آیا تغییر کاربری شهری امکانپذیر است؟
دکتر جهانبخش با بررسی طرح ارائه شده که در آن بیان شده بود که خانه ها در شهرها میبایست یک طبقه و حدود یک هزار متر برای هفت خانوار باشد، پرسید آیا در تهران امکان پذیر است؟ ایشان با در نظر گرفتن جمعیت 80 میلیونی ایران، اعلام کردند که تنها به 4درصد از خاک ایران احتیاج داریم تا بتوانیم چنین شرایطی را برای خانوادههای ایرانی تهیه کنیم که هم شرایط مطلوبی برای آنان آماده کنیم و هم ایمان محوری به جامعه اسلامی بازگرداند؛ انشاءالله.
کشور اسلامی در گودال انسلاخ فرهنگی
مدیرمسئول مؤسسة فرهنگی هنری موعود عصر(عج) با تأیید سخنان دکتر جهانبخش، تأکید کردند که سخن گفتن و پیاده کردن شهرسازی اسلامی مبحثی دانستند که میبایست در ابتدای تأسیس انقلاب اسلامی دربارة آن مسئولان به توافق میرسیدند امّا انسلاخی از همان زمان تا امروز در میان نظریات مسئولان وجود دارد.
استاد شفعی سروستانی «ناتوانی در درک آموزههای دینی با مناسبات و معاملات تمدّنی» را دومین مشکل مسئولان نظام اسلامی دانستند. ایشان توضیح دادند که هر چند مسئولان شهری و کشوری در انجام عبادات فردی موفق هستند؛ امّا قادر نیستند که آموزههای دینی را در حوزة بزرگ فرهنگی و تمدّنی به کار بگیرند و حتّی از عالمان این حوزه نیز سؤال نمیکنند.
پژوهشگر حوزة مطالعات فرهنگی بزرگترین آفت جهان مسلمان را مبتلا شدن آنان به تمام نجاسات فرهنگی و تمدّنی است و آن به علّت آن است که مسئولان آنها تکنوکراتها هستند که در عمل و نظر منطبق بر مبانی نظری شرک آلود غربی و نسخههای پیچیده شدة سازمانهای یهودی زدة غربی. به همین دلیل است که در کشور اسلامی امان، از دکترینها و نظریات «توسعه» (development) پیروی میشود. در چنین شهر و کشوری مردم به مرور زمان در فرهنگی غربی مستحیل میشوند.
امام، گمشدة تمامی انسانها
استاد شفیعی سروستانی تأکید کردند که در وجود تمامی انسانها «انتظار» وجود دارد. انتظار ارتقا، انتظار مدارج اجتماعی، انتظار نان و آب، انتظار معیشت و .... . همة بیقراری انسانها به انتظار برمیگردد و این انتظار به میل قلبی کمالطلبی انسان. کمال طلبی وجهی خاص متعلق به روح انسانهاست و انسانها در ذات، کمال طلب هستند و این کمال طلبی در انتظارِ ظهور امام عصر(عج) پیدا میکنند.
سردبیر ماهنامة موعود بیان داشتند: انسان دنیا را محلّی برای کاشت و به ثمر رسیدن قرار میدهد و اگر انسان به مقام ثمرگی نرسد، «سقط» و «کال» میماند و در واقع به تمامیت آنچه که خداوند برایش قرار داده بود، نمیرسد.
همچنین افزودند: «برای تمام موجودات قبله ای وجود دارد و منتهی الیه هر موجودی همان قبله است که کمالشان به سمت آن است. جمادات، نباتات را قبله قرار دادهاند و نباتات به سمت قبله حیوانات میروند و حیوانات به سمت قبلة انسانها. برای مثال هنگامی که سیب توسط انسان خورده میشوند، سیب در معده انسان هضم میشود و عضوی از بدن آن میشود در نتیجه سیب سیر تکاملی خود را طی کرده است. انسانها نیز قبله ای دارند و آن قبله، انسانکامل است.
سیر به سوی امام و سیر به سوی انسان کامل، کمال انسان است. انسان کامل، ولیّ الله اعظم، باب الله، صراط الله و باعث تقرب به حضرت حق است.
چنانچه میگوییم:
«السلام الله علیک یا نور الله الذی یهتدی به المهتدون؛
سلام بر تو ای نور خدا که طالبان هدایت را رهنمون میشود.»
در پیروی از امام کامل است که همه استعدادهای انسان بروز و ظهور میکند، انسان از خامی بیرون آمده و از نقصان خارج شده و به مقام ثمرگی میرسد.»
استاد سروستانی اشاره کرد که فرامین صادر شده از سوی خداوند و معصومان(ع)، از جمله عبادات برای آن است که انسان بداند که به دنیا آمده است که رو به امام سیر کند تا بتواند کمال مطلوب و مقام ثمرگی را درک کند.
ایشان در بیان نتایج سخنانشان بیان داشتند که میل قلبی مردم را میل رسیدن به امام است و به حدیثی اشاره کردند که در آن فرموده بودند که محبّت در قلب انسان حک شده است و این تمایل در عرصة هستی هرگز از بین نمیرود مگر آنکه خداوند بخواهند. حسب وجود این نور است که همه انسانها به نحو عام و مؤمنان به طور خاصّ به امام میل دارند.
همچنین امام صادق(ع) فرمودند:
«به درستى که قلب در میان سینه و حنجره مىجنبد و مىلرزد تا بر ایمان بسته شود، و چون بر ایمان بسته شد، قرار و آرام گیرد. و این است معنى قول خداى عز و جل که فرموده: «وَ مَنْ یؤْمِنْ بِاللَّهِ یهْدِ قَلْبَهُ»؛ یعنى: و هر که ایمان آورد به خدا، خدا دل او را راه نماید.»
در حاشیة این نشست، همچون سالهای پیشین، نمایشگاهی از آثار و محصولات مؤسسه موعود برقرار بود. لازم به ذکر است که نشستهای ماهانه موعود در آخرین پنج شنبه هر ماه شمسی برگزار میگردد و برای حضور در آن نیاز به هیچ گونه ثبت نام و پرداخت مبلغی نمیباشد.