eitaa logo
کانال قران و احکام خیرین
71 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
15 فایل
اموزش احکام ومعارف دین
مشاهده در ایتا
دانلود
@dars_akhlaq(2).mp3
1.93M
🔹مطالبی در مورد و راه مؤثر مقابله با آن!! 🔸آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)
146.8K
⭕️ سوال ❓ پدر بنده در حق من که فرزند بزرگش بودم بدی کرده. یعنی طوری رفتار میکرد که من بعنوان یه دختر همیشه احساس ناراحتی و ترس داشتم. چندین ساله فوت شدن براشون قرآن میخونم سر مزارش میرم ..اما ازش دلخورم خواستم ببینم بخاطر اعمال و رفتارش نسبت به من در برزخ رنج میکشه؟؟ 📣 استاد محمدی شاهرودی
😁 قرآن رو باید بخوانی و عمل کنی تا به برسی ، اینکه سالی یکبار قرآن رابذاری رو سرت گریه کنی مثل این میماند که امتحان داشته باشی ، به جای اینکه درس بخونی جزوه رو بذاری رو سرت کنی..✌️😂 🕓📖🕚 🌷🌹🌹❤️❤️🌷🌹 ❤️ 🌷🌹🌷🌹🌷 📜ترک کردن و بی اعتنایی به قرآن جائز نیست. احترام باید حفظ شود.👌 🌹 بعضی را درون میز تلویزیون میگذارند و پاهای خود را سمت آن دراز کرده و فوتبال تماشا میکنند.😳 باید در جای محترم قرار داده شود و خوانده شود🌵 احکام احکام شیرین
😁 ✈️ یکی با میاد تهران، تو فرودگاه به رفیقش میگه : اگر میدونستم اینقدر نزدیکه با میومدم.😂😂😂 🌷🌹🌷🌹🌹🌹🌷🌹 ✅ احکام مسافرت : 🌷🌹🌷🌹🌷 🌹اگر شخصی قصد سفر۸فرسخ راداشته باشد و از شهر خودش یا محل زندگیش به اندازه شرعی(۴فرسخ) بیرون برود و ده روز اقامت در آنجا را نداشته باشد باید نمازش را بخواند ، ولی اگر کمتر از مسافت شرعی(۴فرسخ)برود نمازش هست . احکام احکام شیرین
9.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 دروغ گفتن ⁉️دروغ گفتن برای رفع اختلاف و ایجاد صلح بین مسلمانان چه حکمی دارد؟ 💠 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 💻 مرکز نشر احکام 👇👇 🆔
🔰احڪــ🔎ــام رو🌙زه 📆 زمان ادای فدیه بیمار 🤒😷 🔷🔹قابل توجه بیمارانی که ماه رمضان سال قبل بعلت بیماری نتوانستند روزه بگیرند 👇👇👇 ⛔️اشتباهی که اکثر بیمارانی که بیماری مزمن و ادامه دار دارند مرتکب می شوند❌❌ 📢📢بسیار مهم 👌👌 ⁉️ فرد بیماری که نمی تواند روزه بگیرد و بیماری وی مزمن و ادامه‌دار است و از صحت و سلامتی خود در آینده کاملا مأیوس است، آیا می‌تواند پس از ماه مبارک، کفاره سی روزه خود را پرداخت نماید یا باید تا آمدن ماه رمضان آینده صبر نماید؟🧐 ✅ باید تا آمدن ماه مبارک رمضان آینده صبر کند. 📚منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
4_5825785367910945660.mp3
6.71M
🎙غیبت 🔺حجت الاسلام سخنرانی های عالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ آیا اموات همدیگر را در برزخ می بینند و ملاقات دارند؟ 📣 استاد محمدی شاهرودی با
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓چجور خنده‌ای نماز رو باطل می‌کنه؟ 📚 سؤال خیلی خوبیه و برای خیلی‌ها هم پیش میاد؛ پس خوب دقت کنین تا درست و حسابی براتون توضیح بدم. 1️⃣ اگه جوری بخندیم که از حالت ظاهری نماز خارج بشیم: دراین‌صورت، طبق نظر همه مراجع، نماز باطل می‌شه. 2️⃣ اگه بخندیم، اما از حالت ظاهری نماز خارج نشیم: 🔸 الف) بی‌صدا بخندیم؛ مثلاً در حد لبخند و تبسم: نماز باطل نمی‌شه. 🔸 ب) با صدا بخندیم: 📚 آیات عظام خامنه‌ای، مکارم، وحید و زنجانی: نماز باطل می‌شه. 📚 آیت‌الله سیستانی: اگه به حد قهقهه نرسه، نماز باطل نیست؛ اما اگه قهقهه زدیم، نماز باطله. 📚 آیت الله نوری: اگه به حد قهقهه نرسه، بنابر احتیاط واجب، نماز باطله؛ اگه قهقهه بزنیم، حتماً باطله. 🔺 همه مراجع، رساله، بخش مبطلات نماز؛ عروة‌الوثقی، مبطلات نماز.
" همه چیز در مورد گران‌ترین و ارزان‌ترین جت‌های شخصی زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد قهجاورستان کجای اصفهان است؟ بازدید 208748 ۵ رد مظالم چیست و موارد آن کدام است؟ رد مظالم به اموال و بدهي هايی گفته مي شود که انسان از روی ظلم و بي عدالتی از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است. کد خبر:۱۱۰۵۵۰۱ تاریخ انتشار:۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴   «رد مظالم» در لغت به معنای تبرئه از حقوق دیگران است، ولی در اصطلاح فقهی به صدقه‌ای گفته می‌شود که شخصی از طرف مالک پرداخت می‌کند که البته همراه با ضوابط خاصی است. به اموال و بدهي هايي گفته مي شود که انسان از روي ظلم و بي عدالتي از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است.و مظلمه عبارت از نوع خاصي از مديون و مشغول الذمه بودن است و خصوصيت و ويژگي آن به اين صورت است كه: يا انسان مبلغ مشخصي به فرد معيني مديون است اما نمي‌داند كجاست و به او دسترسي ندارد، و يا اينكه مي‌داند كه مبلغ معيني مديون است اما به صورت مشخص، فرد مديون برايش معلوم نيست كه چه كسي است؟ در هر دو صورت فرق نمي‌كند كه علت مديوني، غصب و سرقت باشد، و يا اينكه سبب آن امري مشروع باشد مثلاً از شخصي قرض كند و بعد قرض دهنده را پيدا نكند و امكان دسترسي به او نباشد، و يا مي‌داند از كسي قرض كرده اما نمي‌داند كي بوده است؟   اين معني كلمه مظلمه كه جمع آن مظالم است. اما حكم آن اين است كه: مقدار دين مذكور را بايد به اشخاص فقير صدقه بدهد، كه اصطلاحاً به اين پرداخت صدقه و رد مال به فقير بابت دين مزبور رد مظالم گفته مي‌شود. آنچه تا كنون گفته شد حالت يقيني رد مظالم است اما گاهي چون شخص در برهه‌اي از زندگاني خيلي مقيد به رعايت حقوق ديگران در اموالشان نبوده است و چه بسا اموال آنان را تلف كرده است سپس متنبه مي‌شود و احساس مديوني مي‌كند، و از طرفي شخصاً نمي‌داند به چه كسي و چه مبلغي بدهكار است؟ به منظور اينكه اگر واقعاً به كسي بدهكار است ذمه اش بري شود مبلغي را احتياطاً به عنوان رد مظالم به فقرا صدقه مي‌دهد. (ر.ک: جامع المسائل آيت الله فاضل، ج ۲، س ۱۲۰۰) رعایت نکردن حقوق دیگران دوقسم دارد: یک قسم امور مالی و قسم دیگر امور غیر مالی. همه ما میدانیم که اگر کسی مالی پیش ما داشته باشد حال پول باشد یا جنس فرقی نمی‌کند باید به آن شخص برگردانیم اما سوال اینجاست گاهی ما به خاطر علل مختلفی (کمی سن و…) دیگر به خاطر نداریم که از چه کسی پول قرض گرفته یا خدای ناکرده بدون اجازه برداشته ایم و بعدا هم پرداخت نکرده ایم یا به اموال کسی ضربه‌ای زده ایم و جبران نکرده ایم، و حالا هم دیگر آن اشخاص را نمی‌شناسیم چه کار باید کنیم؟ جواب اگر صاحبش را می‌شناسد باید به او برگرداند یا حلالیت بطلبد؛ و اگر به هیچ وجه انسان صاحبان آن‌ها را نمی شناسد، یا می شناسد، ولی پیدا کردن صاحبان آن‌ها ممکن نیست، در این صورت با اجازه مرجع تقلید اموال و یا قیمت آن‌ها را (در صورتی که اموال از بین رفته باشد) به فقرا صدقه بدهد.   موارد رد مظالم: موارد «رد مظالم» بسیار است به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: ۱- مال پیدا شده (لُقَطَة) که صاحب آن را نمی‌شناسد و از پیدا شدنش مأیوس است. ۲- مالی که قرض کرده و طلبکار را فراموش کرده یا به او دسترسی ندارد. ۳- آن‌چه انسان در بین اموال خود می‌یابد و یقین دارد که مِلک خودش نیست. ۴- مالی را که شخصی غصب کرده و صاحب آن را پیدا نمی‌کند. ۵- شخصی در خدمت «ظَلَمة» بوده و به دستور او اموالی را از مردم گرفته است، ولی صاحبان آن‌ها را پیدا نمی‌کند. ۶- زرگری که می‌داند خرده‌های طلا و نقره بجا مانده در محل کار، مال مردم است و صاحبان آن‌ها راضی نیستند، ولی آن‌ها را نمی‌شناسد، و هم‌چنین است همه ارباب حرفه‌ها که مقداری از مال، نزد آنان می‌ماند و دارای ارزش می‌باشد و صاحبان آن را نمی‌شناسند. در این مورد اگر در ابتدای قرار داد، شرط عفو کنند، دیگر نیاز به رد مظالم نیست. ۷- مالی‌که از مراجعه‌کنندگان یا میهمانان در محل کار یا منزل و…، جا مانده است و مالکش معلوم نیست. آن‌چه ذکر شد از باب مثال و نمونه بود وگرنه مصادیق رد مظالم زیاد است. محاسبه رد مظالم اگر شخص مقدار آن را می‌داند همان مقدار را در صورت نومیدی از یافتن صاحبان آن با اجازه مرجع تقلید، صدقه بدهد، اگر مقدار آن را نمی‌داند به هر مقداری که یقین دارد، آن را صدقه بدهد. اگر مقدار را به هیچ وجه نمی‌داند باید یک پنجم مالی که در آن حرام قرار دارد را به نیت ادای وظیفه اعم از خمس و صدقه با اجازه مرجع تقلید صدقه بدهد. اگر ورثه می‌دانند میان اموال میت مال حرام وجود دارد، چنانچه صاحبان شان را می‌شناسند اموال شان را به صاحبان آن‌ها بازگردانند، اگر صاحبان اموال را نمی‌شناسند و امکان شناسایی آن‌ها هم وجود ندارد باید با اجازه مرجع تقلید به مقداری که یقین دارند مال دیگران است را به فقرا صدقه بدهند، اگر مقدار را هم نمی‌دانند یک پنجم اموال را
به با اجازه مرجع تقلید به نیت قصد ادای وظیفه اعم از خمس و صدقه به فقرا صدقه بدهند. اگر میت وصیت کرده باشد که فلان مبلغ بابت رد مظالم بدهند، لازم است آن مبلغ را با اجازه مرجع تقلید به فقرا صدقه بدهند، در این صورت حتی اگر مقدار مال مورد وصیت بیش از ثلث مال میت باشد باید به آن عمل شود. اگر میت وصیت کرده باشد که فلان مبلغ بابت رد مظالم بدهند، لازم است آن مبلغ را با اجازه مرجع تقلید به فقرا صدقه بدهند، در این صورت حتی اگر مقدار مال مورد وصیت بیش از ثلث مال میت باشد باید به آن عمل شود. اگر ورثه نمی‌دانند که در مال میت مال حرامی وجود دارد یا نه؟ و میت وصیت هم نکرده باشد، ولی ورثه احتمال می‌دهند که در مال میت مال حرامی وجود داشته باشد، در این فرض لازم نیست چیزی بابت رد مظالم به فقرا صدقه بدهند، اما اگر به نیت رد مظالم و یا صدقه از جانب میت به فقرا اموالی را صدقه بدهند مستحب است.   یک حکایت تأثیر گذار الکافی عن علیِّ بنِ أبی حمزةَ:کانَ لی صَدیقٌ مِن کُتّابِ بَنی اُمیّةَ فقالَ لی: استأذنْ لی عن أبی عبدِ اللّه ِ علیه السلام، فاسْتَأذَنتُ لَه علَیهِ، فأذِنَ لَه، فلَمّا أنْ دَخلَ سَلّمَ و جَلسَ، ثُمّ قالَ: جُعِلتُ فِداک، إنّی کنتُ فی دِیوانِ هولاءِ القَومِ فأصَبْتُ مِن دُنیاهُم مالاً کثیرا، و أغمَضتُ فی مَطالِبهِ ··· فهَل لی مَخرَجٌ مِنهُ؟ قالَ: إنْ قُلتُ لکَ تَفْعَلْ؟ قالَ: أفعَلُ. قالَ لَهُ: فاخْرُجْ مِن جمیعِ ما اکْتَسَبتَ فی دِیوانِهِم، فمَن عَرَفْتَ مِنهُم رَدَدْتَ علَیهِ مالَهُ، و مَن لَم تَعْرِفْ تَصَدّقْتَ بهِ، و أنا أضْمَنُ لکَ على اللّه ِ عزّ و جلّ الجَنّةَ. (الکافی: ۵/۱۰۶/۴، انظر تمام الحدیث) الکافى ـ به نقل از على بن ابى حمزه ـ: دوستى داشتم که از دبیران بنى امیّه بود؛ به من گفت: از امام صادق علیه السلام براى من اجازه ملاقات بگیر. من از حضرت اجازه خواستم و ایشان اجازه داد. وقتى آن مرد به حضور حضرت رسید، سلام کرد و نشست و سپس گفت: فدایت شوم، من در دستگاه ادارى این جماعت کار مى کردم و از دنیاى آنان به مال و منال فراوانى رسیدم و براى به دست آوردن آن، چشم بر هم نهادم (به حلال و حرام توجّهى نکردم) ··· آیا راهى براى بیرون آمدن [از این وضع]دارم؟ فرمود: اگر برایت بگویم انجام مى دهى؟ عرض کرد: انجام مى دهم. فرمود: از تمام مال و ثروتى که در دستگاه ادارى آن‌ها به دست آورده اى خودت را خلاص کن. کسانى را که مى شناسى مالشان را به آن‌ها برگردان و کسانى را که نمى شناسى از طرفشان صدقه بده. در این صورت، من براى تو ضمانت مى کنم که خداوند عزّ و جلّ تو را به بهشت برد