🎙#فقه_استدلالی جلسه دوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 2
خورشید بین دو مدار در حرکت است، راس السرطان و راس الجدی
🔸دقیقه 6
وقت نماز ظهر چه موقع هست؟ زمانی که مرکز خورشید (اصل، مرکز است.) مثلاً در نماز صبح، مرکز خورشید بعد از افق، یک ذره بالا بیاید....
وقت نماز ظهر هم، مرکز خورشید از دایره ی نصف النهار یک مقدار عبور کند. (لذا می گویند : زوال شمس، وقت نماز ظهر، زوال شمس است.)
زال الشمس : گذشت خورشید
🔸دقیقه 7
وقت نماز مغرب چه زمانی هست؟ زمانی که مرکز خورشید از افق یک مقدار پایین برود. البته دو تا افق داریم. این را دقت کنید. افق حقیقی و افق حسی
🔸دقیقه 10
افق حقیقی در شرق وقت نماز صبح
افق حقیقی در غرب وقت نماز مغرب
دایره ی نصف النهار ظهر، وقت نماز ظهر
🔸دقیقه 11
و بین دلوک شمس تا تاریکی شب چهار تا نماز داریم. یعنی نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء
بعد می فرماید : غسق الیل کی هست؟ غسق الیل نصف شب است.
وقت نماز شب چه زمانی هست؟
🔸دقیقه 17
«و قرآن الفجر» «78، اسراء»
یک نماز دیگر در قرآن الفجر است. این نماز پنجم است که قرآن الفجر همان وقت نماز صبح است.
🔸دقیقه 18
«و بر پا دار نماز را در دو طرف روز و تاریکی شب»
بعد می فرمایند : دو طرف روز کجاست؟
دو طرف روز، یکی مغرب هست و یکی صبح است.
🔸دقیقه 19
و تاریکی شب می شود، صلاة العشاء
«و قال حافظوا علی الصلوات و الصلاه الوسطی» «238،بقره»
حفاظت کنید بر نمازها و نماز وسطی که نماز وسطی میشود نماز ظهر
اول نمازی که رسول خدا (ص) خواند، نماز ظهر بود که اسراری دارد.
#نماز_واجب
#وقت_نماز
#مغرب
https://eitaa.com/moravej_tohid/3492🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه دهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 2
عذر پرنده هما
انسان را همیشه در این سیر همان چیزی که دارد و توجهش را به خودش جلب میکند از راه بازش می دارد.
(مردم معمولاً از مرگ می ترسند و علت اینکه نمی خواهند به آن دنیا بروند، یک چیزی در همین جا آنها را نگه داشته است.)
🔸دقیقه 3
در این راه انسان، تا واقعا خودش را هیچی نبیند نمی تواند سیر کند و آن زمانی است که انسان به منطقه ی روح خودش برگردد، چون روح انسان یک منطقه ای است که فقر محض است. ببینید روح فقیر نیست، فقر است. (بین این دو فرق بگذارید)
🔸دقیقه 9
روح انسان یک تجلی خداست، یک تابش از خداست. این است که روح محتاج خدا نیست. اصلاً حاجت است. فقر است. تمام وجودش نیاز است این است که با همه ی وجود دارد می گوید : «ایاک نعبد و ایاک نستعین»...
تا انسان به این منطقه از وجود خودش نرسد به توحید نمی رسد و در شرک است.
🔸دقیقه 11
همین که انسان به خودش توجه کرد که من این را دارم. (حالا هر چی) این مشرک است.
انسان، همین که از لحاظ علمی یک مدرکی دارد که مدرکش از نظر علمی خیلی سطح بالاست، یا فرض کنید که منزلی دارد که هیچ کس مثل آن خانه ندارد یا پول زیادی دارد یا مقامی دارد که خیلی ها زیر دستش هستند(ببینید هر کسی یک دارایی در خودش احساس می کند) این انسان موحد نیست، مشرک است، خودش را با خدا شریک می داند و به خودش هم توجه دارد.
🔸دقیقه 17
ما وقتی به خودمان نگاه کردیم، خودمان را در فقر دیدیم. در ذات و در اعراض و در همه ی وجودمان دیدیم به یک رب نیاز داریم، بنابراین گفتیم : «قالوا بلی شهدنا» ربوبیت تو را ما شهود کردیم.
بارها عرض کردم : تا انسان به شهود روح خودش نرسد، به شهود خدا نمی رسد.
اینکه می گویند خدا را را با قلب می بینی، نه، اصلاً دیدن قلب، یعنی دیدن خدا.
🔸دقیقه 18
در عرفان سیر الی الله را با سیر به منطقه ی عبودیت می خواهند تنظیم کنند.
🔸دقیقه 19
بعضی وقتها همان خلوت نشینی باز هم حجاب می شود.
🔸دقیقه 21
چرا نیمه های شب نمی توانیم برای عبادت خدا بیدار شویم؟
🔸دقیقه 29
در این راه زیاد توسل کنید، زیاد متوسل به امام زمان و ائمه اطهار (ع) شوید که اینها شما را یاری کنند و الا ما نمی توانیم این راه را ادامه دهیم....
هر روز امام زمان را زیارت کنید و هر روز از ایشان مدد بخواهید، برای ایشان صدقه دهید، به هر جور که هست توجه ایشان را جلب کنید که شما را در این راه کمک کند و دست شما را بگیرد.
🔸دقیقه 34
جواب هدهد به هما
🔸دقیقه 35
نفس اژدرهاست او کی خفته است
از غم بی آلتی افسرده است
🔸دقیقه 38
وجود ظاهری یک وجود مجازی و یک وجود کاذب است.
🔸دقیقه 41
ما در واقع مرده هستیم، یعنی روح زیبای الهی در ما مرده است. ما، همه، قبرهای متحرک هستیم.
🔸دقیقه 44
امانت، یعنی چیزی که مال تو نیست و بعداً باید به صاحبش برگردانی.
پس معلوم می شود که در انسان یک منطقه ای وجود دارد که این منطقه مال خودش نیست و آن کجاست؟
همان روح انسان است.
🔸دقیقه 46
دین حقیقی همان است که خودت را خالص کنی و به سوی حفاری وجود خودت بروی، منتهی این حفاری باید در خلوت انجام شود.
🔸دقیقه 51
سلطنت حقیقی را آن کسی به انسان می دهد که در واقع روح انسان را به سلطنت برساند یعنی این نفس اماره را پایین بکشاند و روح را سلطان وجود انسان کند. (انبیا اینگونه بودند.)
https://eitaa.com/moravej_tohid/3495🆔 @moravej_tohid
9.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«سلام علی آل یس»
#مهدی_بیا
@moravej_tohid
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باز ساقی برکشید از دل خروش
گفت ای صافی دلان درد نوش
مرد خواهم همتی عالی کند
ساغر ما را ز می خالی کند
💚یاحسین
علامه_مروجی_سبزواری
#شرحمثنوی
#کلیپ_تصویری_کوتاه
◽️@moravej_tohid
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه پانزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری .
🔸دقیقه 1
یقین مراتب دارد. یقین عقلی
از یقین عقلی پایین تر هم داریم که یقین وهمی است، مثل یقین خیلی از ما نسبت به خدا و معاد که حاصل تلقین است.
🔸دقیقه 5
اما یک یقین، محصول شهود و مشاهده است و آن زمانی است که من خودم بیرون بروم، خورشید را در آسمان ببینم. این عالی ترین درجه ی یقین است.
🔸دقیقه 7
یقین قلبی، قلب خدا را مشاهده می کند. «ما کذب الفواد ما رأی» «11،نجم»
🔸دقیقه 8
اگر قلب به مشاهده رسید، انسان آرام می شود، این را بهش می گویند : اطمینان
🔸دقیقه 11
خودمان را موثر می دانیم،(به زبان) می گوییم : لا مؤثر فی الوجود الا الله، در عالم وجود هیچ کس جز الله مؤثر نیست. اما قلبم می لرزد، چون خودم را در امنیت خودم مؤثر می دانم.
این را با عقل خودم یقین دارم که هیچ رازقی، روزی رسانی در عالم غیر از خدا نیست اما باز دلم می لرزد و می گویم : اگر از کار من را بیرون کنند، چه کنم؟
اینها معلوم می شود که، «ولما یدخل الایمان فی قلوبکم» «14،حجرات»
ایمان به قلب نرسیده است.
🔸دقیقه 13
یقین منشأ می خواهد، منشأ یقین وهمی، همان تلقین است. منشأ یقین عقلی همان برهان و استدلال است. منشأ یقین قلبی مشاهده است.....
یقین قلبی یک خاصیتی دارد که اولاً از گناه باز می دارد، چون وقتی من دارم آتش را در مقابل خودم می بینم، وقتی انسان دارد باطن این عالم را می بیند و باطن این عالم جهنم است.
من اگر بتوانم جهنم را ببینم پس می توانم باطن افعال حرام را ببینم و به طرف آن نمی روم.
لذا این انسان به مقام عصمت می رسد و معصوم می شود و دیگر گناه نمی کند.
🔸دقیقه 14
این یقین قلبی همراه است با گرمی و شوق و وجد، این را ایمان می گویند.
ایمان، یک چیزی بالاتر از یقین و علم است.
🔸دقیقه 16
«من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب، و من یتوکل علی الله فهو حسبه، ان الله بالغ امره قد جعل الله لکل شی قدرا» «آیه 2و3 طلاق»
به این آیه دقت کنید، اول می آید یک مسئله ای را مطرح می کند، خداوند کسی را که تقوا پیشه کند، راه خروج از گرفتاری ها را برایش نشان می دهد و روزیش می دهد از جایی که خودش حسابش را نمی کند.
بعد دلیل می آورد، «ان الله بالغ امره» خداوند امر خودش را رساننده است. خداوند برای هر چیزی یک اندازه (قدر) قرار داده است.
🔸دقیقه 18
اگر کانال وجودی خودمان را با خدا مشاهده کنیم که بین قلب انسان و خدا یک کانالی هست، یک پیوندی هست، یک ارتباط نوری هست که از طریق آن کانال از طرف خدا به ما روزی می رسد، منتهی آن کانال، کانال غیبی هست. بله، یک کانال های ظاهری (مغازه و کارخانه و...) هم هست.
اما جلو کانال باطنی بسته است و این است که از خدا رزق و علم به ما نمی رسد، امنیت از خدا به ما نمی رسد، حیات نمی رسد. مجبوریم که اینها را از بیرون تامین کنیم، مجبوریم که رزق مان را از مغازه مون تامین کنیم....
یعنی انسان مجبور است که از راه های بیرونی استفاده کند و راه های بیرونی تا خدا خیلی دور است، خیلی دور است.
🔸دقیقه 26
انسان کسی است که خود کفا شده باشد.
🔸دقیقه 32
خداوند حکمت را به بعضی ها می دهد. حکمت چیست؟ حکمت همین نور قلب است. برهان رب است. حکمت به انسان قدرت باطن بینی می دهد.
🔸دقیقه 34
روح الهی ما می گوید : بیشتر گرسنگی بکش تا من بتوانم در درون وجودت ظهور کنم.
🔸دقیقه 36
فلسفه روزه همین است که این حیوانیت در ما ضعیف شود.
🔸دقیقه 37
همه ی بحث های ما در همین است که قلبت باز شود، این دین به قلبت سرایت کند. همان که فرمود : هل الدین الا الحب و البغض
🔸دقیقه 39
اگر انسان روح باشد، گرسنگی که روح را آزار نمی دهد. اگر من روح باشم و به روحانیت خودم رسیده باشم، گرسنگی که روح را آزار نمی دهد. اگر من از گرسنگی ناراحت هستم، یعنی در من این حیوانیت نفس زنده است و بر من غلبه دارد.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3499🆔 @moravej_tohid
18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸هفتاد و دو پروانه
#کلیپ_تصویری_کوتاه
@moravej_tohid