eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
50 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ داستان کوتاه (230) 😈 سه راه نفوذ شیطان حضـرت موسـی (ع) در محلی نشسـته بود که ناگهان ابلیس در حالی که کلاه رنگارنگی به سـر داشـت، به محضر او وارد شـد. کلاه خود را به عنوان احترام از سـر برداشت و سـلام کرد و بـا کمـال ادب در محضـر حضرت موسی (ع) ایستاد. موسی (ع) از او پرسید: تو کیستی؟ ابلیس گفت: من ابلیس هستم. موسی گفت: خدا شر تو را از ما و دیگران دور کند. ابلیس گفت: من آمده ام به خاطر عظمتی که نزد خدا داري، به تو سلام کنم. موسی گفت: این کلاه چیست که بر سر گذاشته اي؟ ابلیس گفت: به وسیله این کلاه و زرق و برق و رنگهاي آن، دلهاي انسانها را می ربایم. موسی گفت: از برای من بگو که هرگاه انسان آن را انجام دهـد، تو بر او مسلّط می شوي و افسارش را به هر طرف خواستی، می کشی. ابلیس گفت: سه حالت است که هر کس داشته باشد، من بر او مسلط می شوم: 1️⃣ وقتی متکبّر و خودشیفته شود و از کارهای خودش خوشش بیاید. 2️⃣ وقتی کارهای خوب خود را بزرگ ببیند. 3️⃣ وقتی خود را کوچک بشمارد. 📚داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص220 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ مزد ترجیح اطاعت از خدا بر اطاعت از والدین چیست؟ 🌹 امام حسن عسکری (ع): هرکس اطاعت از دستورات واجب و حرام پیامبر اکرم و امام علی را بر اطاعت از دستورات پدر و مادر خود ترجیح دهد، خدا به او خطاب می نماید: همان طور که دستورات مرا بر هر چیزی ترجیح دادی، تو را بر دیگران ترجیح می دهم و تو را همنشین پیامبر و علی می کنم، همان طور که تو محبّت به آنها را بر محبت پدر و مادرت ترجیح دادی. 📖 منْ آثَرَ طاعَهَ أبَوَی دینِهِ مُحَمَّد وَ عَلی عَلَیْهِمَاالسَّلام عَلی طاعَهِ أبَوَی نَسَبِهِ، قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِهُ: لاَُؤَثِرَنَّکَ کَما آثَرْتَنی، وَلاَُشَرِّفَنَّکَ بِحَضْرَهِ أبَوَی دینِکَ کَما شَرَّفْتَ نَفسَکَ بِإیثارِ حُبِّهِما عَلی حُبِّ أبَوَیْ نَسَبِکَ. 📚 «تفسیر الإمام العسکری، ص ۳۳۳، ح ۲۱۰» کانال سبک زندگی متقین @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (3) س: لطفاً آیه ی زیر را توضیح دهید: «وَ لَوْ شِئْنا لَآتَيْنا كُلَّ نَفْسٍ هُداها وَ لكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي لَأمْلَأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أجْمَعينَ». ج: خدا قدرت دارد که اجباراً همه ی انسان ها را مؤمن کند و کاری کند که همه اجباراً مؤمن شوند. او می تواند؛ امّا به آن ها اختیار داده که با اختیار رشد کنند. اختیار که آمد، بعضی گوش می دهند و بعضی گوش نمی دهند. کسانی که گوش ندادند، «لَأمْلَأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أجْمَعينَ» می شوند. س: چرا همه ی انسان ها به راه خدا هدایت نمی شوند؟ ج: چون بنا نیست انسان ها به زور هدایت شوند. اگر می شد، خودِ خدا زورش از همه بیشتر بود و خودش همه را هدایت می کرد؛ ولی خدا این کار را نکرد؛ بلکه به انسان اختیار داد. پیغمبر فرستاد و راه را از چاه جدا کرد و فرمود: «این راه است و این چاه. به این طرف نرو و به این طرف بیا.» عقل هم تأیید می کند و خودش می خواهد برود. اگر خدا می خواست به زور هدایت کند، همه را مثل درخت تابع می کرد. مگر هادی بالاتر از پیغمبر اکرم (ص) هست؟ چقدر به حرفش گوش ندادند؟ نه تنها گوش ندادند، بلکه می خواستند او را بکشند. این جور بوده است؛ چون ایشان طبق دستور خدا کار می کرد و کسی را به زور هدایت نمی کرد؛ بلکه با منطق و با نشان دادن عمل خوب و چیزهایی که مشوّق است، هدایت می کرد. بعضی آن قدر خبیث بودند که با دیدن همه ی این ها هم به راه نمی آمدند. بنابراین اجبار در کار نیست. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 @mottagheen
✅ عاقبت کسانی که گاهی با خدا هستند و گاهی بی خدا، چه می شود؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: برخی از انسانها فقط در بعضى از شرايط، عبد مطیع خدا هستند و از دستورات و او اطاعت می کنند؛ اگر خيرى به آنها برسد، دلشان به آن آرام مى ‏گيرد و به اطاعت از خدا و انجام دستورات و دل خوش مى‏ كنند؛ اما اگر رنج و مصیبتی به آنها برسد، از عبد خدا بودن منصرف می شوند و از اطاعتش روبرمی گردانند. چنین کسانی «خسر الدنیا و الآخره» هستند و این همان زیان آشکار است. 📖 و مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى‏ حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ (حج، 11) آیه شماره 229 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
اگر بخواهيم مشكلات دين و دنياى ما برطرف شود، چه باید بکنیم؟ 🌷 امام خامنه ای: چه موقع دنيا از عدالت و برخوردار خواهد شد؟ وقتى كارگردانان حوادث عالم - يعنى مسئولان كشورها و رؤساى ملتها - داراى عدالت و باشند؛ و الّا در هر كشورى اگر مسئولان آن - مثل رژيم طاغوت - از و عدالت فرسنگها فاصله داشته باشند، در آن كشور نه عدالت معنا پيدا مى كند و نه . بنابراين، اساس بايد درست باشد. اساسِ درست، آن نظام و حكومتى است كه بر پايه ى احكام الهى بنياد شده باشد و مسئولان آن از عدالت و برخوردار باشند. مردم دنبال اين موضوع بودند. امروز نيز همين طور است. اگر بخواهيم مشكلات دين و دنياى ما برطرف شود، بايد بر اين نقطه - يعنى اقامه ى عدل و - پافشارى كنيم. (19/ 10/ 1380) ✍️ شرح: یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی پند 51 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (4) س: لطفاً آیه ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» را توضیح دهید. ج: دین دارای سه قسمت است: قسمت اول باورها؛ قسمت دوم تکالیف؛ قسمت سوم اخلاقیات و رفتارها. منظور از دین، باورهاست. اگر انسان باور نکند که خدا هست و باور نکند که پیغمبر اکرم (ص) پیغمبر است، دیگر دینی در کار نیست؛ اما اگر باور کرد که دین هست، ولی نماز نمی خواند، او دین دارد؛ اما فاسق است. ولی اگر خدا را قبول نکند، دین ندارد؛ پس منظور از دین، عقاید دینی است. اگر کسی داشته باشد، مسلمان است و اگر نداشته باشد، کافر است. این عقاید را نمی شود اکراه کرد. اگر من به کسی بگویم: «اگر باور کنی که خدا هست، تو را می کشم.» او هم می گوید: «من باور ندارم که خدا هست»؛ اما در دلش باور دارد. من این را از کجا می فهمم؟ من که نمی فهمم. این قابل اکراه نیست. یا اینکه کسی بگوید: «اگر پیغمبر اکرم (ص) را به پیغمبری قبول داشته باشی، تو را می کشم.» من هم می گویم: «قبول ندارم»؛ اما قلباً قبول دارم؛ ولی او که نمی فهمد. عقاید قابل اکراه و اجبار نیستند؛ لذا وقتی بت پرستان مکّه، عمار یاسر را مجبور کردند که به پیغمبر اکرم (ص) بی ادبی و فحّاشی کند، این کار را کرد، اما دلش به عکس بود؛ لذا گریه کنان خدمت پیغمبر اکرم (ص) آمد و گفت: «چنین غلطی کرده ام.» حضرت فرمودند: «اگر باز هم اجبار کردند، بگو و خودت را نجات بده. عیبی ندارد. ، ما آنچه را که در دل است، می خواهیم. اگر آن با ما باشد و زبان با آن ها، کافی است.» پس منظور از دین، عقاید دینی است که ملاک مسلمانی است. این قابل اکراه نیست. اینکه بعضی به غلط خیال می کنند که به زور نمی شود فلان واجب را انجام دهی یا فلان حرام را ترک کنی، غلط است. منظور آیه، اکراه در عقاید است. این قابل اکراه نیست. خدا راست گفته است؛ چون «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ». خدا می گوید: «راه از چاه جدا شد و معلوم شد که خدا هست.» چرا؟ چرا بت غلط است؟ این روشن شد. حالا دیگر هر کس بسته به انصاف خودش، راحت می تواند بپذیرد و راحت می تواند انکار کند؛ اما قابل اکراه نیست. اما اعمال بدنی قابل اکراه است؛ مثلاً می گویند: «نماز نخوان! اگر بخوانی، تو را می کُشیم.» خُب اگر بخوانی، می فهمند و نباید خواند. کار بدنی، دیدنی است؛ اما کار قلبی و عقیدتی، قابل دیدن نیست. این را نمی شود تحت اجبار و اکراه درآورد. اینکه عده ای از این آیه می فهمند که منظور، آزادی در عقیده است و هر کس هر راهی را خواست، بگیرد و برود و بگوید: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» این غلط است. معنایش این نیست. س: آیه ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» چگونه با دستور دین مبنی بر قتل مرتد فطری جمع می شود؟ ج: قتل مرتد چه ربطی به آیه ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» دارد. «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» در عقائد است. دین یعنی عقائد. اگر عقیده ی کسی خراب بود، به او مسلمان نمی گویند؛ اما اگر عقائد او درست است و عمل نمی کند، مسلمان است. اگر نماز نمی خواند و روزه نمی گیرد، مسلمان است. بنابراین منظور از اکراه، اکراهِ عقائدی است. اگر به شما بگویند: «اگر باور کنی که خدا هست، تو را می کشیم.» شما با زبان می گویی: «باور ندارم»؛ اما با قلبت قبول داری. این را کسی نمی فهمد؛ چون قابل اکراه نیست. چون جای عقائد، دل انسان است، کسی نمی بیند. اینکه «قابل اکراه نیست»، یعنی این؛ اما اگر بگویند: «اگر نماز بخوانی، تو را می کشیم»؛ وقتی بخوانی، می بینند. اینجا اکراه دارد. پس منظور از عقائد، اعمال ظاهری نیست؛ بنابراین با مرتد جمع می شود. اینکه به مرتد بگویند: «اگر عقیده به اسلام نداشته باشی، باید بروی؛» درست می شود. این اشکالی ندارد. آن کاری به این ندارد. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
روش عملی شکر نعمتهای خدا چیست؟ 🌹 امام صادق (ع): شکر نعمت در دوری از است. ✍️ شرح: شکر نعمت به این است که از نعمت در نافرمانی از صاحب نعمت استفاده نکنیم. این یعنی گناه نکردن. 📖 شكْرُ اَلنِّعْمَةِ اِجْتِنَابُ اَلْمَحَارِمِ 📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۹۵ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چرا شیرینی عبادت را نمی چشیم؟ 🌹 امام صادق (ع): دنبال شیرینی عبادت بودم. آن را در ترک یافتم. 📖 طلَبْتُ حَلاَوَةَ اَلْعِبَادَةِ فَوَجَدْتُهَا فِي تَرْكِ اَلْمَعْصِيَةِ 📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۲ , صفحه۱۷۳ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ ایمان چگونه کامل می شود و چگونه ناقص؟ 🌹 امام صادق (ع) فرموده: هر کس در حالی به ملاقات خدا برود که اعضای بدن خود را از ارتکاب حفظ نموده و هر یک از اعضای بدنش مخصوص به خود را انجام داده، با ایمان کامل به ملاقات خدا رفته و از اهل بهشت است. و هر کس در انجام از مخصوص هر یک از اعضای بدن خیانت کند یا از فرمان خدا پا را فراتر گذارد، با ایمان ناقص به ملاقات خدا رفته است. ✍️ شرح : طبق این حدیث، راه کامل کردن ایمان، انجام تمامی و ترک تمامی است. 📖 منْ لَقِيَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَافِظاً لِجَوَارِحِهِ مُوفِياً كُلُّ جَارِحَةٍ مِنْ جَوَارِحِهِ مَا فَرَضَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهَا لَقِيَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُسْتَكْمِلاً لِإِيمَانِهِ وَ هُوَ مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ وَ مَنْ خَانَ فِي شَيْءٍ مِنْهَا أَوْ تَعَدَّى مَا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا لَقِيَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَاقِصَ اَلْإِيمَانِ. 📚 منبع: الکافي , جلد۲ , صفحه۳۳ 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
✅ اشکال اصلی یهودیان و مسیحیان چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: یهودیان، عالمان خود را ارباب خود می دانستند نه خدا را. مسیحیان هم راهبان خود را و مسیح را ارباب خود می دانستند نه خدا را. این در حالی بود که فرمانی که به همه آنها داده شده بود، این بود که فقط خدای واحد باشند. خدایی که در جهان، فرماندهی جز او نیست و از شریک داشتن در فرماندهی جهان، مبرّاست. ✍️ شرح: عبد خدا بودن یعنی اطاعت از دستورات و خدا مثل یک عبد. 📖 اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا إِلهاً واحِداً لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ (توبه، 31) آیه شماره 230 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
لازمه عدالتخواهی عدالتخواهان چیست؟ عدالت شخصی یعنی چه؟ 🌷 امام خامنه ای: در امير المؤمنين عدالت شخصى در حدّ اعلى بود؛ همان چيزى كه از آن به تعبير مى كنيم. همين كه در عمل سياسى او، در عمل نظامى او، در تقسيم بيت المال توسط او، در استفاده ى او از بهره هاى زندگى، در هزينه كردن بيت المال مسلمين، در قضاوت او و در همه ى شئونِ او خودش را نشان مى دهد. در واقع در هر انسانى، عدالت شخصى و نفسانى او، پشتوانه ى عدالت جمعى و منطقه ى تأثير عدالت در زندگى اجتماعى است. نمى شود كسى در درون خود و در عمل شخصىِ خود نداشته باشد، دچار هواى نفس و اسير شيطان باشد، اما ادّعا كند كه مى تواند در جامعه عدالت را اجرا كند. چنين چيزى ممكن نيست. هركس كه بخواهد در محيط زندگى مردم منشأ عدالت شود، اوّل بايد در درونِ خود الهى را رعايت كند. به همان معنايى كه در ابتداى خطبه عرض كردم يعنى مراقبت براى خطا نكردن . (26/ 12/ 1379) ✍️ شرح: یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی پند 52 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ درسی از لقمان حکیم 🌷 لقمان حکیم به فرزندش فرمود: فرزنـدم! بـا علمـا هم صـحبت بـاش و به ایشـان نزدیک شو. با آنان همنشـینی کن و در خانه شان به حضورشان برس، شایـد شـیفته آنها شوي و از آنان شوی. مخصوصاً با عالمان بنشـین، زیرا ممکن است رحمت از جانب خدا بر آنها نازل شود و شامل حال تو نیز گردد. اگر فرد شایسـته ای هستی، از اهل و کم عقلهایی که از دستورات خدا اطاعت نمی کنند، دوري کن. چه بسا بلایی از جانب خداوند به آنها برسد و تو نیز که با آنان هستی گرفتار آن شوي. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص 217 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen