سوال 1391:
آیا بیان ظلم یا خیانت بعضی از مسئولین ادارات در برابر مردم جایز است؟
جواب:
گزارش دادن ظلم به مراکز و مراجع مسئول برای پيگيری و تعقيب بعد از تحقيق و اطمينان نسبت به آن اشکال ندارد و حتّی اگر از مقدمات نهی از منکر محسوب شود واجب می گردد، ولی بيان آن در برابر مردم وجهی ندارد بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعيف دولت اسلامی شود حرام است.
📚 منبع: استفتائات آیت الله خامنه ای
✍️ پی نوشت: با توجه به فتوای صریح رهبری، چرا بسیاری از گروهها و کانالهای انقلابی پر از گزارشهای فساد اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی و ... است؟ در صورتی که انتشار آنها در کانالها و گروههای مجازی، نه باعث می شود به عنوان گزارش فساد، به دست مسئول ذیربط برسد و نه عملاً نهی از منکر حساب می شود. بلکه فقط باعث ناامید کردن مردم و ضریب دادنِ غیر منطقی به آمارهای فساد و آلوده کردن روان مردم و نهایتاً تضعیف دولت اسلامی است. پس فساد را منتشر نکنیم بلکه فقط به مسئولش گزارش دهیم تا ناخواسته مرتکب گناه بزرگ انتشار فساد و تضعیف دولت اسلامی نشویم.
پند 223
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چرا نماز؟ (شماره 28)
🔹 وصیت امیرالمؤمنین!
🌷 امام صادق (ع ) :
یکی از چیزهایی که امیرالمومنین (ع) هنگام شهادتش وصیت کرد، این بود: نماز، نماز، نماز.
📖 فِيمَا أَوْصَى بِهِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع عِنْدَ وَفَاتِهِ الصَّلَاةَ الصَّلَاةَ الصَّلَاة.
📚 مستدرک الوسائل ، ج3، ص: 30
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
📣 داستان کوتاه (224)
✅ مناظره امام رضا (ع) با یکی از اهل سنّت
امام رضا (ع) به ابن رامین سنّی فرمود: ابن رامین! آن وقت که پیامبر (ص) از مدینه خارج شد، کسی را جاي خود نگذاشت؟
ابن رامین گفت: چرا! علی (ع) را جاي خود گذاشت.
امام رضا (ع) فرمود: پس چرا به اهل مدینه نفرمود خودتان کسی را انتخاب کنید، چون انتخاب شما خطا نمی شود.
ابن رامین گفت: چون پیامبر (ص) نگران بود که اختلاف و درگیري در میان مردم بیفتد.
امام رضا (ع) فرمود: خوب چه عیبی داشت؟ اگر هم اختلافی رخ می داد، هنگامی که از مسافرت به مدینه بر می گشت، آن را اصلاح می نمود.
ابن رامین گفت: البته عمل آن حضرت که خود جانشین تعیین فرمود، با محکم کاري مناسب تر بود و منطقی تر.
امام رضا (ع) فرمود: بنابراین براي پس از مرگ خود نیز حتماً کسی را جاي خود قرار داده است؟
ابن رامین گفت: نه!
امام (ع) فرمود: آیا مرگ پیامبر (ص) از مسافرتش مهم تر نبود؟ سفر دنیا کوتاه است و سفر مرگ، طولانی و ابدي. پس چگونه شد که هنگام مرگ از اختلاف امت خاطر جمع بود – و جانشین تعیین نکرد - اما در مسافرت چند روزه دنیا خاطر جمع نبود - و جانشین تعیین کرد - با اینکه خود آن حضرت زنده بود و می توانست اختلافات را اصلاح نماید؟
ابن رامین در مقابل سخنان منطقی امام (ع) نتوانست حرفی بزند و ساکت شد.
📚 داستانهای بحارالانوار ج 5 ص 132
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ چرا نماز؟ (شماره 29)
🔹 آخرین سفارش رسول خدا (ص)!
🌷 امام صادق (ع) :
مراقب نمازت باش. چون آخرین چیزی که رسول خدا (ص ) به آن سفارش نمود، و به انجام آن تاکید کرد، #نماز بود.
📖 علَيْكَ بِالصَّلَاةِ فَإِن آخِر مَا أَوْصَى بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ حَثَّ عَلَيْهِ الصَّلَاة.
📚 وسائل الشيعة، ج4، ص: 35
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ در چه کارهایی به دیگران کمک کنیم؟
🌺 خدای متقین فرموده:
ای مؤمنین! در درستکاری و #تقوا به هم کمک کنید نه در #گناه و دشمنی. اهل #تقوا شوید که خداوند بد مجازات می کند.
✍️ شرح: بهترین نوع تعاون و کمک کردن، کمک به دیگران در انجام #واجبات و ترک #گناهان است. از طرفی کمک به دیگران در انجام #گناهان، حرام است.
📖 تعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ (مائده، 2)
آیه شماره 38
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ چه عاملی موجب می شود که بعضی مسلمانها به جایی برسند که حتی قرآن را هم دروغ بدانند؟ راه جلوگیری از این انحراف چیست؟
🌷 امام خامنه ای:
گاهی اوقات #گناه ما و خطای ما و کج روی ما موجب می شود که پناه بر خدا به تکذیب ما انزل الله مبتلا بشویم؛ ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ اَسآءُوا السّوأَی ٰ اَن کَذَّبوا بِآیاتِ الله. راه علاج هم مراقبت است؛ باید مراقبت کنیم؛ باید نظارت کنیم بر خودمان، بر مجموعه مان، انگیزه مان را افزایش بدهیم، کارمان را متراکم تر کنیم، پُرکاری، پرهیز از لغزشگاه ها، خلاصه در یک جمله #تقوا؛ #تقوا #تقوا ، که در ماه رمضان [به عنوان] فلسفه و غایت روزه شناخته شده، به همین معنا است . #تقوا یعنی مراقبت از خویش؛ دائم باید مراقب خودمان باشیم. البتّه خطاب این حرفها در درجه ی اوّل به خود بنده است؛ همه مان مسئولیم. (25/3/1395)
✍️ شرح: #تقوا و #مراقبه یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات در زندگی فردی و اجتماعی
پند 224
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چه کنیم که خدا گناهان گذشته ما را بیامرزد؟
🌺 خدای #متقین فرموده:
ای مؤمنین! اگر اهل #تقوا شوید، خدا به شما بصیرت و قدرت تشخیص حق از باطل می دهد و #گناهانتان را از پرونده شما پاک می کند؛ و شما را مى آمرزد؛ خدا اهل بخشش بزرگ است.
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها.
📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ (انفال، 29)
آیه شماره 39
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ پناه بر خدا از چه چیزی؟
پیغمبر اسلام (ص) در مناجاتش با خدا فرموده:
🔻خداونـدا! به تو پنـاه می برم:
🔹 از نفسـی که (از گناه) سـیر نمی شود
🔹 از قلبی که (از گناه) نمی ترسـد
🔹 از چشـمی که (به خاطر گناهم) اشـک نـدارد
🔹 از دعایی که (به خاطر گناهم) شنیده نمی شود
🔹 و از نمازي که (به خاطر گناهم) سود ندهد.
🔻 همچنین به تو پناه می برم:
🔹 از همسري که قبل از فرارسیدن موسم پیري، پیرم کند.
🔹 از فرزنـدي که در مقابل من تکبّر کنـد
🔹 از ثروتی که مـوجب عـذابم گردد
🔹 و از رفیق حیله گر که اگر نیکی از من ببینـد، کتمـان کند و اگر بدي ببیند، افشا نماید ...
⛔️ خلاصه: پناه بر خدا از گناهان خودم و دیگران!
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 44
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چرا نماز؟ (شماره 30)
🔹 رأس دین!
🌷پیامبر (ص ) :
جایگاه #نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است .
📖 موضِعُ الصلاه مِن الدّینِ کَمَوضِعِ الرأسِ مِنَ الجَسد.
📚 نهج الفصاحة ص: 778
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 درباره تقوا (شماره 88)
س: مقدار اخلاصی که از یک فرد مبتدی انتظار می رود، چقدر است؟
ج: همین که چون خدا خداست و فرمان داده و من هم بنده ی خدا هستم، پس بگویم: «چشم!» اسم این اخلاص است.
س: انسان در انجام تمام واجبات و ترک محرمات دائمًا نمی تواند اخلاص را حفظ کند؛ پس چه کند؟
ج: اگر دو عمل را بتواند، سومی را هم می تواند؛ چهارمی را هم می تواند و بقیه ی آن هم می شود. دلش نمی خواهد و الّا قدرتش هست. کسی که می تواند یکی ـ دو عمل را با اخلاص به جا آورد، سومی و چهارمی را هم می تواند؛ منتهی نمی خواهد؛ اما اگر شروع کند، کم کم تقویت می شود.
س: آیا اگر در بعضی از اعمال موفق به اخلاص نشد، معفو است؟
ج: معفو نیست. در عبادات اگر عمل، باطل شود، باید آن را قضا کند. در غیر از عبادت، از اجر و مزد محروم می شود. خدا می فرماید: «اَنَا خَیرُ شَریکٍ». برو از او بگیر.
س: با توجه به اینکه مبتدی است، شاید اخلاص در توان او نباشد؟
ج: خدا هم به اندازه ی مبتدی گفته است. به اندازه ی منتهِی که نگفته است. بار منتهِی سنگین است. خدا همین دو را گفته و سبک گرفته است. اما نفس اماره سنگین می گیرد که این شخص نتواند به جا آورد و محروم می شود. خدا این حرف ها را برای عموم زده است و قبل از اینکه این حرف ها را بزند، به اندازه این ها و بیشتر از آن، به آن ها قدرت داده است؛ منتهی این ها نمی خواهند با همه ی قدرت کار کنند و بر زمین می ماند؛ اما خدا اول قدرت را می دهد و بعد تکلیف می خواهد.
✅ ادامه دارد ...
📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ عاقبت دوستی ها در قیامت چه می شود؟
🌺 خدای #متقین فرمود:
در روز قیامت همه کسانی که در دنیا با هم دوست بوده اند، دشمن هم می شوند مگر #متقین. * آنگاه خدا به #متقین می گوید: اى بندگان من! امروز نه از چیزی بترسید و نه غصه بخورید! *
#متقین کسانی هستند که به آيات ما ايمان آورده و #تسليم دستورات #واجب و #حرام ما بودند * شما با همسرانتان با خوشی وارد بهشت شويد! *
در بهشت، سيني هايى از طلا و جامهايى در برابر آنان مىگردانند، و در آنجا آنچه دلشان بخواهد و چشمشان را خوش آيد، هست و به #متقین گفته می شود: شما در این بشهت تا ابد می مانيد. * اين است همان بهشتى كه به عنوان مزد #تقوایتان به ارث برده اید.
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
📖 الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقينَ * يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ * الَّذينَ آمَنُوا بِآياتِنا وَ كانُوا مُسْلِمينَ * ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ * يُطافُ عَلَيْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَكْوابٍ وَ فيها ما تَشْتَهيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فيها خالِدُونَ * وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتي أُورِثْتُمُوها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (زخرف، 67 تا 72)
آیه شماره 40
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
🌹 داستان کوتاه (225)
✅ چه کنیم که ما هم از اهل بیت باشیم؟
حسن بن موسی وشاء می گوید:
در خراسان در مجلس حضرت رضا عليه السّلام بودم. زيد بن موسى (برادر حضرت رضا) هم در آن مجلس حضور داشت. زيد متوجه گروهى از اهل مجلس شد و از خود تعریف کرد و گفت كه ما چنين و چنانيم.
حضرت رضا علیه السلام متوجه آن گروه شد و گفتۀ زيد را شنيد و به وى فرمود: اى زيد! آيا قول بقالهاى كوفه را كه مىگويند: فاطمه دامان خويش را حفظ كرد و خداوند فرزندان او را به آتش جهنّم حرام كرد، تو را مغرور نموده است! به خداوند سوگند كه اين مطلب جز براى حسن و حسين عليهما السّلام و فرزندانى كه از آن بانو متولّد شدهاند، نخواهد بود.
امام رضا علیه السلام ادامه داد:
آيا مىشود گفت موسى بن جعفر عليه السّلام از دستورات واجب و حرام خدا اطاعت كند و روزها روزهدار و شبها به شب زنده دارى و نماز شب مشغول باشد و تو معصيت خداوند را انجام دهى و فرداى قيامت نزد خدا با او مساوى باشى و يا اينكه تو نزد خداوند عزيزتر باشى؟!
در صورتى كه امام سجاد علیه السلام مى فرمايد: اجر سادات باتقوا هر چه باشد، عذاب سادات گنهكار دو برابر خواهد بود.
سپس امام رضا عليه السّلام را دیدم که متوجه من شد و فرمود: اى حسن! اين آيه را چگونه قرائت مىكنيد كه خداوند مىفرمايد: قالَ يا نُوحُ انَّه لَيسَ مِن اَهلِك انَّهُ عَمل غَيرُ صالحٍ؟
من گفتم: دو جور می خوانند. طبق قرائت دوم، پسر نوح، فرزند پدرش نیست.
امام رضا علیه السلام فرمود: ابدا اين طور نيست. بلكه وى پسر حضرت نوح بوده است. ولى از خدا نافرمانی كرد و به همین دلیل خداوند او را از پدرش ندانست. همين طور هر کدام از خاندان ما كه از دستورات #واجب و #حرام خدا اطاعت نكنند، از ما نخواهند بود و تو اگر از دستورات #واجب و #حرام خدا اطاعت کنی، از ما اهل بيت خواهى بود.
📖 عنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُوسَى اَلْوَشَّاءِ اَلْبَغْدَادِيِّ قَالَ: كُنْتُ بِخُرَاسَانَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي مَجْلِسِهِ وَ زَيْدُ بْنُ مُوسَى حَاضِرٌ وَ قَدْ أَقْبَلَ عَلَى جَمَاعَةٍ فِي اَلْمَجْلِسِ يَفْتَخِرُ عَلَيْهِمْ وَ يَقُولُ نَحْنُ وَ نَحْنُ وَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مُقْبِلٌ عَلَى قَوْمٍ يُحَدِّثُهُمْ فَسَمِعَ مَقَالَةَ زَيْدٍ فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ فَقَالَ يَا زَيْدُ أَ غَرَّكَ قَوْلُ بَقَّالِي اَلْكُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اَللَّهُ ذُرِّيَّتَهَا عَلَى اَلنَّارِ وَ اَللَّهِ مَا ذَلِكَ إِلاَّ لِلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ وُلْدِ بَطْنِهَا خَاصَّةً فَأَمَّا أَنْ يَكُونَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يُطِيعُ اَللَّهَ وَ يَصُومُ نَهَارَهُ وَ يَقُومُ لَيْلَهُ وَ تَعْصِيهِ أَنْتَ ثُمَّ تَجِيئَانِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سَوَاءً لَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَقُولُ لِمُحْسِنِنَا كِفْلاَنِ مِنَ اَلْأَجْرِ وَ لِمُسِيئِنَا ضِعْفَانِ مِنَ اَلْعَذَابِ وَ قَالَ اَلْحَسَنُ اَلْوَشَّاءُ ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَيَّ وَ قَالَ يَا حَسَنُ كَيْفَ تَقْرَءُونَ هَذِهِ اَلْآيَةَ قٰالَ يٰا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ فَقُلْتُ مِنَ اَلنَّاسِ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَلاَّ لَقَدْ كَانَ اِبْنَهُ وَ لَكِنْ لَمَّا عَصَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَفَاهُ اَللَّهُ عَنْ أَبِيهِ كَذَا مَنْ كَانَ مِنَّا لَمْ يُطِعِ اَللَّهَ فَلَيْسَ مِنَّا وَ أَنْتَ إِذَا أَطَعْتَ اَللَّهَ فَأَنْتَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ .
📚 بحار الأنوار , جلد۴۳ , صفحه۲۳۰
@mottagheen