eitaa logo
مروج توحید
7.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
450 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه بیست و هفتم در محضر 🔸 دقیقه ۱ نماز،روزه و....اينها عبادت را در انسان ایجاد می کنند ✨ عبادت بر دو رکن استوار است، یک رکن قلبی و یک رکن جسمی.... آن رکن قلبی عبادت عبارت است از اینکه انسان قلب و روح وجود خودش را متوجه یک موجود کامل بکند و رکن جسمانی این است که حالا با جسمش حرکت هایی را انجام دهد 🔸 دقیقه ۴ عبادت دو معرفت و علم می خواهد،علم به نقص خودم و علم به کمال آن موجود کامل ✨ اگر به نقص خودم آگاهی نداشته باشم،هیچ گاه به سوی آن موجود کامل حرکت نمی کنم.... 🔸 دقیقه ۶ حرکت های عبودی با عشق همراه است ✨ عبادت حرکت عاشقانه ی موجود ناقص است به سوی کامل 🔸 دقیقه ۸ اول عبادت خدا معرفت و علم به خداست ✨ خود معرفت و علم به خدا به تنهایی کافی نیست، بلکه زمانی علم به آن موجود کامل می تواند در من عبادت ایجاد کند،که من واقعا در خودم یک نقصی را ببینم و او را باعث کامل شدن خودم ببینم 🔸 دقیقه ۱۰ چرا خدا را عاشقانه عبادت نمی کنم؟ به خاطر اینکه احساس نمی کنم،نیازی دارم که این نیاز را خدا می تواند،برطرف کند..... خدا را کامل کننده نیاز خودشان نمی دانند،چرا نمی دانند؟ چون انسان ها وقتی به خودشان‌ نگاه می کنند، خودشان را عبارت از جسم می دانند،... نیازهای جسم چیست؟ خانه،مرکب،همسر و... 🔸 دقیقه ۱۴ من هیچگاه روی قلب خودم را به سوی خدا نمی کنم،مگر اینکه انسان خودش را جسم نبیند،انسان خودش را عبارت از روح ببیند ✨ حالا نیاز روح چیست؟ روح یک موجود بی نهایت است اینجا روح نیاز به یک موجود بی نهایت دارد که آن‌ بی نهایت در درونش بیاید و او را پُر کند،تنها موجود بی نهایت خداست و اينجاست که نسبت به خدا احساس نیاز شدیدی می کند 🔸 دقیقه ۱۹ چرا در نماز حواسمان پرت است؟ 🔸 دقیقه ۲۲ برای اینکه من خودم را روح ببینم،کارهای زیادی لازم است.... علت اینکه ما خودمان را روح نمی بینیم،به خاطر حجاب های فراوانی است که بر روی روح ما انداخته شده است با تزکیه نفس، با عبادات،خلوت ها،ریاضت ها پرده‌ ها را کنار بزند و خودش را روح ببیند ✨ اصل عبادت توحید است انسان زمانی می تواند خدا را عبادت کند که به توحید برسد... یعنی به این حقیقت برسد که فقط و فقط خداست که می تواند من را کاملم کند ✨ اگر انسان احساس کند که هم خدا می تواند،من را کامل کند،هم مغازه ام می تواند من را کامل کند،..... اينجا نمی تواند،انسان خدا را عبادت کند، چرا؟ چون که انسان نمی تواند خودش را دو شاخه کند.... مثل اینکه یک نفر هم به سوی تهران حرکت کند و هم به سوی مشهد،نمی شود 🔸 دقیقه ۲۷ توحید یعنی خدا را فقط و فقط فرد بداند.... که هیچ کس با خدا هیچ گونه مشارکتی ندارد 🔸 دقیقه ۳۲ خداوند چه خصوصیتی دارد که در آن خصوصیت با سایرین مشترک است؟ ✨ بین خدا و هیچ موجودی یک امر مشترک نمی توانید پیدا کنید،زیرا موجودات، وجودشان خیلی محدود است، اما خداوند وجود نامحدود دارد،صفات موجودات را در نظر بگیرید، صفاتشان هم محدود است اما در خدا نامحدود است 🔸 دقیقه ۳۷ معرفت خدا به توحید این که ما به این حقیقت برسیم که بین خدا و موجودات هیچ شراکتی وجود ندارد 🔸 دقیقه ۳۹ این معرفت، معرفت رسمی و درس و بحثی نیست..... این معرفت، جز با تزکیه نفس نمی‌توان به آن رسید ✨ فقط و فقط معرفت درست به خدا معرفت نفسانی است 🔸 دقیقه ۴۲ اگر انسان به باطن خودش برگردد، به یک نور می رسد که آن نور الله است ✨ من و شما باطنمان یک حقیقت است 🔸 دقیقه ۴۹ انسان به اینجا برسد که تمامی کمالات من پیش خداست.... اینجا انسان به مقام مخلِص می رسد،مخلِص یعنی کسی که عبادتش خالص است 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4562
جلسه بیست و دوم پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی  ( دامت برکاته) ✨ وحدت وجود و تاریخچه ی آن ✨ نظریه‌ی مشائین و شیخ اشراق در مورد وجود ✨ نظریه‌ی معتزله و اشاعره ✨ اراده‌ و اختیار ✨ عصمت انبیاء ✨ بیان مولانا در مورد جبر و اختیار ✨ بزرگترین انحراف این بود که خدا را با خلق مقایسه می کردند ✨ عظمت کتاب تفسیر المیزان ✨ برهان رب همان فرقان است ✨ حال و مقام،تلوین و تمکّن،برق و نور ✨ تفاوت صفت با علم ✨ عظمت علامه حسن زاده آملی(ره) ✨ نظریه‌ی ملاصدرا در مورد وجود ✨ خلق به قّدّر یعنی چی؟ ✨ تباین ✨ سیر عارف چیست؟ ✨ بیان علامه طباطبایی(ره) در مورد بت پرستی ✨ تنزیه و تشبیه در مکتب انبیاء ✨ کعبه و امام و شیخ طریقت آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid @moravej_tohid لینک دانلود: https://aparat.com/v/cMkuN
جلسه 22 پرسش و پاسخ.mp3
49.91M
جلسه بیست و دوم پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی  ( دامت برکاته) ✨ وحدت وجود و تاریخچه ی آن ✨ نظریه‌ی مشائین و شیخ اشراق در مورد وجود ✨ نظریه‌ی معتزله و اشاعره ✨ اراده‌ و اختیار ✨ عصمت انبیاء ✨ بیان مولانا در مورد جبر و اختیار ✨ بزرگترین انحراف این بود که خدا را با خلق مقایسه می کردند ✨ عظمت کتاب تفسیر المیزان ✨ برهان رب همان فرقان است ✨ حال و مقام،تلوین و تمکّن،برق و نور ✨ تفاوت صفت با علم ✨ عظمت علامه حسن زاده آملی(ره) ✨ نظریه‌ی ملاصدرا در مورد وجود ✨ خلق به قّدّر یعنی چی؟ ✨ تباین ✨ سیر عارف چیست؟ ✨ بیان علامه طباطبایی(ره) در مورد بت پرستی ✨ تنزیه و تشبیه در مکتب انبیاء ✨ کعبه و امام و شیخ طریقت آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid @moravej_tohid لینک دانلود: https://aparat.com/v/cMkuN 🆔 @moravej_tohid
امام موسی‌الکاظم علیه‌السلام: تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة،وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا،و فَضلُ الفَقیه علی العابد كَفَضلِ الشمسِ علی الكواكب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، كلید بصیرت و كمال عبادت و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شكوهمند در امور دین ودنیاست. و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر كواكب، و كسی كه در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد. 📚 تحف العقول ص410 ‌ ‌‌🆔 @moravej_tohid
در محضر سپاس از همراهی شما 🙏🙏 جلسه بیست و پنجم و بیست و ششم 👇👇👇 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه بیست و پنجم در محضر 🔹 شروع از بیت(دقیقه ۴): بعد از آن چهل روز دیگر در ببست خویش کشت و از وجود خود برست 🔹 موضوع داستان: ادامه داستان وزیر پادشاه جهود که نصرانیان را می‌کشت از بهر تعصب 🔹 عناوین: 🔹 دقیقه ۵: امامت دوازده گانه در همه ادیان بعد از هر پیامبر دقیقه ۵: نداشتن ماخذ تاریخی اکثر داستان های مثنوی 🔹 دقیقه ۱۰: وجود یک حقیقت واحد در عالم 🔹 دقیقه ۱۷: وحدت آفرینی عشق 🔹 دقیقه ۲۵: سوزاندن وجود ظاهری، راه رسیدن به وحدت 🔹 دقیقه ۳۰: علت غفلت از عوالم گذشته از نظر مولوی 🔹 دقیقه ۳۳: شعر حافظ در یادآوری عالم وحدت (یاد باد آنکه ز رویت نظری با ما بود …) 🔹 دقیقه ۳۵: خرابات کجاست؟ 🔹 دقیقه ۳۸: اشتیاق خداوند به انسان 🔹 دقیقه ۳۹: وحدت، پایان داستان کربلا 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه بیست و ششم در محضر 🔹 شروع از بیت (دقیقه۳): آمدیم اندر تمامی داستان وز وفاداری جمع راستان 🔹 موضوع داستان: ادامه داستان وزیر پادشاه جهود که نصرانیان را می‌کشت از بهر تعصب 🔹 عناوین: 🔹 دقیقه ۶: ارزشمندتر شدن اولیاء بعد از مرگشان 🔹 دقیقه ۱۳: زرادخانه اولیا 🔹 دقیقه ۱۶: هدف از امتحانات الهی 🔹 دقیقه ۲۲: مهرپاکان درمیان دل نشان 🔹 دقیقه ۲۴: گوش دعوت شنو (فیلم روز واقعه) 🔹 دقیقه ۲۶: قافله های عشق در طول تاریخ 🔹 دقیقه ۳۳: در جستجوی قافله عشق ( آه چه دیوانه شدم در طلب سلسله ای) 🔹 دقیقه ۳۷: فنا در قافله سالار عشق 🔹 دقیقه ۴۰: فنای اصحاب امام حسین علیه السلام در ایشان 🔹 دقیقه ۴۳: حکمت مصیبت های عشق 🔹 دقیقه ۴۵: نقل عاشقانه از پایان داستان کربلا 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه چهلم در محضر 🔸 دقیقه ۲ روایت از امام صادق(ع):هنگامی که شمس زائل شد،پس وقت ظهر داخل شده،تا اینکه بگذرد،مقداری که چهار رکعت نماز بخواند،یعنی همین که ظهر شد،به اندازه‌ی چهار رکعت نماز بخواند ✨ وقتی که این مقدار گذشت،پس داخل شده وقت ظهر و عصر، یعنی وقت مشترک وارد شده.... این وقت مشترک تا کی هست؟ تا وقتی که به اندازه‌ی چهار رکعت به غروب مانده باشد ✨ اگر به اندازه‌ی چهار رکعت به غروب آفتاب مانده بود،اينجا دیگر وقت ظهر گذشته است 🔸 دقیقه ۴ این روایت مُرسَل است،یعنی سلسله سندش افتاده است ✨ این روایت قابل استناد نیست 🔸 دقیقه ۶ آخر وقت نماز ظهر و عصر کی هست؟ آیا آن چهار رکعت به غروب وقت نماز عصر است مطلقا؟ ✨ دو قول است،آنهايی که می گویند: اول وقت مطلقا وقت نماز ظهر است، اينجا هم می گویند: آخر وقت مطلقا وقت نماز عصر است، یعنی انسان چه حواسش جمع باشد و چه نباشد،فقط نماز عصر باید خوانده شود .. اما بعضی ها می گویند: نه،درست است که به اندازه‌ی چهار رکعت مانده به آخر این وقت، نماز عصر هست اما نه مطلقا..‌. بلکه اگر حواسش جمع باشد 🔸 دقیقه ۸ فرض کنید که الان به اندازه‌ی هشت رکعت به غروب آفتاب وقت دارد،اول نماز ظهر را شروع به خواندن می کند، تا ظهر را خواند،دید اذان می گویند،اينجا نمازش درست است 🔸 دقیقه ۱۱ پس اگر کسی به خاطر غفلت یا سهو نماز عصر را در وقت اختصاصی ظهر خواند،عصرش درست است، بعدا ظهر را بخواند،اگر کسی از روی غفلت و سهو نماز ظهر را در وقت اختصاصی عصر خواند،باز ظهرش درست است 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4572