در هر حدی که شخصیت جامع علی (ع) را بشناسیم،انسان کامل اسلام را شناخته ایم
و در هر حدی که انسان کامل را عملاً_نه اسماً و لفظاً_امام و پیشوای خود قرار دهیم،راه او را برویم،تابع و پیرو او باشیم و کوشش کنیم که خود را بر طبق این نمونه بسازیم،[در همان حد]شیعه ی این انسان کامل هستیم
چون «الشیعة من شایع عَلیّا»شهیدِ[اول] در لمعه به مناسبتی این حرف را میگوید و دیگران هم این را گفته اند:
شیعه یعنی کسی که علی را مشایعت کند،
یعنی انسان با «لفظ»شیعه نمیشود،
با «حرف»شیعه نمیشود،
با«حب و علاقه فقط»شیعه نمیشود؛
پس با چه چیز شیعه میشود؟
با مشایعت؛مشایعت یعنی همراهی،
وقتی کسی میرود،شما پشت سر و همراه او میروید،این را«مشایعت»میگویند؛
شیعه ی علی یعنی مشایعت کننده ی عملی علی.
شیعهی علی(ع) اخلاق و ادبش؛
مانند علی(علیهالسلام) است!
ما نمایندگان و مظاهر علی هستیم،
دنیا علی را با ما میشناسد،
ای شیعیان علی؛
اخلاقتان را خوب کنید و برای علی زینت باشید،
کاری نکنید که علی شرمنده شود...
_علامهامینی
وقتی داشتم میخوندم
اوایل متن تو دلم میگفتم چه خوب که شیعه ام و...
بعد که یکم رفتم جلو تر
به خودم گفتم
تو واقعا شیعه ای
یا فقط اسم شیعه رو یدک میکشی؟