#شستن_دست قبل و بعد از غذا
آزمایش ساده ای که یک #آمریکایی انجام داده🤔
قبلش چند حدیث زیر بررسی کنیم
#طب_اسلامی
پیامبر خدا(ص) فرمودند:
"شستن دست پیش از غذا خوردن، فقر را میزداید، و پس از غذا خوردن، غم و اندوه را میبَرَد و چشم را سلامت میبخشد🌸
امام علی(ع) فرمودند:
"شستن دستها پیش و پس از غذا خوردن موجب فزونی عمر است و دیده را جلا میدهد🌸
امام صادق(ع) میفرمایند:
"دستهایتان را پیش و پس از غذا خوردن بشویید، که فقر را میبَرَد و بر عمر میافزاید🌸
قبل از خوردن چیزی دستهایتان را بشویید و اگر جدی نمیگیرید این مسئله رو ،
تصویر حاصل آزمایش یک آمریکایی را ببینید.
@jahanirad
🛑280گرم نمک دریا در سیستم غذایی #کاشر یهود 57.5 دلار
👈اونها میدونن چخبره و نمک طبیعی دریا بدون ید شیمیایی میخورن
ولی نمک با یُد شیمیایی ایرانیها باید بخورن...😔
@jahanirad
😳لباس های نخ و کتان مورد توصیه اهل بیت (علیهم السلام)
🔺 در سیستم پوشاک یهود #کاشر
👈ایرانیها پلاستیک میپوشند😒
@jahanirad
💠 این چند وقته خیلیها پیام میدهند شما که میگویید کرونا مثل سرماخوردگی درمان میشود پس این همه آمار کشته شدگان کرونا چیست؟
👈 در پاسخ باید بگوییم، ماهیت خود بیماری کرونا کشنده نیست، بلکه آنچه علایم بیماری کرونا را تشدید میکند و باعث حاد شدن آن میشود عوامل زیر است:
1⃣ تجویز بعضی از داروها مثل دگزامتازون سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف میکند و ممکن است باعث مرگ بیمار شود. مخصوصاً دیده شده که در برخی مناطق کشور که پزشکان، بیشتر این داروها را تجویز میکنند، آمار تلفات بالاتر است.
2⃣ استفاده از وایتکس و مواد ضد عفونی کننده اسیدی و خطرناک در بیمارستانها
3⃣ ترس و وادادگی بیماران و اطرافیان آنها
4⃣ پروتکلهای داروهایی جدید که جهت درمان کرونا تست میشود داروی ام اس، ایدز، هپاتیت و...
5⃣ مصرف غذاهای مضر یا خیلی چرب برای بیمار
6⃣ عدم شناخت و رعایت منشأ مزاجی بیماری و تجویز داروهای تشدید کننده آن مثل آنتیبیوتیک در طب جدید وعنبر نسارا در طب قدیم (هر دو خشک کننده هستند)
7⃣ زیر بار نرفتن پزشکی مدرن برای تجویز داروهای گیاهی بدون اجازه سازمان بهداشت جهانی
@jahanirad
مطب امام علی علیه السلام
🔸مستدرک الوسائل ـ به نقل از عمار بن یاسر ـ : در شهر کوفه قدم مى زدم که دیدم امیر المؤمنین على علیه السلام نشسته و عدّه اى از مردم گردش را گرفته اند و آن حضرت براى اصلاح هر فردى به فراخور حالش نسخه اى تجویز مى کند . من عرض کردم : اى امیر المؤمنین! آیا براى گناهان هم دارویى دارى؟! فرمود : آرى ، بنشین . من دو زانو نشستم، تا مردم پراکنده شدند ؛ پس حضرت رو به من کرد و فرمود : دارویى را که برایت مى گویم فراهم کن . عرض کردم : بفرما، اى امیر المؤمنین ! فرمود :
✍️برگ فقر ،
✍️ریشه ی صبر ،
✍️هلیله ی کتمان ،
✍️بلیله ی رضا ،
✍️غاریقون اندیشه
✍️و سقمونیاى اندوه را با
✍️آب پلکها[ى چشم خود] مخلوط کن
✍️و در دیگ نگرانى و بى قرارى بجوشان
✍️و زیر آتش ترس قرارش ده ؛
✍️سپس آن را از صافى بی خوابى بگذران
✍️و در حالى که [از آتش عشق و فراق] مى سوزى بنوش .
👈این است دارو و درمان تو ، اى دردمند !/پایان حدیث
🔸مستدرک الوسائل عن عمّار بنِ یاسرٍ :بَینا أنا أمشِی بأرضِ الکوفهِ إذ رأیتُ أمیرَ المؤمنینَ علیّاً علیه السلام جالِساً و عِندَهُ جَماعَهٌ مِنَ الناسِ و هُو یَصِفُ لِکُلِّ إنسـانٍ ما یَصلَحُ لَهُ ، فقلتُ : یا أمیرَ المؤمنینَ ، أ یُوجَدُ عندَکَ دواءُ الذُّنوبِ ؟! فقالَ : نَعَم ، اِجلِسْ ، فَجَثَوتُ على رُکْبَتَیّ حتّى تَفَرَّقَ عَنهُ الناسُ ثُمّ أقبَلَ عَلَیَّ فقالَ : خُذْ دواءً أقولُ لکَ . قالَ : قلتُ : قُلْ یا أمیرَ المؤمنینَ ، قالَ : علَیکَ بِوَرَقِ الفَقرِ ، و عُروقِ الصَّبرِ ، و هَلِیلَجِ الکِتمانِ ، و بَلیلجِ الرِّضا ، و غارِیقونِ الفکرِ ، و سُقْمُونِیا الأحزانِ ، و اشرَبْهُ بماءِ الأجفانِ ، و أغلِهِ فی طِنْجِیرِ القَلَقِ ، و دَعهُ تحتَ نِیرانِ الفَرَقِ ، ثُمّ صَفِّهِ بمُنخُلِ الأرَقِ، و اشرَبْهُ عَلَى الحَرَقِ، فذاکَ دَواکَ و شِفاکَ یا عَلیلُ .
👌این حدیث حکایت از آن دارد که حضرت امیر علیه السلام، درحال طبابت جسم بوده اند که شخصی از بیماری های معنوی سؤال می کند و حضرت، فراخور جلسه ی دارو و درمان پزشکی، متناظر خواص داروها، دستور اخلاقی و تربیتی مطرح می فرمایند.
⁉️دیگر چند حدیث بیاوریم تا بفهمید ائمه علیهم السلام طبیب بودند و طبی مستقل داشتند؟!
بازهم انکار میکنید؟!
@jahanirad
✳️چند نکته درباره #افطار:
🔶🔹متن روایت: عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّ النَّبِیَّ ص کَانَ یُفْطِرُ عَلَی الْحُلْوِ فَإِذَا لَمْ یَجِدْ یُفْطِرُ عَلَی الْمَاءِ الْفَاتِرِ وَ کَانَ یَقُولُ إِنَّهُ یُنَقِّی الْکَبِدَ وَ الْمَعِدَةَ وَ یُطَیِّبُ النَّکْهَةَ وَ الْفَمَ وَ یُقَوِّی الْأَضْرَاسَ وَ الْحَدَقَ وَ یُحَدِّدُ النَّاظِرَ وَ یَغْسِلُ الذُّنُوبَ غَسْلًا وَ یُسَکِّنُ الْعُرُوقَ الْهَائِجَةَ وَ الْمِرَّةَ الْغَالِبَةَ وَ یَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ یُطْفِئُ الْحَرَارَةَ عَنِ الْمَعِدَةِ وَ یَذْهَبُ بِالصُّدَاعِ...
📝ترجمه:
"از امام صادق علیه السلام آمده که پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم با شیرینی افطار میکرد. پس هرگاه شیرینی پیدا نمیکرد, با آب فاتر افطار کرده و میفرمود: همانا آن, کبد و معده را می شوید و بوی بد و دهان را خوشبو و دندان ها و کاسه چشمها را محکم و بیننده را تیزبین میکند و گناهان را خوب میشوید و رگ (ژن) های به هیجان درآمده و تلخه (صفرا و سودای) چیره شده را آرام میکند و بلغم را می بُرَد و حرارت را از معده خاموش میکند و میگرن را می بَرد...
📚بحارالانوار/ج ۱۶/ص ۲۴۲
💠هر چند در روایت بالا اولویت افطار با شیرینی های طبیعی است اما نمیتوان از خواص بی نظیر افطار با آب فاتر گذشت.
💠یکی از این دو روش را انتخاب کنید: ۱-با یک لیوان آب جوشیده ولرم افطار کنید و سپس یک چیز شیرین طبیعی مثلا خرما یا حلوای سالم یا مقداری عسل میل کنید. ۲-با چیز شیرین افطار کنید و دیگر آب نخورید و پس از شیرینی, افطاری تان را میل کنید
💠پس از خوردن شیرینی ابتدا غذای سبک مثل فرنی یا شل زرد یا سوپ یا شیربرنج را میل کنید و سپس غذای اصلی را بخورید. اگر غذا خیلی چرب یا سنگین است حتما قبل و بعدش از هاضوم استفاده کنید. یعنی هاضوم پس از خوردن فرنی یا شل زرد و قبل از غذای اصلی باشد.
💠متاسفانه سنت غلط خوردن غذاهای رنگارنگ در هنگام افطار در مردم رایج شده است. هرگز این کار را نکنید. اما اگر نهایتا خواستید دو نوع غذا بخورید ابتدا پس از خوردن شیرینی غذای سبک و سپس غذای سنگین را میل کنید
💠از بامیه و زولبیاهای بازاری به شدت بپرهیزید و اگر خیلی دوست داشتید خودتان با روغن و مواد سالم درست کنید.
💠بلافاصله پس از افطار بخوابید. اما اگر خواستید بیدار بمانید نهایتا قبل از نیمه شب شرعی بخوابید.
💠در روایات اهل بیت آمده که بعد از شام بیدار نباشید مگر برای سه چیز: قرائت قرآن, خواندن دعا, تحصیل علم. که افطار در ماه رمضان همان حکم شام را دارد.
💠بین افطار هرگز از میوه و آب و نوشیدنی نخورید و فقط قبل یا بعد از افطار با رعایت فاصله مناسب میل کنید. اگر غذا گوشتی یا چرب است تا یک ساعت بعدش آب و نوشیدنی نخورید وگرنه هیچ اشکالی در زیاد آب خوردن پشت سر غذا نیست.
💠برای مصرف داروهای قبل خواب و ناشتا حتما قبل از نیمه شب شرعی بخوابید. و داروهای قبل خواب را در این زمان و داروهای ناشتا را بعد از بیداری و پس از شستن دهان میل کنید.
💠کسانی که باید داروی ناشتا میل کنند حتما در طول شب به شکلی که گفته شد بخوابند و حداقل نیم الی یک ساعت قبل از سحری بیدار شده و داروی خود را میل کنند و پس از نیم الی یک ساعت شروع به خوردن وعده سحر بکنند.
💠افرادی که داروهایی مثل هاضوم دارند که باید قبل و بعد غذا خورده شود حتما از قاعده ای که گفته شد یعنی افطار با آب فاتر یا با شیرینی سپس غذای سبک و سپس هاضوم و غذای اصلی پیروی کنند. در سحری هم قبل و بعد سحری هاضوم بخورند و نیم ساعت قبل از اذان سحری شان را تمام کنند و نزدیک اذان دو سه قاشق سویق نوشیده و سپس چند عدد خرما با آب به شکلی که گفته شد میل کنند.
(ادامه دارد...)
@jahanirad
ادامه...
💠افرادی که در نسخه شان صفرابر تقویت عصب صاف کننده و ... داروهای پودری دارند ابتدا با آب جوشیده ولرم افطار کنند سپس داروی خود را میل کرده و بعد، غذای سبک و سپس افطاری خود را میل کنند. خصوصا داروهای قبل غذا مثل صاف کننده را حتما به این شکل مصرف کنند اما صفرابر و سرد کننده و ... را میتوانید بعد از افطار و قبل از خواب میل کنید.
💠داروی ملین و داروهای قبل خواب مثل مرکب چهار را حداقل با فاصله نیم ساعت بعد افطار بخورید. اما مرکب ده را دو ساعت بعد افطار خورده و بلافاصله بخوابید.
💠اگر خواستید حمام بروید یک الی دو ساعت بعد از افطار بروید و کسانی که در نسخه شان حمام ناشتا دارند بعد از بیداری برای سحر حمام کنند و اگر حمامشان طولانی میشود زودتر بیدار شوند.
💠حجامت و فصد در ماه رمضان باید در شب انجام شود و از آنجا که در احادیث وارد شده بهترین حالت حجامت موقع سیری است لذا توصیه ما انجام حجامت و فصد بلافاصله پس از افطار است.
💠افراد متاهل برای مجامعت حتما بلافاصله بعد از افطار بخوابند (اگر مرکب ده دارند نهایتا دو ساعت بعد افطار بخوابند) و حداقل حدود ۲ ساعت قبل از اذان بیدار بشوند و مجامعت کنند. اگر بدن سالمی دارید و مجامعتتان نزدیک به ۲ ساعت طول میکشد پیشنهاد میشود حتما بعد افطار بخوابید و سه ساعت قبل از اذان صبح را برای شروع این کار اختصاص دهید تا فرصت کافی برای غسل و میل کردن سحری و عبادت قبل از اذان داشته باشید.
💠برای جبران کم خوابی شب, حداقل تا گذشتن بین الطلوعین صبر کنید یا نهایتا بگذارید تا ستاره ها از آسمان محو شود و پرندگان به صدا درآیند و سپس بخوابید. اما بهترین حالت اینست که پس از بیداری سحر تا اذان ظهر نخوابید و نماز ظهر را خوانده و سپس تا عصر شرعی به هر مقدار که دوست داشتید بخوابید یعنی قیلوله کنید. که فواید بسیار بسیار زیادی دارد همچنین موجب این میشود تا خلاء نهار نخوردن را بدن کمتر حس کند ضمن اینکه کمک شایانی به تسریع روند عادت بدن به دو وعده ای شدن نیز میکند.
💠از فرصت روزه ماه مبارک رمضان خوب استفاده کنید و به جسمتان سلامتی ببخشید. یادتان نرود که بهترین زمان اصلاح مزاج, خود ماه رمضان و پس از آن یعنی پس از یک ماه روزه داری است پس خواهشا مجددا غذایتان را پس از ماه مبارک سه وعده ای نکنید. بنابراین صبحانه روز عید فطر را مفصل و مقوی میل کنید البته با رعایت همان قاعده یک سوم معده. و اصلا و ابدا در روز عید نهار نخورید که پس از یک ماه روزه داری ضربه بسیار مهلکی بر بدن شماست و اگر خواستید به میهمانی بروید شب برای شام یا عصر بروید و نهایتا اگر مجبور شدید کمی میوه یا نوشیدنی میل کنید.
هدف ما سلامتی شماست🌹🌷💐
@jahanirad
🌺 فضیلت گلاب بر صورت زدن در اول ماه رمضان و هر روز از ماه مبارک رمضان:
💠 عَن الصادِق عَلَیْهِ السَّلَامُ قال مَنْ صَبَّ فِی الْیَوْمِ الْأَوَّلِ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ کَفّاً مِنْ مَاءِ الْوَرْدِ عَلَی رَأْسِهِ نَجَا مِنَ الذُّلِّ وَ الْمَسْکَنَةِ، فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ کُلَّ یَوْمٍ أَمِنَ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ مِنَ الْبَلَایَا، وَ مَنْ صَبَّ کَفّاً مِنْ مَاءِ الْوَرْدِ عَلَی رَأْسِهِ فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ الْمُبَارَکِ أَمِنَ فِی تِلْکَ السَّنَةِ مِنْ مَرَضِ الدُّوَارِ.
✍🏻 از حضرت امام صادق علیه السلام منقول است كه هركه در روز اوّل اين ماه كفى از گلاب بر رویش بزند، از خوارى و فقر نجات يابد و اگر هر روز بريزد در آن روز از اين بلاها ايمن گردد و هركه يك كف گلاب در روز اوّل اين ماه بر سر ريزد در آن سال از مرض سرسام (سرگیجه) ايمن گردد.
📓 زادالمعاد، مجلسی(ره) ، ط_اعلمی ، ص ۸۰
🆔 @jahanirad
🔰با ترویج فرهنگ مواسات، یکی از مقدمات ظهور مهیا میشود
🔰مواسات یعنی آنچه داریم با مؤمنین تقسیم کنیم؛ همانطور که انصار پیامبر(ص) این کار را کردند
🔻مواسات و همدلی مردم، مقدمه ظهور(۱)
🔸اصل مواسات، هم در جامعۀ مهدوی خیلی اهمیت دارد و هم در آمادگی برای فرج در بین مقدمهسازان ظهور. بر اساس برخی روایات، میتوان گفت یکی از شرایط ظهور این است که بین مؤمنین، مواسات برقرار باشد و مؤمنین به جایی برسند که با همدیگر «ندار» باشند.
🔸مواسات به این معناست که ما هرچه داریم با مؤمنین، تقسیم کنیم؛ یعنی اگر من دارایی یا پولی دارم که تو به آن نیاز داری، باهم خرج کنیم. این ایثارگری عملاً باید در زندگی جاری بشود همانطور که در صدر اسلام، وقتی پیامبر(ص) و مؤمنین به مدینه هجرت کردند، انصار پیامبر(ص) در مدینه، مهاجرین را به خانۀ خود میبردند و آنچه داشتند، با آنها تقسیم میکردند.
🔸کسانی که میخواهند در تحقق فرهنگ مواسات در جامعه، فعال باشند، در این بحران کرونا، به کمک محرومین و آسیبدیدگان بروند و یکی از کارهای خوب در این زمینه، «پویش افطاری ساده» و افطاری دادنهای گسترده در ماه رمضان است.
🔸همین اقدام ساده-که شما سفرۀ افطار خود را کوچکتر میکنید و به جایش سفرۀ افطار پهن میکنید برای کسانی که همین مقدار را هم ندارند- در واقع یک اقدام بزرگ محسوب میشود، چون از این طریق، با ترویج فرهنگ مواسات، دارید مقدمات فرج حضرت را مهیا میکنید.
👤علیرضا پناهیان
@jahanirad
#وحشت_از_امام_زمان
💢روایتها می گوید امام زمان در هنگام ظهور #گردن مخالفین را خواهد زد؛ مگر امام زمان دستگاه کشتار دارد؟
✅کانال گذری بر ادیان این شبهه را مطرح کرده است:
آیا درست است که در بحارالانوار (ج52، ص340) آمده که امام زمان(عج) همه را با زور وادار به اسلام آوردن میکند و هر کس اسلام نیاورد را گردن میزند؟
#پاسخ:
علمای شیعه تاکید می کنند که اولا در مسایل عقیدتی نمی توان به خبر واحد (روایتی که متواتر نیست) تکیه کرد. ثانیا روایتی که بر خلاف قرآن باشد قطعا یا جعلی است یا دستخوش تحریف قرار گرفته است و سخن معصومان(ع) به شمار نمی رود.
روایتی که در بحار الانوار در صفحه مورد نظر نقل شده و می گوید مهدی(ع) همه را مجبور به مسلمان شدن می کند معتبر نیست زیرا:
1- این روایت ، خبر واحد(غیرمتواتر) و فاقد «سند معتبر» است از این رو در مسایل عقیدتی نمی توان به آن تکیه کرد.
2- این روایت با آیه «لا اکراه فی الدین» تعارض دارد بنابراین نمی توان به آن استناد کرد. دستکم یکی از معانی عبارت «لا اکراه فی الدین» اینست که هیچکس را نمی توان به پذیرش اسلام مجبور کرد.
3- از آیه 64 سوره مائده فهمیده می شود که دستکم یهودیان تا روز قیامت به عنوان یک قوم و یک دین باقی خواهند بود بنابراین این ادعا که مهدی(عج) پیروان همه ادیان را وادار به مسلمان شدن کند بر خلاف پیش بینی قرآن است.
4- مهدی(عج) از اهل بیت پیامبر(ص) است و از راه قرآن جدا نمی شود بلکه اجرا کننده ی راستین قرآن خواهد بود. قرآن به صراحت فرموده که دستوری درباره «دشمنی با غیرمسلمانان» ندارد مگر کسانی که با مسلمانان می جنگند یا آنان را از سرزمینشان بیرون می کنند. درباره سایر مردم جهان دستور قرآن اینست که با «عدل» و «احسان» رفتار کنیم. در این مورد به آیه های 8 و 9 سوره ممتحنه و آیه 90 سوره نحل مراجعه فرماییدبنابراین اگر یهودیان و مسیحیان به جنگ با مهدی(عج) برنخیزند آن حضرت با آنان رفتاری نیکو خواهد داشت زیرا دستور قرآن نیز همین است.
5- مهدی(عج) تبیین کننده و اجرا کننده سیره رسول الله(ص) است. سیره آن حضرت به نحوی بوده که هرگز پیروان ادیان دیگر را مجبور به مسلمان شدن نفرموده اند و جنگ هایی که در زمان آن حضرت رخ داد نیز برای «تحمیل اسلام به دیگران» نبود بلکه صرفا برای «دفع شر مهاجمان و متجاوزان» بود.
@jahanirad
#طب_تمدن_ساز:
السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه
السلام ای ماهِ رحمت ماه رضوان ماه دوست
جانِ مولا فهمِ شب هایت برایم آرزوست
هر که این شب ها خرامان مستِ در میخانه گشت
آبرو گیرد دمادم گر بسا بی آبروست
💐حلول ماه مبارک رمضان مبارک
@jahanirad
🔴روایتی که برای کلّ ماه #رمضان کافیست
☀️امام صادق علیه السلام :
💥 #روزه، تنها دست كشيدن از طعام نيست و شرایطی دارد كه تنها با رعايت آنها، روزه کامل می گردد.
هنگامى كه روزه گرفتید:
#زبان خود را از #دروغ نگه داريد
و #ديدگانتان را از #ناروا بپوشانید،
با يكديگر #نزاع مكنيد
و بر هم #حسد مبريد
و #غيبت يكديگر را نكنيد
و با هم #بحث و #جدل نکنید
و با یکدیگر به #اختلاف نپردازید
و نسبت به هم #خشمگين نشويد
و #دشنام و #ناسزا مگویيد
و بر يكديگر #ستم نورزيد
و #بیخردى مكنيد.
از ياد خدا و #نماز غفلت مكنيد
و چنان باشيد كه انگار روز قيامت را میبینید
و براى روزی که خداوند را دیدار میکنید، توشه برگيريد.
و باید در روزهات، ولایت خداوند را داشته باشی و به وسیله خاموشیِ برخاسته از تفکر درونی، از هر آنچه که خداوند، نهی نموده است در آشکار و نهان پرهیز کنی.
پس اگر اين اعمال را به طور کامل انجام دهی، حقيقت روزه را به جا آوردهای.
اما اگر به اين اعمال كه برايت بيان داشتم بیتفاوت باشی، به همان مقدار از فضل و ثواب روزهات كاسته خواهد شد.
به راستى روزه، تنها دست كشيدن از طعام و آشاميدنى نيست بلكه خداوند آن را مانعى در برابر رفتار و گفتارى كه روزه را باطل میكند قرار داده است.
چه اندک هستند روزهداران حقیقی و چه بسيارند کسانی که فقط گرسنگی میکشند.
📚وسائل الشيعة ، جلد ۱۰ ، صفحه ۱۶۶
@jahanirad