوضاع زمانی و به ویژه ماهیت خودبنیاد و اومانیستی غرب، جلوه ای از جامعیت شیخ را در عصر مشروطه و پیش از آن و ریشه چالش او با غرب باوران و آموزه های غربی را به نمایش می گذارد.
3. هنگامی که نظریه سیاسی شیخ فضل الله را بررسی می کنیم، «استقلال»، «عدالت» و «حاکمیت اسلام را به صورت سه رکن «نظریه سیاسی» شیخ می یابیم.
در این مثلّث فکری، استقلال در جهت رهایی از سلطه سیاسی و فرهنگی غرب است؛
عدالت، مهاری قانونمندانه برای شاه و دولت به وسیله نمایندگان طبیعی اصناف و طبقات مردم است. در این جهت، قانون خواهی و قانون مداری شیخ چنان بود که بارها بر لزوم تدوین قانون و نظامنامه (با قید اسلامی) تأکید داشت.
4. مفاهیمی چون آزادی، در نگاه شیخ فضل الله، مفاهیمی لغزنده اند که نیازمند تبیین کافی و مرزبندی دقیق میان معنای درست و نادرست وارداتی آن ها است؛ از این روی، شیخ معانی باطل آن ها را برنتافته و به تفکیک میان معانی این الفاظ می پردازد. آزادی به معنای «رهایی از ستم و اختناق سیاسی» و به معنای «حقّ انتقاد سازنده و بیان مصالح» را می پذیرد و در برابر «آشوب طلبی و هرج و مرج» به ویژه «آزادی در مذهب» به چالش برمی خیزد؛
در اندیشه دینی شیخ فضل الله، مساوات به معنای «تساوی شاه و گدا در برابر حکم عدالت»، مورد پذیرش و معنای «تساوی مسلمین و کفّار در احکام جزایی و ...» که بسیاری (از جمله اقلیّت های مذهبی و به ویژه زردشتی ها با پشتیبانی بیگانه) به دنبال آن بودند، مورد انکار شیخ بود.
5. شیخ فضل الله که به تصریح خود، خواستار مجلس شورا (به ویژه در ماهیت بومی و عدالتخانه ای آن) بود، درصدد اصلاح و نزدیک کردن آن به آموزه های اسلامی برآمد. او در این جهت، اتّهام مخالفت با مجلس را همواره از خود به دور می دانست. بنیان نظام پارلمانتاریسم غربی که بر اکثریت آرای خودبنیاد بود، مورد انتقاد او قرار می گرفت و خواستار تحدید قلمرو قانونگذاری مجلس و ترسیم شکلی بود که راهبرد اکثریت آرا در دایره امور شرعی اجرا نشود و در امور عرفی نیز به لحاظ شأن کاشفیت آن از آرای کارشناسان (به صورت راهی برای شناخت مصالح و مفاسد) مورد توجّه قرار گیرد.
و از سوی دیگر، مشروعیت اصیلِ اقدام های سیاسی تأمین شود . در نظر شیخ، باید نظام حاکم، حاکمیتی مشروع داشته باشد و «حق بینی» و «حق سالاری» پیشه و بر اساس «مصالح و مفاسد واقعی» معرّفی شده از سوی خدای متعالی، رفتار کند. در این فرایند، «نظارت و تنفیذ فقیه» ملاک عملی تأمین مشروعیت ساختار سیاسی و از جمله مجلس است.
🔹 در بخش های دیگری از کتاب، نویسنده به تشریح مباحثی چون «وکالت وکلای مجلس»، «ولایت فقیه و شأن حکومتی آن»، «قلمرو آن ها»، «تبیین پارلمانتاریسم و شورای اسلامی»، «جامعیت احکام اسلام» و ... می پردازد. موضع شیخ، در تمام این امور، در چالش با انحراف های غرب باوران و دین گریزانی است که در تار و پود نظام مشروطه نفوذ داشتند و آن را به انحراف کشانیدند. از بحث درباره «معنا و کیفیت وکالت و انتخاب وکلا» گرفته تا «نفوذ اقلیت تندرو و فِرَق ضالّه در ارکان نظام تصمیم سازی»، از «عدم آمادگی ایران برای نظام پارلمانی» تا «انحراف مشروطه و نقد اختیارات گسترده مجلس شورا». در تمام این مباحث، نویسنده به تشریح گسترده آن ها پرداخته و به نوشته ها، گفته ها و سیره عملی شیخ فضل الله استناد می کند.
▪️اندیشکده استاد منذر (ره):
✨ @monzer_ir ✨
🔺تصویر یک جنایت تاریخی
👈 حدود ۹۷ سال قبل (قمری)
💥 لحظه تخریب قبور امامان بقیع (ع) به دست وهابیون خبیث / ۱۳۴۴ ق
✔️ چه قبرهایی تخریب شد؟
🔹 در این فاجعه بزرگ٬ گنبد و بارگاه مطهر امامان پاک بقیع: امام حسن بن علی، امام سجاد، امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهم السلام تخریب گشت.
همچنین گنبدهای حریم قبر حضرت امالبنین مادر حضرت ابوالفضل العباس (ع)، اسماعیل پسر امام جعفر صادق (ع) و حرم خاندان رسول الله (ص) از جمله حرم ابراهیم (ره) فرزند پیغمبر اکرم (ره) و حتی گنبد برخی صحابه مثل مالک بن انس تخریب گردید .
▪️اندیشکده استاد منذر (ره):
✨ @monzer_ir ✨
...
🔺تصویر آخرین ضریح امامان بقیع (ع) که بعد از انهدام بقاع متبرکه، مفقود گشت.
✔️ وهابیون ضریح فولادیی را هم که ایرانی ها در اصفهان ساخته و بر مزار امامان بقیع نصب شده بود٬ کندند و به یغما بردند!!
✔️ گفتنی است قبرستان بقیع بارها مورد تعرض سعودیها و وهابیون قرار گرفت و خسارات فراوانی بر پیکر آن وارد گردید که در این میان٬ دو بار به طور کلی تخریب شد🔻
👈 یکبار در سال ۱۸۰۶ میلادی و یکبار در سال ۱۹۲۶ میلادی
▪️اندیشکده استاد منذر (ره):
✨ @monzer_ir ✨
💥یک عکس و یک اشتباه تاریخی
🔺ضریحی که در تصویر می بینید٬ همیشه با ضریح تاریخی ائمه بقیع اشتباه میشود؛ در حالی که مربوط به مسجدی در پاکستان است.
🔹 یکی از ضریح های اصلی ائمه بقیع را در تصویر قبلی در همین کانال ملاحظه نمایید.
#عکس_تخریب_قبور_ائمه_بقیع
▪️اندیشکده استاد منذر (ره):
✨ @monzer_ir ✨
...
💥بقیع را خراب کردیم بلکه خدا اخلاصمان را زیاد کند!!
✍ یک نامه شیطانی درباره حمله به بقیع
✔️ وقتی پادشاه سعودی٬ قبر ائمه (ع) را «خالصا لوجه الله» خراب می کند!!
🔺دستنویس بالا٬ نامه منسوب به ملک عبدالعزیز (موسس سلسله سعودی) به قاضی القضات آل سعود است که گفته میشود درباره تخریب بقیع نوشته شده و درست چند روز بعد از تخریب قبور ائمه بقیع به تحریر درآمده است.
🔹در قسمتی از این نامه می خوانیم:
أنکم باشرتم العمل بهدم القباب ... بذلک الله تعالی یجعل اعمالنا و اعمالکم خالصه لوجهه الکریم!!
🔹گفتنی است٬ قاضی شیخ عبدالله بن سلیمان آل بلیهد٬ قاضی القضات وهابیون و آل سعود بود که جو مدینه را برای تخریب قبرستان بقیع مهیا کرد.
▪️اندیشکده استاد منذر (ره):
✨ @monzer_ir ✨
🔺 آشنایی با آل سعود در یک نگاه
💥 اینفوگرافی خاندان سعودی (شجره خبیثه)
👈 سرسلسله و موسس آل سعود٬ «ملک عبدالعزیز» است که قبور ائمه بقیع (ع) به دستور او تخریب شد و نفت عربستان در زمان او کشف گردید.
🔰 تعداد زن ها و فرزندان ملک عبدالعزیز!
🔹شمار دقیق همسران و فرزندان عبدالعزیز نامعلوم است. گفته میشود که او ۱۷ تا ۲۲ بار ازدواج کرده است. او ۴۵ پسر داشت که از بین آنها ۳۶ تن به سن بلوغ رسیدند. تنها ده نفر از آنها به شرایط پادشاه شدن دست یافتند که از این میان شش نفر به این مقام رسیدند.
🔹تعداد دختران او نیز به درستی مشخص نیست و در یکی از منابع ۲۱۵ نفر برآورد شدهاست. برخی منابع تعداد پسران او را نیز تا ۱۵۰ نفر ذکر کردهاند.
🔹 هر شش پادشاه پس از عبدالعزیز از فرزندان او بودهاند. «حصه بنت احمد سدیری» هفدهمین زن ملک عبدالعزیز و از خاندان «سدیری» بود. او مادر ملک فهد پادشاه اسبق و ملک سلمان پادشاه کنونی عربستان است. دو ولیعهد متوفای ملک عبدالله یعنی شاهزاده سلطان و شاهزاده نایف هم پسران این مادر بودند
#شجره_نامه_آل_سعود
▪️اندیشکده استاد منذر (ره):
✨ @monzer_ir ✨