eitaa logo
مصابره | محمد طهماسبی
314 دنبال‌کننده
311 عکس
109 ویدیو
38 فایل
خدمت در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اِصبِروا و صابِروا... صبر فردی است و مصابره جمعی، مصابره یعنی همدیگر را به صبر و استقامت واداشتن در مسیر تحقق آرمان الهی @mtahmasebi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸گفتاری «مهم» در باب نقد رهبری🔸 چرا اگر کسی به کسی نسبت زنا داد و چهار شاهد بر آن اقامه نکرد، بایستی هشتاد شلاق بخورد و شهادت او بعد از آن قبول نشود و او عندالله فاسق شمرده شود؟ در حالیکه می دانیم طرف، فساد اخلاق [را واقعاً] مشاهده کرده و برای مبارزه با فساد، [این] نسبت را داده است! هر انسانی و هر مسلمانی بر اساس انسانیت و یا اسلامیت، تحت حکم عام «کلکم راع و کلکم مسئول» [می باشد و] نسبت به دیگری، حالت داور فوتبال دارد که کارت زرد و سرخش اعتبار دارد. [ اما: ] «ان الله جعل لکل شیء حداً و جعل علی کل من تجاوز الحد حداً» (همانا خداوند برای هر چیزی حدی قرار داد و برای هرکسی که از آن حد تجاوز کند [نیز] حد قرار داده است) آنکه به دیگری نسبت زنا داد، بدلیل آنکه می خواسته با فساد مبارزه کند، کارت زرد یا سرخ خود را نشان داده است. این همان «حدّی» است که خداوند برای هر چیزی قرار داده است. زنا، محکوم بوده و «نسبت دهنده»، برای مبارزه با فساد قیام کرده. اما چون چهار شاهد ندارد، از «حدّ» تجاوز کرده است و برای متجاوز از حدّ، حدّ شلاق و مجازات های مدنی دیگر وضع شده؛ زیرا متهم، حقوق مدنی دارد. تا چهار شاهد بر علیه او شهادت ندهند، حرمت او محفوظ است و «نسبت دهنده»، حرمت شکنی کرده و «بند تسبیح» را خواسته پاره کند؛ [لذا] هشتاد شلاق و عدم قبول شهادت او، کوتاه کردن دست اوست. دیواری باید حائل میان «نقد» و «تخریب» باشد. اگر قرار است «نقد» آزاد شود، باید حد مجازات «تخریب» مشخص شود و اجراء گردد و الّا مصونیت «بند تسبیح نظام» در خطر پارگی قرار می گیرد. در ماشین، ترمز در اختیار راننده است و در فوتبال، کارت سرخ و زرد در اختیار داور است؛ [اما] در قطار، ترمز در اختیار همگان است. در ادیان الهی نیز، کارت سرخ و زرد در اختیار همگان است و همه وظیفه ی امر به معروف دارند. در قطار، هرکس بی جهت ترمز قطار را بکشد جریمۀ نقدی دارد. پس باید برای کاربران کارت های زرد و سرخ، حد و حدودی تعریف شود و برای متجاوز از حدّ، جریمه ای مقرر گردد. در مسالۀ نقد رهبری باید توجه داشت که [همانطور که] نقد و تخریب در مورد فرد، دیوارِ بلندِ هشتاد شلاق را در پی داشت؛ پس در امر رهبری، تخریب، مجازات تخریبِ همه افراد را در پی دارد؛ چون «همه» به هم می ریزند و «همه» آسیب می بینند. در فوتبال، نقد هریک از بازیکن ها امر رایجی است. اما نقد داور پیامدهای کمرشکن برای نظام فوتبال دارد. زیرا ابهت و کاریزمای شخصیت اوست که فوتبال را با ابهت و ممتاز می کند. داور باید نقش الماس را در شیشه بری داشته باشد. چندین نسل از شیشه برها از یک الماس استفاده می کنند؛ خط می اندازد و خط بر نمی دارد! آیا در جامعه هم خط انداختن و خط بر نداشتن بدلیل صلابت مسئولان است یا به حریمی است که به کمک قوانین حمایتی برای آنها قائل می شویم و یا به هر دو دلیل؟ شکی نیست که اگر صلابت خود مسئولین نباشد، صیانت قوانین حمایتی به تنهایی کارساز نیست و اگر صیانت قوانین حمایتی نباشد، صلابت به تنهایی امنیت شغلی برای مسئول فراهم نمی آورد. هرکس به فراخور اهمیت کارش نیاز به «صلابت کسبی» و «حرمت قانونی» دارد. داور را مجموعه ای از کارشناسان به صورت محرمانه نقد می کنند. اگر نقد آنها نباشد، اصلاح امر داوران و رفع کاستی های آنان، جامۀ عمل نمی پوشد و اگر رسم شود که همه داور را نقد کنند، داور شایسته، ایمنی نخواهد داشت و قبول مسئولیت نمی کند و بازیکن ها وقتی دیدند به جای نقد خودشان، نقد داور امکان پذیر است به جای اصلاح خود به تخریب داور می پردازند و اصلاح نمی شوند. «استبداد»، اصرار بر راه کج و غلط است وگرنه «صلابت» در راه صحیح، به هیچ وجه استبداد نیست. نباید فراموش کنیم که دشمن کارهای زشت خود را در قالب برنامه های قشنگ به فروش می رساند. «سمّ قاتل آزادی و شرافت» را در بسته بندی شکیل به عنوان «راه برای مبارزه با استبداد و خودکامگی» عرضه می کند. در قضیه نقد رهبری نباید جوانان فریب ظاهر قضیه را بخورند و به خاکی بروند. نگاه کنید مسأله غیبت و ظهور را. امام یازدهم مورد سؤال و نقد واقع می شود که اموالی که از طرف بزرگان شیعه خدمت ایشان ارسال شده کجا مصرف شده است؟ امام در جواب می گوید: «اگر امامت امر مستمری است و شما به آن پایبندید چرا این سؤال از اجداد من نشد؟» و از آن پس، دستور می دهد پرده سیاهی در اتاق ملاقات نصب شود و شیعیان از پشت پرده با آن حضرت گفتگو می کنند و از آن زمان غیبت آغاز شد. اخیراً که مردم از خواب غفلت بیدار شدند و امام امت به عنوان وکیل امام زمان روی کار آمد، جنگ هشت ساله این همه شهید و مجروح داد و با قبول قطعنامه پایان یافت و امام تمام مسئولیت آن را به عهده گرفت. همه خانواده شهداء و دیگران به نفع امام راهپیمایی و تجدید بیعت کردند. باید مواظب «کلمه حق یراد بها الباطل» بود. @haerishirazi @mosabereh
خصلت شیطانی، خصلت پیامبرانه وقتی که شیطان از دستور خداوند در سجده بر حضرت آدم (ع) تمرد کرد و از درگاه خداوند رانده شد، به‌جای توبه و پذیرش اشتباه خود، خداوند را مقصر دانست و به خود حق داد هر کاری بر ضد آدم (ع) و فرزندانش بکند، لذا مورد لعن ابدی قرار گرفت: 💠قالَ رَبِّ بِمٰا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي اَلْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿حجر،39﴾ (گفت: پروردگارا! چون مرا گمراه ساختی، من (نعمتهای مادّی را) در زمین در نظر آنها زینت میدهم، و همگی را گمراه خواهم ساخت) اما حضرت یونس (ع) وقتی که فقط به‌خاطر کمی زودتر خارج شدن از میان قومش، در حالیکه گمان نمی‌کرد خدا بر او سخت بگیرد مبتلا به شکم نهنگ شد، نه تنها از خدا طلبکار نشد، بلکه گفت خدایا تو منزهی من ظالم بودم، نتیجه این شد که خدا از غم و عذاب نجاتش داد: 💠 و ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ (87) فَاسْتَجَبْنٰا لَهُ وَ نَجَّيْنٰاهُ مِنَ اَلْغَمِّ وَ كَذٰلِكَ نُنْجِي اَلْمُؤْمِنِينَ ﴿انبياء 88﴾ در مواجهه با دیگران چه در زندگی فردی و چه در حیات اجتماعی هم این مطلب قابل تعمیم است، عده‌ای هستند که هر مشکلی برایشان پیش می‌آید، دنبال مقصر آن در بیرون از خود می‌گردند و مدام در حال غر زدن و بد و بیراه گفتن به زمین و زمان هستند و نه تنها مشکلی را حل نمی‌کنند، بلکه خودشان بخشی از مشکل می‌شوند. اما عده‌ای هم هستند که در مشکلات، به کوتاهی‌های خودشان توجه می‌کنند و به وظیفه‌ای که بر عهده دارند فکر می‌کنند، لذا برای حل مشکلات از خودشان شروع می‌کنند و حداکثر تلاششان را می‌کنند؛ و کسی که در حال تلاش برای حل مشکل است و با خدا معامله می‌کند، دارای طمأنینه و آرامش است. و این، راه نجات مؤمنین است «وَ كَذٰلِكَ نُنْجِي اَلْمُؤْمِنِينَ». @mosabereh
برای معرفت چه کرده‌ایم؟ ✳️ عبادت بدون معنی ندارد، امکان ندارد، عبادت نیست. بنابراین جامعه‌ای که به عبودیت خدا می‌رسد، یعنی به معرفت کامل خدا می‌رسد، تخلق به اخلاق‌الله پیدا می‌کند؛ این، آن نهایت کمال انسانی است. بنابراین هدف نهایی، آن است؛ و هدف قبل از آن، ایجاد جامعه‌ی اسلامی است، که هدف بسیار بزرگ و بسیار والایی است. (1390/7/24) ✳️ امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم است؛ مسیر سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است؛ یک عده در دنیا سلطه‌گرند، یک عده در دنیا سلطه‌پذیرند. اگر حرف شما ملت ایران پیش رفت، اگر شما توانستید پیروز شوید، به آن نقطه‌ی موعود برسید، آن‌وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینه‌ی ظهور ولیّ‌امر و ولیّ‌عصر ارواحناله‌الفداء آماده خواهد شد؛ دنیا وارد یک مرحله‌ی جدیدی خواهد شد. این بسته به امروز من و شماست، این بسته به امروز من و شماست. (1391/10/19) ✳️ برای این‌که ما بتوانیم به این آینده‌های مطلوب برسیم، احتیاج به نسل جوانِ باهمتِ پرانگیزه‌ی مؤمنِ تلاش‌گرِ کاردانِ راه‌بلد داریم. یکی از شرایط اصلی‌اش مؤمن بودن و متقی بودن است؛ این‌که می‌گوییم تشکل‌های اسلامی و محیط‌های دانشجویی، معارف و اسلامی را در خودشان عمق ببخشند، برای این است که بتوانند این بار سنگین را بر دوش بگیرند و به منزل برسانند؛ و الاّ . این نکته و ما با مجموعه‌های دانشجویی است... (1385/7/25) بسیاری از مشکلات ما و عقب ماندن‌های ما و دیر به هدف رسیدن‌های ما به خاطر عمل نکردن به این رهبر انقلاب است. باید برای تعمیق معرفت خودمان برنامه‌ای داشته باشیم و الا از قافله‌ی منتظران حقیقی ظهور جا می‌مانیم. @mosabereh
«ارزش وفاداری یاران موسوی، خاتمی و کروبی، آن‌جایی ارزشمندتر می‌شود که برائت احمدی‌نژادی‌ها از او را می‌ بینیم!» https://t.me/Eslahat_net/15092 این سخنان نقل شده از یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه با اعتماد است! در زمان جاهلیت قبل از اسلام، منطق اصلی زندگی اعراب جاهلی، حمایت از افراد قبیله‌ی خود در هر شرایطی بود، یعنی چه ظالم بودند و چه مظلوم باید حمایت می‌شدند، حتی اگر به ناحق کسی را کشته بودند هم مورد حمایت اعضای قبیله بودند. اسلام آمد که این جهالت‌ها را از بین ببرد. این قبیله‌گرایی، در عصر حاضر در منطق سیاست مدارانی که دین را از سیاست جدا کرده‌اند دوباره احیا شده است. در این منطق باید از هم‌حزبی های خود تا آخر حمایت کرد ولو خیانت و جنایت انجام دهند! در این منطق اگر عده‌ای از کار غلط هم گروهی سابق خود ابراز برائت کنند محکومند! http://eitaa.com/mosabereh http://sapp.ir/mosabereh https://gap.im/mosabereh http://igap.net/mosabereh
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹 🔸امت به تبعیت از امام خود حرکت می کند و از شخصیت ها عبور خواهد کرد🔸 امت به تبعیت از امام [خود] در حال حرکت است، هر کس حرکت نکند جا می‌ماند و امت وقتی به او نرسیده و می‌خواهد به او برسد او را روی دست بلند می‌کند و روی سر می‌گذارد. وقتی به او رسید نگاهش از وی بر می‌گردد، وقتی از آن گذشت وی را پشت سر می‌اندازد. این امت در گذشته کسانی را روی سر گذاشته و بعد از عبور از آنها، آنها را زیر پا نهاده است، در آینده هم کسانی را روزی روی سر و زمانی زیر پا می‌گذارند. این نتیجه حرکت کردن امت و تعلق و وابستگی شخصیت‌هاست. (بخشی از نامه ی مهم آیت الله حائری شیرازی به رهبر معظم انقلاب در خرداد 1388) @haerishirazi
یکی از دوستانم نقل می‌کرد که راننده امام خمینی به خود ایشان گفته بودند: «امام در نیمه‌های یک شب حاج احمد آقا را صدا زدند و گفتند برویم امام‌زاده صالح. وقتی رسیدیم، امام با حالی که یک پدر، بچه‌اش را به بیمارستان می‌برد وارد امام‌زاده شدند. ساعاتی بعد با آرامش بیرون آمدند و گفتند برویم. روز بعد در اخبار اعلام شد که نیمه‌های شب گذشته هلیکوپترهای آمریکا در طبس به‌خاطر طوفان شن سقوط کردند» این اتفاق در 5 اردیبهشت 59 کمتر از شش ماه بعد از جمله معروف امام بود که فرموده بودند «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» و ظاهراً می‌توانست آبروی انقلاب را ببرد، اما باعث آبروریزی استکبار و عزت انقلاب شد. امام بعد از واقعه فرمودند: «نباید بیدار بشوند آن‌هایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ ... ، باد مأمور خداست، قوم عاد را باد از بین برد... لکن ما نباید مغرور بشویم... تمام قدرت، قدرت خداست و باید اتکال به او بکنید و خودتان را فانی بکنید در آن قدرت بزرگ.» 📚صحیفه امام جلد 12 صفحه 380 http://sapp.ir/mosabereh http://eitaa.com/mosabereh
شیوه‌ی خراب کردن اعتقاد به مهدویت! امروز هر نفَسی و هر حنجره‌ای که برای نا امید کردن مردم بدَمد و به صدا درآید بدانید که در اختیار دشمن است؛ چه خودش بداند، چه خودش نداند... اعتقاد به مهدویت و به وجود مقدّس مهدی موعود أرواحنا فداه، امید را در دل‌ها زنده می‌کند. هیچ‌وقت انسانی که معتقد به این اصل است، ناامید نمی‌شود... البته وقتی نتوانستند این عقیده را از مردم بگیرند، می‌کوشند آن را در ذهن‌های مردم خراب کنند. این عقیده چگونه است؟ به این صورت است که بگویند امام زمان می‌آید و همه‌ی کارها را درست می‌کند! این، خراب کردن عقیده است. این، تبدیل کردن موتور محرّکی به یک چوب لای چرخ است؛ تبدیل کردن یک داروی مقوّی، به یک داروی مخدّر و خواب‌آور است. امام زمان می‌آید انجام می‌دهد، یعنی چه؟! امروز شما چیست؟ شما امروز باید چه بکنی؟ شما باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه‌ی آماده، اقدام فرماید. از صفر که نمی‌شود شروع کرد! جامعه‌ای می‌تواند پذیرای مهدی موعود أرواحنافداه باشد که در آن آمادگی و قابلیت باشد، و الاّ مثل انبیا و اولیای طول تاریخ می‌شود. چه علّتی داشت که بسیاری از انبیای بزرگ اولی‌العزم آمدند و نتوانستند دنیا را از بدی‌ها پاک و پیراسته کنند؟ چرا؟ چون زمینه‌ها آماده نبود. چرا امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب علیه‌الصّلاة‌والسّلام در زمان خودش؛ در همان مدّت کوتاه حکومت با آن قدرت الهی، با آن علم متّصل به معدن الهی، با آن نیروی اراده، با آن زیبایی‌ها و درخشندگی‌هایی که در شخصیت آن بزرگوار وجود داشت و با آن توصیه‌های پیامبر اکرم در باره‌ی او نتوانست ریشه‌ی بدی را بخشکاند؟ ... اگر امام زمان علیه‌الصّلاة‌والسّلام در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورند، همان خواهد شد! باید آمادگی باشد. رهبر انقلاب 1376/9/25 http://sapp.ir/mosabereh :سروش http://eitaa.com/mosabereh :ایتا
یکی از نکاتی که معلمانمان، در زمانی که در مدرسه تحصیل می‌کردیم می‌گفتند، این بود که در غرب به علت فساد زیاد، پدر بسیاری از افراد مشخص نیست، لذا به‌جای نام «پدر»، از نام «مادر» در شناسنامه‌هایشان استفاده می‌کنند، و این برای ما بسیار عجیب و یکی از نشانه‌های افول تمدن غرب بود. امروز که برای ثبت نام کارت ملی هوشمند به سامانه ncr.ir مراجعه کردم، دیدم که برای ثبت نام باید نام مادر را وارد کنیم و اصلاً نام پدر را نمی‌خواهد! معرفی انسان با نام پدر در اسلام و نیز فرهنگ‌های سالم بشری، نشانه‌ی حلال‌زاده بودن است، و تأکید بر آن، یکی از عوامل حساسیت عمومی در این زمینه و به تبع آن، جلوگیری از تولد فرزندان نامشروع است. ضمن این‌که باعث می‌شود مسئولیت پدر برای حمایت از فرزندانش در فرهنگ عمومی جا بیفتد و عاملی برای حمایت از مادران و جلوگیری از سوء استفاده از زنان می‌شود. http://sapp.ir/mosabereh :سروش http://eitaa.com/mosabereh :ایتا
🔴بازخوانی نامه‌ی تأیید برجام توسط رهبر انقلاب! آیا واقعاً تأیید بود؟ مجموعه‌ی پر حجم کار و تلاش و فکر در مسئله‌ای که گمان می‌رود از جمله‌ی مسائل و جمهوری اسلامی باشد... جنابعالی[رئیس جمهور] با سابقه‌ی چند دهه حضور در متن مسائل جمهوری اسلامی، که دولت ایالات آمریکا، در قضیّه‌ی هسته‌ای و نه در هیچ مسئله‌ی دیگری، در برابر ایران رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند. چگونگی رفتار و گفتار دولت آمریکا در مسئله‌ی هسته‌ای و مذاکرات طولانی و آن، نشان داد که نیز یکی از حلقه‌های زنجیره‌ی دشمنی عنادآمیز آنان با جمهوری اسلامی است. محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ می‌تواند به برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود. بندهای نه‌گانه‌ی قانون اخیر مجلس و ملاحظات ده‌گانه‌ی ذیل مصوّبه‌ی شورای عالی امنیّت ملّی... باید رعایت شود، با این حال برخی نکات لازم دیگر نیز هست که... اعلام می‌گردد. اوّلاً ... لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرف‌های مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریم‌ها به‌کلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریم‌ها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است. ثانیاً ... [مجموعاً 9 شرط!] با توجّه به آنچه ذکر شد، مصوبه‌ی جلسه‌ی ۶۳۴ مورخ 15/9/94 شورای عالی امنیّت ملّی تأیید می‌شود. 🔹نامه‌ی رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور درباره‌ی الزامات اجرای برجام 1394/7/29 http://sapp.ir/mosabereh :سروش http://eitaa.com/mosabereh :ایتا
9602 جزوه درس انقلاب اسلامی.pdf
2.44M
✅ویرایش چهارم جزوه درس انقلاب اسلامی جهت نقد و ارزیابی و استفاده تقدیم می‌گردد. 🔹محورهای اصلی جزوه: مبانی توحیدی و اهداف انقلاب استعمار، استعمار نو، استعمار فرانو تاریخ استعمار در ایران تاریخ انقلاب انقلاب در مقابل استکبار امکان و راه رسیدن به اهداف @mosabereh
970229 صحبت‌های آقای آبنیکی.mp3
25.68M
در جلسه هفته گذشته کلاس انقلاب، از آقای آبنیکی معاون سابق برنامه‌ریزی سایت نطنز و سازمان انرژی اتمی به‌عنوان میهمان درس دعوت کرده بودم که صحبت‌های خیلی مفیدی در مورد سابقه انرژی هسته‌ای در کشور، برجام و وضعیت فعلی آن داشتند. فایل صوتی آن جلسه تقدیم می‌شود. @mosabereh
✳️نماز عید فطر؛ نماز کرامت و شرافت امام امت در قنوت نماز عید فطر می‌گوییم: اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صلّی‌الله‌علیه‌وآله ذُخْراً وَشَرَفاً وَ کرامتاً وَمَزِیْداً عید فطر را برای مسلمین عید قرار دادی و برای محمد ص ذخیره و و و فزونى مقام؛ هرچه جمعیت نماز اصلی ام‌القرای اسلام بیشتر باشد، ابهت و شرافت بیشتری برای اسلام و امام آن ایجاد می‌شود و البته مایه‌ی امیدواری و نشاط بیشتر امت اسلامی می‌شود. مستحبات و مقدمات عید و استحبات برگزاری در فضای باز مؤید این معناست. به‌خصوص در این شرایط که دشمنان بیشترین تلاش را برای جدا کردن امت از امام خودشان دارند، این مهم ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. حتماً قضیه نماز عید فطر ع را شنیده‌اید که چه حرکت عظیم اجتماعی‌ای ایجاد کردند و همه مردم مرو را به سمت صحرا به راه انداختند، تا جایی که مأمون که به اصرار خودش حضرت را به نماز راضی کرده بود، به ناچار حضرت را از میانه راه برگرداند. آری برگزاری نماز عید فطر از و یک حرکت عظیم اجتماعی است. از رهبر انقلاب: ۲۵۱. در گذشته معمول بودکه هر امام جماعتی نماز عيد فطر را در مسجد خودش اقامه می‌ کرد، آيا در حال حاضر اقامه نماز عيد فطر و قربان توسط ائمه جماعات جايز است؟ ج) جايز است نمايندگان ولی فقيه که از طرف وی مجاز در اقامه نماز عيد هستند و همچنين ائمه جمعه منصوب از طرف او نماز عيد را در عصر حاضر به‌صورت جماعت اقامه نمايند، ولی احوط اين است که غير آنان آن را فرادی بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجاء نه به قصد ورود، اشکال ندارد. بله، اگر مصلحت اقتضا کند که يک نماز عيد در شهر برگزار شود، بهتر است که غير از امام جمعه منصوب از طرف ولی فقيه، کسی متصدی اقامه آن نشود. http://sapp.ir/mosabereh :سروش http://eitaa.com/mosabereh :ایتا