eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (10) س: امام کاظم (ع) فرمودند: «إِنَّ لُقْمَانَ قَالَ لِابْنِهِ تَوَاضَعْ لِلْحَقِّ تَكُنْ اَعْقَلَ النَّاسِ»؟ ج: حق یعنی هست؛ یعنی چیزی که هست. انسان باید همیشه هست را هست ببیند. نمی تواند بگوید نیست. عقل می گوید: «هست.» حق از هر دریچه ای خود را نشان داد، باید بگوییم حق است و آن را بپذیریم و در برابر آن، متواضعانه آن را قبول کنیم. این علامت آن است که عقل، خوب کار می کند؛ و الّا اگر شما حق را قبول نکنی، معلوم می شود که درست کار نمی کند و الّا حق، باور کردنی است. س: در ادامه فرمودند: «يَا بُنَيَّ إِنَّ الدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيها عَالَمٌ كَثِيرٌ»؟ ج: همه ی کسانی که در دنیا غرق می شوند، در پست و ریاست دنیا، در پول و... در نتیجه حرف ها از بین می روند. مواظب باش به طرف دریا نروی. به طرف عمق دریا نروی. به همان جایی که عمق آب کم است، اکتفا کن. س: چرا دنیا به دریا تشبیه شده است؟ ج: چون دریا بزرگ است و وسعت دارد. دنیا هم وسعت دارد. دنیا از چه موقعی شروع شده است؟ هست و باز هم خواهد بود. دریا امواج سهمگین دارد. دنیا هم امواج دارد. گاهی مشروطه بالا می آید. گاهی رضا شاه بالا می آید. گاهی منافقین بالا می آیند. خلاصه هر زمان موجی می زند. در این بحر از این حرف ها هم هست. انسان باید در این بحر یک کشتی نجات داشته باشد. خدا می فرماید: «کشتی نجات، تقواست.» هر کس این را گفت، با خدا هماهنگ است و حرف او درست است. اگر چیزهای دیگر گفت، معلوم می شود آشنا نیست. بدون تقوا نمی شود در این دریا زندگی کرد. اصلاً نمی شود. س: در ادامه فرمودند: «فَلْتَكُنْ سَفِينَتُكَ فِيهَا تَقْوَى اللَّهِ»؟ ج: خوب گفته است. معلوم می شود به لقمان حکیم بی خود حکیم نگفته اند. معنای حکیم این نیست که حکمتِ فلسفه به او داده اند. خدا به او حکمت عملی داده است. برای اینکه اشتباه نشود، خود خدا حکمت او را بیان کرده است. در قرآن کریم فرمود: «وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ اَنِ اشْكُرْ لِلَّه‏». حرف «اَن» در این آیه، تفسیریه است. به این معنی که ما این طور به او حکمت دادیم: «در برابر خدا که منعم به نعمت های زیاد است، سپاس گزار باش!» این حکمت عملی است. همچنین «لا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاس‏: بر روی زمین متکبرانه راه نرو.» این حکمت عملی است. همچنین «وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنكَرِ». این حکمت عملی است. پس آیه یعنی حکمت عملی به او دادیم. خدا حکمت علمی را به کسی نداده است. باید زحمت بکشند. حالا حالاها اشتباه در آن هست تا برسند به جایی که ان شاء الله دیگر غلط ها اصلاح شود. س: در ادامه فرمودند: «وَ حَشْوُهَا الْإِيمَانَ»؟ ج: تقوا که بدون ایمان نمی شود. باید آن را پر از ایمان کنی تا بتوانی تقوا را مراعات کنی و خود را از این امواج حفظ کنی. س: در این حدیث «حَشْو» یعنی چه؟ ج: یعنی داخل، چیزهایی که در آن هست؛ مثل متّکا که در آن پر یا پنبه می ریزند و می گویند «حَشْو». س: در ادامه فرمودند: «وَ شِرَاعُهَا التَّوَكُّلَ»؟ ج: کشتی های سابق با شراع جلو می رفتند. پرده ی بزرگی بود که باد به آن می خورد و به آن فشار می آورد و کشتی را جلو می برد. شراع آن، توکل است. بدون توکل هم نمی شود. انسان یا باید توکل کند یا به پاچه ی دیگران ور برود و دنبال این تلفن و آن شخصیت باشد تا کارش راه بیفتد. آن وقت مشکل پیش می آید. س: در ادامه فرمودند: «وَ قَيِّمُهَا الْعَقْلَ»؟ ج: اگر عقل نباشد، نه ایمان هست، نه تقوا و نه توکل؛ پس آنچه همه ی این ها را سر پا نگه می دارد، عقل است. عقل هم باید باشد. س: در ادامه فرمودند: «وَ دَلِيلُهَا الْعِلْمَ»؟ ج: اگر علم نداشته باشیم، مثل آدمی هستیم که می خواهد به بیابان برود و راه را بلد نیست. چه می کند؟ گم می شود. پس علم هم لازم است. باید بدانی چه چیز خوب است و چه چیز بد؛ چون می خواهی تقوا را مراعات کنی، باید حرام و حلال را یاد بگیری و بعد بتوانی مراعات کنی. س: در ادامه فرمودند: «وَ سُكَّانُهَا الصَّبْرَ»؟ ج: بدون صبر هم نمی شود. هر کس می خواهد به این دنیا بیاید، صبر می خواهد. از بچگی صبر می خواهد تا مردن. فقط مردگان هستند که دیگر صبر نمی خواهند. تا آدم زنده است، باد مخالف از چپ و راست می آید. حرف می زنند. کار می کنند. انسان اذیت می شود. اگر صبر نباشد، باید فوراً دست به یقه شود و با مردم کشتی بگیرد. صبر هم لازم است. این ها که جمع شود، ان شاء الله انسان در این دریای پر خطر به سلامت عبور می کند. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 12) 🔻 دشمن درونی؟ ✅ نفس اماره ات را (که از تو هوسهای می خواهد،) دشمنی بدان که با آن مبارزه می کنی و آن را قرضی بدان كه بايد پس بدهى. زيرا تو طبيب نفس خودت هستی و از علائم سلامتي اش آگاهى. درد آن و درمان آن بر تو آشكار است. بنابراين ببين با نفس خود چه مي كنى. ✍️ شرح: کسی که گناه می کند، نفسش بیمار است و تنها راه درمان نفس، ترک است. 📖 اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهُ وَ عَارِيَةً تَرُدُّهَا - فَإِنَّكَ قَدْ جُعِلْتَ طَبِيبَ نَفْسِكَ وَ عُرِّفْتَ آيَةَ اَلصِّحَّةِ وَ بُيِّنَ لَكَ اَلدَّاءُ وَ دُلِلْتَ عَلَى اَلدَّوَاءِ فَانْظُرْ قِيَامَكَ عَلَى نَفْسِكَ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ راه عملی چیست؟ 🌹 امام خامنه ای: در تمام اعمال شبانه روز، را پيشه خود بكنيد؛ يعنى مراقب گفتار و كردار و عمل و تصميم و اقدام خودتان باشيد و نگذاريد كه هواهاى نفسانى، شما را از راه خدا و از تكليف الهى منحرف بكند. شيطان به اتكاى نفس اماره و هواهاى نفسانى و خودخواهى ها و منيتها و هوسهاى ما، ما را از صراط مستقيم الهى منحرف مى كند. بايد مانند آن كسى كه در پيچ و خمهاى يك راه كوهستانى خطرناك، مراقب هر حركت و هر قدم پيشرفت خود است، مواظب باشيم. اين ؛ يعنى مراقب بودن، خدا را در همه ى كارها شاهد و ناظر دانستن، از خطاها و اشتباهاتى كه سر مى زند، زود توبه كردن، به خدا اتكا كردن، از خدا كمك خواستن، به خدا التجا بردن. (07/ 02/ 1369) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 174 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ برخی از نعمتهای بهشتی چیست؟ 🌺 جواب خدای : قطعاً : 🔸 در جايگاهى امن خواهند بود. 🔸 در بوستانها و كنار چشمه ‏سارها. 🔸 لباسهایی از پرنيانِ نازك و ديبا مى ‏پوشند 🔸 روبروی هم بر تختهای بهشتی می نشینند. 🔸 آنها را به ازدواج همسرانِ بهشتی در می آوريم. 🔸 در آنجا هر ميوه‏ اى را [كه بخواهند،] آسوده خاطر درخواست مى‏ کنند. 🔸 در آنجا دیگر مرگی نخواهند چشيد 🔸 خدا آنها را از عذاب جهنم حفظ مى‏ کند. 🔹 اين بخششى است از جانب پروردگار تو. اين است همان خوشبختی و پیروزی بزرگ. ✍️ شرح: کسانی هستند که در دنیا را انجام داده و را ترک می کنند. 📖 إنَّ الْمُتَّقينَ في‏ مَقامٍ أَمينٍ * في‏ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ * يَلْبَسُونَ مِنْ سُندُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُتَقابِلينَ * كَذلِكَ وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عينٍ * يَدْعُونَ فيها بِكُلِّ فاكِهَةٍ آمِنينَ * لا يَذُوقُونَ فيهَا الْمَوْتَ إِلاَّ الْمَوْتَةَ الْأُولى‏ وَ وَقاهُمْ عَذابَ الْجَحيمِ * فَضْلاً مِنْ رَبِّكَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (دخان، 51 تا 57) آیه شماره 45 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ در مواجهه با قرآن، کدام یک اولویت دارد؟ قرائت قرآن، حفظ قرآن یا عمل به آن؟ 🌷 امام حسن (ع): تنها کتابی که از خدا در دنیا باقی مانده، قرآن است، پس قرآن را راهبر و فرمانده خود قرار دهید، تا شما را به مسیر درست هدایت کند. شکی نیست که نزدیک‌ترین مردم به قرآن کسانی هستند که به دستورات واجب و حرام آن عمل کنند، گرچه آیات آن را حفظ نکرده باشند؛ و دورترین مردم از قرآن کسانی هستند که به دستورات واجب و حرام آن عمل نمی کنند گرچه قاری قرآن باشند. 📖 ما بَقِیَ فِی الدُّنْیا بَقِیَّةٌ غَیْرَ هَذَا القُرآنِ فَاتَّخـِذُوهُ إماما یَدُلُّکُمْ عـَلی هُداکُمْ، وَ إنَّ أَحَقَ النّاسِ بِالقُرآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ إنْ لَمْ یَحْفَظْهُ وَ أَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ یَعْمَلْ بِهِ وَ إنْ کانَ یَقْرَأُهُ. 📚 ارشاد القلوب، دیلمی، ج 1 ص 79 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (112) ✅ ابو صباح کنانی به امام جعفر صادق (ع) گفت: ما به خاطر شما چه زخم زبانها از مردم می شنویم! امام به او فرمود: چه زخم زبانهایی به خاطر من می شنوید؟ او گفت: هر گاه با مردي درگیري لفظی پیدا می کنم، به من می گوید: اي جعفری خبیث! امام جعفر صادق (ع) فرمود: شما را این گونه به خاطر من سرزنش می کنند؟ ابو صباح گفت: آري. امام فرمود: به راستی چقدر اندکند از شما آنها که از جعفر کنند. این را بدان که صحابی من کسی است که شدید باشد و براي خالقش کار کند و به پاداش او امیدوار باشد. اصحاب من چنین افرادي هستند. ✍️ شرح: از امام یعنی انجام واجبات و ترک گناهان. یعنی دوری از گناه. 📖 قالَ أَبُو اَلصَّبَّاحِ اَلْكِنَانِيُّ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا نَلْقَى مِنَ اَلنَّاسِ فِيكَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ مَا اَلَّذِي تَلْقَى مِنَ اَلنَّاسِ فِيَّ فَقَالَ لاَ يَزَالُ يَكُونُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اَلرَّجُلِ اَلْكَلاَمُ فَيَقُولُ جَعْفَرِيٌّ خَبِيثٌ فَقَالَ يُعَيِّرُكُمُ اَلنَّاسُ بِي فَقَالَ لَهُ أَبُو اَلصَّبَّاحِ نَعَمْ قَالَ فَقَالَ مَا أَقَلَّ وَ اَللَّهِ مَنْ يَتَّبِعُ جَعْفَراً مِنْكُمْ إِنَّمَا أَصْحَابِي مَنِ اِشْتَدَّ وَرَعُهُ وَ عَمِلَ لِخَالِقِهِ وَ رَجَا ثَوَابَهُ فَهَؤُلاَءِ أَصْحَابِي . 📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۷۷ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (11) س: آیا خیال، آینه ای نیست که انسان خدا را با آن بفهمد؟ ج: عکس هایی که انسان با چشم می بیند، به خیال منتقل می شود. شما صورتی را که می بینی، چهل سال دیگر هم می توانی لنگه ی آن را در ذهنت بیاوری. این همان قدرت خیال است. صور مختلف که انسان در زندگی در خواب و بیداری می بیند، همه در خیال بایگانی می شود و در تشکیل خواب اثر زیادی دارد. اَشکالی که انسان در خواب می بیند، از همان خزانه برمی دارد و به کار می گیرد. س: آیا ما قبل از اینکه خدای واقعی را درک کنیم، با خیالمان یک خدای خیالی را می پرستیم؟ ج: اگر به آن صورت بدهیم، می شود خیالی. خیلی ها به آن صورت می دهند و می گویند نور است؛ لذا صورت بت به او می دهند. اگر صورت بدهیم، کار خیال است. س: صورت بدهیم یعنی چه؟ ج: مردم صورت می دادند و از این جهت قرآن کریم فرمود: «صورت ندارد.» س: بعضی می گفتند: «خدا نور است»؟ ج: بله می گفتند: «نور است؛ یک قلمبه نور است.» حالا هم می گویند. س: نور هم یکی از صفات خداست؟ ج: نه؛ آن ها نور خورشیدی را می گفتند. س: یعنی اینکه خدا را در خیالمان بدون اینکه صورت بدهیم، نور بدانیم؟ ج: نه؛ اگر صورت ندهید، دیگر خیال نیست. فقط چیزهایی صورت دارند و جای آن ها خیال است. خدا معناست. او در جایی که ظرف مفاهیم و معانی است، جا دارد و صورت هم ندارد. س: عقل می شود؟ ج: دیگر معلوم نیست. عقل آنجا به معانی می رسد. همان طور که در خیال به صورت ها می افتد، آنجا هم به معانی می رسد. س: آیا وهم هم از جنس خیال است؟ ج: وهم هم همان مفاهیم و معانی را درست می کند. این ها هر کدام کارخانه هایی هستند که وجودشان در زندگی لازم است و بدون آن نمی شود؛ منتهی همه باید تنظیم شود. هم از آن استفاده شود و هم تنظیم شود که هر کدام از وظیفه ی خود تجاوز نکنند. س: کاربرد آن در مسیر الی الله چیست؟ ج: این مسیر کار خیال نیست. کار خیال نیست. فقط باید معنا داشته باشد. آن که عقل به آن ایمان دارد و باور کرده است و هست و او هم این همه کمالات دارد که توانسته است این همه مخلوق را خلق کند، اشاره به آن می شود. بیشتر از این دیگر نمی شود. هر چه عبادت با اخلاص بیشتر بکنیم، او به انسان نزدیک تر می شود. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 13) ✅ ای پسر جُندَب! تمامى خیر و شر پيش روى توست و هرگز تا پيش از آخرت نه تمام خير را درك می كنى و نه تمام شرّ را. چرا كه خدا تمام خير را در بهشت و تمام شرّ را در جهنم قرار داده است. چون این دو جاودانند. پس بر هر كس كه خدا او را هدايت کرده و به ايمان گرامى داشته و شعور و آگاهي به او الهام كرده و در وجودش عقلى گذاشته تا با كمك آن با نعمتهاى خداوند آشنا شود و هر کس خدا به او علم و حكمتى داده تا به تدبير امور دين و دنيايش پردازد، است كه خود را وادار كند كه (با از خدا) شاكر خدا باشد و خدا را ياد كند و از دستورات واجب و حرام خدا سرپيچى نكند، چرا که خدا هم در گذشته و پس از تولد به او نعمت داده و هم به او وعده پاداش داده و هم اينكه هيچ تكليفى بيش از طاقت و توان بر او بار نكرده و هم اینکه كمك به او را تعهّد نموده تا انجام تكاليف محوّله بر او آسان شود و فرموده: در انجام همین تكاليف اندك از او طلب يارى كنند. اما اين انسان که مشمول هدايت و نعمت خداست، از انجام دستورات و او روى گردان است و از انجام درمانده است و لباس سهل انگارى و بى‌اعتنایی پوشيده است و مطيع هوسهای خود شده و رهسپار مسیر هوسهای شده و دنيا را بر آخرت ترجيح داده و با اين حال آرزوى بهشت هم دارد! 📖 يا اِبْنَ جُندَب اَلْخَيْرُ كُلُّهُ أَمَامَكَ وَ إِنَّ اَلشَّرَّ كُلَّهُ أَمَامَكَ وَ لَنْ تَرَى اَلْخَيْرَ وَ اَلشَّرَّ إِلاَّ بَعْدَ اَلْآخِرَةِ لِأَنَّ اَللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ جَعَلَ اَلْخَيْرَ كُلَّهُ فِي اَلْجَنَّةِ وَ اَلشَّرَّ كُلَّهُ فِي اَلنَّارِ لِأَنَّهُمَا اَلْبَاقِيَانِ وَ اَلْوَاجِبُ عَلَى مَنْ وَهَبَ اَللَّهُ لَهُ اَلْهُدَى وَ أَكْرَمَهُ بِالْإِيمَانِ وَ أَلْهَمَهُ رُشْدَهُ وَ رَكَّبَ فِيهِ عَقْلاً يَتَعَرَّفُ بِهِ نِعَمَهُ وَ آتَاهُ عِلْماً وَ حُكْماً يُدَبِّرُ بِهِ أَمْرَ دِينِهِ وَ دُنْيَاهُ أَنْ يُوجِبَ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ يَشْكُرَ اَللَّهَ وَ لاَ يَكْفُرَهُ وَ أَنْ يَذْكُرَ اَللَّهَ وَ لاَ يَنْسَاهُ وَ أَنْ يُطِيعَ اَللَّهَ وَ لاَ يَعْصِيَهُ لِلْقَدِيمِ اَلَّذِي تَفَرَّدَ لَهُ بِحُسْنِ اَلنَّظَرِ وَ لِلْحَدِيثِ اَلَّذِي أَنْعَمَ عَلَيْهِ بَعْدَ إِذْ أَنْشَأَهُ مَخْلُوقاً وَ لِلْجَزِيلِ اَلَّذِي وَعَدَهُ وَ اَلْفَضْلِ اَلَّذِي لَمْ يُكَلِّفْهُ مِنْ طَاعَتِهِ فَوْقَ طَاقَتِهِ وَ مَا يَعْجِزُ عَنِ اَلْقِيَامِ بِهِ وَ ضَمِنَ لَهُ اَلْعَوْنَ عَلَى تَيْسِيرِ مَا حَمَلَهُ مِنْ ذَلِكَ وَ نَدَبَهُ إِلَى اَلاِسْتِعَانَةِ عَلَى قَلِيلِ مَا كَلَّفَهُ وَ هُوَ مُعْرِضٌ عَمَّا أَمَرَهُ وَ عَاجِزٌ عَنْهُ قَدْ لَبِسَ ثَوْبَ اَلاِسْتِهَانَةِ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ رَبِّهِ مُتَقَلِّداً لِهَوَاهُ مَاضِياً فِي شَهَوَاتِهِ مُؤْثِراً لِدُنْيَاهُ عَلَى آخِرَتِهِ وَ هُوَ فِي ذَلِكَ يَتَمَنَّى جِنَانَ اَلْفِرْدَوْسِ . 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ فواید تقوا چیست؟ 🌺 امام خامنه ای: در زندگى انسان، فوايد زيادى دارد. از جمله ى اين فوايد، يكى اين است كه انسانِ باتقوا مى تواند خود را در لغزشگاهها و دست اندازهاى زندگى حفظ كند؛ ولى انسان بى تقوا، نمى تواند. اگر انسان بتواند روح را، كه عبارت است از مراقبت دائم نسبت به خود و توجّه هميشگى در اعمال و حتّى افكار خود و فعل و تَركى كه به انسان منتسب مى شود، در خود به وجود آورد، نتيجه اش اين مى شود كه در امتحانات الهى، سالم مى ماند. چون كه معناى عبارت است از توجّه و پاييدن خود؛ مراقبت كردن از خود و تن به غفلت ندادن.( 29/ 11/ 1372) پند 175 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که دچار خودفراموشی و خدافراموشی نشویم؟ 🌹 جواب خدای : اى مسلمانان! اهل خدا شويد و هر یک از شما ببیند براى فرداى خود از پيش چه فرستاده است. اهل شوید که خدا به آنچه مى‏ كنيد، آگاه است. * مثل كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا آنان را دچار خودفراموشى كرد؛ آنان همان . ✍️ شرح: کسانی هستند که اهل نیستند. یعنی اهل انجام و ترک نیستند. آنها خدا را فراموش کرده اند و خدا آنها را دچار خود فراموشی می کند. پس برای رهایی از این آسیب باید اهل شد. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ * وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (حشر، 18 و 19) آیه شماره 46 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📖 داستان کوتاه (113) ✅ راز دو جنازه یکی از پیامبران بنی اسرائیل در محلی عبور می کرد که دید جنازه مردي بر زمین افتاده و نصف آن زیر دیوار قرار گرفته و نصف دیگرش بیرون مانده و پرندگان و سگها آن را متلاشی کرده اند و می درند. از آنجا گذشت. به شهري وارد شد و در آنجا دید یکی از اشراف آن شهر مرده است. جنازه او را بر سر تختی نهاده اند و با پارچه ابریشم کفن کرده اند و در اطراف آن تخت، منقلهاي عود خوش بو نهاده اند و عودها می سوزند و فضا را خوشبو کرده اند. آنگاه آن پیامبر به خدا عرض کرد: پروردگارا! من گواهی می دهم که تو حاکم عادلی هستی که به هیچ کس ستم نمی کنی. جنازه اولی، جنازه بنده توست که حتی به اندازه یک چشم بر هم زدن، مشرک نبوده است و آن گونه مرده است و او را آن چنان میرانده اي. ولی این هم یکی از بندگان توست که به اندازه یک چشم بر هم زدن به تو ایمان نیاورده است، ولی او را این گونه با شکوه میراندي. (رازش چیست؟) خداوند به آن پیامبر فرمود: اي بنده من! من همان گونه که گفتی، حاکم عادلی هستم که به کسی ظلم نمی کنم. بنده اول، داشت. او را با آن وضع میراندم تا کیفر شود و به گونه اي که نداشته باشد، به ملاقات من بیاید و بنـده دوم، کار نیکی نزد من داشت. او را با وضعی با شکوه میراندم، تا به گونه اي که هیچ پاداشی نزد من نداشته باشد، به ملاقات من آید. 📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۴۴۶ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (12) س: بیشتر حرکت ما بر اساس اوهام و خیالات است؛ آن وقت چطور می شود انسان از دست این ها خلاص شود؟ ج: اگر تقوا را مراعات کند، درست می شود. س: «اولی الابصار» چه کسانی هستند؟ ج: منظور از چشم دارها کسانی هستند که مطالب را می بینند. کسی که چشم ندارد، نمی بیند. کسی که چشم دارد، می بیند. به این چشم ها می گویند «ابصار». اُولِی یعنی کسانی که قدرت دارند. خدا به آن ها قدرت داده که وقتی دیدند، بپذیرند و بپسندند. س: آیا منظور، همین قدرت ظاهری است؟ ج: همین است. ظاهری است. همین چشم ظاهری است. باطن نیست. وقتی دید و حرف حق را شنید، بپذیرد. س: اولی الالباب چطور؟ ج: اولی الالباب هم همان اولی الابصار است. س: منظور از «اولی الالباب» در قرآن چیست؟ ج: به کسانی که عقل و شعور دارند و با فکر کار می کنند، اولی الالباب می گویند. خیلی ها با فکر و عقل و شعور کار نمی کنند و همین جور دیمی می زنند و می روند. عده ای که برای حل مشکلات و باز کردن گره های زندگی فکر می کنند، اگر خدا به آن ها نفهمانده، با کسانی که فکرشان بالاتر از این است، مشورت می کنند و کار حل می شود. اما اگر انسان دیمی بزند و برود، مشکلات پیش می آید. به این ها اولی الالباب می گویند. کسانی که دارای عقل هستند، وقتی با حوادث مواجه می شوند، فکر و تأمّل می کنند تا بفهمند خوب است یا بد، یا از کجا باید وارد شد. به این ها اولی الالباب می گویند. س: منظور در معاش و زندگی است یا در... ؟ ج: همه چیز. پیغمبر اکرم (ص) ادعای نبوت می کند و می فرماید: «من از طرف خدا آمده ام و حرف های خدا این است.» نمی شود انسان زود انکار کند. اول ببین چیست. فکر کن و ببین اگر حرف هایش درست است، بپذیر. به این می گویند اولی الالباب. بت پرستان این جور نبودند و دیمی انکار می کردند. اولی الالباب می گویند: «نه؛ خدا به تو عقل داده است؛ ببین اگر این حرف خوب است، بپذیر و اگر بد است، رد کن. همین جور دیمی رد نکن.» اولی الالباب یعنی این. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen