#ویژه
#سخن_معصوم
🏴شهادت جانسوز حضرت امام محمد تقی جواد علیه السلام تسلیت باد.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
💠فرمایش آن حضرت در رابطه با امام زمان "عج" و اشاره به اصناف مردم در زمان غیبت.
🔰راوی می پرسد:
🔅 وَ لِمَ سُمِّی الْمُنْتَظَرَ؟
✅قَالَ: لِأَنَّ لَهُ غَیبَةً یکثُرُ أَیامُهَا وَ یطُولُ أَمَدُهَا فَینْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ ینْکرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ یسْتَهْزِئُ بِذِکرِهِ الْجَاحِدُونَ وَ یکذِبُ فِیهَا الْوَقَّاتُونَ وَ یهْلِک فِیهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ ینْجُو فِیهَا الْمُسْلِمُون "
🔰چرا او را منتظَر می گویند؟» فرمود:
🔸۱- زیرا ایام غیبتش زیاد و مدّتش طولانی می شود پس کسانی که مخلص هستند همواره منتظر راستین ظهور آن حضرت هستند چون هیچ عاملی و مانعی برای مومن مخلص باز دارنده نیست حتی وسوسه های شیطانی.خود ابلیس اقرار می کند که وسوسه های من در دل بندگان مخلص خدا هر گز اثر نخواهد گذاشت.
🔅 لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلاّٰ عِبٰادَكَ مِنْهُمُ اَلْمُخْلَصِينَ🔅
📚( سوره ص آیات ۸۲ و ۸۳)
🔸۲- شکاکان، انکارش می کنند.
🔸۳- منکران استهزا و مسخره می کنند ( متاسفانه در فضای مجازی بعضی ها اصل وجود آن حضرت را و بعضی غیبتش را زير سوال برده و مسخره می کنند)
🔸۴ - تعیین کنندگان وقت ظهورش، دروغ می گویند ( طبق روایت معتبر، زمان و وقت ظهور امام زمان"عج " مانند علم به زمان قیامت است غیر از خداوند متعال هیچ کس اطلاع ندارد و کسی حق ندارد بگوید ظهور آن حضرت نزدیک است یا دور فقط به ما توصیه شده که از خداوند متعال تعجیل در ظهورش را بخواهیم.
🔸۵ - عجله کنندگان و شتاب کنندگان در ظهورش، هلاک خواهند شد.
🔸۶-تسلیم شوندگان، نجات می یابند یعنی: کسانی که آن حضرت را شناخته و به وظایف شرعیشان عمل میکنند و راضی به رضای الهی و تسلیم امر او می باشند منتظر واقعی و راستین و طبق روایات افضل از اهل هرزمان می باشند.
💠علی "علیه السلام" فرمود:
🔅لاَ تُعَالِجُوا اَلْأَمْرَ قَبْلَ بُلُوغِهِ فَتَنْدَمُوا وَ لاَ يَطُولَنَّ عَلَيْكُمْ اَلْأَمَدُ فَتَقْسُوَ قُلُوبُكُمْ 🔅
🔳پیش از رسیدن این امر (ظهور حضرت مهدی علیه السلام) عجله و شتاب نکنید که پشیمان می شوید و آن را دور نشمارید که دلتان قساوت می گیرد.
📚(بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۳)
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
#من_بحار_البلاغة
#معنا_شناسی_حذف_جواب_شرط:
«ان حذف جواب الشرط انما هو عند قصد المبالغة لكونه امرا مخوفا منه و ذلك في مقام الوعيد او مرغوبا فيه و ذلك في مقام الوعد كالآية الأخيرة (یعنی قوله تعالی فی سورة الزمر : وَ سِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً حَتّى إِذا جاؤُها وَ فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِينَ). و القرائن المقامية تدل على هذا المعنى»
المدرس الأفضل فیما یرمز و یشار إلیه في المطول - 5، صفحه 299
https://eitaa.com/motavval_ahmadi
#معنا_شناسی
#معنا_شناسی_انما
# استدلال ادبی بر وجود معنای حصر در انما :
فی دلائل الاعجاز : قال الشيخ أبو علي في «الشّيرازيّات»:«يقول ناس من النحويين في نحو قوله تعالى: قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ [الأعراف:٣٣]، إن المعنى: ما حرّم ربّي إلاّ الفواحش. قال ابوعلی: و أصبت ما يدلّ على صحّة قولهم في هذا، و هو قول الفرزدق:[من الطويل]
أنا الذّائد الحامي الذّمار، و إنّما يدافع عن أحسابهم أنا أو مثلي
أنّ المعنى لما كان:«ما يدافع إلاّ أنا»، فصلت الضمير كما تفصله مع النفي إذا ألحقت معه «إلاّ»، حملا على المعنى. ( دلائل الاعجاز ص ۲۱۵ ، المطول ۲۱۳)