#نهج_البلاغه
🌺أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِهذَا الاَْمْرِ أَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ، وَ أَعْلَمُهُمْ بِاَمْرِ اللهِ فِيهِ
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمودند :
اى مردم،
سزاوارترين کس براى زمامداری، تواناترين افراد بر اين امر و داناترين شان به فرمان خداست».
در حقيقت، امام عليه السلام به دو رکن اساسى که يکى جنبه علمى دارد و ديگر جنبه عملى اشاره کرده است ;
از نظر علمى بايد از همه آگاه تر باشد و از نظر عملى در امر مديريت از همه قوى تر.
بسيارند کسانى که عالمند، ولى مدير نيستند و يا مديرند و عالم نيستند و تا اين دو دست به دست هم ندهد، اداره صحيح جامعه امکان پذير نيست...
#خطبه_173
❌ علت بدبینی مردم به حاکمان اسلامی چیست؟!
بدبینی و عدم اعتماد مردمان به گفتار و کردار حاکمان، یکی از آفتهای پیش روی همه حکومتهاست.
حکومت اسلامی نیز حتی در فرض حضور معصوم علیه السلام در رأس حاکمیت از این آسیب برکنار نیست.
عوامل فراوانی موجب پیدایش، گسترش و تعمیق این شکاف میان امت و امام میشوند که از جمله آنها، تخلف و فساد صاحبان مناصب حکومتی است
و هر چه میزان این تخلفات بیشتر و مرتبه صاحب منصب بالاتر باشد، عمق این شکاف نیز ژرفتر خواهد شد.
اما یکی دیگر از عوامل بسیار تأثیرگذار در این عرصه، تبلیغات منفی و سیاهنمایی دشمنان نسبت به حکمرانان است.
برای ما شیعیان باور این مسئله دشوار است که دستگاه تبلیغاتی معاویه و بنیامیه آن چنان در مکر و فریب امت کامیاب بود که هنگامی که امیرالمؤمنین علیه السلام در محراب عبادت به تیغ جاهلان دچار شد، مردم سؤال میکردند علی را چه به مسجد!
مگر او اهل نماز است!
علی علیه السلام پیش از تیغ آن جانی به تیغ دستگاه پیچیده تبلیغات امویان زخم خورده بود.
اما امروزه با گسترش وسائل ارتباط جمعی و امکان دستیابی همه افراد به منابع خبری، دشمنان نظام مقدس ج. ا. این امکان را دارند که شکل گستردهتر و با هزینه کمتر ذهنیت مردم را مدیریت کنند و با خبرسازی دروغین و انتشار آن در گستره بسیار وسیع و از مبادی فراوان موجب شکلگیری ذهنیت خلاف واقع و منفی نسبت به حقایق جامعه اسلامی گردند؛
توفیقات روزافزون و خدمات گسترده حکومت اسلامی را انکار یا دستکم کمرنگ کنند
و در مقابل، ناکامیها، ضعفها و خطاهای حاکمان را درشتنمایی کنند.
بر این اساس، اگر تا دیروز باید مراقب دوست، استاد، رئیس دفتر و... خود میبودیم،
امروز باید مراقب کانالها و گروههایی باشیم که در فضای مجازی (بلکه حقیقی آنها) حضور داریم...
کانالهای تابلوداری چون ایران اینترنشنال، مملکته، آمدنیوز و بیبیسی که تکلیفشان در دروغپراکنی ضد ج. ا. روشن است، بسیاری از کانالها و گروهها نیز در این عرصه بدون تابلو و با چراغ خاموش همان مقصد سیاهنمایی و ایجاد شکاف میان امت و امام و مردمان و حاکمان را دنبال میکنند...
حتی آنان که به قصد اطلاع از دروغها و برنامههای دشمن در این گروهها و شبکهها حضور کوتاهمدت یا طولانی دارند، باید مراقب تأثیرپذیری پنهان و تدریجی از تاریکی عرصه و مسمومیت فضای آنها باشند.
در یک کلام،
ناپاکان مجازی و حقیقی تفاوتی ندارند و همنشینی با ناپاکان سیاهدل در فضای دیجیتال گوشی با همسفره شدن با ایشان بر روی فرش اتاق هیچ تفاوتی ندارد، بلکه حضور نابخردانه و بیحساب و کتاب در این فضاهای بهاصطلاح مجازی به مراتب خطرناکتر از همنشینی با اشرار در فضای فیزیکی است.
🔻قال أمیرالمؤمنین علیه السلام:
«مجالسة الأشرار تورث سوء الظن بالأخیار و مُجالَسَةُ الأَخيارِ تُلحِقُ الأَشرارَ بِالأَخيارِ ، و مُجالَسَةُ الفُجّارِ لِلأَبرارِ تُلحِقُ الفُجّارَ بِالأَبرارِ ، فَمَنِ اشتَبَهَ عَلَيكُم أمرُهُ و لَم تَعرِفوا دينَهُ فَانظُروا إلى خُلَطائِهِ ؛ فَإِن كانوا أهلَ دينِ اللّه ِ فَهُوَ عَلى دينِ اللّه ِ ، و إن كانوا عَلى غَيرِ دينِ اللّه ِ فَلا حَظَّ لَهُ مِن دينِ اللّه ِ»
(بحار الأنوار، ج74، ص197)
همنشينى با بدكاران، بدبينى به نيكان را پديد مىآورد و همنشينى با نيكان، بدكاران را به نيكان مىپيوندد. لذا هرگاه موقعيّت كسى بر شما مبهم گشت و دين او را نشناختيد، به معاشرانش بنگريد. اگر اهل دين خدا بودند، او نيز پيرو دين خداست و اگر پيرو دين خدا نبودند، او را نيز از دين خدا بهرهاى نيست.
●➼┅═❧═┅┅───┄
🆔 @moshavere_jz
کانال رسمی مرکز مشاوره جامعه الزهرا (س)
✅🌹هر روز خود را با بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ آغاز کنید
❤️پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
هر دردی را دارویی است و داروی گناهان، استغفار است.
امروز پنجشنبه
۱۴ تیر ماه
۲۷ ذیالحجه ۱۴۴۵
۴ ژولای ۲۰۲۴
https://eitaa.com/moshavere_jz
‼️
بزرگی میگفت تو جبهه شبای عملیات، وقتی کار گره میخورد؛
امیدمون به مادرمون زهرا سلام الله علیها بود و توسل به ایشون...
هم امروز و هم فردا،
«نماز استغاثه به حضرت زهرا سلام الله علیها» ترک نشود!
سلام هم وطن
وقت بخیر
انشاالله فردا با حضور خود در دفاع از دین و وطن، دشمنان ایران اسلامی را مایوس و دل مردم خودمان را امیدوار و شادمان کنیم.
یادمان باشد این روزها هم می گذرد و نسل جدید در آینده شاهد انتخاب ها و رفتارهای ما خواهد بود و در باره ما قضاوت می کنند و در قیامت هم باید پاسخگوی خدا و فرشتگان الهی باشیم.
بدبینی و بدگویی و سیاهنمایی و اتهام به مردم شریف ایران و دروغ ممنوع!
اختلاف و تنش و دعوا و توهین ممنوع!
تخریب و تهدید رقیب ممنوع!
شادکردن دل دشمنان ایران و اسلام و شیعه و انقلاب ممنوع!
قضاوت زودهنگام و شایعه و انتشار شایعات و شبهات و آبرو ریزی ها ممنوع!
از خدا و قیامت و حساب روز جزا بترسیم و به خاطر دنیای دیگران، آخرت خود را خراب نکنیم.
مردم همیشه وفاداری خود را به اسلام و انقلاب اسلامی نشان دادند و در همه صحنه های انقلاب از جمله راهپیمایی ها و انتخابات شرکت کردند،
حالا نوبت مدیران و مسئولان است که وفاداری خود را با خدمت به این ملت شریف باثبات برسانند.
سعادت دنیا و آخرت ما در توافق و رفاقت و همدلی و همکاری و همراهی و همفکری است...
اللهم انصر الاسلام واهله
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر واجعلنا من اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه
@moshavere_jz
ادامه 👇
2⃣ تفاوت بین عصبانیت و پرخاشگری را به نوجوانان به آرامی یاد بدهید
نوجوان شما باید متوجه شود که خشم یک موضوع طبیعی است؛ اما رفتارپرخاشگرانه و غیرقابل قبول، عادی نیست.
او باید بداند که احساس خشم آلود را هرکسی ممکن است داشته باشد. چه بزرگترها و چه کودکان؛ اما نوع واکنشی که نشان میدهد (مثل پرتاب اشیا یا شکستن وسایل) با عواقبی همراه است. نوجوان باید بداند که رفتار تهاجمی میتواند آسیب زا باشد. مثلاً کامنت های تهدید آمیز به کسی که از او خشمگین است میتواند عواقب قانونی برایش داشته باشد.
البته یادتان باشد سرکوب خشم اصلاً راه مناسبی نیست.✅ پس نتیجه این شد: فرزند شما میداند که میتواند خشمگین شود؛ اما درعینحال میداند که رفتارهایش را باید کنترل و مدیریت کند. مثلاً راههای کم خطری برای ابراز آن پیدا کند.
#تربیت_فرزند
#نوجوان
https://eitaa.com/moshavere_jz
💠 تفاوت و مرز میان «تبیین» و «تخریب»
✍ یکی از مهمترین ارکان اخلاق مداری در انتخابات رعایت مرز «تبیین» و «تخریب» در گفتگو ها است. در ادامه به ۸ تفاوت و مرز میان «تبیین» و «تخریب» اشاره می شود.
۱- چارچوب و ساختار نظام در تبیین حفظ میشود؛ اما در تخریب، چارچوب و قاعده نظام شکسته میشود. باید همه چیز در چهارچوب نظام باشد.
۲- در تبیین، آگاهیها و قدرت تصمیمگیری مردم تقویت میشود؛ اما در تخریب قدرت تفکر و تصمیمگیری از مردم سلب میشود.
۳- در تبیین، گفتمان فرد نقد میشود؛ اما در تخریب، خود شخص و عیوب فردی او مورد هجمه قرار میگیرد.
۴- در تبیین، انصاف رعایت میشود و نقاط قوت و ضعف با هم دیده میشود؛ اما در تخریب، انصاف رعایت نمیشود و فقط به نقاط ضعف تأکید میشود.
۵- در تبیین،مرزبندی با دشمن روشن و تقویت میشود؛ اما در تخریب، مرزبندی با دشمن کمرنگ میشود. مواظب باشیم مرزهای میان ما و دشمن کمرنگ نشود.
۶- در تبیین، استدلال، محور گفتگوها و انتقادات است؛ اما در تخریب، هوچیگری و هیاهو غلبه دارد. لذا «فضا باید متعادل، منطقی و عقلایی باشد.
۷- در تبیین، اتحاد و امید اجتماعی تقویت میشود؛ اما در تخریب، اختلافها و ناامیدیها عمیقتر میشود و کدورتها فوران میکند.
۸- در تبیین، کرامت نامزد رقیب حفظ میشود؛ اما در تخریب، مردم از حضور نامزد رقیب ترسانده میشوند.
@moshavere_jz