eitaa logo
مستحبات و مکروهات
29.5هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
16 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
☘طبیعت، 🌿یک عاشق کامل واقعی است. 🍀چرا که هرگز خود را تکرار نمی‌کند. 🌿دو پاییز همرنگ، 🍀دو بهار همسان، 🌿دو تابستان همگون، 🍀دو زمستان مثل هم، 🌿هرگز، در تمام طول حیات انسان 🍀پیش نیامده است. سلام صبحتون بخیر و زیبا🍀 📖@moogharrabon
💠💠 🌷 پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) : ✍ اگر خدا را چنان که باید، می شناختید ، بر روی دریاها راه می رفتید و با دعایتان کوه‌ها از جا کنده می‌شدند. 📗 کنزالعمال ۵۸۹۳ 📖@moogharrabon
💠 🍃میرزا جواد آقا ملکی تبریزی : از امور مهم در تعقیبات نماز، سجده ی شکر است؛ چرا که توفیق یافته که نمازی به جا آورد و در فضیلت آن روایات بسیاری رسیده است. اسرار الصلاة ، ص ۴۸۴ 📖@moogharrabon
سوره حشر 🔰الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْحَشْرِ لَمْ یَبْقَ جَنَّهًْ وَ لَا نَارٌ وَ لَا عَرْشٌ وَ لَا کُرْسِیٌّ وَ لَا الْحُجُبُ وَ لَا السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ لَا الْأَرَضُونَ السَّبْعُ وَ الْهَوَاءُ وَ الرِّیحُ وَ الطَّیْرُ وَ الشَّجَرُ وَ الْجِبَالُ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ الْمَلَائِکَهًُْ إِلَّا صَلَّوْا عَلَیْهِ وَ اسْتَغْفَرُوا لَهُ وَ إِنْ مَاتَ فِی یَوْمِهِ أَوْ فِی لَیْلَتِهِ مَاتَ شَهِیداً؛ 🔰پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هرکس سوره‌ی حشر را بخواند، بهشت و جهنّم، عرش و کرسی و حجاب‌ها و آسمان‌های هفت‌گانه و زمین‌های هفت‌گانه و هوا و باد و پرندگان و درختان و کوه‌ها، خورشید و ماه و ملائکه بر او درود می‌فرستند و برای او طلب استغفار می‌کنند و اگر در روز و یا شب بمیرد، شهید است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۷۸/وسایل الشیعه، ج۶، ص۲۵۷ 📖@moogharrabon
🔻 و را بشناسیم... 💢 استحباب را رفتن با عصا سخنی دیگر فرمود: «عصا به دست گیرید که از سنّت‌های پیامبران است وبنی اسرائیل از کوچک وبزرگ، پیر وجوان، عصا به دست می‌گرفتند تا در راه رفتن تکبّر نکنند». 📚 کتاب فصل دوازدهم 📖@moogharrabon
💢 مستحبات قیام 😇 ✅ برخی از اعمال مستحب در حالت قیام عبارتند از: 🔸 شانه ها را پایین بیندازد؛ 🔸 انگشت‌ها را روی رانها بگذارد؛ 🔸 انگشت‌ها را به هم بچسباند؛ 🔸 جای سجده را نگاه کند؛ 🔸 سنگینی بدن را به طور مساوی روی دوپا بیندازد؛ 🔸 با خضوع و خشوع باشد؛ 🔸 پاها را پس و پیش نگذارد. 🏷 پی‌نوشت: آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص‌ 245. 📖@moogharrabon
💬 | متن پیام: سلام ببخشید اینکه میگین تو نماز چهار رکعتی اگه بعد سجده دوم شک کنیم که رکعت دومه یا سوم ، بنا رو بر اکثر بذاریم ، اونوقت دیگه تشهد رو یعنی نخونیم و ممکنه که کلا نماز بدون تشهد خونده بشه؟ ✍سلام خیر بنارو بر اکثر بذاریم یعنی بگیم رکعت سوم هستیم و نماز را ادامه دهیم و تمام کنیم و بعد نماز احتیاط را بخوانیم 📖@moogharrabon
🔷 اسلام در موارد فراوانی به زدودن موهای زائد بدن توصیه کرده و شیوه‌ها و ادابی را نیز در این زمینه بیان نموده که به برخی از انها اشاره می‌کنیم. 🔹الف. اهمیت موزدایی بدن با نوره و غیر ان - امام على(ع): «نوره، یک پاک کننده است».[1] «نوره، یک تعویذ (نگه دارنده) و مایه پاکى بدن است».[2] «دوست دارم که هر فرد با‌ایمان در هر پانزده روز یک‌بار، با نوره موزُدایى کند».[3] - ابی یعفور می‌گوید: در مدینه بودیم که میان من و زراره، در مورد تراشیدن یا کندن موهاى زیر بغل، بحث پیش امد. من گفتم: تراشیدن انها بهتر است. زراره گفت: کَندن انها بهتر است. ان‌گاه از امام صادق(ع) اجازه دیدار خواستم. در حالی که در حمّام، موزُدایى می‌کرد و موهاى زیر بغل خود را زدوده بود، به ما اجازه دیدار داد. به زراره گفتم: ایا (رفتار امام در نوره کشیدن)تو را بس است؟ گفت: نه؛ شاید او این کار را به جهتى انجام داده است که انجام دادنش براى من از ان جهت، درست نیست. پس امام(ع) پرسید: «درباره چه گفتگو می‌کنید؟». گفتم: زراره در مورد کَندن یا تراشیدن موهاى زیر بغل، با من مخالفت کرده است. من گفته‌ام که تراشیدن و زدودن انها، بهتر است و زراره گفته است که کَندن انها بهتر است. امام(ع) فرمود: «تو به سنّت راه یافته‌اى و زراره، بدان نرسیده است. تراشیدن انها از کَندنشان بهتر است و زدودن از تراشیدن نیز بهتر». سپس به ما فرمود: «[با نوره] موزدایى کنید». گفتیم: سه روز پیش این کار را انجام داده‌ایم. فرمود: «دوباره انجام دهید؛ چرا که موزدایى [با نوره]، خود، نوعى طهارت است».[4] - امام صادق(ع): «زدودن موها با تیغ در هر هفت روز، و با نوره در هر پانزده روز، پسندیده است».[5] - ان‌حضرت، موى زیر بغل خود را در حمّام، نوره می‌کشید و می‌زدود و می‌فرمود: «از ریشه کَندن موهاى زیر بغل، شانه‌ها را ضعیف می‌کند و بینایى را سست و کم قدرت می‌سازد».[6] 🔹اداب استفاده از نوره الف. اوقات استفاده از نوره - امام علی(ع): «شایسته است که مؤمن از نوره گذاشتن در روز چهارشنبه بپرهیزد که روز چهارشنبه روز نحس پایدار است».[7] - امام صادق(ع): «سنّت در مورد نوره، ان است که هر پانزده روز یک‌بار انجام شود. اگر بیست روز بر تو گذشت و این کار را انجام ندادى و هیچ چیز هم براى خرید ان نداشتى، به حساب خداوند، قرض کن».[8] «یک‌بار نوره کشیدن در تابستان، از ده بار در زمستانْ بهتر است».[9] - در روایتی نقل شده است که به حضرت صادق(ع) گفتند که مردم می‌گویند: نوره کشیدن در روز جمعه مکروه است، ان‌حضرت فرمود: «چنین نیست که تو گمان کردی. چه چیز پاک کننده‌تر است از نوره کشیدن در روز جمعه».[10] 📚[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏6، ص 505، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. همان، ص 506. [3]. همان. [4]. همان، ج ‏4، ص 327، [5]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 59، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق. [6]. شیخ صدوق، محمد بن على‏، من لا یحضره الفقیه، ج ‏1، ص 120، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق. [7]. شیخ صدوق، محمد بن على‏، الخصال، ج ‏2، ص 388، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش. [8]. من لا یحضره الفقیه، ج ‏1، ص 119. [9]. الکافی، ج ‏6، ص 506. [10]. همان. ادامه دارد... 📖@moogharrabon
📿شکیات نماز چیست؟ 🔹شکيات نماز 23 قِسْم است؛ هشت قسم آن شک‌هايي است که نماز را باطل مي‌کند. به شش قسم نبايد اعتنا کرد . نُه قسم صحيح است. ▫️ هشت قسمي که نماز را باطل مي‌کند: 1- شک در شمار رکعت‌هاي نماز سه رکعتي(نماز مغرب)، 2- شک در شمار رکعت‌هاي نماز دو رکعتي مثل نماز صبح و نماز مسافر. شک در نمازهاي مستحبي نماز را باطل نمي‌کند. 3ـ آنكه در نماز چهار ركعتي شك كند كه يك ركعت خوانده يا بيشتر. 4ـ آنكه در نماز چهار ركعتي پيش ازتمام شدن سجده دوم، شك كند كه دو ركعت خوانده يا بيشتر. 5ـ شك بين دو و پنج يا دو بيشتر از پنج. 6ـ شك بين سه و شش يا سه و بيشتر از شش. 7ـ شك در ركعت‌هاي نماز كه نداند چند ركعت خوانده است. 8ـ شك بين چهار و شش يا چهار و بيشتر از شش، چه پيش از تمام شدن سجده دوم باشد يا بعد از آن. ▫️مواردي که انسان نبايد به شکش اعتنا کند، شش قسم است: 1- شک در چيزي که محلّ به جا آوردن آن گذشته باشد، 2- شک بعد از سلام، 3- شک بعد از گذشتن وقت نماز، 4- شک کسي که کثير الشکّ است، 5- شک امام جماعت يا مأموم، 6- شک در نمازهاي مستحبّي. ▫️در نُه موردي که شک در شمار رکعت‌هاي نمازهاي چهار رکعتي باشد، با شرايطي نماز صحيح است: 1- شک بين دو و سه در نماز چهار رکعتي. اگر شک بعد از اتمام سجدة دوم باشد، بنا را بر سه مي‌گذارد . يک رکعت ديگر مي‌خواند. بعد از سلام نماز يک رکعت نماز احتياط ايستاده يا دو رکعت نشسته مي‌‌خواند. 2- شک بين دو و چهار بعد از اتمام سجده دوم، که بنا را بر چهار مي‌گذارد و نماز را تمام مي‌کند . بعد از نماز دو رکعت نماز احتياط ايستاده مي‌خواند. 3- شک بين دو و سه و چهار ، که بعد از اتمام دو سجده، بنا را بر چهار مي‌‌گذارد . بعد از نماز دو رکعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو رکعت نماز احتياط نشسته مي‌خواند. 4- شک بين چهار و پنج ، که بعد از اتمام دو سجده بنا را بر چهار مي‌گذارد و نماز را تمام مي‌کند . بعد از نماز دو سجده سهو به جا مي‌آورد. 5- شک بين سه و چهار، که در هر جاي نماز باشد، بنا را بر چهار مي‌گذارد و نماز را تمام مي‌کند. بعد از نماز يک رکعت نماز احتياط ايستاده يا دو رکعت نشسته به جا مي‌آورد. 6- شک بين چهار و پنج در حال ايستاده که بايد بنشيند و تشهد بخواند و سلام دهد. يک رکعت نماز احتياط ايستاده يا دو رکعت نشسته به جا آورد. 7- شک بين سه و پنج در حال ايستاده که بايد بنشيند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد . دو رکعت نماز احتياط ايستاده به جا آورد. 8- شک بين سه و چهار و پنج در حال ايستاده که بايد بنشيند و تشهد بخواند . بعد از نماز دو رکعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو رکعت نشسته به جا آورد. 9- شک بين پنج و شش در حال ايستاده که بايد بنشيند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد . دو سجدة سهو به جا آورد. توضیحات بيش تر در لینک زیر: goo.gl/13Rr1x 📖@moogharrabon
🔷 🔹ب. دعاهای وقت نوره کشیدن - امام صادق(ع): «هر کسی که پیش از نوره کشیدن، اندکى از نوره بردارد و ببوید و بر سر بینى بگذارد و بگوید: "صَلَّى اللهُ عَلَى سُلَیْمانِ بْنِ داوُدَ کَما اَمَرَ بِالنُّورَهِ" او را نوره نسوزاند».[11] - امام سجاد(ع): هرکس وقت نوره مالیدن بر بدن، این دعا را بخواند، خدا او را از چرک‌ها و کثافت‌هاى دنیوى و از گناهان پاک گرداند و به عوض ان مو به او موئى کرامت فرماید که در ان مو گناه نکند و به عدد هر موئى از بدنش مَلِکى خلق کند که براى او تسبیح الهى کند تا روز قیامت و به درستی که یک تسبیح از تسبیح ملائکه ثوابش برابر است با ثواب هزار تسبیح اهل زمین و دعا این است: «اللّهُمَّ طَیِّبْ ما طَهُرَ مِنّى وَ طَهِّرْ ما طابَ مِنّى وَ اَبْدِلْنى شَعْرا طاهِرِا لایَعْصیکَ، اَللّهُمَّ اِنّى تَطَهَّرْتُ ابْتِغاءَ سُنَّهِ الْمُرْسَلینَ وَ ابْتِغاءَ رِضْوانَکَ وَ مَغْفِرَتَکَ فَحَرّمْ شَعْرى وَ بَشَرى عَلَى النّارِ وَ طَهِّرْ خَلْقى وَ طَیِّبْ خُلْقى وَ زَکِّ عَمَلى وَ اجْعَلْنى مِمِّنْ یَلْقاکَ عَلى الْحَنَفیَّهِ السَّمْحَهِ مِلَهِ اِبْراهِیمَ خَلیلِکَ وَ دینِ مُحَمَّدٍ صلّى اللهُ علیه و اله و سلّم حَبیبِکَ وَ رَسُولِکَ عامِلاً بِشَرایِعِکَ تابِعا لِسُنَّهِ نَبیّکَ صَلَّى الله عَلَیْهِ وَ الِهِ اخِذا بِهِ مُتؤَدِبا بِتاءَدْیبِکَ وَ تَاءَدیبِ رَسُولِکَ صلّى اللهُ علیه و اله و سلّم وَ تَاءْدیبِ اَوْلِیائِکَ الَّذینَ غَذَوْتَهُمْ بِادَبِکَ وَ زَرَعْتَ الْحِکْمَهَ فى صُدُوِرِهمْ وَ جَعَلْتَهُمْ مَعادِنَ عِلْمِکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِمْ».[12] ترجمه دعا: خدایا! انجه از من پاکیزه شد خوشبو گردان و انچه از من خوشبو شد پاکیزه گردان و برایم مویی برویان که پاک باشد و نافرمانی نکند. خدایا! غرض من از این نوره کشیدن پیروی از سنت پیامبران و رضاى تو است و [این‌که] از گناهان من در گذرى پس مو و اعضاى مرا بر اتش جهنم حرام گردان، ظاهرم را [از هر ناشایستى] پاک گردان، خُلق مرا نیکو گردان، اعمال مرا پاکیزه ساز، مرا از کسانى قرار ده که بر ملت حضرت ابراهیم خلیل تو است و بر دین محمد که حبیب و رسول تو است، بمیرم، به احکام تو عمل کنم و پیرو سنت پیامبر تو باشم. مرا به اداب خود، اخلاق رسولت و به اخلاق و اداب اولیای تو متخلق گردان؛ کسانی که ایشان را به اداب خود و حکمت در سینه‌هایشان زراعت فرموده‌ای و ایشان را معدن‌هاى علوم و اسرار خود گردانیده‌ای، صلوات تو بر ایشان باد. 📚[11]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج ‏2، ص 66، قم، مؤسسه ال البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق. [12]. الکافی، ج ‏6، ص 507. ادامه دارد.... 📖@moogharrabon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ ⁉️در نماز اگر شخصی در صحت یکی از سلام های نماز شک نماید،می تواند احتیاطاً سلام نماز را تکرار کند؟ 🔻سلام واجب و سلام مستحب نماز کدام است؟ 💠 استاد وحیدپور 📖@moogharrabon
🔷 ج. اثار و سایر اداب امام صادق(ع): «حنا مالیدن بر بدن بعد از نوره کشیدن، موجب ایمن شدن از جذام و پیسى است».[13] «هر کس نوره بکشد و سپس تمام بدن را با حنا خضاب نماید، فقر و تنگدستى از او دور رانده می‌شوند».[14] در رساله ذهبیه امده است: «هر گاه خواستى جوش برنیاید و بر بدنت هیچ زخم یا تَرَک‌پوست و یا سیاهْ لکّه‌اى رخ ننماید، پیش از نوره کشیدن، با اب سرد، شستشو کن. هر کس می‌خواهد برای نوره کشیدن به حمّام برود، دوازده ساعت، یعنى یک روز کامل پیش از ان، از نزدیکى خوددارى کند. سپس اندکى صبر یا اقاقیا و یا پیلْ زَهره و یا قدرى از همه انها را با هم در نوره بریزد. البته این کار را پس از ان انجام دهد که نوره، در اب گرمى حل شده باشد که در ان، بابونه یا مَرزَنگوش یا گُلِ بنفشه خشک و یا اندکى از همه انها، به اندازه‌اى که بوى خود را به اب بدهد، جوشانده شده است. در این میان، زرنیخ هم باید به اندازه یک ششمِ نوره باشد. پس ازنوره کشیدن هم باید چیزى همانند برگ هلو، کُنجاره گل کاجیره، حَنا و مُشکک و گُل سرخ به بدن مالیده شود تا بوى ان‌را از میان ببرد. هر کس می‌خواهد از سوختن بدن با نوره در امان بماند، کمتر ان‌را هم بزند و به محض عمل نمودن، ان‌را بشوید و قدرى روغن گُل سرخ نیز بر بدن بمالد. و اگر نوره بدن را بسوزانْد، مقدارى عدس پوست کَنده بردارد، خوب ارد کند، در گلاب و سرکه حل کند و بر جاى زخم بمالد، که به اذن خداوند متعال، بهبود خواهد یافت. انچه مانع اثر گذاشتن نوره بر بدن می‌شود، این است که محل، با سرکه انگور، پیاز دشتىِ کاملاً تُرش و روغن گُل سرخ، خوب مالیده شود».[15] 📚[13]. من لا یحضره الفقیه، ج ‏1، ص 121. [14]. شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 21، قم، دار الشریف الرضی للنشر، چاپ دوم، 1406ق. [15]. منسوب به امام رضا(ع)، الرساله الذهبیه(طبّ الامام الرضا)، ص 31 – 35، قم، دار الخیام‏، چاپ اول‏، 1402ق. پایان 📖@moogharrabon