eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
815 دنبال‌کننده
160 عکس
2 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 کاتبان شیعه قرآن کریم 🔸 ابوالبرکات حسینی ✅ ابوالبرکات حسینی در سال 421 هجری قمری، قرآنی سی‌پاره و با خط خود را برای حرم امام رضا علیه‌السلام وقف نمود. ✅ در حال حاضر 18 جزء از این قرآن در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد. در برگ پایانی همه آن‌ها عبارت «کتبه ابوالبرکات علی بن الحسین الحسینی» وجود دارد که نشانی صریح از نام کاتب دارد. ✅ این جزوات با خط کوفی متأخر و متمایل به نسخ و با علامت‌گذاری کامل در اوراقی از جنس کاغذ، به رنگ حنایی، حاوی شش سطر کتابت شده‌اند. ✅ گفتنی است ابوالبرکات از شاگردان شیخ صدوق و از هم‌عصران شیخ مفید و سید مرتضی بوده است. 🔹 منبع: و دیگر پاره‌های آن در جهان، صص441 تا 443 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 متوقف نشدن راه خداوند در صورت کوتاهی مسلمانان يٰٓـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهٖ فَسَوفَ يَأتِی اللهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَ يُحِبّونَه اَذِلَّةٍ عَلَی المُؤمِنينَ اَعِزَّةٍ عَلَی الكٰفِرينَ يُجٰهِدونَ فی سَبيلِ اللهِ وَ لايَخافونَ لَومَةَ لآئِمٍ (مائده/54) ✅ ای مسلمانان! هر کس از دینش برگردد (به خدا زیانی نمی‌رساند و بداند که) به‌زودی خداوند مردمی را می‌آورد که صفات زیر را دارند: ۱. خداوند دوستشان دارد و آنان نیز دوستش دارند. ۲. در برابر مؤمنان، نرم و فروتن و در برابر کافران، سخت‌گیر و مقتدرند. ۳. در راه خدا تلاش می‌کنند و از سرزنش هیچ سرزنش‌کننده‌ای نمی‌ترسند. ✅ مقام معظم رهبری: اگر ما خوب حرکت بکنیم این بیداری عمومی مسلمین، زودتر انجام خواهد شد. اگر ما هم به‌فرض نتوانیم راه خودمان را ادامه بدهیم پروردگار در جای دیگری، ملت دیگری را برخواهد انگیخت که اسلام و قرآن را آنها بلند خواهند کرد، فَسَوفَ يَأتِی اللهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَ يُحِبّونَه ❓این آیات به چه کسانی اشاره دارد؟ روایات و مفسران در این خصوص می‌گویند: ۱. این آیه درباره امام علی علیه‌السلام در فتح خیبر نازل شده است. ۲. وقتی از پیامبر درباره این آیه سؤال شد دست خود را بر شانه سلمان فارسی زدند و فرمودند: «این شخص و یاران هم‌وطنان او هستند.» پیامبر اکرم، اسلام آوردن ایرانیان و تلاش‌های آنان را برای پیشرفت اسلام، پیش‌گویی کرده است. ۳. این افراد، یاران حضرت مهدی «عج» هستند که با تمام قدرت می‌ایستند و جهان را پر از ایمان و عدل می‌کنند. 🔸 منبع: قرآن حکیم(ویژه عموم مردم)، ص١١٧. سایت مقام معظم رهبری، فیش مرتبط با آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 آموزش روخوانی قرآن کریم 🟢 برخی از ویژگی‌ها: ✅ این کتاب برای مبتدیان تألیف شده است. ✅ در حروف‌چینی متن قرآن، برای قرائت آسان‌تر، حروف به صورت بازتر نوشته شده است. ✅ حروف ناخوانا به صورت رنگی چاپ شده تا مبتدیان آن را بهتر تشخیص دهند. ✅ بر خلاف قرآن‌هایی با ضبط مصری و هندی، این قرآن به شیوه کم‌علامت و بر اساس مصحف جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🔰 آشنایی با کاتبان وحی ✅ در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) نگهداری از قرآن به دو طریق صورت می‌گرفت، یکی از راه حفظ کردن قرآن و دیگری نوشتن آن. ✅ اولین کسی که در مدینه، نوشتن قرآن را بر عهده گرفت «ابی‌بن‌کعب» بود. ✅ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «ما اهل‌بیت، قرآن را به روش ابی‌بن‌کعب قرائت می‌کنیم.» ✅ گفتنی است ابی‌بن‌کعب، جزء هفتاد نفری است که در پیمان عقبه دوم با پیامبر اکرم (ص) بیعت کرده است. ♻️ منبع: کتاب بررسی علمی تطبیقی شیوه نگارش و علامتگذاری قرآن کریم. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🔰 اطلاعیه 👈 مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با استمداد از پروردگار متعال از شنبه (سی و یکم شهریورماه) مصادف با ولادت باسعادت حضرت رسول اکرم «ص» و امام صادق «ع» در حال اجرای طرحی با عنوان «بر کرانه آیه‌ها»، در کانال مرکز طبع و نشر قرآن کریم می‌باشد. 🔸 این طرح به‌صورت به شرح و تفصیل «یک آیه» از قرآن کریم، در زوایای مختلف و از «ابتدای قرآن» خواهد پرداخت. محورهای مورد توجه طرح «بر کرانه آیه‌ها» عبارتند از: ✅ 1. نمایش آیه روز از مصاحف کهن، نمونه خط‌های اساتید برجسته دارالکتابه، قرآن‌های منسوب به اهل‌بیت «ع» و... ✅ 2. تصویری از آیه شریفه با شیوه علامت‌گذاری مصحف جمهوری اسلامی ایران ✅ 3. ترجمه آیه با بهره‌مندی از ترجمه مترجمان و محققان مرکز ✅ 4. بیان نکات لغوی-ادبی آیه روز از کتاب در محضر قرآن دکتر حمیدرضا مستفید ✅ 5. شرح تفسیری آیه روز از قرآن‌های سه‌گانه حکیم مرکز (دانش‌آموزی، دانشجویی و عموم مردم) ✅ 6. اشاره روایی با بهره‌گیری از تحقیقات کارشناسان مرکز ✅ 7. نکات نگارشی و علامت‌گذاری برای علاقه‌مندان به مباحث آموزشی، رسم‌المصحف و ضبط‌المصحف 🙏 از عموم عزیزان جهت استفاده حداکثری از طرح «بر کرانه آیه‌ها» خواهشمند است که این اطلاعیه را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
وحدتِ دیدگاه بسیاری از علمای شیعه و دانشمندان اهل تسنن در خصوص نگارش قرآن در زمان پیامبر اکرم «ص» به ترتیب بخوانید: 1. نگارش و تدوین قرآن در زمان پیامبر اکرم «ص» یکی از مسائل مهم در تاریخ قرآن است. در این میان، ادله فراوانی وجود دارد که می‌توان بر اساس آنها نگارش و تدوین قرآن در زمان پیامبر را اثبات کرد. در کتاب کافی در روایتی آمده که از امام صادق «ع» در مورد خرید و فروش مصحف سؤال شد که حضرت در جواب فرمودند: «در زمان رسول خدا رسم بر این بود که مصحف را در کنار منبر می‌گذاشتند و هر که می‌خواست می‌آمد و از روی آن می‌نوشت.» این روایت به‌طور ضمنی بر این دلالت دارد که قرآن در زمان پیامبر، نگارش یافته بود و در دسترس مردم قرار داشت. 2. گفتنی است که بسیاری از علمای شیعه، قائل به جمع‌آوری و تألیف قرآن در زمان حیات مبارک پیامبر اکرم «ص» هستند. دکتر الصغیر، عالم شیعی عراقی و از شاگردان آیت‌الله خویی در خصوص نگارش و تدوین قرآن در زمان حیات پیامبر می‌گوید: «تحقیق علمی اقتضا می‌کند که قرآن، تماماً در زمان پیامبر نوشته و جمع‌آوری شده باشد.» 3. از سوی دیگر، بسیاری از علما و محققان اهل سنت نیز بر نگارش و جمع‌آوری قرآن در زمان پیامبر اکرم تأکید کردند که برخی از آنها عبارتند از: حارث محاسبی، باقلانی، حاکم نیشابوری، ابن حجر عسقلانی، زنجانی، محمد غزالی و... علاقه‌مندان برای مطالعه تفصیلی مطلب می‌توانند به کتاب پژوهشی در رسم، صفحات 22 الی 25 مراجعه کنند. منبع: کتاب ، ص22 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 تأکید پیامبر گرامی اسلام بر کتابت قرآن 🌹 ولادت حضرت رسول اکرم «ص» و امام صادق «ع» مبارک باد. ✅ 1. با وجود اینکه در آغاز اسلام، افراد کمی با خواندن و نوشتن آشنا بودند، اما پیامبر گرامی اسلام «ص» بر کتابت قرآن کریم تأکید داشتند، از این‌رو عده‌ای را به‌تدریج برای کتابت وحی انتخاب کردند که به این افراد، کاتبان وحی می‌گویند. ✅ 2. حضرت علی علیه‌السلام به عنوان اولین کاتب وحی می فرماید: « تمام آیه‌هایی را که خداوند متعال بر پیامبر نازل فرمود نزد من موجود است و پیامبر، آنها را بر من املا فرموده و من نوشته‌ام.» ✅ 3. همچنین اولین کسی را که در مدینه، نگارش وحی را بر عهده گرفت، اُبَیِّ ابنِ کَعب قیس انصاری دانسته‌اند.» ✅ 4. زید بن ثابت به عنوان یکی دیگر از کاتبان وحی می‌گوید: «من همسایه حضرت رسول «ص» بودم و هر وقت وحی نازل می‌شد، مرا احضار می‌فرمود و من آن را می‌نوشتم.» ✅ 5. در احوال عبدالله بن ابی آمده است: «هر وقت بر پیامبر، وحی نازل می‌شد، او را فرا می‌خواند و وحی را بر او املا می‌کرد و او می‌نوشت.» ✅ 6. همچنین از سایر کاتبان وحی -که تعداد آنها را 43 نفر نیز برشمرده‌اند این عبارت نقل شده است: «هر وقت بر پیامبر، وحی نازل می شد، ما را احضار می‌فرمود و ما آیات قرآن را می‌نوشتیم.» ✅ 7. تأکید رسول مکرم اسلام بر نوشتن قرآن سبب شد کتابت قرآن پس از رحلت ایشان به شکل گسترده‌تری ادامه یابد، تا آنجا که امروزه هزاران نسخه کتابت‌شده از قرآن در سراسر جهان وجود دارد. 🔸منبع: ، صص 18-19 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 31 شهریور 1403 📝 فهرست نکات 1️⃣ نکات لغوی - ادبی 2️⃣ شرح تفسیری 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها بسم: (آغاز می‌کنم) به نام... الله: اسم خاص خداوند است و نباید آن را با کلمه «خدا» ترجمه کرد. الرحمن: بخشنده؛ البته عده‌ای آن را عَلَم برای خداوند دانسته و همان «رحمٰن» ترجمه می‌کنند. الرحیم: مهربان، لطف‌کننده، احسان‌کننده 🔸منبع: کتاب ، ج1، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها بِسمِ اللهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ به نام خداوند بخشنده مهربان ✅ «رحمان» در ادبیات عربی بر وزن «فَعلان»، و به‌معنای کثرت و فراوانی رحمت الهی است که شامل همه بندگان او اعم از مؤمن و کافر است؛ همچنین شامل همه موجودات اعم از انسان، حیوان و جمادات می‌شود؛ اما «رحیم» بر وزن «فَعیل»، بوده که دارای دو خصوصیت است: اول. رحمت دائمی و همیشگی است و فقط اختصاص به این دنیا ندارد. دوم. رحمت خاص بوده و فقط برای بندگان مؤمن خداوند است. ✅ بنابراین، «الرحمٰن» یعنی دارای رحمت اما محدود به یعنی دنیا؛ ولی... «الرحیم» یعنی رحمتی که است و فقط به مؤمنان اختصاص دارد اما است و شامل مواردی همچون: هدایت خاص، مغفرت، پاداش نیکوی کارها، رضا و رضوان الهی و... می‌شود. ✅ پیامبر گرامی اسلام «ص»: «خداوند یکصد رحمت دارد و یکی از آنها را به زمین فرو فرستاده و بین مخلوقاتش تقسیم کرده است؛ با آن یک رحمت است که مخلوقات با هم می‌کنند و به یکدیگر مهر می‌ورزند؛ نود و نه رحمت دیگر را برای خود نگه داشته و با آن نود و نه رحمت، در بر بندگانش رحم می‌کند.» 🔸 منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص2، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم. فیش‌های مرتبط با سوره حمد از سایت مقام معظم رهبری 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها ✅ الرّسول صلی الله علیه و آله: اِذا قالَ العَبدُ «بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ» قالَ اللّٰهُ عزوجل: بَدَاَ عَبدی بِاسمی وَ حَقٌّ عَلَیَّ اَن اُتَمِّمَ لَه اُمورَه وَ اُبارِکَ لَه فی اَحوالِهٖ. ✅ پیامبر صلی الله علیه و آله: هرگاه بنده بگوید «بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ» خداوند می‌فرماید: بنده‌ام با نام من آغاز کرد؛ بر من لازم است کارهایش را به انجام رسانم و احوالش را مبارک سازم. 🔸منبع: نورالثقلین، 1/5 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 🔹 در این عبارت باعظمت که سرآغاز 113 سوره از کلام پروردگار است، سه نکته مهم قرار دارد. 💢 ابتدا به ذکر چند می‌پردازیم: ❇️ مقدمه 1: نگارش لغات در هر یک از حوزه‌های و ، از دستور و قاعده خاصی پیروی می‌کند که این دستورات، گاه با یکدیگر، همسو و گاه با هم متفاوت هستند. ❇️ مقدمه 2: در علوم قرآنی، به مباحثی که پیرامون چگونگی شکل نگارش کلمات قرآن می‌پردازد، رسم‌ُالمُصحف گفته می‌شود. همچنین به مجموعه مباحثی که به بررسی قواعد علامت‌گذاری قرآن و انواع آن در کشورهای اسلامی می‌پردازد اصطلاحاً «ضَبط‌ُالمصحف» گفته می‌‌شود. ❇️ مقدمه 3: (علامت‌گذاری کلمات قرآن)، انواع گوناگونی دارد که هر کدام از قواعد خاصی تبعیت می‌کنند. برخی از شیوه‌های ضبط‌المصحف عبارتند از: مصری (عثمان‌طه)، ایرانی، هندی، ترکی، کم‌علامت و ... 💢 نکات : 1️⃣ اولین نکته در این عبارت، در خصوص لفظ «بسم» است که بر اساس رسم‌المصحف، در همه مواضعی که در و بلافاصله بعد از آن، لفظ جلاله «الله» آمده باشد، به همین شکل یعنی بدون الف (سه حرف باء، سین و میم) آمده است. 👈 این لفظ از دو کلمه « بـ » و «اسم» تشکیل شده است. با توجه به این که الف در ابتدای کلمه «اسم»، الف وصل است، لذا تلفظ این کلمه به همان شکلی که در قرآن نوشته می‌شود صحیح است‌. 👈 در املای عربی و حتی در مصحف، هرجا بعد از این لفظ، کلمه‌ای غیر از «الله» آمده باشد؛ الف حذف نمی‌شود و نوشتن این لفظ با الف (باسم) نیز اشکالی ندارد؛ مثل: فسبح باسم ربک العظیم (واقعه/96). 2️⃣ در تمامی متون عربی اعم از و ، لفظ جلاله «الله» همواره با دو حرف لام و بدون الف دوم (الله) نگارش می‌شود. بر این اساس در همه شیوه‌های علامت‌گذاری به‌جز شیوه مصری (عثمان‌طه)، صدای الف مدی در این کلمه، با روی لام دوم همراه با (للّٰـه) گذاشته شده است. 👈 اما نکته قابل توجه این است که در شیوه علامت‌گذاری مصری در لفظ جلاله «الله»، روی لام دوم، علامت تشدید با علامت آمده است (للَّـه) که به اذعان عموم علمای صاحب‌نظر و با استناد به کتب مرجع در این زمینه، هیچ توجیهی ندارد زیرا در این حالت، در صورت رعایت منطق علامت‌گذاری، این لغت با آن اختلاف خواهد داشت. 3️⃣ نکته قابل توجه دیگر در این عبارت، کلمه «رحمٰن» است. این کلمه اگر با الف‌و‌لام باشد یا اسم عَلم (اسمی که به طور خاص، دلالت بر اسم شخص، مکان و… دارد)، محسوب شود، همواره در املای عربی و کتابت مصحف، بدون الف نگاشته شده و صدای مدی حرف میم با روی آن (رحمٰن) نشان داده می‌شود. 👈 الف کوچک روی میم، در ضبط مصری همراه با علامت در سمت راستش می‌آید (ــَـٰ: رحمَـٰن) در حالی که در ضبط ، الف کوچک، به‌تنهایی آمده است و بدون نیاز به علامت دیگر، خوانده می‌شود و به علامت دیگری احتیاج ندارد. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 1 مهر 1403 🔅 الحَمدُ لِلّٰهِ رَبِّ العٰلَمینَ (حمد/2) 📝 فهرست نکات 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها الحمد: ستايش. ستايش کردن يعنی کسی را خوب، نيکو و قابل تعريف دانستن. الحمد لله: فقط الله، ستودنی است، ستودن و ستايش کردن، فقط سزاوار الله است. رب: مالک و صاحب‌اختيار العٰلَمين: اهل عالم، جهانيان، جن و انس يا مردم 🔸منبع: کتاب ، ج1، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها ✅ عَن اَبی عَبدِ اللهِ عَلَیهِ السَّلامُ: شُكرُ النِّعمَةِ اجتِنابُ المَحارِمِ وَتَمامُ‏ الشُّكرِ قَولُ الرَّجُلِ «الحَمدُ لِلّٰهِ رَبِّ العالَمينَ». ✅ امام صادق علیه السلام: شکر نعمت، دوری از محرمات است و کمال شکر، این است که انسان بگوید: «الحمد لله رب العالمین». 🔸منبع: کافی، 3/246 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها ✅ 1- این آیه با کلمه «الحمد» شروع شده است که در ابتدای آن، «همزه وصل» وجود دارد. همانطور که می‌دانیم همزه وصل، ذاتا بدون علامت است و در صورت ابتدا از آن، بر اساس کلمه‌ای که بعد از آن آمده حرکتی می‌گیرد؛ مثلا اگر کلمه بعد از آن، از نوع اسم باشد، حرکت همزه وصل، «فتحه» خواهد بود. 👈 از آنجا که تشخیص نوع کلمات از لحاظ علم «صَرف» برای همه امکان‌پذیر نیست؛ لذا در برخی شیوه‌های علامت‌گذاری، حرکتی را به عنوان حرکت غیراصلی برای این حرف (همزه وصل) نوشته‌اند تا تلاوت‌کننده آیات، حرکت صحیح را در هنگام ابتدا بداند و آن را درست بخواند. 👈 بر خلاف ضبط مصری (عثمان‌طه) که هیچ حرکت کمکی بر روی همزه وصل نگذاشته و نیز بر خلاف ضبط ایرانی و ضبط هندی که حرکت همزه وصل، به‌طور کامل و مانند همه حرکت‌های مصحف، نوشته شده است، در مصحف ، حرکت همزه وصل، به‌صورت -نه به‌عنوان حرکت اصلی- مشخص شده است؛ مانند متن قرمزرنگ در تصویر آیه امروز. ✅ 2- بر اساس منابع علم رسم‌المصحف، الف بعد از عین در کلمه «العٰلمین» بر مبنای قاعده در کلمات جمع سالم مذکر و مؤنث -که موارد مشابه بسیاری در قرآن دارد- حذف شده است؛ مانند: «وَالصّٰدِقینَ»، «الظّٰلِمونَ» یا «کَلِمٰت»، «ظُلُمٰت» و ... . در واقع این کلمه فقط در مصحف به این شکل (بدون الف) نگاشته می‌شود و در ، اثبات الف در این کلمه منعی ندارد. 👈 البته در مصاحفی از قبیل ایرانی و ترکی، این کلمه با آمده است که مغایر با رسم‌المصحف بوده و از لحاظ علمی از درجه اعتبار پایین‌تری برخوردار هستند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 2 مهر 1403 🔅 الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ (حمد/۳) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها الرَّحمٰنِ: بخشنده؛ البته عده‌ای آن را عَلَم برای خداوند دانسته و همان «رحمٰن»، ترجمه می‌کنند. الرَّحیمِ: مهربان، لطف‌کننده، احسان‌کننده 🔸منبع: کتاب ، ج1، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها ❇️ قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهٖ: «اَنَّ لِلّٰهِ عَزَّوَجَلَّ مِائَةُ رَحمَةٍ وَاَنَّه اَنزَلَ مِنها واحِدَةً اِلَی الاَرضِ فَقَسَّمَها بَينَ خَلقِهٖ، بِها يَتَعاطَفونَ وَيَتَراحَمونَ وَاَخَّرَ تِسعًا وَتِسعينَ لِنَفسِهٖ يَرحَمُ بِها عِبادَه يَومَ القِيامَةِ.» وَرُوِیَ اَنَّ اللهَ قابَضَ هٰذِهٖ اِلىٰ تِلکَ فَيُكمِلُها مِائَةً يَرحَمُ بِها عِبادَه يَومَ القِيامَةِ. ❇️ پیامبر صلی الله علیه و آله: «خداوند عزوجل صد رحمت دارد و از آن، یک بخش را به زمین فرستاده و در میان مخلوقاتش تقسیم کرده است؛ آنها به‌سبب همان یک بخش، به هم لطف و مهربانی دارند و 99 تای دیگر را برای خود نگه داشته تا در روز قیامت با آن به بندگانش لطف کند.» و روایت شده که خدا آن یک بخش را نیز می‌گیرد و 100 تای آن را کامل می‌کند و در روز قیامت، با تمام رحمتش به بندگانش رحم می‌کند. 🔸 منبع: مجمع البیان، 1/94 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها ❇️ این آیه شریفه از سوره حمد، در واقع بخشی از آیه یکم همین سوره است که قبلا در مورد آن، مطالبی گفته شد. اما در اینجا در خصوص قواعد نگارش کلمه اول این آیه (الرحمٰن) در املای عربی نکته‌ای ارائه می‌شود: ✴️ بر اساس اصول و قواعد نگارش عربی (غیر از کتابت قرآن) کلمه «الرحمٰن» اگر اسم عَلَم (اسم خاصی که از آن برای نامیدن اشخاص، اشیاء و ... استفاده می‌شود) محسوب شود یا اگر همراه با الف و لام باشد بدون الف بعد از میم نوشته می‌شود. ✴️ اما اگر بدون الف و لام باشد یا علم نباشد با الف نوشته می‌شود (رحمان). 💢 با این حال بر اساس ، و توافق تمامی کاتبانِ مصحفِ پایبند به رسم‌المصحف، این کلمه در ، بدون الف بعد از میم نوشته می‌شود و بر این اساس نگارش آن با الف بعد از میم در قرآن، وجه علمی نداشته و در جهان اسلام از درجه اعتبار علمی ساقط است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 آشنایی با علم رَسمُ‌المُصحَف (شیوه نگارش کلمات در قرآن کریم) 👈 در یازدهمین همایش بررسی شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم در شیراز مطرح شد: ✅ در نگارش کلمات قرآن، موارد متعددی به چشم می‌خورد که با نگارش متداول اختلاف دارد، گاهی حرفی در یک کلمه حذف شده است مانند کلمه «مالِک» در سوره حمد که بدون الف نوشته می‌شود (ملک) اما با الف خوانده می‌شود (مالک)؛ درمقابل، گاهی حرفی نوشته شده که خوانده نمی‌شود مانند کلمه «مِائَة» که الف آن خوانده نمی‌شود؛ به این نوع از نگارش که اختصاص به کلمات قرآن دارد اصطلاحا «رسم‌المصحف» می‌گویند. ✅ علم در میان علمای مغرب‌زمین در قرون گذشته از اعتبار خاصی برخوردار بوده است اما امروزه در همه سرزمین‌های اسلامی، قرآن بر اساس رسم‌المصحف نگارش می‌یابد. ✅ پیشینه رسم‌المصحف به صدر اسلام و نگارش اولیه قرآن و زمان جمع‌آوری آن برمی‌گردد. به اعتقاد ما قواعد نگارش کلمات قرآن در صدر اسلام، مدوّن نبوده و چند قرن بعد از ظهور اسلام، این قواعد، تدوین شده است. ✅ عدم تکامل خط در زمان نزول قرآن باعث شد که برخی کلمات به‌گونه‌ای نوشته شود که امروزه دیگر بدان شکل نوشته نمی‌شود. 🔸منبع: بخشی از سخنرانی دکتر توکلی، قائم‌مقام مرکز طبع و نشر در همایش بررسی شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم در شیراز 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸