eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 تنها دستورالعمل صحیح تربیت تربیت راه‌هایی دارد، همانطور که وقتی باغبان می‌خواهد درختی را پیوند بزند، راه مخصوص دارد. از هر راهی که نمی‌شود پیوند زد. انسان با دستور العمل‌هایی که خدا داده، تربیت می‌شود. مثلاً گفته: «نماز بخوان!» اگر انسان نماز بخواند، نماز او را تربیت می‌کند. یا گفته: «روزه بگیر!» اگر درست روزه بگیرد، انسان را تربیت می‌کند و می‌سازد. خدا با این ، آدم را می‌سازد. همچنین با که گفته نباید انجام بدهیم، مشکلات زندگی را حل می‌کند و جنبه‌های منفی زندگی را از محیط زندگی دور می‌کند. این دو دستورالعمل، آدم را انسان تربیت می‌کند. آن وقت اگر میلیون‌ها تومان هم در اختیار این انسان تربیت‌شده بگذاری، اگر حق نداشته باشد دست بزند، دست نمی‌زند. اما اگر به انسان فعلی بدهی، می‌خورد و اختلاس می‌کند و نمی‌شود به او اطمینان کرد. همینطور می‌بینیم که دارند می‌خورند. کارهای دیگر هم همین طور. بنابراین بُعد دوم انسان همان تربیت او است و وسائل تربیت هم برنامه‌ای است که خود خدا صلاح دیده و می‌داند آدم را درست می‌کند. تمام کسانی که ظالم و آدم‌کش و مال‌مردم‌خورند، نماز و روزه و این کارها را انجام نمی‌دهند. یکی از آثار ترک این دستورات، بی‌تربیتی و ضعف ایمان است که به این صورت‌ها ظاهر می‌شود. شما ببینید کسانی که مسجدی‌اند، نمی‌روند آدم بکشند؛ معتاد نمی‌شوند، به این راحتی مال مردم را نمی‌خورند. این‌ها به خاطر همان نماز، روزه و عبادت‌هایی است که خدا دستور داده و این‌ها انجام می‌دهند. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
اساس سبک زندگی ارائه شده توسط هارون (ع) در زمان غیبت کوتاه موسی (ع) چه بود؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: هارون پيش از آنکه موسی از غیبت چهل روزه برگردد، به مردم گفته بود: اى مردم! شما با مجسمه گوساله سامری امتحان می شوید. ارباب و فرمانده شما فقط خداى رحمان است و من پیامبر او هستم. پس از من كنيد و فرمانم باشيد! ✍️ شرح: از هارون (ع) و از فرمان او یعنی انجام دستورات و رهبر جامعه اسلامی در دوره غیبت. این، سبک زندگی هارون (ع) برای قومش در زمان غیبت موسی (ع) بود. 📖 و لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ مِنْ قَبْلُ يا قَوْمِ إِنَّما فُتِنْتُمْ بِهِ وَ إِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمنُ فَاتَّبِعُوني‏ وَ أَطيعُوا أَمْري (طه، 90) آیه شماره 131 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (170) 🌷 سه نوع مرگ جمعی محضـر امـام علی (ع) رسـیدند و گفتنـد: یـا امیرالمـؤمنین! مرگ را برایمـان توضـیح بـده. حضرت فرمود: مطلب را از انسانی آگاه پرسیديد. سپس فرمود: مرگ سه گونه است : 1️⃣ یا مژده به نعمتهاي دائمی بهشت است. 2️⃣ یا وعده عذاب ابدي است. 3️⃣ یا مایه حزن و ترس است که شخص نمی داند آینده اش چه می شود و از کدام گروه است؟ سپس توضیح داد و فرمود: 1️⃣ آنان که دستورات و ما بوده و به آن عمل می کنند، مرگ برایشان مژده ای است به نعمتهاي دائمی بهشت. 2️⃣ کسانی که از لحاظ عقیده و عمل با ما دشمنند،، مرگ برایشان وعده عذاب ابدي است. 3️⃣ گروه سوم شیعیان گنهکارند که نمی دانند سرنوشتشان پس از مرگ چه خواهد شد. خبرهاي وحشتناکی از آینده شان به آنها می رسد. ولی آنان مانند کافران همیشه محکوم به آتش نیستند. ما شفاعتشان می کنیم و نجات می یابند. آنگاه فرمود: پس در از ما خوب عمل کنید و از دستورات و خداوند کنید و عذاب الهی را کوچـک نشـمارید. زیرا مـا نمی توانیم برخی از را شـفاعت کنیم، مگر پس از آنکه سـیصد هزار سال در آتش جهنم بسوزند. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 71 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ اصلِ حرکت یک انسان به سمت کمال و تعالی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: همه ی برادران و خواهران عزیز نمازگزار و خود را دعوت و توصیه میکنم به حفظ الهی؛ این اصلِ حرکت یک انسان به سمت کمال و تعالی است. اگر به توفیق الهی بتوانیم در عمل فردی، در عمل جمعی، در کار سیاسی، در کار اجتماعی، رعایت الهی را بکنیم، همه خیرات و همه الطاف الهی شامل حال ما خواهد شد. (14/11/1390) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 245 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 عناصر سیاست الهی وقتی خدا آدم و حوا را خلق کرد، هنوز جامعه تشکیل نشده بود. به تدریج و با گذشت زمان انسان‌ها زیاد شدند و تشخیص داده شد که حالا باید در آن‌ها چیزی پیاده شود تا تجاوز به مرزها، به هم ریختگی، خونریزی‌ها، ظلم‌ها، ستم‌ها و حق‌کشی‌ها پیش نیاید؛ چون آدم است دیگر. خدا سیاست‌گذاری کرد؛ برای اینکه اگر خدا انسان را رها می‌کرد، یکی دنبال بت می‌رفت، یکی دنبال ستاره و یکی می‌رفت دنبال هر چیزی که دم دست بود و آن را می‌پرستید. این تفرقه باعث می‌شود که نتوانند آن کارها را انجام دهند. اولین سیاست خدا دو عنصر داشت: خدا اول گفت: « به خدا». همه را در یک نقطه جمع کرد. بعد گفت: «عمل به خدا». خدا از آن زمان تا این زمان دو فرمان داده است: اول اینکه باید ایمان بیاوری و باور کنی که من هستم و دوم اینکه به حرف‌هایم عمل کنی. پس خدا دو حرف زد. بعد از ایمان به خدا یک سری کارها را کرد که برای تقویت ایمان باید انجام دهی و یک سری کارها را کرد که نباید انجام دهی؛ چون فسادانگیز است؛ ظلم‌خیز است؛ حق‌کش است. همه‌ی این‌ها را تحریم کرد. اگر این سیاست آن وقت پیاده می‌شد و ادامه داشت تا سیاست‌های ادیان بعدی و تا حالا پیاده می‌شد، بسیاری از مشکلات انسان پیش نمی‌آمد. در آن زمان جامعه کم بود. خیلی از چیزها هنوز کشف نشده بود و اختراع نشده بود. تشخیص مردم کم و ضعیف بود. علم نبود. همه طبیعی بودند؛ لذا جدیدی را که اکنون پیش آمده است، بلد نبودند انجام دهند. خدا همان را که جامعه داشت، تحریم کرد. به تدریج تجربه‌ی انسان زیاد شد و علمش اضافه شد و به کارهای خطرناک دسترسی پیدا کرد. در ادیان بعدی، آن‌ها را هم تحریم کرد؛ لذا به تدریج زیاد شد و هم به تدریج توسعه پیدا کرد و متناسب با کشف پاره‌ای از کارها این هم توسعه پیدا کرد؛ اما اصولش همان دو تاست؛ اول اینکه انسان باور کند که خدا هست و دنبال بت و ستاره نرود. دوم اینکه به حرف او گوش بدهد. او هم دو حرف بیشتر نزده است: انجام و ترک . این سیاست الهی است. اگر انسان از اول تا به حال همین را پیاده می‌کرد، چقدر مشکلات پیش نمی‌آمد. چقدر خون‌ها ریخته نمی‌شد. چقدر تجاوز به نوامیس انجام نمی‌گرفت. چقدر بیت المال هدر نمی‌رفت. تمام این‌ها با همین دو کلمه‌ی انجام و ترک درست می‌شد. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ حضرت ابراهیم (ع) شرط راهنمایی به صراط مستقیم را چه چیز می دانست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ابراهیم به پدرش گفت: پدرم! از جانب خدا به من علمی رسیده که به تو نرسیده است؛ پس از من كن تا با آن، تو را به صراط مستقیم راهنمايى كنم. ✍️ شرح: از ابراهیم (ع) یعنی از دستورات و پیامبر خدا. این، شرط هدایت به صراط مستقیم است. 📖 يا أَبَتِ إِنِّي قَدْ جاءَني‏ مِنَ الْعِلْمِ ما لَمْ يَأْتِكَ فَاتَّبِعْني‏ أَهْدِكَ صِراطاً سَوِيًّا (43 مریم) آیه شماره 132 📱کانال سبک زندگی متقین @mottagheen
✅ فرق می کنه شاه باشه یا امام! پیغمبر خدا (ص) می فرماید: 🔻 هنگامی که: 1️⃣ زمامداران شـما خوبان شما باشند 2️⃣ و ثروتمندانتان بخشنده باشند 3️⃣ و جامعه شما بر اساس مشورت و انتخاب بهترین برنامه ها و گزینش لایق ترین چهره هـا اداره گردد، در این صـورت روي زمین برایتـان از زیر آن بهـتر است و زندگی تان گوارا خواهد بود. 🔻اما آنگاه که: 1️⃣ زمامـدارانتان اشـرار شـما باشند 2️⃣ و ثروتمنـدانتان بخیل باشـند 3️⃣ و مدیرتتان به دست زنانتان افتد و ظالمانه رفتار کنند، در آن وقت، زیر زمین براي شـما از روي آن بهتر است، زیرا زندگی شـما دردآفرین می گردد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 30 📱کانال سبک زندگی متقین @mottagheen
✅ مصادیق سیاسی ـ اجتماعی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: دعای بیستم صحیفه ی سجادیه؛ دعای شریف معروف به مکارم الاخلاق. اولِ این دعا میفرماید: «اللّهمّ صلّ علی محمّد و ءال محمّد و حلّنی بحلیة الصّالحین و البسنی زینة »؛ آرایش بندگان صالح را به من عنایت کن، من را زینت بده به زینت صالحین، و زیور را به من عنایت بفرما. یعنی من را جزو بندگان صالح و و قرار بده. بعد درباره خصوصیاتی را ذکر میکند، که اینکه میگوئیم زیور را به من عنایت کن، من را مزین به زینت کن، یعنی چه. در چه چیزی ما به زینت و زیور پیدا کنیم و نزدیک شویم؟ معمولاً وقتی صحبت به نظر می آید، اجتناب از فردی و انجام عبادات و این چیزها به ذهن متبادر میشود - که البته آنها یقیناً هست؛ شکی نیست - اما اینجا امام سجاد (ع) بیست و دو سه مطلب را در ذیل این فقره بیان میکنند که ماها را متوجه به ابعاد جدیدی از معنای ، مفهوم و مصداق میکند. «و البسنی زینة المتّقین» در این چیزها: اول، «فی بسط العدل»؛ گستردن عدالت. عدالت را در میان جامعه مستقر کنیم؛ عدالت قضائی، عدالت به معنای تقسیم منابع حیاتی کشور میان آحاد مردم، عدالت به معنای تقسیم درست فرصتها میان مردم. که از ما انتظار میرود، جزو پایه ها و مبانی این . «و اطفاء النّائرة»؛ یکی از کارهایی که لازمه ی ماست، فرو نشاندن آتش است. این شعله ور شدن آتش - مراد، همین آتشهای اختلافاتی است که بین مجموعه ها هست، بین گروه ها هست، بین دستگاه ها هست - در حکم آتش سوزان است. سعی همه باید این باشد که اطفاء کنند. نباید بر روی آتش بنزین پاشید، نباید آتشها را مشتعل کرد. اینکه ما مکرر در مکرر توصیه میکنیم به دوستان، به مسئولین، به کسانی که تریبون دارند، به کسانی که حرفشان یا به طور عموم یا در بخشی از فضای کشور منعکس میشود، که گفته ها را، زبانها را، اظهارات را، تعبیرات را کنترل و مراقبت کنند، به خاطر این است. گاهی اوقات یک تعبیری نه فقط ضد اطفاء نائره است، بلکه مشتعل کردن هرچه بیشتر نائره است؛ اطفاء نیست، بلکه ضد اطفاء است. «و ضمّ اهل الفرقة»؛ این کسانی که از جماعت مسلمین جدا میشوند، از جماعت کشور فاصله می گیرند، کوشش کنید اینها را نزدیک کنید، منضم کنید. کسانی که میانه راه هستند، اینها را به منزل مطلوب برسانید. نگذاریم با رفتار ما، با عمل ما، با اظهارات ما، با منش ما، کسانی که یک ایمان نیمه کاره ای دارند، بکلی از ایمان ببُرند؛ کسانی که نیمه ارتباطی با نظام دارند، از نظام منقطع شوند. عکس این عمل کنیم؛ کسانی که در نیمه ی راه هستند، اینها را جذب کنیم. مصداقهای و شعب اینهاست. (16/5/1390) پند 246 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 آفات سیاست غیر الهی و نسخه الهی آن متأسفانه سیاست غربی به کشورهای اسلامی راه پیدا کرد. این‌ها {عده‌ای از مسلمانها} به آنجا رفتند و پسندیدند و گفتند: «ما هم آن طور سیاست بازی کنیم.» همه سیاست غربی را شروع کردند و یک رشته‌ی دانشگاهی شد. خواندند و پیاده کردند تا این طور شد. خودشان گیر کردند؛ دیگران هم بیچاره شدند و چقدر جنگ و خونریزی و دزدی و غارت و سایر چیزها اتفاق افتاد. خدا همه‌ی این‌ها را با دو کلمه حل کرده بود؛ انجام و ترک ؛ اما انسان گفت: «خودم بلدم استادی کنم!» استادی کرد و خرابش کرد و روز به روز هم بدتر می‌شود. تا وقتی انسان برنگردد و نگوید: «تو هستی و حرف تو از همه بهتر است» و {نبیند که} نتیجه عملی‌اش بیشتر است، و از گذشته توبه نکند، مشکلات روز به روز توسعه یافته و بیشتر خواهد شد. خیلی ساده؛ انجام و ترک ؛ منتهی این حرف کافی نیست، تا انسان‌ها پیاده کنند و ببیند چقدر مؤثر است. کم‌خرج و ساده است. هیچ چیز نمی‌خواهد؛ اما سیاست آن‌ها ساختمان می‌خواهد، ماشین می‌خواهد، سالی میلیاردها پول باید خرج کنی. این هیچ چیز نمی‌خواهد. همان ایمان به خدا باعث می‌شود که انسان به حرفش گوش بدهد؛ منتهی ایمان بعضی ضعیف است و به حرف گوش نمی‌دهند. گوش ندادن همان و خونریزی و دزدی و غارت همان. ظلم و تعدی و تجاوز فوراً پیاده می‌شود. حالا هم اگر انسان‌ها، آن‌هایی که مسئولیت اداره کشور را دارند، همین دو تا را پیاده کنند، می‌بینیم چقدر آثار خوب دارد و چقدر از مشکلات پیش نمی‌آید؛ اما اگر سیاست غربی پیاده شود، تا حالا درست نشده و بعد از این هم درست نمی‌شود. از کنارش مدام می‌رود. تلفات زیاد است. آدم‌ها کشته می‌شوند. حقوق ضایع می‌شود و مدام باید زندان اضافه کنند. ولی اگر ما به آن دو عمل کنیم، هیچ چیز لازم نیست. در آن صورت نه دزد داریم و نه آدمکش. همه در حق خودشان ثابت و قانع هستند و مشکلی پیش نخواهد آمد. این سیاست الهی است. خیلی ساده است؛ منتهی انسانها گفتند: «ما بهتر بلدیم.» خواستند آن را بهتر کنند، اما خرابش کردند. حالا هم کسی نمی‌تواند آن را درست کند و فقط او باید درست کند. عریض و طویل شده است. یکی دو تا که نیست. تمام دنیا آن طرف رفتند. بنابراین هر فردی این کار را بکند، به اندازه‌ی فرد، اثر مثبت می‌دهد. اگر سیاست‌گذاری یک خانواده، این باشد که ما بناست را انجام دهیم و را ترک کنیم، ببینیم این خانواده چطور می‌شود تا از خانواده‌ها شروع شود؛ اما تا به حال این کار را نکرده‌ایم. صبح از خواب بلند شدیم و همان راهی را رفتیم که همه دارند می‌روند. این سیاستِ مختصر و مفید خداست. هیچ چیز لازم نیست. هر فردی زیر سایه‌ی ایمان به خدا انجام می‌دهد. نه ساختمان می‌خواهد، نه ماشین، نه چیزهای دقیق اروپایی که پول بدهد و بیاورد. اینجا این‌ها را نمی‌خواهد. فقط ایمان به خدا و از فرمان خدا، همین دو تا را می‌خواهد؛ منتهی پیاده نمی‌شود. اگر پیاده شود، همه می‌فهمند که چقدر مفید است و چقدر آثار خوب و حسنه دارد. عمل نکردیم تا روز به روز فاصله‌مان زیاد شد. مدام سیاست غربی را پیاده کردیم تا این شکلی شد که میلیاردی باید پول خرج شود؛ آخر هم چیزی در نمی‌آید. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
چه کسانی قطعاً جهنمی اند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: شیطان به خدا گفت: اين آدم كه او را بر من برترى دادى، اگر تا قيامت به من مهلت بدهى، قطعاً همه فرزندانش به جز اندكى از آنها را افسار مى ‏زنم و آنها را رام و خودم می کنم. خدا به او فرمود: برو! هر کدام از فرزندان آدم از تو كند، قطعاً مجازات تو و او جهنم خواهد بود که مجازاتی سخت و كامل است. ✍️ شرح: از شیطان یعنی انجام دستوراتش که همان ترک و انجام است. هر کس دستورات شیطان را انجام دهد، قطعاً جهنمی است. 📖 قالَ أَ رَأَيْتَكَ هذَا الَّذي كَرَّمْتَ عَلَيَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلاَّ قَليلاً * قالَ اذْهَبْ فَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزاؤُكُمْ جَزاءً مَوْفُوراً (62 تا 63 اسراء) آیه شماره 133 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌷 هفت خصلت سلمان فارسی سلمان فارسـی می گویـد: رسول خـدا (ص) مرا وصـیت کرد به هفت خصـلت که در هیـچ حالی آنها را ترك نکردم: 1️⃣ مرا سفارش کرد که همواره به زیردستانم نگاه کنم. 2️⃣ هرگز به بالادستانم نگاه نکنم. 3️⃣ فقیران را دوست بدارم و نزدیکشان بروم. 4️⃣ حق را بگویم گرچه تلخ باشد. 5️⃣ صله ارحام کنم اگرچه ارحامم از من ببرند. 6️⃣ و از مردم چیزي نخواهم. 7️⃣ فراوان بگویم: لا حول و لا قوّۀ الّا بالله العلی العظیم. زیرا این ذکر گنجی است از گنج هاي بهشت. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 31 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ معنای تقوا و مصادیق امروزی آن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: محصول عمده دیگر این ماه (رمضان)، ؛ که فرمود: «لعلّکم تتّقون». «دستی که عنان خویش گیرد»؛ معنای این است. عنان دیگران را گاهی درست میتوانیم بگیریم؛ اگر بتوانیم عنان خودمان را بگیریم، خودمان را از چموشی، از وحشیگری، از عبور از خطوط قرمز الهی باز بداریم، این هنر بزرگی است. یعنی مراقبت از خود برای حرکت در صراط مستقیم الهی؛ یافتن علم و معرفت و بصیرت، و بر اساس علم و معرفت و بصیرت، حرکت کردن. خوشبختانه جامعه ی ما در ماه رمضان از این افراد باسعادتی که توانستند این برکات را کسب کنند، بسیار داشت. میشود گفت چهره ی غالب کشور و مردم ما بحمدالله چنین چهره ای بود. در مجالس گوناگون، در مجالس ذکر و دعا، در مجالس تلاوت قرآن، در شبهای قدر، در مراسم گوناگون - آنجوری که ما خبرهایش را دنبال کردیم، تصویرهایش را دیدیم، اطلاع پیدا کردیم - جوانهای ما، مردان و زنان ما، طبقات مختلف ما، گروه های مختلف اجتماعی ما، با رویّه های مختلف، با سلیقه های مختلف، همه بر سر این سفره ی ضیافت الهی در ماه رمضان جمع شدند و همه بهره بردند. اگر شاعر یک روزی میگفت «دستی که عنان خویش گیرد / امروز در آستین کس نیست»، اما در زمان ما دستهائی که عنان خود را بگیرند، کم نیستند. این جامعه ی جوان کشور، این مجموعه ی نسل باطراوتِ بر روی کار آمده ی کشور، در راهِ درست حرکت میکنند، تمرین میکنند؛ این برای آینده ی این کشور، بلکه آینده ی امت اسلامی مژده ی بزرگی است. (9/6/1390) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک پند 247 🔹@mottagheen