eitaa logo
مکروهات و مستحبات
231 دنبال‌کننده
287 عکس
55 ویدیو
11 فایل
مستحبات ومکروهات را از بیان نورانی اهل بیت عصمت وطهارت صلوات الله علیهم اجمعین فرا بگیریم لینک کانال جهت معرفی به دوستان👇 https://eitaa.com/joinchat/840302617Cd8c61ab204
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 و و را بشناسیم... 💢چگونه ناخن بگیریم؟ در روایت دیگر چنین آمده است: اگر روز پنجشنبه از ناخن انگشت کوچک دست راست شروع وبه انگشت بزرگ آن دست ختم کرده وسپس از انگشت کوچک دست چپ شروع وبه انگشت بزرگ همان دست ختم کند، از درد چشم امان خواهد یافت. وبعید نیست اگر روز چهارشنبه ناخن بگیرد بهتر است از انگشت دست چپ شروع کند واگر در روز پنجشنبه ناخن بگیرد در هر دستی با انگشت کوچک آن دست شروع کند. واگر روز جمعه یا دیگر روزها باشد از انگشت کوچک دست چپ شروع وبه انگشت کوچک دست راست ختم کند. وبه طور کلّی هر زمان از انگشت کوچک دست چپ شروع کند خوب است همان گونه که صدوق، علیّ بن بابویه گفته است. 📚 کتاب باب پنجم فصل دوم ┈••✾•🍃🌸🍃•✾•┈┈ در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام سهیم باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/840302617Cd8c61ab204
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 و را بشناسیم. 💢 وضوی جداگانه برای هر نماز وعن القطب فی آیات الأحکام: عن سلیمان بن بریده عن أبیه: أنَّ النبیّ صلی الله علیه وآله کان یتوضّأ لکلّ صلاه، فلمّا کان عام الفتح صلّی الصلوات بوضوء واحد، فقال عمر: یارسول اللَّه صنعت شیئاً ما کنت صنعته؟ فقال صلی الله علیه وآله: عمداً فعلته. بُرَیده گوید: پیامبر گرامی صل الله علیه و آله برای هر نمازی جداگانه وضوء می‌گرفت، اما در سال فتح مکه تمام نمازهای شبانه‌روز را با یک وضوء خواند. عمر گفت: یا رسول الله، کاری کردید که تا کنون نکرده بودید. فرمود: عمداً چنین کردم (تا مردم نپندارند که برای هر نمازی وضوی جداگانه لازم است). 📚 کتاب باب ما نورده من سننه فی الوضوء، صفحه ۱۰۹ ┈••✾•🍃🌸🍃•✾•┈┈ در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام سهیم باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/840302617Cd8c61ab204
🔻 و را بشناسیم. 💢 وضوی جداگانه برای هر نماز وفی الجعفریات: بإسناده عن جعفر بن محمَّد عن آبائه علیهم السلام: أنّ علیّ بن أبی طالب علیه السلام کان یتوضّأ لکلّ صلاه ویقرأ: «إذا قمتم إلی الصلاه فاغسلوا وجوهکم» الآیه. قال جعفر بن محمَّدعلیهما السلام: یطلب بذلک الفضل. وقد جمع رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وجمع أمیرالمؤمنین علیه السلام وجمع أصحاب رسول اللَّه صلوات اللَّه علیه بوضوء واحد. امام صادق علیه‌السلام فرمود: حضرت علی ابن ابیطالب علیه‌السلام برای هر نمازی وضوی جداگانه می‌گرفت، و این آیه را تلاوت می‌کرد: « إذا قمتم إلی الصلاة فاغسلوا وجوهکم» (ای مؤمنان، هرگاه برای نماز برخاستید صورت‌ها و دست‌ها را تا آرنج بشویید...). و با این روش می‌خواست به مستحب عمل کند و الّا خود رسول خدا صل الله علیه و آله و امیر مؤمنان علیه‌السلام و اصحاب پیامبر نمازهای متعدد را با یک وضوء هم می‌خواندند. 📚 کتاب باب ما نورده من سننه فی الوضوء، صفحه ۱۰۹ ┈••✾•🍃🌸🍃•✾•┈┈ در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام سهیم باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/840302617Cd8c61ab204
🔻 و و را بشناسیم... 💢 از ناخن گرفتن با دندان در حدیث است که حضرت رسول صلی الله علیه و آله از گرفتن ناخن با دندان کرد. 📚 کتاب باب پنجم فصل دوم ┈••✾•🍃🌸🍃•✾•┈┈ در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام سهیم باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/840302617Cd8c61ab204
🔻 و و را بشناسیم... 💢دعای هنگام ناخن گرفتن در روایتی آمده است که به هنگام گرفتن ناخن وشارب این دعا را بخوانید: «بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَعَلی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ». 📚 کتاب باب پنجم فصل دوم ┈••✾•🍃🌸🍃•✾•┈┈ در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام سهیم باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/840302617Cd8c61ab204
🔻 و را بشناسیم. 💢 غسل وفی الجعفریات: بإسناده عن جعفر بن محمَّد عن أبیه علیهما السلام قال: سأل الحسن بن محمَّد جابر بن عبداللَّه عن غسل رسول اللَّه صلی الله علیه وآله؟ فقال جابر: کان رسول اللَّه صلی الله علیه وآله یغرف علی رأسه ثلاث مرّات، فقال الحسن بن محمَّد: إنَّ شعری کثیر کما تری. فقال جابر: یا حرّ لا تقل ذلک، فلشعر رسول اللَّه کان أکثر وأطیب. در کتاب «جعفریات» به طور اسناد از امام صادق علیه‌السلام از پدر بزرگوارش نقل شده که فرمود: حسن بن محمد از جابر بن عبدالله از صل الله علیه و آله پرسید. جابر گفت: رسول خدا صل الله علیه و آله به سر خود سه مشت آب می‌ریخت. حسن بن محمد گفت: موی سر من چنان‌که می‌بینی زیاد است. جابر گفت: ای آزاد مرد، این سخن را مگو. موی سر پیغمبر صل الله علیه و آله از تو زیادتر و پاکیزه‌تر بود. 📚 کتاب باب ما نورده من سننه فی الغسل، صفحه ۱۱۱ ┈••✾•🍃🌸🍃•✾•┈┈ در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام سهیم باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/840302617Cd8c61ab204
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 و را بشناسیم. 💢 نماز وتیره وفی التهذیب: بإسناده إلی الحسین بن سعید عن محمَّد بن أبی عمیر عن حمّاد بن عثمان عن أبی عبداللَّه علیه السلام فی حدیث قال: کان رسول اللَّه صلی الله علیه وآله یصلّی العتمه ثُمَّ ینام. أقول: والروایات فی هذه المعانی تتجاوز حدّ التواتر، اکتفینا عنها بما أوردناه. ویظهر منها أنَّ العتمه خارجه عن الخمسین، محسوبه رکعتاها بواحده. وإنّما شرّعت بدلاً عن الوتر احتیاطاً عن نزول الموت قبل القیام إلی الوتر. فقد روی الصدوق رحمه الله فی العلل: مسنداً عن أبی بصیر عن أبی عبداللَّه علیه السلام قال: من کان یؤمن باللَّه والیوم الآخر فلا یبیتن إلّا بوتر، قلت: یعنی الرکعتین بعد العشاء الآخره؟ قال: نعم، إنّهما برکعه، فمن صلّاهما ثُمَّ حدث الموت مات علی وتر، فإن لم یحدث به حدث الموت یصلّی الوتر فی آخر اللّیل، فقلت له: هل صلّی رسول اللَّه صلی الله علیه وآله هاتین الرکعتین؟ قال: لا، قلت: ولِمَ؟ قال: لأنَّ رسول اللَّه صلی الله علیه وآله کان یأتیه الوحی. وکان یعلم أ نّه هل یموت فی تلک اللیله أم لا، وغیره لا یعلم، فمن أجل ذلک لم یصلّهما وأمر بهما. ومعنی قوله: «هل صلاهما...» هل سنّهما بفعله وداوم علیها؟ شیخ طوسی در کتاب «تهذیب» با ذکر سند از امام صادق علیه‌السلام –ضمن حدیثی- روایت شده که فرمود: رسول خدا صل الله علیه و آله -دو رکعت نافله که بعد از نماز واجب عشاء نشسته خوانده می‌شود- را می‌خواند. مؤلف گوید: روایات در این‌باره به حد تواتر می‌رسد، لکن ما به همان‌قدر که ذکر شد اکتفاء می‌کنیم. و از روایات باب استفاده می‌شود که نماز وتیره از پنجاه رکعت نماز واجب و مستحبی که رسول خدا صل الله علیه و آله می‌خواند، خارج است. و دو رکعت آن یک رکعت محسوب می‌شود. و به جای نماز وتر تشریع شده است، تا چنانچه مرگ فرا رسید عوض نماز وتر آخر شب باشد. شاهد این مطلب روایتی است که شیخ صدوق رحمت الله در «علل‌الشرایع» با ذکر سند از أبی‌بصیر از امام صادق علیه‌السلام روایت کرده که فرمود: کسی که . أبی‌بصیر گوید: عرض کردم: مقصود شما از «وتر» همان دو رکعتی‌ست که بعد از نماز عشاء نشسته می‌خوانند؟ فرمود: آری. آن دو رکعت جای یک رکعت حساب می‌شود و اگر کسی آن را بخواند و در آن شب مرگش فرا رسد، مثل کسی می‌ماند که آخر شب را خوانده باشد، و اگر هم نمرد که آخر شب برخاسته و نماز وتر را جزء نماز شب می‌خواند. عرض کردم: آیا رسول خدا هم این دو رکعت را می‌خواند؟ فرمود: نه. عرض کردم: چرا؟ فرمود: برای آنکه به رسول خدا صل الله علیه و آله وحی می‌رسید و می‌دانست که آیا آن شب می‌میرد یا نه. و دیگران چنین علمی را ندارند. از همین جهت بود که خودش نمی‌خواند و به دیگران دستور می‌داد بخوانند. روشن است که معنی قول راوی که گفت «آیا رسول خدا صل الله علیه و آله هم این دو رکعت را می‌خواند»، این است که رسول خدا صل الله علیه و آله بر خواندن آن مداومت می‌کرد یا خیر. 📚 کتاب باب ما نورده من سننه فی الصلاة، صفحه ۱۱۳ ┈••✾•🍃🌸🍃•✾•┈┈ در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام سهیم باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/840302617Cd8c61ab204
🔻 و را بشناسیم. 💢 خواندن نافله صبح و سپس خارج شدن از منزل برای نماز صبح وروی: أ نّه صلی الله علیه وآله کان یوجز فی نافله الصبح، یصلّیهما عند أوَّل الفجر، ثُمَّ یخرج إلی الصلاة. و روایت شده که آن جناب (رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم) نافله صبح را در اول سپیده‌دم به طور اختصار می‌خواند و برای ادای نماز صبح از منزل خارج می‌شد. 📚 کتاب باب ما نورده من سننه فی الصلاة، صفحه ۱۱۶ ┈••✾•🍃🌸🍃•✾•┈┈ در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام سهیم باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/840302617Cd8c61ab204
🔻 و و را بشناسیم... 💢 دفن مو و ناخن در حدیثی معتبر می‌خوانیم که حضرت علی علیه السلام فرمود: «حضرت رسول صلی الله علیه و آله امرکردندکه چهارچیزرادرخاک پنهان کنیم: مو، ناخن، دندان، خون» 📚 کتاب باب پنجم فصل دوم ┈••✾•🍃🌸🍃•✾•┈┈ در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام سهیم باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/840302617Cd8c61ab204
🔻 و و را بشناسیم... 💢 دفن مو و ناخن از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمود: «هفت چیز است که هرگاه از انسان جدا شود باید دفن کنند: مو، ناخن، خون، خون عادت ماهیانه، بچّه دان، دندان، نطفه که تبدیل به خون شده باشد» 📚 کتاب باب پنجم فصل دوم ┈••✾•🍃🌸🍃•✾•┈┈ در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام سهیم باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/840302617Cd8c61ab204