🌷 داستان کوتاه (127)
✅ زندان مؤمن و بهشت کافر
روزي امام حسن مجتبی (ع) پس از شستشو، لباسهاي نو و پاکیزه اي پوشید و عطر زد و در کمال عظمت و وقار از منزل خارج شد به طوري که سیماي جذابش هر بیننده را به خود متوجه می ساخت.
ایشان در حالی که گروهی از یاران آن حضرت در اطرافش بودند، از کوچه هاي مدینه می گذشت که با پیرمردی یهودي روبرو شد که فقر، او را از پا درآورده و پوست به استخوانش چسبیده و تابش خورشید چهره اش را سوزانده بود. او مشک آبی به دوش داشت و ناتوانی، اجازه راه رفتن به او نمی داد. جوری که فقر و نیازمندي، شربت مرگ را در گامش گوارا نموده بود و حالش هر بیننده ای را دگرگون می ساخت.
او امام حسن (ع) را در آن جلال و جمال که دید، گفت: خواهش می کنم لحظه اي بایست و سخنم را بشنو!
امام (ع) ایستاد.
یهودي گفت: یابن رسول االله! انصاف بده!
امام (ع) فرمود: در چه چیز؟
یهودی گفت: جدت رسول خدا می فرماید: «دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است.» اما اکنون می بینم که دنیا براي شما که در ناز و نعمت به سر می بري، بهشت است و براي من که در عذاب و شکنجه زندگی می
کنم، جهنم است. و حال آنکه تو مؤمن و من کافر هستم.
امام حسن (ع) فرمود: اي پیرمرد! اگر پرده از مقابل چشمانت برداشته شود و ببینی که خداوند در بهشت چه نعمت هایی براي من و همه مؤمنان آفریده، می فهمی که دنیا با این همه خوشی و آسایش، براي من زندان است، و نیز اگر ببینی که خداوند چه عذاب و شکنجه هایی براي تو و براي تمام کافران مهیا کرده، تصدیق می کنی که دنیا با این همه فقر و پریشانی، برایت بهشت وسیع است.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 5 ص 77
🆔 @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 درباره تقوا (شماره 46)
س: ذکر عملی چگونه است؟
ج: در روایتی از امام صادق صلوات الله و سلامه علیه نقل شده: «اَشَدُّ الْاَعْمَالِ ثَلَاثَةٌ»: سه عمل، مشکل است:
یک: «إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِكَ». نفس اماره همیشه تیشه به طرف خود می زند و همه ی منفعت ها را برای خود می خواهد و حاضر نیست به دیگری بدهد. اگر بخواهی دیگری را هم سهیم کنی، او نمی گذارد. برایش سخت است. انسان باید ارّه ی دو سر باشد که هم طرف خودش و هم طرف دیگری را ببرد. اما نفس اماره می گوید: «نه؛ فقط طرف خودم!» اگر بخواهی نفس را به این قانع کنی که هم او و هم من، کار سختی است.
دوم: «مُوَاسَاتُكَ الْاَخَ فِي الْمَالِ». اینکه انسان با برادر دینی خود در بُعد مالی سهیم و شراکت داشته باشد؛ مثلاً وقتی شما داری و او ندارد، کمی به او بده. این کار سختی است. نفس می گوید: «آقا! تو پیری داری؛ شکستگی داری؛ بازنشستگی داری؛ برای آن وقت نگه دار.»
سوم: «ذِكْرُ اللَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ». اما خود حضرت در ادامه فرمودند: منظورم این نیست که بگوید: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اَكْبَرُ فَقَطْ». اگر چه این هم ذکر است، ولی منظورم ذکر زبانی نیست. منظورم این است که هر کاری خواستی بکنی، اگر حلال است، انجام بده و اگر حرام است، ترک کن. به این می گویند ذکر عملی. اولین مرحله این است. اگر این درست نشود، هیچ کدام از مراحل بعدی روی پایه نیستند و همه خراب می شوند. اما اگر این محکم شد، همه ی آن ها سر جای خود هستند و ثمر می دهند و آثار آن ها مترتب می شود. بنابراین منظور از ذکر عملی این است که هر کاری خواستی بکنی، ببین اگر حلال است، انجام بده و اگر حرام است، ترک کن. انسان بدون این مراقبت نمی تواند تقوا را ملکه کند.
✅ ادامه دارد ...
📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
📩 نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش هفتم)
✍️ بدانيد كه از هيچ كس براى شما در برابر خدا كارى ساخته نيست؛ نه از فرشته مقرب، نه از پيامبر و نه از پایينتر از آنها؛ پس هر كس می خواهد شفاعت شفاعت كنندگان در نزد خدا به سودش باشد، بايد از خدا بخواهد که از او راضى شود و بدانيد كه هیچ کس جز با #اطاعت از خدا و #اطاعت از پيامبرش و #اطاعت از خاندان معصوم پیامبر به رضاىت خدا نمی رسد. #نافرمانى از دستورات آنها #نافرمانى از خداست.
📣 شرح: کسانی که #واجبات را انجام نمی دهند و #حرامها را ترک نمی کنند، اهل اطاعت از خدا و 14 معصوم نیستند و خدا از آنها راضی نیست؛ پس شفاعت شامل حالشان نمی شود. رضایت خدا و در نتیجه مشمول شفاعت شدن، فقط با انجام #واجبات و ترک #حرامها به دست می آید.
📖 و اِعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ يُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اَللَّهِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِهِ شَيْئاً لاَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لاَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لاَ مَنْ دُونَ ذَلِكَ فَمَنْ سَرَّهُ أَنْ تَنْفَعَهُ شَفَاعَةُ اَلشَّافِعِينَ عِنْدَ اَللَّهِ فَلْيَطْلُبْ إِلَى اَللَّهِ أَنْ يَرْضَى عَنْهُ وَ اِعْلَمُوا أَنَّ أَحَداً مِنْ خَلْقِ اَللَّهِ لَمْ يُصِبْ رِضَا اَللَّهِ إِلاَّ بِطَاعَتِهِ وَ طَاعَةِ رَسُولِهِ وَ طَاعَةِ وُلاَةِ أَمْرِهِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَعْصِيَتُهُمْ مِنْ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ
📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ چه کسی نزد ولی فقیه عزیزتر است؟
🌷 امام خامنه ای:
هركس پايبندتر به مبانى، پايبندتر به #تقوا و پايبندتر به فكر درست و ايمان باشد، براى ما عزيزتر است- در اين ترديدى نيست . (10/ 08/ 1383)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 162
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چه صفتی حضرت ابراهیم (ع) را قهرمان بندگی کرد؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
ابراهیم وقتی مولایش به او گفت: «تسلیم دستورات من باش!» او پاسخ داد: «من #تسلیمم؛ #تسلیم دستورات ارباب جهانیانم!» *
همین ابراهیم و نوهاش یعقوب هم فرزندانشان را به همین مکتب توصیه کردند و گفتند: «فرزندانم! خدا این دین را برای شما برگزیده؛ پس مبادا از این دنیا بروید و #تسلیم دستورات واجب و حرامِ خدا نباشید!» *
یا اینکه اصلاً خود شما یهودیان در هنگامی که یعقوب در حال مرگ بود، در آنجا حاضر بودید. (یهودا فرزند یعقوب آنجا بود.) همان وقتی که یعقوب به فرزندانش گفت: «پس از من #عبد چه کسی خواهید بود؟» و آنها پاسخ دادند:
«ما #عبد همان فرمانده تو و #عبد فرمانده پدرانت ابراهیم و اسماعیل و اسحاق خواهیم بود که تنها فرمانده عالم است. ما فقط #تسلیم او خواهیم بود.»
✍️ شرح: حضرت ابراهیم (ع) #عبد مطیع خدا و #تسلیم دستورات #واجب و #حرام خدا بود. همین.
📖 إذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمينَ * وَ وَصَّى بِها إِبْراهيمُ بَنيهِ وَ يَعْقُوبُ يا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ * أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنيهِ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدي قالُوا نَعْبُدُ إِلهَكَ وَ إِلهَ آبائِكَ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره، 131 تا 133)
آیه شماره 297
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (165)
🌷 اثر #اطاعت از خدا
در زمان حکومت منصور دوانیقی من (ابوحازم) و ابراهیم پسر ادهم وارد کوفه شدیم. امام صادق (ع) نیز از مدینه به کوفه آمده بود. وقتی که ایشان خواست از کوفه به مدینه بازگردد، علماي کوفه ایشان را بدرقه کردند.
سفیان ثوري و ابراهیم پسر ادهم از جمله بدرقه کنندگان بودند و بدرقه کنندگان کمی از امام جلوتر رفته بودند. ناگهان در بین راه با شیر درنده اي برخورد نمودند. ابراهیم بن ادهم گفت: بایستید تا امام صادق (ع) بیاید و ببینیم با این شیر چه رفتاري می کند.
هنگامی که امام (ع) رسید، جریان شیر را به ایشان گفتند. امام نزدیک شیر رفته و گوش شیر را گرفت و از راه کنار زد. آن گاه فرمود: اگر مردم از فرمان خدا #اطاعت کنند، می توانند بارهاي خود را با این شیرها حمل کنند.
🌷 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 105
✍️ نکته: #اطاعت از خدا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (شماره 243)
🔹 قصه گاو بنی اسرائیل
🔸 بر اساس آیات 67 تا 75 سوره بقره
🔻 قصه از آنجا شروع می شود که خدا به یهودیان زمان حضرت محمد (ص) خطاب می کند:
ای یهودیان! آن زمان را به یاد داشته باشید که کسی کشته شده بود و موسی برای یافتن قاتل، به قوم یهودی اش گفت: «مردم! خدا به شما دستور می دهد که گاو مادهای را سر ببُرید!»
مردم به موسی گفتند: «ما را مسخره می کنی؟»
موسی پاسخ داد: «به خدا پناه می برم از اینکه از جاهلانی باشم که دیگران را مسخره می کنند.»*
مردم گفتند: «قبول! اما از مولایت بخواه توضیح دهد که آن ماده گاو، چگونه گاوی است.»
موسی از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید ماده گاوی که نه پیر است و نه جوان؛ بلکه سنّش بین این دو است. حالا که معلوم شد، دیگر دستور واجب خدا را انجام دهید!»*
اما به جای اجرای دستور واجب خدا، آن قوم یهودی باز هم ایراد گرفتند و گفتند: «از اربابت بخواه مشخص کند که آن مادهگاو، چه رنگی است.»
موسی دوباره از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید ماده گاوی است با رنگ زردِ یک دست که رنگش بینندگان را سر ذوق می آورد.» *
قوم یهودی این بار گفتند: «موسی! از مولایت بخواه دقیقاً توضیح دهد که چه مادهگاوی است. اصلاً موضوع گاو برای ما مبهم شده. اگر خدا بخواهد، ما راه درست را قطعاً پیدا می کنیم.*
موسی باز هم از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید آن، ماده گاوی است که نه تربیت شده که زمین را شخم بزند و نه مَرکب آبرسانی به مزرعه است. سالم و بیعیب است و هیچ لکّه و خالی در بدنش نیست.»
اینجا بود که قوم یهودی بالاخره گفتند: «موسی! الان حق مطلب را ادا کردی.»
بعد هم چنین گاوی را پیدا کردند و ذبح کردند. اما چیزی نمانده بود که اصلاً دستور واجب خدا را انجام ندهند.*
یهودیان! آن هنگام را نیز به یاد داشته باشید که کسی را کشته بودید و قتلش را به گردن هم می انداختید؛ حال آنکه خدا می خواست پنهان کاری تان را آشکار کند.* به همین دلیل دستور دادیم: «حالا قسمتی از آن گاو ذبحشده را به جسد آن مقتول بزنید تا زنده شده و قاتلش را معرّفی کند.»
یهودیان! بدانید که خدا در قیامت نیز مردگان را به همین صورت زنده می کند و اکنون نشانه هایش را به شما نشان می دهد تا در معرض اندیشیدن و تعقّل قرار گیرید.*
پس از آن همه نشانه و معجزه و استدلال، باز هم عقل شما مثل سنگ یا بدتر از سنگ، سفت و نفوذناپذیر شده. آخر از دل بعضی از سنگها چشمههای آب می جوشد. بعضی هم می شکافند و قطرههای آب از درونشان بیرون می آید. سنگهایی هم هست که از ترس خدا از بلندی می افتند. اما عقل شما از سنگ هم سختتر و نفوذناپذیرتر است. هشدار می دهم که خدا از عملکرد شما که به دستورات واجب و حرامش عمل نمی کنید، غافل نیست. *
اما شما مسلمانان! با این سابقهای که یهودیان دارند، آیا امیدوارید که به حقانیت اعتقادات شما اعتراف کنند؟ حال آنکه عده ای از علمای آنها بوده اند که کلام خدا را از پیامبران قبلی می شنیدند و بعد از آنکه با عقل خودشان به درستی آن اعتراف می کردند، باز هم آگاهانه تحریفش می کردند.
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ عبادت همراه با انجام #گناه چه اثری دارد؟
📣 امام خامنه ای:
آن كسى كه دعا هم مى خواند، #مستحبات را هم انجام مى دهد، #وظايف شرعيش را هم انجام مى دهد؛ اما در كنار آنها، از #گناه هم اجتناب ندارد، مثل آن كسى است كه در حال سرماخوردگى و تب، هم داروهايى را كه ضد سرماخوردگى است و شفابخش است، مى خورد و هم از غذاهايى كه براى سرماخوردگى مضر است، استفاده مى كند.
معلوم است كه آن داروها، اثر نخواهد كرد. معلوم است كه اگر آدم بيمار، آن غذايى كه براى او مضر است، آن عملى كه براى او زيانآور است، به آنها ارتكاب بكند، براى او، دارو اثرى نخواهد كرد.(18/ 01/ 1369)
پند 163
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ معیار خوبی و درستکاری چیست؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
معیار خوبی و درستکاری فقط این نیست که هنگام نماز و عبادت به طرف مشرق بایستید یا به طرف مغرب. بلکه خوبی و درستکاری به این است که کسی
🔹 اوّلاً اربابیِ خدا و اطاعت از او را بپذیرد؛
🔹 ثانیاً به قیامت، فرشتگان، قرآن و انبیاء معتقد باشد؛
🔹 ثالثاً بخشی از اموالش را با همه علاقهای که به آن دارد، به خویشاوندان، یتیمان، درماندگان، در راه ماندهها و فقرا ببخشد و اموالش را در راه آزادی بردگان هم بدهد؛
🔹 رابعاً اهل اقامه نماز و دادن زکات باشد.
🔹 خامساً خوبی و درستکاری به این است که کسانی که قولی می دهند، به آن وفا کنند
🔹 و سادساً در محرومیتها، بیماریها و هنگام جنگ، سختی انجام دستورات واجب و حرامِ خدا را تحمّل کنند.
اینها هستند که در ادّعایشان صداقت دارند و فقط اینها متّقی اند.
📖 ليْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (بقره، 177)
آیه شماره 359
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 درباره تقوا (شماره 47)
س: آیا اگر کسی که مریض است، ذکر «یا شافی» بگوید و یا اگر مشکل دارد، ذکر «یا فتّاح» بگوید، خوب است؟
ج: شما اگر مشکل دارید و از روی نفهمی «یا قابض» هم بگویید، خدا درست می کند. خدا با اشتباه شما کار نمی کند. با علم خودش کار می کند. او می فهمد که این شخص بیمار است و باید بگوید: «یا شافی»، اما بلد نیست و مثلاً به اشتباه می گوید: «یا مُمیت». او کار خودش را می کند.
س: آیا نباید لفظ خاص را بگوید؟
ج: در جایی که شما اشتباه می کنی هم ذکر خداست.
✅ ادامه دارد ...
📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 درباره تقوا (شماره 48)
س: آیا برای جلوگیری از لغزش نفس در موارد مختلف ذکری وجود دارد؟
ج: #گناه نکن. #گناه نکردن با تصمیم و اراده است، نه با ذکرگفتن. خیلی ها ذکر می گویند، اما در حال ذکر، مشغول #گناهند؛ مثلاً پول دارد و طلبکار بالای سرش ایستاده است و می گوید: «بدهی ات را بده»، اما او نمی دهد؛ بلکه ذکر می گوید و نماز می خواند.
خدا می فرماید: «برو پول طلبکار را بده! حتی اگر در حال نماز باشی و طلبکار درخواست کند و پول در جیبت باشد، واجب است فوراً دست در جیبت کنی و بدهی اش را بدهی و اگر در جیبت نیست، باید نماز را بشکنی و به خانه بروی و پول بیاوری. اگر پول در خانه نیست و در بانک است، به طلبکار چک بده تا برود آن را نقد کند. خلاصه اینکه باید فورًا طلبش را بدهی.»
خدا می گوید: «حق او بر حق من مقدم است.» آن وقت تو می نشینی و ذکر می گویی و قرآن می خوانی؟!
✅ ادامه دارد ...
📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
📩 نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش هشتم)
✍️ بدانيد که جز اين نيست كه خدا به انجام #واجبات، امر کرده و از #گناهان نهى فرموده تا انسانها در #واجبات، از خدا #اطاعت کنند و از انجام #حرامها خوددارى كنند؛
پس هر كس از دستورات #واجب و #حرامِ او پيروى كند، از او اطاعت كرده و به تمام خيراتى كه نزد خداست، می رسد و هر كس از #گناهانی که خدا نهى فرموده، خوددارى نكند، از او نافرمانى كرده است و اگر بر همين حالِ نافرمانى بميرد، خداوند او را با صورت به آتش جهنم می اندازد.
بدانيد كه ميان خدا و همه بندگانش ارتباطى جز #اطاعت وجود ندارد؛ چه فرشته مقرب باشد، چه پيامبر و چه پائينتر، پس اگر براستى می خواهید از مؤمنان حقيقى باشيد، در #اطاعت از دستورات #واجب و #حرام بكوشيد.
📖 و اِعْلَمُوا أَنَّهُ إِنَّمَا أَمَرَ وَ نَهَى لِيُطَاعَ فِيمَا أَمَرَ بِهِ وَ لِيُنْتَهَى عَمَّا نَهَى عَنْهُ فَمَنِ اِتَّبَعَ أَمْرَهُ فَقَدْ أَطَاعَهُ وَ قَدْ أَدْرَكَ كُلَّ شَيْءٍ مِنَ اَلْخَيْرِ عِنْدَهُ وَ مَنْ لَمْ يَنْتَهِ عَمَّا نَهَى اَللَّهُ عَنْهُ فَقَدْ عَصَاهُ فَإِنْ مَاتَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ أَكَبَّهُ اَللَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِي اَلنَّارِ وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اَللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لاَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لاَ مَنْ دُونَ ذَلِكَ مِنْ خَلْقِهِ كُلِّهِمْ إِلاَّ طَاعَتُهُمْ لَهُ فَاجْتَهِدُوا فِي طَاعَةِ اَللَّهِ إِنْ سَرَّكُمْ أَنْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ حَقّاً حَقّاً.
📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen