#علل_بي_رونقي_ازدواج_موقت:
متأسفانه شرايط فرهنگي و رسومات رايج در بين مردم، و ايجاد ديد منفي نسبت به آن به علل مختلف همچون:
1. شايع شدن تحريم آن، به علت آن كه اهل سنت آن را حرام مي دانند
2. شبهه افكني برخي افراد كج انديش
3. تصوّرات غلط مردم به اينكه اين نوع ازدواج با معنويت و عفاف و پاكدامني ناسازگار است
4. سوء استفاده برخي فرصت طلبان و ... باعث شده است كه عمل به اين قانون الهي كاهش يافته و اجراي آزادانه و علني آن با مشكلات زيادي مواجه شود. و هر قانوني كه بخشي از عرف و فرهنگ عمومي نشود، ناشناخته و نامأنوس مي ماند. و به مرور به امر ناهنجار و غير قابل قبول تبديل مي شود.
توصيه امامان ـ عليهم السّلام ـ و دانشمندان:
امامان معصوم ـ عليهم السّلام ـ و علما و فقها، مردم را به اين حلال و قانون الهي تشويق و ترغيب مي كردند تا:
اوّلاً اين احكام الهي تباه نشده و دست به فراموشي سپرده نشود. چنانكه امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: «كسي كه متعه(ازدواج موقت) را حلال ندارند، از ما نيست.»[1]
ثانياً براي مسأله حياتي مانند مسأله جنسي، بايد راه حلّي وجود داشته باشد، و چنين نشود كه اين مسأله به يك شكل آزاردهنده تبديل گردد، و در صورت نبود آن مردم خصوصاً جوانان در اثر شدت زياد فشار جنسي به گناه آلوده شوند، و به خاطر همين است كه اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «اگر عُمَر متعه را نهي نمي كرد،[2] زنا نمي كرد احدي جز افرادي كه سرشتشان منحرف است و شقي هستند.»
شهيد مطهري در كتاب نظام حقوق زن در اسلام به بررسي اين موضوع پرداخته، و شديداً از آن دفاع كرده، فرموده: بستر جامعه براي وجود و امكان ازدواج موقت براي جواناني كه شديداً تحت فشار جنسي هستند و امكانات ازدواج دائم را ندارند، بايد آماده شود.[3]
1. قائمي، علي، تشكيل خانواده در اسلام، تهران، اميري، ج هشتم، 1372.
2. عسگري، مرتضي، ازدواج موقت در اسلام، ترجمه محمد جواد كرمي، تهران، نشر مجمع علمي اسلامي، 1377.
3. صحتي، احمد، در مسير زندگي با ازدواج دائم يا موقت، قم،1370.
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی
در مورد لزوم انجام و ترویج ازدواج موقت
#نشر_حداکثری
#حدیث_متعه
امام صادق (سلام الله علیه ) فرمودند:
(ما یفتح الله للناس من رحمه فلا ممسك لها)
در كلام خداوند است كه آنچه خدا بر مردم گشایشی فرستد، كسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد.
سپس امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند:
منه المتعه
یكی از آن ها متعه (صیغه كردن) است.
📚مستدرك الوسائل ج14
@moteha 🌹
#طب_همبستری
🔹مطالعات نشان می دهد که سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، می توانند موجب بهبود مورفولوژی اسپرم (شکل اسپرم) شوند.
🔺مردانی که به طور مرتب گوجه فرنگی مصرف می کنند، بین 8 تا 10 درصد بیشتر از افراد دیگر، دارای اسپرم طبیعی هستند.
🔺آنتی اکسیدان های گلوتاتیون و کریپتوکسانتین، که در گوجه فرنگی وجود دارد اسپرم مردان را تقویت و تعداد آنها را زیاد می کند.
@moteha 🌹
💠 اگر شرایط ازدواج دائم میسر نیست...
حضرت علی علیهالسّلام میفرماید:
«ما لا یدرک کله لا یترک کله؛ کاری را که نمیتوان به شکل کامل انجام داد، نباید از اساس ترک کرد»
http://wikifeqh.ir/قاعده_میسور
فلسفه ازدواج موقت.mp3
2.33M
🎧 بشنویم
📣 استاد رحیم پور ازغدی تبیین می کند:
⁉️فلسفه ازدواج موقت چیست؟؟
❇️رابطه همراه با تعهد بهتر است یا بدون تعهد؟؟
دمغروبشدهبخوای
باخاطراتگریهکنی...
یهگوشهایبشینیتو
تنهاییاتگریهکنی...
#شب_زیارتی_ارباب
#دلتنگمحسینمنودریاب
#احکام_شرعی
🔰مدت و مهریه
💠 حکم عقد موقت در صورتی که مدت ذکر شده ولی مهریه ذکر نشده چیست؟
🔆 عقد باطل است.
💠 در صورتی که در عقد موقت، مهریه ذکر شده ولی مدت ذکر نشده حکم عقد چیست؟
🔆 تبدیل به عقد دائم می شود.
📚 تذڪر : دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
@moteha 🌹
#حدیث_متعه
💠خداوند دوست دارد از آزادی هایی که داده، استفاده شود همانطور که دوست دارد اوامرش انجام شود.
🔻قسم خوردم ازدواج موقت نکنم !!
🔹علی بن إبراهیم عن أبیه عن ابن محبوب عن علی السائی قال قلت لأبی الحسن ع جعلت فداک إنی کنت أتزوج المتعة فکرهتها و تشأمت بها فأعطیت الله عهدا بین الرکن و المقام و جعلت علی فی ذلک نذرا و صیاما ألا أتزوجها ثم إن ذلک شق علی و ندمت على یمینی و لم یکن بیدی من القوة ما أتزوج فی العلانیة قال فقال لی عاهدت الله أن لا تطیعه و الله لئن لم تطعه لتعصینه.
به امام رضا علیه السلام گفتم :
فدایت شوم، من قبلا ازدواج موقت میکردم. پس آن را ناخوشایند و نامبارک دانستم و بین رکن و مقام (در مکه) با خدا عهد بستم و نذر و روزه در آن امر بر خودم واجب کردم. اما بعد از مدتی بر من سخت گذشت و از قسمم پشیمان شدم...
امام سلام الله علیه به من فرمود:
با خدا عهد بسته ای که اطاعتش نکنی. بخدا قسم اگر اطاعتش نکنی معصیت کرده ای.
📚 الکافی 5/450
#حدیث_همبستری
❤️ پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم ) :
انجیرِ تازه و خشک بخورید، چرا که بر قدرت همبسترى مىافزاید و براى درمانِ سردى مزاج، سودمند است.
📚 بحارالانوار، ج66، ص186، ح6
🖌در ضربالمثلهای فارسی داریم که:
«بخور انجیر و پاره کن زنجیر!»
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایگاه ازدواج موقت از دیدگاه #آیت_الله_جوادی_آملی
#احکام_شرعی
🔰 وقت #غسل_جمعه تا چه زمانى است؟
❇️ وقت غسل جمعه از اذان صبح است تا اذان ظهر (هر چند نزديك ظهر بهتر است) و اگر تا اين موقع انجام نداد، مى تواند آن را بدون قصد ادا و قضا بعد از ظهر به جا آورد.
تذکر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
4_5967518962261427555.ogg
7.07M
دفاع فقهی و خوب حجةالاسلام اکبرنژاد از تعدد زوجات (و کمی هم ازدواج موقت)
واقعا خدا خیرشون بده که زحمت کشیدن و در این زمانهای که کمتر کسی در کسوت اهل علم، جرئت میکنه این حرفا رو بزنه، این حرفا رو زد.
البته در دقایق انتهایی، ایشون یک نظر اجتماعی (غیرفقهی) هم ضمیمه کردند که قابل نقد است.
🔷سن یائسگی در زنان وفتوای مراجع تقلید
توضیح : خانمهایی که یائسه هستند بعد از طلاق یا اتمام زمان ازدواج موقت نیازی به نگه داشتن عده ندارند و میتوانند با مرد دیگری ازدواج کنند . حال سوال این است که یائسه به چه زنی گفته می شود ؟
سن یائسگی و حکم عدول در این مسئله به مراجع دیگر
*سؤال1:زنان سیّده و غیر سیّده در چه سنی یائسه می شوند؟
*سؤال2: در صورتی که سن یائسگی زنان غیر سیّده پنجاه سالگی می باشد ،آیا میتوانند در این مسئله به نظر مراجع دیگر عدول کنند؟
آیت ...خامنه ای : سؤال اینجانب در سن 51سالگی هستم ،بعد از امام خمینی (ره) جنابعالی را به عنوان مرجع خود انتخاب کرده ام .بعد از 50سالگی به وظیفه مستحاضه عمل میکنم ولی برای من از نظر جسمی مشکل ایجاد میکند آیا می توانم فقط در همین مسأله به مرجع دیگری رجوع کنم که ایشان در مسائل یائسگی بعد از پنجاه سال را حیض حساب می کند؟
ج ـ ما در تعیین حدّ دقیق سن یائسگی بانوان تأمل داریم و احتیاط در این باره را لازم می بینیم ، بانوان میتوانند در این مسأله به مجتهد جامع الشرایطی که فتوای مشخصی در این باره دارد مراجعه نماید. .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت...سیستانی: ج1ـ زنان مطلقاً چه سیّده وچه غیر سیّده تا شصت سالگی ممکن است حیض شود .
احتیاط مستحب آن است که زنهایی که قرشیه نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال چنانچه خون را طوری ببیند که اگر پیش از پنجاه سال می دیدند قطعاً حکم حیض را داشت میان کارهای مستحاضه و تروک حائض جمع نماید
ج جواب روشن شد .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات/ توضیح المسائل،قم، دفتر معظم له ،1422ه.ق،ص86،م433)
آیت...شبیری زنجانی: زنان قرشیه خواه سیّده =هاشمی باشند یا غیر سیّده یائسگی آنها بعد از شصت سال است و یائسگی غیر قرشیه بعد از پنجاه سالگی است .
چنانچه گفته شد میزان ، تفصیل بین قرشی و غیر قرشی است .
حکم عدول از مرجعی به مرجعی دیگر در رساله عملی بیان شده به آنجا مراجعه شود. .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت...صافی گلپایگانی: ج1ـ قرشیه شصت ساله و غیر قرشیه در پنجاه سالگی قمری یائسه می شوند واله العالم
ج2ـ بنابر احتیاط جایز نیست مگر با اعلم واله العالم.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات
آیت ...مکارم شیرازی : ج1ـ در سن پنجاه سالگی یعنی غالباً در این سن خون عادت نمی بینند و اگر خون مشکوکی ببینند حیض نیست ولی اگر بعد از این سن خونی به تمام صفات حیض بینند حیض است .
ج2ـ با توجه به اینکه ما در این مسأله فتوا داریم نوبت به رجوع به فتاوای دیگران نمی رسد .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ...نوری همدانی :ج1ـ زنهای غیر سیّده بعد از تمام شدن پنجاه سال یائسه می شود ولی زنهای سیّده در صورتی که پس از گذشتن از سن پنجاه سالگی تا شصت سالگی در ایام عادت خود یا با نشانه های حیض خون ببیند بنابر احتیاط واجب میان اعمالی که زن مستحاضه انجام می دهد و چیزهایی که حائض باید ترک کند جمع نماید
ج2ـ در صورتی که فقیهی فتوا دهد که زنهای سیِده بعد از تمام شدن پنجاه سالگی یائسه میشوند می توانند احتیاط مذکور را با شرایطی که در مسأله هفت توضیح المسائل ذکر شده به او مراجعه نماید .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ...وحید خراسانی: زن بعد از تمام شدن شصت سال یائسه میشود و چنانچه خونی ببیند حیض نیست و احتیاط واجب آن است که بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع کند بین احکام یائسه و غیر یائسه (چه قرشیه باشد و چه غیر قرشیه ) بنابر این اگر در این فاصله با نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببیند بنابر احتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه .(توضیح المسائل،،ص269،م441،ص193و194،م7)
توضیحات و نظر مراجع در این باره :
https://bit.ly/3fKLiZ8
اگر میخواهید زیر و بم قضیه را از نظر فقهی بدانید به این لینک مراجعه کنید :
https://bit.ly/3fKwBFe
#طب_همبستری
#توتفرنگی
گفته میشود که توتفرنگی میوهای جذاب است! این میوه سرشار از آنتیاکسیدان است که میتواند برای شریانها و قلب انسان مفید باشد. از این رو، خوردن این میوه میتواند به داشتن گردش خون مناسب کمک کند. و گردش خون خوب برای عملکرد جنسی مناسب در مردان و زنان مهم است. علاوه بر این، توتفرنگی منبع غنی ویتامین C است که همراه با آنتیاکسیدانها به بالا نگه داشتن تعداد اسپرم در مردان کمک میکند.
@moteha 🌹
اين نياز را باور كنيم !
ازدواج موقت يك نياز طبيعي است مثل رستوران در زندگي امروز، و همان طور كه غذاي سريع و مراكز تهيه غذا حتى از زيرزمين مساجد سر درآورده اند، بايد براي تسهيل ازدواج موقت هم فكر كرد.
البته ازدواج دائم اصل است (همان طور كه هيچ چيزي جاي آشپزي خانگي را نمي گيرد) اما همان طور كه الآن به هزار و يك دليل نمي شود روي آشپزي خانگي اصرار كرد، به همان ترتيب نمي توان انحصارا روي ازدواج دائم اصرار داشت.
اقتضاي جهاني شدن و سرعت و تحولات اجتماعي و ... اين است و اگر برايش چاره جويي و تدبير نكنيم ازدواج سفيد و روابط بي ضابطه رايج مي شود.
كسي كه حابس بول است نمازش كراهت دارد چون نمي فهمد چه مي گويد ؛ "لاتقربوا الصلوة و أنتم سكارى" و نمي شود پيام دين را به كسي كه آرامش و استقرار رواني و جنسي ندارد منتقل كرد بلكه بالاتر از اين احساس رضايت از خدا نمي كند و با خود فكر مي كند اين چه خدايي ست كه فشار جنسي را بر او تحميل كرده ولي مي گويد به راست و چپ نگاه نكن، از سر جايت تكان نخور، خودارضايي نكن ! در حالي كه خدا نگفته و ما داريم مي گوييم!
بر عكس خدا گفته چون حلالش را برايت به اندازه رفع نياز گذاشته ام به محدوده حرام وارد نشو، چون خودت زن داري به نامحرم نگاه نكن!
مثل اينكه مي گويد:"كلوا من الطيبات"، چون اصل بر جواز و حليت است و حلالش را داري پس سراغ حرام نرو !
اگر اسلام را پذيرفته ايم بايد همه چيزش را بپذيريم و اگر نظام غرب را، همه چيزش را! غرب يك نظام يكپارچه است بر اساس ليبراليسم كه مبناي فكري و پيشينه تمدني دارد ، اگر روابط جنسي آزاد دارد و...
اگر هم اسلام را مي پذيريم ازدواج موقت دارد و ... يعني نمي شود هم راه ازدواج موقت را ببنديم و هم زمينه ازدواج دائم نباشد!
ما وظيفه داريم زمينه حلال را چنان فراهم كنيم كه جز شقي به سراغ حرام نرود، وقتي عواملي چون تبليغات بازرگاني تلويزيون سطح توقع مردم را چنان بالا ببرد و ازدواج را آن قدر سخت كند كه هيچكس نتواند زن بگيرد، و از طرف ديگر زمينه ازدواج موقت را اين گونه محدود كنيم ، جوانان كه مخاطب اصلي دين هستند نسبت به كارامدي دين مشكل پيدا مي كنند و فاصله مي گيرند و از روحانيتي كه واقعيتهاي زندگي را درك نكند و از فضاي غير عيني و نامحسوس حرف بزند بيزار مي شوند.
يادمان باشد گزينه مقابل ازدواج موقت، ازدواج دائم نيست كه اگر چنين باشد هر عاقلي قطعا ازدواج دائم را ترجيح مي دهد. متأسفانه گزينه مقابل ازدواج موقت، فحشا و فساد است كه روز به روز بيشتر و گسترده تر فراگير مي شود!
(يادداشت روزنامه صبح نو)
@moteha 🌹
🌼آیا اجازه پدر برای ازدواج ( دایم یا موقت ) دختر باکره لازم است ؟
به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر شرط است یا نه، چند نظر هست:
الف: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی).
[البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم میداند نه به فتوا]
ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)[توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶]
نکته: طبق استفتایی که از دفتر آیت الله وحید خراسانی شده است زنی که یک بار ازدواج کند وبر اثر ازدواج و یا از طریق گناه (زنا و وطی به شبهه) بکارتش از بین برود، برای ازدواج بعدی نیاز به اجازه پدر نداردولی اگر ازاله بکارت بخاطر پریدن ویا حادثه ای و یا ازطریق خودارضایی باشد، باید برای ازدواج(دائم یا موقت) اجازه ی پدر گرفته شود. [منهاج الصالحین، ج۳، کتاب النکاح-اولیاء عقد النکاح، م:۱۲۳۷]
نکته: در احتیاط واجب مقلد میتوان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود.
ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه میگرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت).[توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله ۲۴۴۰؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای در قم و دفتر آیت الله نوری]
د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود.[آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله۲۶۰۳]
ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باكره اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.[آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله ۲۸۳۰]
@moteha 🌹