✅ داستان کوتاه (183)
🌷 مناظره خواندنی
مأمون ، خلیفه عباسی پس از آنکه دخترش ام الفضل را به زور به امام جواد (ع) تزویج کرد، در یکی از روزها که مجلس بزرگی تشکیل یافته بود، خود مأمون و امام جواد (ع) و یحیی بن اکثم و عده بسیاري از اهل تسنن در آنجا حضور داشتند. یحیی بن اکثم مسأله حساسی را مطرح کرد و به امام جواد (ع) گفت: یابن رسول االله! روایت شده است که جبرئیل امین بر پیامبر خدا نازل شده و گفت: یا محمد! پروردگارت سلام می رساند و می گوید: من از ابوبکر راضی هستم. از ابوبکر سؤال کن ببین آیا او هم از من راضی هست یا نه؟
نظر شما درباره این روایت مشهور چیست؟
امام جواد (ع) فرمود: من فضیلت ابوبکر را انکار نمی کنم. ولی کسی که این خبر را نقل می کند، باید خبر دیگري را که رسول خدا (ص) در حجه الوداع بیان نمود، در نظر داشته باشد که پیامبر (ص) فرمود: کسانی که بر من دروغ می بندند، زیاد شده اند و بعد از من نیز زیاد خواهند شد و هر کس عمدا بر من دروغ بندد، جایگاه او در آتش خواهد بود. بنابراین هرگاه حدیثی از من نقل شد، آن را با قرآن و سنت من مقایسه کنید. هر کدام که موافق کتاب خدا و سنت من بود، قبولش کنید و هر کدام که مخالف کتاب خدا و سنت من بود، رد نمایید.
سپس امام جواد (ع) فرمود: این روایت که درباره ابوبکر است، موافق کتاب خدا نیست. زیرا خداوند می فرماید: ما انسان را آفریدیم و از رازهاي درون او آگاهیم و ما از رگ گردن به او نزدیکتریم.
آیا خداوند نمی دانست که ابوبکر از او راضی است یا راضی نیست تا آن را به وسیله جبرئیل از پیامبر اسلام بپرسد؟ این عقلا محال است.
یحیی بن اکثم باز هم گفت: روایت کرده اند که ابوبکر و عمر در زمین، همانند جبرئیل و میکائیل در آسمان هستند. آیا این سخن درست است؟
امام جواد (ع) فرمود: این خبر نیز محل تأمل است و باید درباره آن دقت نمود. زیرا جبرئیل و میکائیل دو ملک مقرب درگاه خداوند هستند که هرگز گناه نکرده اند و لحظه اي از اطاعت پروردگار خارج نشده اند، حال آنکه ابوبکر و عمر، ابتدا مشرك بودند، اگر چه پس از ظهور اسلام مسلمان شدند. اما بیشتر عمرشان را در شرك و بت پرستی سپري کرده اند. بنابراین محال است که خداوند، ابوبکر و عمر را به جبرئیل و میکائیل تشبیه کند! و آنها را با دو ملک مقرب، برابر و همسان بداند.
یحیی باز هم گفت: روایت شده است که ابوبکر و عمر، سروران پیران بهشتند. نظر شما در این باره چیست؟ آیا این روایت درست است؟
امام جواد (ع) فرمود: این روایت نیز محال است که درست باشد. زیرا بهشتیان همگی جوانند و در میان آنها پیري وجود ندارد تا ابوبکر و عمر، سرور آنان باشند. این خبر را بنی امیه، در مقابل روایتی که پیامبر اسلام (ص) درباره حسن و حسین فرمود: حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشتند، جعل کرده اند.
یحیی بن اکثم باز هم گفت: روایت شده است که عمر بن خطاب چراغ اهل بهشت است.
امام (ع) فرمود: این خبر نیز از محالات است. زیرا در بهشت، فرشتگان مقرب خدا، حضرت آدم و حضرت محمد (ص) و همه انبیا و فرستادگان حضور دارند. آیا بهشت با نور آنان روشن نمی شود تا با نور عمر روشن گردد؟
یحیی بن اکثم باز هم گفت: روایت شده است که سکینه از زبان عمر سخن می گوید.
حضرت فرمود: من منکر فضل ابوبکر نیستم. اما با اینکه ابوبکر بهتر از عمر بود، بالاي منبر می گفت: من شیطانی دارم که گاهی بر من مسلط می شود و هر وقت دیدید، از راه راست منحرف شدم، مرا به راه راست بیاورید.
یحیی گفت: روایت شده است که پیغمبر (ص) فرمود: اگر من پیامبر نمی شدم، حتماً عمر پیامبر می شد.
امام (ع) فرمود: قرآن کریم از این حدیث، درست تر است. خداوند در قرآن می فرماید: «به یاد آور هنگامی را که از پیامبران و از تو و نوح پیمان گرفتیم.» از این آیه به روشنی معلوم می شود که خداوند از پیغمبران پیمان گرفته است. چگونه ممکن است پیمان خود را تغییر دهد؟ افزون بر این هیچ کدام از پیامبران به قدر یک چشم بر هم زدن به خدا شریک قایل نشده اند. چگونه خداوند کسی مثل عمر را به رسالت مبعوث می کند که بیشترین عمر خود را در شرك و کفر سپري کرده است؟
و نیز پیغمبر اکرم (ص) می فرماید: من پیامبر بودم در حالی که آدم، میان روح و جسم بود. (آفریده نشده بود).
✅ ادامه دارد ...
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ ادامه داستان (183)
«مناظره خواندنی»
یحیی بن اکثم باز هم گفت: روایت شده است که پیغمبر فرمود: هیچ وقت وحی از من قطع نشد مگر اینکه خیال کردم که بر خاندان خَطّاب (پدر عمر) نازل شده است. (مقام رسالت از من به آنها منتقل شده است.)
امام جواد (ع) فرمود: این هم محال است. زیرا ممکن نیست پیغمبر در رسالت خود شک کند. خداوند در قرآن می فرماید: «خداوند از فرشتگان و انسانها پیغمبرانی انتخاب می کند. لذا چگونه ممکن است نبوت از کسی که خدا او را برگزیده، به کسی که زمانی نسبت به خدا مشرك بوده، منتقل شود (تا پیغمبر در نبوت خود شک و تردید داشته باشد.)
باز هم یحیی گفت: پیامبر (ص) فرموده است: اگر عذاب نازل می شد، کسی جز عمر از آن نجات نمی یافت.
امام جواد (ع) فرمود: این هم محال است. زیرا خدا در قرآن به پیغمبر اسلام می فرماید: مادامی که تو در میان آن ها هستی، خدا آنها را عذاب نمی کند و نیز مادامی که استغفار می کنند، خدا عذابشان نمی کند.
در اینجا یحیی بن اکثم کاملاً در برابر امام درمانده و ناتوان شد و همه بزرگان اهل سنت آشکارا دیدند که چگونه امام جواد (ع) با وجود جوانی اش به پرسشهاي قاضی بزرگ شهر بغداد جواب داد و شگفت تر اینکه قاضی از پاسخ به سؤالات امام فرو ماند.
📚 داستانهای بحارالانوار ج 5 ص 143
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ معیار اصلی موضع گیریها در مسائل سیاسی ـ اجتماعی چیست؟
🌷 امام خامنه ای:
این جور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى درباره فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ می کند که بر اساس آن، شما هم موضع گیرى کنید؛ نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد.
رهبرى وظایفى دارد، آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم گیرى کنید؛ منتها معیار عبارت باشد از #تقوا؛ معیار، #تقوا باشد. #
تقوا یعنى اسیر هواى نَفْس نشدن در جانب دارى و طرف دارى یا در مخالفت و معارضه، در انتقاد یا در تمجید؛ این را رعایت کنید. اگر این رعایت شد، هم انتقاد خوب است، هم جانبدارى و تمجید خوب است: از شخص، از دولت، از فلان جریان سیاسى؛ از فلان حادثه سیاسى؛ هیچ اشکالى ندارد.
البته اگر در یک زمینه اى نظرى هم از سوى این حقیر ابراز شد، آن کسانى که حسنِ ظن دارند و این نظر را قبول دارند، ممکن است این هم یکى از عواملى باشد که در تشخیص آنها دخالت خواهد داشت؛ لکن این به معناى این نیست که وظیفه افراد در مورد موضع گیریها و در مورد اظهارنظرها ساقط بشود؛ نه، هرکسى نگاه کند {و وظیفه اش را انجام بدهد}.
عرض کردم معیار این است که با رعایت #تقوا باشد؛ یعنى بدون گرایش به هواى نَفْس؛ اگر انتقاد میکنیم، اگر طرفدارى و جانبدارى می کنیم، اگر یک حرکت را، یک سیاست را تأیید می کنیم یا اگر رد می کنیم، واقعاً از روى احساس وظیفه و تکلیف و بدون دخالت دادن اغراض نفسانى {باشد}. (1/5/1393)
پند 241
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت
⚠️دشمنِ کار خیر
💠 س: لطفاً این حدیث را توضیح دهید:
«تَصْفِيَةُ الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ وَ تَخْلِيصُ النِّيَّةِ مِنَ الْفَسَادِ أَشَدُّ عَلَى الْعَامِلِينَ مِنْ طُولِ الْجِهَادِ».
🔸ج: کسی که می خواهد كار خيري انجام دهد، دو دشمن دارد؛ شیطان و نفس اَمّاره.
نه #شيطان می گذارد کار خیر انجام شود و نه #نفس_اماره. اما اگر با همه زحمت ها انجام داد، نگه داشتنش از انجام دادن سخت تر است؛ دائماً نفس فشار می آورد و می گويد: «در روزنامه بنويس و پشت بلندگو بگو تا مردم بفهمند تو چه كار كرده ای.» و بالاخره هم لو می دهد.
بنابراين نگه داشتن عمل صالح، مشكلتر از انجام دادن آن است. لذا كسانی كه موفق می شوند، بايد خيلی مواظب باشند که آن را آن قدر بپيچند که درز نكند و كسی نفهمد.
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
31- Sahifeh.mp3
17.45M
🌷 شراب بهشتی
📖 ترجمه صوتی دعاهای صحیفه سجادیه
🤲 دعای سی و یکم
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
🔸 www.sharabebeheshti.ir🔸02136602125
✅ خدا چه کسانی را از جهنم نجات می دهد؟
🌺 جواب خدای #متقین:
در روز قيامت كسانى را كه به خدا دروغ بسته اند، روسياه مى بينى. آيا جاى متکبران در جهنم نيست؟ * خدا كسانى را كه اهل #تقوا بوده اند، در مقابل كارهايى كه مايه خوشبختی شان شده، نجات مى دهد. عذاب به آنان نمى رسد و غمگين نخواهند شد.
✍️ شرح: اهل #تقوا کسانی هستند که #واجبات را انجام می دهند و #حرامها را ترک می کنند.
📖 و يَوْمَ الْقِيامَةِ تَرَى الَّذينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَ لَيْسَ في جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْمُتَكَبِّرينَ * وَ يُنَجِّي اللَّهُ الَّذينَ اتَّقَوْا بِمَفازَتِهِمْ لا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (زمر، 60 و 61)
آیه شماره 103
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
🌷داستان کوتاه (184)
✅ عیب پدران در آخر الزمان
روزی پیامبر اکرم (ص) کودکان را که دید، فرمود: وای به حال فرزندان آخرالزمان از دست پدرانشان!
از ایشان سؤال شد: ای رسول خدا! آیا وای به حالشان از دست پدران مشرکشان؟
ایشان فرمود: نه؛ از دست پدران مسلمانشان که به آنها احکام #واجبات را یاد نمی دهند و وقتی هم که خود فرزندان بخواهند یاد بگیرند، منعشان می کنند و برای آنها فقط راضی به این هستند که از مال دنیا چیزی به دست آورند. به همین دلیل من از آن پدران بیزارم و آنها هم از من بیزارند.
✍️ شرح: بر پدران #واجب است که تا قبل از سن تکلیف، احکام #واجبات و #حرامها را به فرزندانشان بیاموزند یا آنها را به کسی بسپارند که این احکام را به آنها بیاموزد.
📖 روِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى بَعْضِ الْأَطْفَالِ فَقَالَ وَيْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِكِينَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِينَ لَا يُعَلِّمُونَهُمْ شَيْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ يَسِيرٍ مِنَ الدُّنْيَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِيءٌ وَ هُمْ مِنِّي بِرَاء
📚 جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 106
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ راه مصون ماندن از عرفانهای کاذب کدام است؟ معیار علوّ معنوی و تقرب به خدا چیست؟
🌷 امام خامنه ای:
در محیطهای جوان، مراقب این عرفانهای کاذب هم باشید؛ اینها هم بخصوص در دانشگاهها رخنه می کنند. یکی از برنامه ها این است که عرفانهای کاذب را در داخل دانشگاهها رخنه دهند؛ این هم یکی از آن چیزهای فلج کننده است.
اگر کسی اسیر و دچار این بافته های بی اصل و اساسِ عرفانهای کاذب شود - که غالباً هم از مناطق خارج از کشور نفوذ پیدا کرده و وارد شده است - واقعاً او را فلج می کند. معیاری که ما برای تحرک به سمت علوّ معنوی و روحی و تقرب به خدا داریم، #تقواست، #پرهیزگاری است، پاکدامنی است.
جوانان ما - چه دختران ما، چه پسران ما - اگر پاکدامن باشند، اگر #تقوا پیشه کنند، اگر برای دوری از #گناه تلاش کنند، اگر نماز را با توجه و با اهتمام به جا بیاورند و انسشان را با قرآن قطع نکنند، اسیر این عرفانهای کاذب نمی شوند.
من به جوانها غالباً در مورد قرآن سفارش می کنم. سعی کنید رابطه تان را با قرآن قطع نکنید. هر روز، ولو نصف صفحه، قرآن بخوانید؛ اینها همه اش مقرِّب انسان است؛ صفای روح و گشایش و فتوح معنوی را همینها برای انسان به وجود می آورد. آن آرامش، آن صبر و سکینه ی مورد نیاز انسان - که «فأنزل اللَّه سکینته علی رسوله و علی المؤمنین و الزمهم کلمة #التّقوی»؛ این نعمتی است که خدای متعال آن را به رخ مؤمنین می کشد، که ما سکینه و صبر و آرامش و طمأنینه را از سوی خودمان به پیغمبر دادیم، به مؤمنین دادیم - با همین چیزی که عرض کردیم، حاصل میشود؛ در درجه ی اول با تلاش برای دور شدن از #گناهان است.
اینکه می گوئیم دوری از #گناهان، معنایش این نیست که اول باید بکلی همه #گناهان را ترک کنید تا بتوانید وارد مرحله دوم شوید؛ نه، اینها با هم توأم است. باید همت این باشد، باید تلاش این باشد که #گناه از ما سر نزند. #تقوا هم به همین معناست.
التزام به توجه در نماز و در تلاوت قرآن و اینها چیزهائی است که معنویات و صفای روح را برای ما به ارمغان می آورد؛ آن آرامش و طمأنینه و سکینه ی لازم را به ما می دهد؛ نیازی نیست به رفتن درِ خانه ی عرفانهای کاذب، دروغی، مادی، توهّمی و تخیلی، که هیچ واقعیتی پشت سرش نیست. هم دانشجوها را، هم جوانان دبیرستان را توجه بدهید به همین جنبه های #دیانت و #تدین. تدین را یک عنصر اساسی برای مخاطبِ خودتان قرار بدهید و بدانید ان شاءاللَّه خدای متعال هم کمک خواهد کرد. (20/7/1391)
✍️ شرح: #تقوا ، #پرهیزکاری، #دیانت و #تدین یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات در زندگی فردی و اجتماعی
پند 242
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
🌷 دست و زبانش را باید قطع کرد ...
💠 س: بعضی قائل به جدايی دين از سياست هستند؛ نظر شما چيست؟
🔹 آیت الله خوشوقت:
بيخود قائلند. پيغمبر اکرم (ص) بزرگترين سيّاس بود؛ می جنگيد؛ قبول صلح می کرد؛ حکومت می کرد. سياست اسلامی همين است. ... بنابراين کسانی که می گويند: «دين از سياست جداست»، آنها جامعه را به خيانتی دعوت می کنند که ديگر قابل اصلاح نيست.
مگر می شود دين از حکومت جدا باشد؟! اگر حکومت پهلوی باشد که دين را از بين می برد؛ زنها را بي حجاب می کند؛ جوانها را شرابخوار و زناکار می کند. ... اگر حکومت به دست نهضت آزادی ها و غربی ها و #روشنفکرها افتاد، با دين کاری ندارند؛ آنها حرف های ديگر را پياده می کنند ...
بنابراين اين حرف (جدایی دین از سیاست ) از آن خيانت های بسيار بزرگ و مهم است. حکومت، حتماً بايد حکومت اسلامی و دينی شود تا بتواند مسائل اسلامی را پياده کند. اگر زبانی اين حرف را زد و قلمی اين حرف را نوشت، #زبان او را بايد قطع کرد و #دست او را هم بايد قطع کرد؛ چون به ضرر جامعه حرف می زند.
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
37_Sahifeh.mp3
20.5M
🌷 شراب بهشتی
📖 ترجمه صوتی دعاهای صحیفه سجادیه
🤲 دعای سی و هفتم
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
🔸 www.sharabebeheshti.ir🔸02136602125
✅ حضرت موسی (ع) قوم ظالم فرعون را به چه چیز دعوت کرد؟
🌺 جواب خدای #متقین:
خدا به موسى گفت: به سراغ قوم ظالم فرعون برو و به آنها بگو: چرا اهل #تقوا نمی شوند؟
📖 و إِذْ نادى رَبُّكَ مُوسى أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمينَ * قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَ لا يَتَّقُونَ (شعراء، 10 و 11)
✍️ شرح: #تقوا یعنی اطاعت از دستورات #واجب و #حرام خدا.
آیه شماره 104
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (185)
🌷 طی الارض امام سجاد (ع)
ابن شهاب زهري می گوید:
عبد الملک مروان، خلیفه عباسی مأمورانی را فرستاد تا امام سجاد (ع) را از مدینه به شام ببرند. آنان آن حضرت را با غل و زنجیر بسـتند و گروهی را براي نگهبانی او گماشتند. من از مأموران اجازه خواستم با امام ملاقات نموده و سلامی عرض کنم و وداع نمـایم. آنها هم اجـازه دادنـد.
وقتی خـدمت آن بزرگوار رسـیدم، همین که ایشان را در غل و زنجیردیـدم، گریه ام گرفت. عرض کردم: ای کاش این غل و زنجیر در گردن من بود و شما از این رنج آسوده بودي.
ایشان فرمـود: زهري! خیـال می کنی ایـن غـل و زنجیر به من آزاري می رسانـد؟ چنین نیست. اگر بخـواهم می تـوانم این زنجیر را از دست و پاي خود باز کنم. گرچه تو و سایر علاقمنـدان به خانواده ما از مشاهـده این منظره غمگین می شویـد. ولی این غل و زنجیر، مرا به یـاد عـذاب خـدا می انـدازد. بـدین جهت آن را دوست دارم.
سپس امام دست و پـاي خود را از زنجیر گشوده و فرمود: زهري! خاطر جمع باش که من بیشتر از دو منزل با اینها نخواهم بود.
چهارده شب از این ماجرا گذشته بود که مأموران سراسیمه به مدینه باز گشته و در جستجوي حضرت بودند و لیکن نشانی نمی یافتند. پرسیدم: چه شد آن آقا؟
گفتند: با او نشسته بودیم و کاملاً مراقبش بودیم. ناگاه متوجه شدیم غل و زنجیر در جاي خود افتاده و از آن حضرت خبري نیست.
بعد از این جریان در شام نزد عبد الملک رفتم. او احوال امام سـجاد (ع) را از من پرسید. من نیز جریان را برایش نقـل کردم. عبـد الملـک گفت: همان روزي که مأموران در پی او می گشـتند، خودش نزد من آمـد و گفت: با من چه کار داری؟
گفتم: میل دارم با من باشی.
فرمود: من میل ندارم با تو باشم.
آنگـاه از پیش من بیرون رفت. به خـدا سوگنـد از هیبت او مرا چنان وحشتی فرا گرفت که چون به خلوت آمـدم، جامه خود را آلوده یافتم.
من به عبـد الملـک گفتم: علی بن الحسـین (ع) آن طور که تو خیال می کنی نیست. (در فکر خلافت نیست). او به عبادت خدا مشغول است.
عبد الملک گفت: خوش به حال کسی که مثل او مشغول است.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 132
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen