🔴🔶خیام؛ریاضی دان اختربین
حکیم عمر خیام:
حكيم عمر خيام نيشابوري غياث الدين ابوالفتح،عمرخيام در زامياد(بيست و هشتم)ارديبهشت 427 هجري در نيشابور زاده شد.در رياضيات،فلسفه،نجوم و شعر از بزرگان عصر خود بود.خيام باحديث،تفسير و حكمت نيز آشنا بود و فقه را نيز در ميانسالي نزد امام موفق نيشابوري آموخت.هرچند خيام در غرب به واسطه ي رباعياتش شهره است اما عمده خدمات وي به جامعه ي علمي جهان بوده است.
مطالعه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/lv7xp94wjd3z8dg6
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_سوم
@taghcheh1399
AUD-20200504-WA0032.mp3
10.8M
🔴🔶یک صدایی شبها نمی گذاشت...
بـاز هـوای سحرم آرزوست
خلوت و مـژگان تـرم آرزوست
شکوه ی غربت نبرم این زمـان
دست تو و روی تو ام آرزوست
#شب_قصه
#روز_بیست_و_سوم
#گروه_تبلیغی_یار_دبستانی
@taghcheh1399
🔴🔶جایگاه شهید و شهادت
دفاع از آب و خاک یا امری والاتر؟؟؟:
تعریف شهید و شهادت
شهید در لغت به معنای گواه و شاهد است و در اصطلاح دینی دارای دو معنای خاص و عام است.
معنای خاص:
به کسی که در راه خدا و در میدان جنگ کشته می شود شهید می گویند.
طبق این معنا، شهید به کسی گفته میشود که جان خود را در راه خدا فدا می کند. بر اساس احکام اسلام کسی که به شهادت رسیده نیاز به غسل و کفن ندارد و حتی در بعضی احادیث و روایات از پیامبر اسلام و امامان معصوم است که شهید بدون هیچ سؤال و جوابی وارد بهشت میشود. هرچند همچنان باید پاسخگوی حقالناس باشد.
امام علی علیه السلام می فرمایند:
از مرگ راه فرار و گریزی نیست، کسی که کشته نشود( بالاخره) خواهد مُرد،( آری) بهترین مرگ و میرها کشته شدن در راه خداست(1)
معنای عام:
به کسی که در مسیر ادای وظیفه ی الهی خویش کشته شود یا بمیرد نیز شهید می گویند.
مراتب و مصادیق شهادت
شهادت دارای مراتب است. بالاترین درجه و مرتبه ی شهادت، شهید شدن در معرکه ی جنگ است.اما در عین حال شهادت دارای مصادیق دیگری نیز می باشد. که به برخی از آن ها اشاره می شود.
ادامه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/ja6z74qe8j4mlqyk
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_سوم
@taghcheh1399
16-اقتصاد و فرهنگ.mp3
6.2M
🔴🔶اقتصاد و فرهنگ ۱۵
✅راهبردهای مدیریت عرض زندگی
حجت الاسلام #محمد_قطبی
#صوت
#روز_بیست_و_سوم
@taghcheh1399
🔴🔶شب قدر در جبهه
شب قدر که رسید، به اتفاق چندین تن از هم رزم هایم، به محل برگزاری مراسم احیا رفتم.
از مجموع ۳۵۰ نفر افراد گردان، فقط بیست نفر آمده بودند.تعجب کردم.
شب دوم هم همین طور بود. برایم سؤال شده بود که چرا بچه ها برای احیا نیامدند، نکند خبر نداشته باشند.
از محل برگزاری احیا بیرون رفتم. پشت مقر ما صحرایی بود که شیارها و تل زیادی داشت.
به سمت صحرا حرکت کردم، وقتی نزدیک شیارها رسیدم، دیدم در بین هر شیار، رزمنده ای رو به قبله نشسته و قرآن را روی سرش گرفته و زمزمه می کند. چون صدای مراسم احیا از بلند گو پخش می شد، بچه ها صدا را می شنیدند و در تنهایی و تاریکی حفره ها، با خدای خود راز و نیاز می کردند.
بعدها متوجه شدم آن بیست نفر هم که برای مراسم عزاداری و احیا آمده بودند، مثل من تازه وارد بودند.
این اتفاق یک بار دیگر هم افتاد.
بین دزفول و اندیمشک، منطقه ای بود که درخت های پرتقال و اکالیپتوس زیادی داشت، ما اسمش را گذاشته بودیم جنگل. نیروهای بعثی بعد از آنکه پادگان را بمباران کرده بودند. نیروهایشان را در آن جنگل استتار کرده بودند.
آنجا دیگر تپه نداشت، اما بچه ها خودشان حفره هایی کنده بودند و داخل آن می رفتند و در تنهایی عجیبی با خدا راز و نیاز می کردند.
خاطرات شهید رضا صادقی یونسی
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_سوم
@taghcheh1399
🔴🔶کرونا و حرم امن الهی!
مگر کعبه حرم امن الهی نبود؟:
نکته ی اول: منظور از حرم امن الهی، امنیت از قتل و غارت و آزار و اذیت است؛ یعنی خداوند چنین تشریع و حکم نموده است که کسی در این محدوده، حق قتل و غارت نداشته باشد و این امر برای همگان لازم الاجراست.
توضیح آنکه: زندگی اعراب قبل از اسلام، همواره با جنگ و خونریزی و غارت همراه بوده است، لیکن با این حال، همین افراد برای شهر مکه و خانه خدا، احترام قائل بودند و به ساکنان حرم حمله نمی کردند و اموالشان را به غارت نمی بردند؛ چنانکه در این آیه به این مطلب اشاره شده است: «أَ وَ لَمْ یرَوْا أَنَّا جَعَلْنا حَرَماً آمِناً وَ یتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ؛ آرا ندیدند که ما حرم امنى (براى آن ها) قراردادیم درحالی که مردم را در اطراف آنان (در بیرون این حرم) مىربایند؟»(1)
بنابراین، کعبه و حرم الهی قبل از اسلام مورداحترام بوده و ساکنان آن از امنیت بهره مند بودند و از قتل و غارت مصون بودند. خاستگاه این امنیت به دعای حضرت ابراهیم (علیه السلام) بازمی گردد که از خداوند خواست مکه را شهر امن قرار دهد: «وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً؛ و (به یادآورید) هنگامى را که ابراهیم عرض کرد: پروردگارا! این سرزمین را شهر امنى قرار ده». (2) خداوند هم دعایش را مستجاب نمود و شهر مکه را «الْبَلَدِ الْأَمینِ» نامید. (3)
این سرزمین نه فقط برای مردم آنجا امن است بلکه هرکسی که از خارج نیز می آید، باید در امنیت باشد و کسی حق ندارد کاری کند که باعث ناامنی در حرم شود: «وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً؛ و هر کس داخل آن[خانه خدا] شود؛ در امان خواهد بود». (4) روایت شده کسانی که در خارجِ حرم مرتکب جنایتی شوند و بعد به حرم پناهنده گردند تا وقتی که در حرم هستند حد بر آن ها جاری نمی شود لیکن برای چنین افرادی محدودیت هایی اعمال می شود تا ناگزیر از حرم بیرون آید و بعد در خارج حرم حد بر او جاری شود. (5) همچنین در روایت آمده که این حرم برای حیوانات نیز امن می باشد و هیچ کس حق ندارد حیوانات وحشی و پرندگان را که در حرم مأوی گرفته اند شکار کند. (6)
ادامه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/q6am740mzl5z0vpb
دریافت روز برگ:
dte.bz/app
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_سوم
@taghcheh1399
14.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🔶بازی ببین وبساز
♦️قابل اجرا برای گروه سنی ۳تابالاتر
♦️آموزش غیرمستقیم:مهارت حل مسائه.تشخیص شکلها.تقویت ادراک بصری وحافظه وهماهنگی چشم ودست شناخت دنیای پیرامون
✅ آموزش مهارت های زندگی ازجمله نظم .تحمل وبردباری
#فوتو_کلیپ
#روز_بیست_و_سوم
#گروه_تبلیغی_ب_مثل_بازی
@taghcheh1399