eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ داستان کوتاه (شماره 243) 🔹 قصه گاو بنی اسرائیل 🔸 بر اساس آیات 67 تا 75 سوره بقره 🔻 قصه از آنجا شروع می شود که خدا به یهودیان زمان حضرت محمد (ص) خطاب می کند: ای یهودیان! آن زمان را به یاد داشته باشید که کسی کشته شده بود و موسی برای یافتن قاتل، به قوم یهودی‌ اش گفت: «مردم! خدا به شما دستور می دهد که گاو ماده‌ای را سر ببُرید!» مردم به موسی گفتند: «ما را مسخره می کنی؟» موسی پاسخ داد: «به خدا پناه می برم از اینکه از جاهلانی باشم که دیگران را مسخره می کنند.»* مردم گفتند: «قبول! اما از مولایت بخواه توضیح دهد که آن ماده‌ گاو، چگونه گاوی است.» موسی از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید ماده‌ گاوی که نه پیر است و نه جوان؛ بلکه سنّش بین این دو است. حالا که معلوم شد، دیگر دستور واجب خدا را انجام دهید!»* اما به جای اجرای دستور واجب خدا، آن قوم یهودی باز هم ایراد گرفتند و گفتند: «از اربابت بخواه مشخص کند که آن ماده‌گاو، چه رنگی است.» موسی دوباره از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید ماده‌ گاوی است با رنگ زردِ یک‌ دست که رنگش بینندگان را سر ذوق می آورد.» * قوم یهودی این بار گفتند: «موسی! از مولایت بخواه دقیقاً توضیح دهد که چه ماده‌گاوی است. اصلاً موضوع گاو برای ما مبهم شده. اگر خدا بخواهد، ما راه درست را قطعاً پیدا می کنیم.* موسی باز هم از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید آن، ماده‌ گاوی است که نه تربیت‌ شده که زمین را شخم بزند و نه مَرکب آبرسانی به مزرعه است. سالم و بی‌عیب است و هیچ لکّه و خالی در بدنش نیست.» اینجا بود که قوم یهودی بالاخره گفتند: «موسی! الان حق مطلب را ادا کردی.» بعد هم چنین گاوی را پیدا کردند و ذبح کردند. اما چیزی نمانده بود که اصلاً دستور واجب خدا را انجام ندهند.* یهودیان! آن هنگام را نیز به یاد داشته باشید که کسی را کشته بودید و قتلش را به گردن هم می انداختید؛ حال آنکه خدا می خواست پنهان‌ کاری‌ تان را آشکار کند.* به همین دلیل دستور دادیم: «حالا قسمتی از آن گاو ذبح‌شده را به جسد آن مقتول بزنید تا زنده شده و قاتلش را معرّفی کند.» یهودیان! بدانید که خدا در قیامت نیز مردگان را به همین صورت زنده می کند و اکنون نشانه‌ هایش را به شما نشان می دهد تا در معرض اندیشیدن و تعقّل قرار گیرید.* پس از آن همه نشانه و معجزه و استدلال، باز هم عقل شما مثل سنگ یا بدتر از سنگ، سفت و نفوذناپذیر شده. آخر از دل بعضی از سنگها چشمه‌های آب می جوشد. بعضی هم می شکافند و قطره‌های آب از درونشان بیرون می آید. سنگهایی هم هست که از ترس خدا از بلندی می افتند. اما عقل شما از سنگ هم سخت‌تر و نفوذناپذیرتر است. هشدار می دهم که خدا از عملکرد شما که به دستورات واجب و حرامش عمل نمی کنید، غافل نیست. * اما شما مسلمانان! با این سابقه‌ای که یهودیان دارند، آیا امیدوارید که به حقانیت اعتقادات شما اعتراف کنند؟ حال آنکه عده‌ ای از علمای آنها بوده‌ اند که کلام خدا را از پیامبران قبلی می شنیدند و بعد از آنکه با عقل خودشان به درستی آن اعتراف می کردند، باز هم آگاهانه تحریفش می کردند. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ عبادت همراه با انجام چه اثری دارد؟ 📣 امام خامنه ای: آن كسى كه دعا هم مى ‏خواند، را هم انجام مى ‏دهد، شرعيش را هم انجام مى‏ دهد؛ اما در كنار آن‏ها، از هم اجتناب ندارد، مثل آن كسى است كه در حال سرماخوردگى و تب، هم داروهايى را كه ضد سرماخوردگى است و شفابخش است، مى ‏خورد و هم از غذاهايى كه براى سرماخوردگى مضر است، استفاده مى‏ كند. معلوم است كه آن داروها، اثر نخواهد كرد. معلوم است كه اگر آدم بيمار، آن غذايى كه براى او مضر است، آن عملى كه براى او زيان‏آور است، به آن‏ها ارتكاب بكند، براى او، دارو اثرى نخواهد كرد.(18/ 01/ 1369) پند 163 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ معیار خوبی و درستکاری چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: معیار خوبی و درستکاری فقط این نیست که هنگام نماز و عبادت به طرف مشرق بایستید یا به طرف مغرب. بلکه خوبی و درستکاری به این است که کسی 🔹 اوّلاً اربابیِ خدا و اطاعت از او را بپذیرد؛ 🔹 ثانیاً به قیامت، فرشتگان، قرآن و انبیاء معتقد باشد؛ 🔹 ثالثاً بخشی از اموالش را با همه علاقه‌ای که به آن دارد، به خویشاوندان، یتیمان، درماندگان، در راه مانده‌ها و فقرا ببخشد و اموالش را در راه آزادی بردگان هم بدهد؛ 🔹 رابعاً اهل اقامه نماز و دادن زکات باشد. 🔹 خامساً خوبی و درستکاری به این است که کسانی که قولی می دهند، به آن وفا کنند 🔹 و سادساً در محرومیتها، بیماریها و هنگام جنگ، سختی انجام دستورات واجب و حرامِ خدا را تحمّل کنند. اینها هستند که در ادّعایشان صداقت دارند و فقط اینها متّقی اند. 📖 ليْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (بقره، 177) آیه شماره 359 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 47) س: آیا اگر کسی که مریض است، ذکر «یا شافی» بگوید و یا اگر مشکل دارد، ذکر «یا فتّاح» بگوید، خوب است؟ ج: شما اگر مشکل دارید و از روی نفهمی «یا قابض» هم بگویید، خدا درست می کند. خدا با اشتباه شما کار نمی کند. با علم خودش کار می کند. او می فهمد که این شخص بیمار است و باید بگوید: «یا شافی»، اما بلد نیست و مثلاً به اشتباه می گوید: «یا مُمیت». او کار خودش را می کند. س: آیا نباید لفظ خاص را بگوید؟ ج: در جایی که شما اشتباه می کنی هم ذکر خداست. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 48) س: آیا برای جلوگیری از لغزش نفس در موارد مختلف ذکری وجود دارد؟ ج: نکن. نکردن با تصمیم و اراده است، نه با ذکرگفتن. خیلی ها ذکر می گویند، اما در حال ذکر، مشغول ؛ مثلاً پول دارد و طلبکار بالای سرش ایستاده است و می گوید: «بدهی ات را بده»، اما او نمی دهد؛ بلکه ذکر می گوید و نماز می خواند. خدا می فرماید: «برو پول طلبکار را بده! حتی اگر در حال نماز باشی و طلبکار درخواست کند و پول در جیبت باشد، واجب است فوراً دست در جیبت کنی و بدهی اش را بدهی و اگر در جیبت نیست، باید نماز را بشکنی و به خانه بروی و پول بیاوری. اگر پول در خانه نیست و در بانک است، به طلبکار چک بده تا برود آن را نقد کند. خلاصه اینکه باید فورًا طلبش را بدهی.» خدا می گوید: «حق او بر حق من مقدم است.» آن وقت تو می نشینی و ذکر می گویی و قرآن می خوانی؟! ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📩 نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش هشتم) ✍️ بدانيد که جز اين نيست كه خدا به انجام ، امر کرده و از نهى فرموده تا انسانها در ، از خدا کنند و از انجام خوددارى كنند؛ پس هر كس از دستورات و او پيروى كند، از او اطاعت كرده و به تمام خيراتى كه نزد خداست، می رسد و هر كس از که خدا نهى فرموده، خوددارى نكند، از او نافرمانى كرده است و اگر بر همين حالِ نافرمانى بميرد، خداوند او را با صورت به آتش جهنم می اندازد. بدانيد كه ميان خدا و همه بندگانش ارتباطى جز وجود ندارد؛ چه فرشته مقرب باشد، چه پيامبر و چه پائين‌تر، پس اگر براستى می خواهید از مؤمنان حقيقى باشيد، در از دستورات و بكوشيد. 📖 و اِعْلَمُوا أَنَّهُ إِنَّمَا أَمَرَ وَ نَهَى لِيُطَاعَ فِيمَا أَمَرَ بِهِ وَ لِيُنْتَهَى عَمَّا نَهَى عَنْهُ فَمَنِ اِتَّبَعَ أَمْرَهُ فَقَدْ أَطَاعَهُ وَ قَدْ أَدْرَكَ كُلَّ شَيْءٍ مِنَ اَلْخَيْرِ عِنْدَهُ وَ مَنْ لَمْ يَنْتَهِ عَمَّا نَهَى اَللَّهُ عَنْهُ فَقَدْ عَصَاهُ فَإِنْ مَاتَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ أَكَبَّهُ اَللَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِي اَلنَّارِ وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اَللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لاَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لاَ مَنْ دُونَ ذَلِكَ مِنْ خَلْقِهِ كُلِّهِمْ إِلاَّ طَاعَتُهُمْ لَهُ فَاجْتَهِدُوا فِي طَاعَةِ اَللَّهِ إِنْ سَرَّكُمْ أَنْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ حَقّاً حَقّاً. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ فلسفه سختی های زندگی چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: قطعاً ما اطاعت‌ پذیریِ شما را با اموری همچون ترس و ناامنی، گرسنگی، ضررهای مالی، مرگ و میر نزدیکان و آسیبهای محصولات کشاورزی امتحان می کنیم تا معلوم کنیم چه کسانی حتی در ناخوشی‌ ها و مصیبتها هم به دستورات واجب و حرام ما عمل می کنند. محمد! به کسانی که در مصیبتها هم سختیِ انجام دستورات ما را تحمّل می کنند، مژده بده!* همان کسانی که وقتی مصیبتی در این موارد به آنها می رسد، با آرامش می گویند: «اوّلاً ما خودمان از خداییم و مملوک خدا؛ چه برسد به اموال و نزدیکانمان؛ پس در مصیبتها هم مطیع دستورات همان خداییم که مالک همه چیزِ ماست. ثانیاً پس از مرگ فقط به سوی او و دادگاهی که قاضی‌ اش اوست، برمی گردیم. پس به این دلیل هم در مصیبتها فقط از او اطاعت می کنیم.»* محمد! اینها هستند که صلواتی ویژه از جانب مولایشان و همچنین مهربانی ویژه‌ اش نثارشان می شود و فقط اینها در مسیر هدایتند. 📖 و لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ * الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ * أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (بقره، 155 تا 157) آیه شماره 360 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (166) کافری از امام صادق (ع) پرسيد: چرا ميان فرزندان آدم، انسانهای شريف و انسانهای پست بوجود آمده‌؟ امام (ع) فرمود: شريف، کسی است که دستورات واجب و حرام خداست و انسان پست، کسی است که اهل است. پرسيد: مگر انسانها برتر و پایین تر ندارند؟ امام (ع) فرمود: ملاك برتری انسانها بر یکدیگر، است. پرسيد: آیا شما قائليد كه تمام اولاد آدم در ريشه برابرند و جز با بر هم فضيلتى ندارند؟ امام (ع) فرمود: آرى، من معتقدم كه اصل خلقت انسان از خاك است، و حضرت آدم پدر و حوّا مادر است. خالق همه، پروردگار يكتاست و همه انسانها بنده او هستند. بى‌ شكّ‌ خداوند از ميان بنى آدم گروهى را برگزيد و ولادتشان را پاك و بدنشان را طاهر نمود، و آنان را در صلب مردان و رحم زنان حفظ‍‌ كرد، و تمام انبياء را از ميان همين افراد متولد کرد. پس اين گروه پاكترين شاخه‌ های نسل حضرت آدم هستند. اين پاکی براى آن نبود که كارى کرده بودند و مستحقّ‌ آن شده بودند. بلكه خداوند در همان عالم دريافته بود كه اين پیامبران از او نموده و بندگی او را مى‌كنند و به او شرك نمى‌ورزند. پیامبران سپس در پرتو از خدا به كرامت و منزلت بالایی نزد خدا رسيدند، و آنها در شرافت و برتری و حسب و دیگران یکسانند. بدان که هر كس را رعایت نمايد، خدا او را گرامى می دارد، و هر كس از دستورات خدا كند، محبوب او می شود، و خداوند محبوب خود را با آتش عذاب نمی كند. زندیق پرسيد: چرا خدا تمام خلق را و موحّد نيافريد با اينكه بر اين كار قادر و توانا بود؟ امام (ع) فرمود: در اين صورت ثواب و پاداش معنايى نداشت، زيرا اگر کار انسانها فقط‍‌ بود، بهشت و جهنّمى در کار نبود. خداوند انسان را آفريد و او را امر به از خود نمود و از نهی کرد، و با ارسال پیامبران، احتجاج کرد و با كتابهاى آسمانى، حجّت را بر آنان تمام كرد تا دو گروه و شوند. به خاطر از خدا پاداش بگیرند و به خاطر از خدا عذاب شوند. 📚 الاحتجاج , جلد۲ , صفحه۳۳۶ ✍️ شرح: و از خدا همان انجام و ترک است. این عامل برتری پیامبران است. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 49) س: چه کنیم که دائم الذکر باشیم؟ ج: اگر گناه نکنیم، ایمان بالا می رود. وقتی ایمان بالا رفت، عقربه ی دل خود به خود به طرف خدا می¬رود و ارزش و عظمت خدا در نظر انسان زیاد می¬شود. انسان عاقل اگر چیز به درد بخور موجود باشد، هیچ وقت دنبال آشغال نمی رود. ترک گناه راه رسیدن به این نقطه است. س: دائم الذکر بودن یعنی چه؟ ج: یعنی کمتر خدا و دستورات او را فراموش کنیم. س: آیا این بدان معنی است که کمتر فراموش کنیم یا اینکه هیچ وقت فراموش نکنیم؟ ج: کمتر؛ چون خودِ خدا دستور داده: «مقداری فراموش کن.» خود خدا فرموده: «وَ لا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا». مقداری را برای دنیا بگذار و مقداری هم برای او باشد. اما شما با این بیان، این مقدار را هم به خدا داده ای؛ و الّا خود خدا اجازه می دهد. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📩 نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش نهم) 🌺 چه کنیم خدا ما را دوست داشته باشد؟ ✍️ هر كس دوست دارد بداند آیا خدا او را دوست دارد، بايد از خدا و از ما كند. آيا نشنيده‌ اند کلام خدا را كه به پيامبرش (ص) می فرمايد: «ای پیامبر! به انسانها بگو: اگر خدا را دوست داريد، از من کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهان شما را بيامرزد»؟ به خدا سوگند هر بنده ای از خدا کند، خداوند از ما اهل بیت را برای او مثل از خودش قرار می دهد. به خدا قسم هر بنده ای از ما كند، قطعاً خدا دوستش دارد. به خدا قسم هر بنده ای از ما را رها کند، ما را به خشم آورده است. به خدا قسم هر كس ما را به خشم آورد، قطعاً از خدا نافرمانى كرده است و هر كس در حال نافرمانى از دستورات خدا بميرد، خداوند او را خوار خواهد کرد و با صورت در آتش جهنم خواهد انداخت. 📣 شرح: اطاعت از خدا و اطاعت از اهل بیت، همان انجام و ترک است. 📖 و مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَعْلَمَ أَنَّ اَللَّهَ يُحِبُّهُ فَلْيَعْمَلْ بِطَاعَةِ اَللَّهِ وَ لْيَتَّبِعْنَا أَ لَمْ يَسْمَعْ قَوْلَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِنَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللّٰهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اَللّٰهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ». وَ اَللَّهِ لاَ يُطِيعُ اَللَّهَ عَبْدٌ أَبَداً إِلاَّ أَدْخَلَ اَللَّهُ عَلَيْهِ فِي طَاعَتِهِ اِتِّبَاعَنَا وَ لاَ وَ اَللَّهِ لاَ يَتَّبِعُنَا عَبْدٌ أَبَداً إِلاَّ أَحَبَّهُ اَللَّهُ وَ لاَ وَ اَللَّهِ لاَ يَدَعُ أَحَدٌ اِتِّبَاعَنَا أَبَداً إِلاَّ أَبْغَضَنَا وَ لاَ وَ اَللَّهِ لاَ يُبْغِضُنَا أَحَدٌ أَبَداً إِلاَّ عَصَى اَللَّهَ وَ مَنْ مَاتَ عَاصِياً لِلَّهِ أَخْزَاهُ اَللَّهُ وَ أَكَبَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِي اَلنَّار. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲ 🆔@mottagheen
✅ چه دلیلی داریم که قرآن کلام خداست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: اگر در الهی بودن کتابی که بر عبدمان محمد نازل کرده‌ایم، شک دارید و آن را کلام یک انسان می دانید، خُب شما هم که انسانید، اگر راست می گویید، سوره‌ ای مثل سوره‌ های قرآن بیاورید. شاهدانتان را هم بیاورید تا به همسانیِ سوره‌های قرآن و سوره ساختگی شما شهادت دهند. * بنابراین وقتی تا کنون نتوانسته‌ اید این کار را بکنید و هرگز هم نخواهید توانست، پس در مقابل قرآن سر تعظیم فرود آورید و مطیع دستورات واجب و حرامش شوید و بترسید از آتشی که وعده داده؛ همان آتشی که هیزمش منکران قرآنند و بتهای سنگی بت‌پرستان؛ و برای کسانی که اطاعت از قرآن را نپذیرفته‌اند، آماده خواهد شد. 📖 و إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتي‏ وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرينَ (بقره، 23 و 24) آیه شماره 361 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ از علی آموز ... (118) 🔹 دستورالعمل کسب حکمت (یا عقلانیت) چیست؟ 🌷 امام علی (ع): آغاز حکمت با ترک لذّتهای حرام است و پایانش با تنفّر از چیزهای فانی. ✍️ شرح: کسی که می خواهد از نعمت حکمت برخوردار شود، ابتدا باید لذّتهای را ترک کند و در ادامه باید از هر آنچه فانی شدنی است، متنفّر شود. به عبارت دیگر ابتدا با ترک حرام شروع کند و در ادامه با ترک امور لغو و بی فائده. 📖 أوَّلُ الْحِكْمَةِ تَرْكُ اللَّذَّاتِ وَ آخِرُهَا مَقْتُ الْفَانِيَاتِ 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 59 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen