eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ داستان کوتاه (230) 😈 سه راه نفوذ شیطان حضـرت موسـی (ع) در محلی نشسـته بود که ناگهان ابلیس در حالی که کلاه رنگارنگی به سـر داشـت، به محضر او وارد شـد. کلاه خود را به عنوان احترام از سـر برداشت و سـلام کرد و بـا کمـال ادب در محضـر حضرت موسی (ع) ایستاد. موسی (ع) از او پرسید: تو کیستی؟ ابلیس گفت: من ابلیس هستم. موسی گفت: خدا شر تو را از ما و دیگران دور کند. ابلیس گفت: من آمده ام به خاطر عظمتی که نزد خدا داري، به تو سلام کنم. موسی گفت: این کلاه چیست که بر سر گذاشته اي؟ ابلیس گفت: به وسیله این کلاه و زرق و برق و رنگهاي آن، دلهاي انسانها را می ربایم. موسی گفت: از برای من بگو که هرگاه انسان آن را انجام دهـد، تو بر او مسلّط می شوي و افسارش را به هر طرف خواستی، می کشی. ابلیس گفت: سه حالت است که هر کس داشته باشد، من بر او مسلط می شوم: 1️⃣ وقتی متکبّر و خودشیفته شود و از کارهای خودش خوشش بیاید. 2️⃣ وقتی کارهای خوب خود را بزرگ ببیند. 3️⃣ وقتی خود را کوچک بشمارد. 📚داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص220 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ مزد ترجیح اطاعت از خدا بر اطاعت از والدین چیست؟ 🌹 امام حسن عسکری (ع): هرکس اطاعت از دستورات واجب و حرام پیامبر اکرم و امام علی را بر اطاعت از دستورات پدر و مادر خود ترجیح دهد، خدا به او خطاب می نماید: همان طور که دستورات مرا بر هر چیزی ترجیح دادی، تو را بر دیگران ترجیح می دهم و تو را همنشین پیامبر و علی می کنم، همان طور که تو محبّت به آنها را بر محبت پدر و مادرت ترجیح دادی. 📖 منْ آثَرَ طاعَهَ أبَوَی دینِهِ مُحَمَّد وَ عَلی عَلَیْهِمَاالسَّلام عَلی طاعَهِ أبَوَی نَسَبِهِ، قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِهُ: لاَُؤَثِرَنَّکَ کَما آثَرْتَنی، وَلاَُشَرِّفَنَّکَ بِحَضْرَهِ أبَوَی دینِکَ کَما شَرَّفْتَ نَفسَکَ بِإیثارِ حُبِّهِما عَلی حُبِّ أبَوَیْ نَسَبِکَ. 📚 «تفسیر الإمام العسکری، ص ۳۳۳، ح ۲۱۰» کانال سبک زندگی متقین @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (3) س: لطفاً آیه ی زیر را توضیح دهید: «وَ لَوْ شِئْنا لَآتَيْنا كُلَّ نَفْسٍ هُداها وَ لكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي لَأمْلَأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أجْمَعينَ». ج: خدا قدرت دارد که اجباراً همه ی انسان ها را مؤمن کند و کاری کند که همه اجباراً مؤمن شوند. او می تواند؛ امّا به آن ها اختیار داده که با اختیار رشد کنند. اختیار که آمد، بعضی گوش می دهند و بعضی گوش نمی دهند. کسانی که گوش ندادند، «لَأمْلَأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أجْمَعينَ» می شوند. س: چرا همه ی انسان ها به راه خدا هدایت نمی شوند؟ ج: چون بنا نیست انسان ها به زور هدایت شوند. اگر می شد، خودِ خدا زورش از همه بیشتر بود و خودش همه را هدایت می کرد؛ ولی خدا این کار را نکرد؛ بلکه به انسان اختیار داد. پیغمبر فرستاد و راه را از چاه جدا کرد و فرمود: «این راه است و این چاه. به این طرف نرو و به این طرف بیا.» عقل هم تأیید می کند و خودش می خواهد برود. اگر خدا می خواست به زور هدایت کند، همه را مثل درخت تابع می کرد. مگر هادی بالاتر از پیغمبر اکرم (ص) هست؟ چقدر به حرفش گوش ندادند؟ نه تنها گوش ندادند، بلکه می خواستند او را بکشند. این جور بوده است؛ چون ایشان طبق دستور خدا کار می کرد و کسی را به زور هدایت نمی کرد؛ بلکه با منطق و با نشان دادن عمل خوب و چیزهایی که مشوّق است، هدایت می کرد. بعضی آن قدر خبیث بودند که با دیدن همه ی این ها هم به راه نمی آمدند. بنابراین اجبار در کار نیست. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 @mottagheen
✅ عاقبت کسانی که گاهی با خدا هستند و گاهی بی خدا، چه می شود؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: برخی از انسانها فقط در بعضى از شرايط، عبد مطیع خدا هستند و از دستورات و او اطاعت می کنند؛ اگر خيرى به آنها برسد، دلشان به آن آرام مى ‏گيرد و به اطاعت از خدا و انجام دستورات و دل خوش مى‏ كنند؛ اما اگر رنج و مصیبتی به آنها برسد، از عبد خدا بودن منصرف می شوند و از اطاعتش روبرمی گردانند. چنین کسانی «خسر الدنیا و الآخره» هستند و این همان زیان آشکار است. 📖 و مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى‏ حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ (حج، 11) آیه شماره 229 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
اگر بخواهيم مشكلات دين و دنياى ما برطرف شود، چه باید بکنیم؟ 🌷 امام خامنه ای: چه موقع دنيا از عدالت و برخوردار خواهد شد؟ وقتى كارگردانان حوادث عالم - يعنى مسئولان كشورها و رؤساى ملتها - داراى عدالت و باشند؛ و الّا در هر كشورى اگر مسئولان آن - مثل رژيم طاغوت - از و عدالت فرسنگها فاصله داشته باشند، در آن كشور نه عدالت معنا پيدا مى كند و نه . بنابراين، اساس بايد درست باشد. اساسِ درست، آن نظام و حكومتى است كه بر پايه ى احكام الهى بنياد شده باشد و مسئولان آن از عدالت و برخوردار باشند. مردم دنبال اين موضوع بودند. امروز نيز همين طور است. اگر بخواهيم مشكلات دين و دنياى ما برطرف شود، بايد بر اين نقطه - يعنى اقامه ى عدل و - پافشارى كنيم. (19/ 10/ 1380) ✍️ شرح: یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی پند 51 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (4) س: لطفاً آیه ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» را توضیح دهید. ج: دین دارای سه قسمت است: قسمت اول باورها؛ قسمت دوم تکالیف؛ قسمت سوم اخلاقیات و رفتارها. منظور از دین، باورهاست. اگر انسان باور نکند که خدا هست و باور نکند که پیغمبر اکرم (ص) پیغمبر است، دیگر دینی در کار نیست؛ اما اگر باور کرد که دین هست، ولی نماز نمی خواند، او دین دارد؛ اما فاسق است. ولی اگر خدا را قبول نکند، دین ندارد؛ پس منظور از دین، عقاید دینی است. اگر کسی داشته باشد، مسلمان است و اگر نداشته باشد، کافر است. این عقاید را نمی شود اکراه کرد. اگر من به کسی بگویم: «اگر باور کنی که خدا هست، تو را می کشم.» او هم می گوید: «من باور ندارم که خدا هست»؛ اما در دلش باور دارد. من این را از کجا می فهمم؟ من که نمی فهمم. این قابل اکراه نیست. یا اینکه کسی بگوید: «اگر پیغمبر اکرم (ص) را به پیغمبری قبول داشته باشی، تو را می کشم.» من هم می گویم: «قبول ندارم»؛ اما قلباً قبول دارم؛ ولی او که نمی فهمد. عقاید قابل اکراه و اجبار نیستند؛ لذا وقتی بت پرستان مکّه، عمار یاسر را مجبور کردند که به پیغمبر اکرم (ص) بی ادبی و فحّاشی کند، این کار را کرد، اما دلش به عکس بود؛ لذا گریه کنان خدمت پیغمبر اکرم (ص) آمد و گفت: «چنین غلطی کرده ام.» حضرت فرمودند: «اگر باز هم اجبار کردند، بگو و خودت را نجات بده. عیبی ندارد. ، ما آنچه را که در دل است، می خواهیم. اگر آن با ما باشد و زبان با آن ها، کافی است.» پس منظور از دین، عقاید دینی است که ملاک مسلمانی است. این قابل اکراه نیست. اینکه بعضی به غلط خیال می کنند که به زور نمی شود فلان واجب را انجام دهی یا فلان حرام را ترک کنی، غلط است. منظور آیه، اکراه در عقاید است. این قابل اکراه نیست. خدا راست گفته است؛ چون «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ». خدا می گوید: «راه از چاه جدا شد و معلوم شد که خدا هست.» چرا؟ چرا بت غلط است؟ این روشن شد. حالا دیگر هر کس بسته به انصاف خودش، راحت می تواند بپذیرد و راحت می تواند انکار کند؛ اما قابل اکراه نیست. اما اعمال بدنی قابل اکراه است؛ مثلاً می گویند: «نماز نخوان! اگر بخوانی، تو را می کُشیم.» خُب اگر بخوانی، می فهمند و نباید خواند. کار بدنی، دیدنی است؛ اما کار قلبی و عقیدتی، قابل دیدن نیست. این را نمی شود تحت اجبار و اکراه درآورد. اینکه عده ای از این آیه می فهمند که منظور، آزادی در عقیده است و هر کس هر راهی را خواست، بگیرد و برود و بگوید: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» این غلط است. معنایش این نیست. س: آیه ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» چگونه با دستور دین مبنی بر قتل مرتد فطری جمع می شود؟ ج: قتل مرتد چه ربطی به آیه ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» دارد. «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» در عقائد است. دین یعنی عقائد. اگر عقیده ی کسی خراب بود، به او مسلمان نمی گویند؛ اما اگر عقائد او درست است و عمل نمی کند، مسلمان است. اگر نماز نمی خواند و روزه نمی گیرد، مسلمان است. بنابراین منظور از اکراه، اکراهِ عقائدی است. اگر به شما بگویند: «اگر باور کنی که خدا هست، تو را می کشیم.» شما با زبان می گویی: «باور ندارم»؛ اما با قلبت قبول داری. این را کسی نمی فهمد؛ چون قابل اکراه نیست. چون جای عقائد، دل انسان است، کسی نمی بیند. اینکه «قابل اکراه نیست»، یعنی این؛ اما اگر بگویند: «اگر نماز بخوانی، تو را می کشیم»؛ وقتی بخوانی، می بینند. اینجا اکراه دارد. پس منظور از عقائد، اعمال ظاهری نیست؛ بنابراین با مرتد جمع می شود. اینکه به مرتد بگویند: «اگر عقیده به اسلام نداشته باشی، باید بروی؛» درست می شود. این اشکالی ندارد. آن کاری به این ندارد. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
روش عملی شکر نعمتهای خدا چیست؟ 🌹 امام صادق (ع): شکر نعمت در دوری از است. ✍️ شرح: شکر نعمت به این است که از نعمت در نافرمانی از صاحب نعمت استفاده نکنیم. این یعنی گناه نکردن. 📖 شكْرُ اَلنِّعْمَةِ اِجْتِنَابُ اَلْمَحَارِمِ 📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۹۵ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چرا شیرینی عبادت را نمی چشیم؟ 🌹 امام صادق (ع): دنبال شیرینی عبادت بودم. آن را در ترک یافتم. 📖 طلَبْتُ حَلاَوَةَ اَلْعِبَادَةِ فَوَجَدْتُهَا فِي تَرْكِ اَلْمَعْصِيَةِ 📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۲ , صفحه۱۷۳ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ ایمان چگونه کامل می شود و چگونه ناقص؟ 🌹 امام صادق (ع) فرموده: هر کس در حالی به ملاقات خدا برود که اعضای بدن خود را از ارتکاب حفظ نموده و هر یک از اعضای بدنش مخصوص به خود را انجام داده، با ایمان کامل به ملاقات خدا رفته و از اهل بهشت است. و هر کس در انجام از مخصوص هر یک از اعضای بدن خیانت کند یا از فرمان خدا پا را فراتر گذارد، با ایمان ناقص به ملاقات خدا رفته است. ✍️ شرح : طبق این حدیث، راه کامل کردن ایمان، انجام تمامی و ترک تمامی است. 📖 منْ لَقِيَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَافِظاً لِجَوَارِحِهِ مُوفِياً كُلُّ جَارِحَةٍ مِنْ جَوَارِحِهِ مَا فَرَضَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهَا لَقِيَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُسْتَكْمِلاً لِإِيمَانِهِ وَ هُوَ مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ وَ مَنْ خَانَ فِي شَيْءٍ مِنْهَا أَوْ تَعَدَّى مَا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا لَقِيَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَاقِصَ اَلْإِيمَانِ. 📚 منبع: الکافي , جلد۲ , صفحه۳۳ 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
✅ اشکال اصلی یهودیان و مسیحیان چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: یهودیان، عالمان خود را ارباب خود می دانستند نه خدا را. مسیحیان هم راهبان خود را و مسیح را ارباب خود می دانستند نه خدا را. این در حالی بود که فرمانی که به همه آنها داده شده بود، این بود که فقط خدای واحد باشند. خدایی که در جهان، فرماندهی جز او نیست و از شریک داشتن در فرماندهی جهان، مبرّاست. ✍️ شرح: عبد خدا بودن یعنی اطاعت از دستورات و خدا مثل یک عبد. 📖 اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا إِلهاً واحِداً لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ (توبه، 31) آیه شماره 230 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
لازمه عدالتخواهی عدالتخواهان چیست؟ عدالت شخصی یعنی چه؟ 🌷 امام خامنه ای: در امير المؤمنين عدالت شخصى در حدّ اعلى بود؛ همان چيزى كه از آن به تعبير مى كنيم. همين كه در عمل سياسى او، در عمل نظامى او، در تقسيم بيت المال توسط او، در استفاده ى او از بهره هاى زندگى، در هزينه كردن بيت المال مسلمين، در قضاوت او و در همه ى شئونِ او خودش را نشان مى دهد. در واقع در هر انسانى، عدالت شخصى و نفسانى او، پشتوانه ى عدالت جمعى و منطقه ى تأثير عدالت در زندگى اجتماعى است. نمى شود كسى در درون خود و در عمل شخصىِ خود نداشته باشد، دچار هواى نفس و اسير شيطان باشد، اما ادّعا كند كه مى تواند در جامعه عدالت را اجرا كند. چنين چيزى ممكن نيست. هركس كه بخواهد در محيط زندگى مردم منشأ عدالت شود، اوّل بايد در درونِ خود الهى را رعايت كند. به همان معنايى كه در ابتداى خطبه عرض كردم يعنى مراقبت براى خطا نكردن . (26/ 12/ 1379) ✍️ شرح: یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی پند 52 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ درسی از لقمان حکیم 🌷 لقمان حکیم به فرزندش فرمود: فرزنـدم! بـا علمـا هم صـحبت بـاش و به ایشـان نزدیک شو. با آنان همنشـینی کن و در خانه شان به حضورشان برس، شایـد شـیفته آنها شوي و از آنان شوی. مخصوصاً با عالمان بنشـین، زیرا ممکن است رحمت از جانب خدا بر آنها نازل شود و شامل حال تو نیز گردد. اگر فرد شایسـته ای هستی، از اهل و کم عقلهایی که از دستورات خدا اطاعت نمی کنند، دوري کن. چه بسا بلایی از جانب خداوند به آنها برسد و تو نیز که با آنان هستی گرفتار آن شوي. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص 217 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (5) س: منظور از آیه ی «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ» چیست؟ آیا بر جبر دلالت ندارد؟ ج: نه خیر؛ در کنار شاکله، اختیار هم هست. شاکله یعنی باور انسان. هر باوری داشته باشد، به طرف آن می رود و نمی تواند بر خلاف آن عمل کند. اگر باور کسی این است که فلان آدم، بد است، به طرف او نمی رود. اگر باور کنم که این راه، خطرناک است، نمی روم. باور، هر طور باشد، انسان اسیر آن است. باور به انسان شکل می دهد و می شود شاکله. س: اعمال انسان که مشخص و معلوم است؛ پس اینکه انسان اختیار دارد، یعنی چه؟ ج: اختیار هم مشخص و معلوم است. اختیار، جزء اعمال انسان است. بنابراین چون انسان اختیار دارد، هر کاری می تواند بکند و اعمالش را از روی اختیار انجام می دهد. بعداً یقه ی آدم را می گیرند. اگر اختیار نبود، تکلیفی هم نبود و خدا از انسان چیزی نمی خواست. آن وقت مثل درخت بود که رشد می کرد و به وقتش گل می داد و به وقتش ثمر می داد. کسی هم از او چیزی نمی خواست؛ اما چون خدا به انسان اراده داده، می تواند هم انجام دهد و هم انجام ندهد. پس جای تکلیف هست. خدا می گوید: «بکن!» او نمی کند و خدا یقه اش را می گیرد و می گوید: «مگر نمی توانستی بکنی؟ پس چرا نکردی؟» بنابراین اعمال انسان مبتنی بر اراده و اختیار است. همان طور که خدای متعال می داند انسان در آینده چه خواهد کرد، می داند که همه ی کارها را بر اساس اراده و اختیار خودش خواهد انجام داد. آنجا یقه اش را می گیرند که: «چرا دزدی کردی؟» حرفی هم نمی تواند بزند. اگر می گفت: «اراده نداشتم»، از او می پذیرند؛ اما اراده دارد. س: اگر یک دزد بپرسد: «آیا این مقدّر است که من باید تمام عمرم را دزدی کنم؟» جوابش چیست؟ ج: نه؛ باید ندارد. تا بگویی: «باید»، می گویند: «پس دیگری که کنار تو بود، چرا دزدی نکرد؟» پس معلوم می شود که دزدی، باید ندارد. خودت دلت خواست. خواستی زحمت نکشی و یک شبه ثروتمند شوی، لذا دزدی کردی. اما باید ندارد. اگر باید داشت، همه باید دزدی می کردند. خودت با اختیار حساب کردی و دیدی زحمت این کار، کم است و درآمدش زیاد؛ لذا رفتی؛ اما دیگری نرفت. این ها باید ندارد. در فعل، باید نیست. س: آیا خدا می داند که ما دزد می شویم؟ ج: می داند؛ اما خودت می کنی. با اراده ی خودت دزدی می کنی. با اراده می کنی. اگر دیگری تو را وادار به دزدی کند و اختیار نداشته باشی، معذور هستی؛ اما با اراده و اختیار خودت دزدی می کنی. این را خدا می داند. کجای این اشکال دارد؟ اگر بدون اراده می کردی، محکوم نبودی؛ اما خودت می نشینی و فکر می کنی و ترجیح می دهی که کار خوبی است؛ بعد دزدی می کنی. هر کاری که با اراده کرده ای، به پای خود توست. کارهایی را که مربوط به اراده ی شما نیست، خدا از شما نمی خواهد. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ راه رسیدن به عافیت طولانی چیست؟ 🌺 جواب امام صادق (ع) : هر كس دوست دارد از عافيت طولانى برخوردار شود، باید اهل شود. ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. 📖 من سَرَّهُ طولُ العافِيَةِ فَلْيَتَّقِ اللّهَ. 📚 بحار الأنوار : ج 72 ص 232 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ راه رسیدن به خوشبختی چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ای مسلمین! اهل رکوع و سجود شوید و مطیع مولایتان که خالق شماست، شوید و کارهای خیر را که همان دستورات و خداست، انجام دهید، تا در معرض خوشبختی قرار گیرید. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (حج، 77) آیه شماره 231 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که خدا به کارهایمان برکت دهد؟ 🌷 امام خامنه ای: خداى متعال گاهى با پول كم، بركت خودش را اعطاء مى ‏كند. گاهى با پول زياد و با فراوانى درآمد، بركت از انسان گرفته مى ‏شود. وقتى انسان داشته باشد، وقتى براى خدا كار كند و اخلاص پيشه نمايد، خداى متعال به كارهايش بركت مى‏دهد. (02/ 06/ 1378) ✍️ شرح: یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی پند 53 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (6) س: آیا هر کس که به دنیا می آید، از همان ابتدا مشخص است که بهشتی است یا جهنمی؟ ج: برای چه کسی مشخص است؟ س: برای خدا. ج: او می داند که شما ان شاء الله وقتی رشد می کنی، دلت می خواهد به آن طرف بروی و عوضی شوی؛ اما جلو تو را نمی گیرد. به شما اراده داده است. پس وقتی رفتی، به گردن خود توست. در نامه ی عملت می نویسند: «او دزدی کرد.» و خدا یقه ات را می گیرد. خودش می بیند. جاهل که نیست. خودش انسان را خلق کرده است. آفریننده ی انسان، خود اوست. هر کاری که می کنی، او دائماً حضور دارد و اطلاع دارد؛ بنابراین می گوید: «نکن!» اگر مخالفت کردی، به پایت می نویسند. س: وقتی برای او مشخص و معلوم است، پس چرا خلق کرده است؟ ج: خلق کرده که شما رشد کنی و به کمال برسی. اگر این راه را بروی، می دانی چقدر رشد می کنی و چیز گیرت می آید؛ منتهی شما دنبال شکم و شهوت می روی؛ لذا خراب می شود. خدا دستور را داده و تو را آزاد گذاشته است. اگر مخالفت کنی، در قیامت یقه ات را می گیرد. شما آزادی. می توانی این کار را بکنی و می توانی نکنی. س: می گویند ...؟ ج: بنا شد که «می گویند» را کنار بگذاریم و ببینیم واقعیت چیست. جبر درست نیست. هر کس بدی می کند، آزاد است. اگر خوبی هم می کند، آزاد است. کسی یقه اش را نمی گیرد که حتماً باید بد شوی. آیا این طور است؟ خدا فرموده: «اگر به جایی می روی که در نتیجه بد می شوی، حق نداری بروی! کتاب بد نخوان! با آدم بد معاشرت نکن! در شهر بد زندگی نکن! تو آزاد هستی. می توانی مخالفت کنی و بروی.» اما شما بی دین می شوی. اگر بی دین شدی، یقه ات را می گیرد و می گوید: «مگر نگفتم نرو؟ می توانستی نروی. چرا دیگران نرفتند و تو رفتی؟» لذا انسان محکوم می شود. بنابراین خدا اطلاع دارد. مثل من جاهل نیست. او علم مطلق است؛ اما در عین حال دستوراتی در افعال صادر کرده است که اگر بر خلاف آن عمل کنی، چون با اراده کرده ای، یقه ات را می گیرد. اما اگر اراده نباشد، شما مسئول و مکلّف نیستی. س: وقتی خدا می گوید، پس مشخص است که من به جهنم می روم؟ ج: غلط می کنی. چطور دیگری به جهنم نمی رود؟ تو هم مثل او راه برو. چه کسی گفته؟ خدا که یقه ات را نگرفته که به جهنم بروی. دزدی نکن تا به جهنم نروی. چه کسی به تو گفته دزدی کنی؟ آیا دزدی واجب است؟ س: آیا در کل مشخص است یا نه؟ ج: کل ندارد. کل هم همین طور است. چه کسی گفته دزدی کنی؟ اگر هزار نفر هم دزدی کنند، همه محکوم هستند. آن وقت خدا می گوید: «گفتیم دزدی بد است؛ نکن! چرا کردی؟» این انسان محکوم است؛ اما اگر دزدی کنی، او می داند. اگر دزدی کنی، او می داند؛ مثل این چشم های الکترونیکی که وهابی ها در مکه و مدینه می گذارند تا ببینند ما چه می کنیم. بعضی اطلاع ندارند و ممکن است کارهایی بکنند و آن ها می فهمند و می بینند و یقه اش را می گیرند. خدا همیشه حاضر و ناظر است. دیگران نمی فهمند؛ اما او می فهمد که چه کردی. به تو گفته: «نکن!» می توانی نکنی و می توانی بکنی. اگر مخالفت کردی، او علم دارد ولی خودت کرده ای؛ لذا یقه ات را می گیرد. بنابراین هر کس قدم خلاف بردارد، با اختیار و اراده برداشته است و خدا پدرش را در می آورد؛ چون نظم زندگی دیگران را به هم می زند. حق ندارد این کار را بکند. اگر کاری که موجب خون ریزی به ناحق است، اعدامش می کنند یا به او شلاق می زنند و می گویند: «چرا کردی؟» مردم باید در محیطی مثل بهشت زندگی کنند. نه کسی به ناحق دست به مال مردم بزند؛ نه کسی به ناموس مردم تجاوز کند و نه کسی حرمت کسی را زیر پا بگذارد. همه با هم دوست و عین برادر در صلح و صفا مثل بهشت زندگی کنند. چرا کاری کردی که اوضاع را خراب کردی؟ خدا پدرت را درمی آورد. چرا دزدی کردی؟ یک بیچاره یک عمر زحمت کشیده و پولی به دست آورده است. تو یک شبه می زنی و می روی. فردا هم می بری قمار می کنی؛ عرق می خوری و معتادی و کثافت کاری می کنی. چه شد این؟ آن وقت راه باز می شود و دومی هم می آید. سومی هم می آید. ناگهان شب باید در را قفل کنی. دو قفل بزنی؛ سه قفل بزنی؛ باز هم می دزدند. شما این کار را کردی و یقه ات را می گیرند و پدرت را درمی آورند. اگر خودت هم بودی، همین کار را می کردی. این طور نیست؟ اگر کسی بیاید خانه ی شما را لخت کند و برود، با او چه می کنی؟ 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (75) ✅ چهل خانه مردی از انصار خدمت پیامبر خدا (ص) آمد و عرض کرد: من خانه ای در فلان محل خریده ام و نزدیکترین همسایه ام آدمی است که امید خیری از او ندارم و از شرش نیز خاطر جمع نیستم. رسول خدا (ص) به علی (ع) ، سلمان، اباذر و شاید مقداد دستور دادند که با صدای بلند در مسجد فریاد بزنند که هر کس همسایه اش از آزار او آسوده نباشد، ایمان ندارد. آنان نیز در مسجد سه بار فرمایش حضرت را با صدای بلند به مردم اعلام کردند. سپس حضرت با دست اشاره کرد و فرمود: چهل خانه از چپ و راست و جلو و عقب، همسایه محسوب می شود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 3 ص 42 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (76) 📣 کامل تمار می گوید: امام باقر (ع) فرمود: آیا می دانی در آیه «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»، مؤمنانی که خوشبخت می شوند، چه کسانی هستند؟ من به امام گفتم: شما آگاه تر هستید. امام باقر (ع) فرمود: منظور، آن مؤمنانی هستند که دستورات خدا هستند و این شدگان، همان افراد نجیبند. مؤمنان خدا، غریب و کمیابند. خوشا به حال این غریبها. ✍️ شرح: تسلیم خدا شدن یعنی انجام و ترک . 📖 عنْ كَامِلٍ اَلتَّمَّارِ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ أَ تَدْرِي مَنْ هُمْ قُلْتُ أَنْتَ أَعْلَمُ قَالَ قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ اَلْمُسَلِّمُونَ إِنَّ اَلْمُسَلِّمِينَ هُمُ اَلنُّجَبَاءُ فَالْمُؤْمِنُ غَرِيبٌ فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ . 📚 الکافي , جلد۱ , صفحه۳۹۱ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ خدا به کسانی که در کشورها یا شهرهایی زندگی می کنند، که در آنجا نمی شود به واجبات عمل کرد و نمی شود گناه نکرد، چه دستوری داده است؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ای بندگان مؤمن من! زمین من وسیع است؛ اگر در جایی نتوانستید عبد مطیع من باشید و به دستورات و عمل کنید، به جای دیگری بروید! بنابراین می شود و می توانید به دستوراتم عمل کنید. پس فقط عبد من باشید و فقط مطیع دستورات من! ✍️ شرح: هجرت از جایی که نمی شود به دستورات و عمل کرد، به جایی که می شود عمل کرد، است. از طرفی مهاجرت از جایی که می شود به دستورات خدا عمل کرد، به جایی که نمی شود عمل کرد، است. 📖 يا عِبادِيَ‏ الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضي‏ واسِعَةٌ فَإِيَّايَ فَاعْبُدُونِ‏ (عنکبوت، 56) آیه شماره 232 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
تکلیف ما در فعالیتهای رسانه ای از جمله رسانه های مجازی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: كسى كه قلم به دست مى گيرد، بايد ، صداقت، عفاف و انصاف نسبت به ديگران جزو طبيعت ثانوى اش بشود. (09/ 12/ 1379) ✍️ شرح: یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی پند 54 📱 @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (7) س: چرا گاهی دیده می شود بعضی از هر راهی که می روند و هر کاری که می کنند، بالاخره خدا جلو آن ها را می گیرد و به راه خیر می کشاند؟ ج: نه؛ چه کسی جلو آن ها را گرفته؟ همه آزادند؛ منتهی خوب ها چون خوب هستند، کار خیر می کنند و خدا می بیند که آن ها پاکند و نیتشان خیر و تقواست، لذا به آن ها کمک می کند و به آن ها توفیق می دهد. بدها هم آزاد هستند و خدا به آن ها می رساند. انسان بد هم اگر دلش بخواهد، به حرف خدا گوش می دهد و اگر دلش نخواهد، گوش نمی دهد. خدا کسی را نمی گیرد که برگرداند؛ نه خوب را و نه بد را. در هر دو، کاری می کند که به خیر و خوبی دعوت شوند؛ هم انسان بد و هم انسان خوب؛ منتهی خوب استفاده می کند؛ می پذیرد؛ تبعیت می کند و تقوا پیشه می کند و در مقابل، خدای متعال هم به او کمک می کند. انسان بد هم همین طور. خدا به او نشان می دهد ولی او نمی پسندد و خدا از او می گیرد. بنابراین برنامه ی خوب در معرض همه قرار می گیرد. خط هدایت، خودش را به همه عرضه می کند. خوب ها می پذیرند و قدردانی می کنند و عمل می کنند و جلو می روند. بدها هم قدردانی نمی کنند و وقتی خدا به آن ها نشان داد، آن را برمی گرداند. او به جای تابلو خدا تابلو دیگری را می گیرد و می زند. س: بعضی دست به هر گناهی می زنند و به طرف هر گناهی می روند، جور نمی شود؟ ج: نه؛ چنین آدمی که اهل همه جور گناه باشد و به طرف هر گناهی برود و نشود، نداریم. س: آیا او زمینه هایی ندارد؟ ج: نه؛ گاهی ممکن است موانعی پیش آید و الّا کسانی که این طور هستند، اغلب گناهانی را که می خواهند انجام دهند، خدا جلو اراده ی آن ها را نمی گیرد. انسان آزاد است. وقتی آزاد شد می تواند به هر طرف برود، مگر اینکه نتواند؛ مثل آدم بی پول که خیلی از گناهانی را که پول زیاد می خواهد، نمی تواند انجام دهد. این برای آن نیست که خدا نمی گذارد. این گناه، پول می خواهد که او ندارد. امکاناتی می خواهد که او ندارد. خیلی از بی پول ها هستند که دلشان می خواهد گناهانی را که دیگران می کنند، مرتکب شوند، اما پول و وسیله ندارند. ولی هر کس وسیله ی گناهش فراهم شد، خدا جلو او را نمی گیرد. اگر می گرفت که این همه گناه انجام نمی شد. همه ی گناهکاران به مقدار زیادی از گناهانی که می خواهند، دسترسی پیدا می کنند و خدا جلو آن ها را اجباراً نمی گیرد، ولی نسبت به همه ی گناهانی که آن ها می خواهند انجام دهند، امکانات کم است و کافی نیست. اگر امکانات کافی بود، صد درصد می خواستند انجام شود. خوب ها هم همین جور هستند. خوب ها هم خیلی از کارها را می خواهند انجام بدهند، ولی امکان ندارد. یک فقیر متدین می خواهد در یک شهر یک بیمارستان بسازد، اما ندارد. این مسأله ی مهمی است. انسان در بعضی جاها امکانات ندارد. این طور نیست که هر کس نیت خیر داشته باشد، خدا تمام مقدمات و امکانات را در اختیارش بگذارد و این طور هم نیست که اهل معصیت هم که می خواهند همه جور معصیت انجام دهند، خدا جلو آن ها را بگیرد. خدا جلو همه را باز می گذارد؛ منتهی شرائطی می خواهد که همه ندارند. خیلی از گناهان، مخصوص آدم های درشت است و کار این بیچاره ها نیست و این ها فقط افسوس می خورند. س: آیا این افسوس برای آن ها ضرر دارد؟ ج: بله؛ انسان را آماده تر می کند تا هر وقت اسباب فراهم شد، به طرف گناه بپرد. این علاقه متمرکز می شود و وقتی فراهم شد، شیرجه می رود. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (231) 🔸حضرت عیسی در محله مردگان روزي حضرت عیسـی با اصـحاب خود از کنار روسـتایی می گذشت که دید اهل روستا و حیوانات آن همه مرده اند و بر زمین افتاده اند. حضرت عیسی (ع) فرمود: معلوم است که اینهـا با عـذاب الهی هلاك شـده انـد، زیرا اگر با مرگ طبیعی تـدریجاً مرده بودنـد، یکـدیگر را به خاك می سپردند. اصـحاب گفتنـد: یا روح الله! از خدا بخواه اینها را زنده کند و علت عذابی را که آنها را به هلاکت رسانده، بیان کنند، تا ما از رفتاري که باعث عذاب آنها شده، دوري کنیم. حضرت عیسی هم از خداوند خواست تا آنها را زنده کند. دستور آمد که: ای عیسی! آنان را صدا بزن. حضـرت عیسی شبانگاه بالاي تپه اي رفت و صدا زد: اي اهل روستا! یک نفر از آنها پاسخ داد: بله؛ اي روح خدا و ای کلمه خدا! عیسی (ع) گفت: واي بر شما! شما چه گناهی کرده اید که این گونه گرفتار عذا خدا شده اید؟ او پاسخ داد: چهار چیز ما را گرفتار عذاب الهی نمود: 1️⃣ اطاعت از طاغوتها . 2️⃣ دلبستگی به دنیا و نترسیدن از خدا 3️⃣ مشغول شدن به آرزوهاي دور و دراز. 4️⃣ غفلت از دستورات خدا و سرگرم شدن به دنیا عیسی (ع) پرسید: دلبستگی شما به دنیا چگونه بود؟ او گفت: ماننـد علاقه کودك به مـادرش. هر گـاه دنیـا به مـا رو می آورد، شاد می شـدیم و آنگاه که به ما پشت می کرد، غمگین می شدیم. عیسی پرسید: پرستش شما از طاغوت چگونه بود؟ او گفت: ما از مطیع دستورات گنهکاران بودیم. عیسی پرسید: سر انجام کار شما به کجا کشید؟ او گفت: شبی را با سرمستی به سر بردیم و صبح آن به هاویه افتادیم. عیسی پرسید: هاویه چیست؟ او گفت: سجین است. عیسی پرسید: سجین چیست؟ او گفت: کوههاي گداخته به آتش که تا روز قیامت بر سر ما شعله می کشد. عیسی پرسید: وقتی به هلاکت رسیدید، چه گفتید و مأموران الهی به شما چه گفتند؟ او گفت: ما به آنها گفتیم مـا را به دنیـا برگردانیـد تا خدا را انجام دهیم و با ترک ، شویم. اما به ما گفتند: شما دروغ می گوییـد! عیسی از او پرسید: چه شد که کسی جز تو با من سخن نگفت؟ او گفت: ای روح الله ! دهان همه آنها با دهنه آتشین بسته شده و در چنگال فرشتگان خشن گرفتارند. من در دنیا با آنها زنـدگی می کردم ولی از آنها نبودم تا وقتی که عذاب الهی نازل شد و مرا نیز گرفت. اکنون به تار مویی در لبه جهنم آویزانم و نمی دانم به جهنم می افتم یا نجات پیدا می کنم. عیسـی (ع) این بار به اصحابش رو کرد و فرمود: اي دوسـتان خدا! خوردن نان خشک با نمک زبر و خوابیدن در خرابه ها، اگر همراه با عافیت دنیا و آخرت باشد، بسـیار بهتر است. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص 222 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (1) ☑️ تنها راه کامل کردن عقل چیست؟ 🌹 امام حسین (ع): عقل انسان جز با از حق، کامل نمی‏شود. ✍️ شرح: از حق یعنی تبعیت از دستورات خدا که همان انجام و ترک است. از آنجا که خدا خالق عقل است و خودش عاقلترین عاقل است، پس دستوراتش عاقلانه ترین دستورات است و تبعیت از عاقلانه ترین دستورات است که موجب کامل شدن عقل می شود. 📖 لا یَکْمُلُ الْعَقْلُ إِلا بِاتّبَاعِ الْحَقّ. 📚 أعلام الدین، ص۲۹۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (16) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (2) 🌹 شخصی احوال امام حسین (ع) را پرسید و گفت: در چه حالی هستی؟ امام فرمود: در حالی هستم که ▪️ خدا بالای سر من (و ناظر اعمال من است) ▪️ و آتش جهنم پیش روی من است ▪️ و مرگ به دنبال من است ▪️ و حساب روز قیامت مرا احاطه کرده ▪️ و در گرو اعمالم هستم ▪️ و توان دور کردن ناملایمات از خودم را ندارم ▪️ و کارها به دست دیگری است که اگر بخواهد می تواند مرا عذاب کند و اگر بخواهد می تواند مرا ببخشد؛ 🔸 با این حال چه کسی فقیرتر از من است؟ 📖 سئِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع فَقِيلَ لَهُ كَيْفَ أَصْبَحْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ أَصْبَحْتُ وَ لِي رَبٌّ فَوْقِي وَ النَّارُ أَمَامِي وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُنِي وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي وَ أَنَا مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِي- لَا أَجِدُ مَا أُحِبُّ وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ وَ الْأُمُورُ بِيَدِ غَيْرِي فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي. 📚 بحار الانوار، ج 75، ص 116 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen