🔵 جمع اضداد در اوصاف امیرالمؤمنین علی(ع)
🔹 قطع نظر از سخنان علی(ع)، به طور کلی روح علی(ع) یک روح وسیع و همه جانبه و چند بعدی است و همواره به این خصلت ستایش شده است.
🔸 او زمامداری است عادل، عابدی است شبزندهدار، در محراب عبادت گریان و در میدان نبرد خندان است، سربازی است خشن و سرپرستی است مهربان و رقیق القلب، حکیمی است ژرف اندیش، فرماندهی است لایق.
🔹 او، هم معلم است و هم خطیب و هم قاضی و هم مفتی و هم کشاورز و هم نویسنده. او انسان کامل است و برهمه دنیاهای روحی بشریت محیط است.
📗 استاد مطهری، سیری در نهجالبلاغه، ص۴۴
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 محبت و توصیه به عدالت
درباره کسی که فرق مبارکش را شکافته بود
🔸دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
20.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 اشکهای معاویه هنگام شنیدن فضائل امیرالمؤمنین علی(ع)
🔸 دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
⚫️ ادب و اخلاص زینب کبری سلامالله علیها
◾️ به مناسبت نیمه رجب سالروز وفات عقیله بنیهاشم و از ایام خاص زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
🔹 یکی دیگر از جوانانی که در کربلا شهید شد و مادرش حضور داشت، عون بن عبدالله بن جعفر فرزند جناب زینب کبری (سلام الله علیها) است، یعنی زینب علیها السلام شاهد شهادت پسر بزرگوارش بود. از عبدالله بن جعفر شوهر زینب دو پسر در کربلا بودند که یکی از زینب(س) و دیگری از زن دیگر بود و هر دو شهید شدند. بنابراین پسر زینب(س) نیز در کربلا شهید شده است.
🔹 یکی از آن عجایبی که تربیت بسیار بسیار عالی این بانوی مجلّله را میرساند، این است که در هیچ مقتلی ننوشتهاند که زینب(س) چه قبل و چه بعد از شهادت پسرش، نامی از او برده باشد.
🔹 گویی اگر میخواست این نام را ببرد، فکر میکرد نوعی بیادبی است؛ یعنی یا اباعبدالله! فرزند من قابل این نیست که فدای تو شود. مثلًا در شهادت علی اکبر، زینب(س) از خیمه بیرون دوید و فریاد زد: «یا اُخَیّاه و َابْنَ اُخَیّاه!» که فریادش فضا را پر کرد، ولی هیچ ننوشتهاند که در شهادت فرزندش چنین کاری کرده باشد.
📗 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۱۹۲
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا ، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔵 نظر اسلام درباره مردی که جلوی نامحرمان نام همسرش را میبرد
🔹 آنچه بعدها حتی در میان متشرعین تحت تأثیر عادات و عرفها پیدا شد مافوق توصیههای اخلاقیِ اسلامیِ مسلّم است. در عرفهای متأخر حتی ذکر نام همسر، نوعی کشف عورت [یعنی پرده برداشتن از امری که انسان از آن شرم دارد] تلقی میشود.
🔸 پیغمبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) در محاورات خود نام همسرشان را میبردند که خدیجه یا فاطمه یا امّ حمیده چنین و چنان کرد؛ ولی امروز اگر یک مرجع تقلید نام همسر خود را بدون تعبیراتی از قبیل «اهل بیت» یا «والده فلانی» یا «خانواده» و امثال اینها ببرد کاری زشت تلقی میشود؛ درصورتی که رسول اکرم(ص) از همسرش با کلمه «حمیرا» تعبیر میکند که نشاندهنده زیبایی و رنگ پوست اوست.
🔹 همچنین امروز یک ملای معروف و مورد توجه عوام اگر همسرش سر تا پا پوشیده نباشد و بخواهد از جلوی جمعی عبور کند امری مستنکر تلقی میشود. ستر وجه و کفین به اجماع فقهای فریقین واجب نیست، حداکثر این است که مستحب است؛ اما اگر همسر یک روحانی موجّه میان عوام، ستر وجه و کفین نکند از هر فسقی برای آن روحانی مهمتر جلوه میکند.
🔸 شیخ انصاری در «کتاب النکاح» راجع به سیرههای امروز که ارزش چندانی ندارد به موضوع نظر بر محاسن مخطوبه مثال میزند و میگوید با اینکه قطعاً از نظر شرعی جایز است ولی امروز اگر به شخص محترمی اینچنین پیشنهاد شود که دخترت را میخواهم برای ازدواج ببینم فوقالعاده مستنکر تلقی میشود.
🔹 پس آنچه بعدها رخ داده، بالاتر است از حدود توصیه اخلاقیِ اسلامی. البته خود اعراب، نه اولیای دین، در این جهت بیتأثیر نبودهاند. خشونت خاص عُمَری و حلول روح او حتی در مدعیان دشمنیاش سهم به سزایی در این موضوع داشته است. در آخر کتاب [مسئله حجاب] به این مطلب اشاره شده است.
📗 شهید آیتالله مطهری، پاسخهای استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب، ص۱۴
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرا و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
12.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 چرایی دستور به تفکر در منطق اسلام
🔸 دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 مأیوس نشو! بهاری خواهد آمد
🔸 دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
8.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 نکتهای قرآنی که میتواند در نگاه انسان به جهان تغییر ایجاد کند
🔸 دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🖌 نخستین شماره دوفصلنامه «مطهری پژوهی» توسط بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری منتشر شد.
📌 خرید نسخه چاپی:
https://motahari.ir/product/مطهری-پژوهی-۱/
📌 ارسال مقاله به دوفصلنامه مطهریپژوهی:
http://mutahharireview.ir/form_send_article.php?slc_lang=fa&slc_sid=1
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 تصوری نادرست درباره سعادت در دنیا و در آخرت
🔹 شاید منطق خیلی از ما همین باشد که ای مردم! یکی از دو بدبختی را اجمالًا باید بپذیرید، یا بدبختی در دنیا و یا بدبختی در آخرت. خدا حاضر نیست که ببیند شما هر دو خوشبختی را دارید.
🔸این ضد تعلیمات انبیاست. نمیخواهم بگویم ضد تعلیمات فقط قرآن است؛ ضد تعلیمات انبیاست از جمله خود عیسی مسیح(ع).
🔹 امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه میفرماید: انَّ الْمُتَّقینَ ذَهَبوا بِعاجِلِ الدُّنْیا وَ آجِلِ الْاخِرَةِ؛ متقین، هم سعادت دنیا را میخواهند هم سعادت آخرت را.
🔸 اشتباه این است که ما خیال میکنیم گناهان به دلیل اینکه سعادت است گناه است ولی سعادت دنیا، در صورتی که اساس این منطق در اسلام بر این است که گناه فقط به دلیل اینکه بدبختی است گناه است. البته میان خوشبختی در دنیا و تسلیم لذتهای فوری شدن باید تفکیک کرد.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۹، ص۱۶۸
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»👇
http://eitaa.com/motahari_ir
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 سخنی تاملبرانگیز درباره «حقیقت گناه»
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.com/motahari_ir
🟢 عکسالعمل افراد عقدهای در مقابل پیشرفت دیگران
🔹 یک عده مردم، به اصطلاح روانشناسیِ امروز «عقدهدار» هستند، هر جا فردی را میبینند که در میان مردم یک وجهه و حیثیتی دارد، برای اینکه به این اشخاص حسادت میبرند، همت و عرضه هم ندارند که خودشان را جلو بیندازند، فوراً به این فکر میافتند که یک شایعهای درباره او درست کنند.
🔸 میگویند ما که نمیتوانیم به او برسیم پس او را پایین بیاوریم، چگونه؟ با یک عملی در منتهای نامردی و آن اینکه یک شایعهای علیه او بسازیم و یک تهمتی به او بزنیم. آنقدر این گناه بزرگ است که خدا میداند!
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۴، ص۵۶
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir