تمسک به مقام #ولایت معنایش این است که حکومت، #عدالتی که امیرالمومنین اجرا میکرد، این هم اجرا کند...
▪️ تمسک به #محبت_امیرالمومنین، اصلًا معنا هم ندارد
◀️ تمسک به #ولایت_امیرالمومنین چی هست؟ یعنی ما همین این را بخوانیم و رد بشویم؟ آن هم تمسک به ولایت امیرالمومنین در روزی که ولایت به همان معنای واقعی خودش بوده است، نه تمسک به #محبت_امیرالمومنین، تمسک به محبت اصلًا معنا هم ندارد
🔸 تمسک به مقام ولایت آن بزرگوار به اینکه گرچه ما و بشر نمیتواند به تمام معنا آن #عدالت_اجتماعی و عدالت حقیقی را که حضرت امیر قدرت بر پیاده کردنش داشت، نمیتوانیم ماها ... لکن اگر آن الگو پیدا شده بود و حالا هم ما باید به یک مقدار کمی که قدرت داریم تمسک کنیم.
🔵 تمسک به مقام ولایت معنایش این است که،- یکی از معانیاش این است که- ما ظِلّ آن مقام ولایت باشیم. مقام ولایت که مقام تولیت امور بر مسلمین و مقام حکومت بر مسلمین است، این است که چنانچه حکومت تشکیل شد، حکومت تمسکش به ولایت امیر المومنین [باشد] و این است که آن #عدالتی که امیرالمومنین اجرا میکرد، این هم به اندازه قدرت خودش اجرا کند.
🔸 به مجرد اینکه ما بگوییم ما متمسک هستیم به امیر المومنین، این کافی نیست، این تمسک نیست اصلش. وقتی که حکومت #الگو قرار داد امیرالمومنین- سلام الله علیه- را در اجراء حکومت، در اجراء چیزهایی که باید اجرا بکند، اگر او را الگو قرار داد، این تمسک کرده است به ولایت امیر المومنین.
🔹چنانچه او الگو نباشد، یا اینکه #تخلفات حاصل بشود از آن الگوی بزرگ، هزار مرتبه هم روزی بگوید «خدا ما را از متمسکین قرار داده است»، جز یک #کذبی چیزی نیست.
🔸و #مجلس که از مقامات بلند یا بلندترین مقام کشوری است، چنانچه الگو قرار داد آن چیزی که امیر المومنین میخواست، و آن عدالتی را که آن در همان برهه کمی که به او مجال دادند- خیلی کم مجال پیدا کرد- اگر الگو قرار بدهند آن را برای اینکه احکام را و اموری که باید محوّل به آنهاست به آن نحو اجرا بکنند، به آن نحو تصویب بکنند و دقت بکنند، آن وقت میشود گفت که مجلس ما هم از متمسکین به امیرالمومنین هستند.
🔹 و ما چنانچه مجلس نتواند این کار را بکند، یا خدای نخواسته نخواهد این کار را بکند، یا بعض افراد نگذارند که این کارها بشود، آن وقت ما نمیتوانیم بگوییم که یک مجلس متمسک به ولایت امیرالمومنین داریم. و هکذا #قوه_قضائیه، اگر قوّه قضائیه هم تبعیت نکند از آن قضاء امیرالمومنین که «اقْضاکُمْ عَلِیٌ» و اگر تبعیت نکند از قضاوت اسلام، متشبث به همان قضاوت اسلامی نباشد، آن هم هر چه بگوید ما متمسک هستیم، بر خلاف واقع است.
🔸تمسک وقتی است که قوّه قضائیه هم کارهایی که میکنند از روی #الگوی_علوی باشد که همان الگوی اسلامی است. و مردم ما هم که این دعا را یا این فقره را میخوانند آنها هم باید توجه کنند به اینکه تمسک به ولایت حضرت امیر برای آنها تبعیت از مقاصد اوست
🔹 همین طور گفتند که ما #شیعه علی هستیم و همین که گفتند ما متمسک به ولایت امیرالمومنین هستیم، این کافی نیست، نمیشود این. این امور، اموری نیست که لفظی باشد و با الفاظ و با عبارات بتوانیم ما بگوییم تحقق پیدا کرده است؛ اینها یک امور عملی است، یک حکمت #عملی است اینها.
🔸 باید کسانی که مدعی هستند که ما شیعه امیرالمومنین هستیم، تبع او هستیم، باید در قول و فعل و نوشتن و گفتن و همه چیز تبعیت از او داشته باشند. اگر این تبعیت نباشد و ما بگوییم که ما شیعه هستیم، یک #گزافی گفتهایم، یک لا طائلی گفتهایم.
🔹امیرالمومنین در زمان حکومتش- که بسیار کوتاه و بسیار با ناگواریها مقابل بود- میبینید که وقتی که آن نامه را به مالک اشتر مینویسد چه مسائل مهمی را، مسائل سیاسی را، مسائل اجتماعی را، همه چیز را در آنجا ذکر میفرماید، با اینکه یک بخشنامهای برای یک نفر بوده است. یک نامهای برای یک نفر بوده است و آن این است که میگوید که- به حسب نقلی که شده است که یک خلخال را از پای یک ذمّی در حکومت او در آوردند،- به حسب این روایت، میفرماید که اگر انسان بمیرد برای این، این مَلوم نیست.
🔺 #شیعه این است که این طور باشد نه مثل ما، شیعه این است که اگر چنانچه در حکومت اسلامی، در کشور اسلامی، ظلم و لو به یک ذمّی وارد بشود، آن هم ظلم به همین کمی که یک خلخال را از پای یک ذمیّه درآورند، بگوید که انسان اگر بمیرد ملوم نیست، ملامت نباید به او بشود این طور اهمیت دارد.
🎙 امام خمینی (ره)؛ سخنرانی در جمع گروهی از مسئولان نظام (به مناسبت #عید_غدیر)
🗓 ۴ مهر ۱۳۶۲
🖇 متن کامل (http://emam.com/posts/view/3335/flashmediaelement.swf)
🎬 @Mostazafin_TV
5.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در این ویدئو ببینید...
🎥 اگر پول داری، حق آموزش هم داری، اگر پول نداری ...
🔹وقتی مدارس بجای تعلیمِ و تربیت فرزندانِ مردم، تبدیل به بنگاه اقتصادی و محلی برای کسب سود میشوند
#نئولیبرالیسم
🎬 @Mostazafin_TV
مستضعفین تیوی
در این ویدئو ببینید... 🎥 اگر پول داری، حق آموزش هم داری، اگر پول نداری ... 🔹وقتی مدارس بجای تعلیمِ
⭕️ کدام مدرسه؟ کدام مذهب؟
#سید_حامد_ترابی
🔹این روزها زمان ثبت نام مدارس #غیرانتفاعی مذهبی است. شهریه برخی از این مدارس حدود ۶ تا ۱۰ میلیون در شهرهایی غیر از تهران است(در تهران این مبالغ گاهی به ۲۰ میلیون و بیشتر هم می رسد).
🔸حقوق مصوب یک #کارگر طبق قانون کار با ۲ بچه حدودا ماهی ۲ میلیون (سالی ۲۴ میلیون) است. طبق آمار ۳۰ تا ۴۰ درصد این مبلغ هزینه مسکن میشود. یعنی از ۲۴ میلیون حداکثر ۱۶ میلیون میماند...
🔹اگر این کارگر هر دو فرزند خود را به یکی از این مدارس بفرستد باید خانواده او پس از آن هوا بخورند، جایی نروند و هیچ کاری انجام ندهند...
🔸اصولا چنین مدرسهای اساسش #ضد_عدالت و مذهب است، چرا که امکانات علمی و فرهنگی را فقط برای عدهای خاص آماده میکنند و این در هر مذهبی جای داشته باشد در مذهبی که ما از #خمینی آموختهایم جا ندارد....
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نگذارید کسانی که به فکر طبقات #محروم نیستند قدرت را به دست بگیرند
📌بخشی از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر: خدا در پایینترین طبقات اجتماعی است؛ مساکین، نیازمندان، رنجدیدگان و زمینگیرانی که هیچ چاره و راهحلی برای مشکلات زندگیشان ندارند.
🎬 @Mostazafin_TV
مستضعفین تیوی
⭕️ سخن گفتن از فقر در یکی از اشرافیترین #حوزههای_علمیه جهان تشیع! 🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ سخن گفتن از فقر در یکی از اشرافیترین #حوزههای_علمیه جهان تشیع!
#وحید_اشتری
🔹مشخص نیست حوزه علمیه #امام_موسی_کاظم (ع) که متعلق به آقای #مکارم_شیرازی است از وجوهات ساخته شده، یا بانی و سرمایهگذار داشته و یا با پول نفت و بودجه دولتی است. ولی بدون شک این بنای چندین ده میلیاردی یکی از #اشرافیترین حوزههای علمیه ایران و کل جهان تشیع است.
🔸چند روز گذشته فضای مجازی پر شده است از تیتر "سخنان طوفانی آیتالله #جوادی_آملی در مورد اقتصاد مقاومتی و انتقاد از وضعیت فقر در جامعه". همه هم خوشحال دارند این سخنان را به اشتراک میگذارند و لایک میزنند و کامنت میگذارند. در همه خبرها هم مکان این سخنان، همین حوزه علمیه امام کاظم (ع) عنوان شده است. شگفت زده شدم.
🔹شگفت انگیز است که در این وضعیت جامعه در همه شهرها ساخت چنین بناها و مساجد و حوزههای چندین ده میلیاردی خلاف سیره ائمه مد شده است. مثلا در قم با آن وضعیت حاشیه نشینها و محرومیت و فقر اطرافش، معلوم نیست چرا صدای اعتراض احدی از #علما در برابر این کاخسازیها بلند نمیشود.
🔸عجیبتر اینکه علما میروند داخل همین کاخها مینشینند و بدون اشاره به این مصادیق نابرابری و ضد عدالت علوی، حرفهای کلی از فقر در جامعه میزنند و برخی هم به وجد میآیند و کف و سوت میزنند. چطور شد که امر به معروف و نهی از منکر به اینجا رسید و اینقدر غیر مصداقی و کلی گویانه و بیخطر شد؟
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ حکایت تلخ نابرابری در توزیع #یارانه پنهان/ سهم مولتی میلیاردرها ۷ برابر مستضعفان!
🔹به طور متوسط، میزان بهرهمندی پردرآمدترین خانوار از یارانه پنهان، ۷ برابر کم درآمدترین خانوار است. آماری که نشان میدهد چگونه مرفهان و #مولتی_میلیاردرها در فضایی آرام و با آسودگی خاطر مشغول مکیدن خون #مستضعفان هستند. طبقهای که بی محابا هرچقدر که بخواهد از منابع ملی بهره میبرد تا روز به روز فربهتر و درههای عمیقتری از #فقر در جامعه ایجاد کند.
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ نتیجهی اجرای سیاستهای نئولیبرالی: #فشار بر فقرا، کمک به #اغنیا
📌 مصطفی شریفی (https://tn.ai/2027573)، کارشناس اقتصادی:
🔹 ضریب اصابت یارانه پنهان گاز، برق و بنزین نشان میدهد که میزان بهرهمندی دهکهای بالای درآمدی، ۲۳ برابر دهکهای پایین است.
🔹 از میان ۲۴۹ هزار میلیارد تومان یارانه پنهانِ مستقیم، ۱۵.۸هزار میلیارد تومان به سه دهکِ کمدرآمد میرسد و رقم ۱۲۱ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پردرآمد میشود.
🔹 چگونه است که میزان یارانه نقدی در این ۱۰ سال افزایش نیافته، اما حقوق #نجومی_بگیران ۷ برابر شده است؟
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نیازمند یک ترمز جدی در مسیر #خصوصیسازی هستیم
📌احسان خاندوزی استاد اقتصاد دانشگاه علامه:
💬 #رئیسجمهور گفت سال ۹۸، قرار است سال واگذاریهای بزرگ باشد.
💬 دولت بدهکار است و برای پرداخت بدهی، شرکتی دولتی را بدون بررسی صلاحیت به کسی که بدهکار اوست واگذار میکند.
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شکلگیری طبقه مرفه جدید
📌 مسعود دهنمکی
🎬 @Mostazafin_TV
مستضعفین تیوی
⭕️ شکلگیری طبقه مرفه جدید 📌 مسعود دهنمکی 🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ از خصوصیسازی تا نظامسازی!
🎙 #روحالله_رشیدی
🔹گذشته از خسارتها و خیانتهای عدیده در جریان #خصوصی_سازی صنایع مهم، یک پدیدۀ مهم دیگر هم در جریان است که کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
🔸به واسطۀ خصوصیسازیهای بیمحابا و عجولانه و مشکوک اخیر، یک ابَرطبقه در حال شکلگیری است. ابَرطبقهای که فراتر از مناسبات اقتصادی، نظام اجتماعی و فرهنگی کشور را هم دچار اختلال و انحراف میکند.
🔹دولت و مجلس و قوه قضائیه، با بیاعتنایی به این روند ویرانگر، سنگ بنای یک تغییر عمدۀ #اجتماعی را میگذارند. سرمایههای ملی را مفت در اختیار کسانی قرار میدهند که پس از استقرار در آن صنعت، شروع میکنند به بازی اجتماعی با داراییهای اقتصادیشان.
🔸این خیال که این ابَرطبقه، در چهاردیواری کارخانههایش مینشیند و سرش به کار تولید گرم میشود، خام و کودکانه است. آنها به معنای واقعی کلمه #قدرت میگیرند و حریمها را درمینوردند. علاوه بر اینکه به پشتوانۀ سرمایۀ عظیمی که به چنگ میآورند، سیاستهای اقتصادی را تابع خود میکنند، وارد فرهنگ و هنر میشوند، ورزش و حواشیاش را در دست میگیرند، سازمان اجتماعی درست میکنند، لیست انتخاباتی میسازند، وزیر نصب میکنند و...
🔹این روزها که خبر واگذاری #ماشین_سازی_تبریز به کسی که قبلاً کشت و صنعت مغان را خریده، به گوش میرسد، خاطرۀ آن یکی تاجر تبریزی تداعی میشود که روزی تمام اسم و رسمش از مدیریت یک شرکت صنعتی بود و الان در حال #نظامسازی در ساحت فرهنگ و اجتماع است!
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیا #ذوالفقاری هست تا اموال بیتالمال و مستضعفان را حتی اگر کابین زنان شده باشد بازپس گیرد؟
📌درد و دلهای جانسوز یک زن #کپرنشین از سیستان و بلوچستان:
💬 بچه من ۹ سال سن دارد اما مدرسه نمیرود. به بچهام قطره و آمپول نمیدهند، واکسن دخترم کامل انجام نشد و اکنون فلج است. چرا بهداشت به اینجا نمیآید مگر کپرنشینان آدم نیستند؟
💢 ای علی! خلخال از پای یک زن یهودی در گوشهای از حکومت اسلامی درآوردند و فرمودی اگر کسی از غصه آن بمیرد جای ملامت نیست، حال چگونه میتوان باور کرد در جای جای این کشور پهناور مردمانی هستند که سالها در حسرت یک وعده غذای سیر هستند اما روز به روز به رقم صفرهای بانکی برخی #صاحب_منسبانِ آن افزوده میشود؟ آیا ذوالفقاری هست تا اموال #بیتالمال و مستضعفان را حتی اگر کابین زنان شده باشد بازپس گیرد؟
🎬 @Mostazafin_TV