ادامه مطلب☝️
... ( این توحید صدقین میشود ، توحید صدقین انگار اینکه از خدا ، خدا را بشناسی )
اینجا خیلی اوج میگیرد :
ايكون لغيرك من الظهور ما ليس لك، حتى يكون هو المظهر لكَ
آیا غیر از تو ظهوری دارد تا آن غیر بخواهد ظاهر کننده تو باشد ؟ خیر ، مثلاً ...
یعنی تو پنهانی ، ما از روی موجودات تو را ظاهر بکنیم ، چنین چیزی نمیشود ، اصلاً اینها ظهور ندارند .
" متى غبت حتى تحتاج إلى دليل يدلّ عليك ؟ "
تو کی غایب بودی تا محتاج دلیل باشی ...
" ومتى بعدت حتى تكون الْآثار هي الَتي توصل اِلْيْكَ " تو کی دور بوده ای تا اینکه آثار بخواهند ما را به تو نزدیک کنند ، ما از روی آثار به تو نزدیک بشویم ، تو کی از ما دور بودی
" عميت عين لا تراكَ عليها رقيباً " کور باد آن چشمی که تو را مراقب خودش نمیبیند . خیال میکند تو خوابی و نمیبینی ، تو دوری و ما را نمیبینی .
" وخسرت صفقةُ عبد لم تجعل له من حبّكَ نصيباً " زیان کرد آن بنده ای که ، حب تو را ( عشق تو را ) سرمایه خودش قرار نداد ... صَفقه ، یعنی سرمایه ... یعنی هر کس در این دنیا یک سرمایه ای از عشق تو دارد سود کرده است ، حالا برود و همه دنیا هم برای او باشد ، همه بهشت برای او باشد ، این ضرر کرده است .
إِلهی أَمرت بالرجوع إِلی الآثار فأَرجعْنی إِلیْک بکسوة الاءَنْوار
خدایا تو ما را رجوع کردی که به آثارت مراجعه بکنیم ، در قرآن زیاد دارد که رجوع کنید ، بروید و دریاها را ببینید ، خورشید و ماه را ببینید ، ما را به آثار رجوع دادی ، اما مرا به سوی خودت رجوع بده با پوشاندن نور خودت ، یعنی از نور خودت در قلب یک چیزی قرار بده که من دیگر دنبال آثار نروم و از روی نور تو بر خود تو استدلال بکنم ( این همان برهان صدقین میشود ) که برهان صدقین از خدا بر خدا استدلال میکنند ...
" و هدايةِ الْإستبصار،حتىٰ أرجع إليْكَ منها كما دخلتُ إليكَ منها مصون السر عن النظر إِليها "
آنچنان مرا به سوی خودت حرکت بده که من مصون بمانم از اینکه ذره ای به آثار توجه کنم ، ذره ای به این دنیا توجه کنم ، یعنی دنیا حتی به این نمی ارزد که با آن خدا را اثبات بکند ، با اینکه دنیا دنیای خوبی است ، یعنی انسان بخواهد از روی دنیا خدا را اثبات کند خوب است ولی میفرماید همین را هم نمیخواهم ، چنان مرا قرار بده که سرِّ من و روح من محفوظ بماند از اینکه بخواهم به دنیا نظر بکنم و بخواهم از روی دنیا تو را اثبات بکنم .
" ومرفوع الهمة عن الإعتماد عليها "
" إِلهي هذا ذلي ظاهر بين يديك " این ذلت من هست که ظاهر است بین دو دست تو و
" و هذا حالي لا يخفى عليك منْك أَطلب الوصول إِلَيْكَ " میخواهم که به سوی خودت برسم و به خودت استدلال میکنم بر خودت .
برهان صدقین همین هست ، نه از معلول به علت استدلال میکنند و نه از علت به معلول استدلال میکنند ، از خود خدا بر خود خدا استدلال میکنند ...
" بكَ أستدل عليْكَ؛فاهدنى بنوركَ إليك " پس تو هم با نورت مرا هدایت کن ، نه با استدلال و برهان و آیات و ... خیر ، اینها را نمیخواهم ، چیزهایی که فیلسوفان با آن ... تو نور خودت را در قلبم قرار بده ( آفتاب آمد دلیل آفتاب ) ...
یک نوری در قلبم قرار بده که من از نور تو بر خود تو استدلال بکنم و دیگر دنبال این و آن نروم .
" فاهدنى بنوركَ إليكَ " و تا به آخر که اوج میگیرد ...
چون مضامین خیلی عرفانی هست ، بعضی ها گفته اند که این قسمت دعا مالِ امام حسین نیست و عرفا نوشته و ضمیمه کرده اند ، در حالی که حرف ، حرفِ ...
متأسفانه اینطور هست که وقتی کلمات ائمه اوج میگیرد و آن حالات عرفانی شدید ، یعنی آن حالت های فنا ، در حالت های ... کلماتی از آنها صادر میشده ، بعد میگویند اینها مالِ ائمه نیست ، مثل اینکه ائمه باید همیشه حرف های سطح پائین ... مثل کتاب مصباح الشریعه از امام صادق ع خیلی مضامین عرفانی عجیب ... این کتاب را هم میگویند مالِ امام صادق نیست و عرفا نوشته اند و به امام صادق ع بسته اند ، در حالی که کلمات چیزی هست که نمیشود مالِ آدم معمولی باشد ( یک فیلسوف این کلمات را بگوید ، چنین چیزی نمیشود ) .
نظرم از نقل این حرفها این بود که شما در دعای عرفه کاملاً میبینید که امام خودش را در مقابل خدا تفصیل ...
خصوصیت وادی عرفات همین تفصیل یافتن ، اینکه انسان ظهور اسماء را بر خودش مشاهده بکند ، این تجرید تخلیص نیست ، این برای امام عیب نیست ( برای ما عیب است ) ، برای کسی که در سفر سوم هست عیب نیست ، برای کسی که به سوی خدا میرود ( به وادی توحید رسیده است ) کثرات را میبیند ، در بطن کثرات خدا را میبیند و یا خودش را میبیند ، خدا را نسبت به خودش رازق میبیند که پای من در اینجا وسط هست .
اگر انسان رفت و در وادی فنا افتاد و در آنجا دیگر هیچی را ندید ، این میشود تجرید شهود ...
برگرفته از جلسه۳۴ #منازل_السائرین
#علامه_مروجی_سبزواری
#متن_پیاده_شده_از_فایل_صوتی
4_5931288795700792007.mp3
1.09M
⏰#فایل_صوتی_کوتاه
اکثر انسانها در عمرشان عید قربان ندارند، چون نمی توانند به این مقام کشتن نفس برسند، علامتش هم این است که اگر کسی واقعاً...
🌷درمحضرعلامه مروجی
💿برگرفته از جلسه ۱۸۳ #مثنوی
#فایل_صوتی_کوتاه
https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
🆔 @moravej_tohid
⚡️نفس میکش جهانی زنده کن ....
اکثر انسانها در عمرشان عید قربان ندارند، چون نمی توانند به مقام کشتن نفس برسند، عید واقعی هر انسانی وقتیست که نفسش کاملا کشته شود، کسی که به مقام کشتن نفس رسید ، در دنیا زندگی می کند ولی هیچ میلی به دنیا وبوی دنیا و مقام و منصب آن ندارد و علاقمند به آنطرف است ، مرگ را دوست دارد ،چون مرگ پلی است که انسان را به لذتها و حیات واقعی آنطرف و به نور میرساند ...
💿برگرفته از جلسه ۱۸۳ #مثنوی
🌥#درمحضرعلامهمروجیسبزواری
#عکس_نوشته
https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
4_5825561986661877442.mp3
28.73M
🎙#معاد جلسه بیست و هفتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohid
4_5825561986661877443.mp3
27.94M
🎙#معاد جلسه بیست و هشتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohid
9.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶که ای صوفی شراب آنگه شود صاف
که در شیشه بماند اربعینی
🔸انسان در خلوت می تواند خالص شود.
🔸دردهای جسمی نامبارکند، اما دردهای روحی مبارکند. چون انسان را به عشق می رسانند. عشق به منجی را در قلب انسان ایجاد می کنند.
#علامه_مروجی_سبزواری
#کلیپ_تصویری_کوتاه
https://eitaa.com/moravej_tohid/3439
🆔
@moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه هشتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 1
عذر بط (مرغابی)
🔸دقیقه 3
«خذوه فغلوه، ثم الجحیم صلوه» «آیات 30 و 31 سوره الحاقه»
این زنجیر، در واقع تمثل همان عاملی هست که ما را به این دنیا بسته نگه داشته است.
🔸دقیقه 4
سکرات مرگ
🔸دقیقه 7
مرغابی خیلی به زهد خودش مطمئن بود. (گفت : از من پاک تر هیچ کس نیست.)
🔸دقیقه 14
کسانی که آگاه به سرالقدر هستند، آینده را می بینند، باطن انسان ها را می بینند.
🔸دقیقه 15
انسان باید همیشه بین خوف و رجا زندگی کند، یک حزن و غمی داشته باشد که آخر کار من چه می شود.
🔸دقیقه 17
مسئله مرگ و قیامت خیلی برای مردم ملموس نیست، در حالی که جدی ترین مسئله همین است.
🔸دقیقه 20
یک زمانی می رسد که حکومت جسم کنار می رود و حکومت با روح است و نمی دانم در باطن خودم چه کردهام؟
......
نور و ظلمت را از همین جا با خودمان می بریم.
🔸دقیقه 22
ظلمت شب اول قبر، ظلمت درون خودمان هست که بر خودمان کشف میشود.
🔸دقیقه 23
کسانی که تازه پا در این راه می گذارند (می گویند) قبلاً حالت های خوبی داشتیم، اما حالا که پا در این راه گذاشتیم، همه ی آنها از ما گرفته شده و(دیگر) توفیق نداریم.
🔸دقیقه 26
عذر کبک (من به این جواهرات علاقه دارم)
🔸دقیقه 29
حس خودنمایی انسان
هر کسی که کمالات روحانی ندارد. خیلی ها می خواهند با یک امور ظاهری خودشان را نشان دهند. (خیلی اوقات یک جوان، صدای ضبط ماشین خودش را بلند می کند. غرضش چیست؟ غرض همین است که خود را به دیگران نشان دهد.)
🔸دقیقه 31
حکایت قارون
🔸دقیقه 37
در یک لحظه ی خیلی کم دین انسان می رود.
اینها راهزن انسان است، یک ذره چیزی که مردم به من توجه کنند.
🔸دقیقه 37
برای همین است که انبیا تا زمانی که به سفر دوم نرفتند و سفر دوم را تمام نکردند، به میان مردم برنگشتند.
اول سفر دوم را تمام کردند، به مرتبه فنا فی الله رسیدند و همه ی شخصیت بشریشان را در خدا باختند، حالا که آمدند دیگر «من» باقی نمانده است. دیگر از «من» خبری نیست و یک جسم در اینجاست.
🔸دقیقه 39
مصیبت در آن روزی است که انسانی که خدا چشم او را پر نکرده، این آدم وارد جامعه شود و لذا خرابی کار از همین هاست.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3442
🆔 @moravej_tohid