🟢 آن سفر بُرده که صدها قافله دل همره اوست ...
توصیف استاد مطهری از امام خمینی(ره) در زمان تبعید ایشان
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 دو ویژگی منفی در میان بسیاری از ما ایرانیان
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔵 ششمین جلسه از سلسله نشستهای علمی با موضوع «روششناسی استاد مطهری»
🔻موضوع:
روش فقهی استاد مطهری
🔹 ارائهدهنده:
استاد احمد مبلغی، مدرس برجسته دروس خارج فقه و اصول
🗓⏰ زمان: یکشنبه، ۲۰ خردادماه، ساعت ۱۶
به صورت حضوری
و مجازی از کانال ایتا:
eitaa.com/motahari_ir
و سایت بنیاد:
motahari.ir/live
🏢محل برگزاری: قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
✅ ذکر مصیبت امام جواد(ع) از زبان شهید مطهری
🔹سیاست خلفای عباسی با سیاست امویها فرق داشت. امویها خشنتر بودند ولی اینها موذیتر بودند یعنی سیاستمدارانهتر عمل میکردند که فقط عده قلیلی میتوانستند دست سیاست اینها را بخوانند.
🔹یکی از کارهایی که اینها میکردند این بود که چون میخواستند ائمه را تحت نظر داشته باشند، به زور و اجبار، یکی از دخترهایشان را به آنها میچسباندند که باید با این ازدواج کنی! بعد که ازدواج میکردند، میگفتند: دختر ما و داماد ما باید همین جا کنار خودمان باشند! برای این که به یک شکلی که مردم نفهمند اینها را تحت نظر و تحت مراقبت شدید و اذیت شدید داشته باشند.
🔹معتصم بالاخره سبب شد که همسر امام یعنی امّ الفضل امام را مسموم کرد، آن هم با یک وضع خیلی ناراحتکنندهای. و چون برای همه مسمومکنندهها معلوم و محرز بود که دستور خلیفه بوده، جرأت این که بدن امام را دفن کنند، نداشتند.
🔹حتی معتصم دستور داد: بدنش را بیندازید در کوچه. دو سه روز بدن امام در میان کوچه افتاده بود. بعد به معتصم خبر دادند که یک وضع خارقالعادهای پیش آمده. هر میتی اگر سه چهار روز روی زمین افتاده باشد بدنش عفونت پیدا میکند و بدن این مرد روز به روز بر بوی خوشش افزوده میشود، و اگر مردم این موضوع را بفهمند اوضاع خیلی بد میشود.
🔹این بود که خودش زودتر اجازه داد بدن امام را دفن کنند. وجود مقدسش را در کنار جدش موسی بن جعفر(ع) در همین محل معروف یعنی کاظمین(علیهما السلام) دفن کردند. و حالت ایشان از این جهت، تأسّی داشت به جدّ بزرگوارشان حسین بن علی(ع) که فرمود: مُلْقاً ثَلاثاً بِلا غُسْلٍ وَ لا کفَنٍ. و لا حول و لا قوّة الّا بالله العلی العظیم.
📝 آشنایی با قرآن، ج۱۲، ص۳۲-۲۹ (با تلخیص)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 مسلمان دعا میکند نه آرزو؛ آرزوی مسلمان دعاست
🔹 دو نفر به همدیگر میرسند، اعلام سلم و سلام با یکدیگر میکنند. میگوید سِلم بر تو، سلامت و صفا برای تو آرزو میکنم. این اعلام صلح و صفاست از یک نظر.
🔸 اسلام دین صفا و صلح و خیر است، دین اخوّت و برادری است. به همدیگر که میرسیم سلام میکنیم، یعنی من برادر تو هستم و تو برادر من هستی و من برای برادر خودم آرزو میکنم (تعبیر آرزو هم غلط است، دعا میکنم، آرزوی مسلمان دعاست)؛ من برای تو دعا میکنم سلامت و تندرستی را، سلامت روحی، سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، انواع سلامتها را.
📗 استاد مطهری، پانزده گفتار، ص۱۹۳
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 جایگاه بسیار ویژه عدل در قرآن
🔹 در قرآن، از توحید گرفته تا معاد، و از نبوّت گرفته تا امامت و زعامت، و از آرمانهای فردی گرفته تا هدفهای اجتماعی، همه بر محور عدل استوار شده است.
🔸 عدل قرآن، همدوش توحید، رکن معاد، هدف تشریع نبوّت، فلسفه زعامت و امامت، معیار کمال فرد، و مقیاس سلامت اجتماع است.
🔹 عدل قرآن، آنجا که به توحید یا معاد مربوط میشود، به نگرش انسان به هستی و آفرینش، شکل خاص میدهد، و به عبارت دیگر، نوعی «جهانبینی» است؛ آنجا که به نبوّت و تشریع و قانون مربوط میشود، یک «مقیاس» و «معیار» قانون شناسی است، و به عبارت دیگر جای پایی است برای عقل که در ردیف کتاب و سنّت قرار گیرد و جزء منابع فقه و استنباط بشمار آید؛ آنجا که به امامت و رهبری مربوط میشود یک «شایستگی» است؛ آنجا که پای اخلاق به میان میآید، آرمانی انسانی است؛ و آنجا که به اجتماع کشیده میشود یک «مسؤولیت» است.
📗 استاد مطهری عدل الهی، ص۳۸
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخن شهید مطهری درباره لزوم «ملکیت بینالمللی اسلامی» حرم الهی
🔹بقره/125: إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً [(یاد آر) هنگامی که خانه #کعبه را برای مردم محل اجتماع و جای امنی قرار دادیم]. این خصوصیت حرم مؤید آن است که حرم باید متعلق به همه مسلمین باشد نه دسته مخصوص (کتاب حج، 47).
.
🔸انفال/34: وَ ما لَهُمْ أَلاَّ يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ ما کانُوا أَوْلِياءَهُ إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ [چرا خدا عذابشان نکند، با اینکه آنان مردم را از مسجد الحرام باز می دارند در حالی که ایشان سرپرست آن نباشند، چرا که سرپرست آن جز پرهیزگاران نیستند، ولی بیشترشان نمیدانند].
🔹علیهذا کعبه و مسجد و بلکه حرم متعلق است به هر کس که اهل توحید و عبادت خدا و بر ملت ابراهیم باشد. مثل این است که از طرف ابراهیم این محل بر اهل توحید و عبادت خدای یگانه وقف شده است؛ ولی وقف نیست، نوعی دیگر از ملکیت است خاص خود که همان «ملکیت بین المللی اسلامی» است.
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 مسئولیت ما در برابر آینده تاریخ
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
معرفت در عمل.mp3
1.45M
🟢 داستان تعجب فرشتگان از پاداش اندک عبادتهای مستمر یک عابد
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 در اسلام حق و تکلیف دوطرفی است، نه یکطرفی
🔸امیرالمؤمنین علی(ع) میفرماید: «از خصوصیات حق این است که به نفع احدی جاری نمیشود مگر آنکه علیه او نیز جاری میشود، و علیه کسی جاری نمیشود مگر آنکه به نفع او نیز جاری میشود».
🔹یعنی حقوقی که در میان مردم جریان دارد متبادل است، یکطرفی نیست، دوطرفی است؛ چنین نیست که مثلا بعضی صرفاً به عهده دیگران حقوق داشته باشند ولی خودشان از دیگران حقی بر عهده نداشته باشند.
🔸هرکسی که فکر میکند به گردن دیگران حقی دارد، در همان حال باید بداند مدیون او هم هست. تنها ذات مقدس باریتعالی که غنی کامل و مالک مطلق است، از این قانون مستثنی است. خداوند متعال بر مخلوقات خود حقوقی دارد و بندگان او مدیون فضل و نعمت او و مسئول امر او میباشند ولی ذات مقدس او مدیون هیچ موجودی نمیباشد.
📗 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۹۹-۹۸
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir