🔰مجموعه نشستهای معرفتی - مهدوی
از خاتم تا خاتم
🗓 از هشتم تا هفدهم ربیع الاول
⏰ هر شب رأس ساعت ۱۹
از کانال آپارات
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج
5⃣ برنامه شب پنجم
دوشنبه ۲۶ شهریور ماه
🔹 موضوع:
جایگاه امام در زندگی
🔸استاد:
🎬حجتالاسلام مهدی یوسفیان
〰️〰️〰️〰️
🔰همراه با مسابقه🔰
📌هر شب یک سوال یک برنده
〰️〰️〰️〰️
🌐لینک ورود به جلسات
https://www.aparat.com/mahdaviat.ir/live
💠موضع قاطع رییس دیوان عالی کشور در برابر پزشکیان
رئیس دیوان عالی: در برخی انتصابات رئیسجمهور افراد سابقۀ خوبی ندارند
🔹منتظری: در انتصاباتی که شاهد آن هستیم، برخی افرادی سابقۀ خوبی ندارند و طبق فرمایش امام علی(ع) این موضوع به نفع نظام اسلامی نیست که تحت عنوان وفاق ملی همۀ افراد باسابقه خوب و بد و مُحسن و مُسی را در یکجا جمع کنیم که اگر اینگونه عمل کنیم، افراد نیکوکار و خوشسابقه بیرغبت میشوند و افراد بدنام به رفتار بدشان تشویق میشوند.
🔹دیروز در نشست خبری رئیسجمهور خانمی با وضعیت نامناسب پوششی بهمحض اینکه پشت تریبون قرار گرفت، به گشت ارشاد طعنه زد و آقای رئیسجمهور هم گفتند که مگر گشت ارشاد هنوز هست و اذیت میکند؟
🔹قول برخورد با آن را دادند که باید عرض کنیم اگر قرار است با گشت ارشاد برخورد شود باید با وضع نامناسب حجاب آن فرد هم برخورد شود و نباید ارزشها پایمال شود و خون شهدا زیر پا گذاشته شود.
🔹وقتی آن خانم با آن وضع نامناسب حجاب صحبت میکنند، توقع است که رئیسجمهور در پخش زندۀ سیما موضع صحیحی اتخاذ کند البته در موضوع حجاب باید کار فرهنگی و تبلیغاتی و سرمایهگذاری آموزشی در مدارس صورت گیرد و آخرین نهادها دستگاه انتظامی و قضایی است که باید وارد عمل شوند.
24.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیارت جامعه سی ساله در حرم مطهره بانوی کرامت
اسعدالله ایامکم
مسجدی با خدمات اجتماعی و فرهنگی
🔸 به ویژه ارتقاء فرهنگ مهدوی
🔸تاسیس هیات مهدوی
🔸برگزاری دوره های مهدوی
🔸تربیت دهها نیروی کار آمد ( دانشگاهی و حوزوی)
🔻به خاطر سازه ضعیف تخریب گردید وجوانان مشغول ساخت مجدد هستند.
🔹نیاز به یاری و حمایت خیرین و مهدی یاوران دارند .
💎 مورد تایید ما هستند هر قدر در توان داریم کمک کنیم .
شماره کارت مسجد:
6037997599185023کلیک کنید کپی میشود. واریزی ها را میتوانید به ادمین ارسال کنید تا درج شود.
📢 لوح | چهار هزار شاگرد در شرایط اختناق
✏️ رهبر انقلاب: غالباً تصوّر میشود که امام صادق علیهالسّلام بر روى یک منبر مىنشست و چهار هزار نفر جمع میشدند. اما اینجورى نبوده.
✏️ چهار هزار نفر در طول عمر طولانىِ امام بتدریج خدمتشان رسیدهاند. اینجور نبود که خلفا اجازه میدادند که امام بنشیند و حرف بزند. عمر امام یک عمر آرام و راحت نبوده است. منبع:کتاب همرزمان حسین علیهالسلام
📥 نسخه قابل چاپ
💻 Farsi.Khamenei.ir
انا لله و انا الیه راجعون .
جان باختن تعدادی از هموطنان عزیز در معدن ذغال سنگ طبس تسلیت میگوییم .
خداوند روح این سخت کوشان را با اولیا الله محشور و به بازماندگان صبر جزیل عنایت گرداند.
🖤🖤
رویکرد شناسی مهدویت
(بخش اول)
🔹با مطالعه تحليلى آثار و مكتوبات مسلمانان در دورههاى مختلف تاريخى، رويكردهاى متفاوت و ويژگىها و تفاوتهاى ناشى از مبانى و روشها مشاهد می گردد. در حوزه مهدويّت بر اساس مبانی و روش ها سه رویکرد «نقلى» ؛ « نقلى- عقلى» و «عرفانی» وجود دارد:
1⃣. رويكرد نقلى
كهنترين رويكرد به مسئله مهدويّت رويكرد نقلى است. گردآورى و تبويب احاديث، نخستين تلاش فكرى براى پرداختن به اين موضوع است. آنچه در مصادر اصلى حديث شيعه و اهل سنّت چون الكافى و كتب صحاح در باب مهدويّت گرد آمده، با همين رويكرد است. در اين روش تكيهگاه اصلى، آموزههاى منتهى به وحى است.
🔸اين روش از آغاز نگارش در باره مهدويّت تا دوره معاصر بيشترين طرفدار را داشته است. كتابهاى تأليفشده در قرون نخستين و حتّى قبل از تولد امام مهدى عليه السلام از اين جملهاند.
دو كتاب الغيبة نعمانى و كمال الدين شيخ صدوق، كه در قرن چهارم تأليف شده و تا امروز در دسترساند، كهنترين آثار مستقل برجامانده در اين زمينه به شمار مىروند. دغدغه هر دو نويسنده تبيين اعتقادات شيعه در باره امام دوازدهم و دفع حيرتها و شبههها بوده است.
پس از قرن چهارم، در دورههاى بعدى نيز اين روش و رويكرد در ميان محققان شيعى و اهل سنّت در موضوع مهدويّت رواج داشته و تا به امروز ادامه پيدا كرده است. به عنوان نمونه در دوره میانی مرحوم مجلسی در بحار الانوار جلدهای 51، 52و بخشی از جلد 53 را به روایات مهدویت اختصاص داده است.
در دوره معاصر نيز كتابهاى متعدّدى با صبغه نقلى نگاشته شده است كه يكى از بهترين آنها كتاب منتخب الاثر فى الامام الثانى عشر تأليف مرحوم آيةاللَّه لطف اللَّه صافى گلپايگانى است.
🔸در اهل سنت نیز آثاری با رویکرد نقلی شکل گرفت. مانند: البيان فى اخبار صاحب الزمان، محمّد بنيوسف گنجى شافعى (م 658 ق)؛ عقد الدرر فى اخبار المنتظر وهو المهدى، يوسف بنيحيى المَقدسى الشافعى السلمى (م 685 ق)؛ العرف الوردى فى اخبار المهدى، جلال الدين سيوطى (م 911 ق)؛ القول المختصر فى علامات المهدى المنتظر، ابن حجر هيثمى (م974)
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 ترببت شده اسلام ...
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
✅ زیارت امام مهدی
علیه السلامدر روز جمعه اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَ اُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ، وَ اَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَ اَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ اَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَ اَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ، وَ اَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. #ماه_خدا #امام_مهدی #ویکی_مهدویت #اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفࢪَج @wiki_mahdaviat_ir 🔰 آقای ما! ما در زمان شما باشیم و این گونه محروم باشیم! همه انبیاء و اولیاء حسرت میخورند که زمان حضرت ولیعصر علیه السلام باشند. بدبخت من که زمانِ «آقا» باشم و امامم «آقا» باشد، اما چشم کور من، او را نبیند. این حسرت است. «عَزیزٌ عَلَّیَ اَنْ اَرَی الخَلْقَ وَ لا تُری»
رویکرد شناسی مهدویت
(بخش دوم)
2⃣رويكرد نقلى- عقلى
دومين رويكردى كه عالمان مسلمان در مواجهه با مهدويّت در پيش گرفتهاند، رويكرد نقلى- عقلى است. اين رويكرد از قرن پنجم و از حوزه علمى بغداد آغاز شده است.
🔸 نخستين پردازندگان آن متكلمان بغدادى چون شيخ مفيد (م 413 ق)، سيّد مرتضى (م 436 ق) و شيخ طوسى (م 460 ق) بودهاند. البته اين رويه در دورههاى بعد نيز ادامه يافته است.
🔸در قرن هفتم خواجه نصيرالدين طوسى، و در قرن يازدهم صدرالدين شيرازى اين روش را ادامه دادهاند.
🔸 در دوران معاصر نيز عالمانى چون شهيد سيّد محمّدباقر صدر و آية اللَّه جوادى آملى در اين راه گام زدهاند.
🔹 البته قواعد و اصول عقلى به كار گرفتهشده در اين زمينه در گذر زمان تطوراتى داشته است؛ در اين راه گاه از عقل كلامى محض، و گاه از عقل فلسفى محض بهره بردهاند و گاهى هم فراتر از آن دو به دانشهاى تجربى بشرى و تبيينهاى عقلانى نيز متوسل شدهاند.
🔸به عنوان نمونه شيخ مفيد از نخستين متكلمان شيعى است كه با رويكرد عقلى به مسئله مهدويّت پرداخته و رسالهها و آثارى در اين زمينه نگاشته است. وى بر خلاف عالمان پيشين، مانند نعمانى و شيخ صدوق، روش نقلى- عقلى را، كه روش وى در قلمروهاى مختلف دينى است و در آن زمان در بغداد متداول و رايج بوده، برگزيده است. از وى پنج اثر در موضوع مهدويّت بر جاى مانده است. مفصلترين اين آثار الفصول العشرة فى الغيبة است كه در فاصله سالهاى 410 و 411 هجرى يعنى سالهاى پايانى عمرش، نوشته است. وى در اين كتاب ده مسئله از مسائل مهدويّت را مطرح كرده و به شيوه متكلمانه پاسخ داده است.
🔸یا ملّاصدرا در شرح اصول الكافى از احاديث «باب الحجة» چند قاعده عقلى براى اثبات امامت بهره برده است. استفاده ملّاصدرا از قواعد عقلى در بحث امامت، به موضوع مهدويّت نيز راه يافته و پس از وى رايج شده است.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
📢 تا لحظاتی دیگر؛ پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان منتشر می شود
💻 Farsi.Khamenei.ir