eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🔆 اجرای دستورات واجب و حرامِ خدا، تنها الگوی موفق سیاسی 🔷 س: اینکه در تقسیم احکام می گوییم: «احکام سیاسی، اجتماعی و اخلاقی»، کدام مهم تر است؟ 🔻🔻 ج: در اسلام چیزی از چیزی جدا نیست. خدا همه را لازم کرده است. اگر مسائل احکام بگویی، سیاسی بگویی یا هر چه بگویی، اصولش را لازم کرده است. 🔻🔻 کسی که مسئول اسلام است، باید طبق این برنامه عمل کند. هم سیاستش انجام بگیرد، هم احکامش درست شود و هم اقتصادش؛ اینها مسائلی است مربوط به تمام ابعاد زندگی انسانها. اگر مسئولین حکومت این برنامه را پیاده کنند، همه ی ابعاد زندگی انسانها به نظم و نظام در می آید. 🔻🔻 از هم جدا نیست که یک کتاب سیاست بنویسند و یک کتاب اقتصاد باشد. اینجور نبوده است. دستورات اسلام به صورتی است که اگر عمل شود، نتیجه می بخشد. 🔻🔻 کسانی که متخصص علم سیاست هستند، هیچوقت نتوانسته اند چنین کار بزرگی انجام دهند که در مقابل آمریکا بایستند؛ اما مرحوم امام ره هیچکدام از این درسها را نخوانده بود و ایستاد. او با عمل کردن به همین دستورات اسلام، این کار را کرد. کسانی که کتاب سیاست خوانده اند، سیاست می گوید: «باید جلوی آمریکا مثل موش آبکشیده شوی و هیچ نگویی». آنها این را یاد گرفته اند. 🔻🔻 حضرت یوسف علیه الصلاة و السلام درس نخوانده بود؛ اما هفت سال مردم مصر را از قحطی و مردن نجات داد. او با اصول اساسی الهی و قانون الهی حکم کرد. حرف اسلام ساده است و در عمل آثار فراوانی دارد؛ اما آنها اینجور نیست. 📚 آثار بندگی، جلد1، ص275 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا به عقب انداختن ازدواج به خاطر فقر، جایز است؟ 🌹 کلام امام صادق (ع): هر کس به خاطر فقر، ازدواج نکند، قطعاً به خدا سوء ظن دارد. چون خدا در قرآن فرموده: «اگر دختر و پسری که ازدواج می کنند، فقیر باشند، خدا آنها را از نظر مالی بی نیاز می کند.» ✍️ شرح: سوء ظن به خدا و بدگمانی به او، کبیره است. وقتی خدا قول داده که دختر و پسری را که ازدواج می کنند، از نظر مالی تأمین کند، پس ازدواج نکردن به خاطر فقر، یعنی اعتماد نداشتن به خدا در عمل به وعده اش. 📖 منْ تَرَكَ اَلتَّزْوِيجَ مَخَافَةَ اَلْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ اَلظَّنَّ بِاللَّهِ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ إِنْ يَكُونُوا فُقَرٰاءَ يُغْنِهِمُ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ 📚 مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۱۹۷ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (144) 🔹 آیا سیادت و خویشاوندی با پیامبر، باعث نجات انسان در قیامت می شود؟ روزی رسول خدا (ص) بر كوه صفا ايستاد و خطاب به خویشاوندان خود فرمود: اى بنى هاشم و اى بنى عبد المطلب! من پيام آور خدا برای شما هستم و نسبت به شما مهربانم. اما من در گرو عمل خودم هستم و هر يك از شما هم در گرو عمل خود است. نگوئيد كه محمد از ماست و ما هم بدنبال او خواهيم بود (و هم چنان كه او به بهشت مي رود، ما هم كه فاميل او هستيم، به بهشت خواهيم رفت.) اى فرزندان عبد المطلب! به خدا سوگند کسی از شما و غیر شما دوست من نيست جز اهل . چنان نباشد كه من در روز قيامت ببينم شما را كه دنيا را بر پشت خود بار كرده ايد و مردمی ديگر را ببينم كه آخرت را با خود آورده‌ اند. من با این سخنان، عذری ميان خود و شما و ميان خود و خدا باقی نگذاشتم (و آنچه شرط‍‌ بلاغ بود با شما گفتم.) ✍️ شرح: تنها راه نجات در قیامت، که همان انجام و ترک است. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۱۸۲ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
چرا عدالت مهم است؟ 🌺 جواب خدای : اى مؤمنین! براى خدا برای برقراری عدالت بپا خيزيد و به عدالت شهادت دهيد. مبادا دشمنى با یک گروه، شما را بر آن دارد كه عدالت نورزيد. عدالت را بر پا کنید كه عدالت به نزديكتر است. و شويد كه خدا به آنچه انجام مى‏ دهيد، آگاه است‏. ✍️ شرح: هدف و غایت عدالت، شدن و انسانها از خداست. بر اقامه عدالت هم از آن جهت تأکید شده که به و از خدا نزدیکتر است. پس اصالت با و اقامه عدالت راهی است برای نزدیک شدن به و از خدا. پس عدالت مهم است چون انسانها را به و از خدا نزدیک می کند. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ (مائده، 8) آیه شماره 107 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه عاملی موجب می شود که بعضی مسلمانها به جایی برسند که حتی قرآن را هم دروغ بدانند؟ راه جلوگیری از این انحراف چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: گاهی اوقات ما و خطای ما و کج روی ما موجب می شود که پناه بر خدا به تکذیب ما انزل الله مبتلا بشویم؛ ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ اَسآءُوا السّوأَی ٰ اَن کَذَّبوا بِآیاتِ الله. راه علاج هم مراقبت است؛ باید مراقبت کنیم؛ باید نظارت کنیم بر خودمان، بر مجموعه مان، انگیزه مان را افزایش بدهیم، کارمان را متراکم تر کنیم، پُرکاری، پرهیز از لغزشگاه ها، خلاصه در یک جمله ؛ ، که در ماه رمضان [به عنوان] فلسفه و غایت روزه شناخته شده، به همین معنا است . یعنی مراقبت از خویش؛ دائم باید مراقب خودمان باشیم. البتّه خطاب این حرفها در درجه ی اوّل به خود بنده است؛ همه مان مسئولیم. (25/3/1395) ✍️ شرح: و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 224 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 دست و زبانش را باید قطع کرد ... 💠 س: بعضی قائل به جدايی دين از سياست هستند؛ نظر شما چيست؟ 🔸ج: بيخود قائلند. پيغمبر اکرم (ص) بزرگترين سيّاس بود؛ می جنگيد؛ قبول صلح می کرد؛ حکومت می کرد. سياست اسلامی همين است. ... بنابراين کسانی که می گويند: «دين از سياست جداست»، آنها جامعه را به خيانتی دعوت می کنند که ديگر قابل اصلاح نيست. مگر می شود دين از حکومت جدا باشد؟! اگر حکومت پهلوی باشد که دين را از بين می برد؛ زنها را بي حجاب می کند؛ جوانها را شرابخوار و زناکار می کند. ... اگر حکومت به دست نهضت آزادی ها و غربی ها و افتاد، با دين کاری ندارند؛ آنها حرف های ديگر را پياده می کنند ... بنابراين اين حرف (جدایی دین از سیاست ) از آن خيانت های بسيار بزرگ و مهم است. حکومت، حتماً بايد حکومت اسلامی و دينی شود تا بتواند مسائل اسلامی را پياده کند. اگر زبانی اين حرف را زد و قلمی اين حرف را نوشت، او را بايد قطع کرد و او را هم بايد قطع کرد؛ چون به ضرر جامعه حرف می زند. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (145) هشام بن عبدالملک خلیفه عباسی، امام باقر (ع) را به شام فراخواند. امام پس از سفر به شام، در اجتماعات مردم شرکت می‌کرد و به پرسش‌های آنان پاسخ می‌داد. روزی امام مشاهده کرد که مسیحیان به کوهی در آن منطقه می‌روند. امام از اطرافیان پرسید: آیا امروز عید آنان است؟ گفتند: نه؛ آنان هر سال در این روز نزد عالمی مسیحی که اصحاب حواریون عیسی (ع) را درک کرده است، می‌روند و پرسش‌های خود را از او می‌پرسند. امام سر خود را پوشاند و با همراهان خود به آن کوه رفت و در میان مسیحیان نشست. عالم مسیحی نگاهی به جمعیت حاضر کرد و چون سیمای امام باقر (ع) توجه او را به خود جلب نمود، رو به امام کرد و پرسید: از ما مسیحیان هستی یا از مسلمانان؟ امام (ع) فرمود: از مسلمانان. عالم مسیحی گفت: از دانشمندان آنان هستی یا افراد نادان؟ امام (ع) فرمود: از افراد نادان نیستم. گفت: اول من سوال کنم یا شما می‌پرسید؟ امام (ع) فرمود: اگر مایلید، شما سوال کنید. گفت: به چه دلیل شما مسلمانان ادعا می‌کنید که اهل بهشت غذا می‌خورند و می‌آشامند ولی مدفوعی ندارند؟ آیا برای این موضوع، نمونه و نظیر روشنی در این دنیا وجود دارد؟ امام (ع) فرمود: بله نمونه روشن آن در این جهان، جنین است که در رحم مادر تغذیه می‌کند ولی مدفوعی ندارد. گفت: عجب! پس شما گفتید از دانشمندان نیستید؟! امام (ع) فرمود: من چنین نگفتم، بلکه گفتم از نادانان نیستم! او پرسید: به چه دلیل عقیده دارید که میوه‌ها و نعمتهای بهشتی کم نمی‌شود و هر چه از آنها مصرف شود، باز به حال خود باقی بوده و کاهش پیدا نمی‌کند؟ آیا نمونه روشنی از پدیده‌های این جهان می‌توان برای این موضوع پیدا کرد؟ امام (ع) فرمود: آری، نمونه روشن آن در عالم محسوسات، آتش است. شما اگر از شعله چراغی صدها چراغ روشن کنید، شعله چراغ اول به جای خود باقی است و از آن به هیچ وجه کاسته نمی‌شود. گفت: سؤالی دیگر می‌پرسم. به من خبر بده از ساعتی که نه از شب است و نه از روز. امام باقر (ع) فرمود: آن، همان ساعت بین طلوع فجر تا طلوع خورشید است که در این ساعت گرفتاران آرامش می‌یابند. با شنیدن این جواب، عالم مسیحی فریادی کشید و گفت: یک مسئله باقی است. قسم به خدا که هرگز نتوانی جواب آن را بدهی. امام فرمود: مسلماً قسم دروغ خورده ای. گفت: به من از دو مولود خبر بده که در یک روز به دنیا آمدند و در یک روز از دنیا رفتند در حالی که یکی پنجاه سال عمر کرد و دیگری صد و پنجاه سال. امام باقر (ع) فرمود: آنان عُزَیر و عزیره بودند و چون به ۲۵ سالگی رسیدند، عزیر سوار بر الاغ خود از قریه انطاکیه می‌گذشت که دید انطاکیه به کلی ویران شده است. با خودش گفت: چگونه خداوند این قریه را بعد از نابودیش دوباره زنده می‌کند؟ با آنکه خداوند عزیر را برگزیده بود و هدایتش کرده بود، وقتی چنین سخنی گفت و خداوند بر او خشم گرفت و او را به مدت صد سال میراند به خاطر سخن ناشایستی که گفته بود و دوباره او را با الاغ و غذا و نوشیدنی اش زنده کرد. پس نزد عزیره بازگشت ولی عزیره برادرش را نشناخت. اما مهمان او شد. فرزندان عزیر و فرزندان فرزندانش به نزد او می‌آمدند در حالی که او خود جوانی ۲۵ ساله بود. عزیر پیوسته از عزیره و فرزندانش یاد می‌کرد و خاطراتی از آنها نقل می‌نمود و می‌گفت آنان هم اکنون پیر شده‌اند. عزیره که ۱۲۵ ساله بود، گفت: من جوانی در ۲۵ سالگی ندیده ام که از جریان بین من و برادرم در ایام جوانی ما باخبرتر باشد، تو‌ای مرد! آیا از اهل آسمانی یا از زمین؟ عزیر گفت: ‌ای عزیره من عزیر هستم که خداوند بر من خشم گرفت و به خاطر سخن ناشایستم صد سال مرا میراند تا هم مجازاتم کرده باشد و هم بر یقینم بیفزاید و این همان الاغ و غذا و نوشیدنی من است که با آن از منزل خارج شده بودم و اکنون خداوند مرا به همان صورت برگردانده کرده است. عزیره سخنان عزیر را پذیرفت. عزیر ۲۵ سال دیگر با آنان زندگی کرد و بعد هر دو در یک روز از دنیا رفتند. عالم مسیحی هر سوال مشکلی به نظرش می‌رسید، همه را پرسید و جواب قانع کننده شنید و چون خود را عاجز یافت، به شدت ناراحت و عصبانی شد و گفت: مردم! آیا دانشمند والا مقامی را که مراتب اطلاعات و معلومات مذهبی او از من بیشتر است، به اینجا آورده اید تا مرا رسوا سازد و مسلمانان بدانند پیشوایان آنان از ما برتر و داناترند؟ به خدا سوگند دیگر با شما سخن نخواهم گفت و اگر تا سال دیگر زنده ماندم، مرا در میان خود نخواهید دید. این را گفت و از جا برخاست و بیرون رفت. این جریان به سرعت در شهر دمشق پیچید و موجی از شادی و هیجان در محیط شام بوجود آورد. هشام به جای این که از پیروزی افتخارآمیز علمی امام باقر (ع) بر بیگانگان خوشحال شود، بیش از پیش از نفوذ معنوی امام بیمناک شد و ضمن ظاهرسازی و ارسال هدیه برای آن حضرت، پیغام داد که امام باقر (ع) حتماً همان روز دمشق را ترک کند. 📚 الکافی، ج 8 ص 123 @mottagheen
آیا سرمایه های کافران، آنها را از عذاب جهنم نجات می دهد؟ 🌺 جواب خدای : اگر کافران، دو برابر تمام آنچه در زمين است را داشته باشند تا به وسيله آن، خود را از عذاب روز قيامت نجات دهند، از آنها پذيرفته نمى‏ شود و عذابى دردناک خواهند داشت. 📖 إنَّ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ أَنَّ لَهُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لِيَفْتَدُوا بِهِ مِنْ عَذابِ يَوْمِ الْقِيامَةِ ما تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ (مائده، 36) آیه شماره 108 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ تفاوت فردی، اجتماعی و سیاسی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: یک فردی داریم که من و شما خودمان از پرهیز کنیم، خودمان را حفظ کنیم؛ قُوا اَنفُسَکُم وَ اَهلیکُم نارًا وَقودُهَا النّاسُ وَ الحِجارَة؛ خودمان را از آتش دوزخ الهی، از آتش غضب الهی دور کنیم؛ این فردی است. اجتماعی - اسلامی مربوط به اجتماع- این است که در راه تحقّق این چیزهایی که اسلام از ما مطالبه کرده است، تلاش کنیم. ... باید دنبال عدالت اجتماعی بود، دنبال حمایت از محرومین بود، دنبال حمایت از مظلوم بود، با ظالم و مستکبر باید مقابله کرد، زیر بار او نرفت، اینها همه مطالبات اسلامی است، اسلام اینها را از ما خواسته است؛ این جور نیست که فقط یک محاسبه ی عقلائی و انسانی باشد؛ دینی است. هرکسی این چیزها را از اسلام جدا کند، اسلام را نشناخته است؛ هرکسی حوزه ی معرفتی اسلام را و حوزه ی عملی اسلام را از محیط زندگی اجتماعی مردم و سیاسی مردم دور کند، بلاشک اسلام را نشناخته است. قرآن به ما می گوید: اُعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت؛(۱۴) خدا -یعنی در مقابل خدا بودن- و اجتناب از طاغوت. ... اینکه ما خودمان را و مردممان را و جوانانمان را و مسئولینمان را به احساس مسئولیّت در مقابل این حرفها فرا می خوانیم، فقط یک توصیه ی عقلائی نیست، یک توصیه ی سیاسی نیست؛ این یک خواست دینی است؛ رعایت آن، دینی است. این دینی است؛ سیاسی هم در داخل همین مندرج است؛ اگر چنانچه این دینی تحقّق پیدا کرد، سیاسی هم همراه همین است. سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه هایی که دشمن می تواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند. (14/3/1395) ✍️ شرح: و خدا شدن یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 225 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (146) 🌷 زمین‌خورده، لگد ندارد هشام بن اسـماعیل پـدر زن عبـدالملک مروان در دوران خلافت عبدالملک، اسـتاندار مدینه بود. او بسیار ظلم کرد و در ظلم و توهین به اهل مدینه، بیداد کرده بود. به خصوص به امام سـجاد (ع) و خاندان پیامبر (ص) بیش از دیگران بد رفتاري کرده بود. پس از مرگ عبدالملک، پسـرش ولید جانشینش شد. ولید تصمیم گرفت رضایت مردم مخصوصاً اهل مدینه را جلب کند. لذا هشام بن اسماعیل را از اسـتانداري مدینه برداشت و دستور داد هشام را جلو خانه مروان نگه دارند و هر کس از او بدي دیده یا شنیده، بیاید تلافی کند. مردم هم دسته دسته می آمدند و فحش و ناسزا به هشام می گفتند و به صورتش تف می انداختند. خود هشام بیش از همه، نگران امام سجاد (ع) و شیعیان بود و با خود فکر می کرد انتقام آن حضرت در مقابل آن همه دشنام و اذیت نسبت به پدران بزرگوارش جز کشتن، چیز دیگری نخواهد بود. ناگهان دید امام سجاد با عده اي از شیعیان به سوي او می آیند. رنگ در سیماي هشام نماند و هر لحظه انتظار مرگ خود را می کشـید. امام که به هشام نزدیک شـد، طبق معمولِ مسـلمانان که به هم می رسـند و سـلام می گویند، با صداي بلند سـلام کرد و به سـایر شیعیان نیز قبلاً فرموده بود کاري به هشام نداشـته باشـید؛ چون اخلاق خاندان ما این نیست که به افتاده لگـد بزنیم. بلکه روش ما این است افتادگان را یاري کنیم. علاوه بر این، حضـرت یـادداشتی به هشام داد و در آن یادآور شـد که اگر از عهـده پرداخت بـدهی ات برنیایی، نزد ما پول هست، می توانیم به تو کمک کنیم. از جانب ما چیزي به دل نگیر و هرگز ناراحت نباش. هشام وقتی این بزرگواري را از امام با دید با صداي بلند این آیه را خواند: «اَللهُ اَعلَمُ حَیثُ یَجعَلُ رِسالَتَه: خدا بهتر می داند نبوّت و رسالتش را در کدام خاندان قرار دهد.» 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 113 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا اعمال خیر کافران در آخرت به دردشان می خورد؟ 🌺 جواب خدای : وصف حال کافران اين گونه است: اعمالشان مانند خاكسترى است كه در يك روز طوفانى، تند بادى بر آن بوزد و تمام آن را پراکنده کند و از بین ببرد. کافران نمى‏ توانند از اعمال خيرى كه انجام داده‏ اند، چيزى به دست آورند؛ اين است آن گمراهى عمیق. 📖 مثَلُ الَّذينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمالُهُمْ كَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ في‏ يَوْمٍ عاصِفٍ لا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلى‏ شَيْ‏ءٍ ذلِكَ هُوَ الضَّلالُ الْبَعيدُ (ابراهیم، 18) آیه شماره 109 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (147) 🌷 کلید روزي روزی امام صادق (ع) به فرزندش فرمود: پسر جان! از مخارج چقدر اضافه آمده است؟ عرض کرد: چهل دینار! امام فرمود: برو این مبلغ را صدقه بده. عرض کرد: در این صورت چیزي براي ما نخواهـد مانـد، پول ما همین مقـدار است؟ امام فرمود: برو صدقه بده! قطعا خداوند عوض خواهد داد. آیـا نمی دانی که هر چیزي کلیـدي دارد و کلیـد روزي، صـدقه اسـت؟ بیش از ده روز نگذشت که از محلی مبلغ چهار هزار دینار به محضر آن حضرت آوردند. امام فرمود: پسر جان! چهل دینار را در راه خدا دادیم. خداوند چهار هزار دینار عوض آن را داد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 137 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت ⚠️دشمنِ کار خیر 💠 س: لطفاً این حدیث را توضیح دهید: «تَصْفِيَةُ الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ وَ تَخْلِيصُ النِّيَّةِ مِنَ الْفَسَادِ أَشَدُّ عَلَى الْعَامِلِينَ مِنْ طُولِ الْجِهَادِ». 🔸ج: کسی که می خواهد كار خيري انجام دهد، دو دشمن دارد؛ شیطان و نفس اَمّاره. نه می گذارد کار خیر انجام شود و نه . اما اگر با همه زحمت ها انجام داد، نگه داشتنش از انجام دادن سخت تر است؛ دائماً نفس فشار می آورد و می گويد: «در روزنامه بنويس و پشت بلندگو بگو تا مردم بفهمند تو چه كار كرده ای.» و بالاخره هم لو می دهد. بنابراين نگه داشتن عمل صالح، مشكل‌تر از انجام دادن آن است. لذا كسانی كه موفق می شوند، بايد خيلی مواظب باشند که آن را آن قدر بپيچند که درز نكند و كسی نفهمد. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
مقدمه هدایت شدن چیست؟ 🌹 جواب خدای : خدا هر كس را بخواهد هدايت كند، به او ظرفیت شدن می دهد. ✍️ توضیح: ظرفیت شدن یعنی پذیرش قلبیِ دستورات و خدا. هر کس تصمیم بگیرد تسلیم دستورات و خدا شود، در مسیر هدایت قرار گرفته است. 📖 فمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ (انعام، 125) آیه شماره 110 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ در قیامت چه کسانی خندان و خوشحالند؟ 🌷 امام خامنه ای: {در قیامت} يك عده چهره هاشان خندان است و خوشنود و خوشحال و سربلندند. اين ها چه كسانى هستند؟ كسانى هستند كه در دنيا از پل صراطى كه حقيقت و باطنش در آنجاست و مثال آن در اينجاست، توانسته اند رد شوند. اين پل صراط، پل ، پل و پل است؛ «و ان اعبدونى هذا صراط مستقيم»؛ (06/ 08/ 1383) ✍️ شرح: ، و یعنی یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. این، همان صراط مستقیم است. پند 109 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ مهمترین ویژگی یاران امام زمان در زمان ظهور چیست؟ 🌹 جواب امام صادق (ع): خوشا به حال شيعيان قائم ما كه در زمان غيبت او منتظر ظهورش و در زمان ظهور او او هستند. ✍️ شرح: امام زمان در زمان غیبت و ظهور، کسی است که از دستورات و اطاعت می کند. 📖 طوبَى لِشِيعَةِ قَائِمِنَا اَلْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ فِي غَيْبَتِهِ وَ اَلْمُطِيعِينَ لَهُ فِي ظُهُورِهِ. 📚 کمال الدين صدوق , جلد۲ , صفحه۳۵۷ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چرا خدا بندگانش را از عذاب می ترساند؟ 🌹جواب خدای : بالاى سر و زير پاي جهنمی ها چتری از آتش خواهد بود. اين عذابى است كه خدا بندگانش را از آن می ترساند (و می گوید:) پس اى بندگانم! (خود را از این عذاب حفظ کنید و) شوید. ✍️ شرح: عذاب قیامت حتمی است. خدا بندگانش را از آن عذاب می ترساند تا شوند. یعنی را انجام دهند و را ترک کنند. 📖 لهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَ مِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذلِكَ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبادَهُ يا عِبادِ فَاتَّقُونِ (زمر، 16) آیه شماره 111 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کسانی بهترند؟ ما یا گذشتگان؟ 🌷 امام خامنه ای: من و شما پيش خداى متعال عزيزتر نيستيم از كسانى كه قبل از ما بودند و از كسانى كه بعد از ما خواهند آمد؛ مگر اينكه عملمان خوب باشد و بيشتر از آن ها باشد؛ اين را توجه داشته باشيد. اگر بيشترى به خرج داديم، از خودمان بيشتر كرديم، بهتر كار كرديم، بهتر به عمل كرديم، به بيشتر احترام گذاشتيم و در جهت اين اهداف، بيشتر پيش رفتيم، پيش خداى متعال عزيزتر خواهيم بود؛ اما بدون آن، نخير. بايد تلاشمان را در اين جهت متمركز كنيم. مواظب باشيم در دامهايى كه ديگران افتادند، ما نيفتيم. هركس در آن دام ها بيفتد، همان بلاها و همان عواقب برايش متصور است؛ لذا فرقى بين ما و آن ها نيست. (17/ 07/ 1384) ✍️ شرح: و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 110 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ بدتر از گناه کردن چیست؟ 🌹 پیامبر اکرم (ص): چهار چیز در گناه، بدتر از خود گناه است: ۱. کوچک شمردن گناه ۲. افتخار کردن به گناه ۳. خوشحال بودن از انجام گناه ۴. تکرار گناه 📖 أرْبَعَةٌ فِي اَلذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ اَلذَّنْبِ اَلاِسْتِحْقَارُ وَ اَلاِفْتِخَارُ وَ اَلاِسْتِبْشَارُ وَ اَلْإِصْرَارُ 📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۱ , صفحه۳۶۷ 🆔 @mottagheen
✅ هدف از انذارهای قرآن چیست؟ 🌺 جواب خدای متقین: ای پیامبر! به وسيله اين قرآن كسانى را كه از محشور شدن در نزد پروردگارشان مى‏ ترسند، انذار کن كه آنان [در روز قیامت ] جز خدا ولی و شفيعى نخواهند داشت. آنان را انذار کن تا شاید شوند. 📖 و أَنْذِرْ بِهِ الَّذينَ يَخافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلى‏ رَبِّهِمْ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (انعام، 51) ✍️شرح: هدف خدا از انذارهای قرآن و ترساندن از عذاب قیامت، آن است که انسانها در دنیا شوند. یعنی را انجام دهند و را ترک کنند تا از این طریق هم در دنیا خوشبخت شوند و هم در آخرت. آیه شماره 112 🆔 @mottagheen
✅ داستان کوتاه (148) توبه بدعتگزار چیست؟ مردي دلباخته دنیا بود و دوست داشت به ریاست و زرق و برق دنیا برسـد. هر چه تلاش کرد از راه حلال به هـدف برسد، نتوانست. ناچار از راه حرام وارد شد، باز هم دسـتش به جایی نرسـید. اتفاقا کسـی که از وضع و هدف او آگاه بود، به او گفت: تو که براي رسـیدن به مـال و پست و ریـاست از راههـاي حلال و حرام تلاش فراوان نمودي و به آرزویت نرسـیدي اینک من راهی به تو نشان می دهم که اگر آن را بپیمایی قطعاً به مقصودت خواهی رسید. مردگفت: آن راه کدام است؟ به من نشان بده. گفت: دین تـازه اي بسـاز و مردم را به پیروي از آن دعوت کن تـا دور تو گرد آینـد و بـدین وسـیله به مـال و ریـاست دنیایی خواهی رسید. آن مرد بـدبخت فریب خورد و دین تازه اي اختراع نمود و بساط عوام فریبی را به راه انداخت. طولی نکشـید که عده زیادي را دور خود جمع کرد و شهرت یافت، و در نتیجه ثروتی فراوانی اندوخت و بر جمعی ریاست نمود. ناگاه از خواب غفلت بیدار شد و پیش خود گفت: واي بر من! این چه خطاي بزرگی بود که مرتکب شدم. براي دنیا بندگان خدا را گمراه کردم! آنگـاه تصـمیم گرفت براي جبران این خیانت بزرگ، افرادي را که گمراه کرده بود به راه راست و دین حق برگردانـد. او همه را جمع کرد و حقیقت مطلب را با آنان در میان گذارد و گفت: راستش این است که دینی را که من براي شما آوردم، بی اساس و ساختگی است، اکنون شما در راه باطل گام بر می دارید و اگر طالب سـعادت هستید باید دست از دین ساختگی من بردارید و دین حق را پذیرا باشـید. ولی پیروانش ارزشی به سخنان او ننهادند و گفته هاي او را نپذیرفتند و گفتند: آئین حـق همـان است که به مـا آمـوخته اي. اینـک تـو خـود از دین برگشـته ای و گمراه شـده اي و دروغ می گویی که این دین ساختگی و باطل است. مرد که چنین دید، زنجیر به گردن خود انداخت و سر آن را به زمین میخکوب کرد و گفت: من هرگز بند زنجیر را از گردن خود باز نمی کنم مگر اینکه خداوند مرا ببخشد و توبه ام را بپذیرد. خداوند به یکی از پیغمبران آن زمان فرمود: به این مرد دین ساز و گمراه کننده بگو اگر آن قدر مرا بخوانی و ناله و زاري کنی که بند بند اسـتخوانت از هم جدا گردد، تو را نخواهم بخشید، مگر این که افراد گمراه شده را هدایت کرده و به راه راست برگردانی، و مردگانی را که به باطل کشانده اي، زنده کنی و به راه حق هدایت نمایی. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 208 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چرا امام خمینی باهیبت بود و دیگران از او می ترسیدند؟ 🌷امام خامنه ای: امام بزرگوار با آن قدرتی که خدای متعال به او داده بود، به خاطر توکّل و که داشت، به خاطر بصیرتی که داشت، به خاطر دلدادگی به هدف که در آن بزرگوار بارز و آشکار بود، خدای متعال در او هیبت قرار داد، به طوری که دیگران می ترسیدند، دشمنان از امام به معنای واقعی کلمه مرعوب بودند؛ کَاَنَّهُم حُمُرٌ مُستَنفِرَةٌ * فَرَّت مِن قَسوَرَةٍ؛ مثل فریاد شیری که می ترسانَد حیوانها را، فریاد امام و نوای امام اینها را می ترساند، مرعوب می شدند. (6/3/1395) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 226 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 باید دهانش را پر از کرد ... ◀️ پیغمبر اکرم و آل، هر دو سبب هستند برای هدایت ما؛ بنابراین هر دو قابل تقدیر و ستایش هستند در برابر این هدایتی که خدا به دست اینها داده و به ما رسیده، اینها را باید تجلیل و تعظیم کرد... چون خدا جز اینها و راهبر خلق نکرده است... اگر همه به طرف اینها آمدند همه هدایت می شوند و اگر جای دیگر رفتند همه از بین می روند، چون (راه هدایت) جای دیگر نیست، خدا می گوید من (راه هدایت را) به کسی نداده‌ام....بنابراین هدایت اینجاست. هر کسی حرفش، بیانش، منطقش انسان را نسبت به از اینها تقویت کرد، محکم‌تر کرد خدمتگزار بزرگ اسلام و مسلمین است و هر کسی انسان را در از اینها سست کرد ... و خواست به جاهای دیگر منحرف کند، از شیاطین انسی است که هر چه زودتر باید سراغ کارش برود؛ و الا اگر این زنده بماند، هزارها انسان را گمراه خواهد کرد. بنابراین این گونه نیست که هر کسی حرف بزند، جایز باشد که انسان به حرفش گوش بدهد یا هر کسی مقاله بنویسد، جایز باشد انسان مقاله‌اش را بخواند. باید ببینی از کجا حرف می‌زند، اگر از قرآن و عترت حرف می‌زند خوب است و هدایت در این هست، اما اگر از جای دیگر می‌گوید، باید دهانش را پر از کرد. چون جای دیگر هیچ خیری نیست. جای دیگر جز بدبختی و آزادی حیوانی هیچ چیز گیر نمی‌آید، لذا اسلام تحریم کرده مقاله‌ای که انسان را از این خط منحرف می‌کند و گفته است ، ، کردنش، و و است و جایز نیست، چون وسیله انحراف است و خدا راضی نیست. 🆔 @mottagheen
✅ چرا خدا در قرآن، تهدید به عذاب می کند؟ 🌺 جواب خدای متقین: ما قرآن را به زبان عربى [فصيح و گويا] نازل كرديم و در آن هشدارها و تهديدهاى گوناگون آورديم تا انسانها در معرض شدن قرار بگیرند يا براى آنان تذکری به وجود آورد. 📖 و كَذلِكَ أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا وَ صَرَّفْنا فيهِ مِنَ الْوَعيدِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ أَوْ يُحْدِثُ لَهُمْ ذِكْراً (طه، 113) ✍️ شرح: خدا انسانها را تهدید به عذاب می کند تا از نافرمانی او بپرهیزند و شوند. یعنی را انجام دهند و را ترک کنند. با این روش هم امور دنیایشان اصلاح می شود و هم خوشبختی آخرتشان تضمین می گردد. آیه شماره 113 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امام خمینی انقلاب و انقلابیون را با چه عاملی حرکت داد؟ 🌷 امام خامنه ای: امام بزرگوار، این ملّت را و این مجموعه های فعّالِ مبارز را با شعار خود، با روحیّه ی خود، با خود، با ایمان خود، با صدقی که نشان داد، حرکت داد. (6/3/1395) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 227 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 راحت ترین راه تربیت فرزندان 💠 پدر و مادر باید دست بچه‌‌‌ها را بگیرند و بیایند . در حرف دین سالم زده می‌‌شود و عمل به دین سالم دیده می‌‌شود. نماز می‌‌خوانند و روزه می‌‌گیرند؛ لذا بچه‌‌‌ها می‌‌بینند و با و نماز آشنا می‌‌شوند ... اما در خانه نوعاً پدر و مادر نمی‌‌توانند بچه‌هایشان را تربیت کنند... 🔶 راحت‌ترین راه تربیت این است که پدر، دست خانواده را بگیرد و به بیاورد. همه آن‌ها در چیزهایی می‌‌بینند که آن‌ها را تربیت می‌کند. بچه می‌‌بیند مردم نماز می‌‌خوانند؛ لذا نماز خواندن بر او چاپ می‌‌خورد. می‌‌بیند در ماه رمضان همه روزه می‌‌گیرند، چاپ می‌‌خورد. می‌‌بیند عده‌ای منبر می‌‌روند و از ولایت امیرالمؤمنین می‌‌گویند، چاپ می‌‌خورد. می‌‌بیند روضه می‌‌خوانند و گریه می‌کنند، چاپ می‌‌خورد. 💠خلاصه، همه‌ی این‌ها مربی است. بدون زحمت، خود به خود بچه‌‌‌ها بار می‌‌آیند. انسان می‌‌بیند بعد از مدتی بچه نماز می‌‌خواند و حمد و سوره‌اش هم درست شده است. اما اگر بخواهی آن‌ها را به نیاوری و خودت آن‌ها را درست کنی، حتی اگر بیست و چهار ساعت هم بنشینی، درست نمی‌‌شود. 🔶در بدون زحمت هم یاد می‌‌گیرد، هم با آدم‌های خوب معاشرت می‌کند و خستگی‌اش در می‌‌رود و اُنسش تأمین می‌‌شود، و هم تربیت و تعلیم یاد می‌‌گیرد. اگر در اثر نیامدن پدر و مادر به مسجد، بچه هم نیاید، در بیرون، تربیت اسلامی نخواهد شد... بنابراین باید پدر و مادر حواسشان جمع باشد و بچه‌‌‌ها را به عنوان امانت بپذیرند و تربیت کنند. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
مبنای سیاست خارجی و سیاست داخلی پیامبر اکرم چه بود؟ 🔹 جواب خدای متقین: اى پيامبر! با رعایت تقوا از خدا کن و از كافران و منافقان مكن كه خداوند آگاه و حكيم است * از چيزى كه پروردگارت به تو وحى مى ‏کند، كن كه خداوند به آنچه انجام مى ‏دهند آگاهى دارد. ✍️ شرح: اساس سیاست خارجی پیامبر (ص) و از دستورات خدا و از کافران و منافقان است. این سه، در انجام واجبات سیاسی و ترک حرامهای سیاسی متبلور است که همان فقه سیاسی است. 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ الْمُنافِقينَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيماً * وَ اتَّبِعْ ما يُوحى‏ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبيراً (احزاب، 1 و 2) آیه شماره 114 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا خدا اعمال خیر کافران را قبول می کند؟ 🌺 جواب خدای : اعمال كافران مانند است در بیابانی صاف كه شخص تشنه از دور، آن را آب مى پندارد؛ ولى وقتى نزدیک آن مى رود، آبى نمى يابد. کافر وقتی به قیامت می رود، گمان می کند کارهای خیر زیادی دارد اما هیچ عمل مقبولی ندارد. فقط خدا را نزد اعمال خود مى يابد كه به طور کامل به حساب او مى رسد. خدا به سرعت به حسابها مى رسد. ✍️ شرح: مهمترین اعمال خیر، انجام و ترک است که بدیهی است کافران ملتزم به آن نیستند. اگر مستحبی هم انجام داده باشند، به دو دلیل مورد قبول خدا نیست: اولاً به خاطر کفرشان که مانع پذیرفته شدن اعمالشان است . ثانیاً به این دلیل که واجبات و محرمات را که دستور الزامی خدا بوده، رعایت نکرده اند. پس خدا اعمال مستحبی آنها را هم نمی پذیرد و از آن، به یاد می کند. 📖 و الَّذينَ كَفَرُوا أَعْمالُهُمْ كَسَرابٍ بِقيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً حَتَّى إِذا جاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئاً وَ وَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسابَهُ وَ اللَّهُ سَريعُ الْحِسابِ (نور، 39) آیه شماره 326 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (149) 🌷 مناظره فضال شیعی و ابوحنیفه سنّی فضال بن حسن کوفی یکی از فضلاي شیعه بود که در زمان ابوحنیفه، بیانگذار مذهب حنفی زندگی می کرد. روزي با یکی از شـیعیان از محلی می گـذشت. دید عده اي در اطراف ابوحنیفه گرد آمده و او از فتواها و حدیثهاي خود به آنان درس می دهد. فضال با خود گفت: به خدا سوگند از اینجا رد نمی شوم مگر آنکه ابوحنیفه را شرمنده کرده و حقانیت شیعه را بر وي ثابت کنم. آنگاه نزد ابوحنیفه رفت و گفت: اي ابوحنیفه! من برادري دارم که می گوید: بهـترین مردم بعـد از رسـول خـدا علی بن ابی طـالب است و من می گـویم نه، بهـترین مردم بعـد از او عمر است. شـما چه می گویید؟ ابوحنیفه قدري فکر کرد و گفت: به برادرت بگو ابوبکر و عمر در کنار قبر پیامبر دفن شده اند. دلیلی بهتر از این می خواهی؟ فضال گفت: تصادفاً همین سخن را به او گفتم. او پاسخ داد: اگر آن خانه مال شخصـی پیغمبر (ص) بوده، بـدون تردیـد نه پیغمبر اجازه داده که آن دو در جوار آن حضـرت دفن شوند و نه وارثان پیغمبر (ص). بنابراین دفن بودن آنها در کنار پیغمبر (ص) هیچ گونه فضیلتی برای آنها نیست. بلکه دفن آنها در کنار پیغمبر کار خلافی است. ابو حنیفه سر به زیر انداخت و بعد گفت: به برادرت بگو عایشه و حفصه از سهم ارث خود استفاده کرده و پدرانشان را در خانه پیغمبر (ص) دفن کردند. فضال گفت: همین سخن را نیز به برادرم گفتم. اما او پاسخ داد: شما می دانیـد هنگامی که پیغمبر (ص) از دنیا رفت، نه زن داشت و طبق قانون ارث باید یک هشـتم مالش بین نه زنش تقسـیم می شـد. خانه کوچک پیغمبر (ص) را اگر به این کیفیت تقسـیم کنیم، براي هر یک از زنان یک وجب در یک وجب می رسد. چگونه این دو نفر بیشتر از این مقدار تصرف کرده اند؟ وانگهی شما خودتان می گویید پیغمبر (ص) پس از خود چیزي براي ارث نگذاشت و به این بهانه دخترش فاطمه (س) را از ملک فدك محروم کردید. اکنون می گویید عایشه و حفصه از پیغمبر (ص) ارث بردند!! ابوحنیفه که با این سخنان، خود را محکوم دید و دیگر سخنی نداشت، سخت عصبانی شد و به اطرافیان خود گفت: این مرد را از من دور کنید که شیعه خبیث است ... 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 197 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ رسیدن به طهارت و مقامات معنوی از چه طریقی ممکن است؟ 🌷 امام خامنه ای: باید سعی کنیم خودمان را پاکیزه کنیم، باید تطهیر کنیم خودمان را؛ بدون طهارت باطن نمی شود به مقامات رسید؛ به حریم ولایت این بزرگوارها هم نمی شود رسید؛ طهارت باطن لازم است. طهارت باطن، با است، با است، با ملاحظه است؛ ملاحظه دائمی و دائمی از خود طهارت به وجود می آورد. (11/1/1395) ✍️ شرح: ، و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 228 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen