eitaa logo
مروج توحید
7.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
445 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه بیستم در محضر 🔸 دقیقه ۱ ادامه‌ی خطبه‌ی حضرت علی(ع) حمد خدایی را که پوشنده ی کبریاست،بدون اینکه جسم باشد و رِدای جلال را در بر کرده،بدون اینکه مثالی داشته باشد و مستولی بر عرش هست، بدون اینکه این استیلای او بر عرش زوال داشته باشد. ✨ فرق بین کبریا و جلال؟ کبریا: کمال ذات را می‌گویند. یعنی ذاتی که کامل است و هیچ گونه نقصی در او نیست و کمال محض است. ✨ دو خصوصیت دارد، یکی دوام است. 🔸 دقیقه ۷ یکی دیگر از خصوصیات کبریا،این است که مصدر و مبدأ جمیع موجودات است. ✨ کامل هم ذات ناقص را ایجاد می کند، به او وجود می بخشد و هم صفات را در او ایجاد می‌کند. 🔸 دقیقه ۹ جلال،کمال صفات است.کبریا کمال ذات است. ذوالجلال که می‌گویند: یعنی دارای کمال صفات است. ✨ وقتی موجودی دارای همه‌ی صفات باشد و همه‌ی صفات را به نحو مطلق و بی نهایت و تام داشته باشد، این موجود را ذوالجلال می گویند. ✨ الآن ما همه‌ی صفات را نداریم ... و همان صفاتی را هم که داریم،ناقص هست. 🔸 دقیقه ۱۳ اینکه فرمود: خداوند لباس کبریا را دارد و رِدای (یعنی عبای)جلال را دارد،این به خاطر این است که صفات در مرتبه‌ی بعد از ذات هستند. یعنی در مرتبه‌ی اول ذات خیلی اهمیت دارد. ✨ اصل ذات است، لذا کبریا را به لباس تشبیه کرده، چون‌ لباس اصل هست و پوشنده ی بدن است. بلا تجسد،یعنی خيال نکنیم که خدا جسم است. 🔸 دقیقه ۱۵ تمثل یعنی دارای مثال،همين بدن را مثال می گویند. می فرمايد: مثالی ندارد،یعنی دارای بدنی نیست. 🔸 دقیقه ۱۹ عرش چیزی است که با تدبیر و فرمانروایی امور عالم ارتباط دارد. ✨ عرش را عبارت از علم خدا می دانند. ✨ ما موجودات قبل از اینکه به دنیا بیاییم،در عالم علم خدا بودیم. 🔸 دقیقه ۲۲ خداوند وقتی می‌خواهد، عالم را بیافریند،باید بر علم خودش یک عنایتی بکند،یدبر الامر (بعد از اینکه به‌ علم خودش یک عنایت کرد) طبق آن علمی که دارد موجودات را در بیرون می آفریند. ✨ بنابراین عرش خدا همان مقام علم خدا می شود،آن تخت سلطنت خدا می شود که‌ خدا اول باید بر این تخت سلطنت مستولی شود. ✨ تناکح اسماء از ترکیب اسماء با همدیگر موجودات پدید می آیند. 🔸 دقیقه ۲۵ خداوند در مرتبه‌ی اول اسماء و صفات دارد،بعد در مرتبه‌ی دوم اسماء و صفات با همدیگر ترکیب می شوند،موجودات را در همان علم خدا پدید می آورند. ✨ این موجودات که در ذات خدا پدید آمدند را اعیان ثابته می گویند. 🔸 دقیقه ۲۸ عرش خدا: صورت‌های مجموع موجودات عالم که در علم خدا حضور دارند. ✨ همه‌ی ما به یک وجود در ذات خدا بودیم. 🔸 دقیقه ۳۱ همین عرش را امر می گویند. امر عبارت است از وجود واحد مجرد ملکوتی ✨ یدبر الامر همین امر واحد را خداوند شروع به تدبیر کرد،تدبیر یعنی دنبال هم قرار دادن.... یدبر الامر یعنی بُرش می زند،قطعه قطعه اش می کند. پشت سر هم اينها را به عالم پایین نزول داد. 🔸 دقیقه ۳۴ علم خدا مراتب دارد 🔸 دقیقه ۳۶ خّلق یعنی پاره کردن(بُرش زدن) 🔸 دقیقه ۴۰ یک بحث مهمی در فلسفه هست که آيا خداوند علم به جزئیات دارد یا نه؟ ارسطو می گفت: خداوند علم به جزئیات ندارد. 🔸 دقیقه ۴۲ از(آیه ۴،حدید) در می آید، همین که خدا به ذات خودش یک عنایتی بکند،به همه‌ی عالم توجه کرده،این حرف را ابن سینا با همه‌ی عظمتش متوجه نشد،گفت: علم خدا عبارت است از عقل اول که بیرون از ذات خداست،که‌ صورت‌های علمی موجودات در عقل اول حضور دارند. ✨ صدرالمتالهین بود که برای اول بار آمد و گفت : نه،خدا به همان ذات خودش که توجه کند ،به همه‌ی امور عالم علم پیدا کرده ✨ صدرالمتالهین: علم اجمالی در عین کشف تفصیلی، کشف تفصیلی در عین علم اجمالی ✨ صدرالمتالهین فلسفه اش را بر مبنای قرآن پایه گذاری کرد. ✨ " ثم استوی علی العرش یعلم ما یلج فی الارض و ما یخرج منها" ۴،حدید خدا به عرش که مستوی شد،یعنی به خودش به علم خودش که مستوی شد،پس همین اندازه کافی است که می داند،آنچه را که در زمین فرو می رود و آنچه که از زمین بر می آید.از این آیه بر می آید که خداوند علم به جزئیات دارد. 🔸 دقیقه ۴۷ ✨ شفیع کيست؟ شفیع یعنی جفت،شفیع آن کسی است که کامل کننده موجود است، یعنی او با انسان جفت می شود و انسان را کامل می کند. ✨ در قيامت هم وجود یک امام، وجود یک ولیّ می آید با وجود ناقص من جفت می شود، یک اتحاد وجودی با من برقرار می کند تا من کامل شوم. 🔸 دقیقه ۵۱ زمان‌ها به تناسب عوالم با همدیگر فرق می‌کند. ✨ نهایت تدبیر خدا عالم قیامت است،که عالم قیامت يوم المجموع است،روزی که موجودات از حالت کثرت به حالت وحدت می رسند. 🔸 دقیقه ۵۴ عرش یک ظهوری در بیرون دارد که عقل اول است و یک ظهور بیشتری دارد که نفس‌ کل و مقام جبرئیلی است. ✨ تقوا پیشه کنید تا خدا خودش به شما بیاموزد،این علم خوب است. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4266
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه چهل و پنجم در محضر 🔸 دقیقه ۱ روایت: ایمان بالاتر از اسلام است، تقوا بالاتر از ايمان است، یقین بالاتر از تقواست..... و در میان مردم هیچ چیز کمتر از یقین تقسیم نشده(یعنی یقین یک رزقی هست که از همه کمتر در بین مردم پخش شده) ✨ اسلام يک تسلیم ظاهری است. البته خود اسلام باز مراتبی دارد. 🔸 دقیقه ۴ ایمان همین است که این معانی را در قلب خودش تصدیق کند،یعنی فقط زبان نباشد،اینجاست که مؤمن از منافق جدا می‌شود. ✨ تقوا از مقوله‌ی عمل است،تقوا یعنی خودنگهداری، انسان خودش را از چیزهایی که مطلوب خدا نیست، نگه دارد، البته این تقوا مراتب دارد. یک مرتبه،از گناهان خودش را نگه دارد(پایین ترین مرتبه‌ی تقواست) ✨ از این بالاتر این است که انسان از امور قلبی،مثلأ از غفلت خودش را نگه دارد. و بالاترین مرتبه اش از هر چه غیر خداست،خودش را نگه دارد، حتی خودش، بالأخره من،غیر خدا هستم،البته این مرتبه‌ی اعلای تقواست. 🔸 دقیقه ۶ به دو دلیل تقوا بالاتر از ايمان است. یکی اینکه تقوا میوه‌ی ايمان است ✨ تا انسان قلبا ايمان به‌ خدا نداشته باشد،تقوا ندارد. 🔸 دقیقه ۸ در نگاه اول، ايمان دو مرتبه دارد. یکی این که بگویم و اعتقاد داشته باشم که خدا هست،این مرتبه از ايمان انسان را از گناه باز نمی دارد...‌‌ ايمان ما ،ايمان خیلی ضعیفی هست. 🔸 دقیقه ۱۲ این ايمان هم در قيامت موجب رستگاری آدم نمی شود. ✨ منظور امام از ايمان، این ايمان نیست.... آن ايماني که امام در اينجا فرموده تقوا را نتیجه می دهد،یک ايماني هست که واقعا تا یک قسمت های عمیق تر قلب نفوذ کرده 🔸 دقیقه ۱۵ این ايمان یک ایمانی است که مثل این است، جهنم را دارد می بیند. ✨ مِلاکش هم همین است که آدم ببیند،خودش را از حرام نگه می دارد یا نه؟اگر نگه می دارد،معلوم می شود که به هر حال ایمانش یک مقداری در قلبش نفوذ کرده 🔸 دقیقه ۱۷ اسلامی که امام در اينجا می فرمايد، فقط صرف اقرار به زبان نیست. انسان واقعأ به زبان اقرار کند و در درون هم به خدا اعتقاد بیاورد،این اسلام می شود. ✨ هر چه ايمان در قلب انسان قویتر می شود، تقوا قویتر می شود. 🔸 دقیقه ۲۰ ايمان و تقوا روی همدیگر یک تعامل دارند. ✨ ايمان که‌ قویتر شود،تقوا پیدا می شود، انسان که عمل به تقوا کرد،ايمان قویتر می شود. این دو تا این قدر روی همدیگر تأثیر می گذارند، تا که قلب چنان باز می شود، که انسان به مقام شهود خدا می رسد. 🔸 دقیقه ۲۴ یقین آن ایمانی است که محصول شهود است، اينجا نه اینکه مثل اینکه خدا را ببیند،اينجا واقعا خدا را می بیند. 🔸 دقیقه ۲۶ " اتقوا الله و یعلمکم الله" ۲۸۲،بقره (این علم ،علم به اشراق است) تقوا پیشه کنید تا خدا نورش را بیشتر در قلب شما بتاباند،تقوا رفع حجاب است. ✨ همين که نور خورشید تابید،تعلیم می شود. یعنی اشراق خورشید بیشتر شد،تجلی خورشید بیشتر شد. اينجا دو چیز در من ایجاد می‌شود، هم ایمانم به خورشید قویتر می شود و هم شوق بیشتری پیدا می کنم،که خورشید را ببینم،لذا عمل می کنم. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4275
ایمان آوردن سلمان.mp3
2.78M
🌿 ايمان آوردن سلمان 🌿 کسانی که در کربلا در مقابل حسین بن علی(ع)ایستادند،اينها کسانی بودند که با معجزه مسلمان شدند. 🌿 قلب چنان باز بود که وقتی در مقابل این انسان قرار گرفت، تا آخر وجود این انسان را دید. قلب شهادت داد و گفت: تسلیم 🌿 کسانی که در شک هستند، اينها همه مشکل در قلب است،قلب حجاب دارد. برگرفته از جلسه دوم علم حقیقی در محضر 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4276
در محضر سپاس از همراهی شما 🙏🙏 جلسه هفتم و هشتم 👇👇👇 🆔 @moravej_tohid
4_6003513820448818662.mp3
14.42M
🎙 جلسه هفتم هر که را جامه ز عشقی چاک شد او ز حرص و عیب کلی پاک شد در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه هفتم در محضر شروع از بیت (دقیقه ۹) : هر که را جامه ز عشقی چاک شد او ز حرص و عیب کلی پاک شد عناوین: 🔹 دقیقه ۱: تسلیت شهادت امام جواد علیه السلام _ حبّ انسان کامل 🔹 دقیقه ۱۰: خصوصیات عشق 🔹 دقیقه ۱۸: جذب الهی 🔹 دقیقه ۳۳: نفْسْ بزرگترین بت انسان 🔹 دقیقه ۳۵: هرکه شد محرم دل در حرم یار بماند… 🔹 دقیقه ۴۴: آن را که خبر شد خبرش باز نیامد… 🔹 دقیقه ۴۷: فرق عالم و عارف 🔹 دقیقه ۵۰: حکایت شمس و دعای شیخ 🆔 @moravej_tohid
4_6003513820448818663.mp3
14.31M
🎙 جلسه هشتم با لب دمساز خود گر جفتمی همچو نی من گفتنی ها گفتمی در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه هشتم در محضر شروع از بیت (دقیقه ۲) : با لب دمساز خود گر جفتمی همچو نی من گفتنی ها گفتمی عناوین: 🔹 دقیقه ۲: غربت اولیاء 🔹 دقیقه ۸: لذت علوم باطنی 🔹 دقیقه ۱۱: علت مثَل های زیاد در مثنوی و قرآن 🔹 دقیقه ۱۲: خاطره استاد از درک مثنوی 🔹 دقیقه ۱۷: مخاطب علوم الهی 🔹 دقیقه ۲۰: دو دهان داریم گویا همچون نی… 🔹 دقیقه ۲۵: هدف بازگشت اولیاء به دنیا 🔹 دقیقه ۳۴: فنای اراده عاشق 🔹 دقیقه ۴۵: ویرانگری عشق 🔹 دقیقه ۴۷: حدیث حضرت رسول ص: جَذْبَةٌ مِنْ جَذَبَاتِ الحَقّ تُوَازِي عَمَلَ الثَّقَلَيْنِ 🔹 دقیقه ۵۰: آیینه‌ات دانی چرا غمّاز نیست 🆔 @moravej_tohid
📖 باب تفکر 💥 امیر مؤمنان (ع)فرمود: دلت را با تفکر بیدار کن،و پهلویت را در شب(برای عبادت)از بستر جدا ساز و از خداوند، پروردگارت،پروا بدار. 💥 حسن صیقل گوید: از امام صادق(ع) درباره‌ی روايتی که مردم نقل می کنند که(یک ساعت تفکر بهتر از برخاستن یک شب برای عبادت است)پرسیدم و گفتم: چگونه تفکر کند؟ فرمود: چون به جای ویران یا خانه‌ی بی صاحبی گذر کند،گوید: ساکنانت کجایند؟! سازندگانت کجایند؟! تو را چه شده که سخن نمی گویی؟! 💥 امیر مؤمنان(ع)فرمود:تفکر به نیکوکاری و انجام آن فرا می خواند. 📚 اصول کافی، جلد چهارم، ص۱۴۰ 🆔 @moravej_tohid