eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حضرت نوح (ع) با چه استدلالی مردم را به اطاعت از خدا دعوت می کرد؟ سخن خدا در قرآن: 1️⃣ قطعاً ما بودیم که نوح را به عنوان جانشینمان در میان قومش فرستادیم. به همین دلیل او به مردم قومش گفت: ای قوم من! خدا باشید نه غیر او؛ چون شما در جهان، هیچ اربابی جز او ندارید. اگر غیر او شوید، من از شکنجه روز وحشتناک قیامت برای شما می ترسم. 2️⃣ قطعاً ما بودیم که نوح را به عنوان جانشینمان در میان قومش فرستادیم. به همین دلیل او به مردم قومش گفت: ای قوم من! خدا باشید نه عبد غیر او؛ چون شما در جهان، هیچ اربابی جز او ندارید. پس حالا که خدا ارباب جهان است و فقط او فرمانده است، آیا از نافرمانی از دستورات او نمی ترسید؟ ✍️ شرح: عبد مطیع خدا بودن یعنی اطاعت از دستورات و خدا. 📖 متن آیات: 1️⃣ لقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ عَظيمٍ (اعراف، 59) 2️⃣ و لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ (مؤمنون، 23) آیه شماره 211 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ روحانیون سَلَف (قدیم) از چه راهی توانستند رشته معنویت را مستمر نگه دارند؟ 🌷 امام خامنه ای: نه اينكه ما روحانيون، كمبود و نقص نداشتيم؛ چرا، نقصهاى زيادى داشتيم؛ اما اين سلامت را سَلَف روحانيت حفظ كرده اند كه در راه و مجدانه كوشيده اند و توانسته اند رشته ى معنويت را همچنان مستمر نگه دارند. (21/ 03/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 94 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 1) س: منظور از آیه ی «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» چیست؟ ج: اگر خدا به انسان فرمود: «روزه بگیر» و انسان مریض باشد و خدا به او سلامت نداده، از او روزه نمی خواهد. وقتی پای انسان درد می کند، می گوید: «نشسته نماز بخوان.» نمی گوید: «چرا ایستاده نماز نخواندی؟» چون به او سلامت پا را نداده است؛ اما اگر پای سالم بدهد، می گوید: «باید بایستی.» اگر سلامت بدن بدهد، می گوید: «باید روزه بگیری.» خدا هر چه به انسان داده، متناسب با آن تکلیف می خواهد. معنای آیه، این است. این یک چیز خاص است و معنایش این است. «وُسع» همین است که خدا به انسان داده است و هر چه داده، در همان حد تکلیف می کند. اگر زیاد داده، زیاد می خواهد و اگر کم داده، کم می خواهد. اگر کسی قدرت مالی ندارد که به حج برود، از او نمی خواهد؛ چون وسع ندارد. دیگری که دارد، خدا می گوید: «باید بروی.» به هر کس نداده، نمی خواهد و به هر کس داده، پشت سرش می گوید: «باید انجام دهی.» س: عقل چطور؟ ج: عقل را به همه ی انسان ها داده است. این غیر از پا و دست است که بعضی ندارند. خدا عقل را به همه داده است. می توانند بفهمند و می توانند انتخاب کنند و می توانند با عبادت و اطاعت فرمان خدا جلو بروند و خدا همه را به این کار دعوت کرده است. س: وضعیت کسی که جنون دارد چه می شود؟ ج: خدا از مجنون هیچ نمی خواهد. خدا به او عقل نداده است. عقل، شرط اول تکلیف است. س: اگر بخواهد مثلاً به مقامات بالا برسد ..؟ ج: مجنون عقل ندارد. اگر عقل نباشد، انسان راحت می خوابد. اول هر سرمایه، عقل است. وقتی نیست، خدا از انسان هیچ نمی خواهد و او معذور است؛ چون خدا به او عقل نداده، او را تکلیف نمی کند؛ اما اگر به انسان عقل داد، تکلیف می کند؛ لذا انسان های عقل دار، موظّف و مکلّفند. کسی که فاقد عقل است، خدا از او چیزی نمی خواهد. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام بن حَکَم (شماره 1): ✅ ای هشام! لقمان به پسرش گفت: در مقابل حق متواضع باش تا عاقل ترین مردم باشی. دنیا دریایی عمیق است که انسانهای بسیاری در آن غرق شده اند. پس کشتی نجات تو در دنیا باید خدا باشد و بار آن ایمان و بادبانش توکّل و ناخدایش عقل و راهنمایش علم و سکانش صبر باشد. ✍️ شرح: یعنی انجام واجبات و ترک حرامها. این کشتی نجات انسانها است. 📖 يا هِشَامُ إِنَّ لُقْمَانَ قَالَ لاِبْنِهِ تَوَاضَعْ لِلْحَقِّ تَكُنْ أَعْقَلَ اَلنَّاسِ يَا بُنَيَّ إِنَّ اَلدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيهِ عَالَمٌ كَثِيرٌ فَلْتَكُنْ سَفِينَتُكَ فِيهَا تَقْوَى اَللَّهِ وَ حَشْوُهَا اَلْإِيمَانَ وَ شِرَاعُهَا اَلتَّوَكُّلَ وَ قَيِّمُهَا اَلْعَقْلَ وَ دَلِيلُهَا اَلْعِلْمَ وَ سُكَّانُهَا اَلصَّبْرَ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که هم خدا راضی باشد و هم مردم؟ 🌹 امام هادی (ع): هر کس از خدا کند، باکی از نارضایتی مردم ندارد. اما کسی که (با نکردن از خدا،) خدا را از خود ناراضی می کند ، یقین داشته باشد که مردم هم از او ناراضی خواهند شد. ✍️ شرح: از خدا یعنی انجام و ترک . 📖 منْ أَطَاعَ اَلْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ اَلْمُخْلُوقِينَ وَ مَنْ أَسْخَطَ اَلْخَالِقَ فَلْيُوقِنْ أَنْ يَحِلَّ بِهِ سَخَطُ اَلْمَخْلُوقِينَ. 📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۲ , صفحه۲۰۸ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ دستورالعمل دینداری اهل بیت چه بوده است؟ 🌺 امام هادی (ع): به شما توصیه اکید می کنم به دوری از . زیرا دينى که ما ملازم آن هستیم و با آن خداپرستی می کنیم و آن را از شیعیانمان می خواهیم، دوری از است. با موضوع شفاعت، ما را به زحمت نیندازید. 📖 عنِ اَلْإِمَامِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ آبَائِهِ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: عَلَيْكُمْ بِالْوَرَعِ فَإِنَّهُ اَلدِّينُ اَلَّذِي نُلاَزِمُهُ وَ نَدِينُ اَللَّهَ تَعَالَى بِهِ وَ نُرِيدُهُ مِمَّنْ يُوَالِينَا. لاَ تُتْعِبُونَا بِالشَّفَاعَةِ . 📚 وسائل الشیعه , جلد۱۵ , صفحه۲۴۸ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کنیم که دعاهایمان مستجاب شود؟ 🔅امام هادی (ع): اگر مخلصانه از دستورات و خدا اطاعت کردی و به حقّانیت پیامبر خدا و ما اهل بیت اعتراف نمودی و آن گاه از خدا چیزی خواستی، خدا تو را محروم نخواهد کرد. 📖 إذا أخلَصتَ فی طاعَةِ اللّهِ، وَاعتَرَفتَ بِرَسولِ اللّهِ(ص) وبِحَقِّنا أهلَ البَیتِ، وسَأَلتَ اللّهَ ـ تَبارَک وتَعالی ـ شَیئا لَم یحرِمک. 📚 الأمالی للطوسی: ص ۲۸۶ ح ۵۵۵ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کنیم که از ما محافظت شود؟ 🌹 امام هادی (ع): هر کس خود را از حفظ کند، از او محافظت می شود و هر کس از خدا کند، از او می شود. ✍️ شرح: خدا از کسی که نمی کند، در مقابل بسیاری از حوادث محافظت می کند و حاجات او را برآورده می سازد. 📖 منِ اِتَّقَى اَللَّهَ يُتَّقَى وَ مَنْ أَطَاعَ اَللَّهَ يُطَاعُ. 📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۲ , صفحه۲۰۸ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (182) 🚫 نحسی روزها !! ✍️ مقدمه: عامل حوادث، خداست و انسانهای مختار، نه نحسی روزها. هیچ زمانی نحس نیست مگر زمانی که گناه انجام شود. 🔹 آن روز انگشتم ضربه ديد. با یک سوارکار تصادف كردم و به کتفم آسيب رسید. همچنین در یک ازدحام جمعیت وارد شدم و لباسهايم پاره شد. پس از این سه اتفاق در یک روز، با خودم خطاب به آن روز گفتم: خدا شر تو را از سر من كوتاه كند! عجب روز نحسی هستى! در همان روز خدمت امام هادی (ع) رسيدم. ایشان مرا که دید، فرمود: تو هم اين حرف را مى‌زنى؟ با اينكه با ما رفت و آمد دارى‌؟ گناه خود را به گردن یک بي گناه مى‌افكنى‌؟ با شنيدن اين جمله، عقل به سرم بازگشت و فهميدم که اشتباه كرده‌ام. گفتم: مولاى من! استغفر اللّٰه . از خدا آمرزش مى‌خواهم. امام فرمود: ای حسن بن مسعود! گناه روزها چيست كه شما هر وقت به خاطر اعمال خودتان مجازات می شوید، به آنها دشنام مى‌دهيد؟ گفتم: ای پسر پیامبر! براى هميشه استغفار مى‌كنم. اين توبه من است. امام فرمود: به خدا قسم اين دشنامها سودی برایتان ندارد و خدا شما را به خاطر مذمت بى‌تقصيرها مجازات مى‌كند. مگر نمى‌دانى كه ثواب و عقاب و مكافات عمل در دنيا و آخرت به دست خداست‌، نه به دست روزها؟ گفتم:چرا مولاى من. فرمود: ديگر تكرار نكن و براى روزها نقشى در حكم خدا قائل مشو! گفتم: چشم مولاى من! 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۴۸۲ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (222) 🌹 خدا حامی متقین مردکی به نام بطحایی، پیش متوکل عباسی از امام هادي (ع) سخن چینی کرد که امام، اسلحه و پول و نیرو فراهم آورده و قصد قیام دارد. متوکل به سعید حاجب دستور داد شبانه به خانه امام هجوم ببرد و هر چه پول و اسلحه بیابد ضبط کرده، بیاورد. سعید حاجب می گوید: شبانه به خانه آن حضرت رفتم. نردبانی نیز همراه خود بردم و به وسیله آن خود را بالاي پشت بام رساندم. سپس از پلکان پایین آمدم. شب تاریک بود. در این فکر بودم که چگونه وارد اتاق شوم. ناگهان امام از داخل اتاق مرا صدا زد و فرمود: سعید! همانجا بمان تا برایت شمع بیاورند. فوري شمع آوردند. داخل اتاق شدم. دیدم امام جبه اي از پشم به تن دارد و کلاهی بر سر گذاشته و جانماز را روي حصیر انداخته و مشغول مناجات است. امام به من فرمود: این اطاقها در اختیار شماست. می توانی همه را بگردي! وارد اتاقها شدم و همه را بازرسی کردم. ولی چیزي در آنها نیافتم. تنها کیسه اي که مُهر مادر متوکل، خلیفه عباسی، بر آن خورده بود، پیدا کردم و کیسه اي دیگر که مهر شده بود، نیز با آن بود. هر دو را برداشتم. آنگاه امام فرمود: زیر این جانماز را نیز نگاه کن! جانماز را بلند کردم. شمشیري که داخل غلاف بود، دیدم. آن را نیز برداشتم و همه را نزد متوکل بردم. هنگامی که چشم متوکل به مُهر مادرش روي کیسه افتاد، مادرش را خواست و جریان کیسه را از او پرسید. مادرش گفت: آن وقت که بیمار بودي، نذر کردم هرگاه تو بهتر شدي، ده هزار دینار از مال خودم به ابوالحسن هادي بدهیم. پس از بهبودي شما، آن را در همین کیسه گذاشتم و برای او فرستادم که ابوالحسن هادی حتی آن را باز هم نکرده است. متوکل کیسه دوم را باز کرد. چهارصد دینار بود. آنگاه به من دستور داد یک کیسه دیگر روي کیسه زر مادرش گذاشته و هر دو کیسه را با آن شمشیر به ابوالحسن هادی باز گردانم. من کیسه ها و شمشیر را به خدمت امام باز گرداندم. اما از حضرت خجالت می کشیدم. از این رو عرض کردم: سرورم! برای من سنگین بود که آن شب بدون اجازه شما وارد خانه شوم. اما چه کنم که مأمور بودم و توان سرپیچی از فرمان امیر نداشتم. امام (ع) فرمود: و سیعلم الذین ظلموا اي منقلب ینقلبون: به زودي ستمگران خواهند فهمید به کجا بازمی گردند. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 137 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (221) 🌹 فقر و شکر شخصی به نام ابو هاشم می گوید: زمانی از نظر معیشت در تنگناي شدید قرار گرفتم. به حضور امام هادي (ع) رفتم. اجازه ورود داد. همین که در محضر ایشان نشستم، فرمود: اي ابو هاشم! کدام یک از نعمتهایی را که خداوند به تو عطا کرده، می توانی شکرانه اش را به جا آوري؟ من سکوت کردم و ندانستم در جواب چه بگویم. آن حضرت آغاز سخن کرد و فرمود: خداوند ایمان را به تو مرحمت کرد و به خاطر آن بدنت را بر آتش جهنم حرام کرد و به تو سلامتی داد و به این وسیله، تو را بر عبادت و بندگی یاري فرمود و به تو قناعت بخشید که با این صفت، آبرویت را حفظ نمود. آنگاه فرمود: اي ابوهاشم! من در آغاز سخن، این نعمتها را به یاد تو آوردم. چون می دانستم به جهت تنگدستی، از کسی که این همه نعمت را به تو عنایت کرده، به من شکایت می کنی. اما الان دستور دادم صد دینار به تو بدهند. آن را بگیر و به زندگی ات سامان بده! شکر نعمتهاي خدا را هم به جا آور! 📚 داستانهای بحار الانوار، ج 4 ص 139 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 2) س: رابطه نيت و عمل چگونه است؟ آيا نيت هم يك عمل است؟ ج: عمل قلبي است. عمل غالباً با دست و پا است. نيت، عمل قلب است؛ مثلاً انسان تصميم مي گيرد که نماز بخواند. اين تصميم، عمل قلبي است و ديده نمي شود؛ اما خود نماز، عمل بدني است و ديده مي شود. س: پس آیا كسي كه نماز مي خواند، در واقع دو عمل انجام مي دهد؟ ج: بله؛ هم نيت كرده و هم عمل انجام داده است. نيت از عمل بدني مهم تر است. س: آیا در این صورت براي او دو حسنه محسوب مي شود؟ ج: گاهي هم بيشتر. حسنه مال همان نيت است. چون «إِنَّمَا الْاَعْمَالُ بِالنِّيَّات». س: منظور از این حدیث چیست؟ «الْإِسْلَامُ عُرْيَانٌ فَلِبَاسُهُ الْحَيَاءُ». ج: مسلمان بايد چيزهايي داشته باشد و از آن چیزها به حیا تعبير کرده اند. اینکه من مسلمان باشم ولی هيچ نداشته باشم، نمي شود. اگر مسلمان هستی، بايد حيا داشته باشي. اگر مسلماني، بايد نماز بخواني. اين ها لباس مسلماني است. س: در ادامه فرموده اند: «وَ زِينَتُهُ الْوَقَارُ». ج: بايد سنگين باشي و در جامعه، هرز نباشي. اين ها بايد با مسلماني همراه باشد. س: چرا آن را به لباس تشبيه كرده اند و اين وقار را به زينت؟ اين ها چه خصوصيتي دارند؟ ج: اين ها چيزهايي است كه همه جاي انسان را مي پوشاند. وقار فقط برای دست یا پا نيست. حيا برای همه جا هست. س: در ادامه فرموده اند: «وَ مُرُوءَتُهُ الْعَمَلُ الصَّالِحُ». ج: انجام عمل صالح، مردانگي آن است. مسلمان بايد مردانگي داشته باشد. مردانگي اش اين است كه واجب را انجام دهد و حرام را ترك. س: در ادامه فرموده اند: «وَ عِمَادُهُ الْوَرَعُ». ج: تيرك خيمه اش تقوا و ترك گناه است. اگر اين نباشد، خيمه مي خوابد. اين قدر مهم است. ورع، ناظر به ترك گناه است. س: آیا عمل صالح هم ناظر به واجبات است؟ ج: تقوا هم ناظر به انجام واجب و هم ترك حرام است. س: در ادامه فرموده اند: «وَ لِكُلِّ شَيْ ءٍ اَسَاسٌ وَ اَسَاسُ الْإِسْلَامِ حُبُّنَا اَهْل الْبَيْتِ ». ج: پايه ی ساختمان، اين است. اگر اين باشد، اسلام هست و اگر نباشد، انسان به چپ و راست مي رود و اسلام را از دست مي دهد. س: منظور از امتحان چیست؟ ج: هر کس مکلف است، تمام حوادث برای او امتحان است. سرما امتحان است. گرما امتحان است. وقتی هوا گرم می شود، او فحش می دهد. وقتی هم سرد می شود، فحش می دهد. این ها امتحان است. وقتی مریض می شود، بد و بی راه می گوید. این ها همه امتحان است. خود تکلیف هم امتحان است. وقتی واجبی پیش آمد، امتحان است. انجام می دهی یا نه؟ وقتی حرامی پیش آمد، امتحان است. ترک می کنی یا نه؟ بنابراین همه ی این ها می تواند امتحان باشد. س: آیا «خَیرُ الاُمورِ اَوسَطُها» شامل عبادات هم هست؟ ج: معنای اقتصاد همین است. امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ی متقین فرمودند: «مَلبَسُهُمُ الاِقتِصاد»: میانه روی در زندگی مثل لباس، شامل تمام امور زندگی شان است. در هر بُعدی از ابعاد زندگی باید میانه رو باشند و بالا نپرند. اگر بالا بپرند، خطر پیش می آید. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen