✅ دیگران را به چه چیزی سفارش کنیم؟
🌹 امام خامنه ای:
عزيزان من! زاد و توشه ى #تقوا را فراموش نكنيد و يكديگر را هم به #تقوا و پرهيزكارى سفارش نماييد. در داخل خانه، پدران و مادران به فرزندان؛ فرزندان به پدران و مادران و خواهران و برادران؛ در محيط كار، همكاران به يكديگر و در محيط جامعه، همه نسبت به هم خيرخواهانه نصيحت به #تقوا كنند. نگذاريد خداى ناكرده بى تقوايى در ما شكل بگيرد، يا در جامعه گسترش پيدا كند. (08/ 08/ 1377)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 48
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ فرمان مشترک خدا به همه پیامبران چه بوده است؟
🌺 سخن خدا در قرآن:
ای محمد! ما هیچ پیامبری قبل از تو نفرستادیم مگر اینکه به او این گونه وحی کردیم: هیچ کس جز من فرمانده و ارباب جهان نیست؛ پس همگی #عبد مطیع من باشید!
✍️ شرح: عبد خدا بودن یعنی اطاعت از دستورات #واجب و #حرام خدا.
📖 و ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ نُوحي إِلَيْهِ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدُونِ (انبیاء، 25)
آیه شماره 226
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ توصیه های امام حسن عسکری (ع) به شیعیان چیست؟
🌹 شما را توصیه می کنم به:
1️⃣ #تقوا
2️⃣ و #ورع
3️⃣ و کوشش برای #اطاعت از خدا
4️⃣ و راستگویی
5️⃣ و ادای امانت به صاحبش چه انسان خوبی باشد و چه انسانی گنهکار
6️⃣ و سجده های طولانی
7️⃣ و رعایت حقوق همسایگان.
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #گناهان. #ورع یعنی دوری از #گناه.
📖 أوُصیکُمْ بِتَقْوَی اللهِ وَالْوَرَعِ فی دینِکُمْ وَالاْجْتِهادِ لِلّهِ، وَ صِدْقِ الْحَدیثِ، وَأداءِ الاْمانَهِ إلی مَنِ ائْتَمَنَکِمْ مِنْ بِرٍّ أوْ فاجِر، وِطُولِ السُّجُودِ، وَحُسْنِ الْجَوارِ.
📚 «أعیان الشّیعه، ج ۲، ص ۴۱»
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چه کنیم که عزیزترین مردم باشیم؟
🌹 پیامبر اکرم (ص):
هر کس دوست داردکه عزیزترین مردم باشد، اهل #تقوا شود.
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #گناهان
📖 منْ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ أَعَزَّ اَلنَّاسِ فَلْيَتَّقِ اَللَّهَ
📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۲۷
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ خدا فرمان قاطع داده که ...
🌺 سخن خدا در قرآن:
ای محمد! اربابت فرمان قاطع داده است كه: #عبد هیچ کس غیر از او نباشيد و از دستورات هیچ کس غیر از او #اطاعت نکنید، و با رعایت حقوق #واجب پدر و مادرتان به آنها احسان كنيد؛ هرگاه يكى از پدر یا مادرتان يا هر دو نفرشان در كنارت به پيرى برسند، مبادا حتی به آنان اُف بگویى و مبادا بر سرشان داد بزنی و پرخاش کنی. با آنان محترمانه سخن بگو.
✍️ عبد خدا بودن و اطاعت از او یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها
📖 و قَضى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً (اسراء، 23)
آیه شماره 227
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ کلید اصلاح همه امور چیست؟
🌹 امام خامنه ای:
اين، كليد اصلاح همه ى امور است؛ و از اينجا شروع مى شود. كمااينكه اصل انقلاب از اينجا شروع شد: از مسجد و دين و #تقوا.( 17/ 11/ 1372)
✍️ شرح: تقوا یعنی انجام واجبات و ترک محرمات
پند 49
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ چگونه امیدوار به خلاصی از جهنم باشیم؟
🌹 جواب امام حسن عسکری (ع):
امروز برای قیامت کار کنید و برای روزی که خدا ندا می دهد و همه جمع می شوند، توشه سفر بردارید و از گناهان دوری کنید. امید خلاص فقط از طریق #تقواست.
✍️ شرح: تقوا یعنی اطاعت از دستورات #واجب و #حرام خدا.
📖 فاعْمَلُوا [الْيَوْمَ] لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ أَعِدُّوا الزَّادَ لِيَوْمِ الْجَمْعِ يَوْمَ التَّنَادِ، وَ تَجَنَّبُوا الْمَعَاصِيَ، فَبِتَقْوَى اللَّهِ يُرْجَى الْخَلَاص
📚 التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن بن علي العسكري، ص: 655
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (2)
س: لطفا جبر و اختيار را توضيح دهيد.
ج: اينكه گويي اين كنم يا آن كنم خود دليل اختيار است اي صنم.
دو راه پيش مي آید. به اين طرف مي تواني بروي؛ به طرف دیگر هم مي تواني بروي؛ چون اختيار داري. ولی جبر يك طرفه است. نمي شود هم اين را و هم آن را رفت. ما هر دو را مي توانيم. گاهی باید به اين طرف برويم، اما نمي رويم و به طرف دیگر مي رويم. خيلي روشن است؛ منتهي اگر انسان زياد بحث كند، گرد و غبار، عقلش را کمی مي گيرد و نمي فهمد و الّا با جبر خيلي چیزها خراب مي شود.
س: پس چرا انبیاء با دیگران متفاوتند؟
ج: همه از نظر خلقت مساوی هستند. خدا هر چه به انبیاء داده، به دیگران هم می دهد. چشم، گوش، زبان، دست و پا، هر چه لازم است، خدا داده است. چیزی به نام اختیار هم داده است. انسان آزاد است که از این ها استفاده ی مثبت یا استفاده ی منفی کند. اگر بخواهد استفاده ی منفی کند، می تواند. لذا کافر می شود؛ فاسد می شود. استفاده ی مثبت هم می تواند بکند. در نتیجه مؤمن و باتقوا می شود. این با خود انسان است که هر چه را انتخاب کرد، خدا قبلاً می داند. از روی جبر نیست، بلکه به انتخاب خود انسان است.
س: آیا این صحیح است که بگوییم انسان در خلق شدن و به دنیا آمدن، مجبور است؟
ج: آیا می تواند نیاید؟ آمدن و رفتنش به اختیار نیست؛ اما سایر شئون حیات به اختیار انسان است. وقتی به دنیا آمد، می تواند راه برود؛ می تواند بخوابد؛ می تواند بخندد؛ می تواند گریه کند؛ می تواند بدهد و می تواند بگیرد. همه ی این ها به اختیار است؛ اما آمدن در اختیارش نیست. عوامل دیگر او را می آورند و عوامل دیگر هم او را می برند. به اختیار نیست. هر کس بگوید من نمی روم، او را می برند؛ اما در این وسط، اختیار دارد و تمام کارها با اختیار خود اوست.
س: لطفاً آیه ی زیر را توضیح دهید: «وَ قالَ الَّذينَ أشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ نَحْنُ وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ كَذلِكَ فَعَلَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلّا الْبَلاغُ الْمُبينُ»
ج: بعضی از مشرکین ادعای جبری بودن می کردند و می گفتند: «خدا خواسته که ما بت بپرستیم؛ خدا خواسته ما این کارها را بکنیم.» همه را گردن خدا می گذاشتند و راحت می شدند. یادشان رفته بود که خدا به آن ها اختیار داده و قدرت و توان داده است.
اختیار کنید و با توان اجرا کنید. این را شما به حساب نمی آورید و می گویید: «جبر». جبر یعنی چه؟ شما صبح تا شام با اختیار کار می کنید. این منطق غلطی است.
خیلی از اراذل و اوباش از جبر در سلطه گری ها استفاده می کردند. کار بد می کردند و وقتی مردم آن ها را نهی از منکر می کردند، بدشان می آمد و می گفتند: «به گردن خداست. خدا این کارها را کرده است.» و راحت می شدند؛ اما نمی دانستند که پته ی این حرف روی آب است. درست نیست. وجدان هر انسانی حکم می کند که من با اختیار کار می کنم نه با جبر.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (229)
🌷 پیامبری 50 ساله با فرزندی 100 ساله
بنی اسـرائیل در منطقه اي خوش آب و هوا زنـدگی می کردنـد. تـدریجا #گنـاه در میان آنها رواج یافت و از نعمتهای خدا در #گناه استفاده کردند. خداوند بخت النصر را بر آنها مسلط کرد. او همه آنها را کشت و آبادی شان را ویران نمود.
روزي عُزَیر پیغمبر مقداري انگور، مقداري انجیل و کوزه آبی برداشت و بر الاغ خود سوار شد و به راه افتاد. در مسیر خود به دهکده ویرانی که توسط بخت النصر ویران شده بود، رسـید که دیوارهاي خراب، سقف هاي واژگون، اسخوانهای پوسیده و بدن هاي از هم گسیخته، سکوت مرگباري را در آن به وجود آورده بود.
عزیر از الاغش پیاده شـد و زنبیلهاي انجیر و انگور را پهلوي خود گذاشت و افسار الاغ را بست و به دیوار یک باغ تکیه داد و درباره آن مردگان به انـدیشه پرداخت، که این مردگان در قیامت چگونه زنـده می شوند و این پیکرهاي پراکنده شده چگونه گرد هم می آیند و به صورت پیشین برمی گردند؟
خداوند در همین حال، جان او را گرفت و بدن او صد سال تمام در آنجا بود. بعد از صد سال خداوند او را زنده کرد. وقتی عزیر زنده شد، تصور کرد که از خوابی طولانی برخاسته است. به جستجوي الاغ و زنبیلها و کوزه آب پرداخت. فرشته اي به سوي او آمد و پرسید: اي عزیر! چه مدت در اینجا درنگ کرده اي؟
او گفت: یک روز و یا قسمتی از یک روز.
فرشته گفت: چنین نیست. تو صد سال است در اینجایي. دقت کن و ببین که در این صد سال خوردنیها و آشامیدنی هایت به حال خود مانـده و تغییر نکرده است ولی الاغت را نگـاه کن چگـونه اسـتخوانهایش از هم پاشـیده. اکنون بنگر خداونـد چگونه این لاشه پوسیده الاغت را زنده می سازد.
عزیر نگاه کرد و دید استخوانهاي الاغ به هم پیوند خورد و گوشت، آن استخوانها را فراگرفت و به حالت سابق درآمد و زنده شد.
عزیر پس از دیدن آن منظره گفت: الان فهمیدم که خداوند قدرت هر کاری را دارد.
او از آنجا به شهرش برگشت و دید همه چیز دگرگون شده است. به همشهریانش گفت: من عزیر هستم. اما باور نکردند، اما وقتی تورات را از حفظ خواند، باور کردند. چون کسی جز او تورات را از حفظ نداشت.
در ابتدا هنگامی که عزیر از خانه بیرون رفته و عازم آن دهکده شده بود، 50 ساله بود و همسـرش در ماه آخر دوران حملش به سر می برد. اما پس از صد سال که به خانه برگشت، عزیر با همان حالت 50 سالگی بود و پسرش 100 سال داشت. خدا در آیه 259 سوره بقره به این داستان اشاره کرده و با نشان دادن کیفیت زنده کردن مردگان در قیامت، قدرت خود را به نمایش گذاشته است.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص218
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ خدا یا طاغوت؟
✅ سخن خدا در قرآن:
ما قطعاً در هر امّتی پیامبری به عنوان جانشین خود در زمین منصوب کردیم که به انسانها اعلام کند #عبد مطیع خدا باشید و از #اطاعت از طاغوت، (یعنی هر کسی غیر از خدا) دوری کنید. از بین انسانها برخی را که #اطاعت کردند، خدا با همین برنامه راهنمایی کرد و برخی که #اطاعت از خدا را نپذیرفتند، گمراهی شان قطعی شد. پس در زمین بگردید و ببینید عاقبت کسانی که گمراهی شان قطعی شد و این حرفها را دروغ می دانستند، چه شد؟
✍️ شرح: عبد خدا شدن و اطاعت از او یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در امور فردی و اجتماعی
📖 و لَقَدْ بَعَثْنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ (نحل، 36)
آیه شماره 228
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ مهمترین موضوع قرآن و نهج البلاغه چیست؟ و چرا؟
🌷 امام خامنه ای:
بايد مراقب بود؛ اين مراقبت همان چيزى است كه همه ى اديان و سرتاسر قرآن و نهج البلاغه متوجه به آن است؛ يعنى همان #تقوا. اينكه مى بينيد امير المؤمنين در دوران حكومت خود اين همه به #تقوا امر مى كند كه شايد كمتر موضوعى در نهج البلاغه به قدر #تقوا مورد تأكيد قرار گرفته است همچنين در دعاها و روايات چقدر از خدا #تقوا خواسته شده است و نيز در فرمايشهاى امام رضوان الله تعالى عليه آن همه در خصوص رعايت #تقوا تذكّر داده شده است، به خاطر همين است كه #تقوا «حصار» است. #تقوا، يعنى همان مراقبت دائمى شما از خودتان. اين حصارى است به گرد شما. مبادا بگذاريد اين حصار شكسته شود. (10/ 03/ 1378)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 50
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (230)
😈 سه راه نفوذ شیطان
حضـرت موسـی (ع) در محلی نشسـته بود که ناگهان ابلیس در حالی که کلاه رنگارنگی به سـر داشـت، به محضر او وارد شـد. کلاه خود را به عنوان احترام از سـر برداشت و سـلام کرد و بـا کمـال ادب در محضـر حضرت موسی (ع) ایستاد. موسی (ع) از او پرسید: تو کیستی؟
ابلیس گفت: من ابلیس هستم.
موسی گفت: خدا شر تو را از ما و دیگران دور کند.
ابلیس گفت: من آمده ام به خاطر عظمتی که نزد خدا داري، به تو سلام کنم.
موسی گفت: این کلاه چیست که بر سر گذاشته اي؟
ابلیس گفت: به وسیله این کلاه و زرق و برق و رنگهاي آن، دلهاي انسانها را می ربایم.
موسی گفت: از #گناهی برای من بگو که هرگاه انسان آن را انجام دهـد، تو بر او مسلّط می شوي و افسارش را به هر طرف خواستی، می کشی.
ابلیس گفت:
سه حالت است که هر کس داشته باشد، من بر او مسلط می شوم:
1️⃣ وقتی متکبّر و خودشیفته شود و از کارهای خودش خوشش بیاید.
2️⃣ وقتی کارهای خوب خود را بزرگ ببیند.
3️⃣ وقتی #گناهان خود را کوچک بشمارد.
📚داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص220
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ مزد ترجیح اطاعت از خدا بر اطاعت از والدین چیست؟
🌹 امام حسن عسکری (ع):
هرکس اطاعت از دستورات واجب و حرام پیامبر اکرم و امام علی را بر اطاعت از دستورات پدر و مادر خود ترجیح دهد، خدا به او خطاب می نماید:
همان طور که دستورات مرا بر هر چیزی ترجیح دادی، تو را بر دیگران ترجیح می دهم و تو را همنشین پیامبر و علی می کنم، همان طور که تو محبّت به آنها را بر محبت پدر و مادرت ترجیح دادی.
📖 منْ آثَرَ طاعَهَ أبَوَی دینِهِ مُحَمَّد وَ عَلی عَلَیْهِمَاالسَّلام عَلی طاعَهِ أبَوَی نَسَبِهِ، قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِهُ: لاَُؤَثِرَنَّکَ کَما آثَرْتَنی، وَلاَُشَرِّفَنَّکَ بِحَضْرَهِ أبَوَی دینِکَ کَما شَرَّفْتَ نَفسَکَ بِإیثارِ حُبِّهِما عَلی حُبِّ أبَوَیْ نَسَبِکَ.
📚 «تفسیر الإمام العسکری، ص ۳۳۳، ح ۲۱۰»
کانال سبک زندگی متقین
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (3)
س: لطفاً آیه ی زیر را توضیح دهید: «وَ لَوْ شِئْنا لَآتَيْنا كُلَّ نَفْسٍ هُداها وَ لكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي لَأمْلَأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أجْمَعينَ».
ج: خدا قدرت دارد که اجباراً همه ی انسان ها را مؤمن کند و کاری کند که همه اجباراً مؤمن شوند. او می تواند؛ امّا به آن ها اختیار داده که با اختیار رشد کنند. اختیار که آمد، بعضی گوش می دهند و بعضی گوش نمی دهند. کسانی که گوش ندادند، «لَأمْلَأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أجْمَعينَ» می شوند.
س: چرا همه ی انسان ها به راه خدا هدایت نمی شوند؟
ج: چون بنا نیست انسان ها به زور هدایت شوند. اگر می شد، خودِ خدا زورش از همه بیشتر بود و خودش همه را هدایت می کرد؛ ولی خدا این کار را نکرد؛ بلکه به انسان اختیار داد. پیغمبر فرستاد و راه را از چاه جدا کرد و فرمود: «این راه است و این چاه. به این طرف نرو و به این طرف بیا.»
عقل هم تأیید می کند و خودش می خواهد برود. اگر خدا می خواست به زور هدایت کند، همه را مثل درخت تابع می کرد. مگر هادی بالاتر از پیغمبر اکرم (ص) هست؟ چقدر به حرفش گوش ندادند؟ نه تنها گوش ندادند، بلکه می خواستند او را بکشند. این جور بوده است؛ چون ایشان طبق دستور خدا کار می کرد و کسی را به زور هدایت نمی کرد؛ بلکه با منطق و با نشان دادن عمل خوب و چیزهایی که مشوّق است، هدایت می کرد. بعضی آن قدر خبیث بودند که با دیدن همه ی این ها هم به راه نمی آمدند. بنابراین اجبار در کار نیست.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 @mottagheen
✅ عاقبت کسانی که گاهی با خدا هستند و گاهی بی خدا، چه می شود؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
برخی از انسانها فقط در بعضى از شرايط، عبد مطیع خدا هستند و از دستورات #واجب و #حرام او اطاعت می کنند؛ اگر خيرى به آنها برسد، دلشان به آن آرام مى گيرد و به اطاعت از خدا و انجام دستورات #واجب و #حرامش دل خوش مى كنند؛ اما اگر رنج و مصیبتی به آنها برسد، از عبد خدا بودن منصرف می شوند و از اطاعتش روبرمی گردانند. چنین کسانی «خسر الدنیا و الآخره» هستند و این همان زیان آشکار است.
📖 و مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ (حج، 11)
آیه شماره 229
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ اگر بخواهيم مشكلات دين و دنياى ما برطرف شود، چه باید بکنیم؟
🌷 امام خامنه ای:
چه موقع دنيا از عدالت و #تقوا برخوردار خواهد شد؟ وقتى كارگردانان حوادث عالم - يعنى مسئولان كشورها و رؤساى ملتها - داراى عدالت و #تقوا باشند؛ و الّا در هر كشورى اگر مسئولان آن - مثل رژيم طاغوت - از #تقوا و عدالت فرسنگها فاصله داشته باشند، در آن كشور نه عدالت معنا پيدا مى كند و نه #تقوا. بنابراين، اساس بايد درست باشد. اساسِ درست، آن نظام و حكومتى است كه بر پايه ى احكام الهى بنياد شده باشد و مسئولان آن از عدالت و #تقوا برخوردار باشند. مردم دنبال اين موضوع بودند. امروز نيز همين طور است. اگر بخواهيم مشكلات دين و دنياى ما برطرف شود، بايد بر اين نقطه - يعنى اقامه ى عدل و #تقوا- پافشارى كنيم. (19/ 10/ 1380)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 51
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (4)
س: لطفاً آیه ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» را توضیح دهید.
ج: دین دارای سه قسمت است: قسمت اول باورها؛ قسمت دوم تکالیف؛ قسمت سوم اخلاقیات و رفتارها.
منظور از دین، باورهاست. اگر انسان باور نکند که خدا هست و باور نکند که پیغمبر اکرم (ص) پیغمبر است، دیگر دینی در کار نیست؛ اما اگر باور کرد که دین هست، ولی نماز نمی خواند، او دین دارد؛ اما فاسق است. ولی اگر خدا را قبول نکند، دین ندارد؛ پس منظور از دین، عقاید دینی است. اگر کسی داشته باشد، مسلمان است و اگر نداشته باشد، کافر است. این عقاید را نمی شود اکراه کرد.
اگر من به کسی بگویم: «اگر باور کنی که خدا هست، تو را می کشم.» او هم می گوید: «من باور ندارم که خدا هست»؛ اما در دلش باور دارد. من این را از کجا می فهمم؟ من که نمی فهمم. این قابل اکراه نیست. یا اینکه کسی بگوید: «اگر پیغمبر اکرم (ص) را به پیغمبری قبول داشته باشی، تو را می کشم.» من هم می گویم: «قبول ندارم»؛ اما قلباً قبول دارم؛ ولی او که نمی فهمد.
عقاید قابل اکراه و اجبار نیستند؛ لذا وقتی بت پرستان مکّه، عمار یاسر را مجبور کردند که به پیغمبر اکرم (ص) بی ادبی و فحّاشی کند، این کار را کرد، اما دلش به عکس بود؛ لذا گریه کنان خدمت پیغمبر اکرم (ص) آمد و گفت: «چنین غلطی کرده ام.»
حضرت فرمودند: «اگر باز هم اجبار کردند، بگو و خودت را نجات بده. عیبی ندارد. ، ما آنچه را که در دل است، می خواهیم. اگر آن با ما باشد و زبان با آن ها، کافی است.»
پس منظور از دین، عقاید دینی است که ملاک مسلمانی است. این قابل اکراه نیست. اینکه بعضی به غلط خیال می کنند که به زور نمی شود فلان واجب را انجام دهی یا فلان حرام را ترک کنی، غلط است. منظور آیه، اکراه در عقاید است. این قابل اکراه نیست. خدا راست گفته است؛ چون «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ». خدا می گوید: «راه از چاه جدا شد و معلوم شد که خدا هست.» چرا؟ چرا بت غلط است؟ این روشن شد. حالا دیگر هر کس بسته به انصاف خودش، راحت می تواند بپذیرد و راحت می تواند انکار کند؛ اما قابل اکراه نیست.
اما اعمال بدنی قابل اکراه است؛ مثلاً می گویند: «نماز نخوان! اگر بخوانی، تو را می کُشیم.» خُب اگر بخوانی، می فهمند و نباید خواند. کار بدنی، دیدنی است؛ اما کار قلبی و عقیدتی، قابل دیدن نیست. این را نمی شود تحت اجبار و اکراه درآورد. اینکه عده ای از این آیه می فهمند که منظور، آزادی در عقیده است و هر کس هر راهی را خواست، بگیرد و برود و بگوید: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» این غلط است. معنایش این نیست.
س: آیه ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» چگونه با دستور دین مبنی بر قتل مرتد فطری جمع می شود؟
ج: قتل مرتد چه ربطی به آیه ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» دارد. «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» در عقائد است. دین یعنی عقائد. اگر عقیده ی کسی خراب بود، به او مسلمان نمی گویند؛ اما اگر عقائد او درست است و عمل نمی کند، مسلمان است. اگر نماز نمی خواند و روزه نمی گیرد، مسلمان است.
بنابراین منظور از اکراه، اکراهِ عقائدی است. اگر به شما بگویند: «اگر باور کنی که خدا هست، تو را می کشیم.» شما با زبان می گویی: «باور ندارم»؛ اما با قلبت قبول داری. این را کسی نمی فهمد؛ چون قابل اکراه نیست. چون جای عقائد، دل انسان است، کسی نمی بیند. اینکه «قابل اکراه نیست»، یعنی این؛ اما اگر بگویند: «اگر نماز بخوانی، تو را می کشیم»؛ وقتی بخوانی، می بینند. اینجا اکراه دارد. پس منظور از عقائد، اعمال ظاهری نیست؛ بنابراین با مرتد جمع می شود. اینکه به مرتد بگویند: «اگر عقیده به اسلام نداشته باشی، باید بروی؛» درست می شود. این اشکالی ندارد. آن کاری به این ندارد.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ روش عملی شکر نعمتهای خدا چیست؟
🌹 امام صادق (ع):
شکر نعمت در دوری از #حرامها است.
✍️ شرح: شکر نعمت به این است که از نعمت در نافرمانی از صاحب نعمت استفاده نکنیم. این یعنی گناه نکردن.
📖 شكْرُ اَلنِّعْمَةِ اِجْتِنَابُ اَلْمَحَارِمِ
📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۹۵
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ چرا شیرینی عبادت را نمی چشیم؟
🌹 امام صادق (ع):
دنبال شیرینی عبادت بودم. آن را در ترک #گناه یافتم.
📖 طلَبْتُ حَلاَوَةَ اَلْعِبَادَةِ فَوَجَدْتُهَا فِي تَرْكِ اَلْمَعْصِيَةِ
📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۲ , صفحه۱۷۳
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ ایمان چگونه کامل می شود و چگونه ناقص؟
🌹 امام صادق (ع) فرموده:
هر کس در حالی به ملاقات خدا برود که اعضای بدن خود را از ارتکاب #حرام حفظ نموده و هر یک از اعضای بدنش #واجبات مخصوص به خود را انجام داده، با ایمان کامل به ملاقات خدا رفته و از اهل بهشت است.
و هر کس در انجام #واجبی از #واجبات مخصوص هر یک از اعضای بدن خیانت کند یا از فرمان خدا پا را فراتر گذارد، با ایمان ناقص به ملاقات خدا رفته است.
✍️ شرح : طبق این حدیث، راه کامل کردن ایمان، انجام تمامی #واجبات و ترک تمامی #حرامها است.
📖 منْ لَقِيَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَافِظاً لِجَوَارِحِهِ مُوفِياً كُلُّ جَارِحَةٍ مِنْ جَوَارِحِهِ مَا فَرَضَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهَا لَقِيَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُسْتَكْمِلاً لِإِيمَانِهِ وَ هُوَ مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ وَ مَنْ خَانَ فِي شَيْءٍ مِنْهَا أَوْ تَعَدَّى مَا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا لَقِيَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَاقِصَ اَلْإِيمَانِ.
📚 منبع: الکافي , جلد۲ , صفحه۳۳
📱 کانال سبک زندگی متقین:
🆔@mottagheen
✅ اشکال اصلی یهودیان و مسیحیان چیست؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
یهودیان، عالمان خود را ارباب خود می دانستند نه خدا را. مسیحیان هم راهبان خود را و مسیح را ارباب خود می دانستند نه خدا را. این در حالی بود که فرمانی که به همه آنها داده شده بود، این بود که فقط #عبد خدای واحد باشند. خدایی که در جهان، فرماندهی جز او نیست و از شریک داشتن در فرماندهی جهان، مبرّاست.
✍️ شرح: عبد خدا بودن یعنی اطاعت از دستورات #واجب و #حرام خدا مثل یک عبد.
📖 اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا إِلهاً واحِداً لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ (توبه، 31)
آیه شماره 230
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ لازمه عدالتخواهی عدالتخواهان چیست؟ عدالت شخصی یعنی چه؟
🌷 امام خامنه ای:
در امير المؤمنين عدالت شخصى در حدّ اعلى بود؛ همان چيزى كه از آن به #تقوا تعبير مى كنيم. همين #تقواست كه در عمل سياسى او، در عمل نظامى او، در تقسيم بيت المال توسط او، در استفاده ى او از بهره هاى زندگى، در هزينه كردن بيت المال مسلمين، در قضاوت او و در همه ى شئونِ او خودش را نشان مى دهد. در واقع در هر انسانى، عدالت شخصى و نفسانى او، پشتوانه ى عدالت جمعى و منطقه ى تأثير عدالت در زندگى اجتماعى است. نمى شود كسى در درون خود و در عمل شخصىِ خود #تقوا نداشته باشد، دچار هواى نفس و اسير شيطان باشد، اما ادّعا كند كه مى تواند در جامعه عدالت را اجرا كند. چنين چيزى ممكن نيست. هركس كه بخواهد در محيط زندگى مردم منشأ عدالت شود، اوّل بايد در درونِ خود #تقواى الهى را رعايت كند. #تقوا به همان معنايى كه در ابتداى خطبه عرض كردم يعنى مراقبت براى خطا نكردن . (26/ 12/ 1379)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 52
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ درسی از لقمان حکیم
🌷 لقمان حکیم به فرزندش فرمود:
فرزنـدم! بـا علمـا هم صـحبت بـاش و به ایشـان نزدیک شو. با آنان همنشـینی کن و در خانه شان به حضورشان برس، شایـد شـیفته آنها شوي و از آنان شوی. مخصوصاً با عالمان #باتقوا بنشـین، زیرا ممکن است رحمت از جانب خدا بر آنها نازل شود و شامل حال تو نیز گردد.
اگر فرد شایسـته ای هستی، از اهل #گناه و کم عقلهایی که از دستورات خدا اطاعت نمی کنند، دوري کن. چه بسا بلایی از جانب خداوند به آنها برسد و تو نیز که با آنان هستی گرفتار آن شوي.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص 217
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (5)
س: منظور از آیه ی «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ» چیست؟ آیا بر جبر دلالت ندارد؟
ج: نه خیر؛ در کنار شاکله، اختیار هم هست. شاکله یعنی باور انسان. هر باوری داشته باشد، به طرف آن می رود و نمی تواند بر خلاف آن عمل کند. اگر باور کسی این است که فلان آدم، بد است، به طرف او نمی رود. اگر باور کنم که این راه، خطرناک است، نمی روم. باور، هر طور باشد، انسان اسیر آن است. باور به انسان شکل می دهد و می شود شاکله.
س: اعمال انسان که مشخص و معلوم است؛ پس اینکه انسان اختیار دارد، یعنی چه؟
ج: اختیار هم مشخص و معلوم است. اختیار، جزء اعمال انسان است. بنابراین چون انسان اختیار دارد، هر کاری می تواند بکند و اعمالش را از روی اختیار انجام می دهد. بعداً یقه ی آدم را می گیرند. اگر اختیار نبود، تکلیفی هم نبود و خدا از انسان چیزی نمی خواست. آن وقت مثل درخت بود که رشد می کرد و به وقتش گل می داد و به وقتش ثمر می داد. کسی هم از او چیزی نمی خواست؛ اما چون خدا به انسان اراده داده، می تواند هم انجام دهد و هم انجام ندهد. پس جای تکلیف هست. خدا می گوید: «بکن!» او نمی کند و خدا یقه اش را می گیرد و می گوید: «مگر نمی توانستی بکنی؟ پس چرا نکردی؟»
بنابراین اعمال انسان مبتنی بر اراده و اختیار است. همان طور که خدای متعال می داند انسان در آینده چه خواهد کرد، می داند که همه ی کارها را بر اساس اراده و اختیار خودش خواهد انجام داد. آنجا یقه اش را می گیرند که: «چرا دزدی کردی؟» حرفی هم نمی تواند بزند. اگر می گفت: «اراده نداشتم»، از او می پذیرند؛ اما اراده دارد.
س: اگر یک دزد بپرسد: «آیا این مقدّر است که من باید تمام عمرم را دزدی کنم؟» جوابش چیست؟
ج: نه؛ باید ندارد. تا بگویی: «باید»، می گویند: «پس دیگری که کنار تو بود، چرا دزدی نکرد؟» پس معلوم می شود که دزدی، باید ندارد. خودت دلت خواست. خواستی زحمت نکشی و یک شبه ثروتمند شوی، لذا دزدی کردی. اما باید ندارد. اگر باید داشت، همه باید دزدی می کردند. خودت با اختیار حساب کردی و دیدی زحمت این کار، کم است و درآمدش زیاد؛ لذا رفتی؛ اما دیگری نرفت. این ها باید ندارد. در فعل، باید نیست.
س: آیا خدا می داند که ما دزد می شویم؟
ج: می داند؛ اما خودت می کنی. با اراده ی خودت دزدی می کنی. با اراده می کنی. اگر دیگری تو را وادار به دزدی کند و اختیار نداشته باشی، معذور هستی؛ اما با اراده و اختیار خودت دزدی می کنی. این را خدا می داند. کجای این اشکال دارد؟ اگر بدون اراده می کردی، محکوم نبودی؛ اما خودت می نشینی و فکر می کنی و ترجیح می دهی که کار خوبی است؛ بعد دزدی می کنی. هر کاری که با اراده کرده ای، به پای خود توست. کارهایی را که مربوط به اراده ی شما نیست، خدا از شما نمی خواهد.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ راه رسیدن به عافیت طولانی چیست؟
🌺 جواب امام صادق (ع) :
هر كس دوست دارد از عافيت طولانى برخوردار شود، باید اهل #تقوا شود.
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #گناهان در زندگی فردی و اجتماعی.
📖 من سَرَّهُ طولُ العافِيَةِ فَلْيَتَّقِ اللّهَ.
📚 بحار الأنوار : ج 72 ص 232
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ راه رسیدن به خوشبختی چیست؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
ای مسلمین! اهل رکوع و سجود شوید و #عبد مطیع مولایتان که خالق شماست، شوید و کارهای خیر را که همان دستورات #واجب و #حرام خداست، انجام دهید، تا در معرض خوشبختی قرار گیرید.
📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (حج، 77)
آیه شماره 231
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چه کنیم که خدا به کارهایمان برکت دهد؟
🌷 امام خامنه ای:
خداى متعال گاهى با پول كم، بركت خودش را اعطاء مى كند. گاهى با پول زياد و با فراوانى درآمد، بركت از انسان گرفته مى شود. وقتى انسان #تقوا داشته باشد، وقتى براى خدا كار كند و اخلاص پيشه نمايد، خداى متعال به كارهايش بركت مىدهد. (02/ 06/ 1378)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 53
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (6)
س: آیا هر کس که به دنیا می آید، از همان ابتدا مشخص است که بهشتی است یا جهنمی؟
ج: برای چه کسی مشخص است؟
س: برای خدا.
ج: او می داند که شما ان شاء الله وقتی رشد می کنی، دلت می خواهد به آن طرف بروی و عوضی شوی؛ اما جلو تو را نمی گیرد. به شما اراده داده است. پس وقتی رفتی، به گردن خود توست. در نامه ی عملت می نویسند: «او دزدی کرد.» و خدا یقه ات را می گیرد. خودش می بیند. جاهل که نیست. خودش انسان را خلق کرده است. آفریننده ی انسان، خود اوست. هر کاری که می کنی، او دائماً حضور دارد و اطلاع دارد؛ بنابراین می گوید: «نکن!» اگر مخالفت کردی، به پایت می نویسند.
س: وقتی برای او مشخص و معلوم است، پس چرا خلق کرده است؟
ج: خلق کرده که شما رشد کنی و به کمال برسی. اگر این راه را بروی، می دانی چقدر رشد می کنی و چیز گیرت می آید؛ منتهی شما دنبال شکم و شهوت می روی؛ لذا خراب می شود. خدا دستور را داده و تو را آزاد گذاشته است. اگر مخالفت کنی، در قیامت یقه ات را می گیرد. شما آزادی. می توانی این کار را بکنی و می توانی نکنی.
س: می گویند ...؟
ج: بنا شد که «می گویند» را کنار بگذاریم و ببینیم واقعیت چیست. جبر درست نیست. هر کس بدی می کند، آزاد است. اگر خوبی هم می کند، آزاد است. کسی یقه اش را نمی گیرد که حتماً باید بد شوی. آیا این طور است؟
خدا فرموده: «اگر به جایی می روی که در نتیجه بد می شوی، حق نداری بروی! کتاب بد نخوان! با آدم بد معاشرت نکن! در شهر بد زندگی نکن! تو آزاد هستی. می توانی مخالفت کنی و بروی.» اما شما بی دین می شوی. اگر بی دین شدی، یقه ات را می گیرد و می گوید: «مگر نگفتم نرو؟ می توانستی نروی. چرا دیگران نرفتند و تو رفتی؟» لذا انسان محکوم می شود. بنابراین خدا اطلاع دارد. مثل من جاهل نیست. او علم مطلق است؛ اما در عین حال دستوراتی در افعال صادر کرده است که اگر بر خلاف آن عمل کنی، چون با اراده کرده ای، یقه ات را می گیرد. اما اگر اراده نباشد، شما مسئول و مکلّف نیستی.
س: وقتی خدا می گوید، پس مشخص است که من به جهنم می روم؟
ج: غلط می کنی. چطور دیگری به جهنم نمی رود؟ تو هم مثل او راه برو. چه کسی گفته؟ خدا که یقه ات را نگرفته که به جهنم بروی. دزدی نکن تا به جهنم نروی. چه کسی به تو گفته دزدی کنی؟ آیا دزدی واجب است؟
س: آیا در کل مشخص است یا نه؟
ج: کل ندارد. کل هم همین طور است. چه کسی گفته دزدی کنی؟ اگر هزار نفر هم دزدی کنند، همه محکوم هستند. آن وقت خدا می گوید: «گفتیم دزدی بد است؛ نکن! چرا کردی؟» این انسان محکوم است؛ اما اگر دزدی کنی، او می داند. اگر دزدی کنی، او می داند؛ مثل این چشم های الکترونیکی که وهابی ها در مکه و مدینه می گذارند تا ببینند ما چه می کنیم. بعضی اطلاع ندارند و ممکن است کارهایی بکنند و آن ها می فهمند و می بینند و یقه اش را می گیرند.
خدا همیشه حاضر و ناظر است. دیگران نمی فهمند؛ اما او می فهمد که چه کردی. به تو گفته: «نکن!» می توانی نکنی و می توانی بکنی. اگر مخالفت کردی، او علم دارد ولی خودت کرده ای؛ لذا یقه ات را می گیرد. بنابراین هر کس قدم خلاف بردارد، با اختیار و اراده برداشته است و خدا پدرش را در می آورد؛ چون نظم زندگی دیگران را به هم می زند. حق ندارد این کار را بکند. اگر کاری که موجب خون ریزی به ناحق است، اعدامش می کنند یا به او شلاق می زنند و می گویند: «چرا کردی؟»
مردم باید در محیطی مثل بهشت زندگی کنند. نه کسی به ناحق دست به مال مردم بزند؛ نه کسی به ناموس مردم تجاوز کند و نه کسی حرمت کسی را زیر پا بگذارد. همه با هم دوست و عین برادر در صلح و صفا مثل بهشت زندگی کنند. چرا کاری کردی که اوضاع را خراب کردی؟ خدا پدرت را درمی آورد. چرا دزدی کردی؟ یک بیچاره یک عمر زحمت کشیده و پولی به دست آورده است. تو یک شبه می زنی و می روی. فردا هم می بری قمار می کنی؛ عرق می خوری و معتادی و کثافت کاری می کنی. چه شد این؟ آن وقت راه باز می شود و دومی هم می آید. سومی هم می آید. ناگهان شب باید در را قفل کنی. دو قفل بزنی؛ سه قفل بزنی؛ باز هم می دزدند. شما این کار را کردی و یقه ات را می گیرند و پدرت را درمی آورند. اگر خودت هم بودی، همین کار را می کردی. این طور نیست؟ اگر کسی بیاید خانه ی شما را لخت کند و برود، با او چه می کنی؟
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
🌷 داستان کوتاه (75)
✅ چهل خانه
مردی از انصار خدمت پیامبر خدا (ص) آمد و عرض کرد: من خانه ای در فلان محل خریده ام و نزدیکترین همسایه ام آدمی است که امید خیری از او ندارم و از شرش نیز خاطر جمع نیستم.
رسول خدا (ص) به علی (ع) ، سلمان، اباذر و شاید مقداد دستور دادند که با صدای بلند در مسجد فریاد بزنند که هر کس همسایه اش از آزار او آسوده نباشد، ایمان ندارد. آنان نیز در مسجد سه بار فرمایش حضرت را با صدای بلند به مردم اعلام کردند. سپس حضرت با دست اشاره کرد و فرمود: چهل خانه از چپ و راست و جلو و عقب، همسایه محسوب می شود.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 3 ص 42
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (76)
📣 کامل تمار می گوید:
امام باقر (ع) فرمود: آیا می دانی در آیه «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»، مؤمنانی که خوشبخت می شوند، چه کسانی هستند؟
من به امام گفتم: شما آگاه تر هستید.
امام باقر (ع) فرمود: منظور، آن مؤمنانی هستند که #تسلیم دستورات خدا هستند و این #تسلیم شدگان، همان افراد نجیبند. مؤمنان #تسلیم خدا، غریب و کمیابند. خوشا به حال این غریبها.
✍️ شرح: تسلیم خدا شدن یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها.
📖 عنْ كَامِلٍ اَلتَّمَّارِ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ أَ تَدْرِي مَنْ هُمْ قُلْتُ أَنْتَ أَعْلَمُ قَالَ قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ اَلْمُسَلِّمُونَ إِنَّ اَلْمُسَلِّمِينَ هُمُ اَلنُّجَبَاءُ فَالْمُؤْمِنُ غَرِيبٌ فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ .
📚 الکافي , جلد۱ , صفحه۳۹۱
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen