برکات دائم الوضو بودن
1. وضو نشانه مومن
رسول خدا (ص) روایت شده :
بر وضو مواظبت نمی كند مگر مومن
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج1
2. وضو سبب طول عمر
پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
هر چه مى توانى بیشتر طاهر (با وضو) باش خداوند عمرت را زیادتر مى کند
وسائل الشیعة ، ج ۱
3. وضو موجب سفید روئى در قیامت
پیامبر خدا (ص) فرمودند :
در پاسخ به فردى در خصوص وصف مومنان و کافران در قیامت فرمودند : مؤمنان درخشان و روسفید بر اثر وضوء و کافران سیه رویند و آنها را بر کنار صراط آورند
بحار الأنوار، ج ۵
4. مرگ با وضو ، شهادت
پیامبر خدا (ص) مى فرماید :
اگر مى توانى همیشه با وضو باشى این عمل را ترک نکن چرا که ملک الموت ، آنگاه که روح بنده اى را که با وضو باشدرا قبض میکند او را شهید محسوب خواهد نمود
بحار الأنوار، ج ۶۶، ص ۳۹۶.
5. خواب با وضو ، عبادت
پیامبر خدا (ص) فرموده اند :
کسى که شب را با وضو بخوابد ، گویى که تمام شب را به احیاء و عبادت گذرانده است
أمالى الصدوق، ص ۳۴
6. پاکی و طهارت با وضو
از امام صادق عليه السلام : كسى كه هنگام وضو نام خدا را ببرد، تمام بدنش پاك مى شود و اين كار كفاره گناهان بين دو وضو خواهد بود. و كسى كه نام خدا را نبرد ، فقط آن مقدار از بدنش كه آب به آن مى رسد پاك مى شود.
7. وضو سبب زیاد شدن روزی
رسول خدا (ص) فرمودند :
شخصی به رسول خدا عرضه داشت دوست دارم وضع مالیم خوب بشود حضرت فرمود : همیشه با وضو باش ، خدا از آدم با وضو خوشش مى آید و روزیش را زیاد مى کند.
امام صادق (ع) فرمودند :
وضو پیش از غذا و بعد از آن باعث زیادی روزی می گردد.
8. وضو سبب برآورده شدن حاجت
امام صادق (ع) فرمودند :
من تعجب می کنم از کسی که دنبال حاجت و کاري است در حالی که با وضو است، حاجتش برآورده نشود.
وسائل الشیعه: ج1
9. وضو سبب نورانی شدن در قیامت
پیامبر خدا می فرمایند :
فردای قیامت خدای متعال امّت منِ را بین بقیّه ی امّتها در حالی محشور میکند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانیهای نورانی دارند.
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج 1 ص 357
10. با وضو ، بستر حکم مسجد دارد
رسول خدا (ص) فرمودند :
کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا اینکه شب را به صبح رساند و اگر کسی بدون وضوء خوابید بسترش براي او قبر خواهد بود و مانند مرداري می ماند تاصبح شود.
11. وضو هنگام غذا خیر و برکت دارد
امام صادق(ع) :
کسی که دوست دارد بر خیر و برکت منزلش بیفزاید هنگام غذا خوردن وضو بگیرد.
فروع کافی، ج 6 ص 290
12. آب وضو حسنه دارد
امام صادق (ع) فرمودند :
کسى که وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک کند، یک حسنه براى او نوشته مى شود
و کسى که وضو بگیرد و صبر کند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته مى شود
ثواب الاعمال، شیخ صدوق
13. وضو ،کفاره گناهان روز گذشته
از امام كاظم عليه السلام فرمودند :
كسى كه براى نماز مغرب وضو بگيرد وضويش كفاره گناهان روز گذشته اوست ،
البته باستثناى گناهان كبيره
و كسى كه براى نماز صبح وضو بگيرد ، وضوى او كفاره گناهان شب گذشته اوست ،
البته باستثناى گناهان كبيره .
14. وضو جبران کننده و محو کننده گناهان
امام باقر (ع) فرموده اند :
سه چیز است که جبران کننده و محو کننده گناه است
کامل گرفتن وضو در هواى بسیار سرد
راه رفتن در شب و روز به سوى جماعت هاى اسلامى.( نماز جماعت و جمعه )
مراقبت بر انجام صحیح نمازها
معانى الاخبار، ص ۳۱۴
15. وضو با بسم الله..همانند غسل
امام صادق (ع) می فرمایند :
هر کس ذکر خدا را به هنگام وضو بگوید، مانند این است که غسل کرده باشد.
بحارالأنوار: ج80
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام
صیغه موقت میشه به فارسی خوند
پاسخ👇
سلام علیکم
خیر
#احکام
#احکام_ازدواج
#عقدموقت
📚خوابهای خود را برای هرکسی تعریف نکنید!
عصر پیامبر (صلی الله علیه و آله ) بود، زنى شوهرش به سفر رفت ، او در غیاب شوهر، خوابى دید و به حضور رسول خدا آمد و گفت : در خواب دیدم تنه درخت خرما در خانه ام شکسته شد. پیامبر به او فرمود: شوهرت با سلامتى باز مى گردد. پس از مدتى شوهرش ، با سلامتى بازگشت . بار دیگر شوهر او به سفر رفت ، و او همان خواب را دید و نزد پیامبر رفت و خواب خود را گفت ، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: شوهرت سالم باز مى گردد .پس از مدتى شوهرش با سلامتى بازگشت .
بار سوم شوهر او سفر کرد، آن زن همان خواب را دید، وقتى که بیدار شد اینبار خدمت پیامبر نرفت، همان اطراف مرد چپ دستى را دید و خواب خود را براى او نقل کرد، آن مرد گفت : واى!شوهرت میمیرد! این خبر به پیامبر صلی الله علیه و اله رسید، پیامبر فرمود: الا کان عبر لها خیرا: آیا او نمى توانست خواب آن زن را تعبیر نیک کند؟ ( چراتعبیر نیک نکرد؟) بر طبق روایات خواب آنگونه كه تعبیر می شود ،اتفاق می افتد .پس هرگاه یكی از شما خوابی رادید آن را به جز نزد عالم و یا ناصحی بازگو ننماید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمود: کسى که خواب دیده، خواب او بر فراز او به صورت پرنده است تا آن هنگام که تعبیر نشده است، اما هنگام که تعبیر شد، آن پرنده سقوط مى کند(هر گونه که تعبیر شد ممکن است همان گونه اتفاق بیفتد)
بنابراین خواب خود را جز براى آن کسى که دوست صمیمى تو است و یا تعبیر خواب مى داند، براى هر کس نقل نکن. و در جای دیگر فرمود: خواب خود را براى هیچکس جز مؤمنى که دور از حسادت است ، نقل نکن تعبیر بعضى از خوابها، فورى ، یا پس از ساعاتى ، آشکار مى شود، ولى تعبیر بعضى از خوابها ممکن است سالها یا دهها سال بعد از خواب دیدن ، واقع گردد. مثلا تعبیر خواب حضرت یوسف (که در خواب دید یازده ستاره و ماه و خورشید او را سجده مى کنند ) بعد از چهل سال ، آشکار شد.
📚فرازهای برجسته از سیره امامان شیعه (علیه السلام)محمد تقی عبدوس و محمد محمدی اشتهاردی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
👆👆👆👆👆حتما بخوانید
💠 نماز و روزۀ نیابتی
سؤال:
آیا کسی که نماز و روزۀ قضای خودش را بر عهده دارد، می تواند نماز و روزۀ شخصی را که از دنیا رفته است بجا آورد؟
✍🏻 پاسخ:
در مورد نماز مانعی ندارد ولی در روزه، چنانچه اجیر شده باشد، اشکال ندارد اما اگر بدون اجاره و به صورت مجانی بوده، بنابر احتیاط واجب صحیح نیست؛ البته پسر بزرگ در هر صورت می تواند روزۀ قضای پدر را انجام دهد.
🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#احکام
#احکام_نماز
#احکام_قضا
#نماز_استیجاری
📣 ما را در نشر معارف الهی یاری کنید.
✅کانال پاسخگوئی به احکام شرعی
🔷 حضرت امیرالمومنین امام علی علیهالسلام:
هر چه را شنيدى (بدون بررسی) براى مردم بازگو مكن، كه همين براى دروغگويى تو كافى است
📚 نهجالبلاغه، نامه۶۹
🔗 لینک
https://btid.org/fa
📎 #ایران_مقتدر
💻 #مرکز_نشر_احکام 👇👇
🔈 رزق حسینی 👇👇👇👇
🔊 #جلسه_چهاردهم
🎙حجت الاسلام مصطفی امینی خواه
┄┄.═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄┄
💫کانال تبیین نهج البلاغه
انسان شناسی ۷۸.mp3
11.47M
#انسان_شناسی ۷۸
#استاد_شجاعی
#استاد_عالی
🔺حتماً به خنده میاُفتیم؛
کسی بر ما اظهارِ عشق کند، و خود را وفادارمان بداند،
اما با دشمنی که به نابودیمان کمر بسته نیز عاشقانه رفاقت کند!
🔺اما خودمان روزانه چندین بار به لاالهالّاالله در نماز اقرار میکنیم، اما در ابعاد گوناگون سبک زندگیمان، از دشمن الگو و برنامه میگیریم!
این راهِ عاشقی، به ناکجاآباد است!
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
💫کانال تبیین نهج البلاغه
حکم دف زدن (با زنگوله و بدون زنگوله ) در عروسی و یا مراسم مذهبی، چیست؟
دف؛ از نظر حکم شرعی مانند سایر آلات موسیقی است و بستگى به چگونگى استفاده از آن دارد، که اگر به نحو لهوى و مطرب بوده و موجب کشیده شدن انسان به سمت بىبندوبارى و بیهودگى شود، حرام است.
البته برخی از مراجع[۱] استفاده از آلات موسیقی را مطلقاً حرام میدانند. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[۲]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
دف زدن بستگى به چگونگى استفاده از آن دارد، که اگر به نحو لهوى و مضل عن سبیل الله[۳] زده شود، حرام است.
و در هر صورت بهکار بردن موسیقى در مناسبتهاى مذهبى شایسته مجالس اهل بیت (علیهم السلام) نیست هر چند از نوع حلال باشد و باید قداست و مقام اهل بیت(علیهم السلام) مراعات شود.
حضرت آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره):
وسیله مزبور از آلات موسیقى است و استعمال آن به وجه لهوى حرام است و نیز گوش دادن به موسیقى لهوى و خرید و فروش آلات آن جایز نیست.[۴]
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
نواختن و گوش کردن به موسیقی که عرفاً مطرب باشد جایز نیست.
حکم استفاده از دایره در مجلس جشن زنانه چیست؟ لطفا در مورد دایره زنگوله دار و بدون زنگوله توضیح دهید. همچنین در مورد دایره هایی که از جنس تلق یا پوست آهو هستند پاسخ دهید
با سلام و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اگر نواختن دایره به صورت عادی باشد اشکال ندارد، ولی اگر به سبک مجالس لهو و لعب باشد جایز نیست و فرقی بین زنگوله دار و بدون زنگوله و تلق و پوست آهو نمی باشد.(1)
پی نوشت:
1. آیت الله سیستانی، جزوه موسیقی، تدوین جامعة الزهراء(س)، ص13. سوال از دفتر آیت الله سیستانی(شماره تلفن: 7741415-0251).
بازدید: 2842
دف زدن در مجالس اهل بیت
آیت الله خامنهای: حکم دف بستگى به چگونگى استفاده از آن دارد، که اگر به نحو لهوى و مضل عن سبیل الله زده شود، حرام است.(یعنى به سبب ویژگىهایى که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بىبندوبارى، بیهودگى و گناه سوق دهد).
خصوصاً اینکه بهکار بردن موسیقى در مناسبتهاى مذهبى شایسته مجالس اهل بیت (علیهم السلام) نیست هر چند از نوع حلال باشد و باید قداست و مقام اهل بیت(علهیم السلام) مراعات شود.
آیات عظام مکارم، سیستانی و وحید: حرام است.
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: زدن دف در مجالس مولودی و عروسی اگر به صورت لهوی زده شود حرام است و از دایره و دف اجتناب نمایید؛ تنها در مجلس عروسی زنانه آواز خواندن بین زن ها در صورتی که صدای آن ها را نامحرم نشنود اشکال ندارد.