"«… خداوند روز قیامت از كسی كه به تكلیف خود عمل نكرده میپرسد: آیا تكلیف خود را میدانستی؟ اگر بگوید میدانستم، به او خطاب میشود چرا به آنچه میدانستی عمل نكردی؟ و اگر بگوید نمیدانستم به او خطاب میشود چرا یاد نگرفتی تا عمل كنی؟… »[۱۲]"
ـ✨🌼✨🌼
ـ🌼✨🌼 ﷽
ـ✨🌼
ـ🌼 #مسافت_شرعی
❓مقدار مسافت شرعی که نماز شکسته است، چقدره؟ این هشت فرسخ که میگن رفتوبرگشت باید حداقل هشت فرسخ باشه، چند کیلومتر میشه؟
📚 آیات عظام امام و فاضل: مقدار مسافت شرعی 45 کیلومتره که باید مسیر رفتش حداقل 22کیلومترونیم باشه.
📚 آیات عظام رهبری و جوادی: مقدار مسافت شرعی 41 کیلومتره که باید مسیر رفتش حداقل بیستکیلومترونیم باشه.
📚 آیات عظام بهجت و سبحانی: مقدار مسافت شرعی 45 کیلومتره و همین که مجموع رفتوبرگشت حداقل 45 کیلومتر باشه، کافیه؛ یعنی لازم نیست که حتماً مسیر رفت 22کیلومترونیم باشه.
📚 آیتالله زنجانی: مقدار مسافت شرعی چهل کیلومتره و همین که مجموع رفتوبرگشت حداقل چهل کیلومتر باشه، کفایت میکنه؛ یعنی لازم نیست که حتماً مسیر رفت بیست کیلومتر باشه.
📚 آیات عظام سیستانی و تبریزی: مقدار مسافت شرعی 44 کیلومتره و همین که مجموع رفتوبرگشت حداقل 44 کیلومتر باشه، کافیه؛ یعنی لازم نیست که حتماً مسیر رفت 22 کیلومتر باشه.
📚 آیتالله وحید: مقدار مسافت شرعی 44 کیلومتره؛ یعنی باید مجموع رفتوبرگشت حداقل 44 کیلومتر باشه و نباید هر یک از مسیر رفتن یا برگشتن، کمتر از 22 کیلومتر باشه.
📚 آیات عظام مظاهری و مکارم: مقدار مسافت شرعی 43 کیلومتره؛ یعنی باید مجموع رفتوبرگشت از 43 کیلومتر کمتر نباشه؛ ولی لازم نیست که هر یک از رفتن یا برگشتن، حداقل 21کیلومترونیم باشه.
📚 آیات عظام صافی و نوری: مقدار مسافت شرعی 45 کیلومتره؛ یعنی باید مجموع رفتوبرگشت حداقل 45 کیلومتر باشه و نباید هر یک از رفتن یا برگشتن، کمتر از 22کیلومترونیم باشه.
🔺 توضیحالمسائل 16مرجع، نماز مسافر، شرط اول؛ بهجت، استفتائات، ج2، س2979؛ رهبری، أجوبةالاستفتائات، س640؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، فصل فی صلوة المسافر، احدها المسافه، م1.
⬅️ احکام
" در قصد اقامت، چه زمانی قصد محقق می شود؟ زمانی که به مقصد رسید و قصد کرد ده روز بماند قصد محقق شده است حتی اگر بیاد آورد که قبلا می خواسته بین این ده روز به جای دیگری برود؟
قصد اقامت از لحظه ورود است و با خواندن یک نماز چهار رکعتی تثبیت می شود."
مکارم
ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸﷽
ـ🎊🌸
ـ🌸 #قبله_نامشخص
❓اگه در مسافرت جایی باشیم که هیچ راهی برای پیداکردن قبله وجود نداره، چه باید بکنیم؟
📚 آیات عظام، امام، خامنهای، صافی، فاضل و نوری:
🔸اگه وقت کافی دارین و نماز قضا نمیشه، باید به چهار طرف نماز بخونین تا یقین کنین که یکی از اونها رو به قبله بوده.
📚آیات عظام، بهجت، تبریزی، سیستانی، مکارم، زنجانی و وحید:
🔸اگه به یه طرف نماز بخونین، کافیه؛ ولی اگه وقت هست، مستحبه به چهار طرف بخونین.
🔺 استفتا از دفتر مراجع.
⬅️ احکام
🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊
⭕️ معیار در پوشش بانوان
🔹 چادر برای بانوان، حجاب برتر اسلامی است؛ البته هر پوششی که شرایط ذیل را داشته باشد به عنوان حجاب اسلامی محسوب می شود:
🔹 * تمامی بدن (به جز صورت و دست ها تا مچ) را بپوشاند.
🔹 * هرگونه آرایش و زینت را (حتی در صورت و دست ها تا مچ) بپوشاند.
🔹 * به گونه ای نباشد که توجه نامحرم را جلب کند.
🔹 * برجستگی های بدن را ـ به شکل تحریک کننده و مفسده انگیز، آشکار نکند.
🔹 * موجب انگشت نما شدن در میان مردم نشود.
🔹 * از لباس های مخصوص مردان نباشد.
------------------
📎 #حجاب
📎#احکام_بانوان
💠حکم خودنمایی به منظور به گناه انداختن دیگری:
💐خودنمایی کردن به منظور به گناه انداختن دیگری حرام است.
📚امام خامنهای/احکام روابط/مسئله ۲۲۴
#خود_نمایی
#گناه
#رهبری
#امام_خامنه_ای
#سوال33
💬سلام.مرجع رهبری... حد شان خرید طلا برای زن چقدر میباشد ؟
.و از چه مقدار خمس تعلق میگیرد .
ایا خمس برای زن خانه دار واجب میباشد؟
پاسخ
سلام علیکم 🔰
به طور کلی منظور از شان 👇
ملاک در تعیین شأن افراد، عرف است و عوامل عرفی متعدّدی ممکن است در میزان شؤون عرفی یک فرد مؤثّر باشد؛ از جمله موقعیّت خانوادگی فرد، سطح تحصیلات، نوع شغل، مجرّد یا متأهّل بودن، موقعیّت خانوادگی همسر فرد، تعداد فرزندان، مقدار دخل و خرج، موقعیّت و منزلت اجتماعی، محلّ سکونت، زمان و مکان.
شایان ذکر است، هرچند تعیین شأن افراد موکول به عرف شده، ولی از نظر شرعی این ضابط مشروط به آن است که هزینههای مذکور به حدّ اسراف و تبذیر نرسد و از سایر عناوین حرام نیز نباشد.
تشخیص موضوع در موارد فوق، با شخص مکلّف است.
اگر طلا در حد شان شما باشد خمس ندارد
زن خانه دار اگر منبع درآمدی ندارد یا یکی از موارد هفتگانه خمس پیش نیاد خمس تعلق نمیگیرد ✅
#خرید_طلا
🌸 متن سوره واقعه 🌸
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ ﴿١﴾ لَیْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَةٌ ﴿٢﴾ خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ ﴿٣﴾ إِذَا رُجَّتِ الأرْضُ رَجًّا ﴿٤﴾ وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا ﴿٥﴾ فَکَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا ﴿٦﴾ وَکُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلاثَةً ﴿٧﴾ فَأَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ ﴿٨﴾ وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ أُولَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ ﴿١٢﴾ ثُلَّةٌ مِنَ الأوَّلِینَ ﴿١٣﴾ وَقَلِیلٌ مِنَ الآخِرِینَ ﴿١٤﴾ عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾ مُتَّکِئِینَ عَلَیْهَا مُتَقَابِلِینَ ﴿١٦﴾ یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ ﴿١٧﴾ بِأَکْوَابٍ وَأَبَارِیقَ وَکَأْسٍ مِنْ مَعِینٍ ﴿١٨﴾ لا یُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلا یُنْزِفُونَ ﴿١٩﴾ وَفَاکِهَةٍ مِمَّا یَتَخَیَّرُونَ ﴿٢٠﴾ وَلَحْمِ طَیْرٍ مِمَّا یَشْتَهُونَ ﴿٢١﴾ وَحُورٌ عِینٌ ﴿٢٢﴾ کَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ ﴿٢٣﴾ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿٢٤﴾ لا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلا تَأْثِیمًا ﴿٢٥﴾ إِلا قِیلا سَلامًا سَلامًا ﴿٢٦﴾ وَأَصْحَابُ الْیَمِینِ مَا أَصْحَابُ الْیَمِینِ ﴿٢٧﴾ فِی سِدْرٍ مَخْضُودٍ ﴿٢٨﴾ وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ ﴿٢٩﴾ وَظِلٍّ مَمْدُودٍ ﴿٣٠﴾ وَمَاءٍ مَسْکُوبٍ ﴿٣١﴾ وَفَاکِهَةٍ کَثِیرَةٍ ﴿٣٢﴾ لا مَقْطُوعَةٍ وَلا مَمْنُوعَةٍ ﴿٣٣﴾ وَفُرُشٍ مَرْفُوعَةٍ ﴿٣٤﴾ إِنَّا أَنْشَأْنَاهُنَّ إِنْشَاءً ﴿٣٥﴾ فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْکَارًا ﴿٣٦﴾ عُرُبًا أَتْرَابًا ﴿٣٧﴾ لأصْحَابِ الْیَمِینِ ﴿٣٨﴾ ثُلَّةٌ مِنَ الأوَّلِینَ ﴿٣٩﴾ وَثُلَّةٌ مِنَ الآخِرِینَ ﴿٤٠﴾ وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ ﴿٤١﴾ فِی سَمُومٍ وَحَمِیمٍ ﴿٤٢﴾ وَظِلٍّ مِنْ یَحْمُومٍ ﴿٤٣﴾ لا بَارِدٍ وَلا کَرِیمٍ ﴿٤٤﴾ إِنَّهُمْ کَانُوا قَبْلَ ذَلِکَ مُتْرَفِینَ ﴿٤٥﴾ وَکَانُوا یُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظِیمِ ﴿٤٦﴾ وَکَانُوا یَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَکُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَبْعُوثُونَ ﴿٤٧﴾ أَوَآبَاؤُنَا الأوَّلُونَ ﴿٤٨﴾ قُلْ إِنَّ الأوَّلِینَ وَالآخِرِینَ ﴿٤٩﴾ لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِیقَاتِ یَوْمٍ مَعْلُومٍ ﴿٥٠﴾ ثُمَّ إِنَّکُمْ أَیُّهَا الضَّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ ﴿٥١﴾ لآکِلُونَ مِنْ شَجَرٍ مِنْ زَقُّومٍ ﴿٥٢﴾ فَمَالِئُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ ﴿٥٣﴾ فَشَارِبُونَ عَلَیْهِ مِنَ الْحَمِیمِ ﴿٥٤﴾ فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِیمِ ﴿٥٥﴾ هَذَا نُزُلُهُمْ یَوْمَ الدِّینِ ﴿٥٦﴾ نَحْنُ خَلَقْنَاکُمْ فَلَوْلا تُصَدِّقُونَ ﴿٥٧﴾ أَفَرَأَیْتُمْ مَا تُمْنُونَ ﴿٥٨﴾ أَأَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ ﴿٥٩﴾ نَحْنُ قَدَّرْنَا بَیْنَکُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِینَ ﴿٦٠﴾ عَلَى أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثَالَکُمْ وَنُنْشِئَکُمْ فِی مَا لا تَعْلَمُونَ ﴿٦١﴾ وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الأولَى فَلَوْلا تَذَکَّرُونَ ﴿٦٢﴾ أَفَرَأَیْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ ﴿٦٣﴾ أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ ﴿٦٤﴾ لَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَاهُ حُطَامًا فَظَلْتُمْ تَفَکَّهُونَ ﴿٦٥﴾ إِنَّا لَمُغْرَمُونَ ﴿٦٦﴾ بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ ﴿٦٧﴾ أَفَرَأَیْتُمُ الْمَاءَ الَّذِی تَشْرَبُونَ ﴿٦٨﴾ أَأَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ ﴿٦٩﴾ لَوْ نَشَاءُ جَعَلْنَاهُ أُجَاجًا فَلَوْلا تَشْکُرُونَ ﴿٧٠﴾ أَفَرَأَیْتُمُ النَّارَ الَّتِی تُورُونَ ﴿٧١﴾ أَأَنْتُمْ أَنْشَأْتُمْ شَجَرَتَهَا أَمْ نَحْنُ الْمُنْشِئُونَ ﴿٧٢﴾ نَحْنُ جَعَلْنَاهَا تَذْکِرَةً وَمَتَاعًا لِلْمُقْوِینَ ﴿٧٣﴾ فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظِیمِ ﴿٧٤﴾ فَلا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ ﴿٧٥﴾ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ ﴿٧٦﴾ إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ ﴿٧٧﴾ فِی کِتَابٍ مَکْنُونٍ ﴿٧٨﴾ لا یَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ ﴿٧٩﴾ تَنْزِیلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿٨٠﴾ أَفَبِهَذَا الْحَدِیثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ ﴿٨١﴾ وَتَجْعَلُونَ رِزْقَکُمْ أَنَّکُمْ تُکَذِّبُونَ ﴿٨٢﴾ فَلَوْلا إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ ﴿٨٣﴾ وَأَنْتُمْ حِینَئِذٍ تَنْظُرُونَ ﴿٨٤﴾ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْکُمْ وَلَکِنْ لا تُبْصِرُونَ ﴿٨٥﴾ فَلَوْلا إِنْ کُنْتُمْ غَیْرَ مَدِینِینَ ﴿٨٦﴾ تَرْجِعُونَهَا إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ﴿٨٧﴾ فَأَمَّا إِنْ کَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ ﴿٨٨﴾ فَرَوْحٌ وَرَیْحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِیمٍ ﴿٨٩﴾ وَأَمَّا إِنْ کَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ ﴿٩٠﴾ فَسَلامٌ لَکَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ ﴿٩١﴾ وَأَمَّا إِنْ کَانَ مِنَ الْمُکَذِّبِینَ الضَّالِّینَ ﴿٩٢﴾ فَنُزُلٌ مِنْ حَمِیمٍ ﴿٩٣﴾ وَتَصْلِیَةُ جَحِیمٍ ﴿٩٤﴾ إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْیَقِینِ ﴿٩٥﴾ فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظیم(۹۶).
➖ ندانستن یکی از کلمات حمد و سوره
✍اگر یکی از کلمات حمد و سوره را نداند، یا عمداً آن را نگوید، یا عمداً به جای حرفی حرف دیگر بگوید، مثلاً به جای «ض»، «ز» بگوید، یا زیر و زبر کلمات را تغییر دهد یا تشدید را نگوید، نمازش باطل است.
📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۲۰۳
#احکام
🖋
https://eitaa.com/joinchat/3746758851Ca0ae2df2e0
لینک جدید 📣📣📣📣📣📣📣
بزرگترین گروه اموزشی قران واحکام خیرین امل ودابودشت
ورود اقایان ممنوع ⛔️
"همچنین از امام صادق(علیهالسلام) روایت شده که رسول اکرم(صلى الله عليه و آله) فرمودند: «من از مسلمانی که هفتهای یک روز را برای آشنایی با امر دینش و پرسش از (معارف و احكام) دینش اختصاص نمیدهد، منزجر و بیزارم».
https://eitaa.com/joinchat/3746758851Ca0ae2df2e0
لطفا دوستان خود را با این لینک به گروه دعوت کنید تا در ثواب فراگیری احکام سهیم باشید