📌 نتایج انتخابات دور دوم هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
💢 تعداد آراء اخذ شده: 35 رای
🔶 برای یک نفر عضو اصلی هیئت مدیره و دو نفر علی البدل
🔷 به ترتیب بیشترین رای:
1- آقای مهدی نصیری 15 رای
2- آقایان فتحی و غفاری فر هر کدام 6 رای
3- آقای ربانی 5 رای
4- خانم پیشقدم 2 رای
5- آقای نامخواه 1 رای
💐💐💐 از تمامی اعضای شرکت کننده در پنجمین دوره انتخابات(دور اول و دوم) هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه خصوصا دست اندرکاران این انتخابات صمیمانی تقدیر و تشکر می گردد.
کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/motaleate_ejtemai
💢 اسامی پنجمین دوره هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🔷 هیئت مدیره :
1- آقای شمس الله مریجی
2- آقای قاسم ابراهیمی پور
3- آقای حسن خیری
4- آقای محمدرضا ضمیری
5- آقای مجید مبینی مقدس
6- خانم سارا طالبی
7- آقای مهدی نصیری
⭕️ اعضای علی البدل:
8- آقای ابراهیم فتحی
9- آقای حسن غفاری فر
🔶بازرسان :
1- آقای روح الله عباس زاده
2- آقای محمد دینمحمدی
🔴 بازرس علی البدل:
3- سید روح الله سیدی
کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/motaleate_ejtemai
به اطلاع می رساند مرکز مدیریت حوزه های علمیه و ساختمان های تابعه من جمله انجمن های علمی حوزه از شنبه 4 مرداد ماه بعلت تعطیلات تابستانی تعطیل می باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صل الله علی محمد و آله
اینجانب به نمایندگی از اعضای محترم هیات مدیره پیشین و جدید از اعضای محترم انجمن که در انتخابات آبرومندی مشارکت کردند و بدین وسیله قدردان هیات مدیره و برگزارکنندگان انتخابات شدند تشکر می کنم . لازم می دانم از همه سروران دبیرخانه و انجمن مطالعات اجتماعی بویژه برادر ارجمند جناب آقای لطفی و جناب آقای سلطانی سپاسگزاری کنم و همین طور قدردانی کنم از سرورانی که در هیات مدیره قبلی انجمن مخلصانه زحمت کشیدند از جمله سرور مکرم استاد جناب آقای دکتر پارسانیا، جناب آقای دکتر بستان، جناب آقای دکتر یوسف زاده، سرکار خانم نکوییان، جناب آقای دکتر فتحی، جناب آقای ربانی و به منتخبان جدید تبریک عرض می کنم.با آرزوی توفیقات روز افزون
ارادتمند خیری
📌 اولین جلسه هیئت مدیره جدید انجمن علمی مطالعات اجتماعی در سال 99 روز پنجشنبه 99/5/23
🔴 در ساختمان انجمنهای علمی حوزه برگزار شد.
💢 حاضرین در جلسه:
آقایان: خیری، مریجی، ضمیری، ابراهیمی پور، نصیری، مبینی، دینمحمدی، لطفی و سرکارخانم طالبی.
❗️ غائبین: آقای عباس زاده
⭕️ مدعو ویژه: حجت الاسلام هاجری دبیر محترم دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه
کانال اطلاع رسانی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در پیامرسان ایتا👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/motaleate_ejtemai
📌 در این جلسه طبق اساس نامه انجمن رئیس و نائب رئیس انجمن توسط آراء اعضای محترم و با حضور ناظر دبیرخانه انتخاب شدند.
💢 جناب حجت الاسلام دکتر ضمیری به عنوان رئیس انجمن.
🔴 جناب حجت الاسلام دکتر خیری به عنوان نائب رئیس انجمن.
کانال اطلاع رسانی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در پیامرسان ایتا👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/motaleate_ejtemai
📌 در این جلسه آقای دکتر خیری به عنوان رئیس دوره قبلی هیئت مدیره و همچنین جناب آقای هاجری بعنوان دبیر دبیرخانه از اعضای محترم هیئت مدیره قبلی تقدیر و تشکر ویژه کردند و همچنین برای اعضای جدید تبریک و تهنیت گفته و آرزوی توفیق روز افزون کردند.
کانال اطلاع رسانی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در پیامرسان ایتا👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/motaleate_ejtemai
📌 همچنین آقای هاجری نسبت به وضعیت فعلی انجمن ها، رتبه انجمن علمی مطالعات اجتماعی و همچنین نسبت به گشایش های مالی برای انجمن ها در آینده نکاتی را مطرح نمودند.
کانال اطلاع رسانی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در پیامرسان ایتا 👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/motaleate_ejtemai
✅ شهید #مطهری:
🔹برداشتن افراد ناصالح و گذاشتن افراد صالح، بدون دست زدن به نظامهای اجتماعی فایدهای ندارد.
#نظامسازی_اجتماعی
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
📌 دومین جلسه هیئت مدیره جدید انجمن علمی مطالعات اجتماعی در سال 99 روز پنجشنبه 99/6/20
🔴 در ساختمان انجمنهای علمی حوزه برگزار شد.
💢 حاضرین در جلسه:
آقایان: خیری، مریجی، ضمیری، نصیری، مبینی، عباس زاده، لطفی و سرکارخانم طالبی.
❗️ غائبین: آقای ابراهیمی پور،
کانال اطلاع رسانی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در پیامرسان ایتا👇👇👇👇👇👇
🆔 @motaleate_ejtemai
✅ کنفرانس بین المللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی؛ از گفتگو تا تاسیس علم دینی
🔹با مشارکت انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و ...
🔹مهلت ارسال مقالات تا ۱۰ مهرماه تمدید شد
🔹سایت کنفرانس:
http://rhc.rihu.ac.ir/fa
@rihu_ac_ir
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
✅ تحلیل اجتماعی دکتر #سوزنچی،عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه پیرامون یک رخداد اخیر
📝 مرهم صاحبان منصب و تریبون بر دل خسته مردم
درنگی در نامهنگاریهای #وزیر_بهداشت و #امام_جمعه
▫️سخنرانیِ امام جمعه محترم ملارد، که از سر غیرت، ولی بر اساس اطلاعات غلط انجام شد،
و سپس
▫️نامه مودبانه و منصفانه وزیر محترم بهداشت که از رئیس قوه قضائیه خواسته بود که اگر فرزندش خطایی کرده وی را به اشد مجازات محکوم کند،
و در پی آن
▫️عذرخواهی صریح و شجاعانه امام جمعه از قضاوتی که کرده بود و اعلام اینکه اگر مرا نبخشید چون از عدالت ساقط شدهام دیگر در منصب امامت جمعه نخواهم ماند،
و باز
▫️پاسخ بزرگمنشانه وزیر محترم بهداشت به این عذرخواهی،
همگی در ایامی که
سکوت در برابر نامردیها و سوءاستفادهها از سویی،
و گرمی بازار تهمت و افترا از سوی دیگر، دلهای همه دردمندان را سخت آزرده است،
مرهمی بود بر #جان_خسته_مردم؛
تا همگان بدانند:
۱. با اطلاعات غلط، چهبسا از جانب یک فرد واقعا دلسوز مردم، در خصوص فردی وظیفهشناس، قضاوت ناروایی سر زند.
۲. هنوز در میان صاحبان تریبون کسانی هستند که اگر خبر ظلمی بدانها برسد از صاحبمنصبان نترسند؛ و در عین حال، اگر مرتکب اشتباه در قضاوت شوند عذرخواهی صریح را کسر شأن خود نبینند.
۳. هنوز در میان صاحب منصبان کسانی هستند که نسبت به پدیده شوم آقازادگی حساساند؛ و در عین حال، ظرفیت انتقاد دارند و چرایی اشتباه کردن دیگران در قضاوت را درک میکنند و با اینکه مظلوم واقع شدهاند منتقد خود را سریع به انواع رذایل متهم نمیکنند؛
و در یک کلام
۴. هنوز #روحیه_انقلابی و رعایت تقوای الهی در میان #صاحبان_تریبون و #صاحب_منصبان باقی است.
💢به امید اینکه تریبونها و منصبهای نظام هرچه بیشتر شاهد حضور چنین انسانهایی باشد.
@souzanchi
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
#سند2030
#همایش_علمی
🎥پخش زنده و مستقیم در سایت آپارات
📙 همایش علمی “چالش های #سند2030 برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش”
🎙 با سخنرانی:
آیت الله #علیرضا_اعرافی
حجت الاسلام دکتر #سعیدرضا_عاملی
🔴🌐 aparat.com/iictchannel/live
@iictchannel
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
#معرفی_کتاب
✅ #فناوری و دیدگاه علمای حوزه علمیه (بررسی میدانی بر اساس روش نظریه بنیانی)
🔹نگارش: دکتر مهدی #نصیری، عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (تابستان ۱۳۹۹)
🔹مطالعه این کتاب برای پژوهشگران حوزه فلسفه تکنولوژی و جامعه شناسی تکنولوژی و نیز پژوهشگرانی که قصد دارند با روش گرنددتئوری به نظریه سازی در علوم انسانی اسلامی بپردازند، پیشنهاد می شود
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
🏴رهبر انقلاب:
«آن #چهره_مظلوم بی صدای سربهزیرِ منفعلی که از امام #سجاد(ع) درست کردند، به کلی #برخلافـواقع است؛ چهره حقیقی امام سجاد(ع) چهره یک #مبارزِ قهرمانِ خستگی ناپذیرِ آشتیناپذیرِ پیگیری است، که با تدبیر تمام، با دقت کامل راهها را میشناسد و انتخاب میکند و به سمت هدفها این راهها را میپیماید، خودش خسته نمیشود و #دشمن را #خسته میکند» (۱۳۶۵/۷/۴).
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
#معرفی_کتاب
✅ #جامعه_ما؛ در اندیشه و آثار شهید سیدمحمدباقر #صدر
🔹نگارش: استاد سیدمنذر #حکیم
▫️خرید نسخه اندرویدی کتاب از طاقچه
https://taaghche.com/book/75264
@ravesh_ejtemaee
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
✅ برای تحقق #بیانیه_گام_دوم باید به اندیشههای افرادی مانند #شهید_صدر احاطه داشت/ مظلومیت شهید صدر در مجامع علمی
🔸 آیتالله #سیدـمنذر_حکیم، در نشست بازخوانی اندیشه اجتماعی شهید صدر:
🔹بیانیه گام دوم که توسط رهبر معظم انقلاب صادر شد، آغازی برای یک حرکت جدید است و بدون احاطه به اندیشههای افرادی مانند شهید صدر و فراگیری صحیح آن این گام با مشکلاتی روبرو میشود.
🔹شهید صدر چشمه جوشان و سرچشمه علم بود، ولی با این وجود در مجامع علمی، حوزههای علمیه به ویژه حوزه علمیه نجف و دانشگاهها مظلوم هستند. شاید شهید صدر در حوزههای خارج از ایران و عراق شناختهتر باشد.
🔹اندیشههای شهید صدر جدید و نو است ولی متأسفانه برخی از افراد بدون خواندن، سنجیدن و شناخت مطالب، ساز عبور از ایشان را میزنند. همانگونه که همین افراد عبور از اندیشههای شهید مطهری و امام راحل را نیز مطرح میکنند. این حرکتها غیر علمی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/wWCoO
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
✅ استاد #پارسانیا،عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه از ۲۰۳۰ میگوید
🔹وقتی این سند مطرح میشود، معاون اول رییسجمهور نامهای صادر میکند و کارگروههای مختلفی از جمله در سازمان برنامه و بودجه مأمور میشوند تا این سند را اجرایی کنند. این الگو، الگویی است که باید اسناد داخلی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس آن اجرایی میشد، اما این اقدام برای ۲۰۳۰ انجام شد.
🔹 وقتی ما آنقدر خوب و با سرعت یک سندی که غربیها تدوین کردهاند را جلو میبریم، باید گفت گویا یک یارکشی جهانی #علیه_اسناد_داخلی ما انجام میشود.
🔹#تعهدات در مجامع بینالمللی نسبت به اجرای ۲۰۳۰ از شئونات و حیطه #رهبری است و از لحاظ حقوقی قابل پیگیری است که کسی که این تعهدات را داده، شانیت آن را داشته یا خیر.
https://b2n.ir/990848
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
✅ #عضویت در انجمن علمی #مطالعات_اجتماعی حوزه
🔹بنا بر #مصوبه جلسه اخیر هیئت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، انشاءالله بزودی #فراخوان عضویت در انجمن منتشر میشود و علاقهمندان واجد شرایط میتوانند به عضویت در این انجمن علمی در آیند.
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
✍️چکیده دیدگاههای دکتر #سوزنچی عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در #مناظره با #مهدی_نصیری
🔰مقدمه
با توجه به مشکلات روز، من #مساله_حجاب را مهمترین مساله امروز کشور نمیدانم؛ در عین حال، اهمیتش در ردیف یک مساله جزیی فقهی نیست:
#حجاب غیر از کارکرد اصلیاش، در جهان امروز وجهه نمادین هم پیدا کرده است؛ قرآن کریم میفرماید «بزرگداشت شعارهای دین خودش مایه تقوای قلب است (سوره حج، آيه۳۲). آیا ارزش پرچم یک کشور برای مردمش، فقط در حد قیمت پارچهاش است؟
✅الف. دلیل ضرورت وجود قانون حجاب در جمهوری اسلامی ایران
#قانون_حجاب، ناظر است به حضور زن در مقابل نامحرم، نه در حریم شخصی خود؛ یعنی برای نحوه حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است، نه صرفا مربوط به حریم خصوصی افراد.
حکومت همان طور که دغدغه مساله #سلامت_جسمی مردم (مثلا کرونا) را دارد، نسبت به #سلامت_معنوی مردم (از جمله عفت عمومی) هم باید حساس باشد. درجهای از پوشش و الزام به آن، در عرف بشر در جهان وجود دارد، که درجهی کمی هم نیست؛ بحث ما این است که محدوده قانونیِ آن را اسلام تعیین کند یا سلیقههای شخصی؟!
در جامعهای که عموم مردم مسلمانند، احکام اجتماعی اسلام باید در عرصه قوانین جدی گرفته شود [اصل چهارم قانون اساسی: کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد.]
به علاوه، یک کارکرد مهم قانون حجاب، تعیین مرز معین برای رعایت قانون در عرصه عفت عمومی است؛
درست است که حداقل ۷۰-۸۰ و بلکه ۹۰ درصد زنان جامعه ما عفیفاند و اگر قانون حجاب برداشته شود اغلب به نحو زنندهای پوشش خود را کنار نمیگذارند؛ اما آن ۱۰ درصد و حتی کمتری که بیعفتاند چطور؟! اگر برای حفظ عفت عمومی باید جلوی اینها را گرفت، با چه قانونی؟
با کنار گذاشتن حد و مرزی که خداوند برای رعایت پوشش معین کرده، همواره درباره اینکه چه حدی از عدم پوشش، خلاف عفت عمومی است مناقشه خواهد شد.
✅ب. اشکالات و مخالفتها با قانون حجاب؛ و پاسخ
همه اشکالات منطقیای که موجب مخالفت عدهای با قانون بودن حجاب میشود، ناظر به بد اجرا شدن قانون بوده، نه اصل الزام قانونی؛
اما:
🔹بد اجرا شدن، دلیل موجهی برای «اجرا نکردنِ» قانون نیست: مثلا، آیا اگر پلیس از قانون ممنوعیت عبور از چراغ قرمز سوءاستفاده کرد، باید عبور از چهارراهها کاملا دلبخواهی شود؟!
و
🔹بد اجرا شدن، ناشی از این است که با اینکه مساله حجاب از جنس #قانون_مدنی است، اما جامعه ما فقط #قانون_کیفری را به عنوان #قانون میشناسد!
مساله اصلی در #قانون_کیفری (مثلا قوانین مربوط به دزدی یا قتل)، تعیین مقدار مجازات و سپس مجازات کردن مجرم است.
اما مساله اصلی در #قانون_مدنی، تنظیم روابط افراد جامعه با یکدیگر است؛ مانند قوانین مربوط به معاملات ویا قوانین رانندگی؛ و البته مجازات، آخرین گام آن است. در این دسته از قوانین، نگاه اصلی به قانون، نگاه فرهنگی و اجتماعی است؛ البته حد و مرزها هم مشخص میگردد و اگر کسی تخطی کرد مجازات میشود.
💢 اشکالات و مخالفتهای منطقی همه به این برمیگردد که چرا میخواهید با زور افراد را محجبه کنید؟!
منظورشان این است که چرا با «قانون کیفری» میخواهید حجاب را مستقر کنید؟!
و از این جهت راست میگویند.
اما اشتباهشان این است که با اصل قانون بودن حجاب مخالفت میکنند؛ در حالی که سزاوار بود میگفتند: این قانون را به عنوان «قانون مدنی» ببینید و اجرا کنید؛ که الزام گام آخر آن است، نه از ابتدا تا انتهای آن.
✅ج. شرایط دست برداشتن حکومت از اجرای یک قانون
اگر واقعا اکثریت مردم در جامعهای با اجرای قانونی مخالفت کنند، هر حکومتی ناچار است در نحوه اجرای آن تجدیدنظر کند؛
اما عمل نکردن افراد، لزوما مخالفت با اصل قانون نیست. از مشاهده افرادی که حجاب شرعی صددرصدی را رعایت نمیکنند نمیتوان نتیجه گرفت آنها مخالف وجود اصل قانون حجاب، و طرفدار غیرالزامی شدن آن هستند؛ مانند این است که گفته شود افرادی که قوانین رانندگی را کامل رعایت نمیکنند، مخالف وجود قوانین رانندگی در جامعه، و طرفدار غیرالزامی شدن قوانین رانندگیاند؟!
همچنین تفاوت بسیار است بین #ناتوانی از اجرای برخی از قوانین (= به خاطر مشکلاتی فعلا نتوانیم یک قانونی را اجرا کنیم)، با #کنار_گذاشتن یک قانون (= به سلیقه خودمان ویا به خاطر عرف، احکام دین را اهم و مهم کرده، از ابتدا اجرای برخی قوانین را معلق کنیم)!
قوانین اسلام منظومهوار است؛ و خداوند است که مقدار واجبالالزام این منظومه را معین کرده است؛ ما حق نداریم به تشخیص سلیقهای خود، از قانون دانستن برخی از قوانین اجتماعی اسلام صرف نظر، و این منظومه را کم و زیاد کنیم؛ هرچند ممکن است که گاهی به خاطر شرایط پیرامونی نتوانیم یک قانون را اجرا کنیم.
@souzanchi
✅ #فراخوان_عضویت پیوسته در انجمن #مطالعات_اجتماعی حوزه
🔹#شرایط:
دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه حوزه، همخوان با مطالعات اجتماعی (و یا: دارا بودن یک کتاب یا سه مقاله علمی معتبر در زمینه مطالعات اجتماعی)
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
📌 با حکمی از سوی دکتر طهرانچی ؛ «حجتالاسلام والمسلمین دکتر خیری» سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم شد
💢 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و واحد قم منصوب کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و واحد قم منصوب کرد.
https://www.iau.ac.ir/fa/News/128898
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
هدایت شده از کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
برادر گرامی جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیری زیدعزه
انتصاب شایسته حضرتعالی را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد واحد قم که بیانگر تعهد ،کارآمدی ، لیاقت و شایستگی هاي برجسته جنابعالی در صحنههاي خدمت صادقانه به نظام و وطن اسلامی است تبریک عرض نموده ؛ موفقیت و سربلندی شما را از درگاه خداوند منان مسئلت دارم.
امید است در سایه دلسوزی جنابعالی شاهد ارتباط هرچه بهتر و سازنده آن مجموعه با انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه باشیم.
محمدرضا ضمیری
رئیس انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai
✅ دکتر #سوزنچی، عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه: #سانسور و #تحریف در یک سوی #مناظره
چند روز قبل مناظرهای داشتم با مهدی نصیری؛ با موضوع «مناسبات حجاب و سیاست در ایران»
دوست و دشمن دست به دست هم دادند که موضوع مناظره را تحریف کنند: عنوان «بحث درباره #حجاب_اجباری» روی آن گذاشتند.
موضع آقای نصیری به طور کامل دیده شد؛ الحمدلله!
موضع بنده کاش فقط سانسور میشد؛ یکسره تحریف شد!
شدم «طرفدار حجاب اجباری»!!!
دریغ از ذرهای فکر!
💢من راهکار دادم برای اینکه #قانون_حجاب بماند؛ اما زور و اجباری در کار نباشد؛ و حکومت تا حد امکان مداخله نکند.
▫️گفتم به جای نگاه کیفری و جزایی به قانون، بیایید فهم «قانون مدنی» از مسأله حجاب را بگسترانیم: نه «بیقانونی»؛ و نه «زور و اجبار» در اجرای قانون؛
▫️گفتم مثال قانون مدنی، قوانین معاملات است و قانون رانندگی؛
آیا برای معاملات بین مردم نباید قانونی باشد؟!
آیا عبور و مرور وسایل نقلیه نباید قانونمند باشد؟!
باید باشد؛ اما نه قانونی در افق مجازات و کیفر؛ بلکه قانونی که صرفا پشتوانه برقراری روابط صحیح بین افراد است؛ و تنها در شرایط خاص و اضطراری کار را به کیفر و دادگاه میرساند.
▫️گفتم مشکل ما در بد اجرا شدن قانون است؛
و توضیح دادم:
در کشور ما همه از قانون، فقط «قانون کیفری» میفهمیم: وقتی چیزی قانونی میشود، انتظار داریم حکومت با زور و اجبار آن را پیاده کند.
و در این زمینه همه مقصریم؛ مثلا همین الان مشکلات اقتصادی گریبانگیر همه شده؛ ولی فقط انتظار داریم حکومت با تکیه ابزارهای نظارت و مجازات اوضاع را درست کند!
▫️من نه وضع موجود را تایید کردم؛
و نه فقط نسبت به آن اعتراض کردم؛
بلکه برای اینکه «قانون» برقرار باشد اما «محور آن زور و اجبار نباشد» #راهکار دادم؛
راهکاری بسیار ساده و شدنی؛
راهکاری که در عمده روابط اجتماعی دیگر ما (همه عرصههای حقوق مدنی: از معاملات و روابط اقتصادی بین مردم، تا مسائل ازدواج و طلاق، تا عرصه قوانین رانندگی، تا ...) عملا در حال پیاده شدن است؛
و هیچگاه هیچ دوقطبیای هم ایجاد نکرده.
▫️نشان دادم هم کسانی که از وجود قانون دفاع میکنند حق دارند؛
و هم کسانی که به اجرای قانون بر مدار زور و اجبار معترضاند؛
و راه علاج،
نه حذف قانون، و رها کردن عرصه عفت عمومی در هرج و مرج است؛
و نه اصرار بر اجرای قانون با ابزار زور و اجبار؛
راه برونرفت از این دوگانه تصنعی «اجبار» و «هرج و مرج»،
آن است که قانون شرعی حجاب را همچون یک قانون مدنی پیاده و اجرا کنیم؛
همانند قوانین معاملات؛
همانند قوانین رانندگی؛
و همانند صدها قانون مدنی دیگر.
💢حیف که در این هیاهوی غوغاسالار، این سخنان شنیده نشد؛ فهم نشد؛ و حتی نقد نشد!
@souzanchi
🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🆔 @motaleate_ejtemai