eitaa logo
آیت الله مرتضی تهرانی
1.9هزار دنبال‌کننده
638 عکس
733 ویدیو
5 فایل
www.ommeabiha.ir ارتباط با ما: @ad_movahed
مشاهده در ایتا
دانلود
در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب یک گزیده از سخنان حضرت آیت الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی حوالی ساعت 23 شبکه آموزش سیما
16.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا با علوم تجربی می‌توان به معنویت رسید؟ 84/10/08 پخش شده در شب چهارم از @Mortezatehrani
به بیان حضرت آیت الله مرتضی تهرانی (ره) . 🌹 شادی روح حضرت استاد رحمت‌الله‌علیه و علمای اسلام صلوات 🌐 رسانه باشید و منتشر کنید @MortezaTehrani
17.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر عقلی می‌تواند راه صحیح و غلط را تشخیص دهد؟ پخش شده در شب پنجم ماه مبارک رمضان از شبکه آموزش سیما 👉 @mortezatehrani
31.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دنیا دار مکافات 🔺اثرات اعمال انسان بعد از انجام آنها شروع می‌شود. پخش شده در شب ششم از سیما @MORTEZATEHRANI
31.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موسی استالین، راننده اتوبوسی که در ماه مبارک رمضان متحول می‎شد. 91/05/12 پخش شده در شب هفتم از @mortezatehrani
21.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ فلسفه احکام دینی 🔺توقع بعضی از مردم این است که فلسفه احکام الهی در 10 دقیقه برایشان روشن شود. 96/11/05 پخش شده در شب هشتم از @mortezatehrani
26.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹مشقت های ائمه و اولیاء الهی در راه خدا 🔺اگر کسی بگوید من هیچ فشار و سختی ندارم، شیعه نیست. 96/02/28 پخش شده در شب نهم از @mortezatehrani
17.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹رزق و روزی از نگاه قرآن و روایات 🔺آیا روزی با تلاش بیش از حد وظیفه، بیشتر می‌شود. 92/07/11 پخش شده در شب دهم از @morteztehrani
17.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اهمیت بسیار زیاد تزکیه نفس در قرآن کریم 🔺راه ملکه‌شدن فضائل اخلاقی در باطن انسان تزکیه نفس از رذائل اخلاقی است. 🔺با وجود رذائل اخلاقی اعمال مستحبی، خاصیتی برای انسان ندارد. پخش شده در شب یازدهم از 📺 گزیده‌های سخنان آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی هرشب حوالی ساعت ۲۳ و سحر حوالی ساعت ۵ از شبکه ۷ (آموزش سیما) پخش می‌شود. @mortezatehrani
آیت الله مرتضی تهرانی
🔹اهمیت بسیار زیاد تزکیه نفس در قرآن کریم 🔺راه ملکه‌شدن فضائل اخلاقی در باطن انسان تزکیه نفس از رذائ
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 تزکیه نفس ✅ أعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. وَ الشَّمْسِ وَ ضُحَاهَا. وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا. وَ النَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا. وَ اللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا. وَ السَّمَاء وَ مَا بَنَاهَا. وَ الْأَرْضِ وَ مَا طَحَاهَا. وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّاهَا. فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا. قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا. ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه: در گذشته عرض شد برای بیان اهمیت هیچ موضوعی در قرآن کریم خدای متعال آن موضوع را مُصَدَّر به یازده قسم نفرموده، ولی تزکیۀ نفس را در این سورۀ شریفه مُصَدَّر به یازده قسم فرموده است. ✅ محور این موضوع هم تزکیۀ نفس است. چون تا تزکیۀ نفس به معنای واقعی خودش در انسان صورت نگیرد، انسان اگر دویست سال، صد سال عمر کند، عبادات مستحبی انجام بدهد، واجباتش را هم ترک نکند، محرمات را هم مرتکب نشود، ولی در باطن نفسش آلودۀ به رذائل باشد و مُزکّا نباشد، تزکیه‌ نشده باشد، قبل از مردن آن عبادات مستحبی این شخص را از نسیان نجات نمی‌دهد، بلکه نفس آنچه را که در باطنش از رذائل اخلاقی به صورت ملکه در آمده است، آن رذائل هنگام موت باقی می‌ماند. ✅ اگر از فضائل چیزی در نفس به صورت ملکه در آمده بود می‌ماند. اگر در قبر از او سؤال کنند «مَن رَبُّک»، چون ملکه شده و در نفس او جا افتاده و به صورت ساده‌تر این حقیقت را باور کرده، جواب می‌دهد، لنگ نمی‌شود، می‌گوید «الله رَبی جَلّ جَلالُه». اگر آن‌چه را که در طول زندگی خودش به عنوان یک عمل شرعی مکرر انجام می‌داده، ولی رذائل اخلاقی نگذارد که اینها به صورت ملکه در بیاید، اینها، یعنی مستحبات، هیچ به درد نمی‌خورد. ✅ دلیلش فرمایش امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه است که اگر انسان تارک محرمات و آورندۀ به واجبات نبوده است و طهارت باطن پیدا نکرده، مستحبات هیچ خاصیتی برای او ندارد. آن مجمل است، تفسیرش این بود که بنده عرض کردم. ✅ بنابراین وقتی مفهوم تزکیۀ نفس، یعنی عدم ابتلای به رذائل اخلاقی و محرمات و عادت نکردن به آنها، این معنا را تصور بکند، نداند که راه محقق‌کردن تزکیۀ نفس چیست، به نظرش می‌آید که یک کار غیرممکنی است. عقل می‌گوید که اگر غیرممکن بود، خدای متعال به این صورت که «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا» یعنی فلاح و رستگاری از برکت تزکیۀ نفس است (امر نمی‌کرد). ✅ تعلقاتی که متعلق آن امور دنیایی است، امور معنوی نیست، امور آخرتی نیست، هر یک از این وابستگی‌ها و تعلقات یک مانع بزرگ برای تزکیۀ نفس است. ✅ با آن‌ توضیحاتی که در چند شب گذشته عرض کردم. تعلقات یعنی وابستگی، وابستگی یعنی محبت، یعنی دوست‌داشتن. نفس خودش را ملاحظه کند، زیر محاسبه قرار بدهد، ببیند این محبت‌هایی که در دلش هست نسبت به متعلقش که محبوب‌ها باشند این تعلقات طولی است یا عرضی؛ که طولی و عرضی‌اش را در گذشته معنی کردم، اگر طولی است، به این معنی که خدای متعال گفته مالت را حفظ کن، حفظ می‌کند. فرزندانت را حفظ کن، دوست داشته باش، نسبت به آنها بی‌تفاوت نباش، دارد. این می‌شود طولی، و بقیۀ چیزها. ✅ اما اگر این‌طور نبود، عرضی بود، خدای متعال را دوست دارد، زن و بچه‌اش را هم دوست دارد، این دو تا محبت ارتباط به هم ندارند، مستقل هستند؛ دوست‌داشتن غیرخدا به جهت فرمان حق‌تعالی نیست، مستقل است، این را عرض کردم عرضی است. ✅ در سورۀ مبارکۀ توبه خدای متعال فرموده است: «قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَ أَبْنَاؤُكُمْ وَ إِخْوَانُكُمْ وَ أَزْوَاجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَ تِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَ مَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ، فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ»، گذشته از این آیه که خدا می‌فرماید اگر در دل شما محبتی باشد که آن محبت در عرض محبت به من باشد و به محبت به من بچربد، یعنی اگر بنا شد که خدا را کنار بگذارد نعوذبالله، یا بعضی از آن چیزهایی که دوست دارد، بگوید من خودم را از خدا جدا می‌کنم، دلم را ظرف محبت آن چیز دیگر قرار می‌دهم که غیرخدا است. «فَتَرَبَّصُوا» یعنی این تهدید حق‌تعالی شامل حال او است، یعنی منتظر باشید، منتظر عذاب خدا، یعنی دین ندارید. 👉 @mortezatehrani 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸