eitaa logo
کانال قران و احکام خیرین
71 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
15 فایل
اموزش احکام ومعارف دین
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش: اهدای اعضای افراد مرگ مغزی چه حکمی دارد ؟ پاسخ: اگر کسی که از نظر مغزی مرده است در حالی که قلب وریه او هرچند به کمک دستگاه وظیفه خود را انجام می‌دهند شرعا مرده شمرده نمی‌شود وقطع اعضای او برای الحاق به افراد زنده به هیچ وجه جایز نیست و قتل محسوب می شود و موجب دیه و قصاص است. سیستانی
مسائل مربوط به پیوند اعضا، نظر آیت الله مکارم https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&pid=61769&lid=0&mid=1055
پیوند اعضا ـ اهدای عضو - پرسش و پاسخ - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی https://www.sistani.org/persian/qa/02448/
41_An_sooy_marg_aminikhaah.ir.mp3
34.96M
🦋 پرسش و پاسخ ۲ 🦋 شرح و بررسی کتاب "آن‌سوی مرگ" سلام بزرگواران این ویس از استاد مصطفی امینی خواه در باره حق الناس است که خیلی تاثیر گذار است و ارسالی یکی از اعضای گروه است درهر شرایطی هستین این جلسات رو گوش کنید واز دست ندهید برای اینکه وقتت گرفته نشود میتوانید این ویس ها را در هنگام کار کردن یا آشپزی کردن گوش کنید. اللهم عجل لولیک فرج ❤️🌹
تقریبا در تمام لوازم آرایشی اکلیل های ریزی وجود دارد که شاید بتوان در بعضی موارد به آنها اکلیل نگفت و جزء رنگ محسوب شوند و برطرف کردن آنها خیلی مشکل یا غیرممکن است و نمی توان به تکان خوردن آنها در حین وضو اطمینان داشت ؛ حکم وضو و غسل با آنها چیست ؟ در هر صورت اگر این اکلیل ها مانع وضو یعنی رسیدن آب به بدن باشند ؛ باید برطرف شوند مگر آن که خیلی ریز بوده و نتوان آنها را برطرف کرد و شما نیز یقین به مانع بودن آنها داشته باشید ؛ در این صورت باید وضوی جبیره ای و این کار مانعی ندارد چون به فرمایش شما پاک کردن آن ممکن نیست .
❇️ آیا بیدار کردن اعضای خانواده به خصوص بچه ها و همسر برای نماز صبح بر ما واجب است ؟ ❇️ ➖➖➖➖ ⬅️ آیت الله خامنه ای: اگر به نحوی باشد که بیدار نکردن آنان موجب سبک شمردن نماز باشد‌ لازم است. ⬅️ آیت الله مکارم شیرازی: واجب نیست مگر اینکه آنها عادت به ترک نماز صبح کنند و آن را سبک بشمارند، در این صورت واجب است به نحو مطلوبی آنها را بیدار کنند. ⬅️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر خود آن ها مراقب نماز هستند و بعضی وقت ها بیدار نشوند بیدار کردن آن ها واجب نیست لیکن اگر خودشان مراقب نیستند از باب امر به معروف و نهی از منکر باید آن ها را برای نماز بیدار کنید. ⬅️ آیت الله سیستانی: بیدار کردن فرزندان تحت تربیت واجب است ⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر خواب ماندن شخص باعث می شود به این امر عادت کند یا به جهتی دیگر بیدار کردن او احسان به وی به حساب آید- مانند اینکه خواب ماندن وی بدون عذر باشد - بیدار کردن اشکال ندارد حتی اگر اذیت شود، ولی اگر خواب ماندن به صورت اتفاقی باشد و جهت راجحی نیز برای بیدار کردن نباشد، بیدار نمودن وی اگر مستلزم ایذا شود جایز نیست. نسبت به بیدار کردن کسانی که بالغ نشده اند در صورتی که تربیت وی متوقف بر این کار باشد حتی اگر اذیت شوند بیدار کردن آن ها اشکال ندارد. ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام کانال تخصصی فقه و احکام 🆔
♦️ آیا سجده بر کاغذ یا دستمال کاغذی صحیح است ؟ ♦️ ♻️ گاهی برای خواندن نماز مهری از جنس خاک در دسترس نیست یا هنگام خواندن نماز مهر نماز گم می شود یا به جای دوری پرتاب می شود . در این صورت، آیا می توان از «کاغذ» ، «دستمال کاغذی » و یا «اسکناس » در دسترس برای سجده کردن استفاده کرد؟ 💠 آیت الله خامنه ای : سجده بر كاغذى كه از چوب و گياهان ـ غير از كتان و پنبه ـ ساخته مى‌شود صحيح است، مشروط به اين كه رنگ يا جرم ديگرى روى آن را نگرفته باشد. 💠 آیت الله مکارم شیرازی : سجده بر کاغذ مطلقا صحیح است. سجده بر «کاغذ بی خط » نیز صحیح است . هم چنین سجده بر «کاغذ خط دار» در صورتی که خطهای موجود در آن مانع رسیدن پیشانی بر کاغذ نباشند و یا بین خطها به مقداری که سجده صحیح است فاصله باشد، جایز است. 💠 آیت الله سیستانی : اگر کاغذ نوشتن را از چیزی که سجده بر آن صحیح است مانند – چوب و کاه- ساخته باشند می شود برآن سجده کرد و همچنین اگر از پنبه یا کتان ساخته باشند . ولی اگر از حریر یا ابریشم و مانند این ها ساخته باشند، سجده بر آن صحیح نیست و اما دستمال کاغذی فقط در صورتی می توان بر آن سجده کرد که معلوم باشد از چیزی ساخته شده است که سجده بر آن صحیح است. ➖➖➖➖ توضیح المسائل مراجع مسئله 1082- آموزش احکام ص 123 h
♻️ حکم گریه در نماز ♻️ 💠💠💠💠 ❇️ گریه کردن در نماز برای گناهی که کردیم یا برای کار های دنیوی چه حکمی داره؟ 🔷 پاسخ: ✅ آیت الله خامنه ای: از مبطلات نماز آن است كه براى كار دنيا عملاً با صدا گريه كند ولى اگر براى كار دنيايى بى صدا گريه كند اشكال ندارد ولى اگر از ترس خدا يا براى آخرت گريه كند آهسته باشد يا بلند اشكال ندارد بلكه از بهترين اعمال است. ✅ آیت الله مکارم شیرازی: گریه کردن با صدا نماز را باطل مى کند هرچند بى اختیارشود، بلکه بنابر احتیاط واجب گریه بى صدا نیز نماز را باطل مى کند اینهادر صورتى است که گریه از ترس خدا و براى آخرت نباشد، و الاّ نه تنها نماز را باطل نمى کند، بلکه از بهترین اعمال و از کارهاى اولیاى خداست. ✅ آیت الله وحید خراسانی: اگر کسی برای کار دنیا عمدا گریه کند بنابراحتیاط واجب باید نماز را تمام کند و دوباره بخواند مگر این که مساله را نداند و در یادگیری مساله کوتاهی نکرده باشد یعنی در ندانستن مساله معذور باشد ولی اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند از بهترین اعمال است. ✅ آيت الله سيستاني:  از مبطلات نماز بنابر احتیاط واجب برای کار دنیا عمدا با صدا یا بی صدا گریه کند ولی اگر از ترس خدا یا از روی شوق به سوی او یا برای آخرت گریه کند آهسته باشد یا بلند اشکال ندارد بلکه از بهترین اعمال است بلکه اگر برای خواستن حاجت دنیوی از خدا روی تذلل در پیشگاه او گریه کند اشکال ندارد و همچنین گریه برای مصائب اهل بیت (ع ➖➖➖➖➖ استفتاء‌از سایت مراجع عظام کانال تخصصی فقه و احکام 🆔
سلام علیکم 👌پاسخ سؤال اول: اگر تتو مثل خالکوبی زیر پوست هست برای وضو و غسل مشکلی نداره و نیازی به پاک کردنش از بدن میّت نیست و آسیب زدن به بدن میّت مؤمن شرعاً جایز نیست. 👌پاسخ سؤال دوم: مستحبه (یعنی بهتره ولی واجب نیست) که اگه دست و پای میّت موقع مرگ صاف نباشه، دست و پاش رو صاف کنند؛ البته در صورتی که بدنش آسیب نمی‌بینه؛ ولی اگه صاف کردن موجب آسیب به بدن میّت بشه، شرعاً حرامه. 😱😱 صدمه زدن به بدن میّت مسلمان چه زن و چه مرد شرعاً حرامه و دیه داره؛ البته دیه‌اش کمتر از دیه صدمه بر انسان زنده هست. ⬅️ احکام به زبان خیلی‌ ساده 🌺 🍃🍂🌺🍃 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
⁉️مشخصات هر یک از استحاضه های قلیله و متوسطه و کثیره چیست و وظیفه هر کدام را برایم معین کنید. 🧕ویژه مقلدین آیت الله 👇👇👇👇 . 🔻 اگر خونریزی (لکه بینی) کم باشد به حدی که فقط روی پنبه را آلوده کند و در آن فرو نرود «استحاضه قلیله» است، و وظیفه شما آن است که برای هر نماز یک وضو بگیرید و غسل لازم نیست، و همچنین اگر ظاهر فرج به خون آلوده باشد قبل از نماز آب بکشید. 🔻 اگر خونریزی به حدی باشد خون در پنبه فرو رود ـ هرچند در یک گوشه آن ـ ولی از پنبه به نوار بهداشتی نرسد «استحاضه متوسطه» است، و وظیفه شما آن است که برای هر نماز یک وضو بگیرید و همچنین بنابر احتیاط واجب هر روز یک غسل قبل از نماز صبح انجام دهید.  🔻 بنابر احتیاط واجب، باید زن برای هر نماز پنبه و دستمال را عوض کند یا آب بکشد و لازم است یک غسل برای نماز صبح و یک غسل برای نماز ظهر و عصر و یک غسل برای نماز مغرب و عشا به جا آورد و بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا فاصله نیندازد و اگر فاصله بیندازد باید برای نماز عصر و عشا دوباره غسل کند. همه این موارد در صورتی است که خون پی در پی از پنبه به دستمال برسد امّا چنانچه رسیدن خون از پنبه به دستمال با قدری فاصله باشد که زن بتواند در آن فاصله غسل نموده و یک نماز یا بیشتر بخواند، احتیاط لازم آن است که هرگاه خون از پنبه به دستمال برسد پنبه و دستمال را عوض کرده و یا آب بکشد و غسل نماید و نماز بخواند. بنابراین اگر زن غسل استحاضه کثیره کرد و نماز ظهر را مثلاً خواند ولی قبل از نماز عصر یا در بین آن، خون دوباره از پنبه به دستمال رسید، بنابر احتیاط واجب، باید برای نماز عصر نیز غسل نماید ولی چنانچه فاصله به مقداری باشد که زن بتواند در آن میان دو نماز یا بیشتر بخواند، مثل اینکه بتواند نماز مغرب و عشا را نیز قبل از آنکه خون دوباره به دستمال برسد بخواند، برای آن نمازها لازم نیست غسل دیگری بکند و در هر صورت زنی که غسل استحاضه کثیره انجام داده، تا وقتی بعد از غسل مبطل وضو انجام نداده، لازم نیست وضو بگیرد. 🔴 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی •┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌼☘☘🍀 السلام علیکم یا أئمة البقیع 👈🏼👈🏼 در این روز در سال ۱۳۴۳ (۱۳۴۴) هـ قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام و نیز قبر علیه‌السلام در اُحد به دست تخریب شد. 📚 مستدرک سفینة البحار، ج۶، ص۶۶ ➖ علّت و انگیزه تخریب این قبور مطهّر در کتب مختلفی که بر رد عقائد ضالّهٔ وهابیت تألیف شده، بیان گردیده است. آنان اضافه بر قبور مطهّر ائمه معصومین علیهم السلام، دیگر قبور را هم تخریب نمودند که عبارتند از : قبر منسوب به زهرا علیها السلام، قبر مطهّر فاطمه بنت أسد علیهماالسلام مادر علیه‌السلام، قبر مطهر علیها السلام، قبر پسر صلی‌الله‌علیه‌وآله ، قبر فرزند حضرت علیه‌السلام، قبر دختر خواندگان پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر مرضعهٔ پیامبر صلّی الله علیه و آله و قبور شهدای زمان پیامبر صلّی الله علیه و آله. ➖ وهابیان در سال ۱۳۴۳هـ در گنبدهای قبر علیه‌السلام ، علیه السلام، علیها اسلام، و زادگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله و علیها السلام و « » عبادتگاه سرّی صلی‌الله‌علیه‌وآله را با خاک یکسان نمودند. در نیز قبر حوّا و دیگر قبور را تخریب کردند. ➖ در گنبد نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان قبر شریف را تخریب نکردند. در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهّر علیهم السلام اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهّر را به یغما بُردند. ➖ قبر علیه السل