فایده یِ نیکوکاری و حُسنِ خُلق
الْبِرُّ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ يَعْمُرَانِ الدِّيَارَ وَ يَزِيدَانِ فِی الْأَعْمَارِ....
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
نیکوکاری و حُسنِ خُلق خانهها را آباد می کُند و بَر عُمْرها می فزاید....
الکافی ج ۲ص ۱۰۰
حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه ۱۷۵
وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِى ءَاتَیْنَهُ ءَایَتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَنُ فَکَانَ مِنَ الْغَاوِینَ
ترجمه:
و بر آنان، داستانِ آن کس (بَلعَم باعورا) را بخوان که آیات خود (از علم به معارف و اجابت دعا و صدور برخى کرامات) را به او داده بودیم، پس او (ناسپاسانه) خود را از آن آیات جدا ساخت، پس شیطان او را در پىخویش کشید تا از گمراهان شد.
«اِنسلاخ»، به معناى کندنِ پوست است و در جایى که چیزى به چیزى چسبیده باشد به کار مى رود و در اینجا کنایه از آگاهى و احاطه کامل او به معارف است.
جمله «فاتبعه»، بیانگر آن است که آن شخص در مسیر حقّ به چنان مقامى رسیده بود که شیطان از او قطع امید کرده بود، امّا با بروز نشانه هاى انحراف، شیطان به سرعت او را تعقیب کرد و سرانجام در صف گمراهان و شقاوتمندان قرار گرفت.
این آیه، به داستان دانشمندى از بنى اسرائیل، به نام «بَلعَم باعورا» اشاره مى کند که نخست در صف مؤمنان و حاملان آیات و علوم الهى بود، امّا با وسوسه شیطان و طاغوت، منحرف شد.
امام رضا (ع) فرمود: بَلعَم فرزند باعور، اسم اعظم الهى را مى دانست و دعایش مستجاب مى شد، ولى به دربار فرعون جذب شد و با آنکه در ابتداى کار، مبلّغ حضرت موسى بود، ولى سرانجام بر علیه موسى و یاران او اقدام کرده و بد عاقبت شد. آرى، زرق و برق دنیا و دربار، عامل سقوط علما و دانشمندان است.
قرآن، نام این شخص را نمى برد، ولى کارش را بازگو مى کند، تا به فرموده امام باقر (ع) بر هر کس که هواى نفس را بر حقّ غالب کند منطبق شود و چنین کسانى در هر زمانى یافت مى شوند و اختصاص به زمان و شخص خاصّى مانند بلعم با عورا ندارد.
ماجراى بَلعم باعورا، در تورات کنونى هم آمده است.
پیام ها:
۱- رهبر باید مردم را نسبت به خطرهاى قابل پیشبینى، آگاه کند و به آنان هشدار دهد. «واتل علیهم...»
۲- گاهى طاغوتها، علما را هم مى فریبند. سرنوشت دانشمندى همچون بلعم باعورا باید براى تاریخ درس عبرت باشد. «واتل علیهم نبأ...» زیرا داستانى مهم و مفید است. («نبأ» به خبر مهم و مفید مى گویند)
۳- انسان آزاد است و مى تواند تغییر جهت دهد. «آتیناه آیاتنا فانسلخ»
۴- انسان هر چه بالا رود، نباید مغرور شود، چون احتمال سقوط وجود دارد. عاقبتِ کار مهم است. جایگاه هر کس بالاتر، خطرش بیشتر. «فانسلخ منها»
۵ - آنکه از خدا جدا شود، طعمه شیطان مى گردد. «فانسلخ منها فأتبعه الشیطان»
۶- شیطان وسوسه مى کند و در کمین است که هر گاه در کسى زمینه اى ببیند، او را دنبال کند. «فانسلخ فأتبعه» (کلمه «فاتبعه» در کنار کلمه «فانسلخ»، نشان مى دهد که شیطان در کمین است و به محض انسلاخ، انسان را دنبال مى کند.)
۷- شیطان، حریف عالم ربّانى نمى شود. (تا بلعم از آیات دست نکشیده بود، شیطان بر او تسلّط نداشت) «فانسلخ منها فأتبعه الشیطان»
۸ - علم، به تنهایى نجات بخش نیست، زیرا دانشمند دنیاپرست، اسیر شیطان مى شود. «فأتبعه الشیطان»
۹- باید به بد فرجامى اندیشید و از سوء عاقبت ترس داشت، تا نعمت، تبدیل به نقمت نشود. «آتیناه آیاتنا... فکان من الغاوین»
۱۰- رها کردن راه خدا، دور از عقل و خرد است. «فکان من الغاوین»
۱۱- سقوط انسان در چند مرحله واقع مى شود: جداشدن از آیات الهى، پیروى از شیطان و پیوستن به جمع گمراهان. «فانسلخ منها فاتبعه الشیطان فکان من الغاوین»
سلام وقتتون بخیر ...حاج خانم یه سوال ؟
خانم مداحی که خودش مژه کاشت داره ..برام سوال شده زمانی که میره مجلس اگه یکی تو جمع صد نفری ازش بپرسه مگه مژه مانع وضو و غسل نیست شما چرا کاشت داری چی جواب میده ؟خیلی کنجکاو شدم بدونم
وقطعا کسی که واجبات مبتلا به رو رعایت نکنه مداحی ش برای اهلبیت هیچ اثری ندارد