❓متن پیام:
با سلام و عرض ادب. حکم نگهداری حیوانات خونگی مثل پرنده و مار و سوسمار در خانه و سگ در حیاط چیست؟ متشکر از پاسخگویی شما
✅ پاسخ
اول اینکه سگ با حیوانات خانگی متفاوت است تفاوتهای زیادی دارد.
سگ نجسالعین است؛ یعنی خود حیوان نجس است؛ اما پرندگان خانگی نه. نیمخوردهی سگ نجس و حرام است؛ نیمخوردهی پرندگان خانگی اینگونه نیست.
و اینکه سگ سروصدا دارد و به همسایهها آزار میرساند. این مسئله بهخصوص در مجتمعهای مسکونی که مردم میخواهند طهارت شرعی را رعایت کنند و مسیرها و امکانات مشترکی وجود دارد و ترددها هم زیاد است، درصورتیکه نگهداری حیوانات موجب شود اشخاص نتوانند اعمال عبادیشان را درست انجام دهند و بههرحال به همسایگان آزار برسد یا مثلاً تماس حیوان با بعضی از غذاها، موجب بیماری شود جایز نیست.
اما بهطورکلی اگر کسی کارگاه یا کارخانه یا باغی دارد، یا گلهای دارد که برای حفاظت از آنها احتیاج به سگ دارد، یا برای اغراض دیگری که عقلایی باشد، نگهداری از سگ اشکالی ندارد.
یا مثلاً اینکه پرنده ای را برای سرگرمی در منزل نگهداری میکنند، این را نمیگوییم حرام است؛ اما دربارهی نگهداری از سگ در خانه روایت داریم که در خانهای که سگ نگهداری میشود ملائکه حضور پیدا نمیکنند
#نگهداری_سگ
#نگهداری_حیوانات_خانگی
📚 منبع و مطالعه بیشتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تقدیم به مادران سرزمینم 💐🌸💐🌸
•┈••✾•🦋•✾••┈تقدیم به مادران گروه🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
•┈••✾•🦋•✾••┈•
💠 آیت الله تهرانی (ره) :
♨️یڪی از علّتهایی ڪه ما توفیق سحرخیزے نداریم
و در وقت آن سنگین هستیم
و گویا گوشهایمان صداے مَلَڪ منادے را ڪه همهے اولیاء الله را بیدار میڪند نمیشود....
👈 این است ڪه روح و قلب ما به خاطر دو مسأله سنگین میشود؛و به وقت سحر نمیتواند برخیزد و به ملاقات یار پر بزندو لذّت عبادت را نمیچشد👇👇
یڪی از آن دو عامل ،
⬅️ لغو و لهو و زیاد حرف زدن است؛
و دیگرے ڪه خیلی انسان را سنگین میڪند،
⬅️غیبتڪردن است.
من عیناً دیدم ڪه غیبت روز ، توفیق سحرخیزے را از انسان سلب میڪند.
📚 پندهای آسمانی/ ص ۱۸۸
࿐ 🍃═🌸━━┓
⛔برداشتهای نادرست از احکام🚫
کم شمردن غذا
بسیاری از مردم پس از کشیدن غذا برای میهمان، از اینگونه عبارات استفاده می کنند:
🔸چیز قابل داری نیست، بفرمایید...
🔸قابل شما را نداره...
🔸شرمنده اگر غذا کم بود...
🔸و...
در حالی که استفاده از چنین عباراتی، مکروه است.
💠 بر میزبان مکروه است که آنچه را برای میهمان آورده، کم بشمارد و برای ناچیز بودن غذا عذرخواهی کند. بر میهمان نیز کم شمردن غذای میزبان، کراهت دارد.
📚 احکام زندگی، محمد حسین فلاح زاده
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_معرفتی
سؤال👇
سلام علیکم وقت بخیر:
برای بلایی که بخیر گذشته و ممکن بود اتفاق بدتری بیفتد،مثل اینکه شخصی دچار آتش سوزی شده اما آسیب قابل توجهی ندیده باشد،چه صدقه ای و به چه صورت باید داد؟برخی میگویند باید قربانی داد و از خون قربانی مثلا به پیشانی مصدوم زد،آیا این صحیح است؟اگر قربانی گوسفند وامثال آن مقدور نباشد میتوان مرغ قربانی کرد؟چگونه میتوان برای رفع بلا شکرگذاری کرد؟سجده شکر به چه صورت است؟
پاسخ👇
سلام علیکم
اصل قربانی توصیه فراوان دارد اما مالیدن خون به این طرف و آن طرف هیچ دلیل روایی نداشته و از خرافات است.
قربانی به ذبح گوسفند صدق می کند؛ اگر می توانید گوسفندی را قربانی کنید و الا مبلغ قابل توجهی را صدقه داده و به افراد متعدد هم صدقه بدهید.
سجده شکر نیز اینگونه است که به سجده رفته و سه، ده یا صد مرتبه گفته شود: شکرا لله
#قربانی
#دفع_بلا
#شکر
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
اقتدای مسافر به غیر مسافر
برخی از مردم فکر می کنند غیر مسافر نباید به مسافر اقتدا کند.
در حالی که صحیح مسأله چنین است:
"مسافری که نماز ظهر و عصر و عشاء را شکسته می خواند مکروه است برای کسانی که مسافر نیستند، امامت کند و همچنین مکروه است کسی که مسافر است به حاضر اقتدا کند."
البته منظور از کراهت در اینجا، کمتر بودن ثواب است و گرنه نماز جماعت در هر صورت ثواب دارد.
توضیح المسائل مراجع ج1 م1490ص832
🥀کانال احکام
💢 تاخیر در انجام نذر
💠 سوال:
🔷 اگر کسی مبلغی نذر کرده ولی زمانی برای پرداخت تعیین نکرده آیا هنگام پرداخت آن مبلغ، می بایست متناسب با تورم، نذرش را ادا کند یا همان مبلغ نذر شده کفایت می کند؟
✍🏻 پاسخ:
◀️ آیت الله خامنه ای: احتیاط در این است که تورم را محاسبه و ادا کند، مگر این که هنگام نذر قصدش این باشد که همان مبلغ نذر شده را بپردازد، هر چند مالیت آن مبلغ کاهش یابد.
◀️ آیت الله مکارم شیرازی: باید تورم را محاسبه نماید.
🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 97rznrk
🔺 استفتاء از سایت آیت الله مکارم، کد رهگیری: 140104190073
🥀کانال احکام مصور
🔴 این خجالت ندارد؟!
✍ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: روز قیامت گروهی را در بدترین عذاب می آورند. خداوند به آنها می فرماید: شما این طور بودید که هرگاه خلوت می کردید، با گناهان بزرگ در مقابل من گردن کشی می کردید، ولی هرگاه با
مردم مواجه میشدید، افتاده و فروتن میشدید.
عبد آن کسی است که در مقابل خدا افتاده باشد و او را بزرگ بشمارد. کسی که در خلوت گناه می کند، گویی خدا را کوچک شمرده است.
اگر کسی خدا را ناظر و حاضر نداند که کفر به اوست و اگر حاضر و ناظر میداند و باز در مقابل او گناه می کند، کار بسیار زشتی انجام داده است. چنان که امام صادق علیه السلام به اسحاق بن عمار فرمودند:
ای اسحاق، به گونه ای از خدا بترس که گویا او را می بینی؛ زیرا اگر تو او را نمی بینی، او قطعاً تو را می بیند. و اگر فکر میکنی که او تو را نمیبیند، کافر شده ای. و اگر بدانی که او تو را می بیند و گناه خود را
از مخلوقات پنهان کنی و آن گناهان را برای او آشکار سازی، او را در حد کم ارج ترین ناظران
خود قرار دادهای.
چرا وقتی یک بچه ای در کنار ما هست، خیلی از گناهان را انجام نمیدهیم، ولی با حضور خدا آن را مرتکب می شویم؟! این خجالت ندارد؟!
📚 کتاب بهشت و جهنم