eitaa logo
کانال قران و احکام خیرین
71 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
15 فایل
اموزش احکام ومعارف دین
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸-دین 🔸خانما مى‏‌تونن بدون اجازه شوهرشون، از مال خودشون نذر كنن؟ 📚 آيت‌الله خامنه‌ای: نه. بنابر احتیاط واجب، نذر خانما حتی در اموال خودشون، بدون اجازه همسرشون درست نیست (مگر اینکه شوهر غایب باشه؛ مثل اینکه در شهر دیگه‌ای زندگی می‌کنه). 📚 آيات عظام مكارم و نوری: اگه نذری که اون خانم کرده، مزاحم حقوق شوهر باشه، حتی در اموال خودش بدون اجازه ایشون درست نيست؛ ولی اگه مزاحمتی نداشته باشه، مشکلی نداره. 📚 آيات عظام سيستانى و وحيد: اگه نذری که اون خانم کرده، مزاحم حقوق شوهر باشه، بدون اجازه ایشون در هر حالتی درست نيست. حتی اگه مزاحمت هم نداشته باشه، بازم نذرهای مالی خانم باید با اجازه آقای همسر باشه؛ حتی در اموال خودش (البته به‌جز نذر برای حج، زكات، صله رحم و احسان به پدر و مادر). حالا اگه بدون اجازه نذر کرد، بنابر احتیاط واجب، احتیاطاً باید به نذرش عمل کنه. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. 🔺 پرسمان احکام، استفتائات، ج1، س759. سيستانى، توضيح‏‌المسائل مراجع، م2644؛ وحيد، رساله، م2708؛ مكارم، توضيح‏‌المسائل مراجع، م2644؛ ◦•●◉✿
🌹معجزه چادر🌹 👌آیت الله بهاءالدینی  می فرمودند: اگر زنان چادری می خواستند نشانشان می دادم عرقی که در فصل گرما به خاطر حفظ حجاب می ریزند، دانه دانه اش به شکل نور خورشید است. شماخورشید خدا هستید.و ایشان این روایت را از«« ثواب الاعمال»» نقل می کردند عرقی که زن زیر چادر می ریزد سه جا برای او نور می شود: -💥 در درون قبر - 💥در برزخ - 💥در قیامت و اگر زنان بی حجاب از من می خواستند همین الان نشانشان می دادم که این موی سر که به نامحرم نشان می دهند آتش است. آنها درآرایش زیبایی نیستند، بلکه در آرایش آتش هستند. 🌱الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ🌱
هشتم شوال روز تخریب قبور ائمه بقیع بدست وهابیان خبیث، یادش سوگواری باد: وهابیان در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری حرم امامان بقیع را ویران کردند. این روز به «یوم الهدم» (روز ویرانی) مشهور است. تخریب بناها در بقیع توسط جریان وهابیت در عربستان سعودی برای از بین بردن اماکن زیارتی بود. تا آن زمان بر روی مقبره پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. پس از تسلط وهابیان بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند. بقیع اولین مزاری است که به دستور رسول اکرم (ص) توسط مسلمانان صدر اسلام ایجاد شد. ابن اثیر می‌گوید: «بقیع در لغت به محل وسیعی که دارای درخت یا ریشه درخت باشد، گفته می‌شود و چون مکان بقیع پیش از آن دارای درخت غرقد و ریشه‌های آن بود، پس از قطع این اشجار نیز با همان اسم معروف شد. » در بقیع اولین کسی که از انصار به خاک سپرده شد، «اسعد بن زراره» و از مهاجران «عثمان بن مظعون» بوده است. همچنین بقیع مدفن چهار امام مظلوم شیعه امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر(ع) وامام جعفر صادق (ع) است. همچنین قبرچند تن از همسران پیامبر(ص) و نیز عباس عموی پیامبر و فاطمه بنت اسد؛ مادر حضرت علی بن ابی‌طالب، ‌ حضرت ام البنین؛ مادر حضرت اباالفضل العباس(ع) و برخی دیگر از بزرگان اسلام در بقیع قرار دارد. یکی از آفات بزرگ و خطرناک تمام مذاهب و آیین‌ها، کج‌فهمی‌ها، تندروی‌ها و برداشت‌های اشتباه و انحرافی و به اصطلاح قرائت‌های خودساخته از دین است که در مقاطع مختلف میان پیروان همان مذاهب به وجود آمده و موجب تضعیف و تفرقه در آن مذهب شده است. از مصادیق و نمونه‌های بارز چنین انحراف فکری و برداشتهای ناروایی، گروه خوارج است. پس از چند قرن از ظهور خوارج یعنی در آستانه قرن هشتم نمونه‌ای دیگر از این انحرافات ظاهر شد و احمد بن تیمیه در شام مطالبی را در مسائل مختلف اسلامی خلاف مسلمات اسلام و مخالف با فتاوای علما و پیشوایان به شکل سخنرانی و مکتوب منتشر کرد. علما و دانشمندان از شام و مصر و بغداد در مخالفت با نظریه‌های او به میدان آمدند و به نقد عقاید او پرداختند و بر انحراف و ارتداد او فتوا صادر کردند. ابن تیمیه پس از چند بار زندانی شدن در مصر و شام، سرانجام در سال ۷۲۸هجری قمری در زندان دمشق از دنیا رفت. وضع به همین منوال بود تا این که در قرن یازدهم، در نجد حجاز فردی به نام محمد بن عبدالوهاب به ترویج و تبلیغ عقاید ابن تیمیه پرداخت. دلایل مختلفی باعث شد که ابن وهاب در فعالیت‌های خود موفق شود. از جمله آن که وی در شهر نجد به اظهار و نشرعقاید خود پرداخت که مردم آن را افراد دور از تمدن و معارف تشکیل می‌دادند اما ابن تیمیه در مرکز معارف دینی قرار داشت. همچنین با متهم کردن دیگر مسلمانان به کفر، مردم نجد به غارت و کسب ثروت تشویق شدند. فتوای فقهی وهابیان مشتمل بر چند مورد است؛ مهم‌ترین آنها حرمت سفر برای زیارت مرقد پیامبران و صالحان و حرمت تبرک و توسل به آنان و ساختن حرم و بارگاه بر مرقد آنها است. بر اساس فتوای وهابیان هر گونه توسل و تبرک جستن به ساحت پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام شرک و کفر و بت پرستی محسوب می‌شود و موجب حلال شدن مال و جان چنین افراد است. مرحوم آیت‌الله امین عاملی در کتاب خود درباره عقاید وهابیون می‌نویسد: «اعتقاد وهابیان درباره عموم مسلمانان این است که مسلمین پس از ایمان به کفر برگشته‌اند و پس از توحید به شرک گراییده‌اند؛ زیرا آنان در دین بدعت گذاشته‌اند و به جهت زیارت و تبرک جستن به انبیا و صالحین به کفر و شرک روی آورده‌اند، لذا جنگ با آنان واجب و ریختن خون آنان و تصرف اموالشان بر مسلمانان (وهابیان) حلال است. » بر این اساس بود که آنها به هر جا و به هر شهر و دیاری دست می‌یافتند قبل از هر چیز به تخریب مشاهد شریفه و بقاع متبرکه می‌پرداختند. وهابیان هنگام تسلط بر طائف و مکه مراقد جد و عموی پیامبر، حضرت خدیجه همسر پیامبر و بسیاری از اماکن مقدس را ویران کردند. وهابیان همچنین در ماه رمضان ۱۳۴۴هجری قمری وارد مدینه شدند و پس از گذشت چند روز درهشتم ماه شوال گنبد و بارگاه ائمه معصومین(ع) در بقیع را به کلی منهدم کردند و از این حرم و مراقد به جز قطعه سنگهایی که در اطراف قبور نصب کردند، اثر و علامتی باقی نماند. تنها حرم مطهر پیامبر اسلام(ص) آن هم به دلیل ترس از قیام مسلمانان جهان از تعرض و تخریب مصون ماند که اگر این ترس نبود حرم پیامبر اسلام(ص) پیش از دیگر بقاع مورد تعرض قرار می‌گرفت.
سلام اگر در حال پریود نزدیکی شود چه حکمی دارد ..ایت الله وحیدی رهبری ومکارم
حرامه و کفاره داره.
سلام وقت بخیر اگر خانمی غسل جنابت داشته وغسل را هنوز انجام نداده پرید شود چه وظیفه ای دارد رهبری .ایت الله مکارم .ایت الله وحیدی لطفا پاسخ هر سه مرجع رو بدهید که سوال خیلی از خانمها ست ممنون از پاسخ گوییتان 🔵 ببخشید استاد، نظر آیت الله سیستانی راجع به این مسئله چیه ؟
سلام علیکم طبق نظر مقام معظم رهبری: انجام غسل جنابت در زمان حیض، بنابر احتیاط واجب محل اشکال است،(صحیح نیست)... طبق نظر آیات عظام مکارم، سیستانی، وحیدی، انجام غسل جنابت در زمان حیض صحیح است و خانم از جنابت پاک می شود، ولی برای حیض باید وقتی کامل پاک شد غسل کند.... 📣 نکته: چون حضرت آقا احتیاط واجب دادند، مقلدین ایشان می توانند به مرجع اعلم بعدی که انجام غسل جنابت در حیض را صحیح می دانند کند ک در اینصورت غسل جنابتش در همان دوره حیض صحیح می باشد.
اگر خون و لکه هایی که می بینید و بین آن ها زمان هایی را کاملا پاک باشید، حکم حیض را ندارند و استحاضه هستید. ✅ نشانه خون استحاضه: همه مراجع: 1⃣ رقیق 2⃣ سرد 3⃣ بدون سوزش و فشار 4⃣ به رنگ زرد( سیاهی مایل به سرخ ) یا سرخ ✳️ برای آن که زن بفهمد استحاضه او از کدام قسم است، بنابر احتیاط واجب باید در وقت هر نماز، مقداری پنبه درون مجرا (فرج) بگذارد و پس از لحظه ای بیرون آورد؛ بنابر این اگر👇 1⃣ خون به پنبه رسیده ولی در آن نفوذ نکرده و از طرف دیگر آن پیدا نشده «قلیله» است. 2⃣ خون به پنبه نفوذ کرده و از طرف دیگر آن ظاهر شده ولی به دستمال جاری نشده (یعنی دستمال یا نوار بهداشتی که زن ها به طور معمول برای جلوگیری از خون می بندند)، «متوسطه» است. 3⃣ خون در پنبه نفوذ کرده و از طرف دیگر ظاهر شده و به دستمال هم جاری شده، «کثیره» است. ✍آیت الله مکارم: استحاضه فقط دو قسم است، قلیله و کثیره. قلیله آن است که وقتی پنبه را داخل کنند، خون، آن را آلوده کند، ولی از طرف دیگر خارج نشود، خواه در پنبه فرو رود یا نرود و کثیره آن است که در پنبه فرو رود و از آن بگذرد و جاری شود. ✍آیت الله زنجانی: در هر صورت می تواند وارسی نکرده، مطابق احتیاط عمل کند. (مثلا اگر نمی داند استحضاضه قلیله است یا متوسطه، مطابق وظیفه مستحاضه متوسطه عمل کند.) 2. این خودآزمایی باید در وقت نماز و نزدیک خواندن آن باشد، پس اگر قبل از وقت نماز انجام شود، کفایت نمی کند،‌ مگر آن که بداند تا وقت نماز، استحاضه او تغییر نمی کند.
: 1⃣ بدن را تطهیر کند. 2⃣ برای هر نماز، وضو بگیرد. 3⃣ بنابر احتیاط واجب، پنبه را عوض کند. ✍️آیت الله سیستانی: ... بنابر احتیاط مستحب، پنبه را عوض کند یا آب بکشد. ✍️آیت الله مکارم: ... واجب است از سرایت خون به سایر اعضا جلوگیری کند، اما عوض کردن پنبه و دستمال واجب نیست؛ هر چند احتیاط است. وبنابر احتياط واجب برای هر نماز يک وضو بگيرد. ✅سؤال: آیا در صورت جمع بین ظهرین، تکرار وضو برای نماز عصر لازم است؟ 💟چنانچه نماز ظهر و عصر را پشت سر هم بخوانند، یک وضو کافی است. 🔰 ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد. ✍آیة الله خامنه ای: طبق نظر رهبری در استحاضه قليله بايد زن برای هر نماز وضو بگيرد و محل را اگر به آن خون رسيده آب بكشد و بنا بر احتياط واجب پنبه را تعويض نمايد   تحفظ هم بر مستحاضه قليله واجب است. استحاضه قلیله فقط وضو را باطل می کند و موجب غسل نیست. بنابر این، احکامی که برای غسل استحاضه آورده می شود، مربوط به استحاضه متوسطه و کثیره است.